Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, October 25, 2011

Lagu ini begitu indah.. ^_~







Lirik Lagu

'I Believe'

Irfan Makki feat. Maher Zain




When you're searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He's always close to you




He's the one who knows you best
He knows what's in your heart
You'll find your peace at last
If you just have faith in Him




You're always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I'll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day




*Chorus*


I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?




Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings




You're always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I'll follow you no matter what
If God wills we'll meet one day




*Chorus*



If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through




I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace




Lyrics:


Maher Zain, Bara Kherigi & Irfan Makki



Melody:


Irfan Makki & Maher Zain



Arrangement:


Maher Zain




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjuWzMR7CcMnhQyzxpbyx7GwYNlZlZrYVxXYLrH2-a-XS0Miia3oWQj43wcFgLaOe4Dtp424gKQBTlRV91EWTjqBi9W9Qx-wQUbS0QbR-ZOYcAq2KLVLmW2H5mhpIxKqskqiu6c6JvULD8/s1600/maher+zain+featuring+irfan+makki+i+believe.jpg










Teruskan membaca..

Hukumlah dengan kaedah sesuai.






Kesan negatif tampar muka budak



2011/10/22



SAYA tergerak untuk menulis berkenaan kesan menampar muka kanak-kanak sama ada anak kita ataupun murid sekolah. Kita mungkin menganggap menampar adalah tindakan yang tidak serius dan bukanlah isu besar, malah kita sendiri pun pernah ditampar pada satu ketika dulu.



Bagaimanapun tahukah perbuatan menampar itu boleh memberi kecederaan serius terutama ke atas kanak-kanak. Dari sudut perubatan, kita mengetahui kanak-kanak mempunyai organ yang masih berkembang dalam menjalani proses tumbesaran.
Organ ini juga rapuh, mudah cedera dan berpotensi menghadapi masalah kesan negatif jangka panjang. Organ di bahagian muka seperti mata, telinga, mulut, lidah, saraf tunjang leher dan juga otak ialah organ penting yang berpotensi tercedera jika bahagian muka dan kepala dijadikan tempat membuat pukulan atau tamparan.



Jika kita membaca mengenai kesan kecederaan muka dan kepala terutama ke atas kanak-kanak yang didera, kita dapati kebanyakan kecederaan disebabkan tindakan menampar ataupun menumbuk di bahagian muka.




Orang yang menampar mungkin memakai cincin atau gelang dan kesan yang diakibatkan oleh tangan ini tentu sekali lebih serius. Apabila melakukan tamparan terutama di dalam keadaan emosi yang tidak terkawal, kita tidak dapat mengawal dan menentukan dengan tepat bahagian muka yang terkena tamparan.




Ini menyebabkan tamparan bahagian muka kadangkala boleh terkena leher, mata dan telinga. Tamparan yang kuat ke bahagian kepala boleh mencederakan tulang leher dan saraf tunjang kerana anjakan kepala yang mendadak dan cepat.




Anjakan cepat bahagian kepala ini juga boleh menggoncang otak dan ini boleh memecahkan salur darah, mengoyak selaput otak dan boleh berlaku pendarahan otak.



Pada waktu sama jika kepala terhentak ke dinding atau benda keras akibat momentum pergerakan kepala ketika ditampar, kecederaan yang berlaku boleh menjadi lebih serius dan mungkin boleh mengancam nyawa.




Jika tamparan tepat pada cuping telinga dan menutup lubang telinga, maka tekanan kuat akan disalurkan ke dalam rongga telinga dan sampai ke gegendang, gegendang telinga boleh pecah dan ini akan menyebabkan gangguan pendengaran yang kekal jika ia serius dan tidak dirawat dengan cepat.




Sebenarnya banyak lagi kesan fizikal akibat tamparan seperti lebam, bibir pecah, gigi patah dan lain-lain lagi. Apa yang penting ialah menampar bukan perbuatan yang boleh dipandang ringan lebih-lebih lagi jika ia digunakan sebagai kaedah untuk menghukum.




Di samping kesan fizikal yang dialami oleh kanak-kanak atau pelajar yang ditampar, kesan psikologi ialah salah satu akibat yang tidak kurang seriusnya.




Menampar dikatakan satu kaedah yang boleh menjatuhkan maruah seseorang lebih-lebih lagi jika ia dilakukan di hadapan khalayak. Saya menyeru kepada semua pihak supaya mengelakkan diri daripada menggunakan tamparan muka sebagai kaedah menghukum.




Kesimpulannya, apabila kita menghukum terutama ke atas anak-anak atau pelajar, hukumlah dengan kaedah sesuai serta berhikmah dengan tujuan mendidik dan penuh kasih sayang supaya ia dapat menjadi pengajaran berguna dan bertujuan menjadikan mereka seorang insan yang lebih baik di masa hadapan.





DR MOHD RUSHDAN MD NOOR,
Hospital Sultanah Bahiyah,
Alor Setar, Kedah



Berita Harian Online: 22 Oktober 2011













Teruskan membaca..

Happy Deepavali to all Malaysian Hindus.








I would like to wish

a very Happy Deepavali

to all

Malaysian Hindus.

I hope that you will be able to celebrate

and share this special time

with family and friends.











Teruskan membaca..

Al-kisah......





Tersebutlah kisah seorang pemain bola Jepun
yang tersangatlah handal bermain bola sepak...
namanya Irie......




Akan tetapi kehandalannya bermain bola
tidak setanding dengan kehebatannya
yang tidak seberapa berbahasa Inggeris...
boleh dikatakan Irie ini hanya pandai
menyebut nombor satu hingga tujuh
dalam bahasa Inggeris selebihnya
tidak sempat belajar kerana dia
melarikan diri dari sekolah........



Dalam satu perlawanan
bola sepak antarabangsa
di mana Jepun VS England..........
Irie juga terpilih
untuk mewakili negaranya.



Hendak dijadikn kisahnya.......
sedang Irie menunjukkan kehebatannya
menggelecek bola..tiba-tiba
beliau terlanggar dengan Joshua Beckham
pemain jersi nombor 7.



Maka apabila kedua-duanya jatuh ke bumi......
Irie pun menunjukkan ke"gentleman"nya
dengan membantu Joshua bangun.......
lalu dia meminta maaf kepada Joshua
dengan nada berlagak ber"speaking".
Ini perbualan mereka.



Irie : I'm sorry...


Joshua : I'm sorry too.


Irie : I'm sorry three.


Joshua : What four?


Irie : I'm sorry five...


Joshua : Are u sick?


Irie : I'm sorry seven!





......kerana takut akan perbualan
yang bakal tidak difahaminya
lalu dia terus
melarikan diri.........
maka tinggallah si Joshua
yang terpinga-pinga
dengan situasi tadi .






Teruskan membaca..

Monday, October 24, 2011

You can be what you want to be




chalkboard_professor




Woman!! Without her, man is nothing!!


Suatu hari seorang professor menulis ayat

"Woman without her man is nothing"

di papan putih dan menyuruh pelajar-pelajarnya

meletakkan tanda bacaan untuk

memberikan penekanan dan intonasi

yang lebih menyakinkan.




Seorang pelajar lelaki tampil dan setelah

merenung-renung ayat itu

dia telah meletakkan tanda-tanda bacaan

yang tertentu hingga ayat itu

dibaca seperti berikut:


"Woman, without her man, is nothing"


Usaha pelajar lelaki ini

mendapat sorakan semua pelajar lelaki.

Dengan bangganya pelajar ini

duduk dan di tempatnya dan sorakan berterusan.


Kemudian tampil seorang pelajar perempuan.

Dia mengerling kepada semua

yang hadir di dalam dewan.

Kemudian, dengan penuh yakin

dia meletakkan tanda-tanda bacaaan

yang berbeza hingga ayat itu

dan dibaca seperti berikut:


"Woman! Without her, man is nothing"

Seluruh dewan menjadi sunyi sepi.

Masing-masing tergamam.

Akhirnya semua mata tertumpu kepada profesor.


"Well", kata profesor itu.

"You can be what you want to be."

Lalu keluar meninggalkan dewan.



@@@@@@@

Apa yang boleh kita pelajari daripada kisah ini?

Banyak, tetapi kata-kata profesor itu yang menyentak.

You can be what you want to be.

Maknanya daripada perkataan yang sama,

kita boleh menjadi lemah atau sebaliknya.

Pilihan pada diri kita.

Kalau

'woman without her man is nothing'

dibaca dengan nada yang selamba

tanpa intonasi tertentu

hasilnya berbentuk negatif bagi wanita.

Tetapi

apabila dibaca sebagai

"Woman! Without her, man is nothing".

Ia begitu

memotivasi dan amat bernilai sekali.





Teruskan membaca..

Perlumbaan MotoGP dibatalkan.



:( Marco Simoncelli has died :(

The race was stopped after four minutes when Simoncelli’s bike veered across the track at turn 11 into the path of Colin Edwards and Valentino Rossi.

The 24-year-old had his helmet knocked off and was hit by both other riders.

American rider Edwards also fell but escaped serious injury – while fellow Italian Rossi was able to return to the pits.

Simoncelli lay motionless on the track after the impact, while the race was immediately red-flagged.

At first officials were looking to restart the race before the extent of Simoncelli’s injuries became clear.

Honda rider Simoncelli first entered MotoGP for the 2010 season and won his first pole position at the Catalunya race in June this year.

Simoncelli’s first podium finish came in the Czech Republic in August when he finished third but he bettered that with a second-place finish at the Australian GP.

World champion Casey Stoner said: “As soon as I saw the footage it just makes you sick inside. Whenever the helmet comes off that’s not a good sign.”

British MotoGP rider Cal Crutchlow Tweeted: “RIP Marco Simoncelli! A great rider and all round nice guy. My thoughts are with all his family & friends. I will never forget today.”

Australian Formula One driver Mark Webber Tweeted: “RIP Marco. A special talent that will be missed. Thinking of your loved ones and all the MotoGP paddock.”

The Italian started in the 125cc class in 2002 and moved up to the 250cc class in 2006.

He claimed the 250cc world title in 2008.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motogp/15420069.stm

Sepang GP 2011 Accident


SIMONCELLI FACTFILE

  • Born: 20 January 1987, Cattolica, Italy
  • 125 Championship: 2002-05, 2 wins
  • 250 Championship: 2006-09, 12 wins
  • MotoGP: 2010-11


Topi keledar Simoncelli tercabut ketika kemalangan

di selekoh 11 apabila beliau tergelincir

dengan motosikalnya melintang di atas litar

dan ketika itu menjadi laluan Edwards dan Rossi.


Perlumbaan Grand Prix (MotoGP) Malaysia 2011
yang berlangsung di Litar Sepang dibatalkan
berikutan kematian pelumba Itali Marco Simoncelli
akibat kemalangan pada pusingan kedua
di Litar Sepang di sini hari ini.

motogp malaysia simoncelli


motogp2011


marco simoncelli mati


Perlumbaan MotoGP tersebut dibatalkan
oleh penganjur perlumbaan,
Sepang International Circuit (SIC) dan Dorna Sports
iaitu pemegang hak perlumbaan MotoGP Dunia.


Pengumuman kematian Marco Simoncelli,

pelumba Itali itu dibuat dalam satu sidang media

di Litar SIC oleh Pengarah Perubatan Persekutuan

Motosikal Antarabangsa (FIM),

Dr. Michele Macchiagodena.



Katanya, pelumba pasukan

San Carlo Honda Gresini itu,

mengalami kecederaan di bahagian kepala,

leher, dan dada akibat daripada

kemalangan tersebut.




Simoncelli telah diberi bantuan pernafasan

namun gagal diselamatkan dan disahkan

telah meninggal dunia pada pukul 4.56 petang

di pusat perubatan SIC di litar berkenaan.


Pada hari Ahad, 23 Oktober 2011,

pada Perlumbaan Motosikal Grand Prix

(MotoGP) Shell Advance Malaysia 2011

di Litar Antarabangsa Sepang (SIC),

yang bermula jam 4.00 petang ,

Marco Simoncelli terjatuh daripada motosikalnya

dan topi keledar yang dipakainya juga tercabut.


:berduka


Dalam pada itu,

mendiang Simoncelli turut dirempuh

oleh dua pelumba lain di selekoh ke-11.

Dua lagi pelumba yang terlibat dalam kemalangan,

Colin Edward (Monster Yamaha Tech 3)

hanya mengalami kecederaan di bahu

dan Valentino Rossi(Ducati)

tidak mengalami sebarang kecederaan.




Teruskan membaca..

Pokok-Meet Uncle Hussain/ Hazama








Lirik Lagu Pokok

– Meet Uncle Hussain/ Hazama -


Tersesat malu bertanya

Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Ku terdiam

Menyusur di kaki lima

Terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh

Chorus

Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu

Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah

Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang Chorus


Kau masih ada

Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu

Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah

Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh
Tanya sama pokok



Lagu Pokok - Hazama




Teruskan membaca..

Saturday, October 22, 2011

PPG 2012 Online




Permohonan Online PPG ambilan 2012 kini dibuka sekarang. Permohonan ke Program Pensiswazahan Guru (PPG) Ambilan 2012 bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma

Sukacita dimaklumkan bahawa permohonan ke Program Pensiswazahan Guru (PPG) Ambilan 2012 telah dibuka bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma di bawah lantikan SURUHANJAYA PERKHIDMATAN PELAJARAN (SPP).

KLIK DISINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT


Sebarang pertanyaan dan masalah boleh hubungi Bahagian Pendidikan Guru (BPG) di 03-88841269 / 1166 / 1323 /1271 / 1272 / 1270.






Teruskan membaca..

Mutiara Kata






Mutiara Kata



"Orang yang berakal,
tidak berdukacita kerana miskin,
bahkan yang menjadikannya berdukacita ialah
sekiranya ia berkurangan akal
dan tidak mengerjakan amal soleh."




-Hamka-
















Teruskan membaca..





TEKS UCAPAN YAB

TIMBALAN PERDANA MENTERI

MALAYSIA

SEMASA MAJLIS PELANCARAN

BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2011

PERINGKAT KEBANGSAAN



YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN HAJI MOHD. YASSIN TIMBALAN PERDANA MENTERI MERANGKAP PENGERUSI JAWATANKUASA INDUK BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2011

TEKS UCAPAN

YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN HAJI MOHD. YASSIN

TIMBALAN PERDANA MENTERI

MERANGKAP PENGERUSI JAWATANKUASA INDUK

BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2011

DI MAJLIS PELANCARAN BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2011

PADA 13 OKTOBER 2011; PUKUL 9.00 PAGI

BERTEMPAT DI UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA



Bismillahirrahmanirrahim.


Assalamu’alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia


1. Terlebih dahulu, marilah kita memanjatkan rasa syukur ke hadirat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia-Nya jua, kita dapat berhimpun bersama-sama dalam Majlis Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2011. Bersempena dengan majlis ini, saya selaku Pengerusi Jawatankuasa Induk Bulan Bahasa Kebangsaan mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Melaka, khususnya YAB Datuk Seri Mohd. Ali bin Mohd. Rustam, Ketua Menteri Melaka, yang sudi menjadi tuan rumah sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan pada tahun ini. saya juga mengucapkan tahniah kepada kerajaan negeri Melaka yang telah melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan di setiap daerah. Ini adalah satu inisiatif yang amat baik dalam usaha kita untuk menyemarakkan semangat cinta kepada bahasa Kebangsaan di segenap lapisan masyarakat di negara kita.



2. Bulan Bahasa Kebangsaan yang kita raikan saban tahun bukan sekadar satu acara tahunan. Lebih dari itu, sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan adalah sebahagian daripada rantaian perjuangan yang panjang dalam memartabatkan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan di negara kita. Saya katakan satu perjuangan kerana bahasa Melayu tidak akan berada pada darjat yang semulia ini tanpa perjuangan para pejuang bangsa kita yang terdahulu.



3. Ketika negara kita masih di bawah penjajahan Inggeris, bahasa Inggeris berada pada kedudukan yang amat tinggi. Ia digunakan dalam segala urusan rasmi dan juga sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah Inggeris. Mereka yang mengikuti pendidikan Inggeris biasanya mendapat peluang pekerjaan dan peluang ekonomi yang lebih baik berbanding mereka yang bersekolah aliran Melayu dan aliran bahasa ibunda yang lain.



4. Namun, di luar lingkungan pejabat kerajaan sekolah-sekolah Inggeris, bahasa yang digunakan secara meluas bukanlah bahasa Inggeris, tetapi bahasa Melayu dan juga bahasa ibunda kaum-kaum lain. Oleh sebab peluang ekonomi dan status sosial dikaitkan dengan kemahiran berbahasa Inggeris, maka hanya segelintir sahajalah yang mendapat peluang untuk memajukan diri dengan menguasai bahasa Inggeris. Sebahagian besar penduduk Tanah Melayu ketika itu terus dicengkam kemunduran.



5. Apabila negara kita mencapai kemerdekaan, para pemimpin kita yang terdahulu telah bersepakat menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa rasmi negara, sementara bahasa-bahasa ibunda yang lain boleh digunakan di luar urusan rasmi. Dalam konteks Tanah Melayu sebagai sebuah negara pascakolonial pada ketika itu, penerimaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dilihat amat penting dalam usaha memupuk perpaduan kaum dan membina sebuah negara bangsa yang bersatu padu. Bermula dengan termaktubnya Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan, diikuti dengan penggubalan Akta Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1959, kemudiannya Akta Bahasa Kebangsaan pada tahun 1967, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi telah terpahat kukuh dalam perlembagaan dan undang-undang negara.



6. Namun, perjuangan memartabatkan bahasa Melayu tidak terhenti setakat itu sahaja. Kedudukan bahasa Melayu kemudiannya dimantapkan lagi dengan pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kebangsaan. Sekolah-sekolah yang dahulunya menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar telah diwajibkan menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya. Manakala sekolah-sekolah vernakular dibenar menggunakan bahasa ibunda masing-masing dengan harapan suatu hari nanti sekolah-sekolah ini juga akan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.



7. Pada peringkat awalnya, terdapat suara-suara yang tidak yakin dengan kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah. Ada yang menganggap bahasa Melayu adalah bahasa yang mundur. Bagi mereka bahasa Melayu tidak akan mampu mengungkapkan konsep-konsep ilmu moden yang diperlukan oleh bangsa kita untuk maju.




8. Andaian golongan ini ternyata meleset. Semenjak bahasa Melayu digunakan sebagai pengantar dalam sistem pendidikan kita, termasuk pada ketika itu di Universiti Malaya dan kemudiannya Universiti Kebangsaan Malaysia, berbondong-bondong pelajar dari segenap ceruk rantau berjaya memasuki universiti. Peluang melanjutkan pelajaran ke universiti bukan lagi menjadi milik eksklusif anak-anak golongan bangsawan dan hartawan, tetapi juga menjadi milik anak-anak petani, anak-anak nelayan, pekebun, peniaga kecil, pekerja estet, buruh kasar, guru, kerani dan lain-lain. Mereka mempelajari ilmu-ilmu moden dalam bahasa Melayu dan kemudiannya menguasai bahasa Inggeris.



9. Mereka inilah kemudiannya menjadi generasi awal rakyat tempatan yang mengisi keperluan tenaga kerja dalam sektor profesional. Dengan mendapat peluang pendidikan yang berkualiti dalam bahasa kebangsaan, anak-anak bangsa kita telah berjaya memajukan diri dan menyumbang kepada pembangunan dan kemudian negara yang pesat.



10. Jelasnya, pemeluasan kelas menengah secara besar-besaran dan kemajuan pesat negara kita dicapai selepas bahasa kebangsaan menggantikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan kita. Bukankah ini satu bukti yang terang lagi nyata tentang kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan. Janganlah kerana ketaksuban kita kepada bahasa asing menyebabkan kita mempunyai pandangan yang juling terhadap bahasa kebangsaan kita sendiri.



11. Sebetulnya juga, banyak negara-negara yang telah maju, atau yang sedang berkembang maju, berjaya menempa kemajuan tanpa meminggirkan bahasa kebangsaan masing-masing. Negara-negara ini mementingkan penguasaan bahasa Inggeris, tetapi tidak sekali-kali menggantikan tempat bahasa kebangsaan mereka dengan bahasa Inggeris. Malah, daripada lapan ekonomi gergasi dunia, iaitu negara-negara G7 dan China, hanya tiba buah negara sahaja, iaitu Amerika Syarikat, United Kingdom dan Kanda yang rakyatnya berbahasa Inggeris. Malah rakyat Kanda juga sebahagiannya berbahasa Perancis, manakala di United Kingdom sebahagiannya rakyatnya berbahasa Welsh, Soctish dan Irish.



12. Dalam kalangan negara-negara Brazil, Russia, India dan China atau BRIC, iaitu negara-negara yang sedang berada pada tahap kemajuan ekonomi paling ranca,, hanya India sahaja tidak mengekalkan bahasa sendiri. Kebanyakan negara-negara Nordik yang maju juga mengekalkan bahasa masing-masing. Daripada empat negara Ekonomi Perindustrian Baru di Asia Timur, hanya Singapura sahaja yang tidak mengekalkan bahasa ibunda.



13. Jika kita meneliti perkembangan di negara-negara yang sudah maju, atau yang sedang berkembang maju, kita akan dapati bahawa bahasa Inggeris adalah satu bahasa yang penting, tetapi bukanlah satu-satunya bahasa yang menjamin kemajuan. Negara China tidak menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikannya semata-mata kerana mahu meraih laba globalisasi. Mereka menyanjungi bahasa kebangsaan negara mereka, malah menghormati bahasa kebangsaan negara-negara lain.



14. Ketika saya melawat negara China baru-baru ini, mereka meminta saya supaya bertutur dalam bahasa Melayu yang kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Cina. Walaupun mereka boleh berbahasa Inggeris. Ini menunjukkan betapa sebuah negara yang telah menempa kemajuan, sebuah negara yang telah berjaya membina peradaban sejak ribuan tahun lampau, menghormati bahasa kebangsaan.



15. Saya percaya, yang penting ialah sikap kita terhadap bahasa kebangsaan. Kita perlu yakin dengan kemampuan bahasa kebangsaan kita sendiri sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan. Kerana itu, Dasar Pendidikan Kebangsaan menetapkan bahasa kebangsaan adalah bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan di negara kita. Bayangkan kira sekiranya bahasa kebangsaan tidak lagi digunakan di sekolah dan di universiti. Perkembangan bahasa kebangsaan pastinya akan terbantut dan tamatlah riwayat bahasa kita sebagai bahasa ilmu.



16. Apabila bahasa kita tidak lagi mempunyai apa-apa nilai yang dikaitkan dengan ilmu dan kemajuan, lama-kelamaan ia akan menjadi bahasa pasar atau bahasa jalanan sahaja. Lebih malang sekiranya bahasa kita tidak lagi dituturkan orang dan pupus begitu sahaja. Pupus bahasa, pupuslah bangsa. Saya menimbulkan kebimbangan ini bukan kerana mahu bersikap pesimis terhadap nasib masa depan bahasa kebangsaan. Tetapi bak kata pepatah Melayu, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.




17. Sebagai Menteri Pelajaran, saya memikul satu amanah yang amat berat untuk terus mempertahankan dan memperkukuhkan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang memartabatkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama. InsyaAllah, dengan sokongan anda semua, amanah ini akan saya galas sedaya upaya saya.



Angin berputar ombak bersahut


Membujur lalu melintang patah


Usahlah kita kelam kelibut


Amanah bangsa dijulang megah



18. Dalam melestarikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, peranan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar perlu diperluaskan ke peringkat pengajian tinggi. Ketika berkunjung ke Universiti Kebangsaan Malaysia baru-baru ini, saya menegaskan tentang peri pentingnya Universiti Kebangsaan Malaysia, yang ditubuhkan di atas semangat dan keringat para pejuang bahasa, supaya mempertahankan peranan dan fungsi asalnya sebagai institusi keilmuan yang memartabatkan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Sehubungan itu, saya menyarankan supaya UKM terus melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Melayu, termasuk dalam bidang sains dan teknologi, serta menggalakkan para pensyarah menerbitkan karya-karya ilmiah dalam bahasa Melayu. Usaha ini perlu juga dicontohi oleh universiti-universiti lain.



19. Kita memahami bahawa penerbitan dalam bahasa Inggeris adalah penting untuk meningkatkan penarafan universiti di peringkat antarabangsa. Tetapi ini tidak bermakna kita harus meminggirkan penerbitan karya-karya ilmiah dalam bahasa Melayu. Adalah lebih baik sekiranya karya-karya ilmiah, terutamanya dalam bidang sains dan teknologi diterbitkan dalam bahasa Melayu untuk tatapan rakyat terbanyak. Dengan itu akan berlakulah limpahan ilmu yang lebih luas dalam kalangan masyarakat yang pastinya akan mendorong lebih banyak cetusan kreativiti dan inovasi rakyat.



20. Pada masa kini, daripada hampir 15,700 judul buku yang diterbitkan di negara kita, hanya terdapat sekitar 3,900 judul buku sains dan teknologi. Jumlah buku ilmiah dalam bidang sains dan teknologi yang bertaraf ilmu tinggi dalam bahasa Melayu adalah amat sedikit. Sekiranya kita benar-benar mahu menyebarluaskan fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, terutamanya dalam bidang sains dan teknologi, maka jumlah buku-buku ilmiah sains dan teknologi dalam bahasa Melayu perlu diperbanyakkan.



21. Sehubungan itu, sukacita saya mengumumkan kerajaan melalui Dewan Bahasa dan Pustaka, akan mewujudkan dana berjumlah 2 juta ringgit bermula tahun 2012 untuk menggalakkan penerbitan buku-buku ilmiah sains dan teknologi bertaraf ilmu tinggi dalam bahasa Melayu. Setiap penulis yang menghasilkan buku-buku ini yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka akan menerima ganjaran sebanyak RM20,000.00 selain bayaran royalti yang biasa diterima. Pihak Dewan Bahasa dan Pustaka akan menentukan karya-karya yang layak diterbitkan berdasarkan manuskrip yang dihantar dan memberi ganjaran kepada penulis yang berjaya.



22. Selain memperkasakan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, fungsinya sebagai bahasa rasmi, khususnya dalam pentadbiran dan urusan rasmi kerajaan, perlu dimantapkan. Sehubungan itu, kabinet telah bersetuju supaya semua penjawat awam diwajibkan menggunakan bahasa kebangsaan dalam segala urusan rasmi sama ada mesyuarat, surat-menyurat, seminar dan lain-lain. Untuk memastikan arahan ini dipatuhi, Pekeliling Perkhidmatan berkaitan Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam akan dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam.



23. Penguatkuasaan penggunaan bahasa kebangsaan yang betul di tempat-tempat awam juga perlu diberikan perhatian utama oleh pihak-pihak berkuasa tempatan. Pada kesempatan ini, saya ingin merakamkan penghargaan kepada dua pihak berkuasa tempatan, iaitu Majlis Perbandaran Melaka Bandar Raya Bersejarah dan Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur yang telah mewajibkan penggunaan bahasa kebangsaan yang betul pada papan-papan iklan di tempat awam. Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada kedua-dua pihak berkuasa tempatan ini atas komitmen yang ditunjukkan dalam usaha untuk menguatkuasakan penggunaan bahasa kebangsaan yang betul.



24. Syarikat-syarikat berkaitan kerajaan juga perlu turut sama menyebarluaskan penggunaan bahasa kebangsaan dalam organisasi masing-masing. Saya menyeru syarikat-syarikat berkaitan kerajaan supaya turut memainkan peranan peting dalam usaha memperkasa bahasa kebangsaan dalam segala urusan syarikat. Sewajarnya syarikat-syarikat berkaitan kerajaan mempelopori usaha menyokong agenda nasional untuk memartabatkan bahasa kebangsaan dalam bidang-bidang berkaitan perbankan, kewangan, perdagangan, perniagaan, pembuatan dan lain-lain perkhidmatan. Sama-sama kita berganding bahu dalam menjayakan usaha memperluaskan penggunaan bahasa kebangsaan di negara kita.



25. Anggota masyarakat juga perlu sentiasa mempunyai sikap yang positif terhadap bahasa kebangsaan. Ini bermakna, kita perlu memupuk rasa cinta dan bangga terhadap bahasa kebangsaan. Ungkapan “Bahasa Jiwa Bangsa” perlu benar-benar dijiwai oleh kita semua supaya kita merasakan bahawa bahasa kebangsaan adalah milik kita bersama. Justeru, saya amat berharap agar kempen Bulan Bahasa Kebangsaan ini dapat memupuk sikap positif rakyat terhadap bahasa kebangsaan.



26. Akhir kata, saya selaku pengerusi Jawatankuasa Induk Bulan Bahasa Kebangsaan 2011 merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan pada tahun ini. saya juga mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada penerima Anugerah Tokoh Bahasa Melayu Antarabangsa, Profesor Wu, di atas sumbangan besar beliau terhadap usaha mengembangkan bahasa Melayu di peringkat antarabangsa, khususnya di negara China. Mudah-mudahan dengan sumbangan yang berliau curahkan ini, bahasa Melayu akan terus unggul di persada dunia.



Dengan lafaz “Bismillahirrahmanirrahim” saya dengan sukacitanya melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan 2011.



Wabillahi al-taufiq wal hidayah

wassalamu’alaikum wa rahmatullahi wabaraktuh






PENGENALAN BULAN BAHASA KEBANGSAAN (BBK)



BULAN BAHASA KEBANGSAAN (BBK)
merupakan salah satu acara tahunan negara
bagi memperkasakan bahasa kebangsaan.



Suatu gerakan besar-besaran
di seluruh negara yang melibatkan
semua lapisan masyarakat.




Kegiatan-kegiatan khusus BBK
dilaksanakan di seluruh negara
pada bulan Oktober.




Tahun 2011
merupakan tahun ke-13
program ini diadakan.














Teruskan membaca..

Al Fatehah Untuk Muammar Gaddafi .




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSZGUzV7lOjChVOPxb2Y_jj0OJN3s5PZZ3ZUZe6xjCQk3RJO4FjR6pf3BpX0xQEARzAoXHXVhVeQ8PIPPp4OD-YmRXWo-63j6NE0Il92y4qe5VwQ43j9S_7eRb9CE4fLQnX3D4FNCbwjLu/s1600/Alquran_Quote_wallpaper.jpg


Gaddafi Tumbang.


Tamatnya Riwayat Seorang Diktator




Imej video diambil daripada stesen televisyen Al-Arabiya
merakamkan orang ramai mengambil gambar jenazah Gaddafi
menggunakan telefon bimbit di Sirte, kelmarin. - AP




SIRTE: Ditarik keluar dari pembentungan paip,
bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi,
yang cedera mengangkat tangannya dan merayu
kepada Pejuang Revolusi:
"Jangan bunuh saya, anak saya."



Dalam tempoh sejam, beliau meninggal dunia;
tetapi masih hidup ketika rakyat Libya
yang berang menarik rambut bekas pemimpin
yang memerintah negara itu selama 42 tahun
sebelum berarak membawa Gaddafi yang sudah
berlumuran darah di belakang sebuah kenderaan. - AP




http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Janganbunuhsaya_anaksaya_MuammarGaddafi/Article/



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjFK3Cg_i5J4OM988_wOVZavMnyB3fmFSlTLHWCR7u6z2SLJ2ljIvZp-mTos-MGiD5R7RSxKqpmpRijMi1JxipW_2_qSnxinZixEuTzHUVInBbAvkCxD1HvXOeDjiT1w3hMZkVvVDu5gkdA/s1600/Quran_Quotes.jpg





Berita mengejutkan.


Muammar Gaddafi
yang menggelarkan dirinya
"raja bagi segala raja di Afrika"
akhirnya tersungkur di kaki para penentangnya.



Dia meninggal dunia dengan penuh sengsara.
Penuh kesakitan. Penuh keaiban.
Ditembak di kepala dan kaki ketika sedang
bersembunyi di lubang saluran air.



Lagi menyedihkan,
terngiang di telinga penentangnya
kata-kata terakhir Gaddafi
"Anak, tolong jangan tembak saya",
"jangan tembak saya".
Namun, ajal sudah menjemputnya
ke pangkuan tuhan.



Janjinya untuk mati persama penyokongnya benar.
Dia tidak menyerah diri sehingga akhir ajal.
Kata-kata egonya sebelumnya yang mengelarkan
penentangnya sebagai "tikus"
dan akan menjejaki penentangnya
sehingga ke lubang cacing rupanya memakan diri.
Dia sebaliknya yang terbunuh
di saluran kumbahan
di penuhi najis dan sampah!



Terbunuhnya Gaddafi bermakna
42 tahun pemerintahan kuku besi
beliau akhirnya runtuh.



Begitulah nasib dikatator dunia .
Lihatlah di mana-mana.
Hebat dan gah semasa berkuasa
tapi berakhir penuh sengsara.
Saddam hussein di Iraq -
ditangkap,
dibicara dan akhirnya terkulai di tali gantung.
Hosni Mubarak di Mesir -
terpaksa melepaskan jawatan
dan kini menunggu bicara.
Ben Ali di Tunisia juga tersingkir
akibat pemberontakan rakyatnya.







_____________End of Gaddafi________________End











Teruskan membaca..

Thursday, October 20, 2011

‘Tiada lagi sentuhan kasih sayang’




Guru kini............mendidik atau mengajar?


MASALAH...kegagalan guru untuk mendidik boleh mengakibatkan pelajar menjadi lebih bermasalah kerana kurang perhatian dan kasih sayang.

MASALAH...kegagalan guru untuk mendidik
boleh mengakibatkan pelajar menjadi lebih bermasalah
kerana kurang perhatian dan kasih sayang.



‘Tiada lagi sentuhan kasih sayang’



Oleh Mohd Rifaat Abd Hamid
rencana@hmetro.com.my





thumbnail



GURU dulu tegas dan komited sewaktu menjalankan tugas, namun di sebalik ketegasan itu ada hati yang bersih dan ikhlas mendidik pelajar menjadi anak bangsa berjaya.

Disebabkan sikap bertanggungjawab itu, mereka bukan saja dihormati malah mulia kedudukannya dalam kalangan masyarakat.

Kini, ketegasan, integriti, profesionalisme, hak bersuara serta taraf guru semakin suram dan merudum di mata masyarakat malah menyedihkan kerana golongan itu mudah diperkotak-katikkan pelajar sendiri.

Ini menjadikan hubungan antara guru-pelajar semakin jauh, dingin dan bergolak. Kesannya, semangat guru kian pudar melaksanakan tanggungjawab lebih dedikasi.

Disebabkan tidak mendapat sokongan selain bebanan tugasan semakin bertambah, motivasi sebahagian guru mulai luntur dan culas melaksanakan tanggungjawab. Mereka tidak lagi memegang falsafah ingin bertanggungjawab memberi pendidikan, tetapi lebih kepada mengajar semata-mata.


Mengajar lebih menjurus kepada kaedah 2M iaitu membabitkan proses penyampaian ilmu pengetahuan dari guru kepada pelajar dan lebih menumpukan kepada pembangunan intelektual atau akademik.

Manakala mendidik membentuk sahsiah atau akhlak dan memerlukan tempoh masa panjang untuk membentuk akhlak pelajar yang baik.

Persoalannya apakah beza mendidik dan mengajar?

Pensyarah Kanan Program Pendidikan Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Isya Awang, berkata ada perbezaan antara konsep mendidik dan mengajar dalam ilmu pendidikan.

Beliau berkata, mengajar lebih ketara berbentuk fizikal manakala mendidik sebagai ‘sentuhan’ emosi dan kasih sayang guru kepada pelajar.

“Boleh dikatakan sebahagian guru hari ini hanya menumpukan pada konsep mengajar berbanding mendidik. Mereka datang ke sekolah hanya untuk mengajar, menghabiskan silibus dan menerima gaji hujung bulan.

“Tiada lagi ‘sentuhan’ atau perasaan kasih sayang telus seperti ditunjukkan golongan guru dulu. Guru dan pelajar kurang berinteraksi, sentiasa mencipta konflik.

“Bagaimanapun, menuding jari pada guru semata-mata adalah tidak adil kerana kita terpaksa menerima keadaan itu kerana senario hari ini tidak semuanya memihak kepada mereka,” katanya.

Katanya, kadangkala guru dibebani kerenah pelajar yang pelbagai menyebabkan ada yang sukar menumpukan perhatian. Akibatnya, akan ada pelajar yang terabai terutama mereka yang bermasalah.

“Tambah memburukkan keadaan, ibu bapa pula datang menyerang dan mempersoalkan kredibiliti guru. Apabila semua pihak menghentam, tidak mustahil ada yang mengambil langkah drastik bersikap sambil lewa dan enggan mengambil tahu,” katanya.

Menurutnya, kebanyakan ibu bapa hanya tahu mengambil pendekatan ‘lepas tangan’ atau bertindak secara melulu tanpa usul periksa. Secara tidak langsung memberi tekanan kepada guru untuk mencorakkan gaya pembelajaran mereka.

“Jalan mudah, mereka hanya mengajar dan tidak mahu mendidik. Ironinya, guru berpendapat, tidak perlu menjalin atau mengambil berat mengenai pelajar kerana ibu bapa sendiri kurang memberi sokongan.

“ Mengapa mesti menanggung beban sedangkan ibu bapa hanya relaks. Ia seperti barah hingga akhirnya menghakis sikap profesionalisme guru yang sepatutnya bertanggungjawab penuh terhadap tugas dan tanggungjawabnya,” katanya.

Ditanya mengapakah guru zaman dulu mempunyai nilai ‘sentuhan’ ajaib hingga menerbitkan hubungan rapat dengan pelajar, beliau berkata tugas guru dulu jarang ‘diganggu’ atau digugat pelbagai tugas sampingan lain.

Menurutnya, guru dulu boleh menumpukan perhatian pada tanggungjawab hakiki kerana semua pihak faham makna pendidikan dan menuntut ilmu.

“Masalahnya hari ini guru atau pihak berkenaan kurang memahami makna itu tapi lebih mementingkan keputusan akademik . Malangnya itu bukan jaminan cemerlang sahsiah diri.

“ Secara tidak langsung, menggambarkan bagaimana proses mendidik gagal dilaksanakan sedangkan untuk berjaya, gabungan keduanya perlu seimbang supaya dapat menampung kekurangan yang ada,” katanya.

Guru pula sebaliknya ada yang tidak mampu mempunyai komitmen tinggi terhadap tugas kerana segelintirnya menjadi guru semata - mata mahu mempunyai gaji dan pendapatan samping yang lebih berbentuk material.

“ Dibandingkan guru dulu, mereka ikhlas dan tidak berkira mengenai bayaran, guru sekarang sebaliknya malah ada yang terus melanjutkan tugas di luar dengan harapan memperoleh pendapatan sampingan, misalnya tuisyen.

“ Itu tidak salah namun sejauh manakah guru mampu membina hubungan baik dan mesra dengan pelajar. Adakah mereka mengambil berat dengan bertanya khabar atau masuk kelas, mengajar, beri kerja rumah kemudian keluar?

“ Suasana seperti ini tidak sihat kerana perhubungan guru - pelajar hanya termaktub dalam kelas semata - mata. Guru tidak mengenali pelajar, begitu sebaliknya, justeru bagaimanakah sentuhan kasih sayang itu boleh menerbitkan hubungan yang erat,” soalnya.

Guru, katanya, perlu berusaha mengembalikan semula martabat sebagai golongan dihormati manakala masyarakat termasuk ibu bapa perlu memberi peluang golongan itu mencorakkan proses pendidikan mengikut acuan tersendiri asalkan tidak menyalahi peraturan.

“ Guru jadilah golongan bertanggungjawab, kembalikan semula maruah yang sudah lama tercalar. Proses melahirkan masyarakat dan bangsa berguna tidak boleh dizahirkan melalui satu mekanisme semata-mata.

“Boleh mengajar tapi tekankan juga kepentingan mendidik. Barulah lengkap pakej untuk melahirkan pelajar cemerlang akademik, budi dan peribadi seperti termaktub dalam falsafah Pendidikan Kebangsaan,” katanya.

Tokoh Guru Kedah 2009, Sayed Mahadzir Sayed Omar pula berpendapat teknik mendidik dan mengajar guru berbeza dibandingkan guru zaman dulu.

Menurutnya, guru dulu mengajar berasaskan kasih sayang dan semangat patriotisme juga menerima kepercayaan tinggi daripada ibu bapa yang rela ‘menyerahkan’ anak untuk dididik.

“ Mereka tidak kisah anak ‘dipukul’ kerana tahu itu tanggungjawab guru menjadikan mereka berjaya. Malangnya hari ini tidak boleh kerana banyak akta atau peraturan perlu dipatuhi.

“ Bayangkan, kalau pelajar bermasalah, tapi tangan guru ‘terikat’, apakah boleh pelajar itu diasuh menjadi manusia yang baik? Justeru tidak hairanlah, ramai guru hari ini lebih senang mengajar daripada mendidik kerana tidak mahu masalah berbangkit,” katanya.



http://www.hmetro.com.my/articles/2011080723185820110807231858/Article







Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...