Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, September 4, 2013

Manfaat pelajari bahasa Arab





Manfaat pelajari bahasa Arab



 
Kepentingan digunakan
 dalam ibadah, komunikasi
 peringkat antarabangsa



Bahasa Arab antara bahasa antarabangsa yang semakin terkenal dan dipelajari di serata dunia. Ia antara bahasa tertua di dunia daripada keluarga Semitik yang masih kekal digunakan hingga sekarang. 



Selain itu, bahasa Arab mula digunakan sebagai bahasa rasmi di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sejak 1974. Penggunaannya telah merentasi benua asalnya di Timur Tengah menjangkaui benua Asia, Amerika Utara dan Amerika Latin.



Ditutur pelbagai bangsa




Penuturnya pula tidak lagi terhad dalam kalangan bangsa Arab saja, bahkan turut dituturkan oleh pelbagai bangsa di dunia bagi pelbagai tujuan. Menurut Ethnologue, pada ketika ini terdapat lebih kurang 6,912 bahasa yang dituturkan di seluruh dunia. 



Di antaranya terdapat 10 bahasa utama yang dituturkan di mana bahasa Arab mendapat tempat kelima dengan jumlah penutur asli mencapai 300 juta orang. Jika jumlah penuturnya dicampurkan dengan penutur bukan aslinya, maka sudah pasti jumlahnya bertambah berkali ganda di seluruh dunia merangkumi penganut Islam dan bukan Islam. 



Bagi masyarakat Islam, bahasa Arab bahasa yang mempunyai kedudukan istimewa dalam Islam. Ia dipilih untuk menjadi bahasa pengantara bagi membawa mesej Islam. Selain itu, semua amal ibadah umat Islam tidak terlepas daripada penggunaan bahasa Arab. 



Malah, menjadi syarat sesuatu ibadah itu diterima khususnya yang ibadah solat dan haji. Hal ini menjadikan bahasa Arab amat sinonim dengan Islam dan umatnya. 



Kepelbagaian bangsa dan bahasa umat Islam di seluruh dunia menjadi asas utama perlunya usaha mempelajari bahasa Arab bagi pelbagai tujuan bukan sekadar tujuan ibadah semata-mata, bahkan tujuan komunikasi antarabangsa. 



Bahkan jemaah haji dan umrah juga perlu didedahkan dengan pembelajaran bahasa Arab sebelum berangkat ke Tanah Suci supaya dapat berkomunikasi dalam bahasa Arab walaupun sekadar peringkat asas yang diperlukan seperti membeli-belah, tunjuk arah, bertanya khabar, mencari maklumat, membaca papan tanda, urusan pos dan lain-lain. 



Keperluan menguasai bahasa Arab dalam peringkat asas juga penting supaya jemaah haji dan umrah dapat mengelakkan diri daripada tertipu ketika urusan jual-beli. Selain itu, tidak semua peniaga di sana yang dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik untuk berkomunikasi. 



Potensi pelancongan Islam

 

Dari sudut ekonomi, Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang terkenal dengan kemajuan dan model Islam dalam pelbagai produk Islam seperti perbankan Islam, pendidikan, pertanian, perindustrian, perkhidmatan perubatan sepatutnya meneroka bidang pelancongan Islam. 



Potensi pelancongan Malaysia yang ada pada masa kini perlu dimanfaatkan dengan meneroka bidang ini yang akan turut menarik kedatangan pelancong dari Timur Tengah dan negara Teluk ke Malaysia. 



Malaysia sering mendapat pengiktirafan antarabangsa. Laporan United Nation World Trade Organization (UNWTO) pada 2009 meletakkan Malaysia sebagai negara ke-9 yang patut dilawati pelancong, naik daripada tangga ke-11 sebelum ini. Manakala Lonely Planet pula meletakkan Malaysia antara 10 negara yang baik untuk dilawati. 



Bersesuaian dengan kedudukan Malaysia itu, maka sudah sepatutnya negara kita memanfaatkan bidang pelancongan terutama dalam kalangan negara Islam dan penganutnya yang hampir mencapai 1.6 bilion berdasarkan statistik 2010 orang di serata dunia. 



Selain itu, Malaysia boleh memainkan peranannya sebagai hub pelancongan Islam bagi rantau Asia Tenggara untuk pelancong dari Timur Tengah dan negara Islam di seluruh dunia melalui pelbagai produk halal yang ditawarkan seperti makanan, perbankan Islam, perkhidmatan perubatan. 



Potensi yang ada dalam kalangan pelajar dan institusi pengajian tinggi yang menawarkan kursus serta pembelajaran bahasa Arab boleh dimanfaatkan bagi tujuan pelancongan Islam dengan melatih pemandu pelancong yang mahir berkomunikasi dalam bahasa Arab. 



Institusi tawar program bahasa Arab
 

Terdapat banyak institusi pengajian tinggi awam menawarkan program pengajian bahasa Arab seperti di Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). 



Kerajaan melalui Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan dapat memanfaatkan kepakaran terdapat di institusi pengajian tinggi dan bekerjasama bagi mengoptimumkan potensi graduan bahasa Arab sedia ada dalam sektor pelancongan Islam. 



Di samping itu mereka boleh meneroka bidang lain seperti media massa, perniagaan, komunikasi antarabangsa dan sebagainya supaya bidang ini tidak terhad dalam bidang terjemahan, keagamaan dan profesion perguruan semata-mata. 



Ini secara tidak langsung dapat melatih graduan bahasa Arab di Malaysia untuk menceburi bidang keusahawanan pelancongan dan tidak bergantung kepada peluang pekerjaan dalam sektor perkhidmatan awam semata-mata.



Sokongan latihan dan bimbingan oleh pihak berkaitan dalam bidang keusahawanan, perindustrian, kewangan dan sebagainya amat diperlukan bagi memastikan objektif serta matlamat ini dapat dicapai dengan jayanya. 


Situasi tidak stabil di Timur Tengah pada masa kini juga menyebabkan pelancong dari serata dunia mencari alternatif baru destinasi pelancongan dalam kalangan negara Islam termasuk Malaysia. 



Penulis ialah
 Timbalan Dekan (Hal Ehwal Akademik) 
Kulliyyah Bahasa dan Pengurusan 
Universiti Islam Antarabangsa 
Malaysia
 (UIAM)


Teruskan membaca..

Tuesday, September 3, 2013

Monday, September 2, 2013

Zikir Munajat




Teruskan membaca..

Tip UPSR


Anda ingin tahu rahsia 
menguatkan daya ingatan dan hafalan?

Kini, Kismis Emas Anugerah yang dibacakan 30 juzuk al-Quran dan doa penerang hati membantu daya ingatan dan hafalan anak anda meningkat, insya-Allah.

Makanan dan minuman penting dalam kehidupan kerana ia memberi zat serta tenaga untuk aktiviti seharian.

Pengambilan makanan seimbang penting untuk tubuh agar badan sentiasa sihat. Mengambil makanan mengikut nafsu akan membawa akibat buruk.

Mungkin ramai tidak tahu mengambil makanan dari sudut Islam, sedangkan ilmu kesihatan dan pemakanan zaman ini telah dimulakan sarjana Islam seperti Ibnu Sina dan al-Farabi. Kajian yang bersumberkan al-Quran, sunah dan kajian ilmuwan mendapati antara makanan terbaik ialah kismis.

Kismis mengandungi gula semula jadi yang mudah ditukarkan kepada tenaga segera. Ia bertindak sebagai agen antioksida yang melindungi sel tubuh daripada serangan penyakit.

Kira-kira 60% berat kismis terdiri daripada gula, 50% (fruktosa) dan 50% glukosa. Kismis tinggi kandungan antioksidan berbanding prune dan aprikot.

Kismis Emas Anugerah adalah kombinasi kismis pilihan terbaik yang didoakan dengan 30 juzuk al-Quran serta doa penerang hati. Ia bertujuan membantu menyelesaikan masalah anak degil atau malas belajar.

Kismis Emas Anugerah ini dikeringkan di bawah sinaran cahaya matahari bagi mengekalkan rasa anggur kering sebenar. Ia adalah makanan rendah lemak yang mengandungi pelbagai vitamin dan mine ral yang penting seperti zat besi, potassium, magnesium, kalsium dan vitamin BI, B3 serta B6 untuk tubuh badan.

Imam Muda, Ustaz Khairul Azhar Ghazali berkata, antara khasiat kismis bagi menajamkan minda dan baik untuk diamalkan ketika mengulang kaji pelajaran.

Beliau berkata, sebelum memulakan ulang kaji, sambil berselawat, makanlah Kismis Emas Anugerah kerana ia baik untuk membaiki saluran darah ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, serta lemah fikiran.

Dalam Islam, cara pemakanan kismis seperti berikut:

1. Menghadap kiblat.

2. Baca Bismillah dan diikuti selawat ke atas nabi sebanyak tiga kali.

3. Kemudian baca doa penerang hati.

4. Selepas itu, masukkan ke dalam mulut dan kemam seperti gula-gula. Jangan kunyah.

5. Makan sebiji-sebiji sehingga habis sebanyak 21 biji.

Antara surah yang baik diamalkan bagi pelajar yang bakal menduduki peperiksaan ialah Surah Luqman untuk kecerdikan anak dan doa penerang hati, Surah Al-Insyirah dan Surah Al-Anbiya ayat 79, Surah Toha ayat 25-28 yang baik untuk ulang kaji.

Ayat itu dibacakan ke dalam Kismis Emas Anugerah berserta ayat syifa' dan doa khusus yang lain seperti Surah al-Fatihah, Surah Yaasin, Surah Al Inshirah, Surah Tabaraka, doa penerang hati dan surah pilihan lain.

"Barang siapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian."

"Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, mengelokkan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih.

"Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa," katanya.

Cendekiawan Islam, Iman Zuhdi berkata, sesiapa ingin menghafal hadis hendaklah ia kerap memakan anggur kering.

Imam Ali a.s. berkata: "Barang siapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi. Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa."

Pada riwayat lain daripada Abi Ja'far At-thusi turut disebutkan bahawa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa."

Di dalam kitab At-Tib An-Nabawi (Perubatan Nabi) menerangkan: Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis), ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut.

Secara keseluruhannya, apabila ayat al-Quran digabungkan dengan makanan yang berkhasiat, maka akan memberi kesan yang menakjubkan. Begitu juga dengan Kismis Emas Anugerah yang mengandungi 1,001 khasiat khusus bagi mereka yang ingin menguatkan daya ingatan, mengubati penyakit lupa, mencerdaskan minda, membersihkan hati, mencerahkan mata, menghilangkan gemuruh serta melancarkan hafalan.



Dengan kombinasi khasiat dan bacaan doa dalam Kismis Emas Anugerah ini, ia amat baik untuk tubuh manusia.




Selain mengambil kismis itu, usah lupa berdoa dan berusaha bagi memastikan apa yang dihajati tercapai.

Jika sesuatu itu datang daripada Rasulullah, pasti ia ada keberkatan dalam hidup kita. Kita hanya berikhtiar, hanya Allah sahaja yang menentukan.


Hubungi Emi-Q, Tingkat 15, Bangunan Cahaya Suria, Jalan Tun Tan Siew Sin, Kuala Lumpur di talian 03-2072 5555 atau 019-369 9998 atau layari laman web, www.anugerahquran.com dan facebook anugerah https://www.facebook.com/anugerahquran untuk maklumat lanjut.

Teruskan membaca..

Muhasabah Diri :)


Teruskan membaca..

Sunday, September 1, 2013

Friday, August 30, 2013

Rahmat, Rezeki.....Kemerdekaan





Kemerdekaan menurut Islam 
ditakrifkan apabila seseorang, 
sesuatu bangsa atau umat 
mendapat kemerdekaan daripada 
penjajahan dalam segala bentuk,
 baik penjajahan lahir atau batin. 
Umat yang merdeka, mereka dapat 
berfikir dengan bebas apa yang baik
 dilakukan untuk diri, bangsa atau 
untuk kepentingan umat seluruhnya 
 tanpa khuatir kepada makhluk
 yang menghalangi, tiada yang
 ditakuti kecuali Allah SWT dan
 segala tindakannya berpandukan
 al-Quran dan sunnah 
Nabi Muhammad SAW.






Menurut pendeta Za’aba,
 erti kemerdekaan ialah
 “berubah daripada kepercayaan 
bodoh yang melemahkan akal dan
 ikhtiar kepada kepercayaan yang
 cerdik yang membebaskan fikiran;
 daripada ajaran yang mematikan
 hati kepada ajaran yang menghidupkan
 dan menyuburkan dia; daripada 
i‘tiqad-i‘tiqad yang serong dan
 terpesong kepada i‘tiqad yang 
subur dan merdeka; daripada 
kezaliman pemerintahan 
berdasarkan hawa nafsu
 kepada kesalehan; 
dan daripada 
fikiran-fikiran yang menahankan 
dan menyekat
 kemajuan kepada fikiran 
yang membebaskan kemajuan 
dan menggalakkan kemaraan yang baik-baik 
dan mulia.” Kemerdekaan sebenar adalah 
 kemerdekaan jiwa dan minda. 
Tanpa kemerdekaan jiwa dan minda 
kemerdekaan fizikal tidak berguna. 
Ramai cendekiawan 
Muslim telah menyedari bahawa
 cabaran utama setelah
 kemerdekaan fizikal adalah 
membina jiwa dan minda merdeka.






Kemerdekaan yang sebenar 
menurut Islam terkandung di dalam 
kata-kata Rub'ie bin A'mir ketika
 bertemu Panglima Tentera Rom
 yang bernama Rustum:
 
 
 
 
 
الله ابتعثنا لنخرج من شاء من عبادة العباد إلى عبادة الله, ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام ومن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة:






Maksudnya:  
 
 
 
 
" Allah mengutuskan kami 
(orang-orang islam), untuk kami 
merdekakan manusia, daripada 
 mengabdikan diri sesama manusia 
kepada mengabdikan diri kepada Allah,
 daripada kezaliman agama kepada 
keadilan Islam dan daripada
 kesempitan dunia kepada 
keluasan dunia dan akhirat. "
 
 
 
 
 

Rub'ie bin Amir menyimpulkan
 kefahaman Islam yang 
diperolehinya daripada pentarbiyahan
 Nabi SAW bahawa penjajahan 
bukan sahaja boleh berlaku
 melalui penguasaan bangsa asing 
terhadap sesuatu kaum, tetapi
 ia juga boleh berlaku melalui 
penguasaan bangsa sendiri.
 
 
 
 
 

Jika kemerdekaan bererti 
kebebasan daripada penguasaan
 bangsa asing, kenapa Rasulullah saw
 berjuang membebaskan diri dan manusia
 daripada kekuasaan musyrikin Makkah
 yang sebangsa dan seketurunan 
dengan nabi?
 
 
 
 

Ini bermakna: 
kemerdekaan yang sebenar ialah:
 
 
 
 
 

Memerdekakan manusia daripada 
perhambaan sesama manusia sama ada:
 Bebas bersuara, pemilikan, bertindak, 
bermuamalah dan seumpamanya.
 
 
 
 
 

Kebebasan tadi mestilah dibatasi 
oleh hukum allah swt bagi
 memastikan tiada ruang untuk
 penjajahan melalui sistem dan 
undang-undang ciptaan manusia.
 
 
 
 
 

Memerdekakan manusia daripada 
ikatan agama yang direka oleh
 manusia sama ada :
 
 
 
 
 

1. Agama yang dicipta oleh manusia
yang dijadikan sembahan, fahaman
dan anutan.
 
 
 
 
 
 

2. Agama yang diturunkan oleh Allah
 tetapi ditafsirkan mengikut akal 
tanpa kaedah yang dibenarkan
 oleh Syariat.
 
 
 
 
 

Membebaskan manusia daripada
 dibelenggu oleh matlamat dunia
 yang sempit melalui:
 
 
 
 

1. Menyedarkan manusia bahawa
 dunia adalah sementara yang
 menjadi tempat persinggahan.
 
 
 
 

2. Menjadikan manusia bekerja 
di dunia untuk akhirat yang
 merupakan kehidupan yang sebenar.
 
 
 
 

Justeru, 
kemerdekaan yang sebenar ialah :
 
 
 

Membebaskan jasad dan material
 daripada penjajahan manusia.
Membebaskan akal fikiran serta 
mentaliti daripada dibelenggu oleh
 doktrin-dokrin yang bercanggah
 dengan Islam.
 
 
 
 
Wallahu‘Alam

Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...