Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, July 7, 2013

Penjawat awam dapat insentif LPPT




Penjawat awam dapat insentif LPPT

  
Nilai: Penjawat awam berpeluang mendapat insentif atau kredit tambahan dalam Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LPPT), sebagai penghargaan terhadap sumbangan diberi.


Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, ia akan diberi kepada mereka yang aktif dalam kegiatan luar, termasuk sukan, selagi tidak mengganggu tugas hakiki. Katanya, ketua jabatan akan diminta memberi kredit tambahan kepada yang layak berbanding penetapan pemberian markah lima peratus yang ditetapkan sebelum ini.



“Jika mereka (penjawat awam) mencapai peringkat atau tahap lebih tinggi, saya akan berbincang dengan ketua setiausaha kementerian supaya memberi markah penuh atau terbaik.




“Ini bertujuan menarik minat penjawat awam menyertai aktiviti luar mewakili jabatan dan negeri ke peringkat lebih tinggi,” katanya.



Beliau berkata demikian selepas Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah Kejohanan Olahraga Majlis Kebajikan dan Sukan Anggota Kerajaan (MAKSAK) ke-45 di Stadium Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), di sini, semalam.




Turut hadir, Panglima Tentera Laut yang juga Yang Dipertua Majlis Sukan Angkatan Tentera Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.





Sumber : http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/PenjawatawamdapatinsentifLPPT/MA/Article

Teruskan membaca..

Lawak la pulak .. :)




Teruskan membaca..

Mengemaskini e-Profile SPLG



 Login melalui Modul Individu eProfil atau
 boleh terus click link ke eProfil :
Teruskan membaca..

Saturday, July 6, 2013

Diiktiraf kerana pelik


Diiktiraf kerana pelik

Pete Moyer melakukan senaman mengangkat dagu (chin-up)
 sambil bermain gelung rotan. 
 
 
 
RAMAI yang cuba melakukan perkara pelik atau luar biasa untuk menempa nama dan mendapat penghargaan.


Namun melakukan aksi pelik bukanlah semudah yang disangka kerana ramai juga gagal melakukannya bahkan lebih teruk mengalami kecederaan.
Bagi menghargai usaha mereka yang berusaha melakukan perkara pelik itu, RecordSetter.com memperkenalkan anugerah yang digelar Rekod Dunia Paling Aneh untuk diberikan kepada mereka.


RecordSetter atau lebih dikenali sebagai Pangkalan Data Rekod Universal (URDB) adalah sebuah laman media sosial yang mengandungi koleksi rekod dunia dan pernah tampil di pelbagai rancangan televisyen dan radio.


RecordSetter.com turut bertindak menjadi agensi yang menghakimi rekod dunia dengan membenarkan orang ramai menghantar aksi mereka untuk diadili.
Bagi tahun ini, seorang lelaki dari Amerika Syarikat (AS) dinamakan sebagai pemegang Rekod Dunia Paling Pelik 2012 apabila berjaya melakukan triatlon sambil melambung bola.


Joe Salter, 31, kaunselor sekolah dari Pensacola, Florida, mencipta kejayaan yang menakjubkan itu pada April lalu.


Dalam cabaran itu, dia berenang sejauh 400 meter sambil melambung tiga bola, kemudian berbasikal 26 kilometer sambil melambung dua bola dengan satu tangan dan berlari sejauh 6.4 kilometer sambil melambung bola.


Apa yang lebih menakjubkan, Salter melakukan aksi yang menakjubkan itu hanya dalam masa satu jam 57 minit.


DiiktirafKejayaan itu menyebabkannya diiktiraf sebagai pemegang rekod dunia paling aneh tahun ini oleh RecordSetter.com.


Kejayaan Salter itu turut mendapat pujian dan penghargaan dari seluruh dunia terutamanya pengemar sukan melambung bola seperti Perry Romanowski.
"Sebelum ini belum ada sesiapa yang mampu melambung bola sambil berenang. Dialah manusia pertama yang melakukan aksi tersebut," kata Romanowski.
Bagaimanapun pengasas bersama RecordSetter.com, Dan Rollman mengakui bukan mudah untuk memilih pemenang rekod dunia paling pelik tahun ini.


Menurutnya, pemilihan kali ini sangat sukar ekoran banyak aksi yang dihantar kepada mereka untuk diadili sangat hebat sehingga turut mencetuskan perdebatan sengit dalam kalangan juri.


Tambahnya, pemilihan Salter dibuat kerana triatlon sambil melambung bola adalah satu simbol kejayaan manusia.


Selain Salter, antara pemegang rekod dunia paling pelik sebelum ini temasuklah Pete Moyer yang melakukan aksi senaman mendagu (chin-up) sebanyak 10 kali sambil bermain gelung rotan.


Teruskan membaca..

:)



Teruskan membaca..

Thursday, July 4, 2013

Doa Abi Darda






Doa Abi Darda


Ya ALLAH, Tuhan Kami,

 Engkau Tuhan, tiada Tuhan

 (yang berhak disembah) melainkan Engkau. 

Kepada Engkaulah kami bertawakal dan

 Engkaulah Tuhan Arasy yang Maha Besar.

 Sesuatu yang dikehendaki ALLAH

 pasti berlaku dan sesuatu yang tidak 

dikehendaki ALLAH pasti tidak akan berlaku.

 Tiada daya upaya dan tiada sebarang kekuatan 

yang dapat menjayakan dan menggagalkan sesuatu

 melainkan dengan izin

 ALLAH Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. 

Kami mengetahui sesungguhnya ALLAH 

(atas tiap sesuatu) amat berkuasa. 

Dan sesungguhnya ALLAH meliputi 

pengetahuannya pada tiap-tiap sesuatu. 

Ya ALLAH, Tuhan kami, 

sesungguhnya kami memohon

 perlindungan Engkau daripada

 kejahatan/keburukkan 

pada diri kami dan daripada kejahatan

 tiap-tiap mahkluk yang melata

 (jin, syaitan, binatang dan manusia) 

Engkaulah yang mengawasi ubun-ubunnya 

(segala gerak-gerinya). 

Sesungguhnya Tuhan kami 

di atas jalan yang benar.

Amin Ya Rabbal Alamin


Teruskan membaca..

Penghayatan di sebalik ibadah puasa



Penghayatan di sebalik ibadah puasa



Didik jiwa melawan hawa nafsu, jadi insan bertakwa

Jika diizinkan Allah SWT, kita akan bertemu lagi dengan bulan Ramadan untuk kesekian kalinya. Justeru, sewajarnya bagi kita berazam untuk meningkatkan amal ibadah dalam pelbagai aspek berdasarkan peluang Allah berikan.

Ramadan adalah madrasah bertujuan melatih umat Islam bertakwa, bersyukur dan mendapat petunjuk Ilahi. Menurut Yusuff al-Qaradawi dalam bukunya Al-Ibadah fil-Islam, madrasah Ramadan menambah kekuatan kerohanian, bulan untuk melawan nafsu dan persediaan berjihad.

Firman Allah SWT: “Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang yang dulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)

Melahirkan insan bertakwa

Menurut Profesor Dr Wahbah Zuhaili dalam ‘Fiqh al-Islam wa adillatuh’ menyebut, ibadah puasa adalah ‘madrasah’ bertujuan melahirkan insan bertakwa berlandaskan firman Allah SWT: “Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang yang dulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)

Menurut Dr Wahbah Zuhaili lagi, berpuasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka, mengekang nafsu syahwat daripada menguasai diri, membina cetusan naluri yang peka dan sensitif serta memulihkan kekuatan struktur dalaman tubuh badan.

Dr Mustaffa Siba’i menerusi bukunya ‘Ahkamu syiam wa falsafat fi dhu al-Quran wa al-sunnah’ menjelaskan, ibadat puasa sebagai madrasah atau pusat latihan membina kekuatan dari aspek al-madi (kebendaan) dan kekuatan al-ruhi (roh).
Selain itu, madrasah Ramadan juga mampu meningkatkan motivasi untuk melakukan pembaikan diri atau tazkiyah, meningkatkan kualiti diri menerusi penghayatan nilai unggul yang dinamakan takwa.

Dari aspek psikologi, manusia terdiri daripada empat komponen utama iaitu fizikal, emosi, kognitif dan spiritual. Berdasarkan komponen itu, madrasah Ramadan diharapkan dapat melatih fizikal, emosi, kognitif dan spiritual untuk melakukan transformasi ke arah kebaikan dituntut Islam.

Perubahan atau tindakan yang perlu dilakukan itulah yang dikategorikan sebagai sukatan pelajaran. Melalui latihan sukatan pelajaran dilalui dalam bulan Ramadan itu, diharapkan dapat membina generasi mantap dan kukuh.

Falsafahnya mudah, jika mampu mendidik dan mengalahkan nafsu, sudah pasti ia mampu mengatasi masalah serta cabaran hidup dengan sebaliknya. Jika gagal melawan nafsu, sudah pasti banyak cabaran dan dugaan yang mendatang gagal diharungi.

Melihat konteks lebih luas, banyak pengajaran boleh diperoleh daripada penghayatan madrasah Ramadan khususnya berkaitan semangat juang kerana kesukaran untuk berpuasa berjaya diatasi melalui kewajipan puasa di bulan Ramadan.

Umat Islam daripada yang kecil hingga yang tua menanam tekad untuk menyempurnakan puasa bermula saat memasang niat kepada tibanya waktu berbuka. Kesungguhan itu membuktikan kesediaan berdepan dugaan menahan lapar serta dahaga.

Kecintaan kepada agama memberi semangat kepada tentera Islam berdepan musuh dalam peperangan Badar yang terjadi pada 17 Ramadan tahun kedua hijrah. Kesabaran serta ketakwaan tentera Islam menunjukkan sifat tawakal kepada Allah SWT.

Madrasah Ramadan juga mendidik diri menghayati konsep hablun min Allah (hubungan dengan Allah) dan konsep hablun minannas (hubungan sesama manusia). Hubungan itu terserlah dalam ibadah dan akhlak yang dilakukan sepanjang Ramadan dan diharap diteruskan selepas Ramadan.

Selain meningkatkan ibadat kepada Allah SWT, puasa juga mendidik jiwa insan untuk berkongsi nikmat dikurniakan dengan memperbanyakkan amalan sedekah yang mampu membersihkan jiwa daripada perasaan sombong.

Kesediaan berkongsi rezeki dengan golongan memerlukan juga melahirkan sifat tawaduk serta sentiasa mensyukuri nikmat Allah SWT.

Ganjaran lailatul qadar

Dalam latihan madrasah Ramadan, pasti ada cemerlang. Mereka akan menerima ganjaran iaitu lailatul qadar malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Begitu juga yang menamatkan ibadat Ramadan dengan sempurna, ketibaan Syawal pasti disambut penuh kegembiraan.

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan keimanan dan keikhlasan, diampunkan dosanya yang lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Anugerah lain turut diberikan kepada individu yang melalui latihan dengan baik melalui ganjaran pahala untuk melalui pintu syurga ar-Rayan. Sabda Rasulullah SAW: “Di dalam syurga ada pintu yang dinamakan ar-Rayan. Orang yang berpuasa masuk melalui pintu ini pada hari kiamat.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mereka yang berjaya melalui madrasah Ramadan dengan jayanya menerima ganjaran pahala yang diberikan oleh Allah serta pengiktirafan ‘takwa’ yang menjadi matlamat ibadah puasa. Lebih baik jika semangat itu diteruskan pada Syawal dengan melaksanakan puasa sunat Syawal.

Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan disusuli dengan puasa bulan Syawal, ganjarannya seolah-olah berpuasa setahun.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 
Sumber 



Teruskan membaca..

Wednesday, July 3, 2013

Monday, July 1, 2013

15 KESILAPAN IBUBAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK




15 KESILAPAN IBUBAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK

Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hamba-Nya. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.

Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda :

"Tahukah engkau siapakah orang yang mandul."

 Berkata para sahabat :

"Orang yang mandul ialah orang

 yang tidak mempunyai anak."

 Lalu Rasulullah SAW berkata :

"Orang yang mandul itu ialah

 orang yang mempunyai ramai anak

tetapi anak-anaknya itu

 tidak memberi kemanfaatan kepadanya

 sesudah ia meninggal dunia."

- (Maksud Al-Hadis )

1. Kesilapan pertama: Kurang berdoa 
 
Kurang berdoa semasa mengandung.
Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah Saidul (penghulu) Istighfar Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9) Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38) Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
Kurang berdoa semasa membesarkan anak. 


 
Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128) Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74) Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

2. Kesilapan kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti: menakutkan anak-anak dengan sekolah, menakutkan dengan tempat gelap, menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau, menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur.

3. Kesilapan ketiga: Tidak tegas dalam mendidik anak-anak, tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak, terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.

4. Kesilapan keempat: Menegur anak secara negatif seperti mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah). Membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.

5. Kesilapan kelima: Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual). Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani

6. Kesilapan keenam: Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. :

“ Pada suatu hari Rasulullah SAW

mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a.

Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy

sedang berada di rumah baginda.

Berkata Aqra' : "Ya Rasulullah!

Aku mempunyai sepuluh orang anak,

tetapi aku belum pernah mencium

seorang pun dari mereka."

 Rasulullah melihat kepada Aqra'


 kemudian berkata :

"Siapa yang tidak mengasihi

tidak akan dikasihi."

-(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

7. Kesilapan ketujuh: Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas. Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi dihadapan anak-anaknya.

8. Kesilapan kelapan: Susunan rumahtangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.

9. Kesilapan kesembilan: Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.

10. Kesilapan kesepuluh: Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.

11. Kesilapan kesebelas: Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama' dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.

12. Kesilapan keduabelas: Bertengkar di depan anak-anak. Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya.

13. Kesilapan ketigabelas: Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar.

14. Kesilapan keempatbelas: Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video[1]. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.

15. Kesilapan kelimabelas: Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak. Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. 
 

Sumber : Darulharis



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiaHoXs5nEFqtlwxz5T3mCu4ugR4byRTCLEf3OpeSm0JGHNigQR1JigomlmcJh3Cm67ea1JkFV4T5Sd2JQAg3CZsoL8bNTb6egX5W9bPtfxZYNVoM7RxxQy9XiHrLWyr3cwlJgmi-0Psl78/s1600/Pendidikan+Anak+Dalam+Islam+INSAN+KAMIL.jpg


p/s :

Peringatan untuk diri sendiri


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...