Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, December 16, 2011

Taat rakyat kepada Seri Paduka dituntut


Khutbah Jumaat:

Taat rakyat kepada Seri Paduka dituntut



SISTEM perlantikan Yang di-Pertuan Agong diamalkan di negara ini unik dan istimewa yang menjadi tonggak kestabilan negara serta mengukuhkan lagi institusi Raja Berperlembagaan.




Apa yang jelas, sistem perlantikan dan penggiliran membolehkan rakyat menghayati kesinambungan sejarah silam dan kehidupan masa kini yang secara tidak langsung menyerlahkan identiti sebuah negara berdaulat.
Menjadi tanggungjawab rakyat jelata memberikan taat setia tidak berbelah bagi kepada Yang di-Pertuan Agong sebagai pemerintah negara.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan taatlah kepada Ulil-Amri dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah an-Nisa’, ayat 59)




Mengikut sejarah ketamadunan Islam, golongan umara’ dan ulama adalah dua golongan dihormati masyarakat. Golongan ini sentiasa menjadi perhatian dan amat berpengaruh. Disebabkan itu, ketika Islam mula bertapak di Tanah Melayu, alim ulama diberi pengiktirafan sebagai penasihat kepada Sultan atau Raja.



Pengiktirafan begitu tinggi bertepatan prinsip Islam yang menjunjung kedudukan ulama dan selaras sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Anas bin malik: “Sesungguhnya perumpamaan orang yang berilmu pengetahuan di muka bumi ini seperti bintang di langit yang menjadi petunjuk dan menerangi dalam kegelapan sama ada di daratan mahupun lautan, apabila ia terbenam atau hilang dikhuatiri akan hilang arah tujuan.”



Imam al-Baihaqi meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya:




“Sesungguhnya penguasa atau pemerintah yang adil itu adalah bayangan Allah di bumi yang menjadi tempat berlindung bagi setiap orang yang dizalimi.”
Menjelaskan peranan umara’, Khalifah Umar al-Khattab pernah memberi nasihat dan peringatan kepada Gabenor Mesir ketika itu, Abu Musa al-Asy’ari: “Penguasa yang paling berbahagia ialah mereka yang rakyatnya merasa bahagia hidup di bawah pemerintahannya. Sementara penguasa yang paling celaka pula ialah mereka yang rakyatnya merasa celaka hidup di bawah pemerintahannya. Ingat jangan hidup bermewahan kerana para pegawai kamu akan meniru kamu. Bandingkan diri kamu sama seperti binatang ternakan. Apabila binatang itu dibawa ke padang rumput yang menghijau ia akan makan banyak sehingga menjadi gemuk. Kegemukannya itu akan menjadi sebab kepada kebinasaannya kerana ia akan disembelih untuk dimakan.”



Imam al-Ghazali ketika mengulas peranan ulama dan umara’ pada zamannya menyatakan:


“Adalah menjadi kebiasaan bagi ulama

melakukan kerja amar makruf dan nahi mungkar

tanpa mengira sangat kekejaman pemerintah.

Mereka percaya Allah akan menjaga mereka.

Mereka rela menjadi syahid jika

ditakdirkan begitu oleh Allah.

Oleh kerana mereka ikhlas,

bersikap jujur dan menyumbangkan tenaga

semata-mata menegakkan ilmu, maka orang ramai

mudah menerima nasihatnya.

Tetapi sekarang lidah ulama menjadi kelu

kerana diikat oleh kepentingan.

Kalaupun mereka bercakap,

tidak akan berjaya kerana pembawaan hidup

mereka sendiri berbeza dengan apa dicakapkan.

Sesungguhnya rakyat rosak kerana pemerintah

dan pemerintah rosak kerana ulama.

Sementara ulama pula rosak kerana

tamak harta dan pangkat.”



Diriwayatkan daripada Abu Naim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:




“Ada dua kelompok manusia,

jika kedua-duanya baik,

maka masyarakat akan jadi baik,

dan jika kedua-duanya rosak,

maka masyarakat akan rosak,

mereka itu ialah ulama dan umara’.”



Bagaimana memperkasakan hubungan ulama dan umara’? Melalui nasihat dan saling hormat menghormati sebagai cara mengeratkan hubungan ulama dan umara’. Ulama mesti berintergriti, ikhlas, jujur, berpandangan luas dan memberi nasihat berlandaskan kepada kebenaran tanpa dipengaruhi mana-mana pihak atau fahaman tertentu.


Begitu juga dengan umara’, mereka mestilah bersikap terbuka dalam menerima nasihat dan pandangan serta mampu membina kerjasama baik dengan mana-mana pihak. Ingatlah, hubungan ulama dan umara’ ibarat aur dengan tebing dan perkongsian bijak mereka akan membawa rahmat kepada negara dan ummah.




Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)






Teruskan membaca..

Majikan, pekerja swasta boleh pilih usia bersara




Majikan, pekerja swasta boleh pilih usia bersara

Cadangan MEF pastikan tiada paksaan terus bekerja


KUALA LUMPUR: Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mencadangkan supaya umur persaraan sektor swasta dilanjutkan kepada 60 tahun tidak seharusnya dijadikan sebagai satu mandatori, sebaliknya majikan dan pekerja wajar diberi pilihan.






Pengarah Eksekutifnya, Shamsuddin Bardan, berkata MEF secara dasarnya bersetuju dengan lanjutan usia persaraan sektor swasta, namun berpendapat pekerja tidak seharusnya dipaksa untuk bersara pada usia 60 tahun.
MEF melihat majikan juga tidak seharusnya dipaksa kerana kemungkinan ada pekerja yang tidak menunjukkan prestasi kerja yang baik atau menghadapi masalah kesihatan. - Shamsuddin Bardan, Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF)
“Ini disebabkan kemungkinan segelintir pekerja swasta itu mempunyai rancangan lain yang mahu dilakukan selepas mencapai usia 55 tahun... jika kita memaksa mereka untuk bekerja sehingga 60 tahun, ia mungkin menyebabkan mereka berasa bosan dan boleh menjejaskan produktiviti.






“Kita harus memberi peluang kepada pekerja sama ada mereka mahu bersara pada 55 tahun atau bekerja lagi lima tahun... peluang sama juga harus diberikan kepada majikan.



“MEF melihat majikan juga tidak seharusnya dipaksa kerana kemungkinan ada pekerja yang tidak menunjukkan prestasi kerja yang baik atau menghadapi masalah kesihatan,” katanya ketika dihubungi, semalam.



Kelmarin, laporan muka depan akhbar ini melaporkan umur persaraan pekerja sektor swasta akan dilanjutkan daripada 55 tahun kepada 60 tahun mulai tahun depan selepas mendapat sokongan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan MEF. Shamsuddin berkata, mekanisme pelaksanaan dasar itu masih pada peringkat perbincangan dan Kementerian Sumber Manusia juga sedang memperhalusi cadangan dikemukakan oleh MEF dan MTUC.






Di AYER KEROH: Kementerian Sumber Manusia dijangka hanya dapat membentangkan Akta Persaraan Pekerja Swasta (APPS) bagi membolehkan had umur persaraan pekerja swasta dilanjutkan daripada 55 tahun kepada 60 tahun pada sesi Parlimen akan datang.




Menterinya, Datuk Seri S Subramaniam, berkata kerajaan ketika ini dalam peringkat perbincangan untuk menggubal akta berkenaan bagi membolehkannya diselaraskan dengan had persaraan kakitangan awam.




“Kementerian masih pada peringkat perbincangan dengan wakil pekerja dan majikan bagi menggubal undang-undang untuk membolehkan APPS dilaksanakan.



“Apabila kedua-dua pihak sudah bersetuju dengan apa dicadangkan, termasuk beberapa faktor lain dibangkitkan dalam penggubalan undang-undang dan ia dapat diselesaikan, akta ini akan dibawa ke Parlimen. Jika boleh pada sesi akan datang,” katanya.





Beliau berkata demikian selepas menyampaikan ijazah, diploma dan sijil kepada graduan di Majlis Konvokesyen Ke-9 Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM) di Dewan Seri Negeri, di sini, semalam.




Mengulas lanjut, Subramaniam berkata, pada masa ini, dari segi perundangan, tiada had umur persaraan ditetapkan untuk sektor swasta dan ia terpulang kepada majikan masing-masing.




“Apabila akta ini dilaksana, ia diseragam di seluruh negara dan boleh digunakan sebagai satu perlindungan kepada pekerja, termasuk mengambil kira jangka hayat usia penduduk di Malaysia secara purata pada masa ini adalah 75 tahun,” katanya.


Teruskan membaca..

Beberapa opsyen Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibantah



Beberapa opsyen SPBA dibantah







CUEPACS minta 1.4 juta kakitangan awam tidak tandatangan surat tawaran JPA







KANGAR: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) semalam membantah pelaksanaan beberapa opsyen Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang didakwanya kurang jelas, selain tempoh terlalu singkat diberikan kepada penjawat awam untuk menerima tawaran itu.
Serentak itu, kongres berkenaan meminta kira-kira 1.4 juta penjawat awam tidak menandatangani surat tawaran Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi SBPA sehingga mereka berpuas hati dan memahami sepenuhnya skim berkenaan.
Keputusan itu dibuat hasil undian sebulat suara 125 perwakilan CUEPACS seluruh negara yang berhimpun selama dua hari bermula kelmarin membincangkan isu pelaksanaan SBPA pada Mesyuarat Kongres Khas yang berlangsung di Hotel Putra Brasmana, di sini.









Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata keputusan membantah opsyen SBPA dibuat pada mesyuarat itu berdasarkan kepada pertimbangan wajar 125 perwakilan, sebagai mewakili isi hati 1.4 juta penjawat awam seluruh negara.




Katanya, lima inti pati digariskan melalui bantahan untuk dimajukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang dijangka ditemui pada 19 Disember ini, antara lain meliputi desakan pembatalan Exit Policy selain penjelasan kedudukan pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus seperti diumumkan melalui SBPA baru-baru ini.




“Buat masa sekarang, kita membantah pelaksanaan beberapa opsyen SBPA dan meminta kira-kira 1.4 juta penjawat awam tidak menandatanganinya terlebih dulu sebelum rundingan antara CUEPACS dan Perdana Menteri diadakan.
“Kita akan tetapkan temu janji pada 19 Disember ini, yang mana semua 125 perwakilan kongres seluruh




negara dijangka menemui Perdana Menteri di Seri Perdana, Putrajaya bagi membincangkan secara terperinci permintaan serta desakan CUEPACS dalam SBPA,” katanya.




SBPA diumumkan Perdana Menteri pada 7 Oktober lalu dijangka membawa pelbagai faedah dan insentif kepada kakitangan awam yang dilaksanakan mulai tahun depan dengan beberapa perubahan seperti skim pencen, gaji dan elaun serta prospek perjawatan dengan tempoh perkhidmatan yang dilanjutkan sehingga usia 60 tahun.




Ditanya mengenai lima tuntutan terbabit, Omar berkata selain pembatalan Exit Policy dan penjelasan mengenai kedudukan pelarasan gaji, CUEPACS turut mendakwa tiada sebarang rundingan bersama diadakan antara kongres itu dan JPA yang dilihat memungkinkan wujudnya unsur berat sebelah.




“Kita juga nasihatkan pihak lain yang tiada kaitan dengan CUEPACS supaya tidak campur tangan dalam soal perjuangan kongres kerana ini hak kami untuk pertahankan kepentingan semua penjawat awam,” katanya.












Teruskan membaca..

Thursday, December 15, 2011

'Keamanan negara bukan datang bergolek, merosakkannya amat mudah'







'Keamanan negara bukan datang bergolek,

merosakkannya amat mudah'

SESIAPA sahaja yang menonton filem Ombak Rindu, pastinya terpesona dengan keindahan latar belakang dan pemandangan lokasi penggambaran filem tersebut.



Persekitaran yang sungguh permai dengan sawah padi menghijau yang terbentang luas, air laut yang jernih serta burung-burung helang sayup-sayup berterbangan mencari mangsanya di permukaan laut.



Sesekali ombak membadai lembut pantai dan batu-batuan di tepiannya. Pendek kata, bagi sesiapa yang ingin mencari ketenangan, di situlah tempat yang paling sesuai. Di manakah lokasi sebenar penggambaran filem Ombak Rindu? Tidak lain tidak bukan di negeri Kedah Darul Aman.



Negeri ini menjadi tumpuan bukan sahaja rakyat seluruh negara tetapi juga dunia. Baru sahaja Sabtu lalu, berakhirnya Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2011 (LIMA '11) yang menggamit pelancong tidak kira tempatan mahupun luar negara.



Keindahan Langkawi semasa berlangsungnya Pameran LIMA '11 sungguh terserlah sehinggakan ramai para pelancong datang ke Langkawi sempena cuti sekolah. Maka, tidak menghairankanlah, syarikat produksi filem Ombak Rindu memilih Langkawi sebagai lokasi utama penggambaran filem tersebut.



Jika sekiranya sebelum Langkawi dibangunkan, namanya hanya dikenali dengan kisah lagenda Mahsuri. Namun, kini rezeki yang melimpah ruah dek kerana pembangunan pelancongan yang telah, sedang dan akan dilaksanakan memberi impak positif kepada sosio-ekonomi penduduk Langkawi.



Pelan Tindakan Pelancongan Langkawi dilancarkan minggu lalu bagi meletakkan nama pulau lagenda ini di peta dunia agar sebaris dengan pulau-pulau terkemuka di dunia seperti Seychelles, Mauritius, Bali, Maldives dan Hawaii. Kelebihan Langkawi sebagai antara pulau terindah di dunia bakal menjayakan Pelan Tindakan Pelancongan Langkawi.



Apa yang penting di sini, semua pihak terutamanya pihak pelaksana dan penduduk Langkawi bekerja keras bagi menjayakannya. Bantuan yang diberikan oleh kerajaan patut digembleng sebaik mungkin. Kerjasama kerajaan negeri juga amat diperlukan.



Di sini perbezaan fahaman politik di antara kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya menjadi halangan bagi meningkatkan kerjasama kedua-dua pihak.



Objektif utama ialah menjaga kebajikan rakyat dengan meningkatkan pendapatan mereka pada tahap yang lebih tinggi melalui sektor pelancongan. Kejayaannya bakal menjadikan negara kita sebagai destinasi utama pelancongan dunia.



Ketika ini, Malaysia berada di kedudukan kesepuluh terbaik dari segi jumlah kedatangan pelancong ke Malaysia. Tidak mustahil satu hari nanti dengan pelan perancangan pelancongan yang rapi, Malaysia berada sebaris dengan negara Perancis (berada di kedudukan pertama).



Agenda melonjakkan pelancongan negara kini berada dalam 'kamus' Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Bidang Keberhasilan Ekonomi Negara (NKEA).



Selepas berakhirnya LIMA '11, minggu ini sekali lagi negeri Kedah menjadi tumpuan seluruh negara dan dunia. Sultan Kedah ditabalkan buat kali kedua sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14.



Sembah tahniah ke bawah Duli Tuanku. Semoga Malaysia di bawah pemerintahan ke bawah Duli Tuanku akan sentiasa aman sejahtera sebagaimana negeri Kedah yang selama ini sentiasa aman dan damai bertepatan dengan namanya Kedah Darul Aman.



Keamanan negara bukan datang bergolek. Ia perlu diusahakan. Negara kita pernah mengalami rusuhan kaum yang merencatkan pembangunan ekonomi negara. Namun, selepas itu semua pihak bingkas bekerjasama untuk menyatukan balik rakyat Malaysia.



Keamanan yang dinikmati pada masa sekarang adalah usaha semua pihak terutamanya para pemimpin terdahulu. Merosakkannya amat mudah. Sekelip mata sahaja. Tetapi membinanya memakan masa bertahun-tahun.



Dengan keamanan yang dinikmati oleh rakyat jelata. Kini, negara kita menuju ke arah negara maju. Sasaran pendapatan per kapita AS$15,000, tiga juta pekerjaan baru dan pendapatan negara kasar (PNK) RM1.7 trilion pada tahun 2020 mampu dicapai jika sekiranya keamanan negara sentiasa terjaga.



Agenda memajukan negara melalui pelbagai program transformasi seiring dengan keamanan negara yang sentiasa dijaga mampu merealisasikan Wawasan 2020.



Negara kita aman damai sehinggakan berjuta-juta warga negara asing berlumba-lumba untuk datang ke sini bagi mencari rezeki.



Ketika pengangguran di negara-negara Barat berada pada tahap tertinggi, negara kita masih mampu menjana peluang-peluang pekerjaan yang sebahagiannya dikuasai oleh warga asing.



Tiada gunanya segala transformasi dipersembahkan untuk rakyat tetapi rakyat secara keseluruhannya tidak mengambil peluang yang terhidang di depan mata. Rakyat juga perlu berusaha meningkatkan pendapatan, selain daripada usaha kerajaan membantu rakyat meningkatkan pendapatan dan mengurangkan kos sara hidup seharian.



Sekarang terpulanglah kepada rakyat sama ada ingin 'berlari' bersama-sama dengan kerajaan untuk mencapai kedudukan yang lebih baik pada masa akan datang atau selesa dengan keadaan sekarang. Semuanya terletak pada rakyat yang merupakan agen transformasi paling utama dalam memacu ekonomi negara pada tahap terbaik.




Oleh

ROHAMI SHAFIE

PENULIS ialah Pensyarah Kanan

Perakaunan dan Kewangan Kolej Perniagaan (COB),

Universiti Utara Malaysia (UUM).




Sumber










Teruskan membaca..

Pertandingan taranum medan timba ilmu



Pertandingan taranum medan timba ilmu




JOHOR BAHRU 14 Dis. - Malam Seni Taranum al-Quran anjuran Yayasan Warisan Johor (YWJ) tahun ini turut diserikan dengan penyertaan daripada salah seorang bekas peserta program realiti Akademi al-Quran 2011.



Berbekalkan pengalaman yang ada di dalam akademi berkenaan, Mohd. Zakiuddin Hanafi, 16, berjaya muncul johan bagi kategori C iaitu peserta berusia 13 tahun ke atas selepas mengetepikan cabaran sembilan peserta lain.



Dengan pengalaman yang ada, dia yang mewakili daerah Muar memberitahu, sebelum menyertai pertandingan itu pelbagai latihan intensif dilakukan termasuk mendapatkan tunjuk ajar daripada guru-guru berpengalaman bagi memastikan kelancaran bacaannya pada malam itu.



"Saya bersyukur dengan kejayaan ini dan saya akui saya masih lagi gementar apabila berada di atas pentas untuk memperdengarkan bacaan saya tetapi semua itu berjaya di atasi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.



Murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Seri Pengkalan, Semerah yang mewakili daerah Batu Pahat, Amirul Ashraf Jamaluddin, 10, berkata, dia begitu teruja apabila dapat menyertai pertandingan seumpama itu dan ia menjadi lebih bermakna apabila muncul johan bagi kategori A iaitu peserta berusia bawah 13 tahun.



Katanya, dia sedikit gementar apabila tiba hari bertanding kerana perlu bersaing dengan peserta-peserta lain yang dilihat lebih berpengalaman dalam bidang itu.



Bagi johan kategori D, Nurul Izzati Nashreen Maarof, 16, dari Sekolah Menengah Agama Segamat yang mewakili daerah Segamat turut menyuarakan rasa gembira apabila dapat menyertai pertandingan itu dan ia dilihat sebagai medan untuk menimba ilmu dalam seni taranum.



Katanya, latihan dilakukannya selama ini termasuk bimbingan daripada guru-guru berpengalaman dalam seni taranum ternyata sangat berkesan apabila dia berjaya menyampaikan bacaan al-Quran dengan baik pada hari pertandingan.



Johan Kategori B, Amira Badriyah Azahar, 11, dari Sekolah Kebangsaan Tangkak dari derah Ledang memberitahu, kejayaannya pada malam itu adalah sesuatu sangat bermakna buat dirinya yang masih baru dalam bidang itu.



"Selain mengadakan latihan sendiri, keluarga saya turut menghantar saya ke kelas untuk mempelajari ilmu taranum. Saya tetap ada rasa gementar kerana ini merupakan kali pertama saya menyertai pertandingan seperti ini," katanya.




Sumber








Teruskan membaca..

Aceh kaunseling belia 'punk'



Aceh kaunseling belia 'punk'




pix_gal0







Sekumpulan daripada 65 belia 'punk' mandi di tasik selepas rambut mereka dicukur di pejabat polis Aceh Besar, Aceh, semalam, selepas ditahan dalam satu konsert punk-rock kerana dianggap mencemarkan nilai Islam. Awalnya, remaja dan belia terbabit diarah menanggalkan rantai leher dan rantai besi sebelum ditolak masuk ke kolam untuk pembersihan 'rohani,' kata Ketua Polis, Iskandar Hasan.




Selepas diberi pakaian baru, beliau menyerahkan berus gigi kepada setiap seorang dan dengan nada tegas menyuruh mereka ‘menggunakannya.’ Ia adalah usaha terbaru pihak berkuasa mempromosi nilai moral di Aceh, satu-satunya wilayah dalam negara sekular 240 juta penduduk yang majoritinya beragama Islam melaksanakan undang-undang syariah. Di Aceh, berzina dihukum rejam dengan batu sampai mati. – Agensi





Teruskan membaca..

Belia patut sahut cabaran jadi 'superhero'




Belia patut sahut cabaran jadi 'superhero'



GENERASI muda negara ini terus menerima perhatian dan pengiktirafan daripada kerajaan apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin menggelar golongan ini superhero kepada negara sebab mereka mempunyai kuasa mengubah dan jika semua superhero ini berganding tenaga dengan kerajaan, program transformasi negara lebih mudah menjadi realiti.


Kerajaan juga dilihat terus komited dalam menerima pandangan dan buah fikiran belia negara apabila Najib juga mengumumkan kerajaan sentiasa terbuka mendengar pandangan dan idea daripada belia dalam menjayakan setiap program transformasi negara.
Dalam menggalas tanggungjawab ini, cabaran terbesar orang muda ialah kebijaksanaan dalam menggunakan ruang dan platform yang disediakan kerajaan untuk mengeluarkan idea bernas dan mempunyai impak tinggi demi kelestarian kemajuan negara melalui program transformasi yang dilaksanakan, di samping melontarkan kritikan dan maklum balas membina yang datang dengan idea untuk menyelesaikannya.
Sikap keterbukaan dan kesediaan kerajaan untuk mengiktiraf hak dan mendengar suara golongan ini tidak dapat dinafikan lagi. Misalnya baru-baru ini kerajaan bersetuju meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974 bagi membenarkan mahasiswa berumur 21 tahun ke atas menjadi ahli parti politik.


Ini jelas memperlihatkan keseriusan kerajaan untuk turut membabitkan peranan belia dalam segenap program transformasi yang sedang dilaksanakan agar ia turut memenuhi kehendak dan harapan kelompok anak muda yang bakal menjadi generasi pelapis negara.


Ringkasnya, mereka mendapat ruang secukupnya untuk memberikan pandangan dan komen bersesuaian.


Justeru, apa yang diharapkan ialah belia kita akan lebih peka dan memainkan peranan lebih aktif dengan menyalurkan idea kreatif dan berinovasi untuk memajukan negara. Semoga harapan kerajaan terhadap belia tidak disia-siakan begitu saja. Oleh itu, belia kita perlu bangkit menyahut cabaran ini dengan membuktikan mereka mampu menggalas tanggungjawab mengemudi negara ini suatu hari kelak.


NOOR MOHAMAD SHAKIL HAMEED,


Universiti Putra Malaysia,


Selangor.





Teruskan membaca..

Malam Seni Taranum al-Quran


Malam Seni Taranum al-Quran

Antara penal juri pada Majlis Malam Seni Taranum al-Quran

di Dewan Besar Pusat Islam Iskandar, Johor Bahru, baru baru ini.






JOHOR BAHRU 14 Dis. – Keindahan alunan bacaan al-Quran merupakan suatu terapi jiwa yang sangat berkesan dan mampu memberikan ketenangan jiwa kepada setiap individu yang menghayatinya.



Dalam usaha untuk terus menyuburkan bacaan al-Quran dan melestarikan seni taranum dalam masyarakat, Yayasan Warisan Johor (YWJ) tampil sekali lagi menganjurkan Malam Seni Taranum al-Quran.



Seni taranum jika dilihat daripada perspektif ilmu adalah satu kaedah suara dipelbagaikan serta diistilahkan sebagai kaedah seni suara yang dibunyikan menerusi nada, rentak dan irama yang sangat lunak menggunakan kaedah tertentu bagi mencantikkan seni bunyi sesuatu bacaan khususnya al-Quran.




Di Malaysia, kaedah ini dikenali dengan nama Taranum al-Quran sempena sepotong hadis Rasulullah yang bermaksud,



“Apa yang diizinkan Allah


atas sesuatu itu ialah apa yang diizinkan


kepada nabinya yang selalu


mengelokkan lagu (taranum)


bacaan al-Quran.”



Malam Seni Taranum al-Quran yang dianjurkan itu merupakan kemuncak kepada Program Kesenian Islam yang direncanakan sepanjang tahun ini oleh Unit Kesenian Islam YWJ dan ia salah satu pendekatan kerajaan negeri melestarikan bacaan al-Quran serta seni taranum itu sendiri di kalangan anak muda.



Ketua unit tersebut, Abu Bakar Selamat berkata, program itu adalah susulan daripada kursus taranum yang diadakan sepanjang tahun ini dan ia diadakan di semua 10 daerah di negeri ini dan beberapa peserta terbaik dari setiap daerah dipilih mempersembahkan bacaan masing-masing di hadapan panel juri terdiri daripada pakar seni taranum.



“Jika dahulu program ini hanya dibuka kepada peserta dewasa sahaja tetapi kali ini ia turut dibuka kepada pelajar sekolah dan juga guru pengiring mereka yang mana guru mengiringi murid sekolah juga dikehendaki turut serta dalam kursus taranum disediakan itu.



“Setiap kumpulan pelajar sekolah yang terlibat akan dibahagikan mengikut kumpulan terdiri daripada empat pelajar dengan seorang guru pengiring. Bagi pelajar sekolah ini, kita minta pihak sekolah menyediakan pelajar yang memiliki asas taranum agar mereka mudah mengikuti kursus disediakan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.



Pada zaman keagungan Islam dahulu, ilmu taranum juga membangun serta mempunyai pelbagai aliran popular antaranya misri iaitu seni lagu al-Quran yang dipopularkan oleh qari dari Mesir dan kawasan sekitarnya, hijazi (Mekah dan Madinah), iraqi (Iraq dan kawasan sekitar), kurdi (Iraq dan Turki) dan ajami iaitu aliran dipopularkan oleh qurra yang bukan berketurunan Arab seperti Iran dan beberapa negara lain.



Kini aliran paling popular dan diterima di seluruh dunia ialah aliran misri. Qari-qari Mesir yang muktabar telah mengambil dan mengubah suai taranum atau lebih mereka sebutkan sebagai ilmu maqamat itu daripada aliran di atas mengikut budaya serta mengarabkannya untuk bacaan al-Quran.



Taranum asas dalam aliran misri terdiri daripada tujuh lagu iaitu al-bayyati, soba, hijaz, nahawand, rast, sikah dan jiharkah.



Abu Bakar berkata, seperti sebelum ini, para peserta pertandingan hanya akan mengetahui lagu yang bakal dibacakan ketika berada di atas pentas dan ia tidak mengikut susunan nada suara sebaliknya diberikan secara rawak.



“Seperti tahun lalu, mereka akan berlagu mengikut apa yang diminta oleh panel juri dan ia tidak mengikut susunan daripada nada rendah kepada yang tinggi seperti pertandingan taranum lain. Mereka mungkin akan menyampaikan bacaan menggunakan soba dan nahawand mungkin hijaz dan jiharkah.



“Selain bertaranum, mereka turut dinilai dari aspek ketepatan bacaan, hukum tajwid dan teknik penggunaan suara,” katanya.





Sumber







Teruskan membaca..

Kanak-kanak dicakar seekor siamang jantan







Budak parah diserang siamang


Anita Sulaiman menemani anaknya, Muhammad Afiq Haziq
yang masih trauma menerima rawatan di Hospital Besar Melaka, kelmarin. -
UTUSAN/Gaie Uchel







MELAKA 14 Dis. - Seorang kanak-kanak lelaki yang melawat Zoo Melaka bersama ibu bapanya diserang dan dicakar seekor siamang jantan menyebabkan daging kaki kanannya terkoyak hingga menampakkan tulang dalam kejadian yang berlaku petang semalam.



Haiwan tersebut sebelum itu bertindak ganas terhadap seorang kanak-kanak perempuan menyebabkan kecederaan ringan di tumit kanan.



Muhammad Afiq Haziq, berusia tiga tahun sembilan bulan kini mendapat rawatan di Hospital Melaka manakala kanak-kanak perempuan itu, Zukrina Abdul Hadi, 5, dibenarkan pulang selepas mendapat rawatan pesakit luar di hospital sama.



Ketika kejadian yang berlaku pukul 2.30 petang itu, Muhammad Afiq didukung bapanya, Kamarul Baharin, 38, bersama isteri, Anita Sulaiman, 36, bersiar-siar di dalam zoo berkenaan.



Kata Anita, selepas sejam bersiar-siar, dia sekeluarga melewati kawasan khas seperti pulau terbuka yang di kelilingi kolam menempatkan siamang jantan.



"Tiba-tiba saya dikejutkan dengan jeritan orang ramai dan apabila menoleh ke belakang saya melihat 30 hingga 40 pengunjung lari bertempiaran seperti dikejar sesuatu," katanya ketika ditemui di Hospital Melaka hari ini.



Dalam suasana panik ketika itu, kata Anita, secara tiba-tiba seekor siamang jantan muncul lalu bertindak agresif dengan menerkam dan menggigit kaki kanan anaknya.



"Dalam ketakutan saya terus berlari ke arah anak bongsu saya dan cuba menyelamatkannya," ujarnya.



Katanya, dalam suasana cemas itu dia melihat suaminya menarik bulu di kepala siamang itu supaya melepaskan kaki anaknya yang ketika itu sudah terkulai dan berlumuran darah.



"Haiwan itu langsung tidak berganjak dan mujurlah seorang pengunjung yang kebetulan berada di situ bertindak menyepak perut siamang itu menyebabkan haiwan itu melarikan diri," katanya.



Menurutnya, sebaik sahaja haiwan itu melepaskan gigitan pada kaki Muhammad Afiq, suaminya terus berlari ke pejabat zoo untuk mendapatkan bantuan dan rawatan.



Menurut Anita, dia difahamkan anaknya adalah mangsa kedua serangan haiwan tersebut yang sebelum itu menyerang seorang lagi kanak-kanak menyebabkannya cedera ringan.



"Doktor yang merawat memberitahu luka yang dialami Muhammad Afiq memang dalam dan saya sendiri melihat daging betisnya hancur sehingga nampak tulang," katanya.



Anita berkata, peristiwa hitam itu bukan sahaja menyebabkan anaknya trauma, malah dia sekeluarga serik untuk mengunjungi mana-mana zoo lagi selepas ini.



Sementara itu Pegawai Perhubungan Awam Zoo Melaka, Masri Mohd. Arof memohon maaf kepada keluarga terbabit di atas kejadian yang berlaku itu.



Menurutnya, pihaknya akan membuat siasatan terperinci dengan pakar-pakar haiwan dari universiti tempatan serta zoo lain dan mengambil langkah-langkah pencegahan bagi mengelak perkara itu berulang.



"Haiwan tersebut telah ditangkap dan diasingkan bagi menyiasat punca ia boleh terlepas kerana ia memang tidak pernah keluar dari kawasan pulau khas itu. Siamang sebenarnya tidak akan menyerang sekiranya tidak berlaku provokasi," katanya.






Sumber








Teruskan membaca..

Generasi Muda Benteng Pertahanan Negara


Belia benteng pertahanan negara




AKTIVITI bersama masyarakat mampu lahirkan generasi muda yang berjiwa kental.
AKTIVITI
bersama masyarakat
mampu lahirkan
generasi muda yang berjiwa kental.



Generasi muda perlu dalami ilmu agama elak tersasar

GOLONGAN muda harus dijadikan benteng pertahanan negara yang sedia berjuang dan berkorban apa saja untuk menyelamatkan tanah air tercinta. Dengan fizikal yang kuat, akal cerdas dan iman tuntas, generasi muda perlu menyedari serta meletakkan diri mereka di tempat sewajarnya.
Tiada siapa mampu menafikan kebanyakan generasi muda hari ini lebih bijak. Mereka betah bersama golongan yang lebih dewasa kerana mempunyai ilmu dan pengetahuan tinggi. Untuk menjadi benteng negara, selain fizikal dan minda perkasa, golongan muda juga bertanggungjawab dalam urusannya dengan Allah SWT, manusia dan alam.
Tanpa keberanian, orang muda tidak akan mempunyai cita-cita sedangkan impian hidup adalah angan-angan yang memungkinkan kejayaan lebih besar,
Mereka harus memahami kepentingan ilmu sehingga sanggup menadah kitab walau di mana saja dan apa juga rintangannya kerana mereka yang akan meneruskan legasi memastikan umat Islam seluruh dunia hidup di landasan agama sebenar.

Sungguhpun generasi muda cukup matang menilai dan membina keupayaan, tanpa bimbingan, mustahil mereka mampu menerajui diri untuk menjadi insan terbilang yang memiliki kebijaksanaan, kecerdasan akal serta sahsiah mulia.

Lebih-lebih lagi cabaran hari ini tidak setara dengan kesediaan ibu bapa dan pendidik menghadapi segala kemungkinan mendatang sehingga kelihatan lesu mencari punca, tetapi masalah semakin meruncing serta tidak terbendung.

Selain itu, mereka harus mempunyai hikmah dalam tindak tanduk selain adil, amanah terhadap tanggungjawabnya kepada Allah serta manusia dan alam. Jika tidak amanah, mungkin mereka tidak akan ragu-ragu untuk berdusta dan memusnahkan hak orang lain. Mereka juga mesti berani kerana kejayaan tidak dapat dicapai tanpa ada rasa gerun atau sanggup gagal. Jika berjaya, itulah langkah untuk mencipta kejayaan yang lain seterusnya menjadi ikutan kepada golongan yang memerlukan qudwah hasanah di kalangan mereka.

Tanpa keberanian, orang muda tidak akan mempunyai cita-cita sedangkan impian dalam hidup adalah angan-angan yang memungkinkan kejayaan lebih besar. Cita-cita boleh merubah kehidupan dan menjadikan seseorang itu berjasa kepada agama dan negara.

Bagaimanapun, ia memerlukan hasrat dan tekad yang tinggi serta sokongan berterusan. Perkara merisaukan ialah jika peluang menjadi orang muda yang hanya sekali dirasai sepanjang kehidupan dipersiakan dengan kejahilan terhadap agama.

Hari ini generasi muda menjadi beban kepada agama dan negara. Mereka tidak mempedulikan ilmu, menjauhi suruhan agama dan mempersendakan hukum yang mengikat mereka sebagai individu Muslim.

Entah di mana silapnya, orang muda bencikan cara hidup Islami, sering membantah, melangkaui akhlak dan sahsiah, malah mempercayai amalan tahyul yang mudah meresapi minda sehingga menjadikan nujum sebagai guru yang membimbing akidah mereka.

Sukar mencari generasi muda yang bersusah payah menelan keperitan hidup untuk menuntut ilmu dan mengamalkan akhlak mulia sekali gus merubah kehidupan dan keluarga supaya mengikut acuan agama.

Ibu bapa yang mempunyai anak remaja harus sentiasa belajar mempertingkatkan komitmen dan tanggungjawab membimbing mereka mengikut ajaran agama. Dosa dan pahala harus menjadi zikir yang basah di bibir supaya anak sentiasa diingatkan serta tahu batasan dalam tindak-tanduk, bukan menghalalkan semua cara sehingga menggadaikan maruah agama.

Bukan semua orang muda tidak tahu masa depan mereka bergantung kepada urusan dunia yang mereka tangani hari ini.

Bukan semua jahil bahawa masa muda hanya sekali dan jika tidak diambil peluang, akan berlalu pergi begitu saja.

Mereka harus berjaga-jaga, jangan sampai waktu muda merosakkan kehidupan. Tetapi ramai juga yang terpesong ke jalan lain kerana orang muda tidak ‘dipaksa’ menjadi mereka yang selayaknya.

Justeru, orang muda perlu mengatur langkah lebih gagah, usah peduli rasa rendah diri yang membantutkan usaha memajukan agama, bangsa dan negara. Mereka juga hendaklah setia kepada pemimpin, apalagi ibu bapa yang setia bersama sepanjang hayat.

Bagi generasi akan datang, zaman muda ini adalah tempoh mencorakkan masa depan dan boleh jadi menakutkan jika apa yang dicorakkan lebih dahsyat daripada fenomena dilalui belia hari ini. Diharap mereka dapat berubah dan mengubah untuk masa depan lebih baik.



Penulis ialah Pensyarah Kanan

Fakulti Syariah dan Undang-Undang

Universiti Sains Islam Malaysia,

kini melanjutkan pelajaran di United Kingdom
.












Teruskan membaca..

Wednesday, December 14, 2011

BERITA baik untuk kaum hawa


pix_middle



BERITA baik untuk kaum hawa yang gemarkan fotografi. Tidak perlu lagi mengheret kamera besar dan berat kerana kini anda boleh mendapatkan teknologi SLR hanya pada kamera sebesar tapak tangan!



Inilah teknologi terbaru yang diketengahkan Nikon. Memperkenalkan kamera kompak siri Nikon J1 dan Nikon V1 tetapi dipenuhi pelbagai fungsi kamera profesional.



Nikon J1 dicipta untuk mereka yang gemar merakamkan detik berharga dan mudah dibawa ke mana saja walaupun di dalam saku sendiri.



Lebih menarik, kamera ini juga boleh merakam video HD sepenuhnya apabila dilengkapi resolusi 1080/60i. Selain itu, bagi yang kreatif, anda juga boleh menggunakan kamera ini untuk merakam detik bahagia melalui fungsi video gerak perlahan dengan resolusi 400fps (640x240) hingga 1,200fps (320x120).




Selain itu, ia turut dilengkapi ciri auto yang mengawal elemen utama rakaman seperti komposisi gambar, warna, kecerahan, pergerakan dan subjek kemudian memilih mod senario yang tepat bagi menghasilkan foto terbaik sebelum ia dipaparkan menerusi skrin LCD bersaiz besar, 3.0 inci. Ia juga mempunyai ciri SLR apabila turut dilengkapi sistem pencarian optikal.





Tidak cukup dengan itu, kamera kompak ini turut membolehkan pengguna menukar lensa mengikut cita rasa mereka dengan menggunakan ‘mount adapter’ yang diselaraskan dengan lensa Nikkor F.



Apakah kelebihan kamera ini dibandingkan dengan SLR? Selain lebih ringan untuk dibawa, ia juga menampil kualiti gambar yang terbaik, mudah untuk digunakan, skrin LCD besar, 10.1 megapixel dan juga pilihan rakaman video yang lengkap.



Kekurangannya pula mungkin terletak pada harganya apabila Nikon 1 J1 di jual pada harga RM1,998 yang didatangkan bersama kit 10-30 mm, boleh dianggap mahal berbanding kamera kompak biasa.




Bagi siri V1 pula, ia tidak jauh berbeza berbanding J1. Namun, kelebihannya ia didatangkan bersama kit lensa yang boleh ditukar mengikut kesesuaian gambar yang ingin dirakam. Namun, harganya sedikit mahal berbanding J1 apabila dijual pada harga bermula RM2,858 (bersama kit 10-30mm).




Selain itu, perbezaan paling ketara antara dua produk ini adalah Nikon 1 J1 didatangkan bersama flash sebaliknya V1 pula tidak. Bagaimanapun, V1 boleh menggunakan flash daripada Nikon ‘SpeedLight SB-N5 flashgun’.




Tambah menarik, siri V1 turut dilengkapi dengan shutter elektronik ataupun secara manual. Malahan, kedua-duanya juga boleh dipilih menerusi menu untuk disesuaikan dengan pengguna.




Seperti J1, Nikon V1 juga mensasarkan pengguna wanita yang berkeluarga sebagai tumpuan penjualan. Mahukan sebuah kamera secanggih SLR tetapi kecil, inilah produknya.



INFO



PRODUK: Nikon 1


HARGA: RM1,998 (J1), RM2,858 (V1)


PENGELUAR: Nikon Corporation


PERTANYAAN: Nikon Malaysia Sdn Bhd


TELEFON: 03-7809 3688


LAMAN WEB: www.nikon.com.my







Sumber











Teruskan membaca..

RIBA Al-Qardh



Riba Al-Qardh popular




RIBA Al-Qardh adalah kadar atau manfaat tambahan yang melebihi jumlah pinjaman pokok berdasarkan kontrak pinjaman awal yang dikenakan oleh pemberi pinjaman kepada peminjam.




Riba jenis ini boleh dikira paling popular digunakan di kalangan masyarakat kita hari ini dan boleh dipecahkan kepada beberapa bentuk.





Antaranya, duit berbalas duit yang lebih banyak nilainya atau lebih tepat lagi, pinjaman berbentuk kewangan yang perlu dibayar melebihi nilai yang dipinjam seseorang.




Sebagai contoh, Ali meminjamkan Ahmad wang sebanyak RM2,000, dengan syarat membayar kembali dengan nilai lebih besar seperti RM2,500 dalam masa tiga bulan.





Sebarang pinjaman yang mensyaratkan pertambahan nilai ketika pembayaran semula dalam tempoh waktu itu adalah riba al-Qardh.





Ini adalah daripada jenis riba dalam kategori nilai kewangan berdasarkan faktor masa atau ‘time value of money’ yang diharamkan di dalam Islam.

Konsep ‘time value of money’ adalah satu nilai kewangan hari ini bernilai lebih pada masa depan.





Ini kerana, jika setiap RM1 digunakan sebagai perumpamaan, ia mungkin boleh dilaburkan untuk mendapatkan pulangan keuntungan. (Corporate Finance: Theory and Practice, Aswath Damodaran, John Wiley and Sons, New York, USA, 2001) Bagaimanapun, jika Ahmad memulangkan wang dengan nilai tambah (nilai lebih daripada pinjaman) tanpa sebarang paksaan atau syarat oleh Ali pada awal perjanjian, pinjaman dibuat sepanjang tempoh pinjaman adalah halal lagi terpuji di sisi Islam.

Hal ini pernah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW apabila baginda membelikan unta yang lebih baik daripada apa yang dipinjam oleh baginda dengan meminta sahabat itu tadi membeli seekor unta yang lebih baik lalu berkata:





“Sebaik-sebaik antara kamu (peminjam)


adalah memulangkannya dalam bentuk yang terbaik.”


(Riwayat Al-Bukhari).





Namun begitu, hukum haram masih berlaku jika peminjam, iaitu Ahmad walaupun dengan sukarela menawarkan pembayaran semula (repayment) dengan nilai tambah.





Ini kerana Islam tidak menerima campur tangan reda manusia dalam hukum yang berkaitan dengan hak Allah SWT.





Hukuman riba tergolong dalam kategori hak Allah SWT. Justeru, walaupun ditawar oleh peminjam dengan keredaan dirinya, hukum haram adalah tetap serupa, sama ada nilai tambah disyaratkan oleh pemberi pinjam atau peminjam, kedua-duanya adalah riba yang diharamkan.





Contoh riba Al-Qardh kedua pula adalah pinjaman berbentuk kewangan yang perlu dibayar bersama-sama sesuatu manfaat lainnya.





Sebagai contoh, pemberi pinjaman, Kamil memberi pinjaman RM1,000 kepada Hasan untuk tempoh lima bulan. Namun, sebagai balasan, Kamil mensyaratkan Hasan membantunya menyiapkan tugasannya.





Dalam contoh di atas, bantuan menyiapkan tugasan itu dikira riba kerana tergolong di dalam manfaat lebih yang diraih hasil pemberian pinjaman.





Ia diharamkan oleh Islam kerana ia jelas tindakan menindas yang mengambil kesempatan di atas bantuan pinjaman diberi walaupun tiada jumlah tambahan dalam bentuk wang tunai dikenakan sebagai bayaran semula.





Riba Al-Qardh ketiga pula adalah manfaat berbalas manfaat yang lebih. (bukan dalam bentuk nilai kewangan) Contoh riba jenis ini adalah apabila pemberi pinjaman, Hasan memberi pinjam keretanya kepada Yusuf dengan syarat dia perlu memulangkan kereta itu dengan tangki minyak penuh, padahal ketika pinjaman dilakukan, tangki minyak kereta tidak penuh.





Dalam contoh ini, riba berlaku kerana ia tergolong di dalam hadis pinjaman yang termasuk pulangan lebih yang disyaratkan.





Ia juga tergolong di dalam ‘ijma’ yang disebutkan oleh Ibn Qudamah, kerana manfaat kegunaan kereta dibalas dengan satu manfaat lain yang berbeza dan melebihi manfaat pinjaman itu tadi.





Dalam kes ini, jika pemberi pinjam ingin memperoleh sesuatu keuntungan seperti disebut di atas, dia tidak boleh menggunakan kontrak ‘pinjam’ ketika memberi keretanya, sebaliknya ia mesti menggunakan kontrak ‘sewa’ dengan nilai sewa, setangki penuh minyak.





Melalui cara itu, transaksi dan keuntungan yang diperoleh adalah halal.





Mungkin ada yang keliru disebabkan hasil dan akibat bagi kedua-dua transaksi kelihatan sama, walaupun demikian, ia berbeza di sisi Allah SWT.





Ini kerana pemberian pinjaman wang atau manfaat aset yang tidak dikenakan sebarang upah dan tidak diambil peluang meraih sesuatu manfaat bersifat material akan melayakkan pemberi pinjam untuk menerima gandaan pahala sebanyak 18 kali ganda bergantung kepada tahap keikhlasannya.





Sejurus kontrak ditukar kepada ‘sewa’, ganjaran sedemikian tidak lagi diperoleh oleh pemilik, sebagai gantinya pemilik menerima habuan di dunia berbanding habuan akhirat.





Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:




“Pada malam aku pergi ke syurga (ketika Israk Mi’raj),


aku melihat tertulis di dalam pintu Syurga,


“Setiap sumbangan sedekah digandakan pahalanya


kepada sepuluh kali, dan setiap pinjaman


tanpa faedah digandakan sebanyak 18 kali,”


lalu aku bertanya:


“Wahai Jibrail, mengapakah pemberian pinjam


lebih mulia daripada sedekah?”


“Jawab Jibrail:


Kerana yang meminta di waktu meminta itu,


sedang ia masih memiliki (mampu),


sedangkan orang yang meminta pinjaman


tidak akan meminta pinjam kecuali


benar-benar di kala keperluan.”


(Riwayat oleh Ibn Majah).




Al-Jassas menerusi kitab yang ditulis iaitu Ahkam al-Quran menyebut:




“Allah menamakannya sebagai qardh (pinjam)


sebagai penguat kepada perolehan


pahala kebaikannya, kerana jika ia bukan qardh,


maka pemberi pinjam layak



mendapat ganjaran (material) darinya.”


Contoh riba Al-Qardh yang boleh terjadi pula adalah,


hadiah duit berbalas hadiah duit yang lebih banyak.




Riba ini terjadi apabila seseorang individu atau dinamakan sebagai Kamil menghadiahkan wang berjumlah RM100 kepada Hasan dengan syarat dia perlu menghadiahkan Kamil wang sebanyak RM120 bulan depan.




Pemberian ini termasuk di dalam kategori riba Al-Qardh dan tergolong di dalam kategori pemberian pinjam walaupun menggunakan lafaz hadiah.




Penggunaan helah menukar lafaz dan nama tidak mampu mengubah ‘substance’ atau rangka asas kontrak yang sememangnya adalah pinjaman berserta faedah.




Contoh lain riba Al-Qardh pula adalah apabila hadiah yang diberi bersyarat atau dibayar juga dengan hadiah.




Hal ini boleh berlaku dalam situasi apabila pengantin lelaki dan wanita bersetuju bahawa pihak lelaki akan hadir dengan tujuh dulang hantaran bernilai RM10,000 manakala pihak wanita bersetuju dengan balasan sembilan dulang bernilai RM13,000.




Dalam konteks ini, masih berlaku syubhah riba Al-Qardh jika kedua-dua pihak bersetuju atas nilai harga tertentu iaitu RM10,000 berbalas RM13,000.




Namun, jika kedua-dua pihak tidak berpakat berkaitan harga dan hanya menentukan jumlah dulang hantaran semata-mata, ia adalah harus.




Yang menjadikannya haram adalah persetujuan wang berbalas wang yang lebih banyak.






Sumber











Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...