Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, November 14, 2012

Sekolah integrasi pertama Kemboja

Sekolah integrasi pertama Kemboja


Masjid lama terpaksa digunakan untuk menjadi kelas bagi murid lelaki disebabkan permohonan pelajar yang semakin meningkat setiap tahun.


JIKA di Malaysia, sekolah berstatus integrasi bukan suatu yang baru untuk diperkenalkan. Malah rata-rata pelajar semestinya mempunyai keinginan untuk bersekolah di sekolah tersebut.




Namun, berbeza dengan sistem pendidikan yang diamalkan di negara Kemboja. Walaupun pusat pengajian dan sekolah semakin giat dibina seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan, tetapi semuanya hanya memfokuskan kepada satu aliran sahaja dalam setiap sekolah tersebut.





Dalam erti kata lain, pendidikan aliran akademik dan agama perlu diasingkan. Mengikut peruntukan pendidikan di negara itu, percampuran itu dikhuatiri boleh mengakibatkan kekeliruan dalam fikiran pelajar terhadap pelajaran yang didedahkan.





Mengambil risiko demi kelangsungan intelek pelajar masyarakat Kemboja, Koperasi Muslim Kemboja (CMC) yang dinaungi EQurban Resources Sdn. Bhd. menubuhkan Sekolah Integrasi Nurul Iman.





Sekolah yang terletak di Kompong Chroymentry Wilayah Kandal itu merupakan sekolah berstatus integrasi yang pertama ditubuhkan di negara itu.

Pengetua Sekolah, Yusof Abdullah berkata, mencetuskan suatu pembaharuan dalam sektor pendidikan di negara itu, pihaknya berusaha untuk mempertahankan dan mengembangkan sekolah itu agar lebih membangun.




Beliau berkata, percampuran aliran itu diwujudkan bertujuan untuk memaksimumkan kebolehan pelajar dalam menguasai ilmu dunia dan akhirat.

"Bagi memaksimumkan kemahiran pelajar, Sekolah Nurul Iman menyediakan peluang kepada pelajar untuk mempelajari kedua-dua aliran iaitu akademik dan agama. Pelajar bukan sahaja dapat menguasai salah satu, malah kedua-dua sekali.






"Ini adalah bertepatan dengan doa yang sering kita baca untuk mengecapi kebaikan di dunia dan akhirat. Untuk memperoleh kejayaan di dunia kita memerlukan ilmu duniawi, begitu juga untuk berjaya di akhirat memerlukan ilmu.





"Oleh itu, di sekolah ini kita mendidik pelajar supaya menjadi insan cemerlang di dunia dan di akhirat," katanya ketika di temui baru-baru ini.




Setelah tiga tahun terbina, antara kemudahan yang terdapat di sekolah tersebut ialah kelas, pejabat guru, makmal komputer, masjid dan perpustakaan.





Sekolah Integrasi Nurul Iman kini menempatkan seramai 257 murid peringkat menengah dan 150 murid peringkat rendah.





Yusof berkata, bagi membahagikan aliran persekolahan, sekolah ini akan beroperasi pada dua sesi iaitu pagi dan petang.





"Aliran agama akan diadakan pada kelas sesi pagi, manakala akademik pula pada sebelah petang. Ia bertujuan mengelakkan kekeliruan dan percampuran sukatan pelajaran yang diajar dalam kalangan murid.
"Antara subjek diajar dalam pengajian agama termasuk Tauhid, Hadis, Feqah, al-Quran, Bahasa Arab, Tafsir, Nahu dan Sirah Nabi, manakala mata pelajaran bagi akademik pula seperti Bahasa Kemboja, Kimia, Riadah, Fizik, Biologi dan sastera," katanya.



Sekolah tumpuan





Walaupun penubuhan Sekolah Integrasi Nurul Iman mendapat tentangan pada awalnya daripada sesetengah pihak, kejayaan yang dibuktikan daripada para pelajar dan kesungguhan pengasas sekolah membuatkan ia semakin menjadi pilihan masyarakat.





Pegawai Ketua Operasi EQurban Resources Sdn. Bhd., Masrukhin Marzoki berkata, pihaknya kini terpaksa membuat tapisan kepada pelajar yang didapati layak bersekolah di sekolah tersebut.






"Untuk mencetuskan sesuatu yang baru bukannya suatu yang mudah. Dan pastinya ia akan mendapat tentangan daripada banyak pihak. Namun, konsisten terhadap objektif asal penubuhan sekolah, kita meneruskan juga.
"Hasilnya, setelah tiga tahun beroperasi, Sekolah Integrasi Nurul Iman mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk setempat. Bilangan murid semakin bertambah setiap tahun.




"Sekolah ini bukan dibina untuk mengkhususkan pelajar pintar atau bermotifkan keuntungan, tetapi bertujuan untuk memberikan pelajaran kepada kanak-kanak yang kurang berkemampuan dan ditimpa nasib malang dalam kalangan penduduk Kemboja," katanya.




Tambahnya, sekolah itu juga mempunyai talian dengan beberapa universiti tempatan yang membolehkan pelajar menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

"Kita lebih menggalakkan pelajar sekolah supaya menyambungkan pelajaran ke universiti tempatan. Ini kerana bagi menggalakkan rakyat Kemboja dapat menyumbang kepada negara sendiri selepas tamat pengajian.




"Hakikatnya apa yang berlaku adalah, segelintir pelajar yang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi di luar negara tidak pulang untuk berbakti di tanah air kerana selesa berada di negara tersebut," jelasnya.




Pihak sekolah kini sedang dalam usaha meluaskan sekolah tersebut berikutan permintaan pelajar dan keperluan pendidikan yang mendesak di kawasan itu.
Mereka yang ingin menyalurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui akaun Maybank Combodian Muslim Cooperatives bernombor, 000010100874801 atau mendapatkan maklumat lanjut dengan melayari www.cmc.org.kh. 






Sumber




1 comment:

  1. salam sejahtera cikgu
    Apa kabar? Maaf lama tak ke sini.
    Moga segala usaha murni diberkati Allah.
    Selamat maal hijrah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...