Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, December 2, 2011

Wanita dominasi Debat 211 Jam Tanpa Henti



Wanita dominasi Debat 211 Jam Tanpa Henti




PENDEBAT, Nor Adibah Rozain dari Fakulti Pendidikan UiTM Shah Alam (kiri)
membentangkan usul pada sidang ke-173, Laman Sosial: Pembunuh
pada Debat Bahasa Melayu 211 Jam Tanpa Henti anjuran
Utusan di UiTM, Shah Alam, semalam.



SHAH ALAM 1 Dis. - Pendebat wanita mendominasi Program Debat Bahasa Melayu 211 Jam Tanpa Henti (Debat 211 Jam) dengan penyertaan sebanyak 656 orang sejak ia mula dipertandingkan pada 24 November lalu.



Jumlah tersebut mewakili 61.7 peratus daripada bilangan peserta keseluruhan seramai 1,063 orang setakat sidang ke-173 yang berlangsung di Anjung Sri Budiman, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini hari ini.



Peserta lelaki yang mengambil bahagian berjumlah 407 orang atau sebanyak 38.3 peratus.



Penuntut UiTM, Nor Aqida Jeffridin, 19, berkata, fenomena ini berlaku kerana bilangan pelajar lelaki sememangnya kurang berbanding pelajar wanita di institusi pengajian tinggi (IPT) sama ada awam mahupun swasta.



"Mungkin juga pelajar lelaki lebih rasa malu berbanding kaum wanita yang bersuara lantang untuk menyuarakan pendapat mereka dalam sesuatu isu," katanya.



Bagaimanapun, ujarnya, kualiti perbahasan di kalangan pelajar lelaki adalah lebih baik berbanding wanita dan mereka mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang tinggi.



Terdahulu, Nor Aqida yang mewakili kumpulan pencadang telah berdebat dengan pembangkang pada sidang ke-171 dengan tajuk perbahasan Subjek Sejarah Mampu Memantap Jati Diri Pelajar.



Pada sidang tersebut, kesemua ahli kumpulan pencadang dan pembangkang terdiri daripada wanita.



Program Debat 211 Jam anjuran UiTM dengan kerjasama Kumpulan Utusan ini disertai pelajar IPT, sekolah dan maktab perguruan dari seluruh negara.



Dalam pada itu, perdebatan akan diteruskan lagi bagi menamatkan tempoh 211 jam yang dijangka berakhir esok (Sabtu) pukul 4 pagi untuk mencatat rekod baru dalam Malaysia Book of Records (MBR).



Rekod debat MBR paling lama ialah selama 100 jam, 10 minit dan 44 saat yang juga dicipta oleh penuntut UiTM pada 2006.



Debat 211 Jam pupuk semangat 1Malaysia




SHAH ALAM 30 Nov. - Usaha Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam menjayakan Debat Bahasa Melayu 211 Jam Tanpa Henti (Debat 211 Jam) berupaya memupuk semangat 1Malaysia terutamanya di kalangan para peserta yang terlibat.



Buktinya, program ini berjaya menarik minat penglibatan seramai 40 pelajar berbilang kaum mewakili empat pasukan dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jalan Empat, Bandar Baru Bangi pada sidang 148, 149, 150 dan 151 yang berlangsung di sini, hari ini.



Guru pembimbing yang juga Guru Cemerlang Bahasa Melayu sekolah itu, Nazilah Mohd. Yusof berkata, penglibatan pelajar pelbagai kaum dalam program debat ini adalah salah satu usaha untuk menambahkan minat mereka terhadap bahasa Melayu terutamanya bagi pelajar Cina dan India.

Beerita penuh dan teruskan membaca di sini UM


Sumber: Utusan Malaysia Online





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...