Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, January 18, 2010

SPM 2010 ikut Formula 10 + 2


NIK NUR MADIHAH NIK MOHD KAMAL (20A)


KEMENTERIAN Pelajaran Malaysia (KPM) memperkenalkan Formula 10 + 2 iaitu dasar mengehadkan 10 mata pelajaran dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diputuskan terdahulu, adalah kekal tetapi kelonggaran diberi kepada pelajar bagi mengambil tidak lebih daripada dua mata pelajaran tambahan seperti dinyatakan sahaja.

Perkara itu adalah hasil keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri pada 4 Disember 2009 untuk menerima rayuan pelbagai pihak agar calon SPM dibenarkan mengambil dua lagi mata pelajaran tambahan mulai tahun peperiksaan 2010.

Dua mata pelajaran tambahan tersebut adalah Bahasa Cina dan Kesusasteraan Cina atau Bahasa Tamil dan Kesusasteraan Tamil. Sementara itu, calon-calon SPM yang mengambil aliran agama sains pula dibenarkan mengambil Bahasa Arab sebagai salah satu mata pelajaran tambahan.

Kelonggaran itu boleh diguna pakai bagi semua pelajar di semua aliran. Syarat-syarat lain pengambilan mata pelajaran dalam peperiksaan SPM, termasuk syarat mata pelajaran teras dan mata pelajaran elektif sedia ada dikekalkan.

Formula 10 + 2 diterima oleh kerajaan dengan syarat mata pelajaran tambahan yang dinyatakan akan hanya diambil kira dalam penganugerahan Biasiswa Nasional tajaan Kerajaan sekiranya ia termasuk dalam 10 mata pelajaran maksimum yang diambil oleh murid.

Selain itu mata pelajaran tambahan tersebut hanya diambilkira dalam pengiraan mata, bagi tujuan kemasukan ke kursus-kursus Pengajian Bahasa Tamil, Bahasa Cina, Bahasa Arab atau kursus-kursus berkaitan di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Kedua-dua mata pelajaran tambahan itu boleh digunakan bagi menyertai latihan perguruan untuk menjadi guru bahasa Cina, bahasa Tamil atau bahasa Arab.

Keputusan dalam peperiksaan SPM bagi kedua-dua mata pelajaran tambahan itu akan dicatakan di atas sijil SPM yang sama.

Dengan formula 10 + 2 itu, diharap tidak timbul lagi masalah pelajar yang tidak dibenarkan mengambil mata pelajaran Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Kesusasteraan Cina dan Kesusasteraan Tamil.

Selain itu, pelajar aliran agama sains juga boleh mengambil mana-mana 10 mata pelajaran dan satu mata pelajaran tambahan iaitu Bahasa Arab walaupun selepas 2010.

Keputusan kerajaan membenarkan dua mata pelajaran tambahan dalam peperiksaan SPM ini adalah selaras dengan peruntukan Akta Pendidikan 1996 dan peraturan-peraturan di bawahnya.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...