Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, May 13, 2012

Sistem pendidikan dipertingkat


Sistem pendidikan dipertingkat



SHAH ALAM: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan meletakkan sasaran realistik bagi membangunkan sistem pendidikan setaraf atau lebih baik daripada negara maju dalam tempoh 10 hingga 15 tahun.

Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha untuk mencapai tahap sistem pendidikan setaraf negara maju bukan satu perkara yang mudah dan perubahan dalam pembangunan sistem pendidikan negara tidak boleh dilakukan terlalu drastik.
“Walaupun begitu perubahan tentu akan berlaku, tanggungjawab guru akan terus diperkukuhkan lagi, institusi pendidikan sedia ada akan dapat kita diperlengkapkan,” katanya ketika merasmikan Sekolah Kebangsaan Bukit Jelutong di sini, semalam.
Beliau berkata langkah penilaian semula sistem pendidikan negara adalah untuk meningkatkan sistem pendidikan negara supaya setaraf dengan negara maju dan bukannya dengan negara mundur atau ke belakang.

Muhyiddin berkata, petunjuk sistem pendidikan Malaysia boleh dikatakan bagus tetapi masih belum boleh dikatakan setaraf atau setanding pada peringkat antarabangsa.

“Banyak orang kata sistem pelajaran kita baik, sudah pun dapat melahirkan generasi Malaysia yang dapat membantu memajukan Malaysia pada hari ini.

“Tidak siapa yang boleh menolak kejayaan Malaysia hari ini adalah antara lain atas sumbangan menerusi sistem pendidikan kita.
“Namun harapan masyarakat di negara ini juga tinggi dan rakyat mahukan sistem pendidikan kita mesti setaraf atau lebih baik daripada sistem pendidikan di negara maju,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap masyarakat akan bersama-sama kerajaan untuk mencapai matlamat menjadikan sistem pendidikan negara antara yang terbaik di dunia.

Katanya, mereka yang berminat dalam soal pelajaran diminta tampil mengemukakan idea dan cadangan bernas untuk digunakan sebagai asas pertimbangan dalam kajian semula sistem pendidikan yang sedang dijalankan.

Beliau berkata memandangkan ruang dialog bagi menambah baik sistem pendidikan telah disediakan, diharap tidak ada pihak yang cuba membangkitkan isu itu di luar platform yang disediakan.

Antara perkara pokok yang diberi keutamaan dalam kajian semula sistem pendidikan ialah mengenai kualiti guru, isu perguruan, tanggungjawab guru, beban tugas guru, peranan guru di dalam dan di luar sekolah.

Di KUALA LUMPUR: Muhyiddin berkata rakyat Malaysia harus bersyukur dan menghargai keistimewaan kepelbagaian budaya yang dikongsi di negara ini.

Beliau berkata kestabilan dan kemakmuran yang dikecapi hasil kerjasama semua kaum membolehkan setiap perayaan utama etnik di negara ini disambut bersama.




Teruskan membaca..

Terima Kasih Guruku










Teruskan membaca..

Puisi Selamat Hari Ibu





When you are a mother,

you are never really alone

in your thoughts.

A mother always has

to think twice,

once for herself

and

once for her child.

~Sophia Loren, Women and Beauty



Mothers Day Scraps, Comments and Glitters

A mother is the truest friend we have,

when trials heavy and sudden,

fall upon us;

when adversity takes the place of prosperity;

when friends who rejoice with us

in our sunshine desert us;

when trouble thickens around us,

still will she cling to us,

and endeavor by her kind precepts

and counsels to dissipate the clouds of darkness,

and cause peace to return to our hearts.

~Washington Irving
~



Mothers Day Scraps, Comments and Glitters

Mothers Day Scraps, Comments and Glitters



Mothers Day Scraps, Comments and Glitters


Mothers Day Scraps, Comments and Glitters

Mothers Day Scraps, Comments and Glitters


Mothers Day Scraps, Comments and Glitters



Mothers Day Scraps, Comments and Glitters



Ummi...kasih dan sayangmu

harum umpama setanggi syurga...


kanku semat ia kukuh jauh ke dalam sudut sanubariku..


wajahmu yang bercahaya umpama bulan purnama

sering mengganggu lenaku...

Ummi...
segala nasihat yang kau hamparkan padaku

kanku semat kukuh di dasar ingatanku ini..


kelembutan bicaramu serta kelunakan suaramu

menjadi peniup semangat sehingga ke akhir hayatku..

ohh ummi kesayanganku...


semoga nurkasih NYA ..

sentiasa melingkari perjalanan kehidupanmu...


terima kasih atas pengorbanan dan jerih perihmu

membesarkanku...


Dikaulah bidadari kayangan yang bertakhta di hatiku.



Mothers Day Scraps, Comments and Glitters


Rose images, rose scraps, rose day wishes for Orkut, Myspace


Kerana Dia Bondaku


Bukan,

kau bukan seperti kekasihku,


yang bijak menuang kisah kasih lalu,


dari cangkir terhias indah,


di bawah lingkar bulan malam,


mengadukkan tabir racun di celahan haus,

tak kusedari telah pun kureguk ia di runcing hari.


Kau bondaku,

telah semikan aku

dengan limpah kasih mawar setanggi,


tak mungkin kutemui cangkir itu lagi,


buat kutuang kembali ke raut resahmu,

sepertimana telah kautuang untukku,

di musim-musim lukaku, dulu.


Tuhan,

aku takkan jadi racun untuknya,


dan harapku melimpah pada-Mu,

jangan Kau jadikan dia racun untukku,

kerana jika itu benar,

rela jua kutelan pahitnya takdir itu.


Kerana dia bukan bandingan berkasih,


kerana dia adalah

bondaku.




Oleh : MSHUKRINASIAR



Mshukrinasiar, berasal dari negeri Jelapang Padi.
Mendapat pendidikan awal di SM Pokok Sena, SM Teknik Alor Setar
dan seterusnya dianugerahkan
Ijazah Kejuruteraan Awam(UTM) pada tahun 1990.
Sekarang bekerja dengan sebuah syarikat perunding
kejuruteraan awam di utara tanah air.
Berminat di bidang sains dan sastera.
Mula menulis sewaktu di sekolah menengah dan
amat meminati pantun atau puisi
yang indah-indah gaya bahasanya.

Karya-karyanya pernah di siarkan dalam majalah kampus,
akhbar Berita Harian/ Berita Minggu, Mingguan Famili,
Radio Malaysia JB dan Radio Malaysia Kawasan Utara(Kedah/Pulau Pinang).
Pernah menghadiri perhimpunan puisi di
sekitar Lembah Kelang dan juga di Pulau Mutiara.
Pernah menggunakan nama ringkas Mosna.









Teruskan membaca..

Wednesday, May 9, 2012

Panjar sara hidup






Mewah Bahasa:


Panjar sara hidup




pix_gal0


Rosliza: Puan Roza panggil saya yea?




Puan Roza: A’ah … pasal pergi luar daerah ni.




Rosliza: Eh! Kenapa? Tak jadi ke?




Puan Roza: Jadi!! Mana tak jadi pulak.






Rosliza: Oooo …. Ingatkan tak jadi.






Puan Roza: Kenapa? Tak suka ke?






Rosliza: Bukan tak suka, tapi ….





Puan Roza: Eh! Hari tu masa temu duga,
kata sanggup kerja luar daerah?
Jawatan ni memang kena keluar,
sebulan mau dua tiga kali kerja luar daerah.
Kadang-kadang kejap aje, kadang-kadang mau
sampai dua tiga minggu. Kan, dah dimaklumkan
masa temu duga dulu?!






Rosliza: Tapi saya ni baru kerja ….







Puan Roza: Memang kita cari orang muda, orang bujang!
Senang nak kerja luar daerah ni. Tak susah-susah
fikir pasal keluarga. Kerja luar ni untung,
banyak dapat pendapatan tambahan, ada komisyen,
ada elaun perjalanan, sara hidup.
Masa inilah kalau kita nak kumpul duit ….







Rosliza: Tapi saya ni baru sangat lagi ….






Puan Roza: Kenapa pulak?






Rosliza: Yalah, nak keluar ni kena banyak pakai duit.
Saya tak ada duit lebih, gaji bulan-bulan lepas tu
cukup-cukup untuk sewa rumah, makan dan hantar kampung sikit.
Nak keluar ni kena pakai banyak duit,
tambang kapal terbang, hotel, belanja ….






Puan Roza: Aaaa …. Itu le sebabnya saya panggil ni!







Rosliza: Ha?! Sebab itu? Eh! Takkan sebab saya
keberatan nak pergi kerja luar daerah, dah nak kena pecat?
Saya bukannya tak nak pergi ….







Puan Roza: Bukan nak pecatlah!! Tapi nak bagi tiket ni, tiket kapal terbang ….








Rosliza: Tiket kapal terbang?







Puan Roza: Ha’ah!! Kena naik kapal terbanglah!
Kalau naik kereta, tak kan sampainya ke Kota Kinabalu tu!!
Haa …. Dengan panjar sekali ni!







Rosliza: Ooo … ya! Tiket ek?! Saya pergi berapa orang?






Puan Roza: Sorang laa ... kan hari tu masa
mesyuarat kita dah setuju Ros pergi sorang?!





Rosliza: Puan kata tadi dengan panjar?






Puan Roza: Yalah! Kalau tak ada panjar,
macam mana nak belanja di sana nanti?
Nak tidur mana? Tak kan nak tidur masjid, kut?!
Tadi Ros yang cakap tak ada duit ….







Rosliza: Boleh saya tau?






Puan Roza: Nak tau apa?






Rosliza: Panjar ni siapa?






Puan Roza: Tak de siapa-siapa aih!!






Rosliza: Tadi Puan kata saya kena pergi dengan dia.






Puan Roza: Dengan siapa?
Eh! Apa dah merepek-repek ni?







Rosliza: Aih! Tadi Puan Roza yang kata saya pergi dengan panjar.
Siapa panjar ni? Lelaki ke, perempuan?







Puan Roza: Laa …. Ros sangka panjar tu orang ke? Hehehee ….






Rosliza: Bukan orang ke? Habis tu apa?






Puan Roza: Hehehe … nak pecah perut saya ni Ros! Hahahaa ….






Rosliza: Kenapa pulak? Apa yang lucunya?






Puan Roza: Hahahaa … bukan oranglah! Tapi duit ….






Rosliza: Duit?






Puan Roza: Ha’ah! Duit, duit pendahuluan ….







Rosliza: Duit pendahuluan? Saya tak fahamlah ….







Puan Roza: Kan Ros yang kata, tak ada duit
untuk pergi kerja luar daerah. Memang syarikat ni pun tahu,
staf yang pergi kerja luar daerah tu tak cukup duit.
Itu sebabnya setiap kali staf pergi kerja luar daerah
diberi tiket kapal terbang dan panjar, untuk belanja di sana.








Rosliza: Jadi duit belanjalah tu?






Puan Roza: Ya! Duit pendahuluan untuk sewa hotel dan
belanja masa di sana. Nanti balik boleh tuntut pula
ikut kelayakan sebenar.








Rosliza: Ooo ... maknanya saya ni dapat
tiket kapal terbang dan duit belanjalah yek?









Puan Roza: Ha’ah! Ambil panjar dulu, untuk belanja ….






Rosliza: Hehehee …. Saya ingatkan panjar ni nama orang!






Glosari





Panjar - wang pendahuluan







Nota Kaki




Kolum Mewah Bahasa memperlihatkan
adanya beberapa cara untuk menyampaikan
sesuatu konsep yang sama dengan perkataan berbeza
disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial dan generasi.
Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa pertuturan
yang mungkin tidak sama dengan tatabahasa baku.





Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

adalah


Pensyarah Jabatan Linguistik,

Akademi Pengajian Melayu (APM),

Universiti Malaya









Teruskan membaca..

SEMINAR PMR








Masih ada

beberapa kekosongan di

UTM dan UTHM





SEMINAR PMR
di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai
dan Universiti Tun Hussein Onn (UTHM), Batu Pahat
akan diadakan pada 12 dan 13 Mei ini.






Untuk pertanyaan boleh hubungi
Prof Zakaria Yusuf, (019-7732512) dan
Saharuddin Rahim dan Zainuddin Rahim (019-7271599/019-7496648)
atau
Urus setia Seminar (Mariyahtul Kabtiyah Ree 03-22822323
samb. 4772 dan Hadri Harith sambungan 4769.






Pendaftaran juga boleh dibuat menggunakan borang penyertaan yang disiarkan dalam Berita Harian dan sisipan Minda. Pendaftaran terus juga boleh dibuat di Kios Pendidikan, Berita Harian dan Pejabat cawangan NSTP atau wakil seperti berikut:






BANGI: Seminar diadakan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi. Hubungi Nor Azni Mokhtar 013-3491778. Tarikh: 26 dan 27 Mei.





ALOR SETAR: Seminar akan diadakan di Kolej Universiti Insaniah, Mergong, Kedah. Pendaftaran Jabatan Pengedaran NSTP, 103, Kompleks Alor Setar, Lebuh Raya darul Aman (Norizana 04-7310530/019-4754585) atau Muhd Naufal (019-3374553/017-6685923). Tarikh: 1 dan 2 Jun.






IPOH: Pejabat Berita Harian, No.10A, Tingkat 1, Persiaran Greentown 4C, Greentown Avenue. Hubungi Ain, 012-4808791/05-2491730. Tarikh: 2 dan 3 Jun.






KOTA BHARU: Hubungi Jabatan pengedaran NSTP, lOT 184, Jalan Kuala Krai, Kota Bharu (Hawari Mohamad/Zaidi Mahmood, 09-7417914/012-9635046/012-9630227). Seminar pada 8 - 9 Jun 2012. Tempat: PCB Resort.










Teruskan membaca..

Saturday, May 5, 2012

8 Nilai 1 Malaysia









8 Nilai 1 Malaysia

















1. BUDAYA KECEMERLANGAN



Pengamalan budaya cemerlang akan membawa Malaysia ke tahap kejayaan serta pencapaian yang lebih tinggi. Kejayaan dan pencapaian masyarakat dan negara bergantung setakat mana budaya kecemerlangan diamalkan oleh rakyatnya.






2. KETABAHAN



Setiap perjuangan atau pelaksanaan kerja memerlukan ketabahan dan ketekunan mereka. Perjuangan untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan negara amat memerlukan pemimpin dan rakyatnya tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan.







3. RENDAH HATI



Rasa rendah hati adalah satu sifat yang penting untuk dimiliki. Dalam Islam, rendah hati dikatakan Tawaduk’. Sifat merendah diri amat digalakkan dalam ajaran Islam begitu juga dengan budaya dan sifat masyarakat Melayu yang menghormati orang yang merendah diri.







4. PENERIMAAN



Konsep penerimaan dan toleransi adalah dua perkara yang berbeza sama ada daripada ungkapan mahupun pelaksanaan. Penerimaan akan memperlihatkan perlakuan yang positif menerima sepenuhnya sesuatu perkara dengan hati yang ikhlas tanpa ada unsur-unsur terpaksa. Manakala toleransi pula berlaku kerana tiada pilihan lain atau secara terpaksa. Perlakuan atau sikap toleransi berlaku apabila sesuatu pihak tiada pilihan lain dan ianya diterima dengan ketidakjujuran.






5. KESETIAAN



Prinsip kesetiaan amat diperlukan dalam apa jua keadaan. Kesetiaan kepada Raja dan Negara adalah prinsip kedua Rukun Negara wajib dipegang erat oleh setiap rakyat negara ini tanpa berbelah bahagi. Semua kaum perlu mengutamakan kesetiaan dan kepentingan kepada negara mengatasi kesetiaan kepada kaum dan kelompok sendiri.




'
6. MERITOKRASI




Meritokrasi merupakan satu hala tuju yang perlu diamalkan dalam negara demokrasi bagi memastikan mereka yang layak dan memenuhi kriteria diberi peluang untuk memacu pembangunan negara.







7. PENDIDIKAN



Pendidikan dan pengetahuan adalah prasyarat penting untuk mana-mana negara mencapai kejayaan. Kekuatan dan ketahanan adalah berasaskan kepada masyarakat yang berpendidikan dan berpengetahuan mengatasi kekuatan ketenteraan.








8. INTEGRITI



Adalah penting bagi sesebuah kerajaan untuk mendapat kepercayaan dan keyakinan rakyat. Kepercayaan dan keyakinan diperoleh melalui nilai-nilai integriti. Nilai ini perlu diamalkan oleh semua pihak daripada pemimpin sehingga semua peringkat tanpa mengira kedudukan.














Teruskan membaca..

PPD dapat autonomi tentu kecemerlangan



PPD dapat autonomi tentu kecemerlangan



MUAR: Kementerian Pelajaran bercadang memberi kuasa autonomi kepada pengurusan sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) bagi menentukan usaha lebih bersesuaian mengikut tempat masing-masing dalam usaha mencapai kecemerlangan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.





Timbalan Perdana Menteri berkata, tujuan utama langkah itu bukan bermakna kementerian mahu melepaskan tanggungjawab, sebaliknya sedar situasi dan keadaan antara satu daerah agak berbeza, bukan saja dari segi keluasan, malah masalah yang dihadapi juga tidak sama.






“Oleh kerana sekolah berada dalam ekosistem tidak serupa, justeru ia memerlukan satu pendekatan dan cara untuk menangani serta menentukan sekolah di kawasan itu dapat mencapai satu tahap kecemerlangan yang kita kehendaki.






“Ini (kuasa autonomi) adalah satu pemikiran baru, berfikir di luar kotak untuk menentukan hala tuju pendidikan supaya menjadi mantap dan mutu yang setanding dengan negara maju lain,” katanya ketika berucap di Majlis Jalinan Mesra Warga Pendidik dan Perasmian Bangunan PPD Muar, di sini, semalam.








Sementara itu, pada majlis berasingan di Pagoh, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerjasama berterusan antara ibu bapa dan guru penting bagi meningkatkan kualiti pembelajaran serta pencapaian pendidikan anak di sekolah, di sebalik kemudahan yang setanding negara maju disediakan kerajaan.







Katanya, kerajaan sentiasa memberi tumpuan terhadap kualiti pendidikan menerusi penyediaan prasarana yang cukup supaya pelajar dapat belajar dalam suasana selesa, manakala guru dapat mengajar dengan baik.







Beliau berkata, pelajar di Malaysia cukup bertuah kerana menikmati suasana pembelajaran yang kondusif setanding dengan negara maju serta lebih baik berbanding negara lain termasuk sesetengah negara jiran yang kurang mendapat akses pendidikan sempurna.










Teruskan membaca..

English and ICT adoption



To keep up with global ICT changes, equitable access to the English language should be made available to all. And teachers should be encouraged to develop contents in English and vernacular languages that are relevant to local communities.
To keep up with global ICT changes, equitable access
to the English language should be made available to all.
And teachers should be encouraged to develop contents
in English and vernacular languages that are
relevant to local communities.







English and ICT adoption


DOES proficiency in English have a bearing on ICT adoption and Internet penetration, which then determines the innovative capacity and socio-economic status of communities? There seems to be some indication this holds true.






For example, research company Miniwatts Marketing Group found that 464 million Internet users worldwide from an estimated 1.6 billion use English on the Web as at the first quarter of this year. The next most popular language is Chinese, with some 320 million users.





Within the same period, North America, Oceania/ Australia and Europe have the world’s highest Internet penetration rate at 74.4 per cent, 60.4 per cent and 48.9 per cent respectively, with the world average at 23.8 per cent. Residents in these areas are mostly English speaking.





And majority of the countries in the said regions lead in ICT adoption and innovation.





For the Malaysian context, an industry review by the National ICT Association of Malaysia (Pikom) show that those who are bilingual, with one language being English, are more likely to be Internet users and use the computer more than those who talk and are educated mainly in their mother tongues.





Around the globe, it is acknowledged that English proficiency is an important prerequisite for joining in the information society. So, it is logical to assume, as Pikom puts it, that groups that are not proficient in English in Malaysia will not be able to keep up with global ICT changes. Simply put, economic and employment opportunities will be harder to come by for them.




The solution? Pikom is proposing equitable access to the English language should be made available to everyone. And teachers should be encouraged to develop contents in English and vernacular languages that are relevant to local communities.





Enterprises also should be encouraged to develop contents in local languages that match the needs of rural communities, for example.





It is important not to sweep aside the many studies and suggestions regarding English proficiency for ICT adoption and Internet penetration, no matter how vague the co-relation. To make sure that we are not losing out in the knowledge economy, we need all the help we can get.









Teruskan membaca..

Schools, PPD gets more autonomy




Schools, PPD gets more autonomy



MUAR: All schools and district education offices (PPD) in the country will probably be given more autonomy to enable them to improve their respective performances.





Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said it was part of the Education Ministry's moves to strengthen the national education system, so that
it could be at par with the system in developed countries.




Muhyiddin, who is also Education Minister, said the reason the issue of autonomy in school and district levels had never been raised until today was not
because the ministry was trying to run away from its responsibility, but because it realised that the situation in the districts differed from one another.




He said the differences were not only in terms of the size of the districts, but also in terms of issues and problems faced by the districts due to different
eco-systems.





"So, it needs a different approach altogether to ensure that the schools in the districts can achieve the targeted level of excellence," he said at a
special programme with educators and the launch of Muar PPD building here today.





Muhyiddin said by giving the autonomy power, the PPD would be held responsible to tackle any problems concerning the schools and make suitable
improvement as soon as possible.





In fact, he said in certain states like Sabah and Sarawak, the PPD would become a more important organisation to ascertain that all government policies
would be implemented properly. - Bernama
Teruskan membaca..

Thursday, May 3, 2012

Memperkasa hati dan jiwa remaja



Pemerkasaan hati remaja



DALAM menghadapi kerenah hidup dan cabaran semasa, para remaja sering berdepan dengan cabaran emosi dan nafsu-nafsi. Kadang-kadang remaja tidak memiliki kekuatan untuk bertahan daripada godaan itu.




Ia akibat daripada lemahnya hati dan jiwa menghadapi cabaran yang menggugat kekuatan dalaman.




Rasulullah SAW menghubungkan pada diri manusia ada seketul daging. Jika baik daging itu ditarbiah, maka baiklah sahsiah yang ada pada diri seseorang. Ini dihubungkan sebagai pemerkasaan hati.




Hati atau dalam rujukan biasa sebagai jantung tidak sahaja sifatnya fizikal tetapi pada hati itu terdapat sumber tenaga yang memberi kekuatan kepada kestabilan emosi dan jiwa.




Apabila pemerkasaan akal fikir berlaku, maka akal fikir mampu menghasilkan maklumat yang benar dan bermanfaat . Ia menyerap ke dalam hati yang fitrahnya mempunyai upaya menyaring untuk menyeimbangkan ilmu maklumat dan kebenaran.




Apabila penyerapan itu terjadi, ia dimanifestasikan dalam bentuk amal dan menyebabkan manifestasi amal terpedoman dan terbimbing.




Memperkasa kekuatan hati terhubung dengan nilai dan etika. Amanah, adil, jujur, tulus dan telus umpamanya berkait rapat dengan Allah.




Apabila para remaja menghubungkan sifat-sifat murni manusia dengan kekuatan ihsan kepada Allah, ia menjadi punca memahami maksud nilai-nilai yang fitrah itu dan menyebabkan sesuatu itu terjadi kerana-Nya.




Apabila pedoman Ilahi dijadikan sandaran dalam melakukan apa sahaja, maka konsep hablumminallah terjadi dan maksud hablumminnas berlaku.




Amalan-amalan yang bersifat ruhiyah menghubungkan faktor Ilahi dan faktor manusiawi.




Apabila ini terjadi, berlakulah talian ihsan dan insan dan jika diamalkan dalam kehidupan tidak sahaja talian Allah itu menjadi pedoman terbaik, tetapi juga hikmah kebaikan akan pulang kepada manusia.




Remaja dalam proses tazkiyah annafs atau pembersihan hati dan jiwa, dengan membangunkan jiwa rukuk dan sujud (solat) dan ruhus solat membangun jiwa tunduk, taat patuh dan akur.




Sifat-sifat kehambaan ini adalah penting untuk remaja memahami maksud keteraturan dan adab supaya disiplin akal hati dan amal berlaku dalam titik keseimbangan yang membentuk watak dan gelagat.




Memperkasa hati dan jiwa menerusi tarbiyah ruhiyah amat penting bagi remaja. Tanpanya, para remaja akan terdedah dengan nafsu amarah bisu atau sifat-sifat mazmumah yang boleh menyebabkan rasa keegoan diri terserlah.





Gelagat nafsu-nafsi menjadi serakah dan akhirnya menjebak diri remaja kepada kerosakan dan kemusnahan.




Amat penting para remaja memiliki kekuatan hati dan jiwa yang terhubung dengan faktor Pencipta supaya sumber petunjuk daripada Allah iaitu al-Quran sentiasa dijadikan pedoman dan sumber amal daripada Rasulullah dijadikan qudwah dan sumber ikutan.




Hal ini amat penting dimiliki oleh para remaja sejak awal umur lagi supaya wujud pembiasaan, pemahaman dan juga amalan yang sentiasa mengambil pertimbangan syarak sebagai sandaran.




Pada hari ini kedapatan simpang siur aliran pemikiran dan juga kefahaman yang tidak berkembang dalam acuan yang fitrah.




Sebaliknya fahaman neo-liberalisme yang menuntut kebebasan mutlak dan melakukan sesuatu di luar fitrah insan menyebabkan kecenderungan anarki (disorderly) berlaku.




Bina hati yang fitrah




Isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) melampaui faktor fitrah dan syarak. Kisah kaum Nabi Lut as adalah bukti nyata yang dikisahkan dalam al-Quran untuk dijadikan pedoman manusia apabila aksi melampau yang tidak fitrah sifatnya menyebabkan musibah Allah terjadi.




Kisah lalu itu harus dijadikan ibrah atau sumber teladan kepada remaja tentang betapa pentingnya pemerkasaan fikir dan hati ini menjadi landasan yang fitrah dalam amalan dan perbuatan.




Jika tidak, faktor nafsu-nafsi dan kecenderungan anarki bakal mengambil tempat. Ia bakal merosakkan hubungan remaja dengan pencipta dan menyebabkan aliran pemikiran yang bersifat anarki berkembang.




Sebab itu Islam menekankan kepentingan binaan akhlak sebagai sesuatu yang paling utama. Akhlak Islami merujuk kepada keupayaan mendisiplinkan fikir dan mendisiplinkan hati supaya faktor fikir dan zikir bertaut dalam satu titik yang lebih harmoni bagi mencetuskan hikmah yang terbaik kepada manusia.









Sumber











Teruskan membaca..

Tawaran guru cemerlang dan pensyarah cemerlang



foto lawak la pulak (sekadar hiasan)






Kementerian Pelajaran

tawar jawatan

guru cemerlang

dan

pensyarah cemerlang



KUALA LUMPUR 2 Mei - Kementerian Pelajaran menawarkan pengisian jawatan Guru Cemerlang dan Pensyarah Cemerlang secara khas untuk penyandang (KUP) tahun 2012.



Tawaran pensyarah cemerlang terbuka kepada Pegawai Perkhidmatan Pelajaran yang berkhidmat sebagai pensyarah di Institut Pendidikan Guru (IPG), Institut Aminuddin Baki (IAB), Kolej Matrikulasi (KM) dan English Language Teaching Centre (ELTC) manakala tawaran guru cemerlang pula terbuka kepada semua guru sekolah.



Menurut kenyataan kementerian itu hari ini, gred jawatan yang ditawarkan pada guru sekolah adalah gred DGA32, DGA34, DGA38, DG44, DG48, DG52, DG54 dan Khas C.



Sementara itu, pensyarah IPG dan IAB membabitkan gred DG48, DG52, DG54, Khas C, gred bagi pensyarah KM ialah DG48, DG52, DG54 manakala gred yang ditawarkan pada pensyarah ELTC adalah DG44, DG48, DG52 dan DG54.




"Borang permohonan serta maklumat lanjut boleh didapati dari semua Pejabat Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK), bahagian-bahagian di Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah serta menerusi laman web http://www.moe.gov.my/jnjk atau http://www.moe.gov.my ," menurut kenyataan itu.

Tarikh tutup permohonan 25 Mei. Permohonan dari sekolah perlu melalui Pengetua/Guru Besar sekolah masing-masing, manakala permohonan dari IAB, KM, ELTC dan IGP adalah melalui Pengarah institusi masing-masing.- BERNAMA










Sumber










Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...