Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, July 29, 2013

Guru unggul miliki sikap penyayang, sabar

http://stepforwardpak.com/wp-content/uploads/2013/05/RAMADAN-WALLPAPERS-5.jpg

Guru unggul miliki 

sikap penyayang, sabar

 

 

 


Kes guru bertindak keterlaluan terhadap murid hingga 






mendatangkan kecederaan masih dilaporkan. Sepatutnya perkara ini tidak terjadi memandang kepada status guru sebagai pendidik yang sepatutnya membimbing murid menjadi insan lebih baik.






Tugas seorang pendidik atau guru bukan setakat menyalurkan ilmu pengetahuan, mereka juga bertanggungjawab membina akhlak mulia kepada anak murid. Mengajar bidang apa sekalipun, aspek membina sahsiah peribadi seharusnya diletakkan sebagai teras kepada usaha pendidikan itu. 






Cabaran guru masa kini




 

Guru yang penyayang dan penyabar akan menjadi seorang guru yang berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai sabar dan penyayang itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa hasil nikmat sabar itu sangat memberkati usaha gigihnya mendidik.







Dalam zaman serba moden dan mencabar, kerjaya sebagai guru juga penuh dengan cabaran hingga ada segelintir kecil guru yang tidak dapat mengawal emosi lantas mengambil tindakan menghukum anak didik di luar batas etika.






Guru perlu sentiasa ingat bahawa mendidik murid memerlukan kesabaran dan nilai kasih sayang yang tinggi. Tanpa adanya dua sifat itu, guru pasti berhadapan dengan masalah. Sebagai mukmin, panduan ditunjukkan Rasulullah SAW boleh diamalkan semasa menjalankan tugas mendidik.








Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW yang mempamerkan perwatakan luhur pendidik. Diriwayatkan oleh Anas bin Malik, katanya: “Sedang kami berada di dalam masjid bersama-sama Rasulullah SAW, seorang Badwi telah datang dan duduk mencangkung membuang air kencing di dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti! Namun Rasulullah SAW berkata: Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri. Oleh demikian mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya, kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara-perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid ini adalah tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran. Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu membuang air kencing.”







Apa yang dapat kisah iktibarkan daripada kisah itu? Pertama, jangan bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauhnya menghadapi sesuatu keadaan.
Baginda menggunakan pendekatan menegur kesalahan seseorang secara berhemah dan lemah lembut dengan disertakan penjelasan terperinci mengenai kesalahan yang dilakukan. Inilah pendekatan sepatutnya diamalkan guru dalam proses pendidikan.







Rasulullah SAW bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mengajar perkara yang patut diketahuinya bukan dengan memarahi.








Kriteria guru unggul






 

Imam al-Ghazali menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru juga hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya. 







Guru yang penyayang dan penyabar akan menjadi seorang guru yang berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai sabar dan penyayang itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa hasil nikmat sabar itu sangat memberkati usaha gigihnya mendidik.






Diriwayatkan daripada Abu Musa,
 Rasulullah SAW bersabda:






 “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu terdapat sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Padahal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran itu seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk daripada Allah yang kerananya aku utusan-Nya.” 


(Riwayat Bukhari dan Muslim). 







Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Guruunggulmilikisikappenyayang_sabar/Article/

Teruskan membaca..

Sunday, July 28, 2013

Al-Quran penyuluh hidup


Al-Quran penyuluh hidup

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgPKIYFVBMLyD9krHs21wKWLDS_2qAs5Qb9slBA1dYe_gfhOrFwvUWOI5M7xS4UPonw9HXsS3FV0IDrM32hONdirB3kXxm0RPVcCGg7ZBo7SzOqBWfYrszX6AHxEGgE87W_2hxXr_L0aNej/s400/alquran+warna+warni.jpg
Teruskan membaca..

Saturday, July 27, 2013

Tingkat keupayaan berfikir




Tingkat keupayaan berfikir






DI kulit depan buku Kuasai Dunia Dengan Berfikir tertera ayat "Pekerjaan yang paling mahal gajinya di dunia ini adalah berfikir". Kerja berfikir memang ganjarannya lumayan tetapi bukan semua orang sanggup memikul tugas ini.








Sindrom malas berfikir adalah perkara yang lumrah di mana-mana pun juga. Dalam sesebuah organisasi ramai orang suka menjadi pengikut daripada menjadi seorang pemimpin yang tugasnya adalah berfikir bagi menjana idea-idea yang kreatif.







Sikap pemikiran yang jumud melahirkan individu yang pasif serta tidak dinamik. Sikap sedemikian akan menimbulkan kesan negatif kepada organisasi yang disertainya. Lantaran itu budaya mengikut tradisi atau status quo jika diterapkan dalam bidang perniagaan misalnya hanya akan mengundang kerugian kerana gagal bersaing dalam pasaran terbuka. 







Kuasai Dunia Dengan Berfikir boleh dianggap sebagai manual teknik berfikir yang boleh diaplikasikan dalam sebarang situasi. Ainon Mohd dan Abdullah Hassan, dua pengarang buku ini bukanlah pertama kali berganding tenaga menghasilkan karya tentang minda dan teknik berfikir. Dua penulis ini cukup gigih menghasilkan karya tentang berfikir secara kreatif dan kritis seperti Teknik Berfikir: Konsep dan Proses (1994), Kepintaran Daya Cipta dan Kemahiran Berfikir (1995), dan Belajar berfikir : Teknik Menajamkan Daya Fikiran (1996). 






Kemahiran berfikir adalah proses kognitif yang menjadi satu keperluan dalam kehidupan manusia. Menerusi penguasaan teknik berfikir yang berkesan kita mampu mengatasi tiga cabaran penting iaitu penyelesaian masalah, pembuatan keputusan dan mempengaruhi orang lain. 










Selain itu kemahiran berfikir jika diasah dengan betul akan melahirkan insan yang berfikiran kreatif. Dunia yang semakin mencabar pada hari ini memerlukan individu yang mampu menempuh sebarang dugaan dengan minda yang terbuka dan kreatif. Hal ini kerana penyelesaian masalah secara kreatif boleh melahirkan idea baru untuk penambahbaikan. 







Jika kita meneliti semula pelbagai rekaan teknologi yang telah wujud sejak beberapa kurun lalu semuanya tercetus gara-gara idea yang tidak masuk akal dan berlaku secara tidak sengaja. Sebagai contoh Leo Gernstenzang telah mencipta putik kapas setelah peristiwa isteri beliau mencuci lubang telinga anak mereka dengan menggunakan hujung batang kayu pencungkil dengan kapas. 






Tetapi dalam banyak keadaan idea akan tercetus menerusi sesi percambahan idea yang melibatkan sekumpulan individu melontarkan pelbagai idea tanpa mengambil kira idea tersebut logik atau tidak.
Oleh yang demikian penulis buku ini telah berkongsi beberapa teknik berfikir secara berkumpulan yang diamalkan masyarakat Jepun seperti kumpulan kreatif, kaedah Mitsubishi, kaedah NHK, dan kaedah KJ.
Ketika membincangkan aspek penyelesaian masalah pula penulis mengupas pandangan tentang kecenderungan manusia menggunakan pemikiran tidak logik. Penyelesaian masalah dengan kaedah tidak logik bermakna seseorang itu akan menggunakan pedoman am seperti pengalaman silamnya sebagai rujukan dalam menyelesaikan masalah. 






Misalnya jika seorang pengembara tiba-tiba berhadapan dengan seekor harimau di dalam hutan pasti tidak munasabah pengembara tersebut tidak akan membuat analisis terperinci tentang apakah alternatif-alternatif yang boleh dipertimbangkan untuk melepaskan diri daripada harimau itu.
Penyelesaian yang yang ada ialah terus melarikan diri tanpa berfikir panjang. Namun demikian teknik penyelesaian masalah secara logik lebih praktikal digunakan bagi masalah yang berkaitan fungsi-fungsi menyelenggara sistem dan prosedur kerja. 





Dalam kehidupan ini kita pasti akan berhadapan dengan situasi kebekuan mental iaitu sikap enggan berubah atau berfikir di luar kotak. Antara faktor yang menyebabkan hal ini berlaku ialah kerana sikap tidak suka mengambil risiko, tidak suka perkara yang kelam kabut dan sikap suka menilai dengan persepsi bukan menyumbangkan idea. Oleh yang demikian setiap individu dikehendaki berfikiran dengan melihat sesuatu secara keseluruhan dan tidak melihat sesuatu masalah berdasarkan perspektif peribadi yang berkemungkinan dipengaruhi oleh rasa prejudis. 





Ainon dan Abdullah turut mendedahkan kesan psikologi terhadap pemikiran. Salah satu daripada perkara yang disentuh ialah kesan maklum balas terhadap impian dan cita-cita kita. Andainya kita melakukan sesuatu dan mendapat respons yang positif dari orang sekeliling maka ia akan meningkatkan keyakinan diri.
Sebaliknya jika respons negatif dilontarkan maka ia akan melunturkan semangat kita. Fenomena ini sudah pun dibuktikan menerusi beberapa kajian yang dijalankan sebelum ini.




Teruskan membaca..

Alhamdulillah..:)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiysucGugdLggNowAUN7XfuMiu1HzcpqhbyW1YNMTGyjfERsKnDMRuUdCve80F_dJrK67KqhxQW59BPDJRLS5fG3R3w16S4YANSp7Cd4qtQcmNyxGgmwP8PN3A6Tfm5P0PdjJ0q1iVzEg/s320/logo_baru_upsi.JPG


Alhamdulillah....:)

Teruskan pengajian !

Teruskan perjuangan !



Teruskan membaca..

Friday, July 26, 2013

Zakat asas kesejahteraan ummah

http://xeniagreekmuslimah.files.wordpress.com/2011/08/zakat-al-fitr.jpg

Hikmah Al-Quran:

 Zakat asas kesejahteraan ummah




Amalan tingkat struktur 
sosio ekonomi golongan miskin




Firman Allah SWT yang bermaksud: 



“Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (daripada dosa) dan menyucikan mereka (daripada akhlak yang buruk).” 

(Surah At-Taubah, ayat 103) 





Syeikh Ahmad Mustafa Al-Maraghi menyebut dalam tafsirnya, walaupun ayat ini turun dengan sebab khusus, namun nas mengenai pengambilan harta seperti terdapat dalam ayat bersifat umum termasuk khalifah Rasulullah selepas kewafatan Baginda dan pemimpin Islam setelah wafatnya khalifah. 





Sabda Rasulullah SAW: 



“Islam itu dibina atas lima perkara, mengucap dua kalimah syahadat, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji dan berpuasa di bulan Ramadan.”


 (Riwayat Muslim) 






Ia juga mencakupi secara umum orang yang diambil hartanya iaitu orang memiliki kekayaan. Justeru, Saidina Abu Bakar as-Siddiq bersama sahabat lain telah memerangi golongan yang enggan mengeluarkan zakat seperti pernah dilakukan pada zaman Rasulullah SAW. 





Abu Bakar, “Demi Allah seandainya mereka enggan membayar kepadaku seutas tali unta yang dahulunya pernah mereka tunaikan kepada Rasulullah, nescaya aku akan perangi mereka kerana keengganan itu.”





Fardu zakat tahun kedua hijrah


 

Allah SWT telah mewajibkan kefarduan zakat pada tahun kedua hijrah di mana sebelum itu pemberian dibuat adalah secara sukarela. Allah SWT memuji hamba-Nya yang menjadikan sebahagian hartanya untuk diinfakkan kepada yang berhak sebagai zakat. 




Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum. Bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta).”


 (Surah Al-Ma'aarij, ayat 24-25) 





Dr Mustafa Sibaie dalam ulasannya pada ayat itu menjelaskan, pemberian kepada orang yang berhak menerima zakat dalam keadaan mereka mengangkat kepalanya dan menerima dengan bermaruah. Mereka mendapatkan hak mereka seperti hak pekerja untuk mendapatkan gajinya.





Kenyataan sarjana dan penulis ulung ini menggambarkan keistimewaan ibadah ini sama ada kepada pemberi dan penerima zakat.





Zakat adalah asas kepada struktur sistem ekonomi Islam dan mempunyai komitmen berterusan terhadap pembangunan sosio ekonomi secara global. Setiap individu Muslim atau pemilik syarikat yang menghayati tuntutan rukun Islam wajib membabitkan diri demi kesejahteraan masyarakat.





Sabda Rasulullah SAW:


 “Islam itu dibina atas lima perkara, mengucap dua kalimah syahadat, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji dan berpuasa di bulan Ramadan.”

 (Riwayat Muslim) 





Antara zakat diwajibkan




 

Dalam konteks negara kita, antara zakat harta yang diwajibkan ialah zakat pendapatan, perniagaan, wang simpanan, saham, simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), emas, perak, pertanian dan ternakan. 






Kefahaman terhadap kewajipan zakat harta ini perlu didedahkan supaya masyarakat tidak terbenam dalam benak pemikiran apabila disebut perkataan zakat hanya tertumpu pada kewajipan zakat fitrah yang dikeluarkan pada Ramadan.







Shah Waliyullah al Dahlawi berkongsi pengalaman rohaninya membantu orang yang memerlukan dalam Kitab Hujjatullah al Balighah. Beliau berkata, “Pada suatu hari, seorang fakir miskin telah datang kepadaku dengan meminta sesuatu untuk keperluannya. Di dalam hati ini aku merasai suatu ilham yang memintaku supaya memberi keperluan yang diperlukan oleh fakir miskin itu serta kegembiraan dengan pahala yang banyak di dunia dan di akhirat sebagai ganjarannya. Setelah aku memberi keperluan itu, aku menyaksikan sendiri apa yang telah dijanjikan Allah SWT kepadaku adalah benar di mana ketukan pintu kemurahan Ilahi dan dorongan ilham serta pilihan hatiku pada masa itu ternyata ganjaran pahala. Semuanya jelas terbayang di mataku.”





Tarbiah dalam sistem zakat


 

Sheikh Hassan Karzun dalam bukunya Ibadah Azzakah menyebut, terdapat lima kelebihan tarbiah yang menyeluruh dalam sistem zakat.




Pertama, pengabdian diri kepada Allah SWT. Ibadah zakat berada di carta kedua selepas kefarduan solat kerana menunaikan zakat salah satu perintah Allah SWT yang perlu ditunaikan bagi yang berkemampuan. Amalan zakat menunjukkan tanda kesyukuran dan pengiktirafan hamba atas segala pemberian-Nya.





Kedua, orang yang bersegera menunaikan zakat apabila sampai haulnya untuk menyucikan diri, maka di situ lahirlah roh kemurahan dalam mengutamakan orang lain. Melalui keperibadian ini, ia dapat memantapkan persaudaraan sesama Islam.




Ketiga, amalan zakat turut melahirkan masyarakat yang berada dalam suasana kasih sayang, prihatin dan saling membantu tanpa mengira sama ada mereka dari golongan kaya mahupun miskin.




Keempat, sistem zakat menggalakkan penyuburan harta serta menghalang harta disimpan secara pasif di samping mampu membuka ruang pekerjaan kepada orang miskin dan memerlukan.





Kelima, ia adalah siasah syariyah yang unggul di mana sistem zakat mewajibkan negara Islam memungut zakat untuk diagihkan kepada golongan asnaf yang berhak.




Sesungguhnya amalan berzakat akan menambahkan keberkatan hidup, meraih doa malaikat, memadamkan kemurkaan Allah, menambahkan limpahan rahmat dan menolak azab akhirat yang berpunca daripada sifat bakhil dan kedekut. Justeru, setiap orang mampu wajib bertindak segera melaksanakan kewajipan penting ini sebelum segala-galanya sudah terlambat.



Penulis ialah
 perunding motivasi Islam 
Fitrah Power Resources


 
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...