Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, August 19, 2012

Gemuk lepas puasa






Gemuk lepas puasa




Jakarta: Ketika rakyat Indonesia menantikan kedatangan Aidilfitri yang banyak menyajikan pelbagai makanan sepanjang cuti seminggu, doktor bersedia berdepan dengan rungutan pertambahan berat badan mendadak.





Berjuta-juta rakyat di negara paling ramai umat Islam itu secara tradisi meraikan Aidilfitri dengan melawat keluarga dan saudara, dalam perhimpunan yang menyaksikan makanan tradisi kaya gula dan lemak menjadi tumpuan.






Rendang daging, opor ayam juadah pilihan





Walaupun tiada kajian mengaitkan majlis perayaan dengan pertambahan berat badan, doktor berkata ramai pesakit mengunjungi mereka selepas berterusan memakan hidangan seperti rendang daging dan opor ayam.





Umat Islam di seluruh dunia berpuasa daripada terbit fajar hingga terbenam matahari untuk memenuhi salah satu tuntutan Rukun Islam. Metabolisme tubuh perlahan ketika berpuasa dan terus bertindak seperti itu selepas Ramadan berakhir.






Orang ramai cenderung makan banyak ketika Aidilfitri. Selepas sebulan menahan diri daripada makan, mereka mengambil semua hidangan berlemak dalam jumlah banyak sehingga ke tahap paras gula dalam darah meningkat, begitu juga paras kolesterol dan berat badan bertambah, kata ketua Persatuan Diet Indonesia, Martalena Purba, sambil menambah pesakitnya selalu bertambah sehingga 40 peratus selepas bercuti.






Indonesia ialah ekonomi terbesar Asia Tenggara, dengan penduduk seramai 240 juta, dan dengan kemewahan ia berdepan masalah obesiti yang semakin bertambah, terutama di kawasan bandar seperti Jakarta.






Menurut perangkaan Kementerian Kesihatan, 21.7 peratus penduduk berusia 18 tahun ke atas mempunyai kiraan indeks jisim tubuh (BMI) melebihi 27 pada tahun 2010, menjadikan mereka memiliki berat badan berlebihan.





Obesiti di kalangan kanak-kanak di bawah usia lima tahun pula 14 peratus pada tahun 2010, bertambah daripada 12.2 peratus pada tahun 2007, menurut statistik.







Cuti Aidilfitri bermula hari ini di Indonesia dan penduduk Jakarta berkata, mereka tidak sabar meraikan hari mulia itu dengan orang tersayang.






Suri rumah, Ali Hayar, 50, berkata beliau bercadang membeli lima kilogram daging dan tiga kilogram perut babat bagi membuat rendang untuk keluarganya dan tetamu.







Kami selalunya melawat empat atau lima rumah saudara sehari dan memakan nasi, kari, biskut, minuman manis sambil berbual, katanya.

Agensi





1 comment:

  1. Puasa sebulan buat saya semakin kurus dan slim. Baju 15 tahun dulu masih boleh dipakai. Raya..jaga2 makan. Say No to Obesiti.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...