Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, December 27, 2013

Koleksi Rencana Pilihan :)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0PNSD0yRfxNbXAeP1q5OGIG1bbroH1OKCkb9nx_HZGy88jGUciBIRWafq-bVLTR1Y_k1L6k1EusC04pr1MM98-rdjPVqHfHgAM4ydvdc0j805aPfnMkhvRD5QKIcCIyUQ0hvSlR6aLE8/s1600/kerja-kerana-ALLAH.PNG
http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/kerja-keras-kerja-cerdas-dan-kerja-ikhlas.png

Melaksana tugas berpaksi 

konsep halal pacu produktiviti

 

 

Oleh : 




Bekerja dalam Islam bukan sekadar untuk mendapat gaji pada akhir bulan atau memenuhi tuntutan hidup yang kian mencabar. Bekerja mencari nafkah yang halal adalah sebahagian daripada ibadah yang besar maknanya di sisi Allah SWT. 


Sebab itulah dalam konteks Islam, kualiti kerja tidak diukur cuma dari sudut pertimbangan neraca manusiawi atau ‘utilitarian’ semata-mata. Lebih jauh daripada itu, kecemerlangan tertakluk kepada syarat dan ukuran keredaan Allah SWT. 



Apa yang pasti, kualiti amat berkait rapat dengan aspek kecemerlangan yang tidak hanya ditentukan oleh teknik pengurusan. Sebaliknya, kualiti dan produktiviti amat bergantung kepada faktor kemanusiaan iaitu sikap manusia terhadap pekerjaannya. Seterusnya, pembentukan sikap manusia pula amat terkait dengan tabii manusiawi yang punya akal dan perasaan. 


Akal dan perasaan manusiawi ini pastinya memerlukan motivasi dan dorongan secukupnya untuk manusia melaksanakan pekerjaannya dengan rela tanpa perlu dikerah atau dipaksa-paksa. Yang pasti, untuk meningkatkan produktiviti dan kualiti kerja, manusia tidak boleh lagi dipacu seperti kuda atau diperlakukan sewenangnya bagaikan robot bernyawa. Sistem bekerja seperti ‘pahat dan penukul’ tidak lagi relevan, malah tidak akan mampu memberi natijah yang maksimum. 



Kerja dengan rela

Sebaliknya, kualiti dan kecemerlangan hanya akan tercapai jika seseorang itu menunaikan tanggungjawabnya dalam pekerjaan dengan rela, dedikasi dan penuh bermotivasi. Orang Islam sejati terdorong untuk bekerja kuat, bukan kerana tekanan daripada majikannya. Bukan juga berasaskan dorongan material mahupun ganjaran yang mempesonakan semata-mata tetapi yang lebih utama kerana digerak oleh motivasi dari dalam dirinya sendiri yang berupa rasa tanggungjawab untuk melaksanakan tugas sebagai hamba dan khalifah Allah. 


Menyedari posisinya sebagai hamba dan khalifah (wakil) Allah di muka bumi akan mendorong manusia untuk menghayati dan memanfaatkan nilai positif agama dan budaya anutannya. Dalam konteks ini, budaya kerja dalam Islam bertitik tolak daripada hakikat makna kehidupan itu sendiri yang merupakan suatu persaingan kecemerlangan amal dan kualiti kerja. 


Dalam al-Quran disebutkan dengan jelas yang bermaksud:
 “(Allah) yang telah 
menjadikan kematian dan
 kehidupan bagi menentukan 
siapa di antara kamu 
yang terbaik amalannya.”
 (Al-Mulk:2). 


Memang hidup ini harus diisi dengan amal soleh (kerja yang baik) sebagai pembuktian dan manifestasi keimanan utuh kepada Allah. Bahkan dalam al-Quran ada lebih 70 ayat yang menggandingkan iman dengan amal soleh. 



Kerja satu jihad
 

Oleh kerana itu jugalah manusia yang berfikiran waras akan sentiasa didorong untuk berlumba-lumba bagi memaksimumkan keupayaan demi memburu kebajikan dan kecemerlangan agar hidup dan matinya berkualiti. Kerja yang dilaksanakan dengan semangat sedemikian pastilah dapat menatijahkan produktiviti yang maksimum. 


Islam melihat pekerjaan sebagai suatu yang cukup bernilai. Malah Islam menganggap bekerja untuk memperoleh pendapatan yang halal adalah satu jihad (maksud hadis). Diriwayatkan bahawa Saidina Umar Al-Khattab berkata: “Keadaan yang paling aku sukai bila ajal menjemputku ialah apabila aku sedang berjihad di jalan Allah. Kemudian keadaan di mana aku sedang mencari rezeki kurniaan Allah. Kemudian beliau lantas membaca ayat daripada firman Allah SWT yang bermaksud: 
“Dan 
sebahagian manusia 
berjalan di muka bumi 
mencari sebahagian 
daripada (rezeki) 
anugerah Allah.
 Sebahagian yang lain pula 
berperang di jalan Allah.”
 (Al-Muzammil:20) 


Budaya kerja yang disemangati oleh nilai Islam juga diharapkan dapat menghindari perilaku songsang dan gejala tidak bermoral dalam pekerjaan. 


Justeru, dalam upaya untuk mencipta budaya kerja yang lebih berkualiti dan cemerlang, kita perlu memanfaatkan nilai positif dan dinamik yang mengakar pada budaya dan agama Islam sejati. Hanya dengan menterjemahkan pandangan hidup Islam yang syumul saja mampu mengangkat martabat dan meningkatkan produktiviti pekerja demi kecemerlangan negara masa depan. 


Penulis ialah
 Yang Dipertua
 Yayasan Dakwah Islamiah
 Malaysia 
(YADIM)
Sumber 
 http://afiqizzudin.files.wordpress.com/2009/07/ikhlas.jpg?w=645 
 just kidding :)..
 just kidding :)..
  
just kidding :)..
just kidding :)..
just kidding :)..
 
 
  

 lawak la pulak :)..

 just kidding :)..
Teruskan membaca..

exam coming soon..:)


http://dc231.4shared.com/img/_efFetAw/s3/13981d2da78/man_jada_wa_jada.jpg

nak exam la pulak  :)


http://www.meldmagazine.com.au/wp-content/uploads/2013/10/keep-calm-exam-success.jpg 
 
Teruskan membaca..

Tuesday, December 24, 2013

Perkasa peranan ulul albab dalam sistem pendidikan


http://majalah.gontor.co.id/wp-content/themes/goodnews4/framework/scripts/timthumb.php?src=http://majalah.gontor.co.id/wp-content/uploads/2013/03/ulul-albab1.jpg&h=350&w=630&zc=1

Perkasa peranan ulul albab 

dalam sistem pendidikan

Ulul albab atau manusia yang memahami didukung oleh ilmu akli dan nakli yang membina tasawwur menjadi asas bagi pendidikan yang sifatnya integratif. Manusia memerlukan pandangan semesta yang lebih menyeluruh supaya wujud sinergi antara pemahaman terhadap yang nyata dengan perkara yang ghaib terjadi. 
 
 
 
 


Strategi integrasi dan Islamisasi ilmu dan pendidikan yang sedang berjalan dalam sistem dan institusi mengukuhkan lagi maksud ulul albab yang ingin menghasilkan watak seimbang dan harmoni menepati matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Falsafah ini perlu dirungkai dalam aplikasi supaya binaan kurikulum meraikan potensi pelajar, pendekatan pengajaran dan pembelajaran memberi asas kefahaman dan pemikiran tinggi, pengukuran terhadap kejayaan yang sifatnya holistik. 
 
 
 
 
 


Justeru, ulul albab tidak saja membangunkan fikrah seseorang tetapi juga jiwa zikrullah yang tinggi. Fikir dan zikir adalah adunan yang baik bagaimana ilmu disantuni dan amal ditekuni supaya faktor ghaibiyyat menjadi pedoman memahami hikmah di sebalik kejadian dan penciptaan. 
 
 
 


Ulul albab dalam pendekatan pendidikan menjadikan al-Quran sebagai sumber memahami fenomena. Alam dan kehidupan adalah sumber ilmu yang sangat kaya. Pemahaman terhadap al-Quran tidak harus sifatnya tekstual (harfiah) semata-mata tetapi menghubungkan alam dan kehidupan memerlukan pendekatan kontekstual. 
 
 



Dualisme pendidikan
 
 
 
 

Pendekatan kontekstual menjadikan ilmu berkembang dalam disiplin yang pelbagai. Teras kepada ilmu itu ialah etika dan nilai. Tanpa etika dan nilai ilmu menjadi kosong dan lompang. Ilmu dan kemahiran hanya bersifat mekanistik, sedangkan ilmu memerlukan roh supaya sifatnya memberi cahaya dan penunjuk jalan ke arah kebenaran, kebaikan dan manfaat. 
 
 
 
 


Dualisme dalam ilmu dan pendidikan sudah terbina sejak sekian lama. Pendekatan empiris yang berasaskan penjanaan minda, pemerhatian dan uji kaji semata-mata tidaklah segala-gala. Ada faktor dalaman diri manusia yang menjadi asas binaan akhlak dan watak yang memerlukan perhatian. Ulul albab adalah suatu kaedah terbaik bagaimana aspek diniah (agama) dijadikan landasan membangunkan aspek ketamadunan yang perlu bagi umat manusia. 
 
 
 



Ulul albab adalah proses pengilmuan dan pendidikan yang mampu memberi tautan epistemologi (teori ilmu) yang tidak saja berkembang dalam batas kognitif atau akal fikir tetapi mampu diterjemahkan secara aplikatif dalam amal dan buat. 
 
 
 
 


Pemikiran (fikrah) dalam tradisi Islam tidak memadai. Ia tidak menghasilkan contoh dan sumber ikutan. Fikrah yang diikuti dengan amal adalah suatu simbiosis memperlihatkan bahawa proses pengilmuan dan pendidikan mampu menghasilkan insan berfikir tahap tinggi untuk mencari kebijaksanaan. 
 
 



Modal insan miliki sinergi
 
 
 
 
Kebijaksanaan adalah barangan yang hilang daripada insan. Ulul albab adalah landasan terbaik bagaimana pemahaman manusia terhadap sesuatu terhubung dengan Pencipta dan daripada-Nya terbina satu sikap diri mengenai kenapa kita dihidupkan dan apa peranan yang patut dilakukan bagi menyumbang ke arah kehidupan yang sejahtera. 
 
 
 


Menjadikan pendekatan ulul albab sebagai suatu pendekatan di sekolah dan institusi pendidikan adalah suatu langkah bijaksana kerana tasawwur atau world-view yang baik tidak akan terbina tanpa terlebih dulu asas Qurani tidak terbangun. 
 
 
 


Tradisi hafazan umpamanya adalah baik sekiranya al-Quran diikuti dengan landasan tafsiran dan keupayaan mengolah petunjuk daripada Allah SWT ini dalam kreativiti kajian dan ketelitian supaya terhubung akliah insan dengan daya kompetensi tinggi memahami faktor yang nyata dengan faktor yang ghaib. Teknologi umpama selamanya alat dan bukannya matlamat. Ia mendukung matlamat sekiranya nilai guna yang berasaskan etika dan nilai dijadikan sandaran. 
 
 
 
 
 
Pencapaian teknologi tinggi semata-mata bukan ukuran mutlak terhadap kejayaan. Tetapi teknologi tinggi yang disantuni dengan sentuhan keinsanan menjadi ukuran terbaik terhadap aplikasi teknologi dalam kehidupan. 
 
 


Oleh itu ulul albab dalam keilmuan dan pendidikan harus mampu mencetuskan upaya berfikir yang tinggi dalam kalangan pelajar supaya generasi muda mampu memiliki daya artikulatif (berfikir) yang baik di samping dikawal oleh etika dan nilai yang berkualiti. 
 
 


Ia bakal menghasilkan modal insan yang memiliki sinergi antara faktor diniah dengan faktor ketamadunan, fikir dan zikir dan memiliki jiwa tadabbur (kaji selidik) yang tinggi supaya alam dan kehidupan ini dapat difahami secara seimbang. Inilah asas ulul albab yang patut diperkasa dalam sistem pendidikan yang sifatnya integratif dan Islamik. 
 
 
 
 
Sumber
Teruskan membaca..

Wednesday, December 18, 2013

Tuesday, December 17, 2013

Monday, December 16, 2013

:)


http://i1.ytimg.com/vi/2e15CF8RvUU/maxresdefault.jpg

Teruskan membaca..

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia


Dr. Khir dilantik Ketua Pengarah Pelajaran baru
Muhyiddin Yassin menyaksikan Abd Ghafar Mahmud menyerahkan nota serah tugas kepada Ketua Pengarah Pendidikan yang baru kepada Datuk Dr Khair Mohamad Yusof (dua, kanan). Turut sama ialah Menteri Pendidikan 11, Datuk Seri Idris Jusoh (kanan) dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Madinah Mohamad (tiga, kanan).




Muhyiddin Yassin menyaksikan Abd Ghafar Mahmud menyerahkan nota serah tugas kepada Ketua Pengarah Pendidikan yang baru kepada Datuk Dr Khair Mohamad Yusof (dua, kanan). Turut sama ialah Menteri Pendidikan 11, Datuk Seri Idris Jusoh (kanan) dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Madinah Mohamad (tiga, kanan).
 
 
 
 

PUTRAJAYA – Datuk Dr Khir Mohamad Yusof dilantik sebagai Ketua Pengarah Pelajaran yang baru bagi menggantikan Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud yang bersara, 6 Disember lepas.  Khir, 57, merupakan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan).






Pelantikan Khir diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada majlis ‘Malam Jasamu Dikenang’ bagi meraikan persaraan Abdul Ghafar semalam.






Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata beliau yakin Khir akan meneruskan tugas dan tanggungjawab Abdul Ghafar secara terbaik dalam usaha mentrasformasikan pendidikan negara.






“Kita telah bincang pelbagai perkara dan antaranya adalah mana-mana kerja baik yang telah dilaksanakan oleh Abdul Ghafar sebelum ini perlu diteruskan kerana saya merasakan adalah tidak sepatutnya berlaku perubahan yang besar berikutan pertukaran Ketua Pengarah Pelajaran.





“Mana yang baik, kita akan teruskan dan mana yang sudah baik, kita akan lakukan penambahbaikan supaya menjadi lebih baik lagi,” katanya pada majlis tersebut.
Abdul Ghafar dilantik ke jawatan itu pada 8 November 2010.





Muhyiddin berkata kerajaan sentiasa menghargai sumbangan dan jasa Abdul Ghafar dalam merealisasikan dasar pendidikan negara sepanjang 36 tahun beliau berkhidmat.





“Kewibaaan beliau terbukti dengan kejayaan memimpin dan meletakkan Kementerian Pendidikan sebagai antara kementerian yang berjaya merealisasikan NKRA negara.




“Kita amat menghargai usaha dan inisiatif beliau terutamanya dalam memperkenalkan program Guru Muda 1Malaysia, Bicara Intelek Guru dan Guru Mursyid dan Pementoran Institut Aminuddin Baki (IAB) dalam usaha meningkatkan profesion keguruan,” katanya.





Sebagai mengharai sumbangannya, katanya kerajaan juga bersetuju mencalonkan Abdul Ghafar sebagai ahli Lembaga Pengarah Institut Antarabangsa bagi Penyelidikan Pendidiikan (IIEP) di bawah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).




Pada majlis itu, Muhyiddin turut menyaksikan upacara serah tugas secara simbolik antara Abdul Ghafar kepada Khir. – Bernama

Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...