Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, May 7, 2011

HAPPY MOTHER'S DAY




To the mother and women,

"Happy Mother's Day",

hopefully, this occasion that we celebrate

would increase our fighting spirit to improve

the quality of life of women.

May Allah the Almighty,

always bless our steps

that we take today and in the future.







Cinta Sejati Seorang Ibu

Wanita itu sudah tua, namun semangat perjuangannya tetap menyala seperti wanita yang masih muda. Setiap tutur kata yang dikeluarkannya selalu menjadi pendorong dan bualan orang disekitarnya. Maklumlah, ia memang seorang penyair dua zaman, maka tidak kurang pula bercakap dalam bentuk syair.

Al-Khansa bin Amru, demikianlah nama wanita itu. Dia merupakan wanita yang terkenal cantik dan pandai di kalangan orang Arab. Dia pernah bersyair mengenang kematian saudaranya yang bernama Sakhr :

"Setiap mega terbit, dia mengingatkan aku pada Sakhr, malang. Aku pula masih teringatkan dia setiap mega hilang di ufuk barat. Kalaulah tidak kerana terlalu ramai orang menangis di sampingku ke atas mayat-mayat mereka, nescaya aku bunuh diriku."

Setelah Khansa memeluk Islam, keberanian dan kepandaiannya bersyair telah digunakan untuk menyemarakkan semangat para pejuang Islam.

Beliau mempunyai empat orang putera yang kesemuanya diajar ilmu bersyair dan dididik berjuang dengan berani. Kemudian puteranya itu telah diserahkan untuk berjuang demi kemenangan dan kepentingan Islam. Khansa telah mengajar anaknya sejak kecil lagi agar jangan takut menghadapi peperangan dan cabaran.

Pada tahun 14 Hijrah, Khalifah Umar Ibnul Khattab menyediakan satu pasukan tempur untuk menentang Farsi. Semua umat Islam dari berbagai kabilah telah dikerahkan untuk menuju ke medan perang, maka berkumpullah seramai 41,000 orang tentera. Khansa telah mengerahkan keempat-empat puteranya agar ikut mengangkat senjata dalam perang suci itu. Khansa sendiri juga ikut ke medan perang dalam kumpulan pasukan wanita yang bertugas merawat dan menaikkan semangat pejuang tentera Islam.

Nasihat Khansa kepada anak-anaknya, "Wahai anak-anakku! Kamu telah memilih Islam dengan rela hati. Kemudian kamu berhijrah dengan sukarela pula. Demi Allah, yang tiada Tuhan selain Dia, sesungguhnya kamu sekalian adalah putera-putera dari seorang lelaki dan seorang wanita. Aku tidak pernah mengkhianati ayahmu, aku tidak pernah memburuk-burukkan saudara-maramu, aku tidak pernah merendahkan keturunan kamu, dan aku tidak pernah mengubah perhubungan kamu. Kamu telah tahu pahala yang disediakan oleh Allah kepada kaum muslimin dalam memerangi kaum kafir itu. Ketahuilah bahawasanya kampung yang kekal itu lebih baik daripada kampung yang binasa."

Kemudian Khansa membacakan satu ayat dari surah Ali Imran yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman! Sabarlah, dan sempurnakanlah kesabaran itu, dan teguhkanlah kedudukan kamu, dan patuhlah kepada Allah, moga-moga menjadi orang yang beruntung."

Putera-putera Khansa tertunduk khusyuk mendengar nasihat bonda yang disayanginya.

Seterusnya Khansa berkata, "Jika kalian bangun esok pagi, insyaAllah dalam keadaan selamat, maka keluarlah untuk berperang dengan musuh kamu. Gunakanlah semua pengalamanmu dan mohonlah pertolongan dari Allah. Jika kamu melihat api pertempuran semakin hebat dan kamu dikelilingi oleh api peperangan yang sedang bergejolak, masuklah kamu ke dalamnya. Dan dapatkanlah puncanya ketika terjadi perlagaan pertempurannya, semoga kamu akan berjaya mendapat balasan di kampung yang abadi, dan tempat tinggal yang kekal."

Subuh esoknya semua tentera Islam sudah berada di tikar sembahyang masing-masing untuk mengerjakan perintah Allah iaitu solat Subuh, kemudian berdoa moga-moga Allah memberikan mereka kemenangan atau syurga.

Kemudian Saad bin Abu Waqas panglima besar Islam telah memberikan arahan agar bersiap-sedia sebaik saja semboyan perang berbunyi. Perang satu lawan satu pun bermula dua hari. Pada hari ketiga bermulalah pertempuran besar-besaran. 41,000 orang tentera Islam melawan tentera Farsi yang berjumlah 200,000 orang. Pasukan Islam mendapat tentangan hebat, namun mereka tetap yakin akan pertolongan Allah .

Putera-putera Khansa maju untuk merebut peluang memasuki syurga. Berkat dorongan dan nasihat dari bondanya, mereka tidak sedikit pun berasa takut. Sambil mengibas-ngibaskan pedang, salah seorang dari mereka bersyair,

"Hai saudara-saudaraku! Ibu tua kita yang banyak pengalaman itu, telah memanggil kita semalam dan membekalkan nasihat. Semua mutiara yang keluar dari mulutnya bernas dan berfaedah. InsyaAllah akan kita buktikan sedikit masa lagi."

Kemudian dia maju menetak setiap musuh yang datang. Seterusnya disusul pula oleh anak kedua maju dan menentang setiap musuh yang mencabar. Dengan semangat yang berapi-api dia bersyair.

"Demi Allah! Kami tidak akan melanggar nasihat dari ibu tua kami Nasihatnya wajib ditaati dengan ikhlas dan rela hati Segeralah bertempur, segeralah bertarung dan menggempur musuh-musuh bersama-sama sehingga kau lihat keluarga Kaisar musnah."

Anak Khansa yang ketiga pula segera melompat dengan beraninya dan bersyair,

"Sungguh ibu tua kami kuat keazamannya, tetap tegas tidak goncang. Beliau telah menggalakkan kita agar bertindak cekap dan berakal cemerlang. Itulah nasihat seorang ibu tua yang mengambil berat terhadap anak-anaknya sendiri. Mari! Segera memasuki medan tempur dan segeralah untuk mempertahankan diri. Dapatkan kemenangan yang bakal membawa kegembiraan di dalam hati Atau tempuhlah kematian yang bakal mewarisi kehidupan yang abadi."

Akhir sekali anak keempat menghunus pedang dan melompat menyusul abang-abangnya. Untuk menaikkan semangatnya ia pun bersyair,

"Bukanlah aku putera Khansa', bukanlah aku anak jantan dan bukanlah pula kerana 'Amru yang pujiannya sudah lama terkenal. Kalau aku tidak membuat tentera asing yang berkelompok-kelompok itu terjunam ke jurang bahaya, dan musnah mangsa oleh senjataku."

Bergelutlah keempat-empat putera Khansa dengan tekad bulat untuk mendapatkan syurga diiringi oleh doa munajat bondanya yang berada di garis belakang. Pertempuran terus hebat. Tentera Islam pada mulanya kebingungan dan kacau kerana pada mulanya tentera Farsi menggunakan tentera bergajah di barisan hadapan, sementara tentera berjalan kaki berlindung di belakang binatang tahan lasak itu.

Namun tentera Islam dapat mencederakan gajah-gajah itu dengan memanah mata dan bahagian-bahagian lainnya. Gajah yang cedera itu marah dengan menghempaskan tuan yang menungganginya, memijak-mijak tentera Farsi yang lainnya.

Kesempatan ini digunakan oleh pihak Islam untuk memusnahkan mereka. Panglima perang bermahkota Farsi dapat dipenggal kepalanya, akhirnya mereka lari lintang-pukang menyeberangi sungai dan dipanah oleh pasukan Islam hingga air sungai menjadi merah. Pasukan Farsi kalah teruk, dari 200,000 tenteranya hanya sebahagian kecil saja yang dapat menyelamatkan diri.

Umat Islam lega.

Kini mereka mengumpul dan mengira tentera Islam yang gugur. Ternyata yang beruntung menemui syahid di medan Kadisia itu berjumlah lebih kurang 7,000 orang. Dan daripada 7,000 orang syuhada itu terbujur empat orang adik-beradik Khansa. Seketika itu juga ramailah tentera Islam yang datang menemui Khansa memberitahukan bahawa keempat-empat anaknya telah menemui syahid. Al-Khansa menerima berita itu dengan tenang, gembira dan hati tidak bergoncang. Al-Khansa terus memuji Allah dengan ucapan,

"Segala puji bagi Allah, yang telah memuliakanku dengan mensyahidkan mereka, dan aku mengharapkan dari Tuhanku, agar Dia mengumpulkan aku dengan mereka di tempat tinggal yang kekal dengan rahmat-Nya!"

Al-Khansa kembali semula ke Madinah bersama para perajurit yang masih hidup dengan meninggalkan mayat-mayat puteranya di medan pertempuran Kadisia. Dari peristiwa peperangan itu pula wanita penyair ini mendapat gelaran kehormatan 'Ummu syuhada' yang ertinya ibu kepada orang-orang yang mati syahid.

- Artikel iluvislam.com






p/s : Selamat Hari Ibu, buat diriku, Ibuku n ibu-ibu di mana sahaja berada. Semoga kita yang bergelar ibu diberkati dan dirahmati Allah swt.
Amin Ya Rabbal Alamin.






Teruskan membaca..

Monday, May 2, 2011

Tidak suka buah-buahan?>Resepi Salad Buah-buahan.


Buah hidangan pemula





BANYAK KHASIAT...buah-buahan membekalkan pelbagai jenis zat seperti vitamin A dan C, asid folik, zat besi serta kalsium.

BANYAK KHASIAT...
buah-buahan membekalkan pelbagai jenis zat
seperti vitamin A dan C, asid folik, zat besi serta kalsium.

SEGAR...amalkan rutin membeli pelbagai jenis buah-buahan supaya tidak jemu.

SEGAR...
amalkan rutin membeli pelbagai jenis buah-buahan
supaya tidak jemu.

TIDAK suka buah-buahan?

Malas membeli dan jarang sekali menu buah-buahan ada dalam hidangan di rumah.

Buah-buahan pun hanya disentuh ketika dijamu orang lain atau ketika menikmati hidangan bufet.

Memang sangat rugi jika tidak mengambil kesempatan terhadap kelebihan buah yang begitu banyak sekali khasiatnya. Bukan itu sahaja, buah sering dikatakan pembantu yang baik dalam mengekang obesiti daripada menimpa diri manusia.

Gaya hidup sihat bukan hanya dikaitkan dengan tabiat rajin bersenam tetapi juga mengamalkan pemakanan berhemah.


Buah-buahan elok dimakan sebelum nasi kerana selain khasiat buah dapat membantu penghadaman, ia juga membuatkan kita terasa penuh perut dan mengelakkan kita terlebih makan selepas itu.


Jadi, budaya menjadikan buah sebagai pencuci mulut dan dihidang selepas habis makan harus dibuang sebaliknya jadikan ia sebagai hidangan pemula.

Kebanyakan buah-buahan mengandungi lemak yang rendah dan membekalkan pelbagai jenis zat seperti vitamin A dan C, asid folik, zat besi serta kalsium.

Buahan-buahan juga berserat tinggi yang membantu dalam mengelakkan masalah sembelit. Ia bukan saja mudah disediakan malah mudah dihadam.

Sebenarnya ramai yang mengetahui kelebihan yang ada pada buah-buahan tetapi tidak berdisiplin mengambilnya.

Marilah melatih diri supaya menyukai buah dan memakannya secara rutin. Tanamkan azam supaya buah sentiasa ada dalam menu makan setiap kali dan sangat elok dijadikan kudapan ketika menunggu waktu makan utama.

  • Pastikan buah ada di dalam pembelian barang dapur setiap minggu.


  • Beli pelbagai jenis buah supaya tidak mudah jemu. Campurkan buah yang disukai dan tidak disukai supaya ia dapat dimakan bersama-sama.


  • Bawa buah-buahan ke pejabat sebagai bekalan supaya mudah menjadi kudapan.


  • Jadikan buah sebagai snek ketika menonton televisyen ataupun menonton wayang.


  • Ketika bosan melalui kesesakan jalan raya, makan buah seperti campuran hirisan mangga dan jambu, bukannya snek tidak berkhasiat yang banyak perasa makanan.


  • Sekiranya anda berpuasa sunat Isnin dan Khamis, latih diri berbuka dengan buah-buahan dan segelas air, kemudian terus bersolat Maghrib. Anda boleh lihat walaupun hanya buah yang dimakan, anda sudah boleh berasa kenyang.


  • Sekiranya anda tidak menyukai sesuatu buah walaupun buah itu berkhasiat tinggi contohnya betik dan pisang, cuba memakan dengan cara mengisarnya. Dengan menjadikannya jus, anda tidak perlu melalui proses mengunyah.


  • Menjadikan buah sebagai jus adalah proses cepat dan mudah bagi mengambil buah.


  • Sekiranya mengadakan majlis pastikan salad buah-buahan menjadi menu utama supaya anda dapat menggalakkan pemakanan buah bersama kawan dan keluarga.


  • Walaupun buah berkhasiat tinggi, anda tetap tidak boleh memakannya secara berlebihan. Makan apa saja pun perlu bersederhana dan tidak melampau. Sekiranya anda berpenyakit terutama kencing manis, pastikan mendapat nasihat doktor sebelum memakan buah kerana ia mungkin memudaratkan.





  • Resepi salad buah-buahan

    (sesuai untuk enam orang tetamu)




    Bahan:



    2 biji epal hijau (dipotong dadu)
    2 biji epal merah (dipotong dadu)
    1/2 kilo anggur merah
    1/2 kilo anggur hijau
    2 biji mangga (dipotong dadu)
    1 nanas (dipotong kiub)
    3 biji belimbing besi (dipotong kiub)
    1/2 biji tembikai susu (dipotong kiub)
    3 cawan yogurt (perisa yang disukai)



    Cara penyediaan:


    Semua buah-buahan digaul
    dengan yogurt dan disimpan di dalam peti sejuk.
    Hidang setelah tetamu datang dan makan bersama-sama.





    Sumber : http://www.hmetro.com.my/articles/Buahhidanganpemula/Article



    i like this


    photo
    http://marenda.biz/wp-content/uploads/2008/07/banana.jpg


    Watermelon Carving


    [papaya.jpg]


    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/9/3/-/-/PapayaUSDAARSScottBauer.jpg

    http://4.bp.blogspot.com/_9pcIXf2uduA/THcxH94P2yI/AAAAAAAADrA/Dol5Znj8iXo/s1600/pineapple3.jpg
    Rambutans taste like a sweet grape



    This rose apple is also called Malay apple, mountain apple and jambu

    Salak is also known as the


    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/3/3/-/-/SweetsopFlickrA_of_Doom.jpg


    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/b/2/-/-/PepinomelonFlickrFotoosVanRobin.jpg



    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/Z/2/-/-/MarangFlickrtildeMVItilde.jpg

    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/w/2/-/-/MangoFlickrrobertandfabienne.jpg



    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/8/3/-/-/LycheeUSDAARSBarryFitzgerald.jpg


    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/V/2/-/-/GuavaFlickrVicLic.jpg


    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/4/3/-/-/GuanabanaSoursopFlickrCristobalAlvaradoMinic.jpg


    http://0.tqn.com/d/treesandshrubs/1/0/T/2/-/-/dragonfruitFlickrHarrisGraber.jpg



    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/d/d1/YosriManggis3.jpg


    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPnuItJXnJElsNjBzU998lyweUw92VxnhCSCIPw8tGK_pmTvUYRt3rRzi2bfudfmkA7wBCx1I5e3bKtSBIhvZUubLuhbFUsRm0BdYPtOJNUGZzDofEay4v52jq7IG10UQfqyzd5mrFbRQ/s1600/durian.jpg
















    Teruskan membaca..

    Saturday, April 30, 2011

    Berusaha, bertawakal, berdoa....... seiring.




    ~Henry Ford~ :

    If money is your hope for independence

    you will never have it.

    The only real security

    that a man will have

    in this world is

    a reserve of

    knowledge, experience, and ability.












    Berusaha, bertawakal, berdoa...........

    hendaklah seiring.


    Peringatkan buat diri.........

    Bukan hasilnya yang dipandang Allah,


    bahkan Dialah..............

    yang menentukan hasil tersebut.


    yang Allah pandang.................


    adalah usaha, kerja keras

    serta sekuat mana
    yakin, doa dan tawakal kita

    ...........padaNya.............


    setelah kita berusaha.


    Niatkan bekerja dan belajar.......................

    ...............kerana Allah swt.




    Jagalah hubungan kita dengan Allah swt sepanjang kita berusaha. Kita berjaya bukan kerana usaha kita tetapi............ semuanya kerana izin, rahmat dan redha Allah swt.


    Janganlah sibuk dengan bekerja dan belajar sampaikan terlupa untuk solat dan beribadah.


    Ingatlah! Yakinlah bahawa ilmu itu datangnya daripada Allah swt yang diberikanNya kepada hamba-hambaNya yang terpilih.



    Firman Allah swt :
    "Allah akan meninggikan

    orang-orang yang beriman

    di antaramu dan orang-orang yang diberi

    ilmu pengetahuan beberapa darjat."

    [QS Al Mujaadilah : 11]




    Ilmu itu memiliki kebaikan jika setelah dikaji secara mendalam ianya membuatkan kita semakin takut kepada Allah swt.


    Ilmu yang semacam inilah yang kita mahukan, yang dicari dengan niat dan cara yang benar, nescaya.......... kita akan mendapat manfaat darinya.






    Imam Syafi'e ketika masih menuntut ilmu,
    pernah mengeluh kepada gurunya :



    "Wahai Guruku,

    Mengapa ilmu yang sedang aku pelajari ini

    susah sekali untuk memahaminya......

    dan bahkan cepat lupa?"

    Gurunya menjawab ;

    "Ilmu itu ibarat cahaya.

    Ia hanya dapat menerangi

    gelas yang jernih dan bersih."






    Ertinya, ilmu itu........

    tidak akan menerangi

    hati yang keruh

    dan banyak maksiat.




    Kita juga perlu menjaga hubungan kita
    dengan manusia-manusia sekeliling kita.
    Ibu, ayah, keluarga, teman,
    sahabat, kawan-kawan dan sebagainya.
    Jangan kita menyakiti hati
    mereka dan bertindak selfish.





    Ingatlah,
    dalam pada kita berusaha
    untuk menuju kejayaan,
    doa-doa daripada insan ini juga
    penting buat kita.



    Mudah-mudahan.........
    akan lebih berkat kejayaan
    yang bakal kita kecapi,
    InsyaAllah.



    Tidak lupa juga,
    jangan sesekali
    mengabaikan kesihatan.





    Akhir kalam.........
    Semoga kejayaan sentiasa mengiringi
    setiap langkah perjalanan hidup kita.




    Mudah-mudahan
    redhaNya sentiasa
    mengiringi perjalanan hidup
    kita semua.


    Pertolongan Allah sangat dekat.











    Teruskan membaca..

    Koleksi Rencana Pilihan bulan ini.



    Gambar sekadar hiasan


    Sinar Harian 28 Mac dan 4 April 2011

    Akhbar mana yang betul?

    Akibat tekanan dan bantahan kumpulan pendidikan Cina dan parti pembangkang, sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Kuantan menukar keputusannya untuk menerima akhbar percuma sebuah akhbar berbahasa Melayu (bukan Sinar Harian). Menurut laporan, keputusan tidak menerima akhbar tersebut dibuat oleh lembaga SJKC Semambu (Dong Zong) selepas bermesyuarat.

    Menurut Pengerusi lembaga sekolah itu, mereka pada awalnya bersetuju menerima akhbar percuma tersebut yang disumbangkan oleh sebuah syarikat swasta, bertujuan untuk meningkatkan tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar Cina. Namun, keputusan ini terpaksa ditarik balik setelah didesak oleh pertubuhan-pertubuhan Cina. Lihatlah betapa dominannya pertubuhan ini sehingga boleh menentukan hala tuju sekolah, bukan guru besar dan guru-gurunya.

    Alasannya, akhbar tersebut adalah akhbar rasis, berat sebelah dan bersifat perkauman. Persoalan saya, adakah akhbar-akhbar bukan Melayu tidak perkauman? Adakah cara pemberitaan akhbar bukan Melayu begitu telus dan tidak ada agenda perkauman? Tepuk dada, tanya iman.

    Persoalan pokok, tidakkah kewujudan sekolah vernakular itu sendiri adalah perkauman? Berapa banyak dasar kerajaan yang ditolak kerana dikatakan boleh mencairkan identiti perkauman sekolah ini? Namun mereka tidak pernah malu meminta peruntukan kerajaan. Saban kali kerajaan didesak dan diugut. Lebih hina lagi desakan dan tuntutan dibuat ketika pilihan raya. Kita tunggu apa pula permintaan mereka ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kerdau dan Merlimau.

    Jangan jadi paku dulang, paku serpih, mengatakan orang, sendiri yang lebih. Kerajaan terlalu banyak bersabar dan bertoleransi membenarkan sekolah dua sistem. Sekolah Satu Sistem (SSS) hanya satu impian, langsung tidak dipedulikan. Benar, perlembagaan tidak menghalang kewujudan sekolah vernakular, tetapi jangan sampai ia menjadi tempat mengkorupkan pemikiran pelajar yang masih mentah.

    Saya tidak nampak begitu kuatnya akhbar berbahasa Melayu untuk mengkorupkan minda anak-anak sekolah vernakular, berbanding peranan yang dimainkan oleh guru-guru dan ibu bapa. Sesiapa yang membuat kajian sosialisasi politik, agen keluarga dan sekolah, adalah yang paling kuat mendominasi dan mempengaruhi pemikiran anak-anak, berbanding media cetak.

    Media cetak mengambil masa untuk dibaca, sedangkan peranan guru dan ibubapa lebih kepada mencerita atau menyampaikan secara langsung. Sudah tentu kehadiran batang tubuh lebih berpengaruh. Berita-berita akhbar boleh ditepis dan ditapis begitu sahaja, jika guru-guru dan ibubapa berperanan. Sama juga dalam konteks berpersatuan. Persatuan yang paling berpengaruh di kalangan orang Cina adalah persatuan ibubapa, guru dan lembaga sekolah Cina (Dong Jiao Zong), bukannya parti politik Cina. Antara parti politik Cina, sudah tentu parti ultra kiasu yang paling berpengaruh berbanding MCA dan Gerakan.

    Sepatutnya kita berterima kasih kepada syarikat swasta terbabit kerana sanggup menaja akhbar tersebut, bagi membantu kerajaan memperkasakan bahasa kebangsaan. Mungkin ada yang akan menaja akhbar berbahasa Melayu seperti Sinar Harian. Sekurang-kurangnya anak-anak kita boleh belajar mengeja dan seterusnya dapat membaca.

    Saya tidak fikir pelajar SJKC boleh memahami berita-berita berat yang dilaporkan seharian oleh tersebut. Akhbar hanya sebagai alat pemudah cara, bukan matlamat membentuk anak-anak menjadi ultra Melayu. Inilah yang selalu saya kata, ultra kiasu tetap ultra kiasu, walaupun di mana mereka berada.

    Semua dasar yang baik ditentang. Ini bukan kali pertama, kementerian pelajaran telah banyak kali cuba melakukan perubahan. Tetapi bukan sahaja tidak diterima, malah terus didesak dan diasak. Akhirnya kementerian menyalah.

    Sejak dahulu saya cadangkan supaya tranformasi dilakukan terhadap sekolah vernakular, kerana kewujudannya dapat menyokong aspirasi perlembagaan, terutama pemerkasaan bahasa kebangsaan. Kenapa kita tidak bentangkan kajian keberkesanan Sekolah Wawasan yang gagal menarik perhatian bukan Melayu? Sekolah Wawasan yang menggabungkan tiga bukan sekolah pelbagai aliran tidak mendapat sambutan. Hanya dipenuhi pelajar-pelajar Melayu.

    Pada golongan ultra ini, percampuran sekolah ini akan menyebabkan bangsa mereka ‘cair’. Mereka tidak mahu menjadi Cina pisang (Chinese Banana), di luar nampak macam Cina, tetapi di dalam tidak serupa Cina. Mereka mahu menjadi seperti Cina di negeri Cina. Orang seperti saya, Profesor Khoo Kay Kim dan Profesor Teo Kok Seong tidak diterima, kerana jatuh dalam kategori Cina pisang. Pisang pun pisanglah, tetap menjadi rebutan, harganya pun sekarang mahal, khasiatnya pula tinggi.

    Apa guna menjadi tidak pisang, kalau hadirnya kita membebankan dan menyusahkan orang lain. Buatlah perbandingan, mana ada sistem sekolah dalam dunia ini seperti Malaysia. Toleransi kita teramat-amat tinggi. Tidak ada tolok bandingnya. Itupun masih lagi tidak bersyukur.

    Kita hanya pandai mengajar (to teach), tetapi bukan mendidik (to educate). Sedangkan dalam pembelajaran, mengajar dan mendidik tidak sama. Mengajar mudah, mendidik agak sukar. Mendidik melibatkan unsur-unsur emosi dan pengorbanan. Sedangkan mengajar hanya sekadar menunaikan tanggungjawab menghabiskan silibus.

    Salah mengajar hasilnya kurang ajar, salah didik hasilnya derhaka. Ramai di kalangan kita ambil enteng dua perkara ini. Maka tidak hairanlah jika ramai yang kurang ajar kerana kita hanya mengajar bukan mendidik.

    Golongan ultra ini selalu berhujah, sekolah vernakular mempunyai kelebihan luar biasa, bukan sahaja dari aspek bahasa, tetapi juga kehebatan matematik atau ilmu kira-kira. Subjek sejarah tidak penting kerana membebankan. Pandai matematik, boleh buat duit. Memahami sejarah, geografi tidak ke mana-mana. Geografi sudah hampir tiada di sekolah sebab ia tidak mendatangkan keuntungan. Itulah rungutan Prof. Khoo Kay Kim.

    Pelajar hari ini, berpelajaran, tetapi moralnya rendah. Kita mengukur kecemerlangan dari jumlah A yang terkumpul, hingga ada sekolah yang menyekat pelajar dari mengambil mata pelajaran tertentu di dalam peperiksaan SPM, demi untuk tidak menjejaskan rekod cemerlang sekolah!

    Lupakah kita kepada berita menyedihkan tahun 2007 apabila adik Subashini ditemui meninggal dunia, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam peperiksaan UPSR? Sejauh mana kematian Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Saya tidak boleh melupakan kematian seorang anak yang tidak berdosa seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR? Inilah yang saya bimbang apabila kita terlalu berpolitik dalam sebuah negara yang memberikan kebebasan tanpa kawalan.

    Sesungguhnya berita itu benar-benar menjadikan kita kecewa dan hampir putus harapan terhadap masa depan pendidikan negara ini. Lebih-lebih lagi dengan komen simplistik sesetengah pihak. Sedangkan kes adik Subashini sepatutnya menggegarkan seluruh sistem pelajaran negara kita.

    Peluang semua pelajar adalah sama. Tiada diskriminasi. Sekolah adalah salah satu tempat pemupukan nilai perpaduan semua kaum. Bumi bertuah ini bukan hanya untuk orang Islam tapi pelbagai bangsa dan agama hidup bersama. Sampai bilakah kita terus mahukan perbezaan, sedangkan persamaan tidak dicari. Justeru, satu mekanisme mesti dicari supaya kita tidak dipisah-pisahkan lagi. Rujuklah perlembagaan sebagai asas perbincangan.

    Falsafah pendidikan negara sebenarnya sudah mantap tapi hasilnya masih belum menyerlah dan belum dapat sepenuhnya memberikan kesan langsung kepada pelajar. Jika adapun, itu adalah usaha dan inisiatif dari pihak pimpinan sekolah. Berdikari dengan mencuba resepi sendiri dari mengikut sahaja sistem pelaksanaan sedia ada.

    Saya merasakan sistem sedia ada dan terpisah-pisah hanya memenuhi akal tapi kurang menitikberatkan kemampuan mengisi hati dan perasaan yang turut berkembang sama dengan kemampuan akal. Proses pengajaran tidak seiring dengan pendidikan.

    Ini kerana, pendidikan melibatkan tarbiyyah. Tarbiyyah mengajak manusia mengagungkan dan membesarkan Pencipta, taat setia kepada agama, bangsa dan negara, tanpa berbelah bahagi. Tarbiyyah ini mesti dilakukan ketika peringkat rebung, sebelum mereka menjadi buluh. Jika pada peringkat rebung lagi sudah salah, maka sudah tentu buluhnya tidak dapat dilentur lagi. Maka tidak hairanlah masalah terus menjadi masalah, jarang dapat diselesaikan dengan jayanya.

    Bacalah surah Nuh, ayat 14. Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat-tingkat (beberapa bahagian). Dengan maksud, pendidikan itu berperingkat, bersesuaian dengan fitrah manusia itu sendiri. Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung.

    Dalam ayat lain pula, Allah SWT mengatakan bahawa prinsip kebenaran yang mesti diwariskan dan kebenaran itu tidak boleh dibuat-buat, apatah lagi sembunyikan atau dipolitikkan. Katakanlah kebenaran itu, walaupun mungkin amat pahit. Kemudian kitab itu Kami pusakakan kitab itu untuk orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami. Di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri (tidak menurut isi kitab itu) dan di antara mereka ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan ada pula yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah, yang demikian itu adalah kurnia yang amat besar (Surah Al-Fatir ayat 32)

    Mudah-mudahan ayat ini menjadi panduan kepada kita. Memang benar ibu bapa dan guru perlu jadi pendidik utama, tetapi persekitaran dan maklumat yang disampaikan kepada anak-anak kita perlu juga dipastikan benar. Dengan harapan anak-anak kita menjadi insan berguna daripada menjadi beban masa hadapan. Semuanya bermula dengan didikan awal di peringkat keluarga dan sekolah.

    Jika sekarang ini, kita ajar mereka berkongsi, yakinlah bila besar nanti mereka akan berasa peduli kepada orang lain. Namun, jika kita terus pisahkan mereka, hadapilah realiti yang sedang berlaku di depan mata, kau-kau dan aku-aku, apa aku peduli sama kamu. Visi dan misi negara tidak dikongsi bersama. Adakah ini bentuk masyarakat 1Malaysia yang kita idam-idamkan?

    Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi beliau.

    http://ridhuantee.blogspot.com
    http://ridhuantee.blogspot.com/2011/04/akhbar-mana-yang-betul.html



    Teruskan membaca..

    Friday, April 29, 2011

    Pantun... Lawak la pulak.





    Pantun Taraf Dunia:


    Buah cempedak di luar pagar
    Ambil galah tolong jolokkan
    Kenapa kau nak jolok pakai galah
    Sebab cempedak tu dah jatuh kat luar pagar .

    Kalau ada sumur di ladang
    Bolehlah hamba menumpang mandi
    Patutlah bau badan kau busuk semacam
    Bilik air ada, buat apa kau mandi kat ladang..

    Pisang emas dibawa berlayar
    Masak sebiji di atas peti
    Kat pasaraya tak ada hutang hutang
    Kalau nak, bayar, Cash On Delivery

    Kalau ada jarum yang patah
    Jangan di simpan di dalam peti
    Kesian betul dengan kau ni
    Jarum patah pun kau simpan dalam peti.

    Dua tiga kucing berlari
    Mana nak sama si kucing belang
    Kalau kau berani kejarlah kucing tu
    Mesti kau kena cakar sampai berbelang-belang gak..

    Kajang Pak Malau kajang berlipat
    Kajang hamba mengkuang layu
    Kain Pak Malau, Mak Limah yang lipat
    Kain aku, si pencuri yang sapu

    Rumah Pak Mamat di tepi sawah
    Pakai langsir berwarna biru
    Ooi Pak Mat, langsir warna biru tak lawa lah
    Pakailah warna kuning ke, hijau ke, kelabu asap ke.

    Air pasang dalam surut pukul lima
    Nyonya bangun pagi siram pokok bunga
    Haloo nyonya, mau tanya sikit
    Siram pokok bunga aje, tak jual sayur ka?

    Tuai padi antara masak
    Esok jangan layu-layuan
    Kalau padi tu belumlah masak
    Janganlah tuai, taklah layu-layuan. .

    Limau purut masak di dahan
    Batang selasih condong uratnya
    Limau purut tak boleh makan
    Nanti sakit perut apa ubatnya.

    Pulau Pandan jauh ke tengah
    Gunung Daik bercabang tiga
    Buat apa nak ke Pulau Pandan yang jauh tu
    Pergi aje ke Kampung Pandan

    Sorong papan tarik padan
    Buah keranji dalam perahu
    Tolonglah jangan makan buah keranji tu
    Nanti badan kau orang berbau.

    Hayya Cik Siti, perempuan banyak muda
    Ana banyak takut jalan tutup mata
    Memanglah takut kalau jalan tutup mata
    Sebab takut terpijak lubang Indah Water

    Encik Baba jatuh dalam parit
    Cik Aminah ketawa jerit jerit
    Sampai hati Cik Aminah ketawakan saya jerit-jerit
    Mentang-mentanglah saya jatuh dalam parit

    Buai laju laju
    Sampai pokok sena
    Woii, jangan buai laju-laju
    Nanti kang tercampak kat pokok sena

    Timang tinggi-tinggi
    Sampai cucur atap
    Cucur atap tak sedap
    Cucuk pisang, cucur udang, haaa tu sedap

















    Teruskan membaca..

    Ujikaji vs Ujiminda


    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSXOHiSSgIa0ES6jH1np5BHVPczqzy43xnqHKLfEDe6IJu0hGpfaOoh5YMHGo23CagoZW5VfJhsZHmY4UELRIVWMuoIZR9W9UYjDtn7bb1GhXX2bYm8yiNUKIxF0DkJ91xU0CmFyJia4dH/s1600/Kazakhstan.jpg



    Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah,
    seorang guru yang begitu dedikasi mengajar
    anak-anak muridnya tentang betapa bahayanya
    minuman keras kepada mereka.


    Sebelum memulakan mata pelajarannya
    pada hari itu dia telah mengambil
    2 ekor cacing yang hidup,
    sebagai contoh kehidupan dan dua gelas minuman
    yang masing-masing berisi dengan
    air mineral dan arak..

    "Cuba perhatikan murid-murid..
    lihat bagaimana saya akan
    memasukkan cacing ini ke dalam gelas,
    perhatikan betul-betul.
    Cacing yang sebelah kanan saya,
    akan saya masukkan ke dalam air mineral
    manakala cacing yang sebelah kiri saya
    akan masukkan ke dalam arak.
    Perhatikan betul-betul."

    Semua mata tertumpu pada kedua-dua ekor cacing itu.
    Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas
    yang berisi air mineral itu berenang-renang di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak
    menggeletek lalu mati.
    Si cikgu tersenyum lebar,
    apabila melihat anak-murid muridnya
    memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.


    "Baiklah murid-murid,
    apa yang kamu dapat belajar
    dari ujikaji yang
    cikgu tunjukkan sebentar tadi??"


    Dengan penuh yakin anak-anak muridnya menjawab:


    UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK...


































    Teruskan membaca..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...