Chong Wei beraksi mantap menewaskan Chen Long, kelmarin.

Chong Wei beraksi mantap menewaskan Chen Long, kelmarin.





Lee Chong Wei bersuara betapa dia tidak akan terasa gementar lagi seperti dirasai di Beijing, empat tahun lalu ketika kecundang mudah kepada Lin Dan dalam final.




Pada firasatnya, Wembley Arena adalah gelanggang berkecuali dan dia - seperti lawan - juga berpeluang memburu pingat emas, hari ini.



"Saya akan bermain di gelanggang berkecuali kali ini. Saya amat harap tuah akan memihak saya esok (hari ini)," kata pemenang pingat perak Sukan Olimpik 2008 itu.




Selepas empat perlawanan, termasuk menewaskan Chen Long di separuh akhir, kelmarin, Chong Wei seperti sudah kembali kepada tahap keyakinan asal tapi berpandu kepada corak permainan dan kekuatan Lin Dan setakat ini jaguh negara tetap bakal meniti ranjau sukar.




Kata-kata pujian daripada pengulas televisyen BBC di London, kelmarin ada kewajarannya apabila dia menyifatkan persembahan wakil negara dalam separuh akhir tempoh hari sebagai cemerlang dan mantap.




Andai dua elemen ini mampu disambung lagi, tiada apa yang mustahil, hari ini kerana detik menang atau kalah nanti berada di tangan Chong Wei.




"Lin Dan hebat dan saya pun rasa selesa ketika ini. Peluang kami 50-50," katanya yang hanya mahu memberi tumpuan kepada permainannya dan bukan apa yang mampu dilakukan lawan.



Beri semangat




Dalam separuh akhir, kelmarin Chong Wei mengatasi Chen Long 21-13, 21-14 manakala Lin Dan menewaskan Lee Hyun-il dari Korea Selatan 21-12, 21-10.




Sementara itu, Lin Dan berkata dia gembira dapat bertemu lawannya itu sekali lagi dalam final Olimpik dan berkata mereka tetap hebat kerana mampu layak ke peringkat sama selepas empat tahun.




"Saya berharap kami mencapai cita-cita memburu emas dan saya harap Lee (Chong Wei) juga akan mendapat tuah sama dalam misinya," kata juara bertahan itu.




Sementara itu, Rashid Sidek - pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik 1996 di Atlanta - amat mengharapkan Chong Wei akan membawa pulang emas untuk negara.




"Saya akan cuba memberi semangat dan mencurahkan segala pengalaman kepada Chong Wei kerana saya mahu dia menang. Dia tampak ada sifat ghairah mahu menang dan saya akan membantunya kerana saya pernah merasai suasana itu dulu," kata bekas jaguh kebangsaan itu.




Seperkara yang ketua jurulatih perseorangan negara itu bimbang adalah muslihat milik Lin Dan yang sukar dibaca dan meminta anak buahnya berwaspada setiap minit kerana pemain China itu bijak mengajak lawan melakukan kesilapan.




"Saya nampak semangat Chong Wei tinggi... dia sudah tidak diganggu faktor kecederaan dan ini satu petanda baik. Dia kena fokus, fokus dan fokus kepada permainan dan pantas sekat langkah Lin Dan," katanya.