Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, March 14, 2012

Sistem pendidikan perlu dirombak



Sistem pendidikan perlu dirombak


NAJIB diiringi Muhyiddin melawat pameran teknik program I-Think  pada majlis pelancaran program berkenaan di dewan Bangkuasi Parlimen, semalam.
NAJIB diiringi Muhyiddin melawat pameran
teknik program I-Think pada majlis
pelancaran program berkenaan di dewan
Bangkuasi Parlimen, semalam.





PM mahu perubahan aspek mengajar dan cara belajar sejajar tranformasi negara




KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata sistem pendidikan negara perlu dirombak kerana sudah sampai ke satu tahap yang memerlukan perubahan terutama dalam aspek mengajar dan cara belajar.




Perdana Menteri berkata, langkah ini sejajar proses transformasi negara bagi melahirkan generasi muda yang mampu berfikir dan mempunyai kelebihan mengadaptasi ilmu bagi menghadapi cabaran masa akan datang.



“Transformasi ke arah negara bermaklumat, negara inovasi, berpendapatan tinggi dan berdaya saing memerlukan transformasi sistem pendidikan terutama mengenai cara kita belajar dan mengajar.




Beliau berkata, corak pendidikan sebelum ini yang menekankan kepada ‘hafalan’ perlu diubah dengan menekankan kepada kemahiran proses berfikir di kalangan pelajar supaya mereka mampu menggunakan ilmu yang dipelajari untuk kepentingan diri sendiri.




“Oleh kerana dunia sudah berubah, keperluan kita adalah menyediakan generasi hari ini untuk dunia yang akan datang,” katanya berucap pada majlis pelancaran Program I-Think, di dewan Bangkuasi Parlimen, semalam.




Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Menteri Pelajaran dan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Maximus Ongkili.




Perdana Menteri berkata, walaupun sistem pendidikan negara sudah banyak memberi sumbangan besar kepada pembangunan dan kejayaan negara, namun dunia akan datang berbeza dengan hari ini kerana banyak peluang pekerjaan pada masa depan masih belum wujud ketika ini.



"Saya difahamkan 70 hingga 80 peratus jenis pekerjaan pada hari muka belum wujud hari ini. Jadi bagaimana kita hendak menyediakan anak kita hari ini untuk masa depan kerana pekerjaan untuk mereka belum lagi wujud.




"Jadi kita memerlukan kaedah pembelajaran yang menekankan aspek bagaimana untuk menggunakan pengetahuan yang ada serta bagaimana untuk berfikir. Jika kita boleh fikir, maka ia memberi kelebihan untuk mengadaptasi sebarang situasi," katanya.




Najib turut memaklumkan bahawa Projek I-Think yang kini dilaksanakan di 10 sekolah akan diperluaskan ke kira-kira 1,000 lagi sekolah tahun depan dan kepada semua sekolah menjelang 2014.




Program I-Think adalah projek bersama Kementerian Pelajaran dan Agensi Inovasi Malaysia bertujuan memupuk kemahiran pemikiran yang tinggi dan inovasi di peringkat sekolah rendah dan menengah.



Pada awal tahun ini, sepuluh sekolah dipilih di seluruh negara untuk menjadi sebahagian daripada projek perintis yang bertujuan memperkenalkan proses berfikir di kalangan pelajar sekolah.




Sementara itu, Muhyiddin berkata, kementerian dalam proses mentransformasi sistem pendidikan dengan meningkatkan mutu pembelajaran dan pengajaran.




“Menerusi program I-Think ini, kementerian berusaha menerap proses berfikir bagi membantu murid memahami sesuatu konsep dan aplikasi konsep itu dalam menyelesaikan segala permasalahan yang diberikan,” katanya.




Muhyiddin berkata, kemahiran itu juga akan menjadi sebahagian daripada modul di Institut Pendidikan Guru untuk memastikan bakal guru cukup terlatih dan bersedia menyampaikan teknik program I-Think selepas tamat pengajian mereka.




Katanya, langkah seumpama itu adalah satu permulaan penting dalam menaik taraf mutu sistem pendidikan negara agar aspirasi holistik Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat dicapai.


Link




Sumber : http://www.bharian.com.my







NOTA




APAKAH PROGRAM I-THINK?



Program i-THINK adalah program yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid berinovatif.






APAKAH YANG DIHARAPKAN DARIPADA PROGRAM I-THINK?









*Dengan menggunakan Alat Berfikir (Thinking tools); murid lebih fokus, berkeyakinan dan aktif di dalam kelas.




*Aktiviti banyak berpusatkan murid.




*Prestasi murid meningkat selepas menggunakan alat berfikir dalam pengajaran & pembelajaran.





*Hubungan guru dengan murid lebih rapat kerana guru lebih banyak berperanan sebagai fasilitator.








SENARAI 10 SEKOLAH RINTIS :







i. SMK Convent Muar, Johor




ii. SMK Marudu, Sabah




iii. SMK Gaal, Pasir Putih, Kelantan




iv. SMK Tun Husein Onn, Seberang Jaya, Pulau Pinang




v. SJKT Port Dickson, Negeri Sembilan




vi. SK Kiara Mas, Kuala Lumpur




vii. SJKC Wen Hua, Batu Berendam, Melaka




viii. SK Paya Pulai, Temerloh, Pahang




ix. SK Tan Sri Datuk Hj Mohamed, Kuching, Sarawak




x. SK Pusat Bukit Besar, Terengganu
















Teruskan membaca..

Tuesday, March 13, 2012

TOPS Cards realisasikan 1Murid 1Sukan



TOPS Cards realisasikan 1Murid 1Sukan


Husna Hamimi Hashim bersama guru pendidikan jasmani tempatan,
Teing Tai Chee (kiri) dan Bilong Ngerong yang terpilih menjadi pelatih antarabangsa
dalam program Inspirasi Antarabangsa anjuran
British Council di Kuala Lumpur, baru-baru ini.







BAGI merealisasikan dasar 1Murid 1 Sukan, British Council dengan sokongan Kementerian Pelajaran telah memperkenalkan alat bantuan mengajar yang dikenali sebagai TOPS Cards untuk digunakan sebagai panduan oleh guru-guru di seluruh negara.



Pengurus Projek British Council Malaysia, Husna Hamimi Hashim berkata, dengan menggunakan alat itu guru akan lebih memahami teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) pendidikan jasmani yang sesuai untuk diaplikasikan kepada para pelajar.



"TOPS Cards ini memperkenalkan secara menyeluruh cara dan teknik yang paling sesuai untuk guru-guru melibatkan semua pelajar dalam aktiviti sukan termasuklah pelajar yang dikategori sebagai orang kelainan upaya (OKU)," katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.



Alat bantuan mengajar ini dihasilkan oleh British Council untuk melaksana dan menjayakan program Inspirasi Antarabangsa yang bertujuan menggalakkan golongan muda untuk melibatkan diri dalam sukan.



Program Inspirasi Antarabangsa ini menjadi platform kepada golongan muda melibatkan diri dalam pendidikan jasmani, sukan dan permainan untuk memperoleh sesuatu yang bermanfaat serta berguna dalam kehidupan.



Menurut Husna, seramai 600 guru tempatan telah dilatih dalam latihan tahun pertama di seluruh negara dan tiga daripada mereka telah dipilih menjadi pelatih antarabangsa dengan menyediakan latihan untuk program Inspirasi Antarabangsa di negara lain.



"Pelatih dari Malaysia merupakan pelatih antarabangsa pertama selain dari England yang terpilih untuk melaksanakan program itu," ujarnya.



Mereka ialah Teing Tai Chee dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (C) Shing Chung, Perak dan Bilong Ngerong dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Keningau, Sabah.



Kata Husna, selain dihantar untuk menjalankan latihan kepada pelajar di luar negara seperti Indonesia, mereka turut dihantar ke Pakistan bagi menjadi tenaga pengajar kepada jurulatih di sana.



Di Malaysia, sebanyak sepuluh buah sekolah masing-masing lima dari Perak dan Sabah telah dipilih sebagai rakan kongsi dengan sepuluh sekolah dari seluruh United Kingdom bagi program Inspirasi Antarabangsa ini.



Ia melibatkan 20 pemimpin sekolah dan guru-guru pendidikan jasmani untuk mengambil bahagian dalam sesi latihan Kepimpinan Sukan Belia.



"Guru terbabit akan melatih lebih daripada 1,000 murid di negara ini dengan memberi tumpuan kepada pembangunan dalam bidang kerja berpasukan, pengurusan acara, kemahiran komunikasi dan keyakinan untuk menjadi pemimpin muda sukan," jelasnya.



Latihan yang diadakan selama enam hari itu dijalankan oleh jurulatih-jurulatih antarabangsa Kepimpinan Sukan Belia iaitu Viv Holt dan Carol Hawman dari United Kingdom.



Selain Malaysia, Inspirasi Antarabangsa ini telah berjaya diadakan di 20 negara lain termasuk Azerbaijan, Bangladesh, Brazil, Habsyah, Mesir, Ghana, Jordan, India, Indonesia, Mozambique, Nigeria, Palau, Pakistan, Afrika Selatan, Tanzania, Trinidad dan Tobago, Turki, Uganda dan Zambia.






Sumber: http://www.utusan.com.my











Teruskan membaca..

SPM results set to be released on March 22



SPM results

set to be released on

March 22



PETALING JAYA: The Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) results are expected to be released on March 22.



“The date is in our management calendar, but the Malaysian Examinations Syndicate (MES) will confirm this nearer the date,” an Education Ministry official said yesterday.



A total of 468,808 candidates sat for the SPM examination at 3,533 centres nationwide from Nov 14 to Dec 14, last year.



Education director-general Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud had said that the 2010 SPM results were the best in four years.



He attributed this to the move to cap the number of subjects that a student is allowed to take.



This could be seen from the results based on the grading system, where 363 candidates from government schools and another 40 students from private schools, or private candidates, obtained A+ in all subjects compared with 214 in 2009.



He said 9,239 candidates obtained distinctions, a combination of A+, A and A- last year, compared with 7,987 candidates in 2009.



Abd Ghafar said 2010 was the second year that the ministry had used the new grading system, with students graded according to A+, A, A-, B+, B, C+, C, D, E and G as compared to where the grades were from 1A to 9G.



He also said students took between eight to 12 subjects last year, with most opting to take 10.



The maximum number that students are allowed to take for SPM was capped at 12.



These are Bahasa Malaysia, English, Islamic Education or Moral Studies, History, Mathematics and Science and the rest elective subjects.



The move was to allow students to be more focused on their studies.



Meanwhile, 3,996 candidates who sat for the Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) examination last year have obtained their certificates.



They passed the examination with a minimum grade of at least the “Maqbul” (Pass) in all 10 subjects, reported Bernama.



MES director Dr Na’imah Ishak said the students comprised 326 candidates who obtained “Mumtaz” (Excellent), 529 with “Jayyid Jiddan” (Good), 1,602 Jayyid (Satisfactory) and the remaining with “Maqbul”.



STAM is equivalent to Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).






Sumber :http://www.thestar.my















Teruskan membaca..

Monday, March 12, 2012

Semakin kecil semakin canggih



Semakin kecil semakin canggih





SEPANJANG memegang jawatan Pengetua Sekolah Kebangsaan Paya Bunga, Terengganu, Rohaya Ibrahim, 55, sudah masak dengan masalah kehadiran murid ke sekolah.



Bilangan pelajarnya tidak terlalu ramai, tetapi masalah tersebut saban tahun semakin meruncing. Dia menganggap, barangkali teknik pembelajaran yang membosankan menyebabkan perkara itu berlaku.



Namun, sejak kerajaan Terengganu memberikan e-book kepada pelajar di situ lama-kelamaan, Rohaya sudah melihat impaknya.



“Dahulu, terdapat pelajar yang hanya datang ke sekolah dua atau tiga hari seminggu. Kini, pelajar tersebut sudah hadir kelas setiap hari,” kata Rohaya ketika ditemui di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.



Rohaya berpendapat, ia mungkin disebabkan e-book lebih interaktif yang terbukti berbeza dengan teknik pembelajaran zaman dahulu.



Paling menyenangkan mengenai e-book yang menggunakan cip pemprosesan Intel itu adalah kesemua buku teks daripada darjah satu hingga enam boleh dimuatkan dalam peranti seberat 1.2 kilogram.



Para pelajar dapat mengulang kaji pelajaran pada bila-bila masa tanpa mengira sukatan yang dikehendaki. Menurut Guru Penolong Kanan Pentadbiran sekolah itu, Ahmad Suhaimi Said, e-book pelajar turut dilengkapi dengan perisian rangkaian integrasi.



“Intel Mythware E-Learning menjadikan semua e-book para pelajar sebagai satu rangkaian yang boleh dipantau oleh guru.



“Learning Management System (LMS) pula membolehkan guru memberi tugasan seperti latihan kerja rumah melalui e-mel sahaja,” terang Suhaimi.



Seperti yang diungkap oleh Pengurus Intel Malaysia, Prakash Mallya, teknologi telah mempengaruhi setiap kehidupan manusia. Perkembangan teknologi juga turut memberi kesan kepada golongan selebriti.



Penerbit rancangan TV3, Aidid Marcello Azahari menggambarkan cara bekerja dahulu sangat lambat. Apabila ada rakaman di luar negara, bahan visual hanya boleh diproses selepas tiba di tanah air.



Kini, segalanya dalam bentuk digital dan boleh diproses serta-merta di lokasi selepas penggambaran.



Dalam bidang muzik pula, deejay Vandal dari Kanada mengakui pemuzik zaman sekarang amat beruntung. Ujarnya, kini, sebuah komposisi lagu boleh digubah dalam tempoh 15 minit sahaja.



“Dengan memuat turun sebuah perisian ke dalam komputer kemudian terbit sebuah lagu. Anda hanya perlu tukar kepada format MP3 dan muat naik ke dalam iTunes.



“Dalam sekelip mata, anda boleh membuat kekayaan,” katanya.



Perubahan gaya hidup kini yang menyaksikan setiap sudut kehidupan manusia pasti berkait rapat dengan penggunaan komputer.




PENGGUNAAN komputer riba menjadi trend masyarakat hari ini.




Evolusi



Bermula pada tahun 1971, Intel memperkenalkan cip mikropemproses bergelar The 4004 yang hanya memiliki kelajuan 108 kilohertz.



Ketika itu saiznya 10 mikrometer atau 0.00001 meter dengan bilangan transistor sebanyak 2,300 buah.



Sejak itu, Intel terus-menerus mematuhi Hukum Moore dengan hampir setiap tahun memperkenalkan cip mikropemproses terbaharu dengan kenaikan kelajuan 2.2 gigahertz pada tahun lalu.



Hukum Moore adalah trend jangka panjang yang mengatakan bilangan transistor yang diletakkan dalam susunan litar boleh berganda untuk setiap dua tahun.



2 Generation Intel Core memiliki saiz hanya 32 nanometer atau 0.000000032 meter dengan bilangan transistor sebanyak 995 juta.



Pereka bentuk Unit Pemprosesan Pusat (CPU) Intel Pulau Pinang, Ko Ah Kim berkata, di Intel, mereka sentiasa berusaha membuat kajian bagi menghasilkan sebuah cip mikropemproses yang kecil dan laju.



“Semakin kecil saiz cip, semakin kehadapan teknologi yang digunakan,” ujar Ah Kim kepada pemberita Kosmo!



Ketika Intel memperkenalkan 2 Generation Intel Core kepada pasaran dunia pengkomputeran, para jurutera dan pereka sedang berhempas-pulas mereka bentuk cip mikropemproses bersaiz 22 nanometer (0.000000022 meter) pada tahun 2011.



Menjelang sinar tahun 2012 pula, pasukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) Intel sudah bertungkus-lumus mereka cip bersaiz 14 nanometer (0.000000014 meter) di makmal mereka.



Kajian cip 14 nanometer masih lagi dijalankan sehingga ia dapat direalisasi.



Intel pernah mengalami musim merudum lebih kurang lapan tahun lalu apabila pesaing mereka, Advanced Micro Devices (AMD) memiliki apa yang tiada oleh mereka iaitu kuasa.



Sejak penubuhan Intel, setiap rekaan mereka hanya memberi penumpuan pada frekuensi dan kecekapan prestasi sesebuah cip berbanding AMD yang turut fokus pada kuasa cip.




TEKNOLOGI banyak mempengaruhi perkembangan kehidupan manusia hari ini.




Buatan Malaysia



Rombakan besar-besaran dilakukan oleh pihak Intel terutama dalam pasukan R&D dengan memberi fokus pada ketiga-tiga ciri tersebut.



Hasilnya, selepas tahun 2005 Intel mampu mengeluarkan cip mikropemproses hampir setiap tahun. Selain itu, cara dan etika kerja adalah faktor penting Intel mampu melakukan perkara tersebut.



“Kami bekerja berdasarkan projek yang diberikan. Terdapat banyak pasukan dari seluruh dunia yang bersaing untuk menyiapkan sesuatu projek,” kata Ah Kim.



Tambah lelaki yang berusia 40-an itu, Intel mempraktikkan amalan perkilangan empat aliran pembuatan produk yang dilakukan dalam satu masa.



Produk dan tahap mungkin berbeza atau sama, tetapi empat aliran pembuatan mesti berjalan serentak.



Selepas 40 tahun Intel berada di Malaysia, mereka kini memiliki pekerja seramai 10,000, orang manakala 2,000 orang daripadanya termasuk dalam pasukan R&D.



Kata Pengarah Intel Architecture, Intel Malaysia, Chris Kelly, pasukan penyelidik dan pereka di Malaysia telah beroperasi mereka bentuk CPU sejak 10 tahun lalu.



Kilang Intel di Malaysia melakukan kerjasama dengan semua kilang Intel lain di seluruh dunia bagi menghasilkan cip pemprosesan berkualiti.



“Setiap produk akhir Intel di seluruh dunia ada jejak rakyat Malaysia,” kata Kelly lagi.







Sumber










Teruskan membaca..

Lolipop pendafluor dilarang



Lolipop pendafluor dilarang


PEGAWAI  CAP,  NV Subbarow menunjukkan lolipop pendafluor  yang ada bahan kimia berbahaya pada pemegangnya, baru-baru ini.
PEGAWAI CAP, NV Subbarow
menunjukkan lolipop pendafluor yang ada
bahan kimia berbahaya pada pemegangnya,
baru-baru ini.





Batang plastik gula-gula mengandungi bahan boleh sebabkan kanser




KUALA LUMPUR: Kerajaan mengenakan larangan bagi kemasukan sejenis gula-gula lolipop kerana dipercayai mengandungi bahan kimia berbahaya, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai, semalam.



Beliau berkata, Kementerian sudah meningkatkan kawalan di pintu masuk negara untuk menghalang kemasukan lolipop pendafluor.



“Bahan itu kini diletakkan pada tahap 5 iaitu pengimportannya diletakkan di bawah syarat kebenaran sebelum diletakkan pada tahap 6, iaitu gula-gula berkenaan langsung tidak dibenarkan dibawa masuk,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Kesihatan 'Jom Sihat' di Kolej Tunku Abdul Rahman, Wangsa Maju di sini, semalam.




Beliau percaya lolipop itu dibawa masuk dari luar negara kerana serbuan pihak penguat kuasa kementerian berdasarkan alamat pada pembungkus gula-gula itu, didapati alamat yang digunakan palsu.




Baru-baru ini, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan mengharamkan penjualan gula-gula lolipop pendafluor kerana didakwa mengandungi bahan kimia berbahaya.




Presidennya, SM Mohamed Idris, berkata bahan kimia yang terkandung pada batang pendafluor itu sangat berbahaya dan menjadi kegilaan kanak-kanak.



Katanya, berdasarkan ujian oleh Institut Kebangsaan bagi Menguji Kebersihan dan Keselamatan Makanan di bawah Kementerian Kesihatan Vietnam, batang plastik lolipop itu mengandungi bahan seperti ftalat dan Poly Aromatic Carbon (PAH).




“PAH adalah sejenis bahan kimia yang bertoksik dan hanya digunakan untuk tujuan industri seperti mencairkan cat. Ia boleh menyebabkan kanser atau mutasi gen dalam manusia,” katanya.




Dalam pada itu, Liow berkata gejala obesiti di kalangan penduduk Malaysia meningkat tiga kali ganda iaitu daripada 4.4 peratus pada 2006 kepada 15.1 peratus pada tahun lalu.




Sehubungan itu, penyakit kencing manis di kalangan penduduk negara ini juga menunjukkan trend peningkatan iaitu daripada 11.6 peratus pada 2006 kepada 15.2 peratus pada tahun lalu. – BERNAMA







Sumber






Gambar sekadar hiasan.




Lolipop Batang Bercahaya Bahaya Kepada Kesihatan




GEORGE TOWN: Sejenis gula-gula lolipop menggunakan pemegang plastik bercahaya dalam keadaan gelap untuk menarik perhatian kanak-kanak yang dijual secara terbuka dikesan berbahaya kepada kesihatan.




Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S.M. Mohamed Idris berkata, bahan kimia yang bertindak menghasilkan cahaya pada batang pemegang lolipop itu mengandungi toksik.




Katanya, bahan kimia pada pemegang lolipop tersebut akan merembes keluar dan akan ditelan kanak-kanak ketika menikmati gula-gula itu.




"Kajian dilakukan oleh Institut Nasional Ujian Keselamatan dan Kebersihan Makananan di bahawa Kementerian Kesihatan Vietnam menunjukkan bahawa pemegang lolipop itu mengandungi poly aromatic carbon (PAH). Ia bertindak menghasilkan oksigen bercahaya pada batang pemegang itu.




"PAH adalah sejenis bahan kimia bertoksik tinggi dan biasanya digunakan bagi tujuan industri seperti mencarikan cat. Ia boleh menyebabkan penyakit barah dan mutasi gen kepada manusia," katanya pada sidang media di ibu pejabat CAP di sini, Jumaat.




Idris berkata, lolipop itu sangat digemari kanak-kanak kerana batang pemegangnya yang bercahaya.




Katanya, gula-gula tersebut yang telah diharamkan di Vietnam dijual secara terbuka di beberapa pasar mini dan penjaja di sekolah pada harga 40 sen setiap satu.




"Kementerian Kesihatan harus mengharamkan pengedaran dan penjualan lolipop tersebut. Pembalut gula-gula itu turut memaparkan nama syarikat yang menghasilkannya di Bukit Mertajam," katanya.




Beliau mendakwa, logo halal pada kotak yang mengandungi 24 batang lolipop itu juga palsu.





Sumber












Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...