Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Thursday, June 2, 2011
Paip kosong X Kepala kosong


Paip yang kosong
menghembuskan angin
tetapi
jika kepala yang kosong
akan menghasilkan
kegelapan.
p/s : jiwa kacau.........
untuk mengelakkan jiwa kacau dan kosong
banyakkanlah mengingati Allah
dan isi masa dengan perkara yang berfaedah.
Semoga jiwa yang kacau dan kosong itu
tidak terpesong ke hala tuju
yang tidak menentu.
Wednesday, June 1, 2011
Maahad Tahfiz Nurul Huda,Hulu Langat, Selangor
Lahir penghafaz profesional
DALAM keadaan duduk bersila dengan sarungan jubah putih serta lengkap berserban, tubuh mereka dibongkokkan sedikit menghadap papan rehal. Saat ayat suci al-Quran dibacakan, tubuh mereka ikut melenggok seiring dengan ritma yang dilantunkan.
Dengan suara yang tidak terlalu lantang, Mohd. Fitri Anas Khairul Omar, 16, khusyuk mengulang baca beberapa ayat bertulisan kaligrafi Arab itu.
Anak muda yang berasal dari Ampang, Kuala Lumpur ini sudah hampir empat tahun belajar menghafaz al-Quran di Maahad Tahfiz Nurul Huda di Hulu Langat, Selangor.
“Alhamdulillah, daripada 30 juzuk al-Quran, kini saya sedang menghafal juzuk ke-29. Tinggal satu juzuk lagi untuk dihafal sebelum boleh bergelar hafiz,” ujarnya.
Dalam usia remaja, dia yang mesra disapa dengan panggilan Anas mengambil keputusan untuk ke sekolah tahfiz sebagai menyempurnakan wasiat arwah bapanya yang inginkan salah seorang anaknya menghafal dan mendalami ilmu al-Quran.
Memasuki institusi persendirian tersebut pada usia 13 tahun, Anas mengakui pada awal kemasukannya, dia berdepan dengan konflik antara minat dan amanat.
Kepala ikan, rokok
“Pada awalnya saya memang tidak minat. Saya boleh membaca al-Quran, tetapi untuk duduk sepanjang hari menghafal baris demi baris, saya tak mampu lakukannya.
“Namun atas galakan daripada ibu dan guru-guru di sini serta sokongan rakan-rakan, saya jatuh cinta dalam bidang hafalan ini.
“Semakin banyak yang dibaca, saya semakin asyik untuk terus membaca,” katanya yang mampu menghafal satu muka surat dalam masa satu jam setengah.
Sudah merancang masa depannya, setelah bergelar hafiz, dia ingin melanjutkan pengajian agama di Yemen.
“Buat masa ini, saya mahu habiskan menghafal dan mendalami ilmu Islam menerusi kitab-kitab penulis hebat Islam di universiti di Yemen.
“Insya-Allah, selepas tamat belajar di Yemen nanti, saya ingin kembali ke Malaysia dan berkongsi ilmu yang diperolehi ini dengan masyarakat,” katanya yang sedang mencari penaja untuk menyambung pengajiannya ke luar negara.
Ditebak pertanyaan apa yang membuatkannya berusaha menghafal 6,666 ayat al-Quran itu, jawabnya mudah.
“Ini adalah hadiah untuk ibu dan arwah ayah. Rasulullah pernah bersabda, sesiapa membaca al-Quran dan beramal dengan apa yang terkandung di dalamnya maka kedua-dua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinaran mahkota itu akan melebihi daripada cahaya matahari, sungguhpun matahari itu berada di dalam rumah rumah kamu di dunia ini, riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud,” ungkapnya.
Selain Anas, Muhammad Danial Azizi, 14, juga memilih pusat tahfiz tersebut untuk mendalami ilmu menghafal al-Quran.
“Seronok bila dapat jumpa rakan-rakan sebaya yang turut datang belajar di sini. Mula-mula memang susah untuk biasakan diri, tetapi lama-kelamaan, rasa sayang kalau tinggalkan rutin menghafal, walaupun sehari,” katanya yang sudah menghafal sembilan juzuk sejak memulakan pengajian setahun setengah yang lalu.
Mendekati teknik yang diguna pakai di maahad ini, guru hafazan, Ahmad Shahroini Sultan, 30-an, berkata, mereka menggunakan pendekatan Misri yang dipraktikkan oleh kebanyakan maahad tahfiz di negara ini.
“Ia teknik dengan cara mengulang bacaan sehingga dapat menghafal. Ada pelajar di sini mengulang empat kali sudah boleh hafal, ada juga yang ulang sampai 40 hingga 60 kali, baru boleh hafal.
“Selain itu, kita tekankan juga mengulang bacaan yang lepas sebelum menghafal ayat yang baru, ia membantu pelajar untuk ingat semua ayat,” katanya yang berasal dari Medan, Indonesia dan sedang melanjutkan pengajian peringkat ijazah di sebuah institusi pengajian tinggi tempatan.
Konvensional
Menurut Shahroini, bagi pelajar yang boleh menguasai teknik hafazan, mereka boleh menghafal satu muka surat sehari dan menghabiskan satu juzuk setengah dalam masa sebulan.
“Satu juzuk mempunyai 20 muka surat. Jika pelajar konsisten, mereka boleh menghafal al-Quran dalam tempoh satu hingga dua tahun. Namun, ia bergantung kepada kebolehan individu, ada yang cepat, ada yang lambat.
“Ada juga pelajar yang menghafal dari kulit ke kulit dalam masa enam bulan, ada juga yang ambil masa hingga lima tahun. Ia terserah kepada pelajar,” katanya yang belajar menghafal al-Quran di Thailand belasan tahun lalu.
Selain teknik hafal, pelajar di sekolah tahfiz ini juga mengamalkan pemakanan sihat yang mana dipercayai dapat membantu menguatkan hafalan mereka.
“Kepala ikan, makanan segera, organ dalaman haiwan dan rokok adalah kunci yang boleh melemahkan hafalan.
“Seeloknya ia dijauhkan jika ingin mendapatkan fokus dalam menghafal,” ujarnya yang mengamalkan memakan kismis setiap pagi dan malam.
Sebagai maahad yang dibangunkan untuk melahirkan para hafiz, Maahad Tahfiz Nurul Huda dibuka khusus untuk mengajar pelajarnya menghafal al-Quran sahaja selain mengikut kelas fardu Ain seperti ibadat, fikah dan bahasa Arab.
Dipantau oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), maahad tahfiz berbeza dengan sekolah pondok atau pesantren yang terkenal di Indonesia.
“Sekolah pondok tidak menekankan kepada hafalan al-Quran, pelajarannya lebih kepada pengajian agama menerusi kitab-kitab karya intelek Islam yang hebat.
“Ada juga maahad tahfiz yang memperkenalkan kokurikulum kebangsaan, di mana para pelajar boleh memperolehi dua ilmu serentak dan menduduki peperiksaan berdasarkan sistem pendidikan kebangsaan.
“Berbeza dengan kami, di sini kami fokus kepada menghafal al-Quran sahaja,” jelas Shahroini.
Walaupun kedengarannya agak konvensional, sekolah tahfiz tetap memiliki peminatnya tersendiri. Sepanjang perjalanan Jurnal menjejaki pusat pengajian tahfiz di sekitar Hulu Langat, terdapat lebih 15 institusi dari Batu 9, Cheras hingga ke Batu 20, Jalan Sungai Lui.
Profesional
Pandangan masyarakat terhadap nilai kebolehpasaran para pelajar juga sering dipertikai. Ramai pasti tertanya-tanya bolehkah pelajar tahfiz cemerlang dalam pelajaran dan bergelar golongan profesional?
“Sudah tentu boleh. Malah, jika teknik menghafal itu dipraktikkan dalam pengajian aliran kebangsaan, tidak mustahil mereka boleh menguasai hafalan al-Quran sekali gus cemerlang dalam bidang akademik,” ujar Lokman Shazly Datuk Sri Azlani Zaharin, pengasas Akademi Darul Huffaz yang beribu pejabat di Prima Saujana, Kajang, juga dalam daerah Hulu Langat.
Mengambil pendekatan untuk mempopularkan menghafal al-Quran dalam bandar, Lokman tidak memilih kawasan terpencil di dalam kampung seperti kebanyakan sekolah tahfiz.
Sebaliknya, kunjungan Jurnal ke premis miliknya, ia didirikan di dalam sebuah tapak komersil yang dikelilingi deretan kedai dan taman perumahan.
“Ia lebih praktikal kerana ibu bapa mudah untuk mengambil dan menghantar anak ke sini.
“Selain itu, ia juga salah satu cara untuk menggalakkan ibu bapa menghantar anak mereka belajar membaca dan menghafal al-Quran,” katanya.
Sebagai pusat tahfiz persendirian yang diberi akuan oleh JAIS dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Darul Huffaz optimis melahirkan ahli tahfiz al-Quran profesional.
Tidak hairanlah, selain menyediakan kursus-kursus asas tahfiz, Lokman turut memberi peluang kepada para pelajarnya untuk mengikuti tahfiz akademi rendah dan tahfiz sains menengah.
Selain itu, Darul Huffaz juga menyediakan pengajian peringkat diploma yang akan dibuka pengambilannya pada bulan September nanti.
Dengan 10 cawangan selepas empat tahun ditubuhkan, Lokman menyasarkan untuk membuka 1,000 pusat tahfiz Darul Huffaz menjelang tahun 2020.
“Saya mahu program hafalan al-Quran ini dimulakan dari sekolah rendah. Jika pelajar menghafal secara berperingkat, misalnya empat ayat sehari, pelajar sudah boleh menghafal al-Quran sebaik sahaja memasuki tingkatan lima.
“Dengan cara ini, anak-anak boleh menghafal Quran tanpa rasa tertekan,” katanya.
Kosmo! Online
Monday, May 30, 2011
Sabar itu iman.

Antara Ribut Hati Dan Nilai Sabar
Bukan hati kita tidak bisa mengerti bukan hati tidak pernah memahami. Cerita dan kehendak yang tertulis sesekali tersimpan di ingatan. Cuba dileraikan namun masih kuat di hati. DIA itu mengerti setiap masa dan sentiasa di sisi. Sewaktu melihat gelak ketawa kanak-kanak membuatkan hati ini tenang dan gembira. Terasa ingin kembali menjadi seperti mereka.
Namun,apakan daya inilah proses kehidupan. Dari lahir sebagai seorang bayi,sehingga meningkat dewasa proses kehidupan sentiasa berputar. Kehidupan yang dilalui hari-hari mengenal erti nikmat dan hikmah dari-Nya. Kadangkala, manusia itu sendiri terlepas pandang, bahkan berpaling untuk merasakan sesuatu yang lebih baik.
Cerita yang mungkin berbeza di antara kita semua menjadikan hidup ini sesuatu yang indah untuk dihargai. Punya persoalan dan jawapan bagi setiap sesuatu. Namun, titik kesabaran dan kejujuran yang perlu kita semat dalam hati sedetik pun tidak pernah goyah pengharapan pada-Nya. Jujurnya, nilai-nilai ini menjadikan kita insan yang tidak pernah mengeluh erti putus asa dan rahmat dari-Nya. Kata ini mungkin tidak bernilai pada yang tidak tahu makna, namun DIA punya jawapan yang tertulis.
Manusia itu punya hati dan akal yang memberikan ruang untuk manusia berfikir. Antara kewarasan akal dan iman yang terpahat di dada menjadikan setiap tindakan yang dibuat seiring dan berlapang dada dengan segala sesuatu. Tergesa-gesa untuk setiap tindakan yang dilakukan menjadikan manusia itu terburu-buru dalam melakukan keputusan.
Rasulullah s.a.w bersabda : "Orang kuat itu bukanlah yang menang dalam gulat tetapi orang kuat adalah yang mampu menahan nafsu amarahnya. (HR. Bukhari dan Muslim)
Saya masih ingat sehingga kini bahawa nilai amarah itu tidak mungkin dapat melahirkan satu hasil yang baik. Amarah itu tidak mendatangkan sebarang kebaikan melainkan kemudaratan yang mungkin memberi kesan pada jiwa manusia. Teguhkan iman di hati, perbaharuilah sesuatu tindakan dengan berhikmah.
Nilai kesabaran perlu disemat dan kejujuran itulah utuhnya hati seorang muslim. Lahirnya sebuah naluri hati yang tidak mungkin bisa menipu pandangan hati manusia jika terarah kepada pencipta-Nya yang agung.
"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu amatlah berat kecuali bagi orang yang khusyuk." (Surah al-Baqarah, ayat 45)
Sungguh hidup ini sesuatu yang indah untuk dinikmati dan dikongsi jika kita tahu bagaimana pelayaran sebuah nakhoda itu berakhir. Qalbu salim adalah hati yang sempurna dicari sepanjang pelayaran seorang insan bergelar hamba.
Sunday, May 29, 2011
Kalau suami......Jika Suami
KALAU SUAMI
Kalau suami mula berahsia..
Itu tandanya dia tak setia
Kalau suami meninggi suara
Itu tandanya dia dah ada mak we
Kalau suami mengaku bujang tua
Itu tandanya dia nak ngurat anak dara
Kalau suami selera tak ada
Itu tandanya dia nak pasang dua
Kalau suami lambat balik aje
Itu tandanya dia dah syok kat deparment dia
tidur di ruang tamu
Itu tandanya dia dah jemu
Kalau suami malam Jumaat buat tak tahu
Itu tandanya tak lama lagi hidupmu bermadu
Kalau suami garang macam singa
Itu tandanya hati dia dah tak cinta
Kalau suami asyik komplen aje
Itu tandanya dia dah tak suka
Kalau suami mula sepak terajang ke muka
Itu tandanya dia nak memberimu title JANDA..
JIKA SUAMI
Jika suami sayangkan isteri
Dapat gaji semua diberi
Jika suami sayangkan isteri
Kerja rumah rela dikongsi
Jika suami sayangkan isteri
Kereta diberi suami naik LRT
Jika suami sayangkan isteri
Duit poket diberi setiap hari
Jika suami sayangkan isteri
SMS dikirim tanda rindu dihati
Jika suami sayangkan isteri
Kongsi masalah nasihat dikasi
Jika suami sayangkan isteri
Diberi ciuman setiap pagi
Jika suami sayangkan isteri
I love U, I miss U katanya setiap hari
Jika suami sayangkan isteri
Isteri gemuk, dikatakan seksi
Jika suami sayangkan isteri
Sakit sikit selongkar laci ubat dicari
Jika suami sayangkan isteri
Kemana sahaja dibawa pergi
Jika suami sayangkan isteri
Sentiasa jujur perihal diri
Jika suami sayangkan isteri
Status berkahwin bangga sekali
Jika suami sayangkan isteri
Cintanya suci hingga ke mati
Adakah suami-suami anda
tergolong dalam kategori
JIKA SUAMI atau KALAU SUAMI ?
JIKA SUAMI .. lebih banyak dari KALAU SUAMI
maka bersyukurlah kerana
rumahtangga anda umpama SYURGA.
TETAPI ….
KALAU SUAMI…. lebih banyak dari JIKA SUAMI…
maka berhati-hatilah. …
wahai kaum isteri
jangan sampai rumahtangga
umpama NERAKA.
Bukankah lebih baik
jadikan rumahtangga itu SYURGA
dari menjadikan ia
NERAKA ?????
JANGAN ANDA MERASA MENYESAL
KERANA MENCINTAI ISTERI..
KERANA DIALAH
BIDADARIMU DI DUNIA INI..
DAN JANGANLAH ANDA SERONOK
MENZALIMINYA ...........
KERANA DOA ORANG TERANIYA
DITERIMA
OLEH TUHAN
YANG MAHA ESA….
Inovasi muzik wayang kulit dalam P&P

Inovasi muzik wayang kulit dalam P&P
Mohd Asmawi (bertali leher kuning)
bersama ahli kumpulan wayang kulit SMK Sering
selepas membuat persembahan di
Festival Hari Guru 2011, Kuching, Sarawak, baru-baru ini.
|
|
PENGGUNAAN muzik tradisional wayang kulit dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) berjaya meningkatkan minat pelajar untuk hadir ke sekolah di samping menggalakkan generasi muda untuk mencintai warisan budaya bangsa.
Penerima Anugerah Guru Inovasi Hari Guru 2011, Mohd Asmawi Isa berkata, penggunaan muzik dalam P&P terbukti berkesan dalam menarik minat pelajar datang ke sekolah bagi melibatkan diri dalam aktiviti sebelah petang dan pada hujung minggu.
"P&P luar bilik darjah ini bukan sahaja membolehkan pelajar menguasai notasi muzik dengan cepat dan mudah malah mampu mempromosi Malaysia di mata dunia," kata Guru Muzik Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sering, Kota Bharu, Kelantan ini.
Beliau memberitahu, kumpulan wayang kulit sekolahnya telah membuat persembahan di United Kingdom, Bulgaria, Itali, China, Scotland dan Kanada.
"Pendedahan di peringkat antarabangsa ini dapat memupuk minat pelajar untuk menguasai dan memelihara seni budaya bangsa agar tidak pupus," katanya ketika ditemui di Festival Hari Guru 2011 di Kuching, Sarawak baru-baru ini.
Modul pembelajaran notasi muzik wayang kulit ciptaan Mohd Asmawi sesuai digunakan oleh semua peringkat usia dari tahap prasekolah hingga ke universiti termasuk untuk orang dewasa.
Ketika ini, ujarnya, modul tersebut digunakan di Sekolah Seni Sarawak dan Sekolah Seni Johor.
Dalam pada itu, menurut Mohd Asmawi, pelajar boleh menjana pendapatan sendiri melalui persembahan di luar sekolah seperti dalam majlis perkahwinan atau acara sambutan orang kenamaan.
"Pelajar juga diajar kemahiran untuk membuat sendiri peralatan wayang kulit," tambahnya.
Selain itu, modul P&P ciptaannya turut menerapkan kemahiran merentas subjek seperti lukisan, bahasa Melayu, sejarah, matematik dan KOMSAS.
Sebagai contoh, cerita dan asal usul wayang kulit merupakan sebahagian daripada subjek Sejarah manakala bahasa yang digunakan pula satu bentuk pembelajaran bahasa Melayu.
Permainan muzik dan wayang kulit ini turut meningkatkan kemahiran psikomotor melalui pelbagai gabungan pergerakan anggota tubuh pelajar.
Target 20 emas > Johor.

Johor idam pulang 20 emas
pada penyerahan bendera sempena Sukan Malaysia XIV
di Kompleks Sukan UTM Skudai, semalam. -
MINGGUAN/Nasirruddin Yazid
JOHOR BAHRU - Johor menyasarkan sekurang-kurangnya 20 pingat emas pada Sukan Malaysia XIV di Kuala Lumpur, Khamis depan.
Ketua Kontinjen Johor, Datuk Samsol Bari Jamali berkata, pasukannya yakin mampu mencapai sasaran tersebut berdasarkan prestasi, pencapaian dan cabaran yang mampu dihadapi.
"Kita realistik dalam sasaran ini setelah mengukur kemampuan dan kebolehan kontinjen Johor berdasarkan pengalaman tahun lalu, di mana kita menyasarkan 35 pingat tetapi berjaya mendapat 40 emas.
"Selain itu, kita juga menyasarkan posisi empat terbaik pada temasya kali ini,'' katanya pada majlis penyerahan bendera Johor kepada kontinjen negeri itu di Dewan Komples Sukan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, kelmarin.
Penyerahan itu dilakukan oleh Pengerusi Jawatankuasa Sukan negeri, Jais Sarday kepada Samsol sambil disaksikan Pengarah Jabatan Belia dan Sukan negeri, Ramli Abdul Rahman.
Samsol berkata, Johor menghantar sebanyak 344 atlet yang bakal bertanding dalam 18 sukan, antaranya bina badan, bola baling, bola keranjang, kriket, kabbadi, ragbi, tenis, judo dan futsal.
Saturday, May 28, 2011
Celik emosi bantu bentuk peribadi mulia

Bersama Prof Dr Sidek Baba
CELIK emosi tidak sama dengan cerdas emosi, tetapi celik emosi ada kaitan dengan cerdas emosi. Celik emosi sifatnya intuitif dan cerdas emosi berhubung rapat dengan kecerdasan intelek.
Kesuburan kecerdasan intelek menjadi lebih bermakna apabila dihubungkan dengan kecerdasan emosi kerana kecerdasan emosi memberi kestabilan dan perimbangan pada diri, terutama apabila membuat pertimbangan serta melakukan amalan.
Kesuburan kecerdasan intelek apabila dihubungkan dengan kecerdasan emosi menjadikan seseorang lebih baik dan celik. Kecelikan emosi menjadikan seseorang lebih bijaksana dalam mengawal dan memandu emosi.
Kecelikan emosi selalunya dipandu oleh ilmu, tidak hanya kepada sumber akliah tetapi merujuk sumber naqliah ataupun wahyu yang darinya seseorang mendapat hikmah yang menjadi suluh kepada akal dan emosi.
Hasil pemikiran, dapatan dan pengalaman tanpa disuluh oleh hikmah tidak memberi makna hakiki yang menjadikan emosi celik.
Kecelikan emosi yang menyebabkan berlakunya perimbangan antara akal dan emosi, membantu tindakan ke arah lebih baik dan bijaksana.
Manusia memiliki emosi, naluri dan nafsu. Naluri merangsang keinginan manusia terhadap sesuatu, nafsu menyebabkan sesuatu keinginan disempurnakan.
Sekiranya emosi celik dan sihat, naluri dan nafsu akan menjadi sihat juga. Celik emosi membimbing manusia mengetahui buruk dan baik akan sesuatu itu.
Celik emosi menyebabkan seseorang mencari dan memilih jalan terbaik bagaimana rangsangan naluri dan dorongan nafsu menemui titik-keseimbangan.
Sekiranya seseorang yang sudah aqil baligh dirangsang naluri dan nafsu yang tinggi untuk berkawan serta bergaul, kecelikan emosi yang dipandu kecerdasan akal menyebabkan seorang tahu batasan berkawan.
Celik emosi menyebabkan seseorang itu lebih amanah dalam memanfaatkan naluri, nafsu dan menjadi sumber kepada daya kawalan yang baik terhadap diri serta perlakuan.
Seperti juga tubuh badan yang sihat adalah hasil makanan dan penjagaan yang sihat. Apabila berlaku celik emosi, seseorang tidak lagi dalam kejahilan.
Ada juga orang yang memiliki kecerdasan intelek dan emosi tetapi tidak menjadikannya celik untuk mengetahui benar atau salah sesuatu.
Allah memberikan manusia yang beriman dan bertakwa dengan faktor celik emosi supaya pilihan yang dibuat adalah betul serta tepat.
Seorang remaja yang melayari internet memiliki kecerdasan intelek untuk masuk ke laman tertentu tetapi tanpa emosi yang celik, ia mungkin terdorong masuk ke laman lucah kerana naluri ingin tahu remaja mendorongnya melakukan demikian.
Bagaimanapun, celik mengenai hukum serta salah benar sesuatu menyebabkan emosinya terkawal dan memilih jalan terbaik masuk ke laman yang lebih memberi manfaat ilmu atau maklumat.
Meskipun jika masuk ke laman tidak baik, orang lain mungkin tidak tahu, tetapi celik emosinya meyakini Allah lebih mengetahui. Celik emosi sebegini menjadikan emosi seseorang sihat.
Emosi sihat bagi seseorang amat penting kerana ia ibarat air jernih yang bertakung di tasik hati dan rasa. Status air tenang dan jernih (nafs al mutmainnah) ini tidak menggelora nafsu untuk melakukan kemungkaran.
Ia dibayangkan oleh Imam Ghazali dalam menghubungkan faktor indrawi dengan kalbu. Kalbu ibarat mudrikah (takungan) yang menerima sumber dari pancaindera.
Sekiranya apa yang dilihat, ditonton, dibaca, ditatap, didengar, dihidu, disentuh dan dirasa itu sumber yang keruh atau toksik, maka bakal menjadikan emosi keruh, kacau dan bercelaru.
Sebaliknya, jika yang meresap masuk ke dalam kalbu atau tasik hati itu sesuatu yang jernih maka kejernihan yang bakal terpancar dari hati dan emosi.
Anak sejak di awal umur lagi memerlukan pupukan emosi yang baik dan stabil. Justeru, menyuburkan celik emosi menjadi perkara utama yang perlu dilakukan oleh ibu bapa.
Anak-anak lahir dalam keadaan fitrah dan dari sejak lahir hinggalah ke aqil baligh, adalah tempoh yang amat kritikal dalam mendidik dan menjadikannya celik emosi.
Menyayangi anak, membisikkan kalimah baik dan merangsang, menjadikan diri sebagai contoh terbaik, kesabaran menghadapi kerenah mereka, kesediaan melakukan apresiasi, menegur secara bijak dan meyakinkan, tidak mendidik secara menggertak dan menakutkan adalah langkah yang boleh menjadikan anak celik emosi.
Sekiranya asas itu diberi dengan memahami pertumbuhan akal, jasmani, emosi dan rohani anak-anak, kita telah memberi asas tapak dalam sikap, cara berfikir, cara tingkah laku dan membuat keputusan.
Menjadikan anak celik akal perlu diperkukuhkan dengan ilmu, bimbingan dan pedoman yang betul menjelang remaja dan zaman dewasanya.
Begitu juga celik emosinya bagi membantunya membuat pilihan yang betul dan seimbang apabila berkata-kata, memberi reaksi terhadap sesuatu, memilih jalan untuk membuat keputusan malah mengungkapkan sesuatu sebagai bahan ilmu.
Celik emosi menghubungkan emosi dan perasaan seseorang dengan daya kawalan yang baik, pertimbangan betul, keputusan bijaksana, langkah telus, komunikasi sihat dan akhirnya memberi keyakinan tinggi terhadap seseorang.
Kecerdasan akal dan kecerdasan emosi menjadi pemangkin utama terhadap celik emosi kerana inilah asas emosi yang fitrah.
Psikologi Pendidikan


| | | |
Psikologi pendidikan ialah kajian tentang perlakuan atau tingkah laku manusia di dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Pentingnya psikologi pendidikan kepada guru :
![]() |
Mata kanan buta dicucuk pensel

Mata murid buta dicucuk pensel
TELUK INTAN - Masa depan seorang murid lelaki Tahun Empat Sekolah Kebangsaan Sungai Lampam dekat sini kabur apabila mata kanannya dikhuatiri buta akibat dicucuk dengan pensel mekanikal oleh rakan sekelasnya kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 10 pagi itu, Mohd. Saiful Nizam, 10, mendakwa dia dibuli sekumpulan rakan sekelasnya sebelum mata kanannya dicucuk dengan pensel.
Menceritakan semula kejadian itu, Mohd. Saiful yang merupakan seorang pendiam berkata, sebelum kejadian dia yang berjalan menuju ke kelas selepas tamat waktu rehat sesi pagi ditahan sekumpulan rakan.
"Mereka minta saya melakukan sesuatu tetapi saya tidak mahu dan terus masuk ke dalam kelas.
"Semasa berada dalam kelas, mereka pegang tangan dan kaki saya sementara salah seorang daripada mereka ambil pensel mekanikal dan cucuk mata saya," katanya ketika ditemui di Hospital Teluk Intan di sini semalam.
Mohd. Saiful mendakwa, selepas kejadian itu dia mengerang kesakitan sebelum dibawa ke hospital oleh guru sekolah tersebut.
Dakwa kanak-kanak itu, dia pernah dibuli oleh rakan-rakan sekolahnya sebelum ini tetapi terpaksa berdiam diri kerana takut dibelasah.
Difahamkan, sebelum ini, kumpulan pelajar tersebut pernah mengajak Mohd. Saiful menyertai geng mereka tetapi kanak-kanak itu enggan berbuat demikian.
=======
===============
Buta sebelah mata dicucuk pensel
utusanperak@utusan.com.my
|
TELUK INTAN 27 Mei - Seorang murid tahun empat bukan sahaja sering dibuli malah kini buta sebelah penglihatan setelah mata kanannya didakwa dicucuk dengan pensil oleh tiga rakan kelasnya, kelmarin.
Mohd. Saiful Nizam, 10, dari Sekolah Kebangsaan Pekan Rabu Sungai Lampam, dekat sini mendakwa, dia dipegang kaki dan tangannya sebelum salah seorang rakannya itu mencucuk matanya.
Katanya, dia yang kesakitan kemudian dibawa ke hospital oleh guru sekolah berkenaan.
“Semasa saya sedang berjalan ke kelas selepas rehat, kumpulan murid itu menahan dan meminta saya melakukan sesuatu tetapi saya tidak mahu.
“Selepas berada dalam kelas, mereka melepaskan kemarahan dengan membuli saya,” katanya ketika ditemui di Hospital Teluk Intan hari ini.
Tambahnya, dia kerap dibuli kumpulan murid berkenaan tetapi terpaksa berdiam diri kerana takut dibelasah lebih teruk.
Mohd. Saiful berkata, kejadian tersebut benar-benar membuatkannya takut untuk ke sekolah.
Sementara itu ibunya, Salasiah Matrai, 28, berkata, doktor yang merawat anaknya memaklumkan mata Mohd. Saiful sudah tidak boleh berfungsi kerana kanta mata rosak.
“Saya kasihan sangat, dia masih kecil, kenapa diperlakukan sebegitu rupa,” katanya.
Bapa tiri mangsa, Rosli Nordin, 24, mendakwa, dia sudah membuat aduan kepada guru sekolah berhubung perbuatan murid berkenaan yang kerap mengganggu anaknya itu tetapi tidak diendahkan.
“Saya berharap pihak sekolah dapat menyelesaikan masalah ini bagi mengelak anak orang lain menjadi mangsa perbuatan jahat itu,” katanya.
Pegawai Pendidikan Hilir Perak, Mohd. Rawi Mohd. Isa ketika dihubungi hari ini memberi jaminan akan menyiasat kes tersebut.