Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, April 6, 2013

Solat satu penawar

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEizQ1EuTBiNn2UxO_XvaTaSE_ShgqY8zuYzjKEUQB6-gSYq0MbxYXkPMxMFFgdG8mb6LSMkRlsx8tAZeIPXKwhZN0iRB2G5T2dY-BDM_vlCfA-hnB_OrugC6VM_2PeLfDUL-OVsAaCTKzg/s400/28.jpg

Solat satu penawar

 

Oleh IBRAHIM ABDULLAH



MENGENAI solat sebagai penawar jasmani dan rohani jelas dinyatakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah daripada Abu Hurairah RA bermaksud: Rasulullah SAW melihatku sedangkan aku tidur melingkar kerana sakit perut, lalu Baginda berkata, asykam darda? Aku menjawab, betul wahai Rasulullah SAW. Baginda berkata: Bangunlah lalu solat, kerana solat adalah ubat."



Dalam kajian mengenai solat sebagai ubat atau penawar bagi perut yang sakit, para ulama mengungkapkan sekurang-kurangnya ada beberapa alasan. 



Pertama, urusan Ilahi yang merupakan ibadat. Kedua, urusan jiwa iaitu kerana jiwa yang merasa sakit terhibur dengan bersolat dan berkurangan kesedihannya sebelum timbul kekuatan yang mengatasi rasa sakit.



Perlu diketahui bahawa para tabib yang mahir zaman dahulu melakukan segala usaha untuk memperkuatkan kekuatan jasmani dan rohani. 



Kadang-kadang mereka menguatkan dengan makanan, kadang-kadang dengan harapan, kadang-kadang dengan rasa takut, sedangkan solat menghimpun lebih banyak daripada itu. Di dalamnya menimbulkan kepada seseorang hamba rasa takut, khuatir, harapan, malu, cinta dan ingat akhirat yang dapat menguatkan stamina serta melegakan dadanya, lalu dengan itu menjadi tertolaklah penyakit itu.



Menurut Imam az-Zahabi, solat mempunyai manfaat semula jadi iaitu seperti olahraga jiwa dan olahraga tubuh. Ini kerana solat menghimpun antaranya berdiri, rukuk, sujud, ketundukan, perkumpulan, ikhlas, ibadat, merendahkan diri, menghinakan diri dan lain-lain. 


 
Bersamanya bergerak sendi-sendi badan dan kebanyakan organ tubuh menjadi lunak, terutama perut dan usus serta bantuannya yang paling kuat dalam mendorong air seni dan menurunkan makanan dari lambung (perut).



Selain itu, solat berfungsi sebagai penawar dan ubat seperti diungkapkan oleh al-Muwafaq Abdul Latif al-Baghdadi dalam kitab Al-Arabain: Aku sungguh telah melihat sekumpulan mereka yang mempunyai waktu luang dan kemewahan yang terjaga kesihatannya lalu mencari sebab manfaatnya itu, maka aku mendapati mereka banyak solat dan tahajud."



Al-Baghdadi juga menyatakan alangkah bermanfaatnya sujud untuk penderita keadaan lemah fizikal, alangkah kuatnya bantuan sujud untuk membuka sumbatan hidung, alangkah kuatnya bantuan sujud mematangkan air seni dan menurunkan makanan dari lambung serta usus, dan menggerakkan kotoran yang tertahan di dalamnya serta mengeluarkannya.



Sementara itu, Imam az-Zahabi menyatakan, kebanyakan yang dapat digembirakan oleh solat itu adalah jiwa dan solat dapat menghilangkan kesedihan. 




Solat juga dapat memadamkan api amarah, menyebabkan suka kepada kebenaran dan sikap merendah diri kepada sesama manusia, menghaluskan perasaan hati, menganjurkan memberi maaf dan membenci terhadap perkara yang buruk dan bersifat dendam.



Imam az-Zahabi menyatakan lagi, banyak perkara yang bermanfaat didapati dalam solat, iaitu berupa fikiran dan pengaturan yang tepat, jawapan yang benar, membuat seseorang ingat apa yang telah lupa, lalu ia berfikir tentang sumber-sumber perkara dan jalan-jalannya serta kemaslahatan dunia dan akhirat. 



Solat juga dapat menjadi saranan muhasabah diri, terutama waktu solat malam (tahajud dan qiamullail), waktu hening sunyi, di mana kekuatan alam rohani amat memberi manfaat bagi seseorang.



Ibnu Qayyim Rahimahullah dalam Al-Musnad berkata, bahawa Nabi SAW apabila bersedih kerana suatu perkara, baginda melalukan solat. Kerana Allah berfirman bermaksud: Ambillah pertolongan daripada kesabaran dan solat.



Menurut Ibnu Qayyim, manfaat solat juga membawa rezeki, menjaga kesihatan, mengusir gangguan, menolak penyakit, memperkuat hati, menyerikan wajah, menyenangkan jiwa, menghilangkan kemalasan, memotivasi organ tubuh. Juga meningkatkan stamina, melapangkan dada, menyuntik gizi pada rohani, menyinari jiwa, memelihara kenikmatan, menghilangkan bencana, membawa berkat, menjauhkan daripada gangguan syaitan dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.



Oleh kerana itu, Ibnu Qayyim menyimpulkan, bahawa solat mempunyai pengaruh yang ajaib sekali dalam menjaga dan memelihara kesihatan jasmani dan rohani seseorang serta dapat mengusir segala bentuk unsur yang membahayakan.



Apabila dua orang yang sama-sama terkena musibah atau diserang penyakit, bala dan cubaan, pasti yang melakukan solat akan merasa lebih ringan dan akibat yang dirasakan juga lebih aman dan selamat.





Teruskan membaca..

Ilmuan Arab pakar geologi


Ilmuan Arab pakar geologi


AT-TIFASYI merupakan seorang ilmuan Arab yang sangat terkenal dalam bidang geologi. Beliau tergolong sebagai salah seorang ilmuan dan pengasas pertama ilmu geologi.



Nama sebenar beliau ialah Syihabuddin Abu Abbas Ahmad bin Yusuf bin Ahmad bin Abu Bakr bin Hamdun. Beliau dikenal dengan nama At-Tifasyi kerana dilahirkan di sebuah desa yang bernama Tifasy, iaitu yang terletak berhampiran kota Qafshah, sebelah barat Tunisia. Beliau juga dikenal dengan nama Al-Qafshi.



At-Tifasyi lahir pada 580 Hijrah / 1184 Masihi. Beliau berasal dalam kalangan keluarga yang kaya raya dan berpengaruh. Datuknya adalah salah seorang kakitangan kerajaan Al-Muwahhidin yang pernah memerintah negara Maghribi. Bapanya adalah seorang pegawai di pejabat kehakiman.



Syihabuddin At-Tifasyi telah menghabiskan masa kecilnya dan sebahagian daripada masa remajanya di Tunisia. Dia kemudian berkunjung ke Kaherah dan dari kota tersebut beliau berangkat menuju Damsyik dan kemudian kembali ke Tunisia. 



Ketika berada di tanah tumpah darahnya, Tunisia, beliau memegang jawatan sebagai hakim di kota Qafshah hingga digulingkan oleh pembesar yang berkuasa di kota itu kerana kebencian yang telah tertanam sebelumnya di hati penguasa tersebut terhadap At-Tifasyi.



Ketika di Mesir, At-Tifasyi telah menjalin hubungan baik dengan Sultan Al-Ayyubi dan Raja Al-Kamil. 



Perjalanan beliau berakhir di kota Kaherah, Mesir hingga akhirnya At-Tifasyi dipanggil kembali oleh Yang Maha Berkuasa, meninggalkan dunia yang fana ini pada 651 Hijrah / 1253 Masihi.



At-Tifasyi telah mencipta dasar ilmu geologi, terutama dalam pengajian dan penelitian yang berhubung dengan batu-batuan (mineralogi). Beliau juga banyak menguasai ilmu geografi, melakukan pemantauan terhadap udara dan menguasai ilmu kedoktoran, serta mengarang buku dalam bidang itu. 



Buku karangannya, kitab Azhar Al-Afkar Fi Jawahir Al-Ahjar merupakan ensiklopedia besar dalam ilmu geologi dan mineralogi. Buku ini dibahagi menjadi beberapa bab dan tiap-tiap bab membahas tentang salah satu jenis logam atau 'batu mulia'. 



Penulisan buku ini selesai pada 640 Hijrah (1242 Masihi), dan pernah diterjemahkan beberapa kali ke dalam bahasa Latin, Perancis, Inggeris, dan Jerman.



Demikian juga dalam bidang ilmu alam (geografi) di mana dalam kitab Saj' Al-Hudail Fi Akhbar An-Nil, sebuah buku ensiklopedia menerangkan tentang sungai di Mesir dan keadaannya ketika surut dan banjir. Juga tentang keadaan tanah yang dialiri oleh sungai itu serta hasil pertaniannya.



Teruskan membaca..

Friday, April 5, 2013

Melabelkan buku terlaris

Melabelkan buku terlaris

 

 

BUKU best seller boleh difahami sebagai buku paling laris yang diterbitkan pada jangka masa tertentu. Buku paling laris ini boleh dikategorikan dalam bidang tertentu seperti buku fiksyen atau non-fiksyen. Setiap buku yang diterbitkan ada peminatnya tersendiri.




Secara amnya best ertinya baik dan seller bermakna terjual. Oleh itu best seller boleh difahami sebagai buku yang paling banyak terjual atau dibeli oleh pembaca.
Menurut sejarah, best seller adalah istilah bagi jualan buku yang pertama digunakan di Kansas pada 1889. Di Barat pada abad ke-16 dan 17, buku Robinsoe Crusoe (1719) dan The Adventure of Roderick (1748) adalah novel pendek yang suka dibaca oleh orang ramai dan dianggap terlaris.



Ada banyak kriteria yang menentukan buku terlaris. Ia bergantung pada penerbit yang menjalankan perniagaan buku itu. Misalnya sesebuah penerbit itu menentukan kriteria buku terlaris adalah hasil ulang cetak dan jumlah yang dicetak dalam waktu tiga bulan sejak terbit pertama kali. 



Pengiraan ini dibuat pada setiap minggu, bulan atau tahun. Buku-buku ini dikategorikan sebagai novel, buku agama, buku pengetahuan atau sebagainya. Label buku terlaris itu boleh ditentukan selepas buku tersebut mendapat sambutan pembaca dan terpaksa diulang cetak beberapa kali atas permintaan pembaca. Label itu dilekatkan di kulit buku untuk menarik perhatian pembaca.


Meletakkan label buku terlaris dianggap sesetengah pihak sebagai amat wajar. Ini kerana ia dilihat sebagai usaha mempromosikan buku tersebut supaya mencatatkan lebih banyak jualan.



Menurut kajian, perkara ini dilakukan atas dorongan untuk mengaut keuntungan. Ada fakta menyebutkan bahawa buku-buku yang dijual terpaksa dicetak berulang kali kerana ada pembaca lebih terpengaruh dengan label buku terlaris yang diletakkan. 



Di Indonesia ada kajian menunjukkan pada 2010, daripada 85.1 peratus penduduk Indonesia, seramai 240.271.522 juta orang beragama Islam, 9.2 peratus Protestan, 3.5 peratus Katolik, 1,8 peratus Hindu dan 0.4 peratus Buddha.



Daripada statistik penduduk di atas, 
buku atau kitab suci terlaris yang dijual
 sepanjang tahun di negara tersebut
 adalah seperti berikut:


1. Al-Quran 


2. Injil 


3. Veda (Kitab suci agama Hindu)


4. Vinaya Pitaka, Sutta Pitaka, Abhidhamma Pitaka 
(Kitab suci agama Buddha)



Al-Quran terlaris kerana majoriti penduduk Indonesia ialah penganut agama Islam. Hampir setiap rumah memiliki al-Quran. Begitu juga di Malaysia, selain buku umum, kitab suci adalah yang terlaris.



Di Eropah dan Amerika Syarikat (AS), kitab suci al-Quran mula dibeli dan dibaca oleh warga Inggeris selepas tercetusnya Islamofobia. Berjuta-juta naskhah dijual kepada pembaca yang ingin mengetahui ajaran Islam.
Selain al-Quran, Wikipedia mencatatkan antara buku umum terlaris dunia adalah A Tale of Two Cities oleh Charles Dicken yang diterbitkan pada 1859 dengan jualan 200 juta naskhah di seluruh dunia. 



Buku-buku lain termasuk The Little Prince karangan Antoine de Saint Exuper terbit 1943 terjual lebih 140 juta naskhah, The Hobbit karya J.R.R.Tolkein terbit 1937 terjual 100 juta naskhah, Dream of the Red Chamber karya Cao Xueqin ditulis dalam bahasa Cina pada 1754-1791 terjual 100 juta naskhah, begitu juga buku And Then There None karya Agatha Christie yang terbit tahun 1939 juga terjual 100 juta naskhah di seluruh dunia.


Pada 2012 di negara kita, 
antara buku umum terlaris adalah
 seperti berikut:


1 A Doctor In The House: The Memoirs Of Tun Dr. Mahathir Mohammad oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad 


2 Wisdom From Laughter: 500 Jokes
With Life Lessons oleh Oh Teik Bin & Lee Kiang Wui


3 Ubat, Doa & Penyembuhan Serta
Khasiat Surah Al-Quran oleh Ustaz Sharhan Safie


4 Marketing Halal: Creating New 
 Economy, New Wealth oleh Liow Ren Jan & Jamil Bidin

 
5 Mydin di Sebalik Tabir oleh Dr.Siti
Hawa Mohd.


6 Ensiklopedia Solat: Kombinasi Fakta
Hukum Dan Sains (Fiqah, Falsafah, Sejarah, Saintifik) (Ilustrasi & Foto Menarik) oleh Datuk Hashim Yahaya.


7 Hotshots- 40 Years Of Great News
Images oleh The Star


8 Travelog Kewartawanan Islam oleh
Roslan Hamid


9 Memoir Perjuangan Politik Syed
Husin Ali oleh Dr. Syed Husin Ali. 


10 The Best Of Chef Wan: A Taste Of
Malaysia oleh Chef Wan.


MPH Book Store pula mencatatkan 
buku terlaris akhir 2012 antaranya:


1 Tuhan Sedang Menguji Kita oleh Ustaz
Kazim Alias.


2 Di Mana Dia Di Hatiku oleh Pahrol
Mohd. Juoi.


3 Penawar Duka Pengubat Sengsara
oleh Dr. Asri Zainal Abidin.


4 Rothschild: Yahudi Kepercayaan Dajal
oleh Ibnu Yaacob.


5 400 Kesalahan Dalam Solat oleh
Muhammad al Misri


6 Ensiklopedia Solat-Kombinasi Fakta,
Hukum dan Sains oleh Datuk Hashim Yahaya.


7 Diari Hamil: Menanti Detik Keindahan
Bersama Mu oleh Khariul Nisa Zakaria


8 Sebelum Aku Berikan-Berusaha
Mencapai Mampu oleh Haikal Asyraf


9 Ziarah ke Alam Barzah oleh Al Imam
Jalaluddin As Sayuti


10 Di Hamparan Shahrukh - Ku Seru
Nama Mu oleh Hasrizal Abdul Jamil




Dari catatan di atas kita dapati buku-buku agama dan memoir personaliti terkemuka tanah air menjadi buku terlaris. Namun begitu ia belum dapat mengatasi jualan buku kategori novel cinta yang mencapai ratusan ribu naskhah dan diulang cetak berulang kali. 



Berdasarkan hakikat ini industri penerbitan buku boleh digerakmajukan dan bilangan pembaca boleh digandakan sekiranya kita bersedia melakukan sesuatu yang boleh menghidupkan suasana pembacaan dalam kalangan orang ramai. Mengadakan label buku terlaris antara usaha yang boleh dijalankan.



Teruskan membaca..

Thursday, April 4, 2013

Adab baik akhlak cantik

Adab baik akhlak cantik

 




Adab yang baik 
adalah benteng diri kepada gejala sosial.
DALAM mengejar kemajuan, 
adab sangat dipentingkan kerana
 orang yang beradab adalah orang yang 
sentiasa mementingkan budi bahasa dan 
tatasusila sebagai orang yang beradab. 
Kita sering mendidik kanak-kanak dan remaja 
supaya beradab tetapi orang tua tidak pula
 beradab dalam berkata-kata dan perlakuan
 yang ditunjukkan.





Islam amat menekankan pendidikan 
adab kepada anak-anak dan juga dalam
 kalangan keluarga. Islam menetapkan 
beberapa adab seperti adab berhias diri, 
adab menjaga orang sakit, adab amar makruf
 nahi mungkar, adab di tempat rekreasi, 
adab menjaga kemudahan awam, 
adab menziarahi jenazah dan adab 
dalam pergaulan seharian.





Sebagai ibu bapa pendidikan adab
 terhadap anak-anak sangat penting.
 Ibu bapa mestilah menunjukkan adab 
dan teladan yang baik. Begitulah
 seperti kata peribahasa, seperti 
ketam mengajar anaknya berjalan betul,
 sedangkan ibu atau bapa ketam tak pernah
 berjalan betul. Ada ibu bapa melarang
 anaknya merokok, sedangkan mereka sendiri
 adalah perokok tegar. 
 Bagaimanakah nasihat 
dan teladan hendak diterapkan 
kepada anak-anak? 
Jawapannya terletak kepada 
kebijaksanaan ibu bapa tersebut.







Memetik kata-kata cerdik pandai, 
adab yang baik adalah seni untuk 
 membuatkan orang berasa selesa 
berhubung dengan kita.
 Sesiapa yang menyebabkan
 paling sedikit orang berasa tidak selesa, 
dialah baka yang terbaik dalam kumpulan itu.






Ingatlah kehebatan adab
 terutama adab yang baik yang
 ditunjukkan oleh seseorang kepada orang lain.
 Orang yang beradab sentiasa menjaga 
percakapan, bicara dan perlakuannya di mana
 sahaja dia berada sama ada keseorangan
 atau di khalayak ramai.






Nabi SAW bersabda yang bermaksud: 



"Sesungguhnya
 seorang mukmin mengambil 
(melaksanakan) adab daripada Allah. 
Kalau Allah meluaskan adab baginya, 
maka akan luas adabnya dan
 menyempitkannya (menahan dan 
tidak memberinya adab) 
maka sempitlah adabnya." 

(riwayat Al Hakim).








Begitulah juga kita seharusnya 
menjaga adab dengan pemimpin, 
ibu bapa, guru dan orang yang lebih tua.
 Begitu juga kita wajar mempamerkan adab 
yang baik kepada kanak-kanak dan orang 
yang lebih muda sebagai teladan dan
 ikutan kepada mereka.








Sebagai renungan, 
Wahab Munabin pernah mengingatkan, 
adab dan akhlak yang buruk seperti 
tembikar yang sudah pecah. 
Tidak dapat dilekatkan lagi dan tidak dapat 
dikembalikan menjadi tanah. 
Begitu jugalah manusia 
yang tidak beradab dan berakhlak 
diumpamakan seperti 
tembikar yang pecah.







Ini membuktikan adab dan akhlak 
sangat penting dalam kehidupan,
 jika adab dan akhlak kita rosak
 dan tercemar sukar sekali untuk
 memperbaikinya. Orang akan ingat
selama-lamanya akan perbuatan yang kita 
lakukan yang merosakkan adab dan akhlak. 



Nabi SAW bersabda:  



" Yang muda 
 mendahului memberi salam
 kepada yang tua,
 yang berjalan
 kepada yang duduk 
dan yang berjumlah sedikit 
kepada yang banyak. "

(riwayat Bukhari)






Kesempurnaan budi dan adab 
sangat dipentingkan dalam kehidupan.
 Kata-kata yang lemah lembut dan beradab 
adalah inti peradaban kepada bangsa.
 Adab dan sopan juga adalah kecantikan
 budi pekerti yang terpuji yang sangat 
disanjung sejak dahulu hingga sekarang.
 Menurut Al Bukhari, Nabi SAW 
lebih malu daripada seorang gadis
 dalam pingitannya.








Mempraktikkan adab yang baik 
dalam kehidupan sangat digalakkan. 
 Pendidikan adab ini mestilah
 dilakukan sejak kecil lagi bagi 
memperkukuh akidah, ibadah
 dan akhlak seseorang. 
Pendidikan ini juga 
dapat meneguhkan
 pendirian atau istiqamah 
terhadap perintah Allah 
dengan penuh keyakinan.
 Nabi SAW, bersabda: 




"Sesungguhnya Allah
 indah dan senang kepada keindahan. 
Apabila seorang keluar untuk 
menemui kawan-kawannya hendaklah 
merapikan dirinya." 



(Riwayat Baihaqi)







Kebaikan adab juga akan
 menunjukkan ketinggian akhlak seseorang. 
Apabila seseorang itu beradab baik,
 sudah pasti akhlaknya juga turut baik. 
Pendidikan adab juga akan meliputi 
pendidikan ibadah, keimanan, akal dan akhlak.






 Justeru, adab bercakap
 juga sangat penting dalam kehidupan. 
Bercakap merupakan suatu budaya manusia
 yang melambangkan hati, sikap dan fikiran. 







Oleh itu, 
peliharalah lidah dan ikutilah adab
 yang baik semasa bercakap.








Lantaran itu, Nabi SAW, bersabda:  



" Sesiapa mempercayai Allah
 dan hari kemudian (akhirat) maka
 semestinya dia bercakap perkataan
 yang baik ataupun hendaklah dia diam sahaja.

  (riwayat Bukhari dan Muslim).







 Oleh itu, sebagai ibu bapa
 didiklah anak-anak dengan bercakap
 menggunakan perkataan yang 
baik-baik sahaja.







Natijah, pendidikan adab dan akhlak 
mestilah dilakukan secara berterusan.
 Menjaga aurat, perlakuan dan percakapan 
adalah adab yang paling baik.






 Jika adab sentiasa dijaga
 tidak akan ada perbuatan yang 
 membabitkan gejala sosial yang merosakkan
 dan menghancurkan masa depan.




Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...