Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, December 21, 2012

Malaysia cipta rekod muncul juara AUG

Malaysia cipta rekod muncul 

juara AUG

Perbarisan atlet Malaysia pada acara penutup Sukan Universiti ASEAN, di Laos, malam tadi.  
Perbarisan atlet Malaysia pada acara penutup Sukan Universiti ASEAN, di Laos, malam tadi.


Catat sejarah sejak 30 tahun jadi johan
 bertanding di luar negara



Berakhirnya Sukan Universiti ASEAN (AUG) edisi ke-16 semalam, Malaysia secara rasminya mencipta rekod menjuarai kejohanan itu buat pertama kali di luar negara sejak 30 tahun sejarah penganjuran sukan universiti peringkat Asia Tenggara itu.




Hadir dengan hanya mensasarkan 36 emas, namun kejayaan membawa pulang 60 pingat emas, 48 perak dan 72 gangsa cukup melahirkan rasa bangga di kalangan setiap atlet dan pegawai kontinjen negara.
Tuai hasil dasar


 
 
 
 
"Saya lihat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) memainkan peranan cukup besar terutamanya dengan memperkenalkan dasar Pusat Sukan Tumpuan dan Pusat Kecemerlangan Sukan. Pencapaian ini membuktikan dasar dan sistem kita memberikan hasil.

 
 
 
 
"Saya juga sentiasa berpesan supaya pastikan tidak ada sebarang masalah dalaman dan kekal dengan semangat juang tinggi. Saya bangga dengan pencapaian ini hasil sokongan semua pihak," kata Chef de Mission negara, Profesor Dr Yahaya Ibrahim ketika menghadiri majlis meraikan kontinjen negara di Kedutaan Besar Malaysia di Laos semalam.


Skuad renang menjadi penyumbang emas paling banyak dengan meraih 21 emas, sembilan perak dan tujuh gangsa untuk mengecewakan Vietnam di tempat kedua keseluruhan (56 emas, 35 perak dan 28 gangsa).

 



Tak jangka



Dalam masa sama, Yahaya melahirkan terima kasih kepada skuad renang, memanah, karate-do dan olahraga yang mempamerkan pencapaian baik.

 
 
 
"Memang saya tidak jangka kita mampu mencapai sehingga 60 pingat emas. Sukan renang, memanah, olahraga dan karate-do memenangi banyak emas.

 
 
 
"Muay thai juga turut meraih tiga perak walaupun terpaksa bersaing dengan kuasa besar dunia, Thailand. Kita ada sasaran untuk Rio de Janeiro 2016 (Sukan Olimpik), jadi kita bekerjasama dengan Majlis Sukan Negara untuk melahirkan lebih ramai atlet untuk diketengahkan di peringkat lebih tinggi," katanya. 
 
 
 
 
 
Sumber




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...