Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, August 13, 2012

Najib hadiri Sidang Kemuncak Luar Biasa OIC di Mekah


valentinesday


Najib hadiri

Sidang Kemuncak Luar Biasa OIC

di Mekah




JEDDAH 12 Ogos - Keberkatan Ramadan terutama pada hari-hari terakhir umat Islam menunggu kemunculan Lailatul Qadar menjadi pilihan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengadakan Sidang Kemuncak Luar Biasa Ke-4 pada 14 dan 15 Ogos ini di kota suci Mekah.




Inilah kali pertama, persidangan itu diadakan pada bulan Ramadan dan pemilihan tempat pula di As-Saffa Palace, Mekah.




Walaupun sibuk dengan pelbagai aktiviti sepanjang Ramadan tetapi komitmen yang ditunjukkan oleh ketua-ketua kerajaan amat menggalakkan di mana setakat ini 25 ketua kerajaan dijangka menyertainya.




Malaysia akan diwakili oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dijangka tiba awal pagi esok (Isnin).




Duta Besar Malaysia di Arab Saudi Prof. Datuk Syed Omar Syed Mohamad Al Saggaf berkata, sesi luar biasa pada 14 dan 15 Ogos itu dijangka mengeluarkan satu kenyataan bersama pada akhir persidangan yang akan berlangsung di As-Saffa Palace, Mekah.




Ditanya isu yang akan dibincangkan, beliau berkata, pelbagai isu mengenai perpaduan ummah terutama di negara seperti Palestin dan Syria akan dibincangkan.




Difahamkan setakat ini 56 negara dijangka menyertai sidang itu.




Menurut Syed Omar, kehadiran Perdana Menteri atas undangan Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz Al-Saud pada bulan Ramadan ini menunjukkan komitmen tinggi Malaysia terhadap OIC.

‘‘



Kita faham kesibukan umat Islam pada malam-malam terakhir Ramadan tetapi Perdana Menteri sedia meluangkan masa untuk memenuhi undangan ini yang dianggap penting," katanya.




Pada masa yang sama ia juga menunjukkan peranan Malaysia amat penting dalam pertubuhan kerjasama negara-negara Islam itu.




Bercakap kepada kumpulan wartawan Malaysia di sini petang ini, antara kelainan persidangan kali ini adalah kerana ia berlangsung pada bulan Ramadan, iaitu hari-hari terakhir umat Islam menjalani ibadah puasa.




Menurut program setakat ini, mesyuarat tersebut akan bermula pukul 11 malam selepas solat tarawih dan ketua-ketua negara dijangka bersahur bersama Raja Arab Saudi.




Inilah kali ke empat sidang luar biasa itu diadakan selepas penubuhan OIC dan kali terakhir berlangsung pada 2005.




Difahamkan ketua-ketua negara yang dijangka hadir ialah dari Bahrain, Kuwait, Qatar, Emiriah Arab Bersatu, Yemen, Libya, Mesir, Turki, Lebanon, Senegal dan Brunei. - UTUSAN






Sumber







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...