Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, November 24, 2011

Mengubah Ciptaan Allah S.W.T







KRISTINA dengan bibir asal (kiri) dan selepas mendapatkan 100 suntikan. Gambar kanan adalah watak kartun Jessica Rabbit.

KRISTINA dengan bibir asal (kiri)
dan selepas mendapatkan 100 suntikan.
Gambar kanan adalah
watak kartun Jessica Rabbit.






ST PETERSBURG: Seorang wanita Kristina Rei yang tidak suka memiliki bibir nipis membelanjakan 4,000 pound (RM20,000) untuk suntikan bibir.



Bagaimanapun, dia masih tidak berpuas hati dengan suntikan itu. Wanita berusia 22 tahun itu percaya bibirnya kelihatan hodoh dan dia cemburu dengan bentuk bibir penuh yang dimiliki kakaknya.




Kristina yang juga seorang juruteknik kemudian melakukan 100 kali suntikan silikon bagi membolehkan dia memperoleh bibir yang tebal dan muncung.



Kristina yang mengagumi karakter kartun Jessica Rabbit berkata: “Saya rasa saya nampak hebat.




“Saya sukakan bibir tebal Jessica Rabbit. Pada pandangan saya, dia adalah wanita sempurna,” katanya.




Kristina yang mengakui ketagih dengan suntikan itu kini ingin bibir yang lebih muncung, telinga dan hidung yang runcing dan payu dara lebih besar.



Kristina berkata: “Ia membuatkan saya gembira. Kadangkala orang lain mengejek saya mempunyai bibir tebal tetapi saya tidak hiraukannya.




“Saya inginkan sesuatu yang ekstrim. Saya mahu kelihatan seperti karakter kartun. Saya sudah ketagih dan saya sukakannya. “Beberapa rakan memberitahu saya tidak patut menyuntik bibir menjadi lebih tebal dan besar tetapi saya belum berpuas hati.



“Saya belum memutuskan berapa besar yang saya inginkan, tetapi setakat ini, ia masih kecil,” katanya.


Kosmo!




~Nabi haramkan cabut bulu di muka untuk cantik~


KAUM wanita amat mengambil berat mengenai kecantikan,

terutamanya kecantikan wajah kerana wajah

yang pertama dipandang orang apabila berjumpa.

Oleh itu,banyak di kalangan wanita sanggup membelanjakan wang

yang banyak untuk kecantikan wajah. Diantara cara

yang dianggap boleh mencantikkan wajah dan rupa paras ialah

dengan membentuk bulu kening atau alis mata

dengan mencabut dan mencukur sebahagian atau semuanya.

Kemudian bulu kening akan dibentuk semula dengan alat solekan

seperti celak dan pensel alis sehingga kelihatan

lebih cantik dan menarik.




Amalan itu bukanlah perkara baru

dalam dunia kecantikan wanita tetapi sudah diamalkan

wanita di zaman jahiliyah sebelum kedatangan Islam

dan hingga hari ini.

Malah dengan kebanjiran berbagai jenis alat solek

di pasaran serta kepakaran yang ada, bulu kening atau alis

yang sesuai dengan raut wajah seseorang

boleh dibentuk dengan mudah.

Walau bagaimanapun, wanita hari ini

perlu memastikan apa yang dilakukan tidak sesuai

dengan ajaran Islam, termasuk bidang persolekan.

Terdapat dua hadis yang menegur secara langsung

perbuatan mencukur bulu kening.

Riwayat tabf berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari,

bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin,

puteri Rasulullah saw.

Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.

Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum

seorang wanita yang membuang bulu- bulu yang terdapat

di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.

Aisyah menjawab:


" Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu semampumu."

Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim

dan Abu Daud yang menerangkan bahawa

Rasulullah saw bersabda:

"Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut

bulu kening atau bulu muka (al- Namisah)

atau meminta orang lain mencukur

atau mencabut bulu keningnya (al- Mutanammisah)

mencabut bulu kening atau bulu muka (al- Namisah)

atau meminta orang lain mencukur atau

mencabut bulu keningnya (al- Mutanammisah),

wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah."

Mengenai hadis pertama,

Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah

kepada wanita itu membawa arti bahwa wanita

boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka

untuk menghilangkan kejelekan

seperti jerawat dan bintik-bintik hitam.

Namun demikian,

beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka,

termasuklah bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantik.

Mengenai hadis kedua pula,

ulama menjelaskan pengertian al- Namisah.

Ibn al-Athir berpendapat ia bermaksud wanita- wanita

yang mencabut bulu-bulu yang terdapat

pada kawasan muka dengan tidak menggunakan alat pencabut.

Ibn Hajar pula berpendapat,

ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu

di muka dengan alat pencabut.

Abu Daud pula berpendapat,

ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu kening

atau mencukurnya dengan pisau pencukur

sehingga kelihatan halus.

Keterangan di atas menunjukkan perkataan al- Namisah

merangkumi semua pengertian iaitu

mencabut bulu-bulu di muka untuk kelihatan cantik

dan berseri.Majoriti fuqaha berpendapat,

mencabut atau mencukur bulu kening

sehingga kelihatan halus adalah diharamkan

sama ada kepada lelaki atau wanita kerana

perbuatan itu termasuk dalam istilah mengubah

ciptaan Allah sebagaimana dijelaskan dalam hadits kedua,

hanya dibolehkan merapikan saja
.










Batas-batas Dalam Berhias


Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:

”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu,

wanita yang mencukur alis dan mereka yang

meminta dicukur alis mereka,

wanita yang membentuk giginya agar kelihatan cantik

dan mereka yang mengubah ciptaan Allah.”




Riwayat Ibnu Mas’ud





Huraian


i) Maksud mengubah ciptaan Allah s.w.t. ialah
membuat perubahan pada ciptaan Allah S.W.T yang telah sempurna
secara pandangan umum dan adat atas dasar tidak berpuas hati
dengan anugerah itu, bukan kerana memperbaiki
atau memulihkan kecacatan.





ii) Mencabut bulu kening yang merupakan anugerah
dan ciptaan Allah S.W.T. yang sempurna dan membuat
atau melukis bulu kening yang baharu selepas itu agar menepati
cita rasa sendiri supaya kelihatan lebih cantik, menawan
dan bergaya adalah perbuatan yang haram di sisi Islam.





iii) Jika perbuatan mencabut bulu kening itu disebabkan
ia tumbuh berselerak dan tidak kemas yang amat teruk,
maka hal ini tidaklah termasuk dalam erti kata
mengubah ciptaan Allah S.W.T. Lagipun jika yang dicabut itu
hanyalah yang berselerak dan bukan termasuk bulu
yang dipanggil kening serta tidak membuat
lukisan semula terhadapnya. Ini dilakukan atas dasar
menjaga kekemasan diri bukan kerana tidak puas hati
dengan ciptaan Allah S.W.T kerana
Allah S.W.T itu cantik dan sukakan kecantikan.





iv) Hanya rawatan ke atas penyakit
yang tidak boleh sembuh dengan sendirinya sahaja
yang diharuskan seperti memasang gigi palsu
di tempat gigi yang rongak
(bukan mematahkan gigi dan menggantikannya dengan yang lain),
mengatur susunan gigi yang tidak tersusun
(tapi bukan mengasah atau mengikir),
memakai ubat supaya rambut tumbuh
di tempat yang botak (bukan memakai rambut palsu),
memakai ubat untuk membuang jeragat pada kulit
(bukan membuat pembedahan plastik atau memakai bahan kimia
untuk menukar warna kulit), memakai inai,
syampu atau gel pada rambut atau janggut
supaya lebih segar dan terurus
(bukan mewarnakannya dengan cat atau spray)
dan sebagainya sebagai perbezaan antara merawat/menjaga
keaslian ciptaan Allah S.W.T dengan mengubah ciptaan-Nya
di mana merawat/menjaga itu adalah HARUS
manakala mengubahnya adalah HARAM.





v) Diri manusia dan segala makhluk di alam ini
adalah hak mutlak Allah S.W.T.
Oleh itu kita hendaklah mematuhi segala hukum
dan kehendak agama dengan baik.
Janganlah tertipu dan terpengaruh dengan tabiat orang
yang suka menurut hawa nafsunya disebabkan
sikap tidak bersyukur dan tidak berpuas hati
dengan ciptaan dan anugerah Allah
di mana sikap ini sebenarnya merupakan sikap yang diwarisi daripada syaitan.












Teruskan membaca..

Kembali menggunakan Bahasa Kebangsaan



Sekolah kembali guna


bahasa Melayu


untuk


Sains dan Matematik



KUALA LUMPUR: Kebanyakan sekolah rendah dan menengah kembali menggunakan bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi.




Beliau berkata, hanya lima peratus daripada 7,495 jumlah bilik darjah sekolah rendah dan kurang sembilan peratus daripada 21,092 sekolah menengah yang masih menggunakan bahasa Inggeris bagi Sains dan Matematik.






"Meskipun ada pihak yang mempersoalkan tempoh yang begitu panjang terhadap pendekatan 'soft landing' melalui dasar Memartabat Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI), hakikatnya kebanyakan sekolah telah pun kembali menggunakan Bahasa Melayu.




"Sebelum melaksanakan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu bagi kedua-dua mata pelajaran itu, kita gunakan pendekatan 'soft landing' di mana tempoh bagi sekolah rendah sehingga 2016 manakala sekolah menengah sehingga 2021," katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.



Beliau berkata demikian bagi menjwab soalan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) amengenai pihak yang masih ingin mengekalkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).



Menjawab soalan Datin Linda Tsen Thau Lin (BN-Batu Sapi) berhubung keputusan kerajaan mengenai penggunaan bahasa Inggeris untuk mengajar Matematik dan Sains, beliau berkata, guru-guru sekolah rendah atau menengah boleh mengajar kedua-dua mata pelajaran itu sama ada dalam Bahasa Melayu atau Inggeris atau dwi bahasa.



"Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik boleh diajar dalam bahasa Melayu sepenuhnya atau Bahasa Inggeris sepenuhnya atau dwi bahasa di semua sekolah rendah dan menengah kecuali Tahun Satu sehingga kohort terakhir.




"Namun ia bergantung kepada kesesuaian murid-murid di sekolah itu sendiri dari segi penguasaan bahasa mereka tetapi kementerian tetap memutuskan secara muktamad untuk kekal dengan pemansuhan PPSMI dan tidak bercadang untuk melaksanakannya semula seperti yang dituntut beberapa pihak sebelum ini," katanya.



Mengenai Surat Pekeliling baru berhubung pemansuhan PPSMI dan kertas soalan yang hanya akan diberikan dalam bahasa Melayu, Mohd Puad berkata ekeliling baru bertarikh 4 Nov 2011 dikeluarkan.



"Dengan itu surat Pekeliling lama secara sendirinya terbatal dan di dalam surat pekeliling baru termaktub dengan jelas bahawa soalan peperiksaan mestilah dibuat dalam dwi bahasa," katanya bagi menjawab soalan Che Uda Che Nik (PAS-Sik). - BERNAMA



Sumber : Utusan Malaysia Online







Teruskan membaca..

Keletihan..hilang fokus









PENGENDALI skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee terpaksa menelan hakikat persembahan malam tadi adalah yang terbaik mampu dipamerkan anak buahnya yang keletihan.



Faktor keletihan pada separuh masa kedua jelas mengganggu tumpuan pemain sehingga melepaskan dua gol kepada lawan walaupun beraksi dengan baik pada 45 minit awal. “Kami bermain dengan baik pada separuh masa pertama, namun pemain kepenatan selepas itu. Apabila anda membuat kesilapan terutamanya menentang pasukan dari Timur Tengah, anda akan dihukum.




“Saya ada memberitahu pemain dalam sesi video, kekuatan lawan adalah hantaran jarak jauh dan kita berjaya mengawalnya dengan bagus pada awalnya namun hilang tumpuan selepas itu yang mungkin disebabkan keletihan.



“Malah untuk perlawanan ini saya kehilangan beberapa tonggak utama dengan terbaru pagi tadi (semalam) apabila pertahanan tengah, Mohd Fadhli Shas mengalami demam panas,” kata pengendali kelahiran Melaka itu.




Beliau bagaimanapun tetap memuji beberapa pemain seperti Wan Zack Haikal Wan Nor yang sudah hampir dua bulan tidak beraksi dengan mempamerkan persembahan bertenaga sepanjang perlawanan.




“Saya turut berterima kasih kepada peminat yang kekal memberikan sokongan dan akan membalasnya pada perlawanan menentang Bahrain, Ahad ini selain berusaha untuk menduduki tempat kedua kumpulan.



“Saya akan mendapat kembali khidmat Mohd Fadhli, Ifran Fazail dan Syahrul Azwari Ibrahim untuk perlawanan Ahad ini, jadi kami akan memberikan yang terbaik,” katanya.




Jaringan yang dinanti-nantikan akhirnya muncul pada minit ke-51 namun gawang Khairul Fahmi Che Mat yang bergegar dengan tandukan dalam kotak penalti oleh pemain lawan, Solaiman Solaiman.



Situasi terbabit menyebabkan barisan pemain muda negara semakin hilang arah apabila gagal merencanakan gerakan dengan sempurna selain mudah kehilangan bola yang mungkin turut dipengaruhi faktor keletihan.




Mujur kecekapan Khairul Fahmi menafikan beberapa lawan yang semakin ‘menggila’ menyerang kubu negara sehinggalah pada minit ke-87 apabila pemain gantian, Nassouh Nakkdahli merembat kencang untuk gol kedua Syria.




Kekalahan 0-2 itu adalah kedua buat skuad Olimpik negara selepas kecundang dengan jaringan yang sama kepada Jepun, September lalu.






Teruskan membaca..

The Door to Hell





door to hell in Darvaz 1





This place in Uzbekistan is called by locals

"The Door to Hell".

It is situated near the small town of Darvaz.

The story of this place lasts already for 35 years.

Once the geologists were drilling for gas.

Then suddenly during the drilling

they have found an underground cavern,

it was so big that all the drilling site

with all the equipment and camps

got deep deep under the ground.

None dared to go down there because

the cavern was filled with gas.

So they ignited it so that no poisonous gas

could come out of the hole, and since then,

it's burning, already for 35 years

without any pause.

Nobody knows how many tons

of excellent gas has been burned

for all those years but it just seems

to be infinite there.



door to hell in Darvaz 2


door to hell in Darvaz 3


door to hell in Darvaz 4



door to hell in Darvaz 5


door to hell in Darvaz 8


The Door to Hell, as local residents at the

nearby town of Darvaza have dubbed it,

is a 70 meter wide crater in Turkmenistan

that has been burning continuously for 35 years.

In 1971, geologists drilling for gas deposits

uncovered a huge underground cavern,

which caused the ground over it to collapse,

taking down all their equipment and

their camp with it.

Since the cavern was filled poisonous gas,

they dared not go down

to retrieve their equipment,

and to prevent the gas

escaping they ignited it,

hoping it would burn itself out

in a couple of days.

Unfortunately, there was

a slight miscalculation as to the amount of gas

that was trapped,

and the crater continues to burn

to this day.













Teruskan membaca..

Patah kandar





Mewah Bahasa:



Patah kandar




Leha: Kesian kawan kita tu……

Misha: Siapa?



Leha: Sapa lagi, Si Syasya laa ...



Misha: Ha la … suami dia meninggal dalam kemalangan tu.


Leha: Yang meninggal tu, dah tentulah meninggal.
Yang hidup ni yang kesian, dia patah kandar ….



Misha: Patah kandar?
Yang kemalangan tu suami dia sorang aje, kan?
Dia tak ada masa tu ….




Leha: Ha’ah …. Suami dia sorang je.



Misha: Bila pulak dia patah kandar? Aku tak tau pun?!



Leha: Lepas suami dia meninggallah, bila pula lagi ….



Misha: Kesian Syasya, inilah yang orang tua-tua kata,
sudah jatuh ditimpa tangga.




Leha: Kenapa kau kata macam tu pulak?



Misha: Yalah, malang menimpa berganda ….



Leha: Berganda??



Misha: Apa idaknya, baru aje suami dia
meninggal kemalangan jalan raya, hah!
Sekarang dia pulak kemalangan sampai patah ….




Leha: Kemalangan?? Bila pula dia kemalangan??
Setahu aku suami dia aje ….




Misha: Eh!! Tadi kau yang cakap dia kemalangan sampai
patah selepas suami dia meninggal, tak gitu, kan?!




Leha: Mana ada aku kata macam tu ….



Misha: Yang patah tu??



Leha: Ooo …. Yang itu ke?? Itu patah kandar….



Misha: Bukan sebab dia terlibat kemalangan ke?



Leha: Dia patah kandar sebab suami dia meninggal dunia
semasa terlibat kemalangan jalan raya.




Misha: Pelik juga ….



Leha: Apa yang peliknya??



Misha: Yalah … suami dia kemalangan jalan raya,
yang hairannya dia juga turut cedera
sedangkan dia tidak ada bersama waktu tu.




Leha: Dia tak ada cedera laa ....



Misha: Yang kau kata patah tu??



Leha: Hehehe … yang tu patah kandar!! Bukan cedera ….



Misha: Bukan cedera namanya tu??




Leha: Hahaha ... bukan cederalah!!
Ini bahasa orang tua-tua dulu,
maksudnya dia sekarang sudah hilang tempat bergantung.
Syasya tu tidak bekerja, anak pula ada tiga orang,
bila suami dia meninggal, hilanglah tempat bergantung,
tidak ada lagi orang yang menyara hidup dia
dengan anak-anak!!




Misha: A’ah! Betul gak yek?!
Macam mana dia nak meneruskan hidup
dan menyara anak-anak di Kuala Lumpur ni yae?!
Dulu semua bergantung pada suami,
sekarang ni ….




Leha: Haa … itu la yang orang tua-tua kata patah kandar!!



Misha: Ooo ... gitu ke?! Barulah aku faham ...
tapi kandar tu apa?




Leha: Kandar tu, kayu yang orang dulu-dulu guna
untuk angkat barang. Kayu tu pikul atas bahu
dan barang digantung di kedua-dua hujung kayu tu.
Cuba kau bayangkan, kalau kayu kandar tu patah,
tak dapatlah lagi untuk mengangkat barang.
Itulah ibaratnya apabila suami meninggal dunia!!




Misha: A’haa … barulah bertambah faham!!
Tapi berbalik pada Syasya ni, macam mana dia tu yek??
Dulu ada kerja tapi berhenti sebab nak menjaga anak.




Leha: Untuk beberapa bulan ni tak ada masalah kot,
sebab insuran suaminya tu ada. Lepas ni kena cari kerjalah.
Kita sama-samalah tolong setakat yang mampu.
Kau tengok-tengoklah kalau ada
kerja kosong kat mana-mana ….




Misha: Atau cari je suami baru!! Hahahaa ….



Leha: Isy!! Teruklah kau ni, dia baru aje kematian suami tau!!



Misha: Op!! Maaf….seloroh je ….


Glosari



Kandar - kayu yang diletakkan di bahu untuk memikul barang




Patah kandar - hilang tempat bergantung



Nota Kaki

Kolum Mewah Bahasa memperlihatkan
adanya beberapa cara untuk menyampaikan
sesuatu konsep yang sama dengan perkataan berbeza
disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial
dan generasi. Dialog menggunakan dialek
dan juga bahasa pertuturan yang mungkin
tidak sama dengan tatabahasa baku.



Oleh Madya Dr Nor Hisham Osman




Prof Madya Dr Nor Hisham Osman


adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,



Akademi Pengajian Melayu (APM),


Universiti Malaya.










Teruskan membaca..

Wednesday, November 23, 2011

Baik ke permainan ini?





Permainan video baik untuk kanak-kanak?



Oleh MOHD. RIDZWAN IMAN


ENDLESS Ocean merupakan permainan yang mampu
memberi ketenangan kepada pemain.





BAGI ibu bapa yang selama ini memandang serong terhadap permainan video, tentu kenyataan bahawa permainan video dapat memberi kesan positif kepada kanak-kanak sukar diterima oleh mereka.



Masakan tidak, jika anak-anak mereka sebelum ini sering mengabaikan kerja rumah, malas membantu ibu di rumah, malas bersukan atau kerap ponteng sekolah - semuanya dek kerana terlalu asyik dengan permainan video, tentu kenyataan itu dibantah sekeras-kerasnya.



Bagaimanapun, mereka harus bertenang kerana apa sahaja perbuatan yang dilakukan secara berlebihan, termasuk bermain video boleh mendatangkan keburukan tetapi jika ia dilakukan mengikut kawalan, tentu ia boleh memberi kebaikan.



Kajian demi kajian yang dijalankan ke atas pemain video menunjukkan sememangnya ia boleh memberi kesan positif seperti seseorang itu akan lebih cepat bertindak, cepat membuat keputusan, tahap kesedaran tinggi, fikiran lebih tenang dan sebagainya.



Kajian terkini oleh pelajar dari Michigan State University (MSU), Amerika Syarikat (AS) menambahkan lagi kesan positif ke atas pelajar yang bermain permainan video - iaitu lebih kreatif.



Menurut kajian ke atas para pelajar berusia 12 tahun itu, lebih banyak permainan video yang dimainkan oleh kumpulan kanak-kanak itu, kreativiti mereka juga didapati semakin meningkat.



Walaupun tidak dapat dinafikan terdapat laporan yang menyatakan kanak-kanak yang bermain permainan ganas seperti Mortal Kombat boleh menjadi kurang sensitif dan agak agresif, tetapi laporan itu harus diimbangi juga dengan kesan positif.



Kajian yang dijalankan oleh Yayasan Sains Kebangsaan AS itu dijalankan oleh penyelidik dari MSU ke atas 491 pelajar pertengahan bagi menguji daya kreativiti mereka menggunakan alat ujian Torrance Test of Creativity-Figural.



Kanak-kanak yang bermain permainan video lebih cenderung untuk menjadi lebih kreatif, tidak kira sama ada permainan yang ganas atau tidak ganas.



Jadi, permainan tidak ganas juga berkemungkinan akan menghasilkan kesan yang sama kepada kanak-kanak - asalkan mereka sentiasa melibatkan diri.



Menariknya, kajian mendapati penggunaan telefon bimbit, melayari laman web, dan penggunaan komputer yang bukan berkaitan permainan tidak menyumbang kepada peningkatan kreativiti. Ketua penyelidik, Linda Jackson, seorang profesor Psikologi di MSU berkata, penemuan menggalakkan untuk para pereka permainan video mengenalpasti aspek-aspek kreatif dalam permainan video.



"Apabila mereka berbuat demikian, permainan video boleh direka untuk mengoptimumkan pembangunan kreativiti di samping mengekalkan unsur hiburan supaya generasi baru permainan video akan mengaburkan perbezaan antara pendidikan dan hiburan," kata Linda.



Jadi adakah permainan video memberi kesan buruk kepada anda? Itulah yang mereka katakan bergembira dan berseronok. Bermain permainan video mempunyai beberapa kesan buruk.. tetapi bukan semuanya keburukan dan teruk.



Satu lagi kajian menunjukkan permainan video yang santai akan membuatkan pemain sentiasa gembira.



Kajian itu menunjukkan bahawa permainan video santai seperti Endless Ocean, akan menyebabkan pemain berasa gembira dan lebih suka bergaul berbanding jika bermain permainan video yang ganas.



Walaupun anda mungkin mempunyai senyuman yang lebar di muka seperti meniup api ke atas lawan anda apabila bermain Halo, anda sebenarnya akan lebih gembira jika bermain Endless Ocean, kerana boleh berinteraksi dengan hidupan laut.



Menurut Profesor Kominukasi dan Psikologi, Ohio State University, Brad Bushman yang telah menjalankan dua kajian, bermain video secara santai dan permainan video yang tidak ganas akan menyebabkan pemain sentias berada dalam 'mood' yang lebih baik dan pandai bergaul, berbanding mereka yang bermain permainan video yang ganas.



Kajian melibatkan sekumpulan 150 pelajar di Ohio untuk bermain tiga jenis permainan Wii selama 20 minit - yang santai seperti Endless Ocean, yang natural seperti Super Mario Galaxy dan yang ganas seperti 4 Evil Residen.



Dalam kajian kedua, sekumpulan 116 pelajar telah diminta sekali lagi untuk memainkan salah satu daripada tiga jenis permainan dalam masa 20 minit, dan kemudian lengkapkan soal selidik yang diberi mengenai mood mereka.



Mereka yang memainkan permainan yang santai merasakan diri mereka mendapat lebih kebahagiaan, kasih sayang dan kesan emosi yang positif, berbanding dengan orang lain yang bermain permainan ganas.



"Permainan video yang santai akan membuatkan orang berada dalam mood yang baik dan apabila orang berada dalam mood yang baik, mereka lebih cenderung untuk membantu orang lain, dan itulah yang lebih baik untuk semua orang," kata Bushman.










Teruskan membaca..

Skrip berbeza 2009, 2011



Skrip berbeza 2009, 2011


IMBAS KEMBALI... Skuad bimbingan Rajagoba
l menamatkan penantian selama 20 tahun Malaysia
apabila memenangi pingat emas acara bola sepak
di Laos pada 2009.




JAKARTA - Andai pasukan bola sepak negara kendalian Datuk K. Rajagobal mempunyai skrip tersendiri sebelum meraih pingat emas pada temasya Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos, skuad Harimau Muda bimbingan Ong Kim Swee pula ada jalan cerita berbeza ketika membawa pulang emas malam kelmarin.



Diimbas kembali rentetan kejayaan skuad negara dua tahun lalu, anak- anak buah Rajagobal bermula langkah kanan apabila membelasah Timor Leste 11-0 pada aksi pembukaan Kumpulan A.



Bagaimanapun, momentum itu gagal diteruskan apabila tewas 1-3 kepada Vietnam, gara-gara keputusan 'berat sebelah' pengadil dari Korea Selatan, Kim Jong-Hyeok se- hingga mengundang kemarahan kem negara.



Mujur skuad kendalian Rajagobal kembali bangkit dengan melakar kemenangan 4-0 ke atas Kemboja sebelum membenam juara 13 kali, Thailand 2-1, sekali gus muncul naib juara Kumpulan A untuk layak ke separuh akhir.



Pada aksi separuh akhir, skuad negara di- letakkan sebagai pilihan ketika membuat perhitungan dengan Laos yang menyaksikan mereka merakamkan kemenangan 3-1.



Mungkin sudah suratan, anak-anak buah Rajagobal kembali berentap dengan Vietnam di pentas final, sekali gus menjadi me- dan buat mereka membalas dendam keka- lahan di peringkat kumpulan.



Ternyata segala keperitan dan kekecewaan mereka terbalas apabila jaringan sendiri pemain Vietnam, Mai Xuan Hop ketika perlawanan berbaki lima minit memastikan skuad negara menang tipis 1-0.



Kejayaan itu sekali gus mengakhiri penan- tian skuad negara selama 20 tahun untuk meraih pingat emas acara bola sepak yang dianggap paling berprestij pada temasya Sukan SEA.



Dua tahun berlalu, kini anak-anak buah Kim Swee tampil dengan satu misi iaitu mempertahankan pingat emas yang dimena- ngi skuad negara di Laos.



Tugas Kim Swee pada mulanya tampak sukar sebaik undian dikeluarkan apabila barisan Harimau Muda diundi dalam 'kumpulan maut' bersama Indonesia, Thailand, Singapura dan Kemboja.



Diundi bersama Indonesia dan Thailand khususnya sudah tentu memberi gambaran awal betapa Harimau Muda bakal berdepan dengan tugas mencabar berdasarkan repu- tasi yang dimiliki kedua-dua pasukan tersebut.



Memulakan kempen dengan menentang Singapura, Harimau Muda dilihat masih ter- cari-cari rentak untuk 'mengaum' di Stadium Gelora Bung Karno apabila sekadar mencatat keputusan seri tanpa jaringan.



Bagaimanapun, Harimau Muda mula mendapat rentak 'sang juara' apabila mene- waskan Thailand 2-1 sebelum membelasah Kemboja 4-1.



Biarpun laluan ke separuh akhir tampak terbuka luas, anak-anak buah Kim Swee tampil dengan semangat juang yang tinggi apabila membenam ego Indonesia di hada- pan penyokong sendiri hasil kemenangan 1-0 pada aksi terakhir Kumpulan A.



Kejayaan tersebut menyaksikan mereka tampil selaku juara Kumpulan A, sekali gus membuat perhitungan dengan naib juara Kumpulan B, Myanmar pada peringkat separuh akhir.




ANAK-ANAK buah Kim Swee
berjaya mempertahankan pingat emas
yang dimenangi Malaysia di Laos dua tahun lalu
selepas menewaskan Indonesia pada
final Sukan SEA 2011 malam kelmarin.




Seperti diramal, Harimau Muda berjaya meloloskan diri ke babak final apabila mela- kar kemenangan 1-0 dan Indonesia menanti mereka dalam persaingan memburu emas selepas skuad Garuda Muda itu menang 2-0 ke atas Vietnam dalam satu lagi saingan se- paruh akhir.



Seakan-akan sudah lali dengan ejekan dan provokasi para penyokong Indo- nesia, Harimau Muda tampak lebih dominan berbanding Garuda Muda pada aksi final malam kelmarin.



Ketinggalan 0-1 hasil jaringan tonggak pertahanan Indonesia, Kurniawan Dwi Cahyo seawal minit kelima, barisan Harimau Muda tidak sedikit pun menunjuk- kan tanda-tanda mahu mengalah lebih awal.



Sebaliknya, mereka tampil dengan rentak bertenaga sehingga akhirnya berjaya memperoleh gol penyamaan menerusi tandukan terbang Mohd. Asraruddin Putra Omar pada minit ke-35.



Bagaimanapun, kedua-dua pasukan gagal menambah jaringan sehingga tamat masa tambahan sehingga perlawanan dilanjutkan menerusi penentuan sepakan penalti.



Sekali lagi Harimau Muda tidak gentar de- ngan sorakan penyokong-penyokong Indonesia apabila kapten Baddrol Bakhtiar, Ma- hali Jasuli, Mohd. Fandi Othman dan Ahmad Fadhli Shaas berjaya menyempurnakan sepakan penalti, manakala sepakan yang dilakukan Ahmad Fakri Saarani berjaya diselamatkan penjaga gol Indonesia, Kurnia Meiga.



Dengan Indonesia hanya memperoleh gol menerusi Titus Bonai, Egi Melgiansyah dan Abdul Rahman, manakala rembatan Kurniawan terkena tiang gol dan ketangkasan penjaga gol, Khairul Fahmi menepis sepakan Ferdinan Sinaga, ia sudah memadai buat Harimau Muda melakar kemenangan 4-3.



Kejayaan tersebut dianggap cukup manis dan penuh bermakna buat Kim Swee dan skuad Harimau Muda biarpun mereka terpaksa mengharungi pelbagai halangan dan rintangan sepanjang berada di bumi Jakarta.



Dengan masalah lokasi latihan yang jauh dari hotel penginapan rasmi, selain terpaksa mengharungi jadual yang padat, anak-anak buah Kim Swee membuktikan mereka memiliki kualiti dan karakter sebagai juara.



Paling meninggalkan kesan dan diingati skuad Harimau Muda sudah pasti insiden bas yang dinaiki mereka diserang ratusan penyokong Indonesia kira-kira dua jam sebelum aksi final malam kelmarin.



Sejurus tamat perlawanan, para pemain negara dibawa menaiki Barracuda - kereta perisai milik polis Indonesia - untuk pulang ke hotel penginapan di Hotel Sultan, kira-kira satu kilometer dari stadium sebelum mereka terus berlepas ke tanah air dengan menaiki pesawat sewa khas milik AirAsia.



Biarpun masih dimamah keletihan, barisan wira Harimau Muda harus kembali mengalihkan fokus mereka di tengah padang apabila dijadualkan menentang Syria pada aksi kelayakan Olimpik 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini.












Teruskan membaca..

PEMANSUHAN projek rintis




Guru tidak perlu kerja 9 jam

PEMANSUHAN projek rintis guru bekerja sembilan di empat negeri menunjukkan kerajaan prihatin dengan masalah golongan pendidik dan bersedia menerima sebarang cadangan untuk menambah baik sistem pendidikan di negara kita.



Ketika mengumumkan pemansuhan itu, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, program tersebut tidak perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar projek rintis berkenaan yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru.



Sebenarnya, tujuan peluasan projek rintis yang melibatkan 5,000 guru di Sarawak, Pahang, Melaka dan Johor adalah untuk mencari satu ketetapan terhadap beberapa dakwaan yang kurang tepat mengenai beban kerja guru serta tanggungjawab yang tidak seimbang antara tugas mengajar dan tanggungjawab pentadbiran.



Hal ini kerana sejak sekian lama telah wujud persepsi bahawa guru terpaksa mengorbankan lebih banyak masa dalam tugas-tugas perkeranian sehingga menjejaskan kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P).



Ketika ini, mengikut peraturan sedia ada, seseorang guru diwajibkan mengajar sebanyak 30 waktu bagi sekolah rendah dan 24 waktu bagi sekolah menengah setiap minggu.



Dari perspektif jumlah jam bekerja, guru hanya terlibat dalam aktiviti mengajar kira-kira 18 hingga 22 jam 30 minit seminggu berbanding penjawat awam lain yang bekerja 8 jam sehari iaitu 40 jam seminggu.



Bagaimanapun, ada pendapat mengatakan bahawa tanggungjawab guru itu bukan sekadar di bilik darjah malah meliputi lain-lain aktiviti termasuk kokurikulum, memeriksa projek latihan pelajar atau buku latihan pelajar dan merancang aktiviti P&P.



Oleh sebab itu, melalui projek rintis ini, guru terbabit hendaklah merekodkan jumlah masa yang mereka gunakan untuk aktiviti tersebut bagi mengesahkan kerja-kerja berkenaandilaksanakan sama ada semasa di sekolah selepas waktu mengajar, dibawa balik ke rumah atau ketika hari cuti.



Berdasarkan statistik yang bakal diperoleh akan memudahkan pembuat dasar membuat perancangan untuk memartabatkan profesion perguruan.



Selain itu, tujuan projek rintis itu juga untuk membolehkan ada kewajaran lain diambil termasuk menempatkan lain-lain profesion dalam perkhidmatan pengurusan pendidikan misalnya kalangan penjawat awam yang dilatih khusus dalam bidang kewangan, pentadbiran, pengutipan data dan sebagainya.



Sekiranya kutipan data itu menggambarkan bahawa guru yang menumpukan sepenuh masa dalam P&P telah mampu meningkatkan kualiti pendidikan ke tahap yang cemerlang, maka adalah wajar tugas bukan akademik diserahkan kepada orang lain.



Bagaimanapun aspek pedagogi tetap menjadi hak eksklusif para guru kerana mereka memang dilatih dalam bidang itu tetapi bukan dalam aspek pengurusan.



Apa pun pemansuhan projek rintis ini berjaya menghilangkan rasa panik di kalangan guru khususnya yang terlibat secara langsung dan juga guru lain secara keseluruhannya.



Kini, semua guru boleh kembali fokus untuk mendidik anak bangsa demi memenuhi hasrat untuk melahirkan modal insan yang mampu bersaing di peringkat global di samping meningkatkan kebolehpasaran mereka selaras dengan hasrat Malaysia mencapai negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020.



Diharap pemansuhan ini akan memberi lebih banyak masa dan ruang untuk guru membentuk kemenjadian anak didiknya.



Peluang ini hendakaklah dimanfaatkan oleh para guru untuk mengutamakan kerja wajib mereka seperti mengajar, memeriksa dan menyemak, mengurus para pelajar dan memberi bimbingan akademik.



Seharusnya, ia tidak disalah guna untuk kerja-kerja sampingan lain yang boleh menjejaskan prestasinya tetapi peluang ini wajar digunakan untuk melibatkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan supaya mereka terus dihormati dan disanjung tinggi oleh pelajar, ibu bapa serta komuniti setempat.



Oleh AZMY MOHAMED






Teruskan membaca..

Tuesday, November 22, 2011

Menghukum anak hendaklah sepadan dengan kesalahan




Menghukum anak hendaklah sepadan dengan kesalahan


Jika kamu perlu menghukum,
hukumlah mengikuti kadar kesalahan yang dilakukannya
dan jauhilah dari memukul pada bahagian muka. -

Hadis riwayat at-Tabrani





MEMANG sudah fitrah anak yang masih kecil terutama yang nakal dan hiperaktif ada kala amat menggusarkan ibu bapa. Maka timbul rasa kurang senang sehingga bertindak secara keterlaluan dalam menghukum. Islam melalui panduan yang diperturunkan Rasulullah SAW banyak memberi gambaran jelas bagaimana kita boleh bertindak secara tepat dalam permasalahan menghukum anak.
Diceritakan oleh Muawiyah bin Salih, ada lelaki datang menemui Rasulullah SAW lalu berkata: “Wahai Rasulullah, ahli keluargaku tidak taat kepadaku. Apakah yang patut aku gunakan untuk menghukum mereka? Lalu kata Baginda: Maafkanlah saja. Kemudian Rasulullah SAW menyebut hal yang sama pada kali kedua bahkan juga pada kali ketiganya.




Seterusnya Baginda mengatakan:



Jika kamu perlu menghukum, hukumlah mengikuti kadar kesalahan yang dilakukannya dan jauhilah dari memukul pada bahagian muka.”

(Hadis riwayat at-Tabrani)



Jika kamu perlu menghukum, hukumlah mengikuti kadar kesalahan yang dilakukannya dan jauhilah dari memukul pada bahagian muka.

- Hadis riwayat at-Tabrani



Seboleh-bolehnya gunakan pendekatan memaafkan kesalahan dilakukan ahli keluarga khususnya anak. Namun, Rasulullah SAW tidak melarang menggunakan kaedah hukuman. Bagaimanapun hukuman seharusnya sepadan dengan bentuk atau tahap kesalahan serta dilarang memukul bahagian muka.


Sebenarnya panduan Rasulullah SAW itu tersirat dua makna iaitu dari perspektif psikologi dan fisiologi. Ditinjau dari aspek psikologi, pendekatan memberikan kemaafan adalah kaedah berlemah lembut dalam memberi teguran.


Dengan cara demikian, perasaan anak yang masih kecil tidak akan terguris. Ini penting supaya jiwa anak tidak terkongkong yang kemungkinan akan menyebabkan terbantutnya perkembangan minda positif.


Zaman sekarang ini, banyak sudah terjadi anak yang bertindak lari dari rumah. Seharusnya ibu bapa mengambil berat isu ini. Salah satu penyebabnya, tindakan membabi buta dalam menghukum dan seterusnya jiwa anak berasa tertekan. Selain itu, dari sudut ilmu psikologi juga pernah dinyatakan bahawa anak yang kerap dihukum akan menjadikan hatinya keras dan berkelakuan kasar semasa bergaul dengan rakan sebaya.


Untuk membimbing anak beristiqamah pada jalan benar dan menepati kehendak agama, tidak hanya terletak pada kaedah merotan dan memukul saja. Sebaliknya ibu bapa seharusnya mampu mempelbagai teknik khususnya teknik dorongan dalaman.


Mendidik anak perlu menggunakan kepelbagaian teknik yang berterusan contohnya dengan memberikan pemahaman jelas, tepat, pengajaran dan peringatan supaya akidah anak bertapak kukuh dalam jiwa mereka.


Kaedah secara kekerasan akan hanya mengundang rasa dendam kesumat dalam hati anak dan jika perasaan itu dibiarkan bersarang di jiwa mereka, akan menjadi sebati dengan diri. Keadaan itu sangat berisiko tinggi untuk menjerumuskan anak ke kancah yang negatif.


Rafi’ bin Amru al-Ghifari pernah menceritakan:


“Saya seorang kanak-kanak yang sering membaling pokok tamar kepunyaan orang Ansar. Saya kemudian ditangkap lalu dibawa menemui Rasulullah SAW. Baginda SAW bertanya kepadaku:


Kenapa kamu selalu membaling pokok tamar kepunyaan orang lain?



Lalu saya jawab:


Untuk memakan buahnya.



Baginda SAW memberi nasihat kepadaku:




Jangan baling pokok tamar kepunyaan orang lain.
Kamu boleh makan setiap buah yang jatuh di bawahnya.




Seterusnya Baginda Rasulullah SAW mengusap kepada saya sambil berkata:



"Ya Allah, Ya Tuhanku.
Kenyangkanlah perutnya (dengan tamar yang gugur itu).”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)



Lihatlah betapa halus dan lembutnya teknik pendidikan Rasulullah SAW. Kanak-kanak yang bersalah ditegur dengan pola psikologi sangat menyentuh jiwanya kerana disamping memberi nasihat Baginda juga menggunakan teknik sentuhan.


Sebenarnya, teknik sentuhan terhadap badan anak akan memautkan keakraban utuh seterusnya berkeupayaan menjana penyerapan fahaman terhadap apa yang diajar.


Bagaimanapun, Islam tidak pernah menghalang teknik menghukum tetapi dengan bersyarat hendaklah dilakukan pada masa bersesuaian. Ingatlah, kaedah pukulan tidak sesuai untuk semua anak, semua situasi atau semua kesalahan.


Kaedah menghukum dengan rotan misalnya digunakan selepas kaedah penjelasan pemahaman dan nasihat dilakukan terlebih dulu.




Pesan Nabi SAW:




“Suruhlah anakmu menunaikan solat ketika berumur tujuh tahun dan pukullah jika berumur 10 tahun (jika tidak menunaikan solat juga) dan pisahkanlah tempat tidur anak (lelaki dan perempuan).” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
.






Sumber:
BH Online






Teruskan membaca..

Nasihat berhikmah atasi masalah di tempat kerja




Nasihat berhikmah atasi masalah di tempat kerja


Konflik di kalangan kakitangan boleh diselesai
dengan dakwah, kaunseling semangat.

PANDANGAN serta kata-kata nasihat
secara
berhikmah dalam interaksi seharian
adalah satu
bentuk komunikasi dakwah atau kaunseling
berkesan
yang murah, mudah serta boleh dilakukan
sesiapa saja
kerana ia antara kaedah berkesan

penyelesaian masalah, termasuk di tempat kerja.




Rasulullah SAW bersabda, agama itu adalah nasihat.




Bagaimanapun, pelbagai alasan biasa didengar seperti,
‘saya bukan kaunselor atau pendakwah’,
‘tidak pandai nasihatkan orang lain’,
‘saya sendiri pun tidak sempurna’,
‘malaslah nak campur hal orang’ dan sebagainya.





Pada masa sama,
di pejabat dan di mana saja
sering kedengaran rungutan
atau ‘cakap-cakap belakang’
mengenai ketidakpuasan hati bekerja.
Sememangnya, dalam mencari rezeki
sudah tentu kita tidak terlepas
daripada pelbagai kesukaran,
masalah atau konflik dan cabaran.





Malah, susah dan senang adalah
asam garam kehidupan sama ada dalam urusan kerjaya,
perhubungan, kewangan mahupun kesihatan.





Indahnya Islam,
kita diingatkan di sebalik dugaan atau cabaran itu
ada hikmah lebih besar.




Antaranya mendekatkan diri, menguatkan hati
dan lebih menghargai nikmat Maha Pencipta.
Ia juga untuk menguji sejauh mana kesabaran kita
serta membuka peluang mendapat ganjaran
dan kebaikan yang lebih tinggi.




Sesuatu masalah atau konflik di tempat kerja
seperti ketidakpuasan hati, perselisihan faham,
tugasan diberi, cara atau bentuk arahan,
keputusan, polisi, kenaikan pangkat, tidak dapat dielakkan
kerana pandangan, cara berfikir
serta pengharapan seseorang itu berbeza-beza.




Namun, yang utama cara kita
mengurus dan berdepan situasi itu
supaya ia tidak menggugat kualiti,
menjejaskan imej diri serta
organisasi pada mata pelanggan.





Hal ini tidak boleh dipandang remeh
kerana setiap anggota itu adalah
saham dan modal yang akan menentukan
untung rugi serta keharmonian sesebuah organisasi.
Bahkan untuk melihat kejayaan
sesebuah organisasi, lihatlah anggotanya.





Apatah lagi jika konflik dalaman
menimbulkan ketegangan suasana,
ada yang tampil meluahkan ketidakpuasan hati,
membuat aduan,
memohon dipindahkan ke bahagian lain,
sering tidak hadir ke pejabat,
tidak memberikan tumpuan atau
kerjasama baik apabila diminta.




Kesan ini sangat merugikan
jika tidak ditangani dengan bijaksana
melalui komunikasi berkesan seperti
kata nasihat, pandangan, saranan
dan bimbingan bersifat mententeramkan,
menstabilkan emosi, menjernihkan keadaan,
mengikis sikap dan
pandangan negatif terhadap orang lain.





Menurut Dr Abd Karim Zaidan
dalam Usul al-Da’wah,
semua usaha itu adalah nasihat
pengajaran baik yang mampu menyuntik
semangat dan sokongan.





Firman Allah yang bermaksud:


“Serulah (wahai Muhammad)
ke jalan Tuhanmu dengan
hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran baik
dan berbahaslah dengan mereka dengan lebih baik.”
(Surah al-Nahl, ayat 125)





Profesor Dr Yusof al-Qaradawi berkata,
yang perlu dinasihatkan adalah untuk
menghindarkan sifat berputus asa dan
tersangat bersedih hati kerana
ia akan hanya melemahkan seperti
firman-Nya yang bermaksud:




“Dan janganlah kamu
bersifat lemah dan bersedih,
padahal kamu orang yang beriman.”
(Surah Ali-Imran, ayat 139)





Sering kali konflik dianggap
sebagai masalah individu dan jika berkaitan
dengan hubungan antara staf pula,
ia hendaklah diselesaikan antara mereka
tanpa membabitkan pihak majikan.
Malah, kesannya juga tidak dilihat
secara langsung berkait dengan
integriti dan produktiviti pekerja.





Akibatnya, banyak masalah
boleh diselesaikan secara komunikasi
tidak dapat dirungkai dengan segera
menyebabkan ia berlarutan
sehingga yang kecil menjadi besar dan rumit.





Firman Allah yang bermaksud:


“Sesungguhnya orang Mukmin
adalah bersaudara kerana itu
damaikanlah antara kedua saudaramu
dan bertakwalah kepada Allah
supaya kamu mendapat rahmat.”
(Surah al-Hujrat, ayat 10)





Usaha secara komunikasi
dakwah dan kaunseling boleh dilakukan
sesama rakan terutama oleh staf
lebih berusia atau berpengalaman
kepada yang muda dan masih baru,
pegawai atasan serta majikan.
Bagi pihak majikan, ini boleh dilakukan
secara formal dengan menubuhkan unit kaunseling.





Sesetengah jabatan sudah
mengambil inisiatif ini sesuai
panduan dan saranan
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 tahun 2009,
Pelaksanaan Aplikasi Psikologi:
Budaya Kerja Pencapaian Diutamakan,
Jabatan Perkhidmatan Awam.





Ia membabitkan aktiviti khidmat runding,
motivasi dan kepuasan kerja pegawai.
Aplikasi ini bertujuan mewujudkan
pegawai memiliki nilai, etika kerja
dan sikap positif serta berupaya mengurus isu
serta masalah psikologi di tempat kerja.





Usaha ini bukan sekadar menjadikan
organisasi tempat yang menyeronokkan
atau ibarat rumah kedua, malah
dapat mengeratkan lagi silaturahim,
menghasilkan perkhidmatan dan produk berkualiti,
lebih utama ia mengundang rahmat kepada semua.






Oleh Sharifah Hayaati

Penulis ialah pensyarah di

Jabatan Siasah Syar’iyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)






Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...