Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, August 26, 2013

Cemerlang anak-anak, indeks kejayaan ibu bapa?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiMOGCK4lK68yLZRDR8CV6D1BAPdZD0k8w3q2bjb1FcfpwI9bRz7aTgfYiIda8E4DAHpST1G54jSWpZR3fnzWzT7tFPrApM570uSnWb3cS6E_CUcozsP4J6lB7bVeZ0ES5zx3f0s_GduNo/s200/SELAMAT+DATANG+KE+KELAS+CEMERLANG.jpg

Cemerlang anak-anak, 

indeks kejayaan ibu bapa?


SEJAUH mana kebenaran kata-kata ini? Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bakal menjelma tak berapa hari lagi, pada ketika inibukan saja anak-anak yang kelam kabut bahkan ibu bapa turut gelisah. Siang malam menjadi acara anak-anak ini keluar masuk tempat tuisyen.
Adakah kerana kejayaan dalam peperiksaan penting ini menjadi indeks kejayaan ibu bapa? Adakah jumlah A dalam peperiksaan anak-anak menjadi indeks pengukur kejayaan ibu bapa? Betulkah jika anak berjaya mendapat 5A dalam UPSR menjamin kejayaan dalam SPM?






Semua persoalan ini mungkin boleh dijawab oleh semua ibu bapa tetapi tahap keyakinan ibu bapa masih diragui.
Ibu bapa anak-anak zaman generasi Y sekarang ini terlalu memikirkan kecemerlangan dalam peperiksaan penting sebagai acuan kejayaan anak-anak mereka.
Mereka berlumba-lumba mencari tempat tuisyen yang baik untuk anak-anak mereka bagi memastikan anak-anak berjaya. Justeru, beribu ringgit wang dihabiskan.






Mereka sanggup menghantar dan mengambil anak dari tempat tuisyen asalkan anak mereka 'bertuisyen'. Masa anak-anak ini jika tidak dihabiskan di tempat tuisyen mereka akan bersama-sama dengan gajet masing-masing. Kehidupan mereka lebih bersifat komersial.
Siapakah yang harus disalahkan? Adakah dunia pendidikan kita terlalu menekan kepada kejayaan akademik semata-mata?





Ini sedikit sebanyak menyebabkan masa untuk anak-anak menghayati zaman kanak-kanak mereka sudah tidak wujud sepertimana zaman ibu bapa mereka dahulu. Tiada lagi main lompat tali, main lempar bola kaki tiga, mengayuh basikal sekeliling kampung dan sebagainya.
Tempoh 24 jam seperti tidak cukup untuk anak-anak dan juga untuk ibu bapa. Arah haluan seperti tidak bertujuan, kemudi dilayari masa mengejari. Pepatah 'masa itu emas' seperti tidak lagi boleh dipakai kerana nilai emas sekarang seperti infiniti kayu pengukurnya.
Ini adalah kerana kebenaran nya diragui. Sejauhmana kebenaran bahawa jika anak-anak berjaya dalam peperiksaan penting ini mencerminkan kejayaan ibu bapa? Di mana pula kebenaran bahawa cemerlang anak-anak bukan sahaja melalui kejayaan intelek mereka tetapi juga melalui ukuran sahsiah dan keperibadian mereka?





Ibu bapa akan membandingkan kejayaan anak-anak mereka dengan anak-anak kawan-kawan mereka. Seolah-olah anak-anak yang tidak berjaya dari sudut intelek bukan satu anugerah kepada mereka. Bahkan mereka cuba untuk menutup rasa aib mereka dengan cuba mengalih perhatian kepada hal-hal lain. Anak-anak yang kurang bernasib baik ini seperti 'melukut di tepi gantang'.





Padahal sejarah telah membuktikan manusia yang berjaya bukan hanya melalui akademik semata.
Rasulullah SAW sendiri seorang yang buta huruf tetapi berjaya mengembangkan Islam hingga ke hari kiamat. Mungkin mereka boleh menjadi seperti Thomas Edison, seorang yang pekak yang telah menghasilkan sesuatu yang memberi manfaat kepada manusia sejagat iaitu ciptaan mentol lampu. Begitu juga, tidak mustahil mereka akan menjadi seperti Abraham Lincoln yang kurang cerdik sewaktu kecil akhirnya menjadi menteri.
Oleh itu, sebagai ibu bapa, kita perlu memainkan peranan dalam menyeimbangkan antara ilmu dunia dan akhirat. Setiap ibu bapa mengharapkan yang terbaik untuk setiap anak-anak.




Walaupun, kejayaan di dalam peperiksaan penting ini, tetapi bukan pengukur segala-galanya. 





UPSR, PMR dan SPM bukan penentu segala kebahagiaan di masa depan. Keseimbangan amat perlu. Lahiriah dan batiniah. Keunikan mereka tidak sama antara setiap individu. Tiada satu kecemerlangan dalam hidup yang boleh dibandingkan dengan kecemerlangan insaniah.




Berilah ruang untuk anak-anak dan kita sendiri bernafas. Hargailah anak-anak kerana mereka adalah anugerah yang tidak ternilai dalam kehidupan kita.




Teruskan membaca..

Koleksi Cerpen Pilihan

http://bamboocellular.files.wordpress.com/2013/01/gambar-pemandangan-desa-indah-desa-wisata-555x389.jpg?w=450

Menjilid antologi Ramadan


KATA bonda, Ramadan itu hidupnya di hati dan sanubari. Kalbu yang putih akan mewarnakan Ramadan dengan sejernih kasih dan cinta. Kasih kudus yang tiada duanya. Cinta itu hanya untuk Maha Esa. Pencipta suratan takdir dan perjalanan hidup makhluk di alam material ini. Ramadan itu ladang yang membenihkan ranum amal di kebun sesayup fana. Kutip dan pungutlah dengan jemari keikhlasan sebelum dedahan dan reranting usia melabuhkan diri di tanah abadi.







Kata bonda lagi, usia yang percuma ini adalah deru sungai yang mengalir menuju ke muara. Adakalanya lenang bergenang melepasi kerikil dan bebatu dan adakalanya lesu disanggah gelodak sampah serta sisa-sisa yang berperca musibah. Hidup ini kembara yang panjang dan berliku di gurun waktu yang penuh keliru dan bercelaru. Bonda mahu saya isikan setiap nafas hayat ini sebagai manusia yang memiliki jiwa besar dan iltizam yang berkobar. Ramadan itulah permulaannya. Limpah berkat yang berulang datang dan pergi di limpahan musim.






Kampung kecil kami adalah catatan terindah setiap kali Ramadan membukakan pintu waktu. Tanah dingin yang kekal diselaputi warna-warna hijau belantara serta aneka flora yang menyemerbak maya. Aroma pepohon yang merimbun serta landskap ladang dan kebun tetap kurniaan terindah buat warga yang cintakan damai dan sejahtera. 






Cinta kami bukan sekadar pada lukisan alam yang meluhurkan bening kalbu tetapi hati dan jiwa kami terpaut pada kental dan kemimnya jalinan persaudaraan dan ikatan persahabatan yang tinggi di antara tetangga dan sanak keluarga. Desa tradisi yang kejap diikat dengan limpahan budaya luhur serta nilai resam Melayu yang dipusakai turun temurun. Kamilah generasi yang mewarisi adab dan akhlak yang diperturunkan oleh fahaman dan anutan agung tinggalan para alim ulama dan anbia tercinta.







Satu-satunya surau kecil yang terletak di simpang jalan antara tanah pusara dan sebidang semak samun yang tidak terjaga itulah madrasah luhur yang mengakrabkan hati-hati para Jemaah dalam satu ikatan ukhuwah di desa ini. Surau tua berperabung zink separuh uzur serta berdinding papan yang kian mereput tetap melebat rindu di hati anak-anak kariah yang cintakan luhur kebenaran saat Ramadan mula melabuhkan lembayung fajar. 







Cinta anak-anak muda di tanah desa ini pada surau tua itu semakin utuh dan menebal tatkala usrah dan zikrulah yang mencicipi halwa pendengaran kami dilunakkan dengan kisah-kisah Ramadan yang penuh nostalgia. Ramadan mengakrabkan kalbu untuk tunduk pada syariah dan akar akidah yang menunjang pohon peribadi.






Surau yang kecil di mata insan lain tetapi tetapi agung dan membesar di hati kami. Di madrasah kayu itulah kami - anak-anak desa ini mengenal huruf dan kalimah kalam Tuhan. Segala hukum dan hakam kami pelajari.
Daripada ilmu akidah yang mendidik hati mengenal Illahi hinggalah kepada ilmu kefarduan yang mengasuh kami dengan akhlak dan syariat. Guru-guru dan mualim yang silih berganti datang dan pergi tidak pernah jemu-jemu mewardahkan cuping pendengaran kami dengan tarbiah dan syarah supaya menjadi manusia yang mampu membezakan antara kebenaran dengan kebatilan. Justeru,di sinilah ladang hati dengan sebidang takwa yang mencambah.







Kata Haji Syuib yang hampir suku abad mengabdikan dirinya sebagai imam di surau itu, Ramadan bukan sekadar menahan lapar dan dahaga untuk melengkapkan rukun syariat ketiga tetapi Ramadan mendidik kalbu yang sentiasa dikeraskan oleh sisa dan hadam makanan supaya menjadi lembut dengan ikhlas dan tawaduk. Hati yang diuji dengan lesu dan dahaga akan mudah bertukar dengan rasa simpati, ihsan dan berperikemanusiaan. Jasad yang seharian tidak dijengah makanan duniawi akan mendidik sanubari menjadi gigih dan tabah mendepani uji. Justeru, Imam tua itu berulangkali mewariskan kami dengan ceritera sebabak Perang Badar yang terakam di helai dan lembar sirah agung. Kata insan yang cukup disegani di desa kelahiran ini tatkala sesi tazkirah malam-malam Ramadan yang kami tekuni dengan amal dan ibadah.





"Puasa itu perisai takwa yang menajamkan pedang juang dalam kalangan sahabat. Buktinya , sejumlah tiga ratus tiga belas jasad yang bersalutkan iman dan istiqamah bangkit mencabar musuh dan petualang yang jauh lebih besar. Akhirnya, Islam yang diranumkan dengan ikatan persaudaraan serta terapi puasa mampu menewaskan gerombolan manusia yang sekadar dilengkapi dengan senjata duniawi tetapi hilang roh kebenaran hakiki."






Kami membaca sejarah itu dengan lunak cinta. Cinta agung yang memilih syahid daripada wangi duniawi.Hati yang disepuh oleh rindu sabil akan menolak apa-apa sahaja ganjar material. yang sekadar dikunyah fana dan seketika. Justeru, kemenanganlah yang kami impikan sebagaimana agungnya Badar menterjemahkan perjuangan hakiki.






Tidak cukup dengan sebabak Perang Badar yang menjadi wadah kisah penuh iktibar, para mualim yang diberikan ruang usrah malam-malam Ramadan tercinta akan melunakkan cuping pendengaran kami dengan susunan kisah dan ceritera. Sejarah perang dan sengketalah yang sering melunaki pangkal hati kami agar menghayati betapa nikmat keamanan dan kesejahteraan itu satu anugerah terindah daripada Allah untuk hamba-Nya. Lalu, dibisikinya kata-kata yang tidak pernah hilang di cuping ingatan ini.






" Jiwa yang sejahtera dan suasana yang selesa adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai. Harga kedamaian yang dikecapi perlu dibayar dengan satu perjuangan yang panjang dan berliku. Nenek moyang kita dahululah yang sanggup menempuh bara sengketa dan api pertumpahan darah demi memastikan keturunan bangsa di tanah air ini mampu menikmati warna-warna keamanan sebenar."







SahabatLalu, ruang waktu antara sela-sela ibadah sunat itulah dikhataminya kami dengan episod perjuangan agung para sahabat, fuqaha, tabiin, solihin, mursyid serta pejuang agama yang menjejaki jalan syahid yang agung. Saya dan teman-teman dihamparkan selingkar sirah terhebat panglima Tariq Ibnu Ziyad yang mengemudi armada Ramadan menuju ke Andalusia. Perang agung merobohkan empayar Rom milik Raja Frederick di tanah Cordova menjadi babak kisah yang begitu mengujakan jiwa anak-anak muda seperti kami di tanah kerdil ini. Tidak cukup dengan itu, diwadahkan lagi sebabak kegigihan Salahuddin Ayubi menawan wilayah Gaza hingga ke Jubayl seterusnya membebaskan tanah mulus Aqsa daripada cengkaman kaum Frank yang kejam dan angkuh. 






 
Ramadanlah yang membukakan hijab dan tekad sehingga tamaddun Islam berhimpun dan berkampung ke seluruh empayar dunia menakluki hingga ke padang gersang Afrika serta Eropah timur. Kami menelingakan diri dengan penuh khusyuk mendalami kisah di dalam sirah. Kata bonda dengan luhur bicara berhemah,
"Anak-anak bangsa seperti kamu yang hidup di alaf moden ini sudah hilang warna-warna perjuangan mempertahankan hak dan kebenaran. Kamu dilalaikan dengan segala macam gajet dan sistem hidup yang diatur oleh musuh yang mencari kesempatan untuk melemahkan jiwa kita dengan memuja duniawi. Hiburan melampau dengan gaya hidup sosial yang songsang telah menjadikan generasi kita hilang maruah dan jati diri. Percakaran politik dek fahaman yang berbeza di banyak tanah air juga telah merobohkan kekuatan dan keperkasaan ummah. Kita tidak belajar daripada sejarah penghayatan Ramadan. Puasa itu perisai takwa yang pernah mengibarkan panji -panji dengan kemenangan hakiki ".






Puasa itu terapi hati. Mengasuh nurani dengan nilai-nilai mahmudah daripada lekit hitam penyakit mazmumah. Ujub, sombong, dengki, amarah serta tamak haloba yang bersarang di dalam sukma akan mencambahkan porak peranda dan kacau bilau. Orang-orang tua kami selalu berwasiat supaya menghalau serangga batil yang cuba bertapak di kebun batini kerana bahayanya akan kami rasai apabila Jemaah dan kariah mula dirasuk balah dan ditusuk telingkah. Sengketa bangsa adalah seburuk-buruk petaka yang boleh memusnahkan kehidupan.






Hari -hari Ramadan yang diuji dengan letih dan dahaga luar biasa , lidah dan halkum kami sekadar digelisahkan dengan keinginan untuk cepat berbuka. Menghadam segala makanan dan aneka kuih muih yang banyak terjaja adalah rutin cinta yang tidak pernah terpadam. Nafsu untuk mengenyangkan jasad dan usus adalah matlamat utama. Lalu, yang kami saksikan di hadapan mata tiada lain melainkan budaya menjamu selera dengan pelbagai menu dan juadah. Ramadan dari tahun ke tahun bagaikan sebuah pesta makanan dan tradisi mengenyangkan perut jasmani. Justeru, berebut-rebutlah para oportunis yang menguasai salur media mewarnakan kaca siaran dengan apa sahaja rancangan berjenama makanan dan hidangan di atas nama penghayatan Ramadan. Di lembar naskah pula dijamunya kornea mata dengan aneka menu pelbagai citarasa konon bulan berkat ini tidak lengkap tanpa barisan sajian tradisi atau moden. Pesan bonda kepada saya saat kami bersama mengakrabkan waktu berbuka,
" Hati kita tidak diisi dengan makanan rohani yang berkualiti. Jiwa yang kosong akan mudah dicambahi dengan sisa dan daki hitam serakahan. Janganlah kamu terpedaya dengan nafsu dan keinginan yang membuak-buak. Perut yang kenyang akan menjadikan tubuh jasmani mudah culas dan malas untuk mengerjakan ibadah ".






Justeru, tatkala menghadap makanan, kami diajar supaya bersederhana serta tidak tamak haloba. Kami belajar beramal dengan sunah Rasul tatkala menghadam juadah rezeki kurniaan Allah. Tambah bonda, rezeki yang sedikit akan digandakan oleh Allah andai terpancar di hati rasa syukur.






Surau tua tempat kami memilih untuk menjamu nurani dengan zikir dan fikir kala menjelang petang hingga ke malam larut kekal menjadi rumah terindah kala musim-musim Ramadan bertandang. Di situlah kami menghiaskan lidah dengan rangkap tilawah dalam tadarus yang tulus. Di situlah juga kami warga kecil ini menghidupkan malam-malam Ramadan dengan Qiamulail serta ratib doa yang tidak putus-putus. Surau separuh uzur yang kian dimamah anai-anai itu tetap kami tegakkan di sudut hati dan sanubari sebagai madrasah yang mengasuh kami dengan wadah mahmudah. 






Sewaktu sahabat-sahabat seusia kami ramai yang mudah tergelincir oleh serakah ganja dan dadah musim-musim keremajaan, kami masih tegar bertahan dengan iman dan perisai kebenaran. Ramadanlah yang mendidik kalbu membalut jasad dengan takwa yang utuh dan padu. Selagi puasa itu amal yang membalut baju sahsiah selagi itulah hembus nafsu yang bergelantangan di luar sana dengan pujuk keliru kami lontar dan lempar sejauh-jauhnya. Kami memilih jihad menjadi manusia berluhur berakhlak. Kami ingin membina kehidupan sebagai bangsa bermaruah.






Musim-musim Ramadan di kampung pencil yang melarat oleh kedaifan dan kemiskinan ini, saya dan sahabat-sahabat seusia tidak pernah mengeluh dan kecewa. Apa yang ada di hadapan mata itulah rezeki Tuhan yang perlu dikongsi bersama teman dan taulan. Walau sekadar nasi berlauk ikan kering dan sambal tetap kami nikmati dengan rasa syukur dan ikhlas di hati.
KebunKata bonda, daerah Ramadan inilah kebun yang perlu kami semaikan jalinan keakraban sesama jemaah. Kekuatannya terletak pada hati yang patuh dan jiwa yang tulus. Ikhlas dan reda itu benteng ampuh yang membangunkan jasad dengan kudrat ummah. Sengketa dan pecah belah akan hanya meleraikan jiwa yang kehilangan cinta dan setia untuk memelihara agama dan bangsa.






"Jiwa yang fakir akan mudah mendidik akal untuk berfikir di mana benar dan di mana batil. Lapar dan dahaga menyemai peribadi daripada nafsu haloba dan cinta dunia",






Kami dengar dan kami hayati apa sahaja patah dan kalimah para mualim setiap kali Ramadan bertandang dalam ziarah waktu yang datang dan pergi dalam pusingan hari. Waktu berengsot di aspal musim meninggalkan sisa dan cerita di laman nostalgia. Tatkala takdir dan suratan hidup membawa hasrat dan iltizam kami ke menara ilmu terbilang seterusnya dibaluti dengan jawatan dan kerjaya ke kota raya mewah lagi terbilang. Tinggallah ceritera Ramadan kami di bumi pencil pendalaman sebagai perca ingatan yang beradu di selimut kenangan. Kemiskinan dan kemelaratan hidup yang pernah berparut di lipatan waktu sepanjang perjalanan usia di desa kelahiran mudah sahaja dikambus hari yang datang dan pergi. Takdir mengubah segala-galanya.






Dek kemahiran dan ilmu pendidikan yang kami kecapi hingga ke peringkat tertinggi telah mengubah dunia hidup kami dengan limpah kemewahan dan kesenangan yang tidak putus-putus. Dalam kalangan kami, ada yang sudah berjawatan tinggi dengan pelbagai gelar dan pangkat. Kota besar dan agam ini telah menyelesakan kami dengan rutin hidup moden. Segala ingatan dan kenangan sepanjang Ramadan di tanah desa kelahiran kami kunci serapat-rapatnya. Ramadan demi Ramadan datang di aspal tahun kami telah melupakan sejarah terindah itu.





Suatu ketika, saat Ramadan bertandang dan lebaran kian menjengah, rindu membawa saya dan teman -teman kembali mengatur langkah tradisi mencari akar diri di desa halaman yang limpah oleh kenangan. Alangkah syahdu dan sendunya kalbu saat kami tatapi bumi tradisi kami telah bertukar menjadi pekan yang dirancakkan dengan pembangunan luar biasa. 




Tiada lagi rumah-rumah kayu tradisi berganti deretan teres dan banglo mewah. Bangunan kedai dan kilang industri tumbuh membiak di mana-mana. Malah, surau kecil kami sudah lama hilang dek arus kemodenan yang melimpah. Lebih meluluhkan, warga asing dan kelibat pendatang yang membawa selut dan lumpur budaya liar kian hari kian menghakis identiti timur serta luhur resam tinggalan moyang. Saya terasa seakan berada di bumi yang serba asing. Anak-anak muda sebangsa yang dahulunya bercambah oleh luhur moral kini diselaputi segala macam warna-warna hitam gejala.





Ramadan ini, saya menjejaki kembali lembar-lembar kisah dan ceritera yang pernah terjilid dalam antologi nostalgia di tanah kelahiran. Namun, segala-galanya hampa. Yang saya temui hanyalah sisa dan perca yang terlerai dan berkecai dihakis oleh peredaran musim. Ceritera terindah yang pernah bertamu di laman naskhah Ramadan silam.
Teruskan membaca..

Baik-baik :)


Teruskan membaca..

Saturday, August 24, 2013

Madinah kota contoh masyarakat majmuk



Madinah
 kota contoh masyarakat majmuk


oleh
 

Pentadbiran Madinah menjadi contoh terbaik untuk mengembangkan lagi model masyarakat madani dalam realiti kini yang sifatnya pelbagai dan majmuk.

Asas yang sangat penting dikembangkan dalam konteks masyarakat madani ialah wujudnya kepelbagaian, hadirnya kepemimpinan yang dihormati oleh semua pihak, adilnya kepemimpinan yang ada dan rasa selamat warganya. Ciri kosmopolitan adalah antara ciri dominan dalam pembangunan kota raya masa kini. Kota raya menjadi pusat pentadbiran, pusat dagang, pusat komunikasi, pusat interaksi sosial, pusat teknologi dan juga pusat kegiatan seni tinggi dan pusat peradaban.



Di kota raya juga ada berkembangnya pusat ilmu dan pendidikan yang serba moden dan canggih. Ia menjadi lambang utuhnya suatu tamadun sekiranya kualiti manusia terserlah dengan budi tingginya menghargai dan mengamalkan etika mulia dan adab murni dalam kehidupannya.

Daerah operasinya berpusat kepada nilai agama dan nilai murni yang tidak bercanggah dengan fitrah kemanusiaan, bukan kota raya yang penuh dengan kebuasan pekerti jelik insan, kerakusan hawa nafsu yang meratah erti adab dan etika atau rangsangan kebendaan melulu yang menghakis pertimbangan keadilan dan kebenaran hingga meletakkan makna kota raya di luar budaya insani, sebaliknya yang merecup ialah budaya haiwani tepu dengan ragam kenafsian.

Kota beretika tinggi 

Konsep lain yang dirujuk untuk memahami tamadun ialah ‘hadarah’ yang titik tolaknya daripada perkataan ‘ha’dara’ merujuk kepada pemastautin kota yang beretika tinggi. Tamadun juga dikaitkan dengan konsep ‘moden’ yang diambil dari perkataan ‘mudun’ yang menggambarkan kemajuan dan perubahan yang berasaskan tata-nilai yang tinggi.

Dalam bahasa Inggeris digunakan konsep ‘civilization’ diambil daripada bahasa Latin ‘civitas’ yang bermaksud bandar atau kota dan berkait rapat dengan konsep peradaban. Ibnu Khaldun merujuk konsep ‘umran’ yang membayangkan suasana kemakmuran yang bukan saja memperlihatkan kemajuan penempatan dan kemudahan yang teratur saja tetapi mengaitkannya dengan pencapaian tatasusila dan moral yang tinggi.

Ramai yang bertanya apakah resam tamadun boleh berubah. Apakah bila tamadun dihayati ia harus terpisah dengan faktor sezaman dan cabaran lingkungan. Resam tamadun sifatnya dinamik. Tamadun Madani umpamanya terdapat asas kukuh yang perlu dikembangkan supaya ia didapati releven dengan zaman. Contohnya membangunkan masjid adalah suatu titik-tolak yang amat bermakna dalam membangunkan masyarakat dan dakwah Islam. Fungsi masjid di zaman Rasulullah SAW bukan saja menumpu melahirkan para abid atau ahli ibadah yang taat dalam masa yang sama masjid menjadi pusat kemasyarakatan yang pelbagai.

Masjid menjadi tempat dihimpunkan hati-hati dan membangun jiwa rukuk dan sujud supaya tertampil jalinan wahdah atau kesatuan yang tinggi sebagai asas jemaah. Yang amat penting sekali bagaimana roh masjid atau jiwa masjid di bawa keluar masjid dan membentuk jemaah dalam hubungan sosial, jemaah dan tijarah, jemaah dalam berjiran sehingga tercermin ukhuwah yang tinggi.

Sebab itu kota Madinah dibangunkan oleh Rasulullah SAW dengan prinsip saling menghormati antara suatu kelompok dengan yang lain dan kalau berlaku perbezaan ia dihormati atas asas laqum deenukum waliya deen. Asas Qurani ini memberi asas toleransi tinggi supaya isu aqidah tetap menjadi pegangan yang jelas bagi umat Islam.

Piagam Madinah

Sahifah Madinah (Piagam Madinah) sebagai contoh adalah suatu piagam yang unik bagi umat manusia. Maksud piagam ini membina asas kerjasama antara kelompok yang sifatnya majmuk. Di sini asas ‘litaarrafu’ (al hujurat: 13) atau kekenalan cuba dijadikan pedoman menyantuni perbezaan.

Hal yang sama boleh menjadi pedoman terhadap kemajmukan pada masa kini. Perbezaan boleh terjadi bersebabkan agama, budaya, bahasa, kelainan tamadun dan cara hidup, namun sudah pasti nilai interaktif yang sifatnya sejagat dan murni boleh menjadi asas kerjasama dan membina persefahaman.

Membangkitkan perbezaan akan akhirnya membawa konflik. Konflik adalah jalan kehancuran bagi sesuatu bangsa atau tamadun. Justeru sikap saling memahami dan mengerti perlu ada supaya rasa tolak ansur yang tinggi terbangun bukannya fahaman rasis yang boleh membawa kepada pertembungan tajam dan sempit. Ia akan mengakibatkan hilangnya kebijaksanaan sedangkan persefahaman antara tamadun membawa sebuah masyarakat yang memiliki kesalingan tinggi dan mencetuskan persefahaman baik sesama manusia.

Penulis ialah Profesor Pendidikan di UIAM


Teruskan membaca..

Friday, August 23, 2013

Lawak la pulak :)


Teruskan membaca..

"Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku"




Thanks Google :)






"Malaysiaku Berdaulat:
 Tanah Tumpahnya Darahku" 







Teruskan membaca..

Khutbah Jumaat



Jumaat mubarakah buat semua.....

Khutbah Jumaat: Tiga waktu dilarang ziarah

Kunjungan pada awal pagi, tengah hari dan tengah malam tak sesuai kerana ia masa beristirahat

Pada bulan Syawal yang mulia ini, umat Islam masih dengan kehangatan menyambut Aidilfitri selepas sebulan berpuasa. Dalam keghairahan menyambut Syawal, pelbagai aktiviti disusun untuk memeriahkan sambutan seperti amalan berziarah, mengadakan kenduri, rumah terbuka dan sebagainya.
Amalan berziarah amat dituntut dalam Islam, apatah lagi dalam bulan Syawal sempena sambutan hari raya ini. Bahkan, Aidilfitri memberi peluang dan ruang yang luas untuk kita mempraktikkan ajaran Islam melalui konsep berkenalan dan mengeratkan hubungan silaturahim sesama Muslim.

Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menyambung tali silaturahim”.

Perkara ini bertepatan dengan firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 10 bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”.

Oleh yang demikian, amalan ziarah bukan saja untuk mengeratkan hubungan sesama Muslim, tetapi ke arah pembentukan semangat perpaduan di kalangan umat Islam itu sendiri.

Satu-satu kaum itu tidak dapat bersatu padu sekiranya tiada semangat perpaduan dan tidak wujud perasaan hormat-menghormati sesama Muslim atau bukan Muslim.

Nabi SAW menggambarkan bagaimana rapatnya hubungan antara individu Muslim dengan orang lain. Keimanan seorang Muslim itu mempunyai kaitan yang sangat rapat dan tidak dapat dipisahkan dengan kasih sayang antara mereka.
Jika tidak wujud kasih sayang antara anggota masyarakat, sudah pasti sukar untuk membentuk perpaduan yang kukuh. Malah, perasaan kasih sayang sesama Muslim akan mengukuhkan lagi tali persaudaraan sesama mereka.

Amalan ziarah dapat merapatkan hubungan yang renggang, mendekatkan yang jauh, mendamaikan antara individu yang bersengketa, mempertautkan kasih-sayang, mengikis perasaan benci dan menghilangkan segala hasad dengki.

Walaupun demikian, sudah menjadi lumrah anak dibiarkan oleh ibu bapa untuk menonton televisyen di rumah berbanding diajak bersama untuk menziarahi sanak saudara.

Sedangkan tindakan itu, bukan saja menjauhkan anak kita daripada mengamalkan sunnah Nabi SAW, malah secara tidak langsung merenggangkan hubungan mereka dengan ahli keluarga yang lain.

Kurang ambil berat renggang hubungan

Bahkan menyebabkan anak-anak juga tidak memandang berat mengenai hubungan kekeluargaan serta menyisihkan diri daripada bergaul dengan orang lain.

Oleh itu, peranan ibu bapa amatlah penting bagi mendidik anak-anak supaya memandang berat soal hubungan silaturahim sesama ahli keluarga dan sanak-saudara.

Jika orang sihat pun disuruh untuk menziarahi apatah lagi orang yang sakit. Apabila amalan ini dipraktikkan, sudah pasti individu yang sakit itu akan merasakan bahawa dirinya diingati dan dihargai.

Dengan lahirnya perasaan gembira di dalam hati pesakit sudah pasti boleh membawa kepada ketenangan jiwa dan cenderung kepada kesembuhan daripada penyakit yang dialami.

Bukankah banyak hadis Nabi SAW yang menceritakan mengenai galakkan untuk menziarahi orang yang sakit?

Bukankah dengan berziarah kita sebenarnya menyempurnakan hak yang patut diperoleh oleh saudara kita?

Hayatilah hadis ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari daripada Abu Hurairah ra, bermaksud: “Hak seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada lima iaitu: menjawab salam, menziarahi orang yang sakit, mengiringi jenazah, memenuhi undangan atau jemputan dan mendoakan orang yang bersin”.

Adab dalam memenuhi tuntutan ziarah

Dalam memenuhi tuntutan menziarahi, kita perlulah memelihara adabnya supaya pelaksanaan tuntutan itu sejajar dengan kehendak syariat. Antaranya, pertama: Meletakkan niat ziarah kerana Allah SWT untuk mengeratkan lagi hubungan, silaturahim tidak kira antara orang kaya ataupun miskin.

Menghubungkan silaturahim itu adalah satu tuntutan dan mempunyai banyak kelebihannya. Dalam hadis riwayat al-Bukhari daripada Anas bin Malik ra berkata Rasulullah SAW bersabda:

“Sesiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menyambung tali silaturahim”.

Kedua, memilih waktu yang sesuai untuk berziarah sama ada menziarahi orang sakit, jiran tetangga, adik-beradik atau sahabat handai. Elak daripada mengunjungi pada awal pagi, tengah hari dan tengah malam.

Hal ini kerana pada kebiasaan waktu tersebut adalah waktu beristirahat atau persiapan untuk keperluan ahli keluarga. Firman Allah SWT dalam surah an-Nur ayat 58:

Bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam tiga masa (iaitu) sebelum sembahyang Subuh, dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari, dan sesudah solat Isya’, itulah tiga masa bagi kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya).

Kamu dan mereka tidaklah bersalah kemudian daripada tiga masa yang tersebut, (kerana mereka) orang-orang yang selalu keluar masuk kepada kamu, dan kamu masing-masing sentiasa berhubung rapat antara satu dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (yang menjelaskan hukum-hukum-Nya) dan (Ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”.

Ketiga, apabila bertemu dengan tuan rumah, digalakkan untuk mendahului dengan mengucapkan salam dan seterusnya berjabat tangan dengan tuan rumah, dalam hadis riwayat Abu Daud, daripada al-Barra’ ra, Rasulullah bersabda:

“Tidaklah dari kalangan dua orang Islam yang bertemu, lalu berjabat tangan bersalaman kecuali kedua-dua mereka diampunkan dosa sehingga sebelum mereka berpisah”.

Keempat, bertanya khabar dan tidak bercakap perkara yang mencemarkan kesucian menyambut Aidilfitri sehingga menimbulkan rasa tidak senang orang yang dikunjungi.

Kelima, memelihara diri daripada perlakuan dan tindakan yang tidak baik sewaktu menziarahi kerana perbuatan tersebut boleh mengganggu atau tidak disenangi oleh tuan rumah.

Keenam, elakkan daripada bersikap sombong, riya’, takabbur dan bongkak. Sewajarnya perasaan bangga diri dan bersikap menunjuk-nunjuk kesenangan yang ada. 


Khutbah dipetik dari
 laman web Jabatan Agama Islam
 Wilayah Persekutuan
 (JAWI)




Sumber : 
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KhutbahJumaat_Tigawaktudilarangziarah/Article
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...