Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, January 18, 2012

Asas tauhid mesti diterap kukuh dalam pendidikan anak





Asas tauhid mesti diterap kukuh

dalam pendidikan anak





Semai sifat mulia dari awal menerusi nasihat yang lembut






SABAN hari pelbagai masalah sosial dipaparkan dalam media cetak mahupun elektronik. Kes buang bayi yang tidak nampak kesudahannya, sumbang mahram, saudara kandung memperkosa ahli keluarga, hilang kewarasan akal hingga ada membunuh dan menyembelih anak sendiri.







Ini menggambarkan betapa masyarakat hari ini sedang mengalami penyakit jiwa yang agak parah.






Pelbagai kaedah penyelesaian dicadangkan bagi membendung kejadian ini daripada terus berleluasa termasuk memperkemaskan sistem pendidikan.







Pemantapan itu termasuk menekankan kepentingan pengajaran berunsur akidah, tasauf dan akhlak terutama dari sudut mempelajari teknik berkesan yang terbukti telah berjaya. Salah satu contoh ialah kaedah digunakan Lukman al-Hakim dalam memberi pengajaran serta pendidikan kepada anaknya. Lukman atau nama penuhnya Lukman bin Ba’ura’, dari keturunan Azar, iaitu bapa kepada Nabi Ibrahim, dikenali sebagai seorang bijaksana yang diberikan hikmah oleh Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Lukman bukanlah seorang nabi, tetapi dia adalah seorang hamba yang banyak bertafakur, kuat keyakinan, mengasihi dan dikasihi Allah SWT, dikurniakan-Nya kebijaksanaan.”







Kebijaksanaan Lukman ditunjukkan melalui pendidikan diterapkan dalam diri anaknya. Beliau mengguna kaedah sangat lembut melalui nasihat dan perbicaraan secara halus kepada anaknya.
Perkara asas ditekankan Lukman al-Hakim adalah penegasan kepada konsep tauhid melalui larangan melakukan syirik kepada Allah SWT yang bertepatan dengan konsep ‘awal agama ialah mengenal Allah’. Ini juga berkait rapat dengan amalan azan dan iqamah yang dilaungkan ke telinga bayi sejurus selepas kelahirannya.







Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Mulakan kepada anak kamu dengan kalimah La ila ha illallah.”
Rasulullah SAW juga bersabda maksudnya: “Didiklah anakmu dengan tiga perkara iaitu mencintai nabinya, mencintai ahli bait (keluarganya) dan bacaan al-Quran kerana ahli al-Quran itu mendapat naungan Allah pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya bersama nabi.”






Asas Tauhid ini boleh diterapkan ke dalam diri anak melalui bisikan dan penerangan jelas terhadap perkara yang berlaku di persekitaran antaranya kejadian hujan yang boleh menumbuhkan tumbuhan, pertukaran malam dan siang, kejadian bulan dan bintang serta proses kejadian manusia. Lukman al-Hakim juga menerangkan kepada anaknya konsep ihsan yang disebutkan Rasulullah SAW sebagai ‘engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Allah, walaupun engkau tidak melihat-Nya, sesungguhnya Dia melihat engkau.”






Ayat disebutkan Lukman kepada anaknya menjelaskan bahawa setiap perlakuan hamba dalam pengetahuan dan kekuasaan-Nya juga walaupun sehalus biji sawi tetap dalam ilmu-Nya.
Justeru, anak perlu dididik berbuat kebajikan dan diterangkan kepadanya balasan baik kepada perbuatan baik, serta perbuatan buruk bagi setiap kesalahan dan dosa.







Konsep ihsan jika diaplikasi dalam kehidupan anak sejak kecil pasti akan dapat membentuk sikap jujur, berkata benar dan tidak khianat. Dalam ayat selanjutnya, Lukman al-Hakim memfokuskan kepada beberapa adab mulia dalam kehidupan sebagai seorang anak iaitu berbuat baik dan menghargai jasa kedua-dua ibu bapa. Seterusnya beberapa adab dan akhlak mulia diajar Lukman kepada anaknya antaranya suruhan melaksanakan solat, mengajak kepada makruf dan mencegah daripada kemungkaran, bersabar menerima ujian, larangan berlagak dan berjalan seperti orang sombong.






Suruhan melaksanakan solat adalah tanggungjawab besar ibu bapa terhadap anak. Rasulullah SAW menegaskan hal ini berdasarkan sabda yang bermaksud: “Suruhlah anakmu melaksanakan solat ketika mereka berusia tujuh tahun, pukullah jika mereka enggan melaksanakannya jika mereka sudah berusia sepuluh tahun dan pisahkan mereka dari tempat tidur (jika berlainan jantina).”







Begitu juga adab lain yang ditekankan Lukman kepada anaknya itu menggambarkan betapa perlakuan baik ini perlu dimulakan pada peringkat awal kanak-kanak. Bak kata pepatah Melayu, ‘melentur buluh, biarlah dari rebungnya’.
Untuk berjaya mendidik, ikutlah cara mereka yang telah berjaya. Lukman al-Hakim telah menunjukkan jalannya, terpulang bagaimana untuk melaksanakannya dalam kehidupan. Jika semua memahami dan mengambil pendekatan ini, ia dapat menyelesaikan penyakit sosial masyarakat.





Penulis ialah Penolong Pengarah Pusat Pemantapan Akidah

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Jelebu, Negeri Sembilan








Sumber











Teruskan membaca..

Ibadat wajib perlu ditekankan untuk banteras gejala sosial



Solat berkesan bentuk akhlak anak

KANAK-KANAK perlu dididik cara mendirikan solat sejak dari kecil supaya amalan wajib itu sebati dalam diri mereka. - Gambar hiasan
KANAK-KANAK perlu dididik cara mendirikan solat
sejak dari kecil supaya amalan wajib itu sebati dalam diri mereka. - Gambar hiasan








Ibu bapa perlu tekankan ibadat wajib untuk banteras gejala sosial






ANAK ialah aset ibu bapa yang sangat bernilai. Mereka diibaratkan permata berharga dianugerahkan Allah SWT. Anak juga menjadi faktor pendorong bagi ibu bapa untuk masuk ke syurga.







Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Apabila matinya seorang manusia, terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan anak salih yang mendoakan untuknya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)








Anak juga ujian dan mendidik mereka menjadi tanda pengabdian kita kepada Allah SWT seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah SWT dan Rasul-Nya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah kamu, sedangkan kamu mengetahui. Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak kamu adalah ujian (bagi kamu), dan sesungguhnya Allah SWT di sisi-Nya pahala besar.” (Surah al-Anfal, ayat 27-28) Justeru, ibu bapa perlu memainkan peranan penting memastikan anak dididik dengan ajaran Islam lebih-lebih lagi pada zaman penuh dengan cabaran. Ibu bapa perlu melaksanakan amanah sebaiknya, walaupun sukar melaksanakan proses mendidik anak patuh dan tunduk kepada Allah SWT.








Oleh itu, ibu bapa perlu menyiapkan bekalan ilmu agama yang secukupnya kepada anak. Mereka perlu sedar semua yang dilakukan itu dikira ibadat dan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah SWT.





Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Menuntut ilmu (agama) adalah fardu ke atas setiap orang Islam.” (Hadis riwayat Imam al-Baihaqi dan at-Thabrani) Kita melihat ramai ibu bapa hari ini mengabaikan pengajian ilmu agama kepada anak. Mereka sanggup menghabiskan wang bagi memastikan anak cemerlang dalam akademik yang bersifat duniawi tetapi tidak risau anak jahil ilmu ukhrawi.





Mereka menyangka ilmu dunia yang membantu anak untuk hidup di dunia ini sedangkan ilmu agama yang sebenarnya memandu kehidupan anak di dunia mahupun di akhirat. Ilmu agama yang membimbing anak mempelajari ilmu dunia serta mendekatkan diri kepada Allah SWT.






Akibat kecuaian ibu bapa, tidak hairanlah jika kita lihat hari ini ramai anak orang Islam semakin liar, tidak menutup aurat dan mudah terjebak dalam maksiat serta kemungkaran lantas menggembirakan musuh Islam kerana umat Islam semakin lemah dan lalai akibat kebejatan sosial semakin parah.






Sememangnya itu yang diimpikan musuh seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju kepadamu (Muhammad) sebelum engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): Sesungguhnya petunjuk Allah SWT itu petunjuk yang benar. Jika engkau mengikuti keinginan mereka sesudah datangnya pengetahuan kepadamu (mengenai kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh daripada Allah SWT (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 120)







Selain itu, ibu bapa juga perlu memastikan anak sentiasa mendirikan solat dan menjaga ibadat wajib yang lain. Rasulullah SAW berpesan kepada kita supaya mengambil berat perihal solat anak.





Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Suruhlah anak kamu mengerjakan solat apabila dia berumur tujuh tahun dan pukullah mereka jika enggan mengerjakan solat, sedangkan mereka telah berumur 10 tahun.” (Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Daud dan al-Hakim)






Di samping mendidik anak sentiasa ingat kepada Allah SWT, solat menjadi benteng daripada keruntuhan akhlak dan gejala sosial. Ini melihat kepada kekuatan yang ada pada solat dalam mencegah manusia melakukan dosa dan kemungkaran.






Adalah mustahil jika kita hendak mengekori anak ke mana saja mereka pergi tetapi jika kita berjaya mendidik anak, yakinlah bahawa sekalipun tanpa kehadiran kita, mereka akan tetap istiqamah dengan kebaikan kerana solat mencegah daripada melakukan kejahatan serta maksiat.






Kesimpulannya, ibu bapa memainkan peranan penting mendidik anak yang diibarat kain putih dan ibu bapa bertanggungjawab mencorakkannya berpaksikan ajaran agama.





Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, kedua-dua orang tuanya yang menjadikannya sebagai Yahudi, Nasrani atau Majusi.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)






Oleh itu, setiap ibu bapa perlu sedar peranan dan tanggungjawab supaya generasi muda masa kini sentiasa hidup dalam keadaan tunduk dan patuh kepada pencipta-Nya, serta tidak melanggar syariat ditetapkan untuk melahirkan masyarakat Muslim seterusnya terbina negara yang mendapat keredaan dan perlindungan Allah SWT.




Teruskan membaca..

Tuesday, January 17, 2012

Kematian bapa punca gangguan emosi




Kematian bapa punca gangguan emosi





SHAWN anak tunggal kepada pasangan Mah Chen. Mereka tinggal di Bandar Utama sejak Shawn masih kecil. Bapa Shawn meninggal akibat tertembak dalam satu rompakan bersenjata di Bangsar empat tahun yang lalu. Pada waktu itu bapanya bekerja sebagai pengawal di pusat simpanan barang kemas.




Sejak itu Shawn tinggal dengan ibunya yang menjadi tukang jahit di Bandar Utama. Kini Shawn sepatutnya di tingkatan tiga. Sejak kematian bapanya Shawn sering termenung dan kurang bergaul dengan rakan sebaya. Di sekolah Shawn kurang aktif tetapi hanya menumpukan kepada tugas dirinya sahaja. Shawn sangat berminat menjadi polis, saban hari Shawn akan pergi ke balai polis dan melihat anggota polis itu bertugas dan berbincang. Bila kembali ke rumah dia meniru gaya polis beraksi.




Satu petang Shawn tiba-tiba menjerit dan mengamuk, seolah-olah sedang bergelut dengan seseorang. Ibunya dalam keadaan ketakutan, terkejut dan memanggil jirannya yang kebetulan anggota polis yang baru pulang daripada bertugas untuk membantu memujuk. Shawn memeluk erat jirannya yang datang dengan beruniform. Shawn dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan.




Selepas kejadian itu Shawn beberapa kali ditemui mengamuk dan polis datang membantu. Apabila ditanya Shawn memberitahu dia diserang dan polis datang membantu.




Tindakan:




Gangguan ini telah mengugat pembelajaran Shawn. Pegawai jabatan menasihati ibu Shawn supaya menempatkan Shawn ke sekolah terhampir dengan rumah dan membuat permohonan turun kelas untuk memberikan peluang kepada Shawn menyediakan diri menghadapi peperiksaan.




i. Ibu Shawn perlu mengemukakan dokumen sokongan mengikut Seksyen 96. Tulisan dan perbahasan berkenaan dengan tulisan adalah termasuk cetakan, litografi, tulisan taip, gambar, foto dan lain-lain acara menyatakan atau menurunkan perkataan, rajah dan angka dalam bentuk yang boleh dilihat.




ii. Mengarahkan pengetua dan pihak sekolah membantu menyediakan kemudahan pembelajaran murid ini untuk memastikan murid ini tidak mengalami keciciran.




iii. Shawn mengalami tekanan sakit jiwa yang serius dan perlu mendapat rawatan "Brain Mind Specialist''.




iv. Memandangkan tempoh rawatan yang lama dan belum menunjukkan perkembangan positif ibunya memohon dia diturunkan ke tingkatan dua.




Pengajaran:




Untuk melupakan kenangan indah bersama bapa bukan sesuatu yang mudah. Walaupun mereka sekeluarga hidup dalam suasana sangat sederhana tetapi telah memberikan kenangan manis yang tak mungkin dapat dirasai kembali. Shawn sentiasa merindui saat manis itu besama orang yang bergelar bapa. Ibu Shawn mungkin hanya mengisahkan sejarah manis bersama bapanya tetapi detik itu sudah tinggal dalam lipatan sejarah.




Persoalan:




i. Perlukah ibu Shawn mengambil surat sumpah atau Sijil Perakuan Perubatan untuk membuktikan status kesihatan anaknya?




ii. Walaupun Shawn telah dirawat tetapi dia masih belum berupaya menghadapi pembelajaran di sekolah. Wajarkah pengetua menzahirkan kebimbangan murid ini akan menjejaskan pembelajaran murid lain?




iii. Bagaimana sistem paling mampan membantu mengawal anak remaja yang hilang kestabilan emosinya?




Akhirnya:




Shawn dan ibunya perlu belajar berdikari sebagai seorang yang sedang mendapatkan rawatan minda. Keluarga Shawn perlu menyesuaikan diri membina kehidupan demi masa depan yang mencabar. Walau bagaimanapun sebagai seorang ibu Mah Chen bersedia menghadapi situasi kritikal dan membantu anaknya.




Kesungguhan ibu Shawn memberikan gambaran bahawa kasihnya tidak pernah terjejas walaupun kecacatan anaknya ketara dan terbukti serius.




Nasihat:




Shawn memerlukan seorang yang mampu menasihati, membimbing dan meyakinkan dirinya. Shawn bukan murid yang nakal tetapi dia terlalu merindui bapanya yang telah lama meninggal dunia. Ibu Shawn perlu terus membantu di samping bekerja dan membina kehidupan baru.










Sumber














Teruskan membaca..

NUTP mahu dilibatkan dalam semakan semula SBPA


Gambar sekadar hiasan..


NUTP mahu dilibatkan dalam semakan semula SBPA









PUTRAJAYA, 16 Jan.- Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu kesatuan itu dilibatkan dalam pasukan petugas khas yang diwujudkan bagi menyemak semula Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).





Presiden NUTP, Hashim Adnan berkata, penglibatan itu dirasakan amat perlu memandangkan NUTP mewakili sejumlah besar guru di seluruh negara.






"Kita juga telah pun mengumpulkan maklumat serta maklum balas yang diterima, untuk dikongsi dengan pasukan tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.






Jumaat lepas, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd. Sidek Hassan mengumumkan penubuhan pasukan petugas itu yang akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam.





Pasukan itu akan dianggotai pegawai Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Peguam Negara, Kementerian Kewangan dan presiden Cuepacs serta pegawai kementerian berkaitan serta diberi tempoh dua bulan untuk menjalankan semakan semula SBPA.





Setiausaha Agung NUTP, Loke Yim Phing pula berkata, SBPA bukan semuanya tidak baik, cuma ada beberapa aspek dirasakan perlu diperbaiki.





Katanya NUTP akan terus memberikan penerangan kepada warga guru dengan menjemput wakil daripada Kementerian Pelajaran untuk memberikan penjelasan kerana ada beberapa perkara dalam pekeliling SBPA terlalu teknikal dan sukar difahami.




"Kita hendak mengelakkan guru keliru seterusnya terpengaruh dengan kenyataan dalam blog yang bermacam-macam," katanya. - BERNAMA





Sumber







Teruskan membaca..

Monday, January 16, 2012

Menuju kecemerlangan pada hari pertama persekolahan







Pelajar cemerlang bermula awal





SESI persekolahan 2012 sudah bermula. Pastinya pelajar sibuk menyesuaikan diri dengan pelajaran dan sekolah masing-masing.



Pelajar cemerlang ialah mereka yang cepat menyesuaikan diri dengan persekitaran dan rakan baru. Ada pelajar yang baru masuk sekolah iaitu mereka di tahun satu.
Ada pula yang memulakan hidup di sekolah berasrama penuh. Tidak kurang pula ramai pelajar dapat guru kelas yang baru.




Apa sekalipun suasana dan keadaannya, pelajar mestilah berusaha memulakan langkah menuju kecemerlangan pada hari pertama.




Ramai pelajar yang berasakan hari pertama atau minggu pertama, itu tidak penting. Malah, ada yang ponteng kelas atas alasan guru belum mengajar lagi. Tanggapan sebegini adalah satu kesilapan.



Minggu pertama adalah penting kerana masa ini guru sibuk menyusun banyak perkara seperti jadual sekolah, melantik ketua kelas dan penolong, melantik ahli jawatankuasa kelas dan memaklumkan buku tambahan yang perlu dibeli.




Jika pelajar tidak hadir ke kelas, banyak maklumat yang tidak diperoleh dan mereka lambat menyesuaikan diri.




Berikut adalah beberapa langkah yang perlu diambil oleh para pelajar bagi memastikan mereka boleh mencapai kecemerlangan pada Tahun 2012 ini:




Tidur awal dan bangun awal. Pelajar perlu cukup segar dan bertenaga apabila berada dalam kelas dan di sekolah. Pelajar yang aktif akan mendapat banyak ilmu dan peluang untuk maju.




Ramai pelajar terutamanya pelajar yang tinggal di asrama mengantuk dalam kelas kesan dari kekurangan tidur.




Jika tidur awal, pelajar boleh bangun lebih awal, bersiap-siap awal dan ketika menunggu masuknya waktu Subuh sempat membuat sedikit ulangkaji tentang apa yang akan dipelajari pada hari tersebut.




Mulakan dengan niat dan ‘mindset’ seorang juara. Usaha dan tindakan kita bergantung kepada cara fikir kita. Kalau kita rasakan yang kita boleh maka kita pasti melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh.




Sebaliknya jika kita rasakan kita gagal, apa yang dilakukan hanya separuh hati.
Ikhlaskan hati belajar kerana mencari ilmu dan kerana Allah.




Soal berjaya atau tidak itu bukan urusan kita sebab hak manusia adalah berusaha dan hak Allah adalah menentukannya.




Tetapi Allah itu adil. Jika kita berusaha bersungguh-sungguh dan dengan cara yang betul maka hasilnya pastilah cemerlang.




Pastikan bersarapan pagi. Ramai pelajar ke sekolah tanpa bersarapan. Sarapan bagi seperti mengalas perut dengan sekeping roti dan minum segelas susu sudah mencukupi.




Sarapan pagi penting kerana ia mampu mencergaskan minda dan memberikan tenaga.




Mereka yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan yang lebih baik.




Tumpuan sepenuhnya dalam kelas. Kejayaan dalam peperiksaan bermula dari dalam kelas. Ramai pelajar yang tidak memberikan tumpuan di awal sesi persekolahan kerana mereka berfikir apa yang diajarkan itu mudah dan tiada masalah untuk melakukan ulangkaji.




Tetapi, jika pelajar tidak memberikan tumpuan maka mereka tidak faham apa yang diajarkan. Jika apa yang dipelajari hari ini tidak difahami maka sukarlah untuk memahami apa yang diajarkan esok hari kerana memahmi prinsip asas, istilah, teori dan sebagainya itu penting.




Dengan memberikan tumpuan dari awal pelajar boleh mengenalpasti kelemahan dan masalahnya dalam matapelajaran sebelum ia menjadi serius.




Banyak bertanya dan selesaikan segala masalah dan perkara yang tidak faham segera. Satu tabiat pelajar kita ialah malu atau takut untuk bertanya. Sangka mereka apabila bertanya nanti dilabel sebagai bodoh, cuba mencari perhatian, gila glamer dan sebagainya. Akhirnya, mereka lebih selesa mendiamkan sahaja dan merelakan dirinya tidak tahu.




Pelajar sebenarnya punya beberapa pilihan untuk bertanya. Satu atau dua soalan mungkin boleh terus ditanya dalam kelas agar pelajar lain juga mendapat manfaat daripada apa yang disampaikan guru nanti.




Bagaimanapun, kalau soalan itu banyak, eloklah dibuat temu janji dengan guru dan berbincang dengannya di luar waktu kelas.




Sampai saja di rumah, siapkan dahulu kerja sekolah. Jadikan ini sebagai satu tabiat. Ramai pelajar tidak menyiapkan kerja sekolah kerana mereka tidak meletakkannya sebagai keutamaan. Malah, mereka tidak fikir kerja sekolah itu penting. Tujuan guru memberikan kerja sekolah bukanlah bagi menyusahkan, tetapi sebaliknya bagi memastikan pelajar membuat ulang kaji dan melakukan latihan bagi memperkukuhkan lagi kefahamam mereka apa yang diajarkan.




Rancang masa dan jadual belajar. Tanpa pengurusan masa yang betul pelajar sukar untuk cemerlang. Sebagai seorang pelajar banyak perkara dan aktiviti yang mesti dilakukan disamping masa untuk diri sendiri.




Aktiviti seperi menyiapkan kerja sekolah, kelas tuisyen, kelas agama, ulang kaji, kokurikulum, beriadah, keluarga dan sebagainya perlu diatur dengan baik agar tidak menjejaskan prestasi akademik.



Di samping itu jadual belajar juga perlu diatur bagi memastikan semua subjek selesai diulangkaji sebelum waktu peperiksaan nanti. Dengan merancang awal, pelajar dapat lihat pergerakannya sepanjang tahun dan ke mana hala tujunya tahun ini.




Ulangkaji awal. Cuba untuk lakukan ulang kaji seawal mungkin. Usah tunggu sehingga apa yang dipelajari sudah terlalu banyak baru mahu memulakan proses ulangkaji itu.




Belajar awal adalah bagi memahami, menguasai dan menyediakan nota peperiksaan.
Apa yang dibaca hari ini mungkin lupa esoknya. Itu perkara biasa.




Tetapi dengan sering mengulang kaji pelajar akan mudah mengingatinya dan tersimpan dalam memori jangka panjang. Pelajar yang melakukan ulang kaji awal akan lebih tenang, ceria dan teratur hidupnya.




Bagi memulakan langkah menjadi pelajar cemerlang pelajar, seseorang itu memerlukan satu dorongan agar tercetusnya momentum untuk bertindak ke arah kecemerlangan itu.




Seorang pelajar yang cemerlang juga perlu seimbang daripada segi pembangunan minda, jiwa dan rohani.





Justeru, ibu bapa perlu berkorban sedikit bagi memastikan anaknya bersedia menghadapi 2012 ini seawal mungkin.



Dengan memasukkan anak ke program motivasi seperti Motivasi Alihan Pelajar, ibu bapa akan dapati anak mereka lebih bersedia berbanding dengan pelajar lain.




Motivasi Alihan Pelajar adalah satu program motivasi yang telah wujud sejak 1995.




Adalah lebih mudah bagi mencipta kejayaan apabila kita ada mentor, tahu cara dan tahu rahsianya.




Seminar ini mampu membuka mata dan menggerakkan hati serta meningkatkan kemahuan anak bagi mencapai kecemerlangan.




Untuk mengetahui lokasi serta tarikh seminar, hubungi pejabat Motivasi Alihan Pelajar iaitu 03-22734622/016-5580719 atau 05-3134622/016-5580619 atau layari laman web kami di www.laman-map.com.





Sumber






Teruskan membaca..

Friday, January 13, 2012

Kesepaduan ilmu dan tarbiah melahirkan insan soleh





Khutbah Jumaat:

Terapkan budaya ilmu, akhlak

dalam kehidupan seharian anak




MINGGU ini adalah minggu kedua anak kita kembali ke alam persekolahan. Pelbagai ragam dapat dilihat pada diri anak setelah dua bulan bercuti dari alam persekolahan. Namun inilah rutin biasa yang mereka perlu tempuhi demi membina generasi cemerlang di masa akan datang.




Dalam usaha membina insan cemerlang, hendaklah disepadukan antara ilmu pengetahuan dan pendidikan atau dikenali dengan kesepaduan ilmu serta tarbiah untuk melahirkan insan soleh. Dalam proses ini pemerintah, pihak sekolah dan ibu bapa mesti saling bekerjasama dan mengambil tanggungjawab sebaik mungkin.




Firman Allah SWT yang bermaksud:




“Wahai orang yang beriman!

Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu

dari api neraka yang bahan bakarannya manusia dan batu;

penjaganya malaikat yang keras kasar;

tidak menderhaka kepada Allah dalam segala

yang diperintahkan-Nya kepada mereka,

dan mereka pula tetap melakukan

segala yang diperintahkan.”


(Surah at-Tahrim, ayat 6)



Walaupun ada kala berlaku ketegangan antara guru dan ibu bapa, sebagai langkah positif ibu bapa perlu memberi penghormatan besar kepada guru untuk membimbing dan mendisiplinkan pelajar



Ibu bapa tidak boleh menyerah bulat-bulat kepada pihak sekolah dan guru semata-mata dalam menentukan kejayaan dan kecemerlangan anak. Ibu bapa adalah asas menentukan dasar pembinaan akhlak, jati diri dan kecemerlangan anak.




Apabila tumpuan terhadap anak berkurangan, maka kadar keciciran semakin meningkat. Anak pada peringkat awal pembesaran memerlukan ibu-bapa sebagai orang terawal penunjuk teladan yang baik.




Menurut prinsip pendidikan Islam, saat kritikal dalam proses membina teras nilai murni, akhlak mulia, kasih sayang dan komunikasi mesra sebenarnya bermula dari awal kehidupan anak sehinggalah mereka mencapai usia baligh.




Oleh itu, dalam tempoh kritikal ini, ibu bapa tidak boleh melepaskan diri mendidik anak. Jika kita tidak mengambil berat, maka anak akan terdedah kepada pelbagai gejala. Kita tidak mahu anak menjadi keliru, tidak tahu memilih yang baik atau buruk dalam kehidupan mereka.



Menurut Prof Dr Yusuf al-Qardawi, kesan paling menonjol akibat kelemahan kualiti keibubapaan hari ini adalah terpisahnya akhlak anak yang memudahkan dan mendedahkan mereka dalam krisis gejala sosial.




Pencapaian prestasi anak dalam pelajaran bergantung kepada perancangan dan penilaian bersungguh ibu bapa sendiri. Dalam hal ini ibu bapa perlu membudayakan ilmu dan akhlak dalam kehidupan seharian anak.




Ibu bapa perlu menentukan hala tuju dan tindakan mesti dilaksanakan anak seperti memastikan mereka menunaikan solat fardu secara konsisten; memastikan anak mempelajari dan memahami al-Quran setiap hari; memastikan mereka mendapat makanan halal, berzat dan memenuhi keperluan vitamin; menyemak buku latihan serta menetapkan sasaran setiap mata pelajaran anak.




Mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan guru kelas sekurang-kurangnya sekali dalam setiap semester atau penggal bagi mendapat maklum balas prestasi pembelajaran dan tahap sahsiah anak ketika berada di sekolah.




Ibu bapa tidak boleh lepas tangan dan beranggapan sudah menunaikan tanggungjawab selepas menghantar anak ke sekolah. Tanggungjawab kita juga memastikan agar mereka mempunyai prinsip yang teguh dan jatidiri yang kuat.




Ibu bapa digalakkan sentiasa berdoa untuk kesejahteraan anak kerana doa ibu bapa boleh menyebabkan kehidupan anak dirahmati, diberkati dan dilindungi dari segala bencana.




Walaupun ada kala berlaku ketegangan antara guru dan ibu bapa, sebagai langkah positif ibu bapa perlu memberi penghormatan besar kepada guru untuk membimbing dan mendisiplinkan pelajar. Jangan mudah melenting, hilang kewarasan dan hendaklah berlapang dada apabila guru menegur atau mengambil tindakan disiplin ke atas pelajar.




Kita yakin tindakan guru mendisiplinkan pelajar untuk memberi pengajaran dan memulihkan akhlak supaya menjadi insan berguna. Kepada guru, jadikan tanggungjawab sebagai amanah yang wajib ditunaikan sebaik mungkin.




Marilah bersama kita tunaikan tanggungjawab membantu serta membela nasib pelajar supaya dapat menghadapi sesi persekolahan yang baru ini dengan selesa dan sempurna.




Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)










Teruskan membaca..

Thursday, January 12, 2012

Belia permata sinar Islam




Belia permata sinar Islam






RASULULLAH s.a.w berpesan supaya ummah memberikan perhatian kepada mendidik dan menjaga belia. Baginda bersabda yang bermaksud: “Aku berpesan kepada kamu supaya memberi perhatian kepada pemuda, sesungguhnya hati mereka lembut. Allah mengutuskan aku membawa agama hanif lalu pemuda menyokong aku sedangkan orang tua menentang aku.





Islam meletakkan generasi muda di kedudukan mulia. Hal itu berbeza berbanding ketika zaman sebelum kedatangan Islam.




Jika dalam masyarakat Arab jahiliah, bangsawan Quraisy membentuk belia mereka dengan latar belakang kemewahan dan hidup berfoya-foya tetapi selepas terpancar nur Ilahi ke dalam masyarakat Arab, acuan itu mula dicorakkan kepada konteks lebih luas, global, punya nilai dan beradab.






Al-Quran dan sunnah sarat dengan contoh generasi pemuda yang diiktiraf berjaya di sisi Allah. Kisah anak muda dalam surah al-Kahfi ialah pengiktirafan yang dinyatakan secara jelas oleh Allah kerana mereka beriman dan mempertahankan sifat takwa walaupun berdepan pemerintah zalim.






Firman Allah yang bermaksud:



“Sesungguhnya mereka ialah pemuda beriman

kepada Tuhan mereka (Allah) dan Kami tambah

kepada mereka petunjuk.”


(Surah al-Kahfi ayat 13).





Golongan remaja yang mengabdikan diri kepada Allah dalam kegiatan hidupnya sebagai manusia, kelak Allah memasukkan mereka dalam golongan mendapat perlindungan lembayung payung Allah di Padang Mahsyar.





Perkara itu dijelaskan dalam sabda Rasulullah yang bermaksud:



“Tujuh golongan manusia yang akan

dilindungi oleh Allah pada hari yang tidak ada

perlindungan selain perlindungan-Nya,

pemuda yang hidup dalam keadaan

mengabdikan diri kepada Allah.”


(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).




Pemuda memiliki beberapa kelebihan berbanding orang tua bagi menunaikan tanggungjawab agama sama ada melaksanakan perintah atau menjauhkan larangan.




Antaranya mereka mempunyai masa lapang, belum sibuk dengan kerja lain, tenaga dan kekuatan fizikal, kecerdasan akal fikiran, daya ingatan yang kuat, jarang ditimpa penyakit dan mudah mendapat pertolongan serta memberi bantuan kepada orang lain.





Ketika mempunyai kelebihan dan keistimewaan inilah pemuda perlu merebut peluang menunaikan tanggungjawab dengan sebaiknya.





Sabda Rasulullah yang bermaksud:




“Rebut lima perkara sebelum lima perkara:

muda sebelum tua, lapang sebelum sibuk,

sihat sebelum sakit,

kaya sebelum miskin dan hidup sebelum mati. "




Harapan Islam kepada generasi muda, remaja atau belia amat tinggi. Justeru, pengiktirafan itu mesti dibuktikan melalui tindakan dan realiti, bukan sekadar retorik atau omong kosong.




Benar, kecintaan Allah kepada mereka yang suka bersedekah tetapi Allah lebih cinta generasi muda yang bersedekah, Allah juga mencintai mereka yang beramal, tetapi Allah lebih mencintai generasi muda beramal.




Allah mengasihi orang beribadat, tetapi Allah lebih mengasihi pemuda yang beribadat. Adik-adik remaja, anda adalah permata kepada sinar Islam.




Di hadapan anda ada seribu harapan buat ummah maka jangan sia-siakannya kerana anda generasi pewaris yang ingin kita lahirkan.




Nasihat kami cubalah penuhi dengan sifat-sifat berikut:




1. Memiliki pandangan luas dan jauh (ru’yatul waadhih) sehingga mampu merancang dan merangka kerja sesuai dengan keperluan jangka pendek dan jangka panjang serta mengetahui pula halangan dan cabaran yang bakal ditempuhi.




2. Memiliki akal fikiran yang tajam dan kritis hingga dapat melihat segala permasalahan dari setiap sudut serta menentukan penyelesaian yang menyeluruh tanpa mengabaikan atau terlepas pandang segala perkara yang berkaitan.




3. Memiliki kehalusan jiwa sehingga melahirkan kepekaan terhadap tanggungjawab dan peka dengan kesan serta akibat dari setiap tindakan.




4. Memiliki himmah yang tinggi atau jiwa yang besar hingga tidak mengenal erti kelemahan jiwa dan putus asa.




5. Memiliki prinsip dan keyakinan diri untuk membuat keputusan serta mengambil tindakan dengan tepat dan bijaksana.




6. Memiliki keimanan yang mendalam sehingga mampu patuh kepada keputusan pimpinan walaupun bertentangan dengan pendapatnya sendiri.




7. Memiliki daya fokus yang tinggi hingga tidak mudah tertarik dengan tarikan duniawi dan menyimpang dari matlamat.




8. Memiliki keluasan ilmu hingga mampu membuat pertimbangan secara menyeluruh di dalam menentukan kepentingan dan keutamaan.




9. Menguasai kaedah dan prinsip di dalam membuat keputusan yang betul dan berkesan.




10. Menguasai dan memahami pergolakan jiwa dan perasaannya hingga dapat istiqamah dengan kerja yang besar dan menuntut kesabaran serta pengorbanan tinggi.






Sumber






Teruskan membaca..

Ikhlas tuntut ilmu ketika masuk taman syurga





Ikhlas tuntut ilmu

ketika masuk taman syurga





SELAMAT kembali ke sekolah. Ini bermakna anda pulang ke taman-taman syurga, taman syurga ialah majlis-majlis ilmu.




Sekolah adalah taman ilmu. Berkata Ibnu Taimiyyah:



“Sesiapa yang ingin masuk syurga


biasa-biasalah bermain di taman-tamannya dahulu.


Apa itu taman syurga?



Taman syurga ialah kelas tempat belajar, sekolah dan universiti, halaqah ilmu atau rancangan televisyen yang mendidik jiwa. Kelebihan menuntut ilmu memang biasa kita dengar.



Kali ini mari sama-sama kita mempelajari adab ketika menuntut ilmu supaya ilmu yang diperoleh lebih berkat.




Antara adabnya ialah:



1. Ikhlas belajar. Islam menegaskan wajib menuntut ilmu sejak lahir hingga ke liang lahad. Belajar dengan pelbagai cara dan medium hinggalah boleh dibuat di hujung jari melalui Internet.



Dengan syarat segala yang dilakukan dibuat dengan penuh ikhlas bertujuan mendapat keredaan Allah.



2. Belajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh. Kita dituntut bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu tanpa mengira masa dan keadaan.



Sifat malas hendaklah dihindari di samping menjauhkan diri daripada rakan yang bersifat malas.



Selepas berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran dan menjawab soalan latihan, ujian dan peperiksaan dengan tenang, barulah kita bertawakal kepada Allah supaya kejayaan menjadi milik kita.



3. Menjauhi Maksiat. Maksiat ialah melakukan perbuatan yang melanggar perintah Allah iaitu melakukan perbuatan yang berdosa.



Oleh itu, ketika guru sedang mengajar di dalam kelas tumpuan hendaklah diberikan kepada setiap butir percakapan guru dan hindari fikiran daripada melayang ke arah maksiat.



4. Memilih teman yang soleh. Teman yang dimaksudkan bukanlah pasangan kekasih, tetapi memilih teman sejantina yang sentiasa patuh dan taat kepada Allah dan Rasul.



Kita dan teman hendaklah mengamalkan budaya tegur-menegur dan nasihat-menasihati supaya pelajar tidak lalai dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai pelajar.



Sifat itu sangat berguna apabila melakukan ulang kaji pelajaran di dalam kumpulan belajar. Dengan itu, fakta dalam pembelajaran di sekolah dapat diingati dengan lebih cepat dan mudah.



5. Banyakkan mengingati Allah. Orang yang sentiasa berzikir akan dikurniakan hati yang tenang dan tenteram. Zikir dikatakan dapat menghidupkan hati yang mati.



Oleh itu, banyakkan berzikir dan berdoa selepas solat dan disarankan juga mengamalkan zikir harian yang terdapat di dalam bilik kelas di sekolah.



6. Menjaga kehormatan diri dan orang lain. Kehormatan diri dapat dijaga dengan mengamalkan tingkah-laku yang baik supaya tidak terjebak dengan perbuatan maksiat.



Bagi mengelak berlakunya maksiat, pelajar perempuan contohnya perlu memakai pakaian dan kemeja-T yang longgar. Di samping itu, hendaklah menjauhkan diri daripada menyakiti hati dan perasaan orang lain. Doa orang yang teraniaya sangat mujarab.



Dikhuatiri orang yang kita sakiti hatinya mendoakan sesuatu yang buruk berlaku kepada kita.



7. Doa dan keredaan ibu bapa. Sebagai anak yang soleh kita dituntut mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa kita. Ini kerana keredaan Allah bergantung kepada keredaan ibu bapa.



Beruntunglah pelajar yang masih mempunyai kedua ibu bapa kerana mereka dapat meneruskan bakti sewaktu mereka masih hidup.



Apatah lagi dengan memandang wajah ibu bapa saja kita diberikan pahala oleh Allah.



Oleh itu, setiap kali hendak ke sekolah, dapatkan restu daripada ibu bapa sebelum melangkah ke luar rumah. Sewaktu mengambil peperiksaan besar seperti PMR dan SPM nanti, berikan ibu bapa satu salinan jadual waktu peperiksaan dan mohon mereka mendoakan serta melakukan solat hajat pada waktu kita sedang menjawab soalan peperiksaan supaya kita mendapat keputusan cemerlang.



8. Menghormati guru tidak kira di mana. Menghormati guru adalah salah satu daripada rahsia kejayaan cemerlang dalam akademik dan bidang lain.



Sentiasa wujudkan rasa kasih kepada guru supaya guru sentiasa menyebut nama
kita dan mendoakan kejayaan kita.




9. Beramal dengan ilmu yang diperoleh. Sesuatu ilmu tidak bermakna jika tidak diamalkan. Orang yang memiliki ilmu itu umpama orang yang memiliki senjata.




Dengan ada senjata kita dapat mempertahankan diri kita daripada serangan musuh.
Ilmu itu dapat menghalang diri seseorang daripada pengaruh negatif yang cuba menjauhkan dirinya daripada keredaan Allah.







Sumber










Teruskan membaca..

Wednesday, January 11, 2012

Tambah kuota guru pelatih Sabah, Sarawak


Tambah kuota guru pelatih Sabah, Sarawak

Naik 30 peratus bagi atasi masalah permohonan perpindahan



KUCHING: Kesatuan Guru Sarawak (KGS) menuntut Kementerian Pelajaran menaikkan kuota pengambilan guru pelatih dari Sabah dan Sarawak sehingga 60 peratus bagi mengatasi masalah kekurangan guru anak tempatan.





Langkah menambah lagi 30 peratus kuota sedia ada itu perlu untuk manfaat jangka panjang selain mengatasi masalah permohonan perpindahan guru asal Semenanjung bertugas di dua negeri itu.






Hanya guru tempatan memahami sentimen serta perasaan penduduk Sarawak dan Sabah berbanding guru luar yang mungkin agak sukar bergaul dengan mereka. - William Ghani Bina, Presiden KGS




Presiden KGS, William Ghani Bina, berkata setiap tahun kerajaan terpaksa berdepan ribuan permohonan dari guru Semenanjung yang ditugaskan di Sabah serta Sarawak, yang hanya mampu diatasi jika jumlah guru anak tempatan mencukupi.







Katanya, lebih banyak guru pelatih dari Borneo perlu diambil dalam dua hingga tiga tahun akan datang sebelum kuota pengambilan boleh kembali kepada asal, selepas bilangan guru di dua negeri itu mencukupi.






“Saya tidak salahkan guru dari Semenanjung yang memohon dipindahkan keluar dari Sabah dan Sarawak. Jika saya ada anak yang bertugas di Semenanjung, saya juga akan menyuruh dia pulang ke Sarawak.





“Saya menegaskan hanya guru tempatan memahami sentimen serta perasaan penduduk Sarawak dan Sabah berbanding guru luar yang mungkin agak sukar bergaul dengan mereka,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.






Kelmarin, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi mengumumkan kuota pengambilan guru pelatih masing-masing dari Sabah dan Sarawak kekal 30 peratus, yang antaranya bertujuan mengurangkan jumlah permohonan pertukaran guru.






William berkata, kuota pengambilan sedia ada jelas tidak mencukupi kerana ia hanya menyelesaikan masalah kekurangan guru di dua negeri terbabit bagi jangka pendek saja.





“Saya katakan banyak kali, kementerian perlu mengambil ramai guru pedalaman terutama mengikut etnik seperti dari suku Penan, Orang Ulu serta masyarakat Melayu di sini juga.





“Secara tidak langsung apabila ramai masyarakat luar bandar diambil berkhidmat sebagai guru, taraf kehidupan mereka akan meningkat dengan kesedaran terhadap kepentingan pelajaran dapat ditingkatkan,” katanya.






Teruskan membaca..

Kementerian Pelajaran nafi hanya 260 guru dihantar ke SJKC


Kementerian Pelajaran nafi

hanya 260 guru dihantar ke SJKC



PUTRAJAYA: Kementerian Pelajaran menafikan dakwaan sebuah pertubuhan pendidikan Cina kononnya hanya 260 guru terlatih dihantar bertugas ke sekolah jenis kebangsaan Cina di seluruh Malaysia.




Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata sebenarnya seramai 837 guru terlatih telah dihantar bertugas ke SJKC di seluruh Malaysia dan mereka ini akan memulakan tugas pada Isnin ini.





"Ini menunjukkan bahawa apa yang diperkatakan oleh mereka tidak benar sama sekali, dan apa yang diperkatakan mereka jelas ingin memberi gambaran buruk masyarakat Cina mengenai Kementerian Pelajaran," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Wee juga menafikan dakwaan kononnya Kementerian Pelajaran tidak memberi bantuan peralatan kerusi dan meja kepada sebuah SJKC di Kuala Lumpur.




"Walaupun mungkin yang diberikan oleh kita adalah sebanyak 28 kerusi dan meja tetapi yang mereka minta adalah sebanyak 50 buah, ini menunjukkan kita memberinya tetapi dakwaan mereka ialah kita langsung tidak pernah memberi apa-apa bantuan.



"Ada juga yang mendakwa sudah lima tahun kita tak pernah beri apa-apa, ini tidak benar sama sekali. Yang terbaru kita telah serahkan kerusi meja baru kepada SJKC tersebut dan ia sudah diperakukan oleh guru penolong kanan sekolah itu," katanya. - BERNAMA

Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...