Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, February 21, 2012

UPSI laksana transformasi lonjak kecemerlangan



UPSI


laksana transformasi


lonjak kecemerlangan






Merangka Pelan Strategik Pembangunan Empat Tahun





UNIVERSITI Pendidikan Sultan Idris (UPSI) merangka Pelan Strategik Pembangunan Empat Tahun bermula tahun ini dalam usahanya mengekalkan kecemerlangan universiti pendidikan ulung negara.





Naib Canselornya, Prof Datuk Dr Zakaria Kasa, berkata pelan itu adalah kerangka berfikir yang dirumus dengan pelbagai idea berlandaskan keupayaan swadaya mandiri, swadaya intelektual, material dan spiritual.






Faktor itu kata beliau, menjadi asas tindakan dan gerak kerja bagi melonjakkan kecemerlangan UPSI dan pastinya terlaksana pada 2015.





Asas tindakan itu katanya, sebagai transformasi UPSI bagi tempoh jangka panjang merangkumi tujuh teras mengikut bidang keutamaan UPSI selaras dengan bidang keberhasilan Utama Negara ( NKRA).




“Usaha merangkumi peluasan akses dan meningkatkan ekuiti, menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran, memperteguhkan penyelidikan dan pembangunan serta memperkasakan UPSI sebagai institusi pendidikan guru.



“Sasaran termasuk usaha mempergiat aktiviti pengantarabangsaan, membudayakan pembelajaran sepanjang hayat serta memperkukuhkan sistem penyampaian,” katanya pada majlis amanat tahun baru UPSI di Tanjong Malim, Perak, baru-baru ini. Zakaria berkata, penyelidikan yang menjadi teras akademia mengungguli keilmuan diharap dapat menyumbang pertambahan ilmu baharu untuk dimanfaatkan kerajaan bagi membangunkan negara.



Beliau berkata, UPSI akan meningkatkan kuantiti penyelidikan, aktiviti perundingan, budaya inovasi dan pengkomersilan, memperkasa kualiti penerbitan, meningkatkan jaringan akademik serta menambah anugerah dan pingat penyelidikan.



Tahun lalu, katanya jumlah dana penyelidikan diraih UPSI berjumlah RM1.5 juta membabitkan 580 pensyarah aktif. Tahun ini jumlah dana disasar pada jumlah RM2 juta.



“Sepanjang tempoh 10 tahun lalu, penyelidik membelanjakan lebih RM8.5 juta untuk membiayai penyelidikan menerusi pembiayaan geran UPSI manakala dana luar pula mencecah RM6.7 juta.


“Jumlah keseluruhan geran penyelidikan tahun lalu termasuk geran universiti dan pembiayaan luar berjumlah 168 penyelidikan berbanding tahun sebelumnya iaitu 88,” katanya.













No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...