Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Sunday, December 8, 2013
Friday, December 6, 2013
Thursday, December 5, 2013
Kertas Matematik, Matematik Tambahan SPM 2013 tidak bocor
Kertas Matematik,
Matematik Tambahan
SPM 2013 tidak bocor
KUALA LUMPUR 4 Dis. - Polis mengesahkan tiada berlaku sebarang kebocoran soalan peperiksaan Matematik dan Matematik Tambahan, Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) 2013 seperti yang didakwa baru-baru ini.
Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, polis telah menyiasat kes itu di bawah Seksyen 8(1)(e) Akta Rahsia Rasmi 1972 dan seramai 56 saksi telah dipanggil memberi keterangan.
Beliau berkata, polis menerima laporan kes tersebut selepas satu seminar peperiksaan yang dianjurkan di sebuah masjid di Setiawangsa.
Katanya, dalam seminar itu soalan-soalan ramalan telah dibincangkan bagi membantu pelajar menghadapi SPM 2013.
"Bagaimanapun, ada pihak salah faham dan menganggap perbincangan soalan ramalan sebagai soalan bocor dan lanjutan daripada itu, satu laporan polis diterima," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur.
Beliau berkata, mereka yang hadir dalam seminar tersebut antara yang telah dipanggil sebagai saksi untuk direkodkan keterangan.
Sehubungan itu, menurut Mohmad kes itu dianggap selesai kerana siasatan menyeluruh dijalankan mengesahkan tidak wujud sebarang elemen yang boleh dikaitkan dengan kebocoran soalan peperiksaan.
Pada 22 November lalu, beberapa individu membuat laporan polis berhubung dakwaan sesetengah pihak bahawa kertas peperiksaan Matematik dan Matematik Tambahan dibocorkan di dalam beberapa seminar khas yang dianjurkan menjelang hari-hari terakhir peperiksaan berlangsung.
Kementerian Pendidikan sebelum ini turut memaklumkan akan menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat dakwaan kebocoran kertas peperiksaan tersebut selepas media turut melaporkan penglibatan seorang guru tuisyen yang didakwa bertanggungjawab ke atas perkara itu.
Wednesday, December 4, 2013
Sistem Semakan Online Kumpulan 1 PLKN Siri 11/2014
Sistem Semakan Online
Kumpulan 1 PLKN
Siri 11/2014
Tahniah!
Buat anda
yang terpilih menyertai
Program Latihan
Khidmat Negara Siri 11/2014
Tuesday, December 3, 2013
Monday, December 2, 2013
Sunday, December 1, 2013
Cipta kaedah pelajari Sejarah secara interaktif
Cipta kaedah pelajari
Sejarah secara interaktif
MOHD. Zulhelmi Mansor bersama
guru-guru dari Koperasi Sekolah Menengah Teknik Gombak (KSMTG) yang
berjaya mencipta Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) pada sambutan Hari
Koperasi Sekolah di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Perisian interaktif ECS dicipta khas bagi membolehkan penggunanya mengingati fakta sejarah dengan lebih mudah, efektif dan menyeronokkan dengan mengguna pakai kaedah interaktif tiga dimensi (3D), sekali gus membolehkan pelajar menjadi seorang sarjana sejarah.
"Aplikasi yang dibangunkan melalui ECS terbukti mampu membantu proses pembelajaran sama ada dalam kelas atau secara individu melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang dihasilkan dalam tempoh dua tahun hasil bantuan pelajar dan guru-guru yang menyediakannya dalam dwibahasa iaitu bahasa Malaysia dan Inggeris," kata Guru Pakar, Mohd. Zulhelmi Mansor.
Katanya, perisian yang menggunakan animasi 3D permainan monopoli, sistem kuiz, analisis prestasi turut dilengkapi dengan akses pangkalan data yang mengandungi lebih 2,000 maklumat berkaitan soalan Sejarah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dikumpul dan dikemas kini setiap tahun.
Beliau berkata, yang menariknya, sistem perisian tersebut turut mengandungi soalan objektif, subjektif, kad memori serta kata kunci.
Kata beliau, perisian pendidikan maya yang pertama untuk subjek Sejarah berasaskan konsep 'Bermain Sambil Belajar' dihasilkan sebagai alat bantu mengajar secara persendirian atau kumpulan di dalam kelas tanpa perlu lagi seseorang pelajar itu menghadiri kelas tuisyen.
"Ciptaan inovatif ini turut diiktiraf di peringkat antarabangsa apabila memenangi pingat emas kategori Pendidikan di Pameran Produk Penyelidikan Peringkat Antarabangsa (INPEX) di Pittsburgh, Pennsylvania, Amerika Syarikat dan SMTG menjadi koperasi sekolah pertama bertanding di peringkat universiti antarabangsa yang disertai oleh 30 buah negara dalam bahagian sejarah dan tamadun dunia," katanya yang merupakan seorang pencipta yang terlibat.
Dalam pada itu, Mohd. Zulhelmi menjelaskan, ECS juga menjadi johan keseluruhan Anugerah Menteri Pelajaran dalam Konvokesyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif 2012 dan Anugerah Emas di Konvensyen 'Pasukan Cemerlang 2013' Wilayah Selatan mewakili Kementerian Pelajaran anjuran Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC).
"Penyertaan kali pertama koperasi sekolah dalam program penyelidikan antarabangsa ini telah ditaja oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) dan Koperasi Muslimin Malaysia Berhad (KMMB).
"ECS ini turut diiktiraf oleh kementerian apabila dinobatkan sebagai Johan Keseluruhan Anugerah Menteri Pelajaran dalam konvensyen berkenaan," katanya.
Perisian ECS ini meliputi silibus subjek Sejarah Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 untuk para pelajar yang menghadapi peperiksaan SPM kerana mata pelajaran tersebut kini ditetapkan wajib lulus di dalam peperiksaan.
Mohd. Zulhelmi menjelaskan, pada masa kini, 88 buah sekolah termasuk sekolah teknik telah menggunakan perisian ECS dan prestasi mata pelajaran Sejarah di sekolah tersebut telah meningkat dengan begitu memberansangkan berbanding pencapaian sebelum ini yang didapati agak merosot.
"Kita sasarkan dengan penggunaan ECS ini, kaedah pembelajarannya akan menjadikan sekolah cemerlang dengan pencapaian 98 peratus dan lebih penting lagi mereka boleh menjawab soalan dengan betul dan tepat.
"ECS ini juga mampu menjimatkan sebanyak RM73 juta perbelanjaan isi rumah untuk kos tuisyen dan sebagainya kerana semua ini boleh dilakukan di rumah.
"Apa yang lebih menarik, data-data kajian terhadap kesan penggunaan ECS untuk subjek Sejarah SPM di 88 buah sekolah teknik pada tahun 2011 telah menunjukkan pertumbuhan ketara sebanyak 7.35 peratus iaitu daripada 90.77 peratus kepada 99.78 peratus," katanya.
Beliau berkata, produk ini telah pun berada di pasaran melalui kaedah jualan melalui Internet pada harga RM38 setiap satu dan secara konsep permainan papan dipasarkan dengan harga RM300 seunit. Adalah diharapkan sekolah-sekolah harian biasa akan turut menggunakan kaedah ini untuk pembelajaran subjek Sejarah.
Maklumat lanjut mengenai ECS, hubungi KSTG di talian 019-3605458 / 019-2766433 atau emel ke: info@eksplorasi-cabaran.com.my untuk sebarang pertanyaan yang berkaitan.
Friday, November 29, 2013
Wednesday, November 27, 2013
Mutiara Hadis

Rasulullah
S.A.W.
pernah bersabda:
"Aku adalah
perbendaharaan ilmu
dan Ali adalah
pintunya."
Apabila didengari
oleh orang khuarij, terasa
hasad di hati mereka.
Maka, mereka pun
berkumpul untuk meminta
Saidina Ali menjawab soalan :
"Mana lebih afdhal,
harta atau ilmu?"
Jawab Saidina Ali:
Jawab Saidina Ali:
" Ilmu. "
1-Ilmu pakaian para anbia',
manakala harta adalah pakaian Qarun.
2-Ilmu memelihara akan harta,
kamu memelihara akan harta.
3-Yang mempunyai ilmu
banyak sahabatnya, sedangkan
yang mempunyai harta
banyak
musuhnya.
4-Ilmu apabila diberikan
pada orang akan bertambah,
manakala harta apabila
dibahagikan
pada orang akan
berkurang.
berkurang.
5-Orang
yang banyak ilmu
akan diseru dengan nama
yang mulia
sedangkan orang
yang banyak harta dipanggil
bakhil dan cela (jika kedekut
6-Ilmu tidak perlu dipelihara
daripada pencuri, manakala harta
sentiasa menarik
perhatian pencuri,
7-Ilmu di akhirat
mencari syafaat, manakala harta
akan dihisab akan ia.
8-Ilmu tidak akan binasa,
sedangkan harta binasa.
9-Ilmu boleh menerangkan hati,
manakala harta boleh
mengeraskan hati.
10-Orang yang memiliki ilmu
mengimpikan kehambaan,
sedangkan yang memiliki harta
mengimpikan ketuhanan dan kebesaran.
Bahawasanya menuntut ilmu itu
hendaklah diniatkan:
1-Menuntut kerana mencari keredhaan Allah.
2-Mengamalkan ilmu untuk manfaat di akhirat.
3-Keluar daripada kalam jahil kepada cahaya ilmu.
4-Mendapat faedah di dunia dengan melakukan ibadat.
Subscribe to:
Posts (Atom)