Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Thursday, July 18, 2013
Wednesday, July 17, 2013
Tuesday, July 16, 2013
Generasi muda menjadi tua sebelum waktu
Generasi muda
menjadi tua sebelum waktu
Dunia tanpa sempadan bawa
banyak pengaruh negatif diimport
Umat Islam ketika ini melalui dasawarsa kedua abad 21 dengan mengharungi pelbagai mehnah dan tribulasi. Peperangan saudara, pergolakan politik, konflik umat Islam minoriti, bencana alam hinggalah kepada ancaman budaya dan serangan hedonisme yang meruntuhkan moral.
Hari ini kita berdepan dengan ketidakyakinan terhadap budaya sendiri. Ramai tidak lagi berbangga dengan adat dan tradisi budaya kita yang terbukti berjaya membentuk umat Melayu di Malaysia menjadi umat yang kental dengan agamanya walaupun selepas lebih 500 tahun dijajah.
Jika persiapan ini tidak diatur dengan baik dan kemas, maka generasi muda akan kehilangan panduan seterusnya hanyut dibawa arus cabaran yang mengganas. Natijahnya, segala bentuk kemungkaran dan keruntuhan moral akan menyelaputi diri mereka.
Mereka akan menjadi apa yang disebutkan al-Quran sebagai Zurriyatan du’afa (zuriat yang lemah), generasi lesu dan tidak berwawasan.
Firman Allah SWT:
“Dan
mereka seharusnya
takut kepada Allah,
andainya meninggalkan
di belakang
mereka zuriat
(generasi ) yang lemah.”
(Surah an-Nisa, ayat 9)
Sebaliknya jika kehidupan mereka diasaskan kepada kehidupan beragama yang kukuh, nescaya akan terbina generasi seperti mana diungkapkan oleh Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi sebagai golongan al-jil al-nasr (generasi kemenangan).
Barisan pemuda kukuh iman
Generasi ini dibina oleh kekuatan roh dan jasad, lalu menjadi binaan yang tidak boleh dirungkaikan. Mereka adalah barisan pemuda yang mempunyai kekukuhan iman sambil mendapat petunjuk daripada Ilahi.
Kini, generasi muda yang baru mengenali dunia sudah dihidangkan dengan pelbagai masalah menyebabkan mereka turut terpalit dengan fitnah dunia hingga menyebabkan mereka menjadi tua sebelum waktunya.
Sewajarnya dalam usia ini, generasi muda diberikan ruang, peluang, masa, tenaga dan pendedahan yang baik supaya dapat menghasilkan benih-benih generasi muda yang baik kelak. Malangnya, dunia tanpa sempadan banyak membawa perubahan nilai kepada diri manusia.
Sekali lagi, generasi muda terpengaruh nilai negatif yang diimport. Mereka mengalami skizofrenia iaitu gangguan mental yang mampu memusnahkan tamadun. Suasana ini berlaku ketika mana generasi muda kehilangan paradigma dan keliru antara Barat dan moden lantas dimensi moden yang dipegang diambil daripada acuan Barat.
Lantaran itu, budaya popular yang kini seolah-olah menjadi budaya massa turut mempengaruhi gaya hidup dan pemikiran generasi muda Islam. Budaya ini yang lebih mementingkan gaya dan imej daripada nilai serta makna secara tidak disedari semakin diterima masyarakat yang semakin keliru.
Kesannya, mereka tidak lagi dapat membezakan antara populariti dan asas, imej dan nilai, palsu dan yang benar. Keadaan ini berlaku apabila wabak ketidakpekaan terhadap nilai hidup sebenarnya berleluasa.
Lebih parah, hari ini kita berdepan dengan ketidakyakinan terhadap budaya sendiri. Ramai tidak lagi berbangga dengan adat dan tradisi budaya kita yang terbukti berjaya membentuk umat Melayu di Malaysia menjadi umat yang kental dengan agamanya walaupun selepas lebih 500 tahun dijajah.
Masyarakat beragama, berbudaya ilmu
Umat Islam yang bermartabat adalah masyarakat yang beragama dan berbudaya ilmu. Justeru, generasi muda yang dilahirkan haruslah mempunyai kualiti diri yang cemerlang, cerdas dan berkeperibadian mulia, lantas bangsanya akan menempa kemajuan dan kemakmuran.
Sekiranya tidak ada usaha untuk membimbing dan membentuk generasi abad 21 yang benar-benar mantap keperibadian dan sahsiahnya, maka perancangan yang diatur akan terpinggir dan sekali gus terbengkalai.
Sebagai generasi Islam yang mempunyai tanggungjawab terhadap agama, bangsa dan negara, maka nilai Islami harus benar-benar menjiwai kehidupan ini. Selaras dengan tanggungjawab ini, maka generasi muda perlu bijak mengatur agenda yang berencana dan memberi keutamaan.
Setiap pemuda pemudi Islam harus membulatkan iltizam perjuangan untuk membina keunggulan keperibadian dan kepemimpinan ummah.
Abad ini dan mendatang adalah abad generasi muda. Sebagai umat yang mempunyai keyakinan aqidah, pemuda Islam akan mara dengan penuh yakin untuk mengimarahkan muka bumi Allah SWT dan memenuhi tuntutan sebagai khalifah di muka bumi ini.
Justeru, tanggungjawab membina insan seimbang dari segi akal, rohani, jasmani dan emosi adalah keutamaan yang harus diberi perhatian serius. Tanggungjawab mendidik manusia ini tidak harus dijadikan tanggungjawab yang hanya dilaksanakan ketika wujudnya tekanan sosial yang memaksa.
Pelapis kepemimpinan negara
Sebaliknya, pelaksanaan tanggungjawab ini mesti lahir daripada kesedaran mendalam dan semangat jitu. Sebagai generasi pelapis kepemimpinan negara, generasi muda Islam sewajarnya mengimpikan erti kemenangan yang tulen.
Namun, kemenangan itu tidak akan datang dengan sendirinya tanpa mengetahui syarat-syaratnya. Generasi muda Islam perlu akur kemenangan dan kecemerlangan adalah datang daripada Allah SWT.
Ingatlah bahawa Allah SWT tidak akan memberikan kemenangan kepada mereka yang tidak menolong-Nya. Justeru, dalam upaya kita untuk membina generasi cemerlang yang penuh dengan kemenangan, pemuda Islam hendaklah benar-benar menjadi mukmin yang sejati.
Penulis ialah
Presiden Persatuan Kebangsaan
Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
Monday, July 15, 2013
Bersederhana ketika jalani ibadah puasa
Bersederhana ketika
jalani ibadah puasa
Penceramah agama terkenal, Datuk Abu Hassan Din dalam program Mukaddimah terbitan TV9 pernah memberitahu, ibu bapa tidak sepatutnya mengumpan anak yang masih kecil dengan upah dalam usaha ‘memaksa’ mereka berpuasa kerana kita tidak tahu seksa yang ditanggung anak apabila dikerah untuk berlapar.
Apa yang perlu diutamakan ialah mendidik mereka menunaikan solat sejak berumur tujuh tahun supaya ia menjadi ibadat yang mesra di hati sepanjang hayat. Ia juga dapat mengelakkan berlakunya keadaan di mana seseorang itu berpuasa tetapi tidak menunaikan solat.
Dalam Islam, berpuasa bukan sekadar tidak menjamah makanan dan minuman, tetapi perlu menahan diri daripada melakukan segala perbuatan kurang elok yang boleh mengurangkan ibadat ini termasuk pemikiran, pertuturan, tingkah laku, pandangan dan pendengaran.
Namun dalam berusaha untuk mencapai ibadat puasa yang baik, aspek fizikal tidak diketepikan. Rasa letih dan mengantuk adalah perkara biasa terutama pada minggu pertama. Namun ada beberapa kaedah untuk membantu kita terus bertenaga sepanjang hari berpuasa iaitu:
Sunday, July 14, 2013
Saturday, July 13, 2013
Ramadan bangunkan jiwa muttaqin
Ramadan bangunkan
jiwa muttaqin
CIKGU SIDEK BABA
Al-Quran dalam Surah Al Baqarah
ayat 183 terungkap maksud
yang jelas mengenai Ramadan
dan siyam atau puasa.
Ia dilakukan oleh orang terdahulu,
semoga kita menjadi
orang yang berjiwa muttaqin.
ayat 183 terungkap maksud
yang jelas mengenai Ramadan
dan siyam atau puasa.
Ia dilakukan oleh orang terdahulu,
semoga kita menjadi
orang yang berjiwa muttaqin.
Membangun jiwa muttaqin
amat perlu kerana orang muttaqin
ialah orang yang sangat
dimuliakan ALLAH
(Surah Al Hujurat ayat 13).
Puasa bukan sekadar
menahan lapar dari awal pagi
hingga ke saat terbenam matahari
tetapi impak yang utama ialah
latihan pengawalan diri
dalam tarbiah rohiyyah.
Rasulullah SAW sekembali dari
Perang Badar menyatakan kalangan
sahabat bahawa “kita baru saja
kembali dari perang yang kecil
(jihad al ashgar) walaupun perang itu
memakan korban dan luka.
Ia berlaku ketika Ramadan
yang panas terik yang membakar.
Rasulullah SAW memberitahu
bahawa “kita akan berdepan
dengan peperangan yang lebih besar
(jihad al akbar) iaitu jihad an nafs”
atau jihad hawa nafsu iaitu jihad
terhadap diri sendiri.
Umumnya nafsu bagi setengah ulama
dikategorikan kepada tiga tahap.
Pertama nafs al amarah bissuk,
kedua nafsul lawwamah dan
ketiga ialah naf al mutmainnah.
Ketigatiga tahap ini
ada pada manusia dan mempengaruhi
pemikiran, perasaan dan
cara hidup manusia.
Nafsu adalah fitrah
dikurniakan ALLAH kepada manusia.
Tanpa nafsu manusia hilang daya,
hilang selera, hilang keinginan
dan hilang kemahuan.
Nafsu dalam bahasa mudah
diibaratkan seperti kuda liar
yang ditunggangi tiada terkawal
dan boleh menyebabkan
penunggangnya jatuh.
Kuda liar ini perlu dijinakkan
dengan cara latihan yang
berulang kali dan dipandu tali kekang.
Kuda yang jinak ibarat melatih
manusia berada dalam
tahap nafs al mutmainnah iaitu
keadaan yang tenang dan stabil
supaya penunggang menguasai kuda
bukan sebaliknya atau manusia menguasai
nafsu bukan sebaliknya.
Oleh itu
madrasah rohhiyyah
terhadap fizikal diri
ialah berlapar dan dahaga.
Ini mendidik pancaindera supaya
sentiasa terkawal daripada
perkara keji dan mungkar.
Ia juga mendidik hati dan emosi
supaya faktor dalaman diri manusia
menjadi tenang dan melakukan
sesuatu dengan penuh
perhitungan dan keinsafan.
Menerusi siyam, Tarawih,
tadarus, qiyam, tilawah dan Tahajud,
ini memberi makna yang unggul
mengenai sifat kehambaan yang tinggi
supaya binaan watak insan menepati
maksud ibadullah dan ibadurrahman
yang membawa resam taat, tunduk,
akur dan patuh terhadap larangan
dan suruhan ALLAH.
Asas inilah yang memberi
kekuatan iman dan membangun
jiwa muttaqin.
Mereka yang berjiwa muttaqin
memiliki rasa-ketuhanan
(Godconciousness) yang tinggi.
Contohnya seseorang itu
boleh curi makan di tempat sulit
tetapi keyakinan terhadap ALLAH
yang Maha Melihat menyebabkan
wujud daya kawalan dalam diri.
Pancaindera yang turut berpuasa
adalah latihan yang terbaik bagaimana
rasa-ketuhanan yang tinggi melahirkan
rasa ihsan yang luar biasa.
Hadis Rasulullah SAW menyatakan
bahawa meski melakukan amal
dengan baik, seseorang itu
tidak melihat ALLAH,
tetapi jiwa muttaqin yang
bertunjangkan ihsan tetap
meyakini bahawa ALLAH melihat kita.
Orang yang berjiwa muttaqin
memelihara diri dengan
keyakinan ALLAH Maha Mengetahui
dengan apa yang kita katakan,
kerjakan dan amalkan.
Isu mengawal diri ini
adalah sesuatu yang amat penting
dalam membangun jiwa muttaqin.
Antaranya, tuntutan menutup aurat
(Surah An Nur ayat 31)
umpamanya, adalah sebesar-besar
hikmah daripada ALLAH
supaya Mukmin dan Mukminah
memiliki daya kawalan yang tinggi
terhadap diri.
Dengan menutup aurat
umpamanya diikuti dengan
tarbiyyah rohhiyyah, seseorang akan
menjaga cakapnya, perbuatan dan
amalannya kerana orang yang
mengikuti syariat ALLAH ialah
orang yang faham suruhan dan
larangan-Nya untuk kebaikan manusia.
Puasa sebulan ketika Ramadan
memberi kita kekuatan.
Sebelas bulan yang dilalui
terdapat berbagai karenah hidup
yang didepani. Ibarat kereta
dimasukkan ke dalam bengkel
supaya enjinnya dibaiki pulih
dan hasilnya, ia meluncur laju
selepas itu seperti kembalinya
diri manusia dalam keadaan fitrah.
Golongan abid atau ahli ibadah
berjiwa muttaqin yang bersedia
hadapi faktor dalam dan luar diri
supaya fitrah dirinya tercerna
semula ibarat ikan di laut masin.
Semasin mana persekitarannya
dagingnya tetap tawar.
Ibarat kembalinya kita kepada
fitrah nanti ia bakal memandu manusia
supaya memiliki kekuatan iman
dan takwa dan mampu menjalani
hidup dengan yakin bahawa
ALLAH adalah segala-gala.
Dengan ini,
mereka yang melakukan makruf
dekat dengan-Nya (taqarrub Ilallah)
serta menghindari kemungkaran kerana
ia berdosa dan balasan ALLAH
nanti amat pedih bagi yang ingkar.
Subscribe to:
Posts (Atom)