Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 9, 2010

Guru terlatih > Pendidikan Kesihatan.


Pastikan guru terlatih ajar Pendidikan Kesihatan - PIBGN




KUALA LUMPUR 7 Dis. - Kementerian Pelajaran perlu memastikan guru yang mengajar subjek Pendidikan Kesihatan di setiap sekolah mempunyai kelayakan yang sepatutnya sebelum ia dilaksanakan tahun hadapan.



Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hasan berkata, langkah tersebut perlu diberi tumpuan agar pelaksanaan Pendidikan Kesihatan kelak tidak terpesong daripada objektif sebenar pelaksanaannya.



Katanya, setiap perancangan daripada kementerian perlu ada tindakan susulan bagi memastikan setiap apa yang dirancang tercapai.



"Para guru perlu dilatih semula kerana mereka seolah-olah tidak yakin dan kurang pengetahuan tentang kaedah yang sesuai dengan peringkat umur pelajar.



"Jika modul dan panduan sahaja yang hebat tetapi guru tidak bersedia, memang sukar untuk melaksanakan pengajaran subjek tersebut," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.



Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi mengenai Pendidikan Kesihatan yang akan diajar secara berasingan dan tidak bergabung dengan mana-mana mata pelajaran lain mulai tahun hadapan.



Mohd. Puad berkata, bermula tahun depan, Pendidikan Seks terkandung dalam mata pelajaran Pendidikan Kesihatan dan akan menggunakan istilah Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (Peers).



Menurut Mohamad Ali, Pendidikan Kesihatan bukan suatu kaedah pengajaran yang mudah sebaliknya memerlukan seorang pendidik yang betul-betul terlatih serta mempunyai pengetahuan luas dalam bidang itu.



Bagaimanapun katanya, PIBGN tetap menyokong hasrat kementerian untuk melaksanakan subjek tersebut kerana ia mampu membimbing pelajar ke arah kebaikan.



"Ibu bapa juga perlu memainkan peranan dalam menjayakan hasrat kerajaan ini, jangan pula selepas ini ada bantahan kerana ia diperkenalkan di peringkat sekolah rendah," katanya.



Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan bersetuju Pendidikan Kesihatan diajar secara berasingan dan tidak bergabung dengan mana-mana mata pelajaran lain.



Katanya, Pendidikan Kesihatan tidak perlu digabung dengan mana-mana subjek kerana ia memerlukan tumpuan yang mendalam terhadap isi kandungan yang akan diajar.



"Sebelum ini Pendidikan Seks hanya diajar dengan diselitkan dalam subjek tertentu dan ia terbukti gagal untuk membendung pelajar daripada terlibat dalam masalah sosial," katanya.



Bagaimanapun katanya, apa yang perlu dilakukan kini adalah memantapkan bahan sedia ada di dalam kokurikulum sekolah terutama membabitkan buku-buku panduan mengajar Pendidikan Kesihatan.



Utusan Malaysia Online: 8 Disember 2010

colorful lamps
Teruskan membaca..

Wednesday, December 8, 2010

Pendidikan kesihatan, reproduktif mulai 2011.















Pendidikan kesihatan, reproduktif mulai 2011

Istilah pendidikan seks secara umumnya mungkin boleh membawa kepada satu persepsi atau pemahaman bahawa ia hanya layak untuk diketahui oleh golongan dewasa sahaja.



Sebahagian besar masyarakat tidak mahu anak-anak mereka yang mentah didedahkan dengan perkara itu malah kebanyakan ibu bapa sendiri malu atau tidak mahu untuk membincangkan mengenai pendidikan seks sebagai asas pemahaman anak- anak mereka.



Maka, tidak hairanlah jika banyak pihak terutamanya golongan ibu bapa akan melatah dan memberi pandangan negatif apabila Kementerian Pelajaran mengambil keputusan untuk memperkenalkan pendidikan tersebut di sekolah rendah bermula tahun hadapan.



Harus diingat bahawa pendidikan seks atau istilah sebenarnya Pendidikan Kesihatan, Reproduktif dan Sosial itu bukanlah bermaksud pendidikan mengenai teknik hubungan kelamin atau perkara-perkara yang tidak perlu diketahui oleh kanak-kanak.



Ia lebih menjurus kepada asas terhadap perkembangan badan, perhubungan, perkahwinan dan kekeluargaan, kemahiran kendiri, kesihatan dan tingkah laku seksual serta masyarakat dan budaya.



Pendidikan kesihatan, reproduktif dan sosial yang akan diperkenalkan ini termasuk dalam subjek Pendidikan Kesihatan di bawah Modul Teras Asas bagi Tahap Satu (tahun satu hingga tiga) Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang akan bermula pada Januari 2011.



Subjek lain yang terdapat di bawah Modul Teras Asas ini termasuklah Pendidikan Jasmani, Bahasa Malaysia (BM), Bahasa Inggeris (BI), Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Matematik dan Pendidikan Islam/Moral.



Elemen perkembangan manusia yang terdapat dalam pendidikan kesihatan, reproduktif dan sosial itu bermaksud pendedahan mengenai pengetahuan sistem reproduktif manusia manakala perhubungan pula mendedahkan mengenai sifat kasih sayang dan persahabatan.



Pendedahan mengenai perkahwinan dan kekeluargaan yang merangkumi tanggungjawab sepanjang hayat sebagai ibu bapa turut diajar kepada murid.



Sementara itu, kebolehan untuk membuat keputusan pula menjadi pengisian kepada tunjang kemahiran kendiri.



Kesihatan dan tingkah laku seksual akan menyentuh amalan seks sepanjang kehidupan, kaedah mengelakkan hubungan seksual, fantasi, kehamilan, penyakit seksual berjangkit, HIV dan AIDS. Manakala masyarakat dan budaya pula menyentuh mengenai isu seks dan masyarakat. Hal berkaitan perundangan turut diberi penekanan.



Oleh yang demikian, stigma masyarakat yang menganggap pendidikan seks tidak sesuai untuk golongan bawah umur harus dikikis agar pemahaman asas itu dapat diserap oleh kanak-kanak seterusnya mendidik mereka dengan betul.



Pendedahan awal seperti ini adalah perlu bagi perkembangan mental kanak-kanak agar mereka membesar dengan pengetahuan penting yang diperlukan seterusnya mampu menghindari mereka daripada gejala sosial.



Guru-guru yang terlibat untuk pengajaran subjek tersebut telah diberi kursus sementara bahan pengajaran turut disediakan bagi memudahkan murid.



Masyarakat khususnya ibu bapa disaran menyokong dan memberi kerjasama terhadap pembaharuan yang dilakukan ini supaya pelaksanaannya berjalan dengan baik dan lancar.



Dalam KSSR Tahap Satu, terdapat dua lagi modul selain Modul Teras Asas iaitu Modul Teras Tema dan Modul Elektif.



Modul Teras Tema memperkenalkan subjek baru iaitu Dunia Kesenian yang memberi penekanan terhadap Dunia Seni Visual dan Dunia Muzik serta satu lagi subjek iaitu Dunia Sains dan Teknologi.



Modul Elektif pula terdapat subjek Bahasa Arab, Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan (SK), Bahasa Tamil SK, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun.




Utusan Malaysia Online








Teruskan membaca..

Tuesday, December 7, 2010

Hijrah dan pengaruh perubahan






Hijrah Dan Pengaruh Perubahan


Oleh: DR. SIDEK BABA




PERUBAHAN adalah sesuatu yang fitrah. Ia berlaku pada sepanjang sejarah hidup manusia. Kita tidak boleh mengelak dari perubahan. Apa yang berlaku pada hari ini akan menjadi tradisi pada keesokannya. Peristiwa yang terjadi pada masa lalu menjadi sejarah pada hari ini. Peristiwa Hijrah yang berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w. adalah suatu sejarah. Tetapi peristiwa itu tetap hidup pada sepanjang sejarah umat Islam. Ada latar belakang mengapa hijrah itu terjadi. Ada kesan besar kepada umat Islam dan umat manusia hasil dari peristiwa tersebut.

Hijrah Rasulullah s.a.w. dari Mekah ke Madinah adalah suatu peristiwa strategik.

Strategik bermakna bagaimana Rasulullah s.a.w. menghadapi suatu suasana yang amat kritikal dalam perjuangannya menemui jalan keluar yang amat mencabar dan melaluinya dengan perancangan bijaksana yang dibantu oleh Allah s.w.t.

Peristiwa ini juga memperlihatkan pandangan jauh dan futuristik Rasulullah s.a.w. terhadap perubahan dan peradaban.

Membebaskan manusia dari belenggu jahiliah bukanlah suatu hal yang mudah. Fahaman nenek-moyang yang sudah lama terbina, semangat kekabilahan yang sudah berakar umbi, undang-undang rimba yang kuat mengatasi yang lemah yang sudah sekian lama berjalan adalah faktor-faktor penghalang yang menyebabkan pejuang-pejuang jahiliah merasa tergugat dan akhirnya mengambil keputusan untuk menghapuskan Rasulullah s.a.w. dari muka bumi.

Rasulullah s.a.w. tidak panik dengan gugatan tersebut. Dengan pertolongan Allah, Rasulullah s.a.w. melakukan perancangan yang teliti bagaimana dapat melepasi dari gugatan tersebut. Saidina Ali pemuda yang memiliki keberanian dan kecekalan diletakkan di tempat tidurnya. Hijrah berlaku di waktu malam yang amat strategik dan mendapat reda dan pertolongan Allah.

Saidina Abu Bakar dipilih sebagai teman setia yang amat dipercayai. Gua Thur di selatan Mekah dipilih sebagai tempat perlindungan strategik. Asma’ dan Abdullah anak Abu Kabar dipilih sebagai pembekal makanan dan merisik rahsia pergerakan musuh. Pemandu jalan yang bukan Islam dipilih memimpin jalan ke Madinah berlainan dari jalan biasa.

Ia mengelirukan musuh dan akhirnya dengan bantuan Allah Rasulullah s.a.w. sampai ke Madinah dan mendirikan masjid sebagai lambang memulakan suatu perjuangan membebaskan manusia dari belenggu jahiliah.

Fahaman dan amalan jahiliah berlaku di sepanjang zaman umat manusia. Ia berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w. boleh berlaku pada masa kini dan boleh berlaku pada masa depan. Asas yang membezakan jahiliah dan tidak jahiliahnya sesuatu keadaan dan zaman ialah faktor akidah, iman dan takwa.

Akidah yang benar memandu manusia tentang adanya Pencipta. Kewujudan Pencipta membina asas iman bahawa Pencipta berkuasa atas segala-gala. Darinya lahir keinsafan yang membawa kepada takwa bahawa dari Allah manusia datang dan kepada Allah manusia akan kembali. Kehidupan umat Islam tidak saja mengambil pertimbangan dunia tetapi juga mengambil pertimbangan akhirat.

Apabila pertimbangan akhirat menjadi agenda utama, kehidupan di dunia akan menjadi lebih sempurna kerana manusia terus ingat akan hari pembalasan.

Ia menyebabkan manusia lebih berhati-hati dan sentiasa dipandu untuk melakukan kebaikan dan mengelak dari melakukan kejahatan.

Jahiliah pada zaman Rasulullah s.a.w. atau sebelumnya tidak bermakna tiadanya perubahan dan kemajuan dari sudut sains dan teknologi. Zaman Yunani, zaman Mesir Purba, zaman Mesopotamia umpamanya sains dan teknologi sudah mula berkembang. Kemajuan sains dan teknologi bukan ukuran mutlak bahawa manusia sudah bebas dari belenggu.

Sains dan teknologi selamanya alat untuk menemukan manusia dan faktor alamiah dan menemukan manusia dengan ilmu alat untuk memudahkan kehidupan.

Dalam tradisi Islam sains mendekatkan manusia dengan pencipta. Teknologi memudahkan manusia melakukan kebaikan dan membina kesejahteraan. Komputer sebagai alat komunikasi dan sistem maklumat tidaklah salah. Tetapi perisian dan program dalam komputer yang menyebabkan maklumat yang salah tersebar dan program yang lucah menjadi subur mencetuskan masalah kepada minda dan pemikiran manusia.

Tanpa akidah yang memandu manusia ke arah keperkasaan dan kebesaran Allah, pengguna komputer akan merasakan komputer itu segala-gala. Pengguna yang mempunyai akidah mantap melihat komputer selamanya alat. Input, perisian dan program yang bermanfaat berkait rapat dengan matlamat. Alat dan matlamat yang baik bakal membangunkan minda dan ilmu yang baik dan ia akan membebaskan manusia daripada belenggu.

Mengambil peristiwa Hijrah Rasullullah s.a.w. remaja Islam perlu mengambil iktibar. Amalan jahiliah yang wujud pada zaman Rasulullah boleh berlaku pada zaman kini. Apabila sebahagian remaja hari ini amat mengagumi budaya asing hingga menyebabkan cara hidup mereka menjadi lepas bebas ia bermakna amalan jahiliah itu sedang berlaku.

Apabila terdapat dalam kalangan remaja yang terlibat dengan salahguna dadah, memuja idola dan diva, gemar melalui hidup secara berpoya-poya, ia juga menggambarkan elemen jahiliah sedang mencengkam.

Faham jahiliah tidak melihat agama itu penting. Pedoman baik buruk akan sesuatu dianggap sebagai ketinggalan zaman. Untuk menjadi moden dan maju remaja dikatakan harus melepaskan diri dari ikatan salah-benar dan dosa-pahala.

Untuk menjadi global, apa yang datang dari Barat adalah lambang maju dan moden. Yang lahir dari tradisi dan agama dianggap kolot dan ketinggalan zaman. Oleh itu untuk menjadi remaja yang maju dan terkini, Baratlah menjadi segala-gala.

Bukanlah Barat yang harus dibenci oleh remaja. Di Barat terdapat sumber ilmu dan teknologi yang bermanfaat. Tetapi agenda pembaratan yang menyebabkan ramai remaja kita terjebak seharusnya menimbulkan kewaspadaan. Lebih-lebih lagi mengambil faktor kebebasan Barat sebagai ukuran hidup yang maju boleh menjebak remaja kepada elemen-elemen jahiliah yang menjauhkan remaja dari agama.

Oleh itu, semangat hijrah yang dirintis oleh Rasulullah harus hidup pada jiwa remaja di sepanjang zaman. Cintakan ilmu-ilmu yang bermanfaat dan membina jiwa tadabbur yang tinggi untuk kesejahteraan manusia adalah hijrah yang amat bermakna. Menjaga kepentingan akhlak dan tingkahlaku adalah pra syarat ke arah membina peribadi yang baik. Berhijrah ke arah pembinaan akhlak yang tinggi adalah asas untuk perubahan yang bermakna.

Memiliki upaya menyaring yang tinggi terhadap faktor baik dan buruk adalah syarat penting untuk berinteraksi dengan kehidupan dan zaman. Darinya harus mendorong remaja untuk membina kekuatan ilmu, akhlak dan keterampilan supaya tenaga muda dapat digerakkan ke arah perubahan dan kemajuan yang lebih bermakna.

Jiwa hijrah ke arah kebaikan perlu ada di kalangan remaja. Menebus kehinaan umat Islam mesti bermula dengan ilmu. Ilmu yang benar dan bermanfaat bakal membimbing remaja ke arah hidup yang fitrah. Mengembalikan tradisi sains dan teknologi yang Islami sewajarnya menjadi tekad remaja supaya pendidikan sains bakal mendekatkan manusia dengan pencipta dan membangunkan teknologi yang memberi menafaat kepada umat manusia.

Jiwa hijrahlah yang mampu mencetuskan kesedaran dan keinsafan di kalangan remaja bahawa tanpa akidah yang benar, iman yang mantap dan takwa yang tinggi tidak mungkin hijrah dalam erti kata yang sebenar boleh berlaku. Hijrah yang didukung oleh kekuatan ilmu, akhlak dan amal bakal merobah corak hidup manusia ke arah perubahan yang lebih bermakna. Hijrah seperti inilah yang amat diperlukan oleh remaja dan umat manusia.



~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~

Teruskan membaca..

Tahun Baru Dalam Semangat Hijrah




Tahun Baru Dalam Semangat Hijrah


Oleh Dr. Sidek Baba




Tahun baru bakal menjelang tidak lama lagi. Dari sudut umur ia bermakna manusia semakin besar, remaja, dewasa dan tua. Dari sudut pengalaman, lazimnya, ia semakin bertambah. Inilah faktor silih gantian yang berlaku dalam hidup.

Tidak ada sesuatu yang kekal dalam alam ini melainkan Allah. Detik yang kita lalui sekarang akan berlalu untuk menjejaki detik-detik seterusnya.

Hari yang ditempuhi kini akan menjadi kenangan-kenangan apabila esok datang. Minggu yang kita jalani akan menjadi sejarah bila minggu berikutnya menjelang. Bulan yang kita ikuti dengan pelbagai perkara akan menjadi silam bila bulan-bulan berikutnya tiba. Dan tahun yang kita alami akan juga bertukar ke tahun baru untuk dibaharui tekad dan azam.

Lazimnya remaja suka menyambut tahun baru dengan azam. Azam yang dilalui pada tahun-tahun terdahulu diperkukuhkan atau diperbaharui dan azam terkini di bina. Ada remaja menyambut tahun baru dengan bersukaria, berseronok dan berhibur. Tetapi sebagai remaja Islam, tahun baru tentunya disambut dengan jiwa hijrah.

Jiwa hijrah bermakna terdapat perubahan yang bermakna kepada remaja. Semangat hijrah Rasulullah s.a.w yang dijadikan sistem kalendar didasarkan pada hari pertama Rasulullah berpindah iaitu pada tahun 622 Masihi sementara tahun Masihi sistem kalendar Gregorian diperkenalkan di England pada abad ke 18.

Tahun Islam didasarkan kepada perputaran bulan dan berjumlah 354 hari setahun, berbeza dengan tahun Masihi berjumlah sekitar 365 hari. Apa pun perbezaan, kita tetap merayakan detik yang yang sama dan tahun yang serupa. Apa yang berbeza ialah cara dan semangat merayakan tahun baru tersebut.

Merayakan tahun baru dalam semangat hijrah, mengingat kita tentang kesan perubahan yang dilakukan oleh Rasulullah terhadap umat manusia. Penghijrahan itu adalah amat strategik bagi remaja hari ini kerana kepayahan membimbing manusia ke arah fitrah di awal perjuangannya di Mekah menyebabkan Rasulullah bertekad mengembangkan risalah kebenaran di Madinah.

Ia diterima dengan baik di Madinah dan persaudaraan Ansar dan Muhajirin adalah lambang persaudaraan tulen yang berasaskan tauhid. Akhirnya Rasulullah kembali semula ke Mekah dengan suasana penerimaan yang baru.

Madinah dibangunkan sebagai suatu kota contoh masyarakat berbilang dengan asas syariah dijadikan landasan membangun perubahan dan kemajuan. Dalam tempoh satu abad selepas wafatnya Rasulullah, wilayah pengaruh Islam berkembang di Asia Barat, Afrika Utara, Semenanjung Iberia dan sebahagian benua India. Tradisi ilmu yang berkembang di Baghdad dan Baitul Hikmah dan Andalusia menjadikan tamadun Islam sebagai obor membimbing manusia ke arah tamadun.

Tahun baru dalam semangat hijrah harus membawa remaja berfikir tentang umat Islam kini. Barat yang terhutang ilmu kepada Islam mampu bangun melakukan perubahan dan penjajahan dan akhirnya selama hampir 700 tahun minda Barat menguasai minda umat Islam. Pada hari ini sebahagian remaja Islam menjadikan Barat sebagai rujukan untuk maju, moden dan progresif. Terdapat di kalangan remaja Islam menganggap Islam sebagai agama yang membelenggu, jumud dan ketinggalan zaman. Lalu mereka memeluk apa saja yang datang dari Barat seerat-eratnya sebagai lambang kebebasan dan identiti diri. Agama dan tradisi keilmuan yang membawa umat Islam ke arah tamadun hampir dilupakan.

Semangat hijrah harus mendorong remaja berfikir ke arah perubahan yang fitrah.

Islam tidak menyekat remaja dan manusia untuk maju dan membangun. Konsep maju dan membangun dalam tradisi Islam merujuk kepada kualiti manusianya. Kualiti manusia tidak saja diukur dari sudut pencapaian ekonomi atau teknologinya tetapi juga dinilai dari sudut akhlak dan peribadinya. Apa maknanya kemajuan ekonomi dan teknologi sekiranya manusia menjadi bertambah rakus, zalim dan kejam terhadap sesama manusia.

Membimbing

Apa maknanya pertumbuhan ekonomi dan kecanggihan teknologi maklumat kalau sekiranya kemiskinan, kebuluran, kejahilan umat manusia masih berleluasa dan kecanggihan teknologi menyebabkan manusia menderita kerana peperangan yang dipaksakan oleh kuasa-kuasa Barat. Dalam tradisi Islam kemajuan ilmu, sains, teknologi serta pertumbuhan ekonomi membimbing manusia ke arah kesejahteraan bukan sebaliknya.

Tahun baru dalam semangat hijrah harus mampu membina azam dan tekad remaja Islam untuk kembali kepada fitrah diri. Kemajuan dan perubahan yang menolak kepentingan fitrah menyebabkan gejala-gejala yang tidak baik terus subur merosakkan minda, gaya hidup dan kecenderungan remaja. Terlibatnya remaja dengan dadah, pergaulan yang lepas bebas, ketagihan muzik rock dan rap, hiburan yang berlebihan, faham hedonistik yang melampau, terjebak dengan musibah AIDS/HIV, ‘Mat dan Minah Rempit’ yang merisaukan masyarakat adalah pertanda kerosakan yang sedang menimpa remaja dan bakal merosakkan generasi hari depan umat Islam.

Kembali kepada fitrah bermaksud kembali kepada kehidupan yang baik dan sempurna. Apabila remaja memahami bahawa ilmu dan pendidikan itu penting, ia pertanda bahawa remaja berada di landasan yang betul. Apabila remaja cenderung untuk mengkaji keunggulan tradisi silam yang patut dipelajari dan mengukuhkan jati diri Islami yang terbuka untuk menerima unsur-unsur baik dari budaya lain, ia bermakna remaja Islam memiliki pendirian dan terbuka untuk belajar dari yang lain. Apabila remaja Islam tidak menjadikan hiburan dan pergaulan cara Barat sebagai pertunjuk terbaik, ia mendorong remaja menguasai ilmu dan keterampilan dalam seni hiburan yang terizin dan dalam masa yang sama mampu bergaul secara sihat untuk dewasa dalam kematangan dan kecemerlangan. Ia bermakna remaja menjadi aset kepada umat dan negara.

Oleh itu amat penting bagi remaja Islam kenal dirinya dengan mengenal Allah. Mengenal Allah ialah memahami Kalam-Nya iaitu al-Quran dan pesuruh-Nya iaitu Rasulullah s.a.w. Dari al-Quran terkandung suluh atau pedoman memandu manusia memahami faktor nyata dan memahami faktor ghaib. Darinya remaja dapat mengimbangi antara keupayaan akal dan keupayaan hati atau kalbu supaya wujud titik keseimbangan antara bukti pencarian manusia dengan pedoman Allah membimbing ke arah memahami yang ghaib. Tanpa asas ini para remaja akan kehilangan arah dalam berfikir dan melakukan sesuatu.

Meneliti sunah Rasulullah memberi teladan kepada remaja tentang nilai-nilai manusiawi yang hidup berpaksikan ajaran al-Quran. Darinya Rasulullah meninggalkan jejak-jejak teladan dan ikutan untuk dikembangkan oleh manusia dalam zaman-zaman berikutnya. Dengan pedoman ini remaja akan sentiasa berada dalam keadaan fitrah.

Perubahan yang berlaku di sekitar remaja tidak akan menyebabkan remaja menjadi celaru kerana pancang hidup iaitu akidah, ibadah, syariah dan akhlak akan sentiasa menjadi pedoman terbaik dalam hidup. Tanpa asas ini remaja akan kekosongan dan akhirnya mudah terjebak dalam pengaruh-pengaruh terkini yang bersimpang-siur cuba menyesatkan remaja dan kehidupannya.

Menerima kedatangan tahun baru dengan semangat hijrah iaitu menerima keyakinan bahawa Nabi Isa al Maseh adalah Nabi dan hijrah Rasulullah ke Madinah adalah hijrah seorang Nabi yang cuba melanjutkan tradisi Nabi Isa dalam mentauhidkan Allah. Asas ini kalau dapat dikembangkan oleh remaja dalam azam dan tekad, memperbaharui cita-cita dan amal, ia bakal menjadikan remaja manusia yang memiliki kualiti kecemerlangan. Inilah asas yang bakal mengembalikan remaja Islam sebagai pewaris kekuatan tamadun silam yang memimpin manusia ke jalan kebaikan dan kebenaran.




~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~






Teruskan membaca..

Monday, December 6, 2010

Semoga lebih baik dan baik lagi..1432H.







~ Salam MaalHijrah 1432H ~


Selamat Menyambut Maal Hijrah 1432H




Tema : " 1 Malaysia 1 Ummah "



Huraian Peristiwa Hijrah



Muharram (محرّم) adalah bulan pertama dalam Sistem Takwim Hijrah (Hijriah). Pada asasnya, Muharram membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Mekah (Al Baqarah: 91).



Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan. Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharram sebagai bulan Allah (shahrullahi).


Sandaran yang dilakukan oleh Baginda s.a.w kepada Allah s.w.t lantaran kemuliaan dan kelebihan bulan ini kerana sesungguhnya Allah s.w.t tidak merujukkan kepadaNya melainkan oleh golongan khowas (terkhas) di kalangan makhluk - makhlukNya.


Daripada Al-Hassan Al-Basri rahimahumullah; “Sesungguhnya Allah s.w.t telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharram. Tidaklah kedapatan bulan yang lebih mulia dalam takwim Islam di sisi Allah s.w.t itu selepas bulan Ramadhan melainkan bulan Muharram. Ianya dinamakan bulan Allah yang khas disebabkan besarnya kehormatannya.”


Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).


Kelebihan Hari Assyura'



Abul-Laits Asssamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a berkata: Nabi SAW. bersabda yang bermaksud;


Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuuraa' yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Assyuuraa', maka akan diberikan pahala 10,000 orang Haji dan Umrah, dan 10,000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari Assyuuraa', maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi buka puasa orang mukmin yang berpuasa pada hari Assyuuraa', maka seolah-olah memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW. dan mengenyangkan perut mereka.


Sahabat bertanya; Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Assyuuraa' dari lain-lain hari.


Jawab Rasulullah: Benar!.


Allah telah menjadikan langit dan bumi pada hari Assyuuraa',

dan menjadikan Adam juga Hawa pada hari Assyuuraa';

dan menjadikan Syurga serta memasukkan Adam di syurga pada hari Assyuuraa';

dan Allah menyelamatkan dari api neraka pada hari Assyuuraa';

dan menenggelamkan Fir'aun pada hari Assyuuraa';

dan menyembuhkan bala Nabi Ayyub pada hari Assyuuraa'

dan Allah memberi taubat kepada Adam pada hari Assyuuraa';

dan diampunkan dosa Nabi Daud pada hari Assyuuraa';

dan juga kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Assyuuraa';

dan akan terjadi Qiyamat pada hari Assyuuraa'




Peristiwa 10 Muharram


10 Muharram - Dinamakan juga Hari Asyura. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.


Bertanya para sahabat : "Wahai Rasulullah ! Apakah kelebihan 10 Muharram berbanding dengan hari-hari yang lain ?" Sabdanya :


1.ALLAH menciptakan alam, langit, bintang dan sebagainya


2.ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram


3.Diciptakan lautan pada 10 Muharram


4.Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram


5.Diciptakan Arasy, Luh Mahfuz pada 10 Muharram


6.Diciptakan Nabi Adam a.s. pada 10 Muharram


7.Dimasukkan Nabi Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram


8.Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s. pada 10 Muharram


9.Diselamatkan Nabi Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram


10.Diselamatkan anaknya Nabi Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram


11.Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram


12.Diampunkan kesilapan Nabi Daud a.s. pada 10 Muharram


13.Dilahirkan Nabi Isa a.s. pada 10 Muharram


14.Dikeluarkan Nabi Yunus a.s. daripada perut ikan Nun setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam pada 10 Muharram


15.Disembuhkan penyakit Nabi Ayub a.s. pada 10 Muharram


16.Diangkat Nabi Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram


17.Diterima taubat Nabi Adam a.s. pada 10 Muharram


18.Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Nabi Sulaiman a.s.


19.Diciptakan Arasy pada 10 Muharram


20.Awal-awal hujan yang turun dari langit pada 10 Muharram


21.Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram


22.Diselamatkan bahtera Nuh a.s. daripada tenggelam sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.pada 10 Muharram





Peristiwa Lain


Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.

Diangkat Nabi Idris a.s. ke langit pada 10 Muharram

Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkan oleh Allah.

Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.

Allah menjadikan 'Arasy.

Allah menjadikan alam.

Allah menjadikan Malaikat Jibril.

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ikrimah berkata; Hari Assyuuraa' ialah hari diterimanya taubatnya Nabi Adam. Dan ia pula hari turunnya Nabi Nuh dari perahunya. Maka ia berpuasa syukur; dan ia pula hari tenggelamnya Fir'aun dan terbelahnya laut bagi Nabi Musa a.s. dan Bani Israil. Maka mereka berpuasa; kerana itu jika dapat; engkau berpuasalah pada hari Assyuuraa'.


Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Muhammad bin Maisarah berkata; Bahawa siapa yang melapangkan pada keluarganya pada hari Assyuuraa', maka Allah akan meluaskan rezekinya sepanjang tahun itu.


Sufyan berkata; Telah kami cuba, maka rasakan kebenarannya.


Said bin Jubair dari Ibn Abbas r.a. berkata; Ketika Nabi SAW. baru hijrah ke Madinah, mendapatkan kaum Yahudi puasa pada hari Assyuuraa'; maka tanya kepada mereka tentang itu. Jawab mereka; "Hari itu Allah memenangkan Nabi Musa a.s. dari Bani Israil terhadap Fir'aun dan kaumnya. Maka kami puasa kerana mengagungkan hari ini". Maka sabda Nabi SAW.; "Kami lebih layak mengikuti jejak Musa dari kamu". maka Nabi SAW. menyuruh sahabat supaya berpuasa.


Abul Laits berkata; Dinamakan Assyuuraa' kerana ia jatuh pada sepuluh bulan Muharram. Ada lain pendapat yang mengatakan hari Assyuuraa' kerana Allah telah memuliakan pada Nabi-nabi dengan sepuluh kehormatan;


1.Allah telah menerima taubat Nabi Adam a.s.


2.Allah menaikkan darjat Nabi Idris a.s.


3.Hari berlabuhnya perahu Nabi Nuh a.s.


4.Nabi Ibrahim a.s dilahirkan pada hari Assyuuraa' dan diangkatkan sebagai kholilulLah juga diselamatkan dari api.


5.Allah menerima taubat Nabi Daud a.s.


6.Allah mengangkat Nabi Isa a.s. ke langit


7.Allah menyelamatkan Nabi Musa a.s.


8.Allah menenggelamkan Fir'aun


9.Allah mengeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan


10.Allah mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman a.s.



Semua ini terjadi pada hari Assyuuraa'. Sebahagian lain berpendapat, dinamakan hari Assyuuraa' kerana ia kesepuluh dari kemulian-kemulian yang diberikan Allah pada umat ini. Bulan Rejab. Allah menjadikannya sebagai kemuliaan nagi umat ini dan melebihkannya dari lain-lain bulan bagaikan kelebihan umat-umat ini atas lain-lain umat.



Bulan Sya'baan Allah melebihkannya dari lain-lain bulan bagaikan kelebihan Nabi Muhammad SAW. atas semua Nabi.


Bulan Ramadhan Allah melebihkannya dari lain-lain bulan bagaikan kelebihan Allah terhadap semua makhluk.

Lailatul qadr yang terlebih baik dari seribu bulan yang lain.

Hari Idul Fitri sebagai hari pembalasan(penerimaan upah)

Hari-hari sepuluh (1 hingga 10 Zulhijjah) iaitu hari-hari untuk berzikir kepada Allah.

Hari Arafah yang dosanya dapat menebuskan dosa dua tahun.

Hari Idul Adha iaitu hari berqurban.

Hari Jumaat yang termulia dari semua hari.

Hari Assyuuraa' yang puasanya dapat menebus satu tahun dosa.

Dan masing-masing waktu yang tersebut itu ada kemuliaan dari Allah diberikan kepada umat ini untuk membersihkan dan menebus dosa-dosa mereka. Di bawah ini ada beberapa terjemahan hadith untuk panduan kita bersama;



Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seutama-utama puasa sesudah puasa bulan Ramadan ialah puasa bulan Muharram dan seutama-utama solat sesudah solat fardu ialah solat malam". (Sahih Muslim)



Abu Musa Al Madani meriwayatkan dari Ibnu Umar r.a.; "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Asyura adalah seperti berpuasa setahun dan siapa yang bersedekah pada hari Asyura adalah bagiku bersedekah setahun." (Riwayat Albazzar)


Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari arafah. Jawab baginda, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura. Jawab baginda, "semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu".(Sahih Muslim)


Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (SahihMuslim)


Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura.(Sahih Bukhari)


Rasulullah s.a.w. bersabda; "Berpuasa kamu pada hari ke sembilan dan sepuluh Muharam dan jangan meniru cara orang-orang Yahudi." - Riwayat Al Baihaqi

(Dipetik dari ummu-fatimah.blogspot.com)






p/s : Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan “Salam Maalhijrah 1432H dan Selamat Tahun Baru 2011M” kepada semua pengunjung blog. Semoga tahun baru ini memberikan lebih keberkatan dan seterusnya berjaya mencapai kejayaan. Semoga 1432H lebih bermakna…



Teruskan membaca..

Sunday, December 5, 2010

Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun.





https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhesc9Yhd1Pwft9A94yD2cpDsLErSEa3ha6ns61jDLr6WtMY1zkwULzwpiUtmZPVQgChcMWGW27KEOBRtlV9cIDfbEr8JST0L139qQKM7oHI-2sDeWrNWOL00T7hZN_2-aQVYH9XLBNZ4gM/s400/aster1.jpg



Doa Akhir Tahun

( Dibaca selepas solat Asar )


Maksudnya :

Dengan menyebut nama

Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan

kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,

beserta para keluarga dan sahabatnya.

Ya Allah,

segala yang telah kukerjakan

selama tahun ini dari apa

yang menjadi larangan-Mu,

sedang kami belum bertaubat,

padahal Engkau tidak melupakannya

dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu),

yang sesungguhnya Engkau berkuasa

memberikan siksa untukku,

dan Engkau telah mengajakku

untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat.

Kerana itu Ya Allah,

kumohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepadaku

dengan kemurahan-Mu.

Segala apa yang telah ku kerjakan,

selama tahun ini,

berupa amal perbuatan

yang Engkau redhai

dan Engkau janjikan

akan membalasnya dengan pahala,

kumohon kepada-Mu,

Wahai Dzat Yang Maha Pemurah,

Wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan,

semoga berkenan menerima amal kami

dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami

kepada-Mu, Wahai Dzat Yang Maha Pemurah.

Dan semoga Allah

memberikan rahmat dan kesejahteraan

ke atas penghulu kami Muhammad,

keluarga dan sahabatnya.

Amin yaa rabbal ‘alamin.


p/s : Doa akhir tahun dibaca sesudah solat Asar.




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxcXhcvh5_5wS05SWVo-GSXUPOyQEcDjS0lr7V09Dse0I7w1bT49Rl5PX5M8_N24XN1FUIJdANCOieCNFoRqglBnAS6c1sOGdJ7Gg4Ixj0C587SIMYAqpn4yL7OcSNHZOXfQCMQmAnoLxf/s400/aster-pink-flower-amellus4656.jpg



Doa Awal Tahun


( Dibaca selepas solat Maghrib )


Maksudnya :

Dengan menyebut nama

Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Semoga Allah senantiasa melimpahkan

rahmat dan keselamatan kepada

junjungan kami Nabi Muhammad SAW,

beserta keluarga dan sahabatnya.

Ya Allah

Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal.

Dan hanya kepada anugerah-Mu yang Agung

dan Kedermawanan-Mu tempat bergantung.

Dan ini tahun baru benar-benar telah datang.

Kami memohon kepada-Mu

perlindungan dalam tahun ini

dari (godaan) syaitan,

kekasih-kekasihnya dan bala tenteranya.

Dan kami memohon pertolongan

untuk mengalahkan hawa nafsu amarah

yang mengajak pada kejahatan,

agar kami sibuk melakukan amal

yang dapat mendekatkan diri kami

kepada-Mu Wahai Dzat

yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.

Semoga Allah

senantiasa melimpahkan

rahmat dan keselamatan

kepada junjungan kami

Nabi Muhammad SAW,

beserta para keluarganya dan sahabatnya.

Amin yaa rabbal ‘alamin


p/s : Doa ini dibaca setelah solat Maghrib











Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...