

Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
“Tidak penting
apa yang orang lain
fikirkan
tentang diri kita
tetapi
apa yang lebih penting
ialah
apa
yang kita fikirkan
tentang
diri kita dan orang lain.”
Tired of the same old kitchen, but don’t want the hassle (or price tag) of an entire renovation? These fast and easy updates take the room from make-do to magnificent.
![]() |
Photo: Julian Wass |
Put table lamps on your island or dining table to make your kitchen feel like a room, not a laboratory, like designer Robert Stillin did with Visual Comfort's Column lamp in Sheffield silver for House Beautiful's Kitchen of the Year with Ina Garten.
![]() |
Photo: Chefs Resource |
You don't have to invest in brand-new appliances like an industrial stove. Instead, become inspired to cook a new dish, or just have more fun cooking a family favorite, with a fun, functional gadget, like a citrus juicer. We like this one from Cuisipro.com.
![]() |
Photo: Julian Wass |
If you have extra space but lack shelves, try stacking large baskets. They can hold onions, potatoes, or other items, as demonstrated here in this New Jersey kitchen designed by Lisa Cohen.
![]() |
Photo: Francesco Lagnese |
For extra light and to make a kitchen feel more open, hang a mirror. It will reflect any natural light already present. You can even panel the cabinets, like in this Brooklyn home by designer Jonathan Berger.
![]() |
Photo: Don Freeman |
An easy way to update cabinetry is by painting the insides a contrasting color, like architect Gil Schafer and his color consultant, Eve Ashcraft, did in this western Connecticut home. Next, either remove doors to create open shelves, or enjoy the pop of color through glass doors.
![]() |
Photo: John M. Hall |
Instead of buying herbs at the grocery store, take a cue from this Connecticut home by designer Carole Lalli, and plant herbs in pots for your kitchen. They will add freshness to the atmosphere and your food.
![]() |
Update the look of your backsplash — without grout — by using tile decals. These adhesive stickers come in various sizes to perfectly cover up dated tile designs, without leaving a sticky residue. We like these Mibo tile tattoos through 2Jane.com, or try Zazzle.com's vintage tile stickers.
![]() |
Photo: Simon Watson |
Whether you have upholstered kitchen chairs or all-wood seating, a fresh and modern look is to mix up the dining area furniture. Alternate chair cushion colors, like designer Todd Klein did in this New York apartment, or if you're more bold, try using seating that's not all part of a matching set.
![]() |
Photo: Courtesy of Jeff Lewis |
"Replace the cabinet pulls; it alone is a major transformation," says designer Jeff Lewis, who created this contemporary design for House Beautiful's 2010 Kitchen of the Year.
![]() |
Photo: Nathan Schroder |
Instead of investing in brand-new cabinetry, try working with what you have. You can free up space by suspending your pots and panspot rack adds style, makes them easily accessible, and creates more cabinet space for other items, says designer Shannon Bowers, who did that in this Texas home's kitchen. from the ceiling. A
Secara realitinya novel, iaitu cerita dalam bentuk prosa yang mengandungi jalan cerita, biasanya panjang dan kompleks yang berkaitan dengan pengalaman manusia dan kelakuan sosial yang dipilih menjadi bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di peringkat sekolah menengah mampu membangun insan.
Itulah peranan sastera yang harus difahami oleh setiap ahli masyarakat disebabkan dapat mengangkat peradaban dan tamadun sesuatu bangsa ke arah kecemerlangan pada masa depan. Tanpa sastera dan karya sastera yang baik seperti novel, cerpen, drama, sajak dan karya yang lain jiwa manusia akan kosong dan tak bermaya.
Justeru, sastera tidak boleh dipolitikkan untuk mencari kepentingan sesuatu pihak. Unsur-unsur politik boleh dimuatkan dalam karya sastera bagi menyedarkan masyarakat tentang kehidupan masa depan dan sejarah masa lalu yang seharusnya dijadikan pedoman dalam kehidupan.
Melalui Komponen Sastera (Komsas) yang diajar dalam Bahasa Malaysia khususnya di Tingkatan Lima para pelajar sudah matang dan dapat menilai tentang peranan sastera khususnya novel dalam mendidik akal budi generasi muda. Oleh itu, novel Interlok karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain tidak harus dipertikaikan jika dinilai dari sudut sastera untuk P&P di sekolah. Pembacaan teliti dan mendalam terhadap Interlok akan membawa pembaca ke arah penyatuan dan perpaduan kaum seperti yang disarankan oleh penulisnya.
Jika sebelum ini, novel Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain dijadikan teks tanpa prejudis ke arah membina bangsa Malaysia yang bersatu padu dengan nilai kerohanian yang positif , serta menghayati perasaan bangga dengan bakat dan nilai seni seperti yang terdapat pada watak Hilmi yang cintakan negara melalui konsert terakhirnya.
Jelaslah, sastera melalui penggunaan bahasa yang digunakan dalam hasil seni yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan menarik hati pembaca. Melalui pembacaan dan pemahaman ia dapat mendidik, membimbing dan mengajar manusia menjadi insan berguna. Melalui pendidikan berterusan novel mampu membangun modal insan yang cemerlang.
Memetik pendapat pengkaji novel, Dr Misran Rokimin, novel yang baik dapat membangun modal insan. Karya sastera sama ada untuk kanak-kanak, remaja atau dewasa mempunyai matlamat untuk mendidik dan membangunkan diri manusia sama ada personalitinya, pemikiran dan kebahasaannya. Pembangunan dan pemodenan yang hendak dicapai seharusnya tidak meminggirkan nilai moral ke atas manusia penghuni dunia ini.
Pelaksanaan Komsas dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia sangat sesuai dan sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang mengandungi beberapa tujuan, antaranya meningkatkan kemahiran berbahasa dalam kalangan pelajar. Melahirkan para penulis yang kreatif dan kritis, meningkatkan kekuatan rohani, intelek, emosi dan jasmani dan dapat mengimbangi nilai ekonomi dan kepakaran dalam bidang sains dan teknologi.
Pendidikan
Karya-karya yang terdapat dalam teks Komsas sebenarnya telah dipilih dengan teliti supaya dapat memenuhi matlamat pendidikan Kesusasteraan Melayu iaitu membolehkan pelajar menjiwai, menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni dan memanfaatkan nilai kerohanian, kemasyarakatan, kebudayaan, dan kewarganegaraan serta cintakan negara.
Selain itu, membolehkan para pelajar menguruskan emosi sendiri, mengehadkan perkembangan emosi negatif dalam mengendalikan hubungan dengan orang lain. Menganggap pelajaran kesusasteraan penting bagi pembangunan diri, akal fikiran dan sahsiah bagi menghadapi cabaran masa depan.
Teks Komsas yang terdiri daripada teks puisi, cerpen, drama dan novel diajar dalam P&P Bahasa Malaysia di sekolah menengah di negara ini sebenarnya telah membantu membangun jiwa, akal budi, dan sahsiah diri para remaja melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu.
Melalui Komsas juga menuntut pengisian jiwa generasi muda dengan segala unsur dan nilai murni yang baik, termasuk karya sastera yang berfungsi mendidik ke arah menghaluskan budi dan nilai kemanusiaan kepada setiap manusia.
Selain itu, teks sastera juga dapat membangun potensi diri pelajar melalui sistem pendidikan yang berkualiti dan bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara ke arah menjadikan negara maju berpendapatan tinggi.
Usaha ini juga menjadikan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan yang akan dapat dilaksanakan melalui pendidikan kesusasteraan khasnya daripada teks Komsas yang telah dipilih.
Para guru haruslah bijaksana dalam P&P di dalam kelas dengan menilai sesebuah karya dengan kritis dan kreatif dan memberikan panduan, pendidikan dan pengajaran apabila sesebuah hasil karya sastera diajarkan kepada pelajar.
ADAB BERTANYA DAN MENUNTUT ILMU
Dari Abu Hurairah r.a :
Pada suatu ketika Nabi saw sedang berbicara dengan orang ramai (memberi ceramah atau pengajian), tiba-tiba datang seorang Arab Dusun menanyakan kepada beliau, ‘Bilakah datangnya saat (kiamat)?’
Nabi saw tidak langsung menjawab, tetapi beliau meneruskan pembicaraannya dengan orang ramai. Kerana sikap Nabi saw yang demikian itu, sementara orang mengatakan Nabi saw mendengar pertanyaan itu, tetapi beliau tidak menyukainya dan setengah lagi mengatakan beliau tidak mendengarnya.
Setelah Nabi saw selesai berbicara, beliau bertanya, “Di mana orang yang bertanya perkara saat (kiamat) tadi?”
Orang itu menyahut, “Saya! Ya Rasulullah!”
Rasulullah saw bersabda, “Apabila amanah telah disia-siakan orang, maka waspadalah terhadap datangnya saat (kiamat).”
Tanya orang itu, “Bagaimanakah caranya disia-siakannya amanah?”
Jawab Nabi saw, “Apabila suatu urusan (pekerjaan) diserahkan kepada orang bukan ahlinya, maka waspadalah terhadap datangnya saat (kiamat/kehancuran)[Hadis 0049] Sahih Bukhari.
PENGAJARAN HADIS:
(a). Menyerahkan sesuatu urusan atau pekerjaan kepada orang bukan ahlinya bermaksud menyerahkan sesuatu urusan atau pekerjaan kepada orang yang tidak mengerti, tidak cekap, tidak jujur lalu akibatnya adalah kehancuran atau kebinasaan.
(b). Mengajarkan kita tatatertib bertanya dalam majlis, iaitu jika bertanya janganlah memotong pembicaraan orang yang sedang berbicara, kerana ia dapat mengganggu pembicara dan pendengar. Tunggulah saat yang bersesuaian untuk bertanya.
1. klik pada lawan web akauntan negara di
http://www.anm.gov.my. laman dibawah akan muncul.
klik pada e-penyata gaji&laporan.
3. Lengkapkan segala maklumat
di dalam borang yang dipaparkan
dalam paparan dibawah ini.
Klik "ok" setelah kesemua maklumat
diisi selengkapnya .
4. Paparan dibawah akan memaparkan
status pendaftaran.
Klik penyata gaji - sendiri
untuk semakan gaji anda .
"Kunci untuk mendapat pengetahuan
adalah daripada pembacaan dan penulisan."
Kepada kanak-kanak, keupayaan membaca dan menulis sejak dari usia tiga tahun merupakan satu kelebihan kepada diri sendiri dan kebanggaan kepada keluarga.
Minat membaca kanak-kanak ada kaitan rapat dengan keupayaan mereka berbahasa.
Secara umumnya, kanak-kanak boleh membaca dengan lancar akan suka pada buku seterusnya menjadikan aktiviti membaca sebagai satu hobi yang menarik.
Kanak-kanak patut diajar membaca ketika kecil lagi
Ketika berusia 18 bulan, kanak-kanak sudah boleh diperkenalkan kemahiran membaca secara beransur-ansur. Unsur utama yang perlu diberi penekanan ialah kesedaran umum mengenai bunyi-bunyi perkataan dan penggunaannya dalam situasi seharian.
Contohnya perkataan "mama" dan "papa".
Kedua-dua perkataan ini boleh ditulis dan diperkenalkan kepada kanak-kanak kerana kekerapan penggunaannya.
Apabila kanak-kanak meningkat usia 3 hingga 4 tahun, mereka sebenarnya berada dalam peringkat pembinaan bahasa yang pesat.
Menurut para pengkaji perkembangan kanak-kanak, perkembangan menyeluruh kanak-kanak ialah galakan untuk perkembangan fizikal, mental, emosi, sosial dan bahasa.
Period yang paling kritikal untuk memperkenalkan kemahiran membaca kepada kanak-kanak ialah 0 hingga 3 tahun. Ibu bapa atau guru yang bijak akan sensitif dengan perkembangan kanak-kanak pada masa ini kerana :
Kanak-kanak belajar membaca ketika masih kecil biasanya lebih cepat bertindak dan lebih faham membaca berbanding kanak-kanak yang belajar membaca semasa di sekolah.
Sebabnya ialah kanak-kanak belajar membaca dengan senang hati dan memahaminya seperti mendengar orang bercakap manakala kanak-kanak di sekolah belajar membaca dengan perasaan takut dan membaca diajar sebagai mata pelajaran yang berasingan.
Masalah yang menghalang minat membaca kanak-kanak
Setiap ibu bapa dan guru sememangnya mengingini kanak-kanak yang dapat membaca dengan lancar dan cepat.
Bagi pelajar-pelajar di sekolah rendah, mereka tidak dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru disebabkan salah satunya kerana lemah keupayaan membaca.
Antara masalah yang sering membantutkan proses pembahasaan dan pembacaan kanak-kanak dan para pelajar ialah :
Kesan tidak tahu membaca
Tidak tahu membaca akan memberi masalah. Bermula dari awal lagi, masalah ini berlarutan sehinggalah mereka dewasa.
Keadaan ini tentulah mempengaruhi keupayaan untuk bersaing dan berjaya dalam hidup.
Pengaruhi minat belajar. Kesan yang agak ketara ialah dari aspek psikologi seperti rasa rendah diri, kurang yakin dan cepat mengalah.
Kajian yang dijalankan oleh Universiti Yale menunjukkan kanak-kanak yang mempunyai kepercayaan diri yang terhad tidak dapat menyesuaikan diri dengan baik di sekolah rendah dan situasi-situasi yang baru.
Mereka juga sukar belajar menulis dan membaca berbanding dengan rakan-rakan sekelas yang lain.
Tidak mahu belajar. Bagi mata pelajaran yang sukar seperti sains dan matematik, mempelajarinya adalah suatu bebanan. Lama-kelamaan timbul rasa jemu dan terus tidak lagi minat untuk belajar.
Bukan sahaja sains dan matematik tetapi mungkin semua mata pelajaran.
Belajar dalam keadaan tertekan dan tidak khusyuk. Tanpa kata-kata pujian dan rangsangan, proses belajar akan berada di bawah tekanan dan hilang keseronokan.
Apa yang berlaku, kanak-kanak belajar kerana takut dan dipaksa bukannya kerana hendak belajar.
Kurang motivasi dan semangat berlumba-lumba
Apabila tidak dapat membaca dan memahami perkataan, keinginan untuk membaca perkataan-perkataan seterusnya akan menurun dan mengurang.
Keadaan ini tentulah merugikan diri mereka sendiri dan ibu bapa terpaksalah memujuk supaya semangat dan minat untuk membaca dapat dipulihkan kembali.
Bagaimana kanak-kanak belajar membaca?
Pelbagai kaedah yang digunakan oleh kanak-kanak untuk mempelajari bahasa mengikut peringkat umur.
0 hingga 2 ½ tahun
2 ½ hingga 4 ½ tahun
4 ½ hingga 7 tahun
Walau bagaimana pun sesetengah kanak-kanak masih belum dapat membaca biarpun umur semakin meningkat.
Keadaan ini mungkin disebabkan mereka tidak memahami tahap-tahap pengajaran bahasa yang betul.
Membantu kanak-kanak membaca
Mengajar kanak-kanak berminat dengan membaca adalah sangat penting.
Terdapat beberapa panduan yang mudah bagi melaksanakan usaha anda.
Jika ada gambar, tanya apa yang dilihat dan kaitannya dengan cerita berkenaan.
Bacakan buku yang mempunyai pelbagai jenis cerita kanak-kanak seperti kisah sirah nabi, kamus bergambar, puisi dan buku-buku bermaklumat yang bersesuaian dengan tahap umur kanak-kanak.
http://www.iluvislam.com
![]() |
Pembacaan komik adalah satu kaedah baru yang boleh digunakan untuk memupuk minat membaca di kalangan kanak-kanak. - Gambar hiasan |
KOMIK sering kali dilabel sebagai bahan bacaan murahan atau picisan yang kurang bernilai.
Malah, ia juga acapkali dikaitkan sebagai pembunuh bahasa dan antara medium berkesan yang dikenal pasti mampu merangsang minda kanak-kanak mahupun dewasa menjurus ke arah pembentukan sifat kejam dalam sahsiah keperibadian.
Justeru, tidak menghairankan apabila terbitnya satu perasaan sinikal di sanubari ibu bapa tatkala anak mereka meminta untuk mendapatkan koleksi komik seperti Doraemon, Naruto, Pokemon dan Dragon Ball.
Menganggapnya sebagai satu pembaziran dan tidak berfaedah, ibu bapa lebih gemar bertindak atas kata hati dengan memilih buku-buku yang mereka rasakan berupaya merangsang minda anak-anak, asalkan ia bukan daripada jenis komik.
Namun demikian, apabila Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) menyuarakan pandangan untuk menjadikan komik sebagai bahan bacaan tambahan di sekolah, sekali gus memberi pelbagai spekulasi terhadap cadangan terbaru itu.
Menurut Pengurus Jabatan Komunikasi, Pemasaran dan Jualan ITNM, Zinitulniza Abdul Kadir, pembacaan komik adalah satu kaedah baru yang boleh digunakan untuk memupuk minat membaca di kalangan kanak-kanak.
"Ibu bapa perlu ubah pandangan mereka terhadap komik. Kalau kita lihat sistem pendidikan di Jepun mahupun Korea, semuanya dikomikkan, termasuklah cara-cara baiki kereta dan pelbagai resipi makanan," katanya.
Sambil tidak menafikan bahawa komik sebelum ini pernah dimanipulasikan sebagai medium merosakkan minda kanak-kanak, Zinitulniza berkata, ia sudah berlalu malah paradigma ketika ini telah memperlihatkan satu pengiktirafan kepada genre itu dalam memupuk minat membaca.
Malah, katanya komik hasil kartunis terkenal negara, Datuk Mohd. Nor Khalid yang lebih dikenali sebagai Lat, Kampung Boy, telah dijadikan sebagai bahan bacaan buku teks di Australia. Di barat pula pengiktirafan telah diberikan kepada buku bergenre sedemikian di mana ia kini dikenali sebagai komik sastera.
Katanya, revolusi itu akhirnya membuka lembaran baru terhadap pandangan sinikal dunia komik, apabila ia dijadikan sebagai bahan pendidikan di Korea dan Jepun, sekali gus menarik minat ITNM untuk membawa kaedah baru itu ke sistem persekolahan negara ini.
"Komik bukanlah untuk dijadikan bahan bacaan utama, cuma sebagai jambatan bahan bacaan untuk menarik minat mereka membaca. Apabila mereka seronok, lama-kelamaan mereka akan baca pelbagai jenis buku, yang penting adalah macam mana cara untuk pupuk minat mereka," katanya.
Zinitulniza berkata ibu bapa sering melenting dan merungut apabila anak-anak tidak gemar menjadikan buku sebagai kawan akrab, namun pernahkah mereka cuba mendalami perasaan serta minat anak-anak?
"Ibu bapa suka membaca, tetapi anak-anak tidak minat kerana apabila bawa mereka ke kedai buku, ibu bapa selalunya buat pilihan tidak tepat iaitu memilih buku-buku yang kita rasakan anak-anak suka baca walhal mereka tidak suka sebenarnya.
"Kanak-kanak lebih suka membaca buku-buku yang mereka rasakan ada faedah kepadanya serta mempunyai banyak gambar daripada teks, dan bila mereka pilih komik ibu bapa halang seratus peratus, itu tidak sepatutnya kerana budak-budak apabila dipaksa baca akan jadi mental block," katanya.
Dengan bersandarkan pelbagai cabaran yang menggugat proses pemupukan bacaan seperti siaran televisyen berbayar, permainan komputer, komik dilihat sebagai satu medium terbaik untuk menarik minat membaca, katanya.
Bagi memastikan hasrat ITNM untuk menjadikan komik sebagai bahan bacaan tambahan di sekolah, Zinitulniza berkata pihaknya komited untuk memilih satu koleksi komik dari Korea yang berkonsepkan 'sains ikhtiar hidup' untuk diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.
Katanya, koleksi komik tersebut dipilih selepas meneliti wawasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak nilai dan faedah serta penjualannya yang telah melebihi sebanyak lapan juta di Korea serta lebih empat juta di Thailand.
"Idea ini pernah kita bincangkan secara asas ketika ITNM lancarkan buku Nyawa di Hujung Pedang di Korea yang disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kita telah tunjukkan contoh komik tersebut serta membawa penulis komik berkenaan bertemu dengan beliau.
"Secara asasnya, Kementerian Pelajaran tertarik dan bersedia untuk menimbangkannya dan sekarang ini ITNM sedang menyediakan rangka kertas kerja kepada kementerian," katanya.
Beliau berkata, komik itu mempunyai 15 judul dan tertumpu kepada teknik penceritaan sekumpulan remaja yang mengembara di hutan, menguji kepintaran mereka menghadapi situasi tertentu apabila berhadapan dengan pelbagai peristiwa yang tidak dijangka.
Katanya, projek perintis itu dijangka dilaksanakan sebelum akhir tahun dan buat permulaan ia hanya diedarkan ke sekolah rendah dan menengah rendah.
Tidak menghalang malah sentiasa menggalakkan anak-anaknya membaca komik, aktor Esma Daniel berpendapat pembacaan buku jenis genre sedemikian sedikit sebanyak telah merangsang pembentukan minda kreatif di kalangan anak-anaknya.
"Saya memang galakkan anak membaca komik kerana ada unsur moral, cuma kena tapis dulu. Saya tidak beri mereka duit beli sendiri kerana mungkin mereka tersalah beli. Adalah tugas ibu bapa, membantu anak memilih koleksi yang dapat membantu proses pendidikan anak mereka," tegas bapa kepada lima orang anak ini.
- BERNAMA