Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, December 15, 2009

Kakitangan Kerajaan Yang Tamat Kontrak Kini Tertekan -CUEPACS

Isnin, 2009 Disember 14

SHAH ALAM: Cuepacs sudah menerima aduan daripada kakitangan kontrak yang bakal ditamatkan perkhidmatan pada 31 Disember ini, antaranya Kementerian Pelajaran, Majlis Tindakan Pelancongan Negeri dan Jabatan Pertanian.

Presidennya, Omar Osman berkata Cuepacs menerima aduan hampir setiap hari berhubung kebimbangan kakitangan kontrak yang tidak disambung perkhidmatan itu dan kebanyakan mereka kini semakin tertekan dan terhimpit dengan keadaan tidak pasti berkenaan.

"Setakat ini sahaja, kami terima aduan daripada kira-kira 200 pekerja kontrak Majlis Tindakan Pelancongan Negeri atas alasan bajet tidak mencukupi, dan kami anggarkan jumlah itu akan meningkat.

"Cuepacs merayu supaya kerajaan mempertimbangkan semula rancangan untuk menamatkan perkhidmatan kakitangan terbabit demi masa depan mereka," kata beliau kepada pemberita selepas menutup Kursus Bola Tampar Peringkat Negeri Selangor di sini semalam.

Omar berkata kebanyakan pekerja kontrak terlibat merangkumi golongan muda berusia antara 25 hingga 30 tahun dan sudah berumah tangga. "Pekerja kontrak yang dilantik melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), tidak menghadapi masalah kontrak mereka dilanjutkan," katanya yang menambah terdapat kira-kira 60,000 kakitangan awam kontrak di negara ini.

Sementara itu, Omar meminta kerajaan menangguhkan tarikh peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bulan ini sebab mendapati ramai tidak lulus peperiksaan tersebut.

"Kalau boleh, kami minta kerajaan menilai semula pelaksanaan PTK ini," katanya. - BERNAMA
Teruskan membaca..

Hebat la adik ni.

Budak enam tahun tarik kereta Mercedes E240


SANTOSPERUMAL menarik kereta Mercedes E240 dinaiki empat lelaki dewasa dengan berat keseluruhan 1,955 kilogram di Kampung Jawa, Klang semalam.


KLANG - Biarpun baru berusia enam tahun, seorang kanak-kanak lelaki sudah digelar hero apabila mampu menarik sebuah kereta jenis Mercedes Benz E240 yang dinaiki empat lelaki dewasa dengan berat keseluruhan 1,955 kilogram sejauh 120 meter dalam masa dua minit.

Kejayaan T. Santosperumal (gambar kecil) menarik beban yang hampir 56 kali ganda berat badannya dengan hanya satu lilitan tali di pinggang berjaya dicatatkan sebagai rekod baru dalam Malaysia Book of Records (MBOR).

Sebaik berjaya sampai ke garisan penamat, anak sulung daripada empat adik beradik itu sempat melaungkan 'Satu Malaysia' sambil melompat kegembiraan.

Santosperumal ketika ditemui menyatakan dia berasa gembira kerana berjaya menarik kereta tersebut walaupun tidak menjalani latihan harian.

"Selepas ini, saya mahu tarik kapal terbang," katanya pada sidang akhbar di premis besi buruk milik bapanya, N. Thiagu, 42, di Kampung Jawa di sini semalam.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk T. Murugiah turut hadir menyaksikan percubaan kanak-kanak itu.

Teruskan membaca..

Kemarau Bola Sepak Berakhir?

KITA KE FINAL


PEMAIN-pemain negara meraikan kejayaan layak ke perlawanan akhir bersama penyokong Malaysia selepas menewaskan Laos 3-1 pada perlawanan separuh akhir yang berlangsung di Stadium Utama Kompleks Sukan Nasional Laos dekat Vientiane, semalam. – UTUSAN/MOHD. FARIZWAN HASBULLAH


Skuad negara melayakkan diri ke perlawanan akhir acara bola sepak lelaki Sukan SEA XXV, Laos dengan bergaya selepas menewaskan tuan rumah, Laos 3-1 pada separuh akhir semalam.

Kejayaan penuh dramatik di depan 20,000 penyokong lawan itu membolehkan Malaysia menempah pertemuan dengan Vietnam pada perlawanan akhir, Khamis ini.

Jika berjaya menewaskan Vietnam yang pernah mengalahkan skuad negara 1-3 di peringkat kumpulan lalu, Malaysia bakal mengakhiri kemarau 20 tahun pingat emas acara bola sepak lelaki yang kali terakhir kita menangi pada Temasya 1989 di Kuala Lumpur.

Teruskan membaca..

Monday, December 14, 2009

Sunday, December 13, 2009

Cara Memotong Kuku Mengikut Cara Nabi

Kaedah yang paling mudah ialah:-

KUKU TANGAN

Mulai dari Jari Telunjuk tangan kanan.
Jari Tengah tangan kanan
Jari Manis tangan kanan
Jari Kelingking tangan kanan (Tinggalkan Ibu Jari tangan kanan)
Jari Kelingking tangan kiri
Jari Manis tangan kiri
Jari Tengah tangan kiri
Jari Telunjuk tangan kiri
Ibu Jari tangan kiri
Ibu Jari tangan kanan
Mula dari kanan, penghabisan juga sebelah kanan.

KUKU KAKI - Mula dari kanan, penghabisan sebelah kiri iaitu kelingking kiri. Mulai dari Kelingking Kanan dan bergerak ke jari-jari lain di sebelah kiri jari kelingking kanan . (cara terus, straight – cara “highway”
http://nasbunnuraini.wordpress.com/


Teruskan membaca..

MASJID Muhammad Cheng Hoo penuh dengan senibina kaum Tionghua merupakan salah satu tarikan pelancong di Surabaya.

Masjid Cheng Hoo hebat




DI Jalan Gading No.2 iaitu di belakang Taman Makam Pahlawan Kusuma Bangsa di situlah tersergam masjid yang penuh dengan seni bina kaum Tionghua.

Masjid Cheng Hoo atau juga dikenali dengan nama Masjid Muhammad Cheng Hoo Indonesia, ialah bangunan masjid yang menyerupai tokong atau Pagoda.

Masjid ini diwarnakan merah, hijau, dan kuning. Pintu masuknya menyerupai bentuk Pagoda, terdapat juga ukiran naga dan patung singa daripada lilin dengan lafaz Allah dalam huruf Arab di puncaknya.

Di sisi kiri bangunan terdapat sebuah beduk sebagai pelengkap bangunan masjid. Nama masjid ini merupakan bentuk penghormatan kepada Cheng Ho, Laksamana berasal China yang beragama Islam. Dalam perjalanannya di kawasan Asia Tenggara, Cheng Ho bukan hanya berdagang dan menjalin persahabatan, beliau juga menyebarkan agama Islam.

Bentuk bangunan masjid ini mencontoh bangunan masjid Niu Jie di Beijing yang berusia lebih 100 tahun. Ruang untuk solatnya berukuran 9 meter lebat dan 11 meter panjang.

Ukuran itu memiliki erti tertentu. Sembilan adalah mewakili Wali Songo (sembilan), sedangkan 11 adalah mengikuti ukuran Kaabah yang dibangun oleh Nabi Ibrahim.

Senibina

Menaranya dengan tiga tingkat dan berukuran segi lapan, juga memiliki falsafah sendiri. Tiga tingkat merupakan seni bina Tionghua dan segi lapan bagi masyarakat Tionghua disebut dengan Pat Kwa, mengandung nilai keberuntungan.

Di dinding menara itu, terpatri hiasan kaca berjumlah 20 yang berisi sifat-sifat Allah. Di dinding depannya terdapat dua jendela berbentuk bulat yang tidak dibiarkan kosong melompong, tetapi diisi dengan kaligrafi bertuliskan Bismillahirahmanirrahim. Papan nama masjid ini juga istimewa, kerana ia adalah hadiah daripada Duta Besar China untuk Indonesia, Lu Shu Ming.

Masjid Muhammad Cheng Hoo rupanya dirasmikan pada 2002. Sejak itu, masjid berkenaan dikunjungi ramai pelancong dalam negeri mahupun luar negara.


Utusan Malaysia Ahad 13.12.2009

Teruskan membaca..

Tuesday, December 8, 2009

Janji Guru (Akujanji)

Janji guru
Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.mysuliati@hmetro.com.my


SEBAGAI pendidik, seorang guru perlu bersedia mencurahkan ilmu kepada pelajar di negara ini walaupun mengajar jauh di pedalaman tanah air.





SEBAGAI pendidik, seorang guru perlu bersedia mencurahkan ilmu kepada pelajar di negara ini walaupun mengajar jauh di pedalaman tanah air.

SEBAGAI pendidik, seorang guru perlu bersedia mencurahkan ilmu kepada pelajar di negara ini walaupun mengajar jauh di pedalaman tanah air.

Namun, ada segelintir guru yang dihantar ke sekolah di pedalaman menghantar permohonan pertukaran tempat mengajar sesuka hati tanpa alasan kukuh menyebabkan kekurangan guru di kawasan pedalaman.
Fenomena menghantar permohonan pertukaran tempat mengajar oleh guru terutama mereka yang berkhidmat di pedalaman bukanlah sesuatu yang baru tetapi masih ada jalan penyelesaian.

Jika seseorang guru itu lama mengajar di pedalaman dan membuat permohonan bertukar ke tempat lain, itu mungkin boleh dipertimbangkan Kementerian Pelajaran tetapi ini baru beberapa bulan saja mengajar, sudah minta dipindahkan.

Di mana rasa tanggungjawab mereka sebagai seorang pendidik anak bangsa?

Justeru, bakal guru mungkin dikehendaki menandatangani surat akujanji sebagai syarat 'mengikat' mereka berkhidmat di mana-mana sekolah bagi mengatasi masalah kekurangan guru di kawasan pedalaman.

Tindakan itu juga dilihat langkah terbaik mengelak guru memohon pertukaran tempat mengajar sesuka hati tanpa alasan kukuh.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata pihaknya sedang menimbangkan mengenakan syarat akujanji sebelum bakal guru menamatkan pengajian bagi mengelak masalah pada masa depan.

Beliau berkata, akujanji itu akan dijadikan syarat utama sebelum mereka ditempatkan di mana-mana sekolah di seluruh negara.

Selepas menandatangani surat akujanji, kementerian tidak akan melayan sebarang permohonan pertukaran kecuali ada kes kritikal seperti sakit.

Ini bagi mengelak masalah kepada kementerian kerana ada guru meminta ditukarkan hanya selepas enam bulan mengajar di sesebuah sekolah ditetapkan.

Akibatnya, sesebuah sekolah menghadapi masalah mengganti guru yang minta ditukarkan itu.

Mungkin dengan mewujudkan akujanji ini, ia dapat mengatasi masalah dihadapi kementerian dalam penempatan guru baru.

Persoalannya, adakah peraturan itu perlu dilaksanakan hanya kerana segelintir guru yang bersikap sedemikian.

Ketua Program Pendidikan, Fakulti Pengajaran Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Dr Noor Azizi Ismail, bersetuju dengan cadangan menandatangani akujanji 'mengikat' guru baru bagi mengelak masalah kekurangan guru di pedalaman.

Beliau berkata, pelajar atau bakal guru ini ketika mengikuti pengajian, bakal guru ini membuat pengakuan sanggup dihantar ke mana sahaja termasuk pedalaman.

"Mereka tahu keadaan persekitaran mengajar di luar bandar termasuk Sabah dan Sarawak.

"Bagaimanapun, apabila bergelar guru dan ditempatkan di mana-mana sekolah terutama di kawasan pedalaman, mereka memohon bertukar sehingga melanggar akujanji.

"Justeru, cadangan menandatangani akujanji ini wajar dan ia perlu dilaksanakan secepat mungkin," katanya.

Beliau hairan apa masalahnya mengajar di pedalaman, cuma guru tidak mahu berjauhan dengan keluarga atau kampung halaman.

"Sikap guru baru sekarang berbeza kerana mereka dibesarkan dalam persekitaran bandar, justeru sukar untuk mengajar di kampung atau pedalaman.

"Ada sanggup menipu ketika membuat permohonan pertukaran dengan memberi alasan ibu bapa sakit," katanya.

Mengenai guru yang melanggar akujanji yang dipersetujui, katanya perbuatan itu tidak profesional dan melanggar tatasusila perguruan.

"Mereka patut dihukum supaya memberi pengajaran kepada guru baru lain supaya mengikut akujanji yang ditandatangani.

"Tindakan itu menyusahkan semua pihak termasuk kementerian dan pihak sekolah kerana perpindahan mereka, menyebabkan berlaku kekurangan guru," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Persatuan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng, berkata akujanji itu sudah ada sejak dulu lagi.

Bagaimanapun, tiada hitam putih yang ditandatangani berkaitan perkara itu terutama membabitkan penempatan guru di kawasan pedalaman.

Beliau berkata, NUTP akan berbincang dengan guru dan menunggu tindak balas mereka sebelum memutuskan sebarang keputusan berkaitan cadangan itu.

"Saya berpendapat, tiada masalah besar jika guru menandatangi akujanji kerana guru yang ditempatkan di sekolah pedalaman mendapat insentif.

"Bagaimanapun, kebanyakan permohonan pertukaran dilakukan guru wanita yang berkahwin dan mahu mengikut suami mereka," katanya.

Kesimpulannya, isu akujanji mungkin tidak timbul jika mereka yang memilih menjadi guru meminati bidang itu, bukan sekadar pilihan terakhir.


Teruskan membaca..


Tema Hari Guru

2009 Guru Pembina Negara Bangsa

2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang

2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang

2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama

2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan

1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1997 Guru Bestari Sekolah Bestari

1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan

1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1988 Guru Pengasas Budaya Membaca

1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1986 Pendidikan Teras Nasionalisme

1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu

1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1979 Murid Sejahtera Negara Jaya

1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1975 Guru dan Pembangunan Negara

1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

Teruskan membaca..

Kalendar Sekolah 2010





Kalendar Persekolahan Tahun 2010

Kumpulan A
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 03.01.2010 31.01.2010 21
Hari Persekolahan 01.02.2010 28.02.2010 20
Hari Persekolahan 01.03.2010 11.03.2010 9
Cuti Pertengahan Penggal 12.03.2010 20.03.2010 9
Hari Persekolahan 21.03.2010 31.03.2010 9
Hari Persekolahan 01.04.2010 29.04.2010 21
Hari Persekolahan 02.05.2010 31.05.2010 22
Hari Persekolahan 01.06.2010 03.06.2010 3
Cuti Pertengahan Tahun 04.06.2010 19.06.2010 16
II Hari Persekolahan 20.06.2010 30.06.2010 9
Hari Persekolahan 01.07.2010 29.07.2010 21
Hari Persekolahan 01.08.2010 31.08.2010 23
Hari Persekolahan 01.09.2010 02.09.2010 2
Cuti Pertengahan Tahun 03.09.2010 11.09.2010 9
Hari Persekolahan 12.09.2010 30.09.2010 15
Hari Persekolahan 03.10.2010 31.10.2010 21
Hari Persekolahan 01.11.2010 18.11.2010 14
Cuti Akhir Tahun 19.11.2010 01.01.2011 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78

Kumpulan B
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 04.01.2010 29.01.2010 20
Hari Persekolahan 01.02.2010 26.02.2010 20
Hari Persekolahan 01.03.2010 12.03.2010 10
Cuti Pertengahan Penggal 13.03.2010 21.03.2010 9
Hari Persekolahan 22.03.2010 31.03.2010 8
Hari Persekolahan 01.04.2010 30.04.2010 22
Hari Persekolahan 03.05.2010 31.05.2010 21
Hari Persekolahan 01.06.2010 04.06.2010 4
II
Cuti Pertengahan Tahun 05.06.2010 20.06.2010 16
Hari Persekolahan 21.06.2010 30.06.2010 8
Hari Persekolahan 01.07.2010 30.07.2010 22
Hari Persekolahan 02.08.2010 31.08.2010 22
Hari Persekolahan 01.09.2010 03.09.2010 3
Cuti Pertengahan Penggal 04.09.2010 12.09.2010 9
Hari Persekolahan 13.09.2010 30.09.2010 14
Hari Persekolahan 01.10.2010 29.10.2010 21
Hari Persekolahan 01.11.2010 19.11.2010 15
Cuti Akhir Tahun 20.11.2010 02.01.2011 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78
Kumpulan A Kumpulan B
  • Kedah
  • Kelantan
  • Terengganu
  • Perlis
  • Pulau Pinang
  • Perak
  • Selangor
  • Negeri Sembilan
  • Melaka
  • Johor
  • Pahang
  • Sabah
  • Sarawak
  • Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Wilayah Persekutuan Labuan
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya


Kalendar Persekolahan Tahun 2009

Kumpulan A
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 04.01.2009 29.01.2009 20
Hari Persekolahan 01.02.2009 26.02.2009 20
Hari Persekolahan 01.03.2009 12.03.2009 10
Cuti Pertengahan Penggal 13.03.2009 21.03.2009 9
Hari Persekolahan 22.03.2009 31.03.2009 8
Hari Persekolahan 01.04.2009 30.04.2009 22
Hari Persekolahan 03.05.2009 28.05.2009 20
Cuti Pertengahan Tahun 29.05.2009 13.06.2009 16
II Hari Persekolahan 14.06.2009 30.06.2009 13
Hari Persekolahan 01.07.2009 31.07.2009 22
Hari Persekolahan 02.08.2009 20.08.2009 15
Cuti Pertengahan Penggal 21.08.2009 29.08.2009 9
Hari Persekolahan 30.08.2009 31.08.2009 2
Hari Persekolahan 01.09.2009 30.09.2009 22
Hari Persekolahan 01.10.2009 29.10.2009 21
Hari Persekolahan 01.11.2009 19.11.2009 15
Cuti Akhir Tahun 20.11.2009 02.01.2010 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78

Kumpulan B
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 05.01.2009 30.01.2009 20
Hari Persekolahan 01.02.2009 27.02.2009 20
Hari Persekolahan 01.03.2009 13.03.2009 10
Cuti Pertengahan Penggal 14.03.2009 22.03.2009 9
Hari Persekolahan 23.03.2009 31.03.2009 7
Hari Persekolahan 01.04.2009 30.04.2009 22
Hari Persekolahan 01.05.2009 29.05.2009 21
Cuti Pertengahan Tahun 30.05.2009 14.06.2009 16
II Hari Persekolahan 15.06.2009 30.06.2009 12
Hari Persekolahan 01.07.2009 31.07.2009 23
Hari Persekolahan 03.08.2009 21.08.2009 15
Cuti Pertengahan Penggal 22.08.2009 30.08.2009 9
Hari Persekolahan
31.08.2009 1
Hari Persekolahan 01.09.2009 30.09.2009 22
Hari Persekolahan 01.10.2009 29.10.2009 22
Hari Persekolahan 02.11.2009 20.11.2009 15
Cuti Akhir Tahun 21.11.2009 03.01.2010 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78
Kumpulan A Kumpulan B
  • Kedah
  • Kelantan
  • Terengganu
  • Perlis
  • Pulau Pinang
  • Perak
  • Selangor
  • Negeri Sembilan
  • Melaka
  • Johor
  • Pahang
  • Sabah
  • Sarawak
  • Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Wilayah Persekutuan Labuan
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya

Teruskan membaca..
Teruskan membaca..

Monday, December 7, 2009

Ikan Bermuka Manusia (Ikan Kap)

Ikan kap menjadi cukup popular di sebuah pekan Chongju, Korea Selatan kerana ikan tersebut menyerupai muka manusia.

Muka manusia tertonjol jika diperhatikan pada sudut hadapan ikan tersebut. Dua garis dan dua titik di kepala menyerupai mata manusia.

Berita tempatan berjaya menangkap beberapa keping gambar menarik ikan tersebut yang berukuran 80cm panjang dengan 50cm lilitan.

Ikan tersebut tinggal di dalam sebuah kolam seorang lelaki berumur 64 tahun. Ikan tersebut telah berada di situ sejak tahun 1986 dimana ia tidak mendapat perhatian umum seperti sekarang.

"Ikan saya semakin menyerupai manusia sejak beberapa tahun yang lalu", kata pemilik ikan tersebut.

Kedua-dua ikan tersebut adalah betina. Jadi tidak mungkin ikan-ikan tersebut dapat membiakkan baka yang unik ini.


Teruskan membaca..

Moon In Google Earth

Teruskan membaca..

Sunday, December 6, 2009

NENAS : Antara Enak Dan Kesan Sampingan

appleappleappleappleappleappleappleappleapple

November 30th 2009 | Posted by editor

nenas

Oleh : Mohd.Faizal Aziz

Nenas merupakan sejenis buah tropika yang lazat. Ia merupakan sejenis buah yang mempunyai kandungan mineral dan vitamin yang cukup tinggi. Ramai di kalangan kita menggemarinya sebagai makanan pencuci mulut yang menyegarkan disamping kegunaan lain seperti jem nenas, halwa, jeruk, tat nenas atau dimakan mentah begitu sahaja. Bagi penggemari nenas, mungkin mereka pernah mengalami luka-luka kecil di dalam mulut selepas memakan nenas dalam kuantiti yang agak banyak. Bagi ibu-ibu yang mengandung, pantang larang orang melayu tidak membenarkan mereka memakan nenas. Tajam dan berbahaya terhadap kandungan, katanya!. Entah benar atau pun sekadar mitos, tidak pernah pula dibuat kajian mengenainya. [Tambahan penulis]

potong

nenas tin

Walaubagaimanapun, terdapat komponen bahan kimia pada buah nenas yang boleh menyebabkan luka kecil pada tisu mulut sekiranya diambil secara berlebihan. Bahan kimia tersebut dinamakan enzim bromelain. Enzim ini merupakan salah satu dari kumpulan enzim protease yang dapat menghidrolisis (menguraikan) protein. Enzim protease sebenarnya terdapat di dalam hampir semua jenis buah-buahan, namun tahap protease di dalam nenas dicatatkan paling tinggi berbanding buah-buahan yang lain. Oleh yang demikian, sedikit sebanyak ia akan mempengaruhi si pemakannya dengan cara merungkaikankan ikatan protein pada mulut yang akhirnya menyebabkan luka kecil.

pineapple

Salah satu pemerhatian yang dibuat untuk membuktikan kewujudan enzim ini ialah semasa pembuatan agar-agar buah. Dalam proses pembekuan agar-agar yang menggunakan gelatin, semasa fasa penyejukan sekiranya dimasukkan kiub-kiub nenas segar di dalamnya. Dalam tempoh tertentu, sepatutnya hasil yang diperolehi ialah agar-agar nenas yang kenyal namun sebaliknya yang berlaku. Agar-agar tidak akan mengeras malah tetap cair dan hancur walaupun dibiarkan dalam tempoh yang lama. Hal ini tidak berlaku sekiranya kita memasukkan buah strawberry, peach, tembikai dan sebagainya. Ia membuktikan kewujudan enzim bromelain di dalam kumpulan protease dengan kadar yang tinggi di dalam buah nenas yang akan menguraikan ikatan protein di dalam gelatin yang digunakan dalam proses pembuatan agar-agar.

pineapples0001

Enzim bromelain yang terdapat pada nenas juga merupakan sejenis sistem perlindungan dirinya. Contohnya, adakah di kalangan kita pernah melihat serangan ulat dan serangga pada buah nenas. Tentu tidak bukan? Namun ulat dan serangga sangat gemar menyerang buah-buahan lain seperti jambu, tembikai, epal dan sebagainya.

Sumber www.thenakedscientist.comNENAS


Teruskan membaca..

:: Standard Guru Malaysia ::

MYMETRO

Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my


DALAM usaha meletak sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global dan melahirkan modal insan berminda kelas pertama, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM), baru-baru ini.

DALAM usaha meletak sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global dan melahirkan modal insan berminda kelas pertama, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM), baru-baru ini.

SGM meletakkan guru mesti memiliki tiga aspek amalan nilai, iaitu profesionalisme keguruan, pengetahuan serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi.


Dengan adanya garis panduan itu, warga pendidik lebih fokus dari segi keupayaan dan keberkesanan SGM dapat diukur menerusi pencapaian pelajar dan prestasi sekolah.

Persoalannya, adakah sistem pendidikan negara ini tidak setara dengan piawaian global sehingga perlunya ada SGM?

Selain itu, adakah guru sedia ada tidak berkualiti sehingga mereka dimestikan memiliki tiga aspek dalam SGM?

Di tahap manakah kualiti guru kita dan jika benar mereka tidak mencapai standard ditetapkan, apakah langkah yang terbaik mengatasinya?

Apakah dokumen SGM ini boleh dicapai dan tidakkah ia membebankan guru atau mereka yang mahu menjadi pendidik?

Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan, berkata untuk menjadikan sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global, SGM amat diperlukan.

Beliau berkata, SGM ini mengingatkan guru akan tanggungjawab mereka sebagai pendidik dan tidak melakukan kerja sambil lewa.

"Tanpa SGM, kita takut, guru lupa tanggungjawab mereka dan melakukan tugas sambil lewa kerana tiada piawaian yang patut dipatuhi mereka.

"Jika guru pada zaman sebelum merdeka, mereka bukan saja berperanan mendidik anak bangsa, tetapi berjuang membangunkan rakyat.

"Tapi sekarang, kebanyakan guru lebih mementingkan gaji daripada tanggungjawab melahirkan anak bangsa yang cemerlang, justeru kita perlukan SGM," katanya.

Menyentuh tiga aspek dalam SGM, Mohd Ali berkata, perkara ini perlu kerana kita mahu kepastian setiap guru sentiasa berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan mereka.

"Guru perlu meningkatkan kemahiran ilmu seperti teknologi maklumat (IT) supaya mereka tidak tertinggal dalam arus kemodenan," katanya.

Apabila mereka mempunyai tiga amalan dalam SGM itu, katanya, ia dapat mengelak daripada bersikap mementingkan gaji berbanding tanggungjawab.

"Sebagai pendidik, guru perlu ikhlas memberi didikan. Jangan pula baru setahun mengajar di luar bandar, sudah sibuk mahu pulang," katanya.

SGM ini dilancarkan bukan kerana guru kita tidak bermutu, tetapi membaiki dan meningkat taraf mereka ke fasa yang lebih tinggi.

"Melihat kepada kemahiran yang dimiliki anak kita sekarang, masih banyak yang mereka perlu pelajari dan ia menggambarkan kualiti guru.

"Kualiti guru di negara ini setanding dengan pendidik di negara maju.

"Namun, dalam usaha menjadi negara pendidik kelas pertama, banyak perlu dilakukan, bukan sekadar berpuas hati apa yang ada," katanya.

Ditanya perbandingan guru dahulu dan sekarang, katanya ketika zaman awal kemerdekaan, guru bukan saja berperanan sebagai pendidik dengan menyediakan kelas tuisyen percuma, tetapi pemimpin masyarakat selain memupuk perpaduan kaum.

"Kini, kelas tuisyen dikenakan bayaran yang mahal, inikan pula mahu menjadi pemimpin untuk masyarakat.

"Justeru, dengan adanya SGM, ia akan menjadi petanda aras kepada guru dan memastikan mereka menjalankan tanggungjawab dengan cemerlang," katanya.

Pelaksanaan dokumen SGM ini tidak membebankan guru, tetapi melahirkan pendidik berkaliber dan berkualiti.

"Menerusi SGM, guru yang gagal menjiwai kerjaya perguruan dapat dilepaskan secara sukarela.

"SGM juga dapat menilai guru dari aspek kendiri yang akan menentukan seseorang itu guru yang ikhlas atau lebih kepada mendapat gaji bulanan semata-mata," katanya.

Beliau berharap SGM yang dilaksanakan ini dipertingkat dari semasa ke semasa bagi meningkatkan mutu bidang pendidikan.

"Jika ada guru gagal mematuhi SGM, tindakan sewajarnya patut dikenakan sebagai pengajaran kepada warga pendidik di negara ini," katanya.


BERITA HARIAN
Oleh Veena Rusli
veena@bharian.com.my


MUHYIDDIN menyampaikan buku Standard Guru Malaysia (SGM) kepada Alimuddin sambil diperhatikan Musa (tengah) pada majlis Perasmian Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Tawau di Tawau, semalam.

Golongan pendidik mesti tingkat profesionalisme setara taraf global

TIGA AMALAN NILAI
# 1. Profesionalisme keguruan
# 2. Pengetahuan serta kemahiran pengajaran
# 3. Pembelajaran yang tinggi.

TAWAU: Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM) sebagai usaha berterusan untuk meletakkan sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global dan melahirkan modal insan berminda kelas pertama.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, berkata berdasarkan dokumen berkenaan semua guru mesti memiliki tiga aspek amalan nilai, iaitu profesionalisme keguruan, pengetahuan serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi.

"Ketiga-tiga aspek ini adalah komponen penting yang mesti dicapai setiap guru," katanya pada sidang media selepas melancarkan SGM dan merasmikan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tawau di Balung dekat sini.

Mengikut dokumen itu, amalan nilai profesionalisme keguruan meliputi tiga domain utama, iaitu diri, profesion dan sosial.

Domain diri merujuk pegangan nilai diri guru sedia ada seperti amanah, ikhlas, adil, daya saing dan tahan yang tinggi, cekap dan patut dikembangkan agar mereka boleh memberi sumbangan lebih berkesan kepada profesion keguruan.

Profesion pula merujuk pegangan nilai yang patut diamalkan secara telus, seperti berketerampilan, integriti, kerja sepasukan dan proaktif, manakala domain sosial sebagai agen sosialisasi dan penjana modal insan dalam masyarakat merangkumi semangat bermasyarakat, patriotisme dan kecintaan terhadap alam sekitar.

Aspek kedua menuntut guru memiliki dan menguasai ilmu yang mantap agar dapat meningkatkan profesionalisme keguruan, melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan serta lebih kreatif dan inovatif.

Bidang pengetahuan yang patut dikuasai guru termasuk mewujudkan persekitaran pembelajaran kondusif, menambah baik amalan pengajaran dan pembelajaran serta mengembangkan potensi murid secara menyeluruh.

Aspek ketiga memfokuskan kebolehan guru membuat perancangan, pelaksanaan dan penilaian berhubung pengajaran dan pembelajaran akademik dan kokurikulum yang menuntut pelbagai kemahiran, termasuk mengurus bilik darjah yang membabitkan pengurusan hubungan kemanusiaan, masa, ruang, dan sumber untuk mencapai pembelajaran yang berkesan.

Muhyiddin berkata, pematuhan terhadap SGM berupaya memenuhi aspirasi kerajaan untuk melahirkan warga pendidik berkualiti dan bertaraf dunia.

"Kita mahu guru di negara ini setanding dengan piawaian global dari segi pencapaian dan penyampaian, terutama dalam keadaan masyarakat meletak harapan tinggi terhadap kemampuan kerajaan memperluaskan capaian pendidikan berkualiti.

"Justeru, sistem pendidikan kita perlu mempunyai mekanisme bagi menentukan guru yang dilahirkan benar-benar cekap dan memenuhi piawaian ditetapkan," katanya.

Sambil berharap garis panduan itu akan membolehkan warga pendidikan lebih fokus dari segi keupayaan, Timbalan Perdana Menteri berkata, keberkesanan SGM dapat diukur menerusi pencapaian pelajar dan prestasi sekolah secara keseluruhannya.

Mengenai kekangan seperti kekurangan infrastruktur, terutama di luar bandar dan pedalaman yang boleh menjejaskan pencapaian guru, beliau berkata:

"Peningkatan kemudahan asas di sekolah luar bandar dan pedalaman akan dilakukan secara berterusan, selain menjadi antara keutamaan dalam Rancangan Malaysia ke-10. Kerajaan mahu merapatkan jurang prestasi dan penyediaan infrastruktur antara sekolah bandar, luar bandar dan pedalaman supaya tidak wujud lagi perbezaan ketara.

"Tidak semestinya mereka berada di luar bandar, maka piawaian mereka rendah dan begitu juga sebaliknya. Justeru kita akan ubah keadaan ini secara berterusan mengikut keperluan," katanya.

Muhyiddin menegaskan, antara aspek yang akan diberi penekanan ialah menaik taraf sekolah di pedalaman dan meningkatkan kebajikan guru dari segi kediaman serta bantuan elaun.



Teruskan membaca..


ARKIB : 24/11/2009
Guru SK ikuti kelas di SJKC 2010

KUALA LUMPUR 23 Nov. - Mulai tahun depan, guru-guru dari Sekolah Kebangsaan (SK) akan mengikuti kelas bagi mata pelajaran Matematik dan Sains di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang terpilih untuk melihat kaedah pembelajaran dan pengajaran di sekolah berkenaan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, langkah itu sekali gus membolehkan guru-guru terlibat mengambil contoh kaedah yang digunakan di SJKC untuk dibawa ke sekolah masing-masing.

Beliau bagaimanapun berkata, guru-guru tersebut tidak perlu meniru semua kaedah yang digunakan, sebaliknya mengambil kaedah tertentu yang bersesuaian dengan sistem di SK sahaja.

"Langkah baru itu akan dijadikan sebagai latihan untuk bakal guru dan yang telah menjadi guru. Biar mereka pergi ke sekolah itu dan masuk ke dalam bilik darjah bagi tempoh tertentu untuk melihat sendiri.

"Dengan cara ini, mereka dapat lihat dengan lebih teliti dan terperinci, ini lebih penting. Saya tak nak guru-guru hanya hadir ceramah cara untuk mengajar,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan kajian terperinci dibuat berhubung kaedah pembelajaran dan pengajaran Matematik dan Sains di SJKC yang terbukti lebih berkesan.

Arahan mengadakan kajian itu berikutan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di SJKC baru-baru ini begitu memberangsangkan bagi dua mata pelajaran berkenaan berbanding sekolah-sekolah lain.

Mengulas lanjut, Alimuddin berkata, guru-guru besar di SK juga diminta untuk mengadakan lawatan ke SJKC yang terpilih dan seterusnya mendapatkan maklumat lanjut daripada guru-guru sekolah berkenaan berhubung kaedah terbaik yang boleh digunakan.

Beliau memberitahu, langkah tersebut merupakan kaedah pertama yang akan digunakan oleh kementerian berbanding sebelum ini iaitu guru-guru hanya diberikan latihan teori di institut-institut perguruan.

"Biasanya, guru-guru wajib mengikuti latihan dalam perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru Negara (IPGN), manakala guru besar pula di Institut Aminuddin Baki, belum pernah mereka ditempatkan di SJKC.

"Sehubungan itu, saya akan meminta pegawai-pegawai di bahagian pendidikan guru untuk menyediakan rangka latihan itu supaya tahun depan kita akan memulakan program tersebut," kata beliau.

Ditanya mengenai perbezaan kaedah yang jelas di antara SK dengan SJKC, kata beliau, perbezaaan itu adalah dari segi latih tubi.

Beliau menambah, SJKC menerapkan kaedah latih tubi dan buku latihan yang banyak, tetapi di SK, kementerian bimbang ia akan menyebabkan murid bosan terhadap mata pelajaran tersebut.

Namun, tambahnya, jika pendekatan itu yang terbaik, kementerian akan mengkaji dengan lebih mendalam termasuk melihat aspek penerimaan daripada ibu bapa dan juga murid itu sendiri.

"Pihak jabatan sedia maklum dengan latih tubi itu, tetapi kita sering mendapat aduan daripada ibu bapa, maka kita perlu tengok kaedah yang terbaik supaya tidak akan timbul isu," ujarnya.
Teruskan membaca..

Friday, December 4, 2009


AMALAN PELAJAR CEMERLANG

1. Sentiasa menunaikan solat pada awal waktu.

2. Sentiasa membaca Al-quran sekurang-kurangnya satu jam sehari,paling malas satu muka sehari.(pelajar cemerlang tidak boleh malas ataupun segan).

3. Memulakan pagi anda dengan solat tahajjud,taubat dan berdoa serta membaca Al-quran walaupun sedikit (Qiamulail).

4. Membaca Al-Ma'thurat iaitu wirid serta zikir yang selalu diamalkan oleh Rasullullah s.a.w di waktu pagi dan petang.

5. Sarapan pagi dengan menu telur dan madu.

6. Jika ada masa terluang, rujuk nota ringkas dan lihat apa yang akan dipelajari hari ini.

7. Menumpukan perhatian semasa belajar. Belajar hanya niat untuk menuntut ilmu dan mencari redha Allah.

8. Menunaikan solat sunat Dhuha pada waktu rehat.Tidak makan pada waktu rehat (Sekiranya lapar alaskan perut anda dengan kuih atau air).

9. Tidur sedikit sebelum solat zohor dan makan tengah hari untuk mengelakkan mengantuk akibat Qiamullail.

10. Kalau tahan mengantuk lebih baik membaca atau melakukan tugas-tugas persatuan dan aktiviti-aktiviti lain.

11. Bersenam dan bermain selepas solat Asar atau melakukan aktiviti yang dapat mengeluarkan peluh.

12. Solat Maghrib pada awal waktu dan makan sedikit serta membaca Al-Quran atau mendengar kuliah Maghrib.

13. Belajar selepas Isyak kira-kira 2 jam.

14. Muhasabah diri sebelum tidur dan ingat kembali tentang apa yang dilakukan dalam sehari.


Teruskan membaca..

Thursday, December 3, 2009

Tambah ilmu (iii)




1. 你 (nǐ) = awak

2. 我 (wǒ) = saya

3. 他 (tā ) = dia (lelaki)

4. 她 (tā ) = dia (perempuan)

5. 他们 (tā mén) = mereka

6. 你们(nǐ mén) = kalian

7. 我们(wǒ mén) = kami

8. 早安 (zǎo ān)= selamat pagi

9. 午安 (wǔ ān) = selamat petang

10. 晚安 (wǎn ān)= selamat malam






Teruskan membaca..

Tambah ilmu(ii)

RYNN Lim (林宇中) + Sheila Majid = Melodi

Kau melodi yang indah
Menusuk di jiwa
Tanpamu
Hidupku tak bermakna

多么实在的感觉 望著你的脸 ( duō me shí zài de gǎn jué wàng zhù nǐ de liǎn )
Perasaan yang begitu benar, melihat ke arah mimik muka anda

这一刻 我到了被人遗忘的永远 (zhè yī kè wǒ dào le bèi rén yí wàng de yǒng yuǎn )
Pada saat ini, aku seolah-olah telah dilupai dengan selama-lamanya



Pertemuan yang tanpa diduga

像迷路的人找到回家的路线 ( xiàng mí lù de rén zhǎo dào huí jiā de lù xiàn )
Aku seperti orang yang tersesat dan akhirnya berjaya menjumpai laluan yang betul

Engkau bak lagu dan aku bagai irama
Bersatu kita mewarnai hidup bersama
Tanpamu hilanglah nadi kita berdua
Menderita tiada haluan

Woo~ 在我心里最动听的melody ( Woo ~ zài wǒ xīn lǐ zuì dòng tīng de melody)
Melodi yang paling menarik didengar



Kau melodi yang indah
Menusuk di jiwa
Tanpamu
Hidupku tak bermakna

多么实在的感觉 望著你的脸 ( duō me shí zài de gǎn jué wàng zhù nǐ de liǎn )
Perasaan yang begitu benar, melihat ke arah mimik muka anda

这一刻 我到了被人遗忘的永远 (zhè yī kè wǒ dào le bèi rén yí wàng de yǒng yuǎn )
Pada saat ini, aku seolah-olah telah dilupai dengan selama-lamanya

Pertemuan yang tanpa diduga

像迷路的人找到回家的路线 ( xiàng mí lù de rén zhǎo dào huí jiā de lù xiàn )
Aku seperti orang yang tersesat dan akhirnya berjaya menjumpai laluan yang betul


Engkau bak lagu dan aku bagai irama
Bersatu kita mewarnai hidup bersama
Tanpamu hilanglah nadi kita berdua
Menderita tiada haluan

Woo~ 在我心里最动听的melody ( Woo ~ zài wǒ xīn lǐ zuì dòng tīng de melody)
Melodi yang paling menarik didengar



Engkau bak lagu dan aku bagai irama
Bersatu kita mewarnai hidup bersama
Tanpamu hilanglah nadi kita berdua
Menderita tiada haluan

Woo~ 在我心里最动听的melody ( Woo ~ zài wǒ xīn lǐ zuì dòng tīng de melody)
Melodi yang paling menarik didengar




Menderita tiada haluan

Woo~ 在我心里最动听的melody ( Woo ~ zài wǒ xīn lǐ zuì dòng tīng de melody)
Melodi yang paling menarik didengar


Teruskan membaca..

Tambah ilmu

Tajuk lagu: Heart

Penyanyi: Nicholas Teo ( 张栋梁 )



这深夜无尽想念 ( zhè shēn yè wú jìn xiǎng niàn )
Rindu yang tidak terhingga pada malam yang sepi ini

有你在的世界 ( yǒu nǐ zài de shì jiè )
Dunia yang ada dengan kewujudanmu

拥抱的力量太坚决 ( yōng bào de lì liàng tai jiān jué )
Pelukkan yang terlalu tegas

舍不得要说再见 ( shě bù dé yào shuō zài jiàn )
Berat hati untuk mengucapkan selamat tinggal

黑暗中看你的脸 ( hēi àn zhōng kàn nǐ de liǎn )
Melihat muka anda dalam kegelapan

还有心痛的感觉 ( hái yǒu xīn tòng de gǎn jué )
Perasaan sakit hati masih wujud

仿佛相爱就在昨天 ( fǎng fó xiāng ài jiù zài zuó tiān )
Percintaan kami seolah-olah hanya berlaku pada semalam sahaja

却换了几个季节 ( què huàn le jǐ gè jì jié )
Sebenarnya telah berlalu beberapa musim




我们的爱不应该忘记誓言 ( wǒ mén de ài bù yīng gāi wàng jì shì yán )
Cinta kami tidak harus lupa ikrar

离开的决心总被思念超越 ( lí kāi de jué xīn zǒng bèi sī niàn chāo yuè )
Kerinduan terhadap mu sentiasa mengatasi keazaman untuk meninggalkan anda

放不开昨天 ( fàng bù kāi zuó tiān )
Tidak dapat melupakan semalam

只等待明天 ( zhī děng dài míng tiān )
Hanya menunggu keesokkan hari

紧握不住的永远 ( jǐn wò bù zhù de yǒng yuǎn )
Tidak dapat mengecapi keabadian



如果相爱没有过轰轰烈烈 ( rú guǒ xiāng ài méi yǒu guò hōng hōng liè liè )
Jika percintaan kami tidak pernah ghairah

也许就不会那么伤心欲绝 ( yě xǔ jiù bù huì nà me shāng xīn yù jué )
Maka aku tidak akan patah hati

爱那么明确 ( ài nà me míng què )
Percintaan yang begitu jelas

痛那么直接 ( tòng nà me zhí jiē )
Kesakitan yang begitu telus

就算只那么一天 ( jiù suàn zhī nà me yī tiān )
Jika hanya ada kewujudan hari tersebut

my heart




我爱你没有极限 ( wǒ ài nǐ méi yǒu jí xiàn )
Tiada had untuk mencintai anda

心就在你身边 ( xīn jiù zài nǐ shēn biān )
Hatiku wujud di dalam jasadmu

相遇如果再早一些 ( xiāng yù rú guǒ zài zǎo yī xiē )
Jika pertemuan dapat diawalkan

能不能重来一切 ( néng bù néng zhòng lái yī qiē )
Bolehkah kami bermula sekali lagi?




我们的爱不应该忘记誓言 ( wǒ mén de ài bù yīng gāi wàng jì shì yán )
Cinta kami tidak harus lupa ikrar

离开的决心总被思念超越 ( lí kāi de jué xīn zǒng bèi sī niàn chāo yuè )
Kerinduan terhadap mu sentiasa mengatasi keazaman untuk meninggalkan anda

放不开昨天 ( fàng bù kāi zuó tiān )
Tidak dapat melupakan semalam

只等待明天 ( zhī děng dài míng tiān )
Hanya menunggu keesokkan hari

紧握不住的永远 ( jǐn wò bù zhù de yǒng yuǎn )
Tidak dapat mengecapi keabadian




如果相爱没有过轰轰烈烈 ( rú guǒ xiāng ài méi yǒu guò hōng hōng liè liè )
Jika percintaan kami tidak pernah ghairah

也许就不会那么伤心欲绝 ( yě xǔ jiù bù huì nà me shāng xīn yù jué )
Maka aku tidak akan patah hati

爱那么明确 ( ài nà me míng què )
Percintaan yang begitu jelas

痛那么直接 ( tòng nà me zhí jiē )
Kesakitan yang begitu telus

就算只那么一天 ( jiù suàn zhī nà me yī tiān )
Jika hanya ada kewujudan hari tersebut

my heart




爱那么明确 ( ài nà me míng què )
Percintaan yang begitu jelas

痛那么直接 ( tòng nà me zhí jiē )
Kesakitan yang begitu telus

错过时间是永远遗憾 ( cuò guò shí jiān shì yǒng yuǎn yí hàn )
Ketinggalan masa adalah kekesalan seumur hidup

my heart



Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...