Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, March 21, 2012

SPM 2011: 559 dapat A+ semua subjek




SPM 2011:


559 dapat A+ semua subjek


PUTRAJAYA - Seramai 559 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2011 memperoleh gred cemerlang tertinggi (A+) bagi semua mata pelajaran yang diduduki, berbanding 403 pada tahun 2010.



Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud berkata daripada jumlah itu, seramai 506 adalah calon sekolah menengah kebangsaan manakala 53 lagi calon dari sekolah selain sekolah menengah kebangsaan berbanding masing-masing 363 dan 40 calon pada tahun 2010.




"Pencapaian keseluruhan calon SPM 2011 bertambah baik dengan Gred Purata Nasional (GPN) 5.04, berbanding 5.19 pada tahun 2010," katanya pada majlis pengumuman analisis keputusan peperiksaan SPM di sini hari ini.




Beliau berkata seramai 468,808 calon menduduki peperiksaan itu tahun lepas.




Abd Ghafar berkata seramai tujuh calon memperoleh semua A+ dalam 12 mata pelajaran, 72 calon (11 mata pelajaran), 284 calon (10 mata pelajaran) dan 143 calon (sembilan pelajaran).




Berdasarkan GPN, Abd Ghafar berkata keputusan SPM 2011 adalah yang terbaik dalam tempoh lima tahun.




Beliau berkata pencapaian GPN calon bandar dan luar bandar bertambah baik dengan calon bandar sebanyak 0.22 iaitu daripada 4.89 pada tahun 2010 kepada 4.67 pada tahun 2011 dan calon luar bandar sebanyak 0.13 iaitu daripada 5.52 pada tahun 2010 kepada 5.39 pada tahun 2011.



"Namun, jurang pencapaian calon bandar dan luar bandar bertambah sebanyak 0.09," katanya.




Abd Ghafar berkata pencapaian sekolah pada keseluruhannya menunjukkan peningkatan dengan sekolah dalam kategori Cemerlang dan Baik masing-masing bertambah sebanyak 13 dan 60 buah manakala sekolah dalam kategori memuaskan dan berpotensi masing-masing berkurang sebanyak empat dan 17 buah.




Beliau berkata kategori pencapaian sekolah Cemerlang, Baik, Memuaskan dan Berpotensi adalah berdasarkan indeks Gred Purata Sekolah (GPS).




Abd Ghafar berkata seramai 662 calon berkeperluan khas menduduki peperiksaan SPM pada tahun lepas dan seramai 343 calon berjaya mendapat sijil SPM berbanding 319 pada tahun 2010.




"Tiga calon rabun, seorang calon cacat pendengaran dan tiga calon lain-lain jenis kecacatan mendapat gred A dalam semua mata pelajaran yang diduduki.




"Kejayaan tujuh calon berkeperluan khas ini menunjukkan semua calon, tanpa mengira kekurangan mereka, berpeluang untuk cemerlang dalam peperiksaan SPM," katanya.




Bagi pretasi mata pelajaran, Abd Ghafar berkata sebanyak 63 daripada 112 mata pelajaran menunjukkan peningkatan prestasi, manakala 35 mata pelajaran menunjukkan penurunan prestasi.




Beliau berkata prestasi lima mata pelajaran teras iaitu Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral bagi calon di bandar adalah jauh lebih baik daripada calon luar bandar.




"Bagaimanapun, prestasi mata pelajaran sains bagi calon di luar bandar adalah lebih baik daripada calon di bandar, iaitu 92.6 peratus berbanding 91.4 peratus," katanya.




Untuk memastikan peperiksaan SPM mendapat pengiktirafan antarabangsa, Abd Ghafar berkata Kementerian Pelajaran menggunakan pakar-pakar pentaksiran dari luar negara, iaitu Cambridge International Examinations (CIE), United Kingdom, Victoria Curriculum and Assessment Authority (VCAA) Australia dan London Chambers of Commerce and Industry (LCCI) United Kingdom.




"Para Pentaksiran yang hadir amat berpuas hati dengan proses penentuan standard, pembinaan instrumen dan pemeriksaan yang dilaksanakan dengan penuh profesionalisme dan kredibiliti.




"Mereka juga berpendapat bahawa semua proses itu menepati ciri-ciri pentaksiran pendidikan dan telah diurus secara sistemaik bagi memastikan kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi," katanya. - Bernama




Sumber









Teruskan membaca..

Sunday, March 18, 2012

Erti sebenar seorang guru...




Erti sebenar seorang guru..







C: cantik budi pekertinya




I: inovatif praktisnya




K: kreatif mindanya




G: garang semangatnya




U: unggul ilmunya


















Teruskan membaca..

Friday, March 16, 2012

Lepasan STPM boleh mohon sertai PLKN







Lepasan STPM boleh mohon sertai PLKN




SUNGAI PETANI: Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) kini dibuka kepada pelajar yang menunggu keputusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atas dasar penyertaan secara sukarela.








Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, berkata keputusan itu bagi memberi peluang kepada mereka yang berminat untuk menyertai PLKN namun tidak terpilih atau berkesempatan berbuat demikian.
"Masa yang agak panjang selepas tamat peperiksaan STPM sehingga mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke universiti sebaiknya diisi dengan memberi latihan berguna kepada mereka," katanya kepada pemberita, di sini, hari ini.






Abdul Hadi berkata, mereka yang berminat, termasuk yang baru saja menerima keputusan STPM baru-baru ini boleh mendapatkan borang di sekolah masing-masing dan tarikh tutup permohonan adalah hujung bulan ini.






Sementara itu, mengulas mengenai kematian seorang pelatih PLKN Kem Terkok, Sungai Siput, Perak yang dipercayai akibat Leptospirosis (jangkitan bakteria kencing tikus) pada 12 Mac lalu, beliau berkata setiap kem dipantau tahap kebersihannya.




"Ini adalah polisi JLKN. Sebelum latihan dimulakan, Jabatan Kesihatan Daerah dan pihak kita akan pastikan semuanya termasuk infrastruktur fizikal selamat digunakan. Mana-mana kem yang tidak memenuhi piawaian JLKN tidak dibenarkan digunakan," katanya.




Beliau berkata, kem yang tidak memenuhi kriteria ditetapkan, akan dimaklumkan supaya mengambil tindakan atau dikeluarkan daripada senarai JLKN.
Abdul Hadi juga meminta orang ramai agar tidak membuat spekulasi mengenai kematian pelatih berkenaan sehingga keputusan bedah siasat diumumkan.




Sementara itu, beliau yang ditemui selepas menutup latihan kumpulan 1 Siri 9/2012 di Kem PLKN Damai Park Resort di Merbok dekat sini, berkata seramai 33, 259 pelatih PLKN dari kem latihan di seluruh negara menamatkan latihan hari ini. - BERNAMA













Teruskan membaca..

Siri dialog pendidikan April



Siri dialog pendidikan April

pix_gal0
Kerajaan kumpul maklum balas orang ramai rombak sistem pelajaran






KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan mengadakan beberapa siri dialog peringkat kebangsaan bermula bulan depan bagi mengumpul maklum balas orang ramai mengenai penilaian mereka terhadap sistem pendidikan negara yang kemudian dijadikan input penyediaan Pelan Pembangunan Pendidikan dan Perancangan Strategik sistem pendidikan negara.





Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata hasil siri dialog yang akan berakhir hujung tahun ini akan dinilai dan diteliti dalam usaha kerajaan melaksanakan penambahbaikan kepada sistem pendidikan bagi memastikan kualiti, peluang dan pendemokrasian pendidikan negara sentiasa dipertingkatkan.





“Kita menjangkakan laporan awal dapat dihasilkan pada penghujung September 2012 dan laporan akhir dikeluarkan pada Disember 2012 serta diikuti dengan penggubalan dan pembangunan Perancangan Strategik pendidikan yang baru,” katanya yang juga Menteri Pelajaran ketika menjawab soalan Datuk Seri Tiong King Sing (BN-Bintulu), di Dewan Rakyat semalam.





Tiong bertanya sama ada kementerian berhasrat mengkaji semula sistem pendidikan dan tindakan serta perancangan baru dalam memberi penekanan kepada pemulihan akhlak mulia pelajar.





Muhyiddin berkata, kementerian sudah menubuhkan Pejabat Pengurusan Projek diketuai Ketua Pengarah Pelajaran bagi menggerakkan usaha penilaian terhadap sistem pendidikan secara komprehensif dan holistik.





Beliau berkata, bagi mencapai tujuan itu, penilaian akan mengambil kira sembilan bidang utama termasuk guru, pemimpin sekolah, kualiti sekolah, kurikulum dan pentaksiran, penguasaan pelbagai bahasa, peluang pendidikan lepasan menengah, ibu bapa dan komuniti, kecekapan dan keberkesanan sumber serta sistem penyampaian pendidikan.
“Kita melantik panel untuk mengkaji hasil penilaian itu termasuk panel pada peringkat kebangsaan dianggotai pakar pendidikan tempatan serta panel kedua yang turut dianggotai empat pakar pendidikan dari luar negara.





“Hasilnya akan saya bentangkan kepada Kabinet, sebelum dijadikan hala tuju, iaitu rancangan pelaksanaan bagi tempoh tiga tahun dan tahun berikutnya,” katanya.





Menjawab soalan tambahan Tiong sama ada Perancangan Strategik itu akan mengambil kira pembangunan infrastruktur sekolah di pedalaman terutama di Sabah dan Sarawak, Muhyiddin berkata, aspek itu sudah diambil kira sejak tahun lalu dan beliau sudah menerima laporan audit yang mengenal pasti 600 sekolah daif yang memerlukan bantuan.





Menjawab soalan tambahan Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) berhubung keperluan serta nilai tambah pada komponen peta minda dalam sistem I-Think, Muhyiddin berkata, ia perlu bagi melahirkan pelajar yang bukan saja pandai dalam pelajaran tetapi mahir dari segi kreativiti, inovasi dan kemahiran berfikir.






“Kita dapati pelajar agak mahir dalam pelajaran, namun dalam ujian tertentu termasuk Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA), ada kekurangan ketara berbanding pelajar di beberapa negara maju terutama keupayaan dalam kemahiran berfikir.





“Ini tidak bermakna guru tidak mahir, mereka terlatih. Tapi bila kita lihat hasilnya, kemampuan pelajar terbatas dalam bidang kreativiti, inovasi serta kemahiran dan sebab itu kita laksanakan program ini yang dijangka merangkumi semua sekolah pada 2014,” katanya.






Teruskan membaca..

Tanah runtuh ancam sekolah







Tanah runtuh ancam sekolah







GOMBAK – Keselamatan pelajar dan guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Pusu di sini terancam ekoran kejadian tanah runtuh berhampiran bangunan sekolah itu.




Tinjauan Kosmo! mendapati runtuhan berlaku di cerun bukit yang terletak hanya 10 meter dari kawasan sekolah berkenaan.




Sebahagian tembok sekolah itu juga telah runtuh semasa kejadian hujan lebat di sekitar Lembah Klang minggu lalu.




Beberapa rekahan tanah turut dikesan di kawasan sekitar sekolah tersebut yang berkemungkinan menyebabkan beberapa lagi kejadian tanah runtuh jika tiada tindakan segera diambil.




Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Gombak Setia, Datuk Said Anuar Said Ahmad (gambar kecil) berkata, kejadian tanah runtuh itu amat membimbangkan kerana asrama pelajar lelaki sekolah itu terletak berhampiran cerun bukit tersebut.




“Malah, ia boleh memudaratkan kawasan perkampungan yang terletak di kaki bukit itu,” katanya ketika di temui Kosmo! di sini semalam.






Sumber : http://www.kosmo.com.my






Teruskan membaca..

Nohen tak ada tangan







Mewah Bahasa:


Nohen tak ada tangan


Oleh

Prof Madya Dr Nor Hisham Osman


Ita: Hujung minggu lepas aku jumpa kawan lama kita.



Jue: Siapa??



Ita: Razak ….





Jue: Ooo …. Razak!
Aku pun dah lama tak jumpa dia.
Sejak dia kahwin, rasanya baru dua kali aje jumpa.
Kat mana jumpa?







Ita: Kat pasar raya …. Tapi dia tak macam dulu la.







Jue: Kenapa? Dah putih ke?? Hehehe .…






Ita: Hahahaa … kenapa kau kata macam tu?






Jue: Ya lah, dia tu kan ke gelap sikit.
Apa kata orang ,… hitam manis!!
Sungguhpun hitam tapi dipandang manis!
Kalau kau kata tak macam dulu,
maknanya dah jadi putih le yek?!






Ita: Isy!! Mana maunya macam tu ….






Jue: Apasal tak mau pulak?
Zaman siber sekarang ni macam-macam boleh buat.
Michael Jackson pun boleh jadi putih!!






Ita: Huh!! Kau ni merapu-rapulah!! Lebih teruk dari dulu ….
Dulu tak adalah loqlak macam ni sangat!!






Jue: Eh!! Sebenarnya apa yang lainnya sekarang ni?
Yang tak macam dulu tu ….






Ita: A’aa, …. Aku bertembung dengan dia, berdepan lagi! Tapi ….






Jue: Tapi apa? Kau ni buat suspen ajelah! Cakap ajelah terus.






Ita: Nohen!!






Jue: Nohen?!






Ita: A’aa ... nohen! Itu yang aku hairan tu.






Jue: Isy! macam mana boleh jadi macam tu?
Tak dengar berita apa-apa pun. Kali terakhir aku jumpa, elok je ….






Ita: Bila kau jumpa dia?
Kata tadi lama tak jumpa.






Jue: Memanglah lama tak jumpa, tapi tak lah lama sangat,
adalah dalam enam bulan lepas kut. Sempat jugalah bersembang-sembang.
Bila pula dia jadi macam tu ek? Tak ada pula sesiapa yang cerita,
dan dia sendiri pun tak cakap apa-apa.







Ita: Sekarang ni la yang macam tu nyer!
Dulu elok je. Tak kan dia nak cakapkan kat kau pula dia macam tu.








Jue: Isy!! Dia ada nombor henpon aku,
kalau ada benda-benda besar macam tu, dia mesti bagi tau punya.








Ita: Isy!! Kau ni, takkan dia nak bagi tau orang pula dia perangai macam tu!!






Jue: Perangai? Perangai apa pulak tu?






Ita: Perangai macam tulah! Nohen bila jumpa kawan-kawan.







Jue: Eh! Kau cakap apa ni?
Tadi kau cakap Razak dah tak ada tangan,
itu bukan perangai, itu dah cacat anggota badan tau!
Kau biar betul-betul!!







Ita: Bila pulak aku kata dia dah cacat anggota badan?






Jue: Tadi kau kata dia dah tak ada tangan.







Ita: Bila aku ada kata macam tu?







Jue: Tadi!! Kau kata dia sekarang dah nohen. Tak ada tanganlah tu ….







Ita: Hehehehe …. Bukan tak ada tanganlah! Bukan no hand tapi nohen ….







Jue: Samalah tu ….






Ita: Mana pulak samanya, nohen ni maksudnya,
buat tak tahu. Bila kita tegur dia, dia buat tak tahu aje,
itu le makna nohen!








Ita: Orang mana yang cakap macam ni? Aku tak pernah dengar pun ….








Jue: Orang kampung suami aku, Perak.
Aku pun baru belajar perkataan ni sejak
jadi menantu orang Perak. Hehehee ….







Jue: Oooo …. Patut le sebelum ni aku tak pernah
dengar kau guna perkataan ni. Bukanlah dia tak ada tangan yek?
Laa … aku ingatkan dia dah cacat, dah tak ada tangan.
Tu yang aku hairan tu, kalau dia kemalangan ke,
sakit sampai kena potong tangan ke, aku mesti tau,
mesti dia bagi tau atau kawan-kawan lain bagi tau.









Ita: A’aa … sebenarnya, masa aku jumpa dia hari tu,
aku tegur dia tapi buat tak tau aja, dia buat nohen aje!
Tak macam dulu-dulu, kalau jumpa bukan main mesra lagi.








Jue: Hahaha … kau terserempak dia bersama isteri dia ek?







Ita: A’ah ….






Jue: Dia memang macam tu, kalau dia berjalan dengan isteri,
dia tidak akan balas jika ada kawan-kawan perempuan yang tegur dia.
Dah ramai kawan-kawan kita yang kena macam tu.











Ita: Kenapa pulak macam tu?









Jue: Dia tak mau bergaduh le tu, bini dia tu cemburu sangat.
Dia buat macam tu demi jaga rumah tangga ....











Ita: Oooo … macam itu punya manusia pun ada ek?









Jue: Manusia ni macam-macam … inilah dunia! Hehehehehee ....









Nota Kaki






Kolum Mewah Bahasa
memperlihatkan adanya beberapa cara
untuk menyampaikan sesuatu konsep yang sama dengan
perkataan berbeza disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial dan generasi. Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa pertuturan yang mungkin tidak sama dengan tatabahasa baku.








Prof Madya Dr Nor Hisham Osman


adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,


Akademi Pengajian Melayu (APM),



Universiti Malaya.































Teruskan membaca..

Dasar pendidikan masa depan








Dasar pendidikan masa depan





Rombakan menyeluruh termasuk sekolah rendah dan menengah, sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan, sekolah agama, pendidikan khas, vokasional





KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan kerajaan akan membuat perancangan dan penilaian teliti serta komprehensif sebelum Pelan Pembangunan Pendidikan dan Perancangan Strategik sistem pendidikan negara dibentuk untuk memenuhi keperluan global dan cabaran masa depan.





Ia membabitkan rombakan menyeluruh pendidikan teras sekolah rendah dan menengah, termasuk sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan, sekolah bantuan kerajaan, sekolah agama, Orang Asli, pendidikan khas dan sekolah vokasional.





Bagi memastikan matlamatnya dicapai, pandangan, maklum balas dan idea rakyat akan menjadi sebahagian daripada pembentukan laporan pelan itu kerana kerajaan berpendapat pembabitan bersama rakyat sangat penting dalam penggubalan hala tuju sistem pendidikan negara.







Muhyiddin berkata, objektif utama pelan itu adalah menilai kembali prestasi sistem pendidikan Malaysia melalui penanda aras antarabangsa seperti Kajian Aliran Dalam Sains dan Matematik Antarabangsa (TIMMS) dan Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) serta Penyata Razak pada 1956, Laporan Rahman Talib (1960) dan Penyata Mahathir (1979).







“Ia juga untuk memangkinkan transformasi sistem pendidikan dan menaik taraf penyampaian serta piawaian dalam pembentukan modal insan seiring keperluan ekonomi global dan wawasan 2020.







“Rombakan juga bertujuan melakar hala tuju transformasi Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai organisasi yang mampu menjana aspirasi pendidikan dan menjadi contoh kementerian kepada sebahagian dari agenda program transformasi kerajaan,” katanya pada sesi taklimat kepada editor media, di sini semalam.






Muhyiddin berkata, sistem pendidikan baru itu berpandukan falsafah pendidikan kebangsaan yang juga akan membentuk aspirasi sistem pendidikan pada masa depan.







Katanya, penilaian merangkumi dua fasa dengan fasa satu membabitkan penilaian semula atau diagnostik yang bermula sejurus pembentukan sebuah jawatankuasa kerja khas pada Oktober tahun lalu sehingga Februari 2012 dan fasa kedua pada April hingga November tahun ini yang membabitkan hala tuju dan pelan strategik.







Beliau berkata, laporan fasa satu dibuat berasaskan kajian lain untuk memastikan ketepatan dan ketelusan fakta, termasuk kajian UNESCO, Bank Dunia, TIMSS, PISA dan lapan universiti tempatan, lawatan serta kaji selidik merangkumi 800 pengetua, 11,000 guru, 500 pegawai Jabatan Pendidikan negeri dan daerah, 13,000 pelajar serta ibu bapa.







Selain itu, panel yang dianggotai anggota bebas tempatan dan antarabangsa di kalangan pakar pelbagai bidang sudah dibentuk untuk memberi perakuan dan maklum balas terhadap laporan fasa satu itu.










Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...