Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, May 22, 2011

Al-Fatihah dan takziah:Tragedi Latihan Nasyid




[Surah+Al+Fatiha.jpg]





2.30 minit petang Sabtu 23/05/2011

Tragedi Tanah Runtuh Madrasah Anak Yatim

Rumah Anak Yatim Al-Takwa,

FELCRA Semungkis,


Batu 14, Hulu Langat,

Kajang, Selangor.


http://3.bp.blogspot.com/-GSjJdedVLZU/Tdhrwx3gFGI/AAAAAAAAA-0/fi7UzCQGi3U/s1600/tragedi1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-rLoN-f50faU/Tdhut9nIPxI/AAAAAAAAA-4/82j3MMK5saA/s1600/tragedi2.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDZLOM1S-IKMj1R4Pykd6q4la23G6j3aBd0I1y5y_R7YOAR0I90g0GSue44Ebax75D1V2Z7YDdBjZyZoUI_QAJhay5phVLgdSvzTxhH0ShznSDBQd7-puAMgb6W61aEW2P8q0iRDrm2qwH/s1600/mangsa-tanah-runtuh-rumah-anak-yatim3.jpg


KAJANG: Polis mengesahkan sehingga jam 8 malam ini lima orang maut dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Takwa FELCRA Semungkis, di Hulu Langat, dekat sini.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkaat sementara itu 12 berjaya diselamatkan daripada tempat kejadian berkenaan. Beliau berkata, pasukan penyelamat dan polis akan meneruskan operasi menyelamat sehingga menemui semua mangsa kejadian.(Berita Harian)








https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiKDP2BdYej0g6Ao4AF2bKuq-31U0ZR39YXATs5xCW59COW-OxIXBpaaun85sqygVrQGjtD4fxGn8C9Y4IRbgLj_KHDSJj2NdFRxtumQ84uDQYtyQI_JM5PIyVrleQKa68cyZpeooH-Lvos/s1600/mangsa-tanah-runtuh-rumah-anak-yatim12.jpg



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiIPrQM-i-ANgGa7nZcgIm1jaoTf-1nKjuwRiLwG4qvptArXbbLc-8PS93_MnyDFV31tt9YyWk1aEOj5xvYbstWg3pUSN0hSTic-kKhoR242YbuI4MfX2EVvxFR7wubI4nEYH1CmxjXhpDP/s1600/mangsa-tanah-runtuh-rumah-anak-yatim2.jpg




http://mynewshub.my/bm/files/2011/05/Mayat1.jpg

http://mynewshub.my/bm/files/2011/05/YUM-1.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjunrwBxObx5zsCQSu7me6cRnjwfu9VYHiFEb2uffIJssT3FWYwOvtq2jq065nXuk8cRpH5r8fQp06O3kSFY_Aan2IX_aavs6TAkcb8_dZ8QDwy8wRH3Li51E6t9vqadCEb8pSvuyhB9ZjZ/s1600/mangsa-tanah-runtuh-rumah-anak-yatim.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEik0wF-QEWos0WYhmuHom3rRuyYPXb_q1p8D7V0Jrl9BeARbrllZs9N5kY74r8wNi72Nbme9B0B7VskmJqKGjcLZeXKdIzTNPYRoLRnOCr_uspURF2JaIyHHKUPTmk82AI7jYa1Bl3e-vbb/s1600/248460_227977100549646_152030824810941_1055532_2154855_n+%25281%2529.jpg



Pasukan mencari dan menyelamat bertungkus lumus mengesan mangsa-mangsa
yang dikhuatiri tertimbus ekoran insiden tanah runtuh di Hulu Langat
yang berlaku pada pukul 2.30 petang, Sabtu. -
Foto THE STAR Oleh AZMAN GHANI



Tragedi ketika latihan nasyid


ANGGOTA Bomba dan Penyelamat membawa keluar salah seorang mangsa yang
terselamat dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa, Hulu Langat semalam.


HULU LANGAT - Sekurang-kurangnya 13 orang terbunuh manakala tiga lagi dilaporkan masih tertimbus dalam kejadian tanah runtuh yang menimpa blok dewan makan di Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa di sini petang semalam.

Sehingga pukul 11 malam tadi, pasukan penyelamat berjaya mengeluarkan sembilan mangsa yang terselamat termasuk seorang warden asrama berusia 22 tahun.


Kosmo! Online

Lari dikejar runtuhan tanah bukit


ANGGOTA penyelamat membantu seorang mangsa yang cedera dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa di Hulu Langat semalam.


HULU LANGAT - Penghuni Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa di sini, Mohd. Jihad Jalal, 14, hanya sempat mengingat keadaan cemas dia dikejar runtuhan tanah sehingga separuh daripada tubuhnya tertimbus.


Kejadian pukul 2.15 petang semalam digambarkan berlaku begitu pantas sehinggakan Mohd. Jihad yang berada di bawah khemah yang terletak di sebelah dewan makan rumah anak yatim itu tergamam.

"Saya terus lari sampai terjatuh sebelum kena timbus dengan tanah dan batu hampir separuh badan.

"Nasib saya baik sebab ada orang kampung datang menarik saya keluar,'' cerita Mohd. Jihad yang masih terkejut dengan kejadian tersebut.

Remaja yang berasal dari Puchong, Selangor itu baharu tiga bulan menghuni rumah tersebut.

Sementara itu, seorang lagi penghuni, Mohd. Shahrizal Amrizal, 14, memberitahu, ketika kejadian dia sedang berjalan menuju ke dewan makan tersebut.

"Saya nampak ada beberapa orang rakan sedang mengelap kerusi dalam dewan itu. Bila saya nampak tanah runtuh, saya hanya sempat menjerit minta mereka lari,'' katanya.

Kosmo! Online

Mangsa lihat pergerakan tanah

HULU LANGAT 21 Mei - Seorang mangsa yang terselamat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, di sini, hari ini, melihat dengan jelas pergerakan tanah di atas bukit berdekatan.

Wan Ahmad Hezzamullah Wan Ahmad Hazim, 15, berkata, sebaik sahaja melihat situasi bahaya itu, dia segera menjerit meminta semua orang yang berada di dalam khemah dan sedang berlatih nasyid supaya menyelamatkan diri.

Katanya, dianggarkan seramai 30 orang sedang berada di bawah khemah dan dewan makan bersebelahan serta sibuk membuat persiapan menyambut kehadiran rombongan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).


berita penuh di sini Berita Harian Online


13 maut, 3 tertimbus


Mangsa dikenali dengan nama Hairi dibawa ke Hospital Ampang, Kuala Lumpur, semalam.





HULU LANGAT 21 Mei – Seramai 13 penghuni Rumah Anak- anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, di sini, maut akibat tertimbus setelah tebing sebuah bukit berdekatan runtuh dan menghempap khemah yang mereka duduki.

berita penuh di sini Berita Harian Online


Dua beradik antara mangsa terkorban







KAJANG 21 Mei — Dua beradik, Mohd. Zaim Azahari, 14, dan adiknya Mohd. Azed, 8, adalah antara yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di Hulu Langat dekat sini, hari ini.

Mayat Mohd. Zaim dihantar ke Hospital Kajang pada pukul 8.55 malam manakala mayat adiknya dipercayai dihantar ke Hospital Ampang.


berita penuh di sini Berita Harian Online


Kerajaan sumbang Rm10,000 untuk setiap keluarga


MUHYIDDIN tiba di lokasi tragedi tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa, Hulu Langat malam tadi.


HULU LANGAT - Kerajaan akan memberikan bantuan RM10,000 kepada setiap keluarga mangsa yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh melibatkan anak yatim, warden dan kakitangan Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa di Hulu Langat semalam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kos rawatan mangsa yang cedera juga akan ditanggung oleh kerajaan.

"Kita akan menyediakan bantuan kesihatan dan tempat tinggal sementara kepada mangsa dan semuanya ditanggung oleh kerajaan," katanya kepada pemberita ketika melawat lokasi kejadian di sini malam tadi.

Muhyiddin turut mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa terlibat.

Sementara itu, Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, kejadian tanah runtuh itu sebenarnya boleh dielakkan.

Menurut beliau, ada kes pergerakan tanah berlaku berdekatan kawasan itu sebelum ini tetapi ia mungkin tidak dilaporkan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR).

Kosmo! Online



p/s : Sedih dengan tragedi

yang menimpa anak-anak ini.

Salam takziah dan Al-Fatihah

untuk anak-anak

yang tertimbus dan terkorban

dalam tragedi tanah runtuh di

Madrasah Anak Yatim Al-Takwa

Batu 14 FELCRA Hulu Langat.

Ya Allah,

Kau tempatkan anak-anak ini

ke dalam syurga Mu

dan semoga mereka ditempatkan

dalam golongan orang-orang yang beriman.

Sesungguhnya Allah swt lebih

menyayangi mereka.





http://2.bp.blogspot.com/-WtzB5mUpSHg/TdfMO_c-ysI/AAAAAAAAAKE/Z337pgy1Z88/s1600/028.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-PRS2MF9ndGM/TdfMXt5UgMI/AAAAAAAAAKY/wqa3oh9jE14/s1600/runtuh01.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-xevt2wxkTrs/TdfMQGrsJuI/AAAAAAAAAKI/000Ub_cXzUs/s1600/029.jpg

tanah runtuh


Pelajar Cerita Detik Cemas Tanah Runtuh - BERNAMA


=====Pelajar Cerita Detik Cemas Tanah Runtuh

KAJANG: "Saya jerit suruh yang lain melarikan diri namun tanah runtuh dalam sekelip mata menyebabkan kebanyakan rakan ditimbus," kata Mohd Iman Abdullah.

Mohd Iman, 14, adalah antara pelajar Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa yang sempat menyelamatkan diri dalam kejadian tanah runtuh itu yang menyebabkan 25 orang tertimbus.

Mohd Iman berkata beliau sempat menjerit menyuruh rakan-rakannya yang lain melarikan diri apabila melihat tanah mula runtuh.

"Ketika itu kami semua berada di bawah khemah kerana hendak menyiapkan persiapan majlis dan saya melihat tanah bergerak dan runtuh sedikit," katanya.

Seorang lagi pelajar yang terselamat Mohd Jihad Jalal, 14, berkata keadaan ketika itu huru hara dengan bunyi pekikan dan jeritan minta tolong. "Saya sendiri pada mulanya tertimbus sedikit di bahagian kaki sebelum ditarik oleh penduduk," katanya.

Mohd Faizal Isni, 17, pula berkata sebelum kejadian, dia terdengar bunyi kuat seakan ranting patah dan benda jatuh sebelum melihat tanah runtuh ke khemah.

"Ketika itu kami sedang siapkan pentas di khemah untuk sambut pegawai Finas yang dijadual datang pukul 5 petang dan saya berjaya melarikan diri sejurus kejadian," katanya.

Sementara itu, seorang penduduk setempat yang merupakan antara yang terawal tiba di lokasi kejadian berkata beliau tiba 10 minit selepas kejadian dan mendengar jeritan meminta tolong sebelum setengah jam kemudian tiada suara yang kedengaran.

"Saya nampak ada budak yang badannya separuh tersepit dan saya cuba mengalihkan runtuhan namun tidak berjaya.

"Ketika saya sampai dengar suara minta tolong tetapi setengah jam kemudian tiada suara langsung," katanya sambil memberitahu bahawa semalam hujan lebat di kawasan itu.

Warden asrama anak yatim itu, Mohd Hambali Ismail, 34, berkata kejadian berlaku selepas pelajar selesai makan tengah hari dan beberapa pelajar ditugas membersihkan ruang makan itu.

"Masa kejadian saya berada di asrama dan mendengar bunyi dentuman kuat dan saya tengok ramai pelajar dah tertimbus.

"Keadaan masa tu tak boleh gambar dengan kata-kata...," katanya yang telah lima tahun menjadi warden di situ.

Beliau berkata sebelum ini beberapa kejadian tanah runtuh kecil pernah berlaku kira-kira 50 meter dari bangunan rumah anak yatim itu.

"Kejadian ini mungkin ekoran kejadian bulan lepas," katanya. - BERNAMA






1 comment:

  1. Al-Fatihah untuk mangsa2 yang maut dalam kejadian tanah runtuh ni. Semoga kita mengambil iktibar daripada apa yg berlaku.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...