Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, November 20, 2013

3 subjek baru untuk murid Tahun Empat


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5UhhPfzDtohQL1s77cYwSwXaQqwG08li44gOSZAyLLiFyb5x_4yxguXf7igA8-WixNGws8oGYW9tn9x4B_UcfNNq2hYxwOw1Lczc-hx9dEnhm2UL1z-LQiU8CJuidizDG8-PXINNHry7V/s400/Unknown.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/p480x480/1231378_563658103669421_2091241308_n.jpg

3 subjek baru untuk murid Tahun Empat

 



Kuala Lumpur: Mulai tahun depan murid Tahun Empat sekolah kebangsaan akan mula belajar tiga subjek baru, iaitu Reka Bentuk dan Teknologi (RBT), Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dan Sejarah.


Menurut laman web Kementerian Pendidikan, subjek RBT akan menyediakan murid dengan pengetahuan dan kemahiran asas yang membolehkan mereka menyambung pelajaran dalam bidang teknikal atau vokasional di peringkat menengah kelak. 

Mata pelajaran itu merangkumi teknikal, sains rumah tangga dan teknologi pertanian, selain elemen merentas kurikulum seperti asas keusahawanan, kreativiti dan inovasi serta teknologi maklumat dan komunikasi. 



Mata pelajaran TMK pula fokus kepada penguasaan ilmu dan kemahiran bersesuaian dengan tahap kebolehan murid sekolah kebangsaan dalam lima modul, iaitu dunia komputer, eksplorasi multimedia, sistem rangkaian dan dunia internet, dunia pangkalan data serta pengaturcaraan.


Fahami sejarah negara


Peruntukan 60 minit seminggu yang diajar secara bergilir dengan mata pelajaran RBT, TMK diharap dapat membekalkan murid dengan kemahiran penyelesaian masalah, pemikiran logik, pengurusan maklumat, manipulatif, menaakul serta berfikir secara kreatif, kritis dan berinovasi.


Pengenalan mata pelajaran Sejarah pula bertujuan mendidik murid memahami latar belakang negara dan sejarahnya dengan melihat perubahan berlaku serta kesinambungan yang masih dikekalkan dalam kehidupan masyarakat. 

Mata pelajaran itu disusun secara kronologi yang membincangkan pengenalan sejarah awal, diikuti dengan kedaulatan dan kemakmuran negara mengikut tajuk supaya murid dapat menghargai sejarah tanah air dan kegemilangannya.



Subjek itu diperkenalkan di bawah Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) sebagai transformasi penambahbaikan kepada kurikulum sedia ada bagi memastikan murid dibekalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa. 
Sumber
Teruskan membaca..

Gi Ngaji @ Gwiyomi (Mr Bie ft Meow)

Teruskan membaca..

Tuesday, November 19, 2013

Kementerian gesa henti polemik dasar PBS


Kementerian gesa henti polemik dasar PBS

Kota Belud: Kementerian Pendidikan meminta semua pihak menghentikan polemik berhubung dasar Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) kerana ia dilaksanakan selepas mengambil kira pandangan pelbagai pihak, termasuk orang ramai.
 
 


Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata walaupun wujud kelemahan terutama berkaitan sistem serta penyimpanan data, ia dapat menilai pelajar dari segi kokurikulum, rohani, peperiksaan dan aspek lain seperti dimahukan pelbagai pihak selepas sistem sebelum ini hanya menilai dari sudut peperiksaan. 
 
 
 
 
“Janganlah kita tolak PBS ini hanya kerana ada masalah dari segi pelaksanaannya, sedangkan ia mampu menilai pelajar dengan baik, bukan hanya berdasarkan kepada peperiksaan semata-mata, tetapi meliputi pelbagai aspek. 
 
 

Kementerian akan melakukan tiga penambah-baikan awal tahun depan bagi melancarkan pelaksanaan sistem itu” Idris Jusoh, Menteri Pendidikan II



Penambahbaikan
 


“Sehubungan itu, kita akan teruskan dasar ini dan membuat pelbagai penambahbaikan yang akan memudahkan tugas guru dalam mengisi segala maklumat serta markah pelajar,” katanya pada sidang media selepas menutup Program Kem Perpaduan 1Malaysia peringkat kebangsaan di Kampung Rampayan, di sini, semalam.
 
 
 


Turut hadir, Pengarah Jabatan Pendidikan Sabah, Datuk Jame Alip.
 
 
 


Pelaksanaan PBS ketika ini mendapat pelbagai reaksi, terutama daripada kesatuan guru yang mahu ia dikaji semula serta dimansuhkan kerana didakwa menyukarkan serta membebankan guru. 
 
 
 

Mengulas lanjut, Idris berkata, kementerian akan melakukan tiga penambahbaikan awal tahun depan bagi melancarkan pelaksanaan sistem itu, termasuk menginterasikan modul kepada satu modul tunggal.
 
 


“Kita juga akan memperkenalkan ‘cache’ yang akan melindungi rekod dibuat guru, sekiranya berlaku masalah seperti gangguan bekalan elektrik yang menyebabkan semua data dikumpulkan hilang begitu saja.
 
 


“Kementerian juga akan meningkatkan server dan jalur lebar bagi menambah akses kepada guru yang mahu memasukkan data seperti markah murid, ini semua bagi melancarkan pelaksanaan PBS,” katanya.
 
 


Sementara itu, Idris berkata, penganjuran Program Kem Perpaduan 1Malaysia akan dilaksanakan di peringkat negeri dan daerah bagi memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar.
 


“Sekarang ia hanya dibuat di peringkat kebangsaan saja dan selepas ini akan dikembangkan ke peringkat negeri serta daerah,” katanya. 
 
 
 
Sumber
Teruskan membaca..

Sunday, November 17, 2013

Tambah baik dasar PBS Januari

http://ideasforenglish.files.wordpress.com/2013/04/1-edited.png

Tambah baik dasar PBS Januari

 

Besut: Dasar Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang sedang dilaksanakan di sekolah di seluruh negara akan diteruskan dengan penambahbaikan mulai Januari tahun depan. 
 
 
 


Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata satu mesyuarat khas dipengerusikan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Madinah Mohamad, diadakan semalam bagi melihat semua kekurangan dan masalah supaya dapat dilaksanakan lebih cekap dan tidak membebankan guru. 
 
 
 

 
 Katanya, antara yang diberikan penekanan termasuk membaiki pelaksanaan dengan penumpuan kepada sistem PBS yang didakwa oleh guru tidak boleh digunakan kerana ada kelemahan dalam penggunaan sistem talian dan program pengisian yang tiada penyelarasan. 
 
 
 
 

“Kali ini kita akan pastikan sistem pengisian markah pelajar dapat digunakan dengan lebih mudah melalui penggunaan tidak banyak sistem bagi semua mata pelajaran secara integrasi,” katanya selepas merasmikan majlis berkhatan dan bertindik peringkat Parlimen Besut anjuran Majlis Kebudayaan Daerah Besut, di Balai Budaya di Kampung Raja di sini semalam. 
 
 


Guna satu modul
 
 
 
Menurutnya, kementerian juga cuba melaksanakan PBS dengan tidak menggunakan terlalu banyak modul penilaian, malah akan dicadangkan dengan hanya satu saja nanti. 
 
 


Idris bagaimanapun kesal dengan tindakan sesetengah pihak termasuk pembangkang yang cuba memainkan isu PBS tanpa mendalami dengan lebih halus objektif pelaksanaannya. 
 
 

Katanya sebelum ini pelbagai pihak menyatakan sistem pelajaran di negara ini lebih berorentasikan peperiksaan yang menyebabkan ramai pelajar bosan dan tercicir dalam pelajaran. 
 
 


"Bertindak balas atas pandangan rakyat, kerajaan memperkenalkan PBS yang menilai dan mendidik pelajar secara menyeluruh dalam semua aspek tetapi kini mereka tetap menyatakan ia tidak bersesuaian,” katanya.
 
 
 
Justeru, Idris meminta semua pihak memahami PBS yang diwujudkan daripada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM), mencakupi semua aspek pendidikan serta berupaya memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas menjelang 2020. - BERNAMA 
 
 
 
Sumber
 
 
 
  
 
 
Teruskan membaca..

Hijjaz-Takbir, Tasbih & Tahmid

Teruskan membaca..

Saturday, November 16, 2013

:)


Teruskan membaca..

Membentuk anak genius

Membentuk anak genius




Membentuk anak genius
Ekspo beri peluang kanak-kanak
 teroka kemampuan minda 

 
Ekspo beri peluang kanak-kanak teroka kemampuan minda


 
IBU bapa perlu berkemahiran mengenal pasti perkembangan minda anak bagi membolehkan mereka lebih peka kepada keperluan berdasarkan keupayaan anak-anak mempelajari sesuatu perkara baru. 





Kajian saintifik membuktikan minda genius boleh dibentuk, ini berdasarkan fakta bahawa 80 peratus daripada pertumbuhan dan perkembangan otak berlaku dalam tempoh 1,365 hari pertama kehidupan, bermula di dalam rahim, berterusan hingga usia tiga tahun. 





Ini menunjukkan betapa pentingnya usaha mewujudkan persekitaran pembelajaran untuk perkembangan mental yang optimum sepanjang tempoh penting ini.

Pengetahuan serta kemahiran itu diterjemahkan kepada umum menerusi ekspo minda anjuran pengeluar susu formula terkemuka Mead Johnson Nutrition menerusi jenama Enfagrow A+. 



 

Pameran interaktif itu menjadi taman penerokaan kanak-kanak untuk mengenal pasti otak manusia dan mengenali blok binaan otak yang membentuk potensi genius mereka. 



 

Pengarah Kawal Selia dan Hal-Ehwal Korporat Mead Johnson Nutrition bagi Malaysia/Singapura/Brunei/Indonesia, Rohaya Mamat, berkata pihaknya menyediakan pelbagai permainan dan aktiviti menarik, bertujuan meneroka satu otak manusia bersaiz mega. 





Gambaran jelas kata beliau, diberikan terutama untuk mengenal pasti ciri genius dalam diri berdasarkan hasil penyelidikan klinikal daripada pakar.

“Ciri berkenaan termasuk memiliki visual penglihatan lebih tajam, kemahiran menyelesaikan masalah dengan lebih baik, perkembangan intelektual lebih tinggi dan berkemahiran bahasa secara pantas,” katanya pada sidang media di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), di Kuala Lumpur, baru-baru ini. 



 

Turut hadir pada sesi itu, Pengurus Besar Mead Johnson Nutrition Malaysia, Singapura dan Brunei, Martin Wever, Pengurus Pemasaran Malaysia Singapura dan Brunei, Kenny Wong dan Linah Lim. 



 

Rohaya berkata, empat elemen genius iaitu pemahaman bahasa yang lebih pantas termasuklah penggunaan perkataan, pengumpulan perbendaharaan kata dan keupayaan mengekspresi diri secara verbal. 



 

Individu genius itu juga katanya, memiliki tahap intelektual lebih tinggi apabila dia boleh mempelajari, memahami dan mengetahui dengan cepat. Kategori ini juga berkemahiran penyelesaian masalah secara sistematik termasuk mempunyai daya pemerhatian yang tajam, dan mempunyai pemikiran analitikal dan pemahaman secara logik. 



 

Pengunjung juga, kata beliau, mendapat bimbingan daripada pelajar dan kakitangan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) yang bertanggungjawab memberi penerangan menyeluruh mengenai fungsi otak dan aktiviti berkaitan. 



 

Ketua Jabatan Anatomi Manusia, Prof Dr Fauziah Othman dan Pensyarah Kanan dan Koordinator Muzium Anatomi Manusia, Dr Cheah Pike See, memimpin pasukan terdiri daripada pelajar Tahun 1 dan Tahun 2 program Doktor Perubatan, pelajar pascaijazah pengkhususan kajian anatomi manusia. 



 

Organisasi Bersama Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (The Joint Food and Agriculture Organisation) (FAO) dan Organisasi Kesihatan Sedunia (World Health Organisation) (WHO), menyarankan pengambilan pemakanan harian Asid Docosahexaenoic (DHA) itu asid lemak rantaian panjang omega-3, sebagai elemen asas proses pembinaan otak yang sempurna. 



 

DHA sebanyak 10-12 mg/kg berat badan kanak-kanak berusia 12-24 bulan, atau 100-150mg DHA+EPA untuk kanak-kanak berusia dua tahun ke atas, dan 150-200mg DHA+EPA untuk kanak-kanak empat tahun ke atas. 



 

Otak manusia mengandungi 60 peratus lemak, dan DHA asid lemak paling banyak di dalamnya, mengandungi 25-35 peratus, kandungan itu menggalakkan perkembangan otak dan meningkatkan hubungan neuron serta transmisi maklumat. 



 

Apabila seorang kanak-kanak menerima kadar DHA mencukupi dan nutrien penting yang lain, ini merangsang perkembangan yang membawa kepada ciri genius. 



 

Kenali sifat genius anak 



 

Alami perjalanan menerokai otak manusia dan mengenali blok binaan untuk membentuk potensi kanak-kanak genius. Ekspo menyediakan pengalaman dikongsi daripada pakar dalam perkembangan peringkat awal kanak-kanak dan kepintaran mengadakan aktiviti menarik dan ceria. 



 

Setiap aktiviti boleh disertai kanak-kanak daripada semua peringkat usia, dan juga menyediakan maklumat pakar mengenai mengenai pemupukan perkembangan (nurture) dan nutrisi dalam perkembangan otak kanak-kanak. 



 

Bilik genius 



 

Penerokaan dalam ekspo, melihat perkembangan otak bermula dengan pengenalan empat manusia genius yang memimpin perubahan dan kemajuan dalam bidang masing-masing, berbekalkan kelebihan kuasa minda dan kepintaran kreativiti masing-masing. 



 

Ludwig van Beethoven, penggubah muzik terkenal dan berpengaruh, yang terus mencipta, mengarah dan membuat persembahan walaupun selepas beliau menjadi pekak. Penganjur turut menyediakan beberapa ciptaan muziknya yang terkenal.

Sir Isaac Newton, mencipta formula Undang-undang Graviti dengan memerhati sebiji epal jatuh dari pokok, dan teori fizik serta matematiknya yang kekal mengungguli barisan hadapan bidang sains sehingga berabad lamanya. 



 


Sertai eksperimen yang memaparkan kesan graviti terhadap sebiji buah epal seperti yang dilakukan Sir Isaac Newton. 



 


Albert Einstein, seorang ikon genius matematik, saintis terkenal pada abad ke-20 dan mempelopori banyak penemuan saintifik, terutamanya penemuan yang paling terkenal, iaitu Teori Relativiti. Selesaikan soalan matematik di Einstein Brainlab.

Seniman agung P Ramlee, lagenda pelakon filem, pengarah, penyanyi, penggubah muzik, pencipta lagu dan produser tempatan berpengaruh. Hasil kreatif beliau tiada tandingan ikuti perkembangan ikon Malaysia ini dengan lebih lanjut di sudut P Ramlee. 



 


Kemudahan lain termasuk maklumat mengenai transformasi dalam tempoh 1,365 hari pertama dalam hidup dengan kadar 80 peratus perkembangan otak berlaku. Laluan berkenan dipenuhi dengan pelbagai fakta menarik mengenai otak kita.

Sumber
Teruskan membaca..

Thursday, November 14, 2013

Terapi bercakap bantu pulih sakit perut

Terapi bercakap bantu pulih sakit perut

 
Kajian mendapati bercakap adalah terapi berpotensi melegakan segolongan kanak-kanak yang kerap kali mengalami sakit perut. 
 


Lebih separuh daripada kanak-kanak dan remaja yang bertemu dengan pakar terapi, mampu mengurangkan atau pulih daripada sakit perut dalam tempoh masa setahun. Sebahagiannya pula berada dalam keadaan lebih baik apabila berjumpa dengan pakar kanak-kanak dengan lebih kerap. 
 
 
 

Kajian dalam Reuters Health itu turut mendedahkan, antara lapan hingga 25 peratus daripada semua remaja mengalami sakit perut kronik. Gejala sakit yang dialami mereka tiada sebab jelas dalam perubatan untuk menghidapnya. Ia bukan seperti radang usus tetapi lebih kepada sakit di bahagian perut saja. 
 
 


Beberapa percubaan kajian menunjukkan dalam kes seperti ini, terapi tingkah laku kognitif (CBT) dilihat berupaya menangani kes sakit perut ini dengan lebih berkesan. 
 
 


Ahli psikologi Hospital Kanak-Kanak Philadelphia, Paul Robins berkata, satu agensi sudah mengumpul bukti berkenaan kes seperti itu dan mencadangkan, terapi berkenaan adalah berkesan sebagai rawatan sakit perut.
 
 
 
Katanya, apa yang perlu dilakukan adalah mengajar anak teknik membantu mengawal kesan dan tindak balas tekanan dan membantu mereka menghadapi kesakitan, malah adalah lebih baik membantu anak kembali melakukan aktiviti harian mereka. 
 
 


Strategi alih tumpuan
 
 
 

Dalam kajian membabitkan 104 kanak-kanak berusia tujuh hingga 18 tahun yang mengalami sakit perut kronik, Marc Benninga dan rakannya, dari Emma Children's Hospital Academic Medical Center di Amsterdam, secara rawak menghantar separuh daripada mereka menghadiri sesi terapi terapi CBT selama enam minggu. 
 
 


Sesi berkenaan memenuhi keperluan sedia ada seorang kanak-kanak, termasuk aktiviti riadah dan strategi mengalih tumpuan dan menukar fikiran mereka terhadap rasa sakit perut. 
 
 


Sementara itu, sebahagian kanak-kanak lagi berjumpa pakar pediatrik dan pakar gastroenterologi pediatrik. Menerusi sesi itu, doktor bercakap dengan kanak-kanak dan ibu bapa berkenaan diet, nasihat supaya meneruskan sesi pembelajaran di sekolah dan aktiviti harian serta memberi ubat jika ada keperluan. 
 
 


Hasil kajian mendapati, kesakitan dan gejala berkaitan bertambah baik dalam kedua kumpulan dan menunjukkan, tiada perbezaan walaupun rawatan adalah berbeza. 
 


Selepas setahun rawatan berakhir, didapati 60 peratus kanak-kanak menerusi kumpulan terapi CBT, lebih kurang atau tidak langsung mengalami sakit perut berbanding 56 peratus mereka yang bertemu doktor. 
 


Walaupun ia dilihat berjaya, kejayaan dilihat lebih rendah daripada kajian lain kerana ia tidak termasuk, kanak-kanak yang tidak langsung menerima rawatan. Ini menyebabkan ia kurang jelas sama ada mereka juga berjaya menghilangkan rasa sakit perut dialami tanpa berjumpa doktor atau ahli terapi. 
 


Tiada kesan sampingan
 
 
Kajian ini menjangkakan terapi bercakap lebih berkesan berbanding prosedur biasa iaitu berjumpa doktor. 
 


Justeru, Robins menyarankan pediatrik mungkin boleh memasukkan beberapa elemen terapi CBT dalam rawatan mereka bagi kanak-kanak menangani kesakitan dialami. 
 
 
Robins dan Benniga juga bersetuju terapi bercakap ini adalah amat bernilai dalam hubungan kanak-kanak dan ibu bapa menangi kesakitan perut, terutama membabitkan kes sakit perut yang meluas ini. 
 


Kaedah terapi itu juga digalakkan kerana tidak memberi kesan sampingan dan lebih kepada bagaimana menangani kesakitan bahagian abdomen dan merawat rungutan yang sering diluahkan kanak-kanak ini apabila mengalami sakit perut.
 
 
 
 
 



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZ-MTy4RRTn3-uuPnKcnyeL3x3dBDzOMDP2FsnARBO9uTge_L_SglnWEklwhzZSqE_1H_SJoUHbOxw_zupjNeSgX1jmCDC_K9txI7WDMJZMTmNlVid8RgmNpVmdlIDv0Rj1iMDKVxsnRLH/s1600/312355_515002158552244_1085433245_n.jpg 
 
 http://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gifhttp://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gifhttp://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gifhttp://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gif
 
Teruskan membaca..

:)..Alhamdulillah.

http://islamicartdb.com/wp-content/uploads/2013/03/keep-calm-alhamdulillah.jpgAlhamdulillah Animated Text - Alhamdulillah Calligraphy and Typography | IslamicArtDB.com
Teruskan membaca..

5,532 calon UPSR di Johor peroleh 5A

http://matrik.net/kakom2013/wp-content/uploads/2013/08/tahniah.gif

5,532 calon UPSR

 di Johor peroleh 5A



JOHOR BAHRU: Seramai 5,532 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) peringkat negeri Johor berjaya memperoleh keputusan cemerlang 5A di sini. 


Timbalan Pengarah Pendidikan Johor, Hasidin Zaini berkata pada tahun ini seramai 58,391 mendaftar sebagai calon membabitkan 917 sekolah berbanding tahun sebelum 65,021 calon yang menunjukkan pengurangan sebanyak 10.20 peratus. 



Bagaimanapun Gred Purata Negeri (GPN) bagi negeri ini meningkat sebanyak 0.05 peratus dengan gred 2.19 berbanding tahun lalu 2.14 sekaligus menunjukkan pencapaian GPN mengatasi Gred Purata Nasional 2.27 mata gred sebagai yang terbaik pernah dicapai di negeri ini.


Teruskan membaca..

Penurunan prestasi BI, Sains dan Matematik UPSR tidak signifikan


Penurunan prestasi BI, Sains dan 

Matematik UPSR tidak signifikan




PUTRAJAYA: Penurunan prestasi mata pelajaran Bahasa Inggeris (BI), Sains dan Matematik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun ini tidak signifikan, kata Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud. 

 



Sambil menyifatkan peningkatan dan penurunan prestasi adalah perkara biasa, beliau berkata penurunan yang kurang daripada 0.5 mata Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP) adalah minimum. 





"Kita berharap dengan pelbagai inisiatif yang bakal dijalankan, keputusan untuk mata-mata pelajaran itu akan bertambah baik pada tahun-tahun akan datang," katanya dalam sidang media selepas mengumumkan analisis keputusan UPSR 2013 di sini, hari ini. 




Dalam UPSR tahun ini, prestasi keseluruhan mata pelajaran BI di Sekolah Kebangsaan (SK) menurun sebanyak 0.06 mata GPMP berbanding tahun lalu.

Abd Ghafar berkata, Kementerian Pendidikan akan memberi perhatian dan meneruskan pelbagai program untuk memperkasakan penguasaan Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah. 



 

Antara program itu termasuk guru Bahasa Inggeris perlu menduduki peperiksaan Ujian Penempatan Cambridge (CPT) dan mereka yang mendapat markah tertentu dikehendaki menghadiri kursus untuk mencapai tahap penguasaan dan kefasihan, katanya. 



 

"Kita akan memastikan pelajar kita fasih dalam dua bahasa iaitu, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, adalah penting dan selaras dengan usaha kerajaan melaksanakan Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris(MBMMBI),” katanya. 





Abd Ghafar berkata, kementerian juga akan mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan penguasaan mata pelajaran Sains dan Matematik di kalangan pelajar sekolah rendah. 


 

"Kita perlukan lebih ramai pelajar dalam bidang Sains dan Matematik.Sehubungan itu, dua mata pelajaran itu perlu kuat di peringkat sekolah rendah lagi," katanya. 



 

Keputusan UPSR tahun ini bagi mata pelajaran Matematik menurun sebanyak 0.03 mata GPMP manakala Sains juga menurun sebanyak 0.02 mata GPMP berbanding tahun lalu. 


 

Apabila ditanya faktor yang menyebabkan keputusan Bahasa Cina menurun, Abd Ghafar berkata ia adalah disebabkan “sukatan mata pelajaran yang mencabar” namun ia adalah untuk mengekalkan kualiti mata pelajaran itu. 



 

Mata pelajaran Bahasa Cina (Pemahaman) menurun 0.04 mata GPMP dan Bahasa Cina (Penulisan) turut menurun sebanyak 0.02 mata GPMP. 


 

- BERNAMA 
Sumber
Teruskan membaca..

UPSR 2013: Calon dapat A, B, C bagi Bahasa Inggeris menurun

UPSR 2013: Calon dapat A, B, C bagi Bahasa Inggeris menurun

 
 
PUTRAJAYA: Calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang memperoleh A untuk subjek bahasa Inggeris menurun 0.2 peratus tahun ini, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud.

Bercakap pada sidang media bagi mengumumkan keputusan UPSR seluruh negara, di sini sebentar tadi, beliau berkata pelajar yang memperoleh keputusan B dan C untuk bahasa Inggeris juga merosot masing-masing kepada 1.8 peratus dan 0.9 peratus).     
 
 
 
 
"Bagi keputusan D dan E untuk bahasa Inggeris, ia meningkat masing-masing kepada 2.1 peratus dan 0.9 peratus," katanya.
 
 
 
 
 


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...