Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, December 4, 2010

Terowong mercu tanda.






Foto

Foto


Terowong mercu tanda


Binaan Terowong Berkembar Berapit, Perak terpanjang di Asia Tenggara dan setaraf negara maju

SEJARAH penciptaan terowong bermula sejak permulaan peradaban di mana manusia menyediakannya sebagai akses atau laluan ke makam, kuari bawah tanah atau lencongan aliran air di permukaan berbatu.

Definisi kamus menyatakan terowong adalah laluan yang dibina menembusi bukit, gunung dan terusan. Sesebuah terowong boleh menjadi laluan pejalan kaki, laluan kenderaan, jalan raya atau lebuh raya, kereta api mahupun laluan air.


Terowong boleh dikorek menembusi pelbagai jenis tanah atau batuan dan cara pembinaan terowong bergantung kepada struktur tanah serta batuan di sesuatu kawasan.

Masyarakat Rom satu ketika dulu dikatakan mahir dalam mencipta terowong sehingga mampu membina sebuah terowong sepanjang kira-kira 5.6 kilometer bagi tujuan menyalur keluar air dari Tasik Fucino yang terletak di Timur Rom, bagi mengelak masalah banjir.

Ketika itu, kira-kira 30,000 pekerja dikerah bagi membina terowong itu yang memakan tempoh masa sehingga 10 tahun untuk disiapkan.

Kini, berbekalkan kepakaran manusia dibantu kecanggihan teknologi terbukti banyak membantu dalam pembinaan lebih banyak terowong moden.

Malah, Malaysia sendiri melakar sejarah apabila membina terowong lebuh raya pertama iaitu Terowong Genting Sempah berukuran 900 meter yang menghubungkan kawasan Gombak di Selangor dengan Genting Sempah di Pahang, yang dibuka secara rasmi pada 1979.

Malaysia turut membina terowong jalan raya terpanjang di negara ini iaitu Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) sepanjang empat kilometer (km) yang mula beroperasi pada 2007.

Terbaru, Malaysia mencipta nama dengan pembinaan terowong lebih canggih iaitu Terowong Berkembar Berapit di Taiping, Perak, sepanjang 3.3 km yang diiktiraf sebagai sebagai terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara.

Terowong itu sebahagian komponen projek infrastruktur terbesar negara setakat ini bernilai RM12.5 bilion iaitu Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar. Terowong berkenaan kini siap 70 peratus sejak dimulakan pada awal 2008.

Tanggal 1 November lalu menjadi
detik awal sejarah terowong itu apabila bahagian terakhir terowong itu dipecahkan dan majlis itu disempurnakan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.


Apa yang menarik, terowong berkenaan
berkonsepkan berkembar dengan satu landasan yang setiap satu mempunyai sembilan laluan silang antara terowong kiri dan kanan bagi tujuan keselamatan dan penyelenggaraan. Ia dibina dalam bentuk seperti ladam kuda berukuran tinggi 9 meter x 9 meter lebar.


Lebih membanggakan, ilham reka bentuk
dan binaan struktur itu
dibuat sepenuhnya hasil kerjasama pakar, jurutera dan pekerja mahir anak tempatan di bawah syarikat penerajunya, MMC-GAMUDA Joint Venture (MMC-GAMUDA JV).


Pembinaan terowong itu menggunakan kaedah
pembinaan seperti gerudi dan letupan terkawal di bawah bukit, memotong dan menimbus di kawasan terbuka serta pengorekan mikro di bawah laluan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Jalan Persekutuan.


Pengarah MMC-GAMUDA JV, Datuk Azmi Mat Nor, berkata pembinaan Terowong Berkembar Berapit berhadapan banyak cabaran seperti pengorekan dibuat di bawah PLUS dan Jalan Persekutuan 1 (Taiping ke Kuala Kangsar) ketika kedua-dua laluan itu tidak ditutup kepada lalu lintas.

“Keadaan geoteknikal dengan beberapa faktor seperti struktur tanah, aliran air dan kecerunan bukit diambil kira bagi kaedah pengorekan-mikro di bawah lebuh raya. Selain itu, pengurusan trafik dan lencongan sejauh 1.5 km juga dilakukan bagi memastikan faktor keselamatan serta kesempurnaan binaan.

“Faktor penyumbang kepada kelancaran kemajuan projek dan pembinaan terowong dibantu dengan semangat dedikasi pasukan pengorekan terowong di kalangan rakyat Malaysia terlatih. Mereka mengaplikasikan pengalaman sebelum ini iaitu ketika terbabit dalam beberapa projek pengorekan terowong lain terutama Terowong SMART," katanya.

Sementara itu, Pengarah Projek PLBE, Yeoh Hin Kok, berkata kerja pembangunan Terowong Berkembar Berapit kini siap sekitar 70 peratus dan dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir 2011.

“Baki 30 peratus kerja pembinaan terowong itu masing-masing hanya membabitkan 15 peratus pembinaan infrustruktur dan 15 peratus pemasangan sistem dalam terowong.

"Pembinaan terowong itu juga memenuhi segala aspek keselamatan antarabangsa termasuk infrustruktur bertaraf dunia. Malah, sehingga kini kita mampu mencapai '19 Juta Jam Tenaga Manusia Tanpa Kehilangan Masa Akibat Kemalangan' untuk rekod keselamatan dan kesihatan PLBE," katanya.

Hin Kok berkata, dengan terbinanya terowong berkenaan, Malaysia kini mampu dilihat setanding dengan kemajuan sistem pengangkutan di negara maju lain kerana ia membolehkan kereta api elektrik memecut pada kelajuan 140 km/sejam, walaupun melalui terowong.

"Selain Terowong Berkembar Berapit, beberapa lagi mercu tanda PLBE Ipoh-Padang Besar yang bakal menjadi antara struktur menarik di negara ini ialah Jambatan Marin Bukit Merah di Bukit Merah, Taiping sepanjang 3.5 km yang kini 95 peratus siap, Terowong Larut yang berukuran 342 meter (m) bersaiz 13 m lebar dan 10 m tinggi (85 peratus siap) dan Jambatan Berbuai Prai di Pulau Pinang iaitu sepanjang 282 m," katanya.

INFO: Terowong di Malaysia
Terowong di Malaysia
  • Terowong lebuh raya pertama negara
    - Terowong Genting Sempah berukuran 900 meter yang dibuka secara rasmi pada 1979.



  • Terowong jalan raya terpanjang di negara ini
    - Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) yang beroperasi pada
  • Terowong Berkembar Berapit di Taiping, Perak

  • Diiktiraf terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara.

  • Sebahagian komponen projek infrastruktur negara iaitu Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar.

  • Projek di bawah syarikat peneraju MMC-GAMUDA Joint Venture (MMC-GAMUDA JV), kini 70 peratus siap sejak dimulakan awal 2008.

  • Setaraf negara maju kerana membolehkan kereta api pecut pada kelajuan 140 km/sejam.

  • Dibina dalam bentuk ladam kuda, berukuran 9 m (tinggi) x 9 m (lebar).

  • Pembinaan menggunakan kaedah gerudi dan letupan terkawal di bawah bukit, memotong dan menimbus di kawasan terbuka serta pengorekan mikro di bawah laluan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Jalan Persekutuan.





    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Terowongmercutanda/Article/index





    Teruskan membaca..

    Konflik sekolah, ibu bapa dan PIBG.




    KONGSI...penubuhan PIBG memberi peluang kepada ahli untuk menangani sesuatu isu.

    KONGSI...
    penubuhan PIBG memberi peluang kepada ahli
    untuk menangani sesuatu isu.


    DEWASA ini pembabitan ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak agak mengecewakan kerana hanya mengharapkan bantuan sekolah dan guru bagi merencanakan kecemerlangan pelajar.

    Sebahagian besar ibu bapa bersikap lepas tangan dan menggunakan alasan sibuk setiap kali ada aktiviti membabitkan pendidikan anak mereka di sekolah.

    Bagaimanapun, mereka marah dan melenting jika anak tidak mendapat keputusan cemerlang atau terbabit dalam masalah sosial.

    Akibatnya, masing-masing menyalahkan antara satu sama lain, malah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) turut menerima tempias

    Apakah hubungan tidak harmoni ini menggambarkan kepincangan perhubungan antara masyarakat luar dengan institusi pendidikan serta PIBG?


    Pengerusi PIBG SMK Datuk Syed Omar, Alor Setar, Kedah, Fuad Razali, berkata sikap ibu bapa sentiasa lepas tangan dalam mengelolakan pendidikan anak menyebabkan wujud konflik.

    Beliau berkata, memang sekolah sebagai institusi untuk semua, tetapi ia turut memerlukan sokongan pihak lain termasuk ibu bapa dalam memastikan kecemerlangan pendidikan.

    “Malangnya ini tidak berlaku kerana kebanyakan ibu bapa lepas tangan dan enggan memikul tanggung jawab bersama.

    “Sikap ini akan merosak dan membantutkan usaha merencanakan kecemerlangan pelajar pada masa depan.

    “Ia juga tidak adil kerana hanya satu pihak bertungkus-lumus merealisasikan misi kecemerlangan sedangkan yang lain bersenang lenang dan gemar ‘mengarah.’

    “Perbalahan tidak menyelesaikan masalah sebaliknya menyebabkan keadaan lebih kusut,” katanya.

    Katanya, dalam kemelut sekolah dan ibu bapa, PIBG sepatutnya memainkan peranan sebagai orang tengah, tetapi keberkesanan fungsi persatuan itu kurang menyerlah kerana ibu bapa tiada prihatin.

    “Ibu bapa menganggap PIBG persatuan ‘tempelan’ yang mempunyai fungsi terhad.
    “Tanggapan salah merosakkan nama PIBG sebagai sebuah persatuan paling penting
    di sekolah.

    “Fungsi PIBG menyeluruh, tetapi bukan bermaksud mencampuri urusan pentadbiran sebaliknya bersikap proaktif bagi melancarkan urusan ibu bapa, pelajar, guru dan sekolah,” katanya.

    Tafsiran kurang tepat PIBG turut mencetuskan konflik dingin antara ibu bapa, pelajar serta guru hingga menerbit rasa tidak puas hati antara satu sama lain.

    Ada ibu bapa langsung tidak memberi sokongan apabila diadakan perjumpaan, tetapi menuding jari jika timbul masalah.

    “Ada pula asyik membangkang meskipun program bakal diadakan memberi kebaikan kepada pelajar.

    “Inilah dilema PIBG dan sekolah sehingga membantut segala perancangan untuk kebaikan pelajar dan sekolah.

    “Apabila tiada hubungan baik, pelajar menjadi mangsa manakala guru sukar berkomunikasi atau berkongsi pendapat mengenai pencapaian anak.

    “Bukankah ini satu kerugian,” katanya yang mengakui sikap culas sebahagian besar ibu bapa menimbulkan rasa rendah diri terhadap pelajar.

    Menurutnya, apabila timbul konflik, PIBG boleh bertindak sebagai orang tengah, tetapi ibu bapa jarang memberi sokongan.

    “Saya berharap ibu bapa lebih proaktif dalam PIBG supaya penyebaran maklumat mengenai perkembangan diri pelajar boleh dikongsi,” katanya.

    Presiden Majlis Pengetua Sekolah Malaysia, Datuk Azam Md Atan, berkata fenomena PIBG tidak mendapat sambutan bukan luar biasa bukan perkara baru.

    Beliau berkata, meskipun sekolah melakukan pelbagai cara, sikap ibu bapa yang kurang mengendahkan kepentingan peranan PIBG menyebabkan persatuan itu terpinggir.

    “Fenomena ini melanda kebanyakan sekolah. Meskipun pelbagai cara dilaksanakan, sikap ibu bapa menggagalkan usaha berkenaan.

    “Lebih mengecewakan ada ibu bapa membuat tuduhan liar PIBG hanya tahu meminta derma sehingga menjejaskan hubungan semua pihak,” katanya.

    Beliau yang juga pengetua SM Sains Rembau, Negeri Sembilan yakin masih ada solusi merapatkan hubungan sedia ada, antaranya sekolah perlu aktif menganjurkan pelbagai acara.

    “PIBG, sekolah dan ibu bapa perlu menyokong antara satu sama lain demi kebaikan pelajar. Mereka aset paling bernilai untuk negara,” katanya.

    Bagi kartunis, Anuar Hassan atau Sireh, dia menyokong sebarang usul dibentangkan PIBG di sekolah anaknya di SK USJ 21, Subang Jaya, asalkan membawa kebaikan.

    “Tidak benar ibu bapa kurang beri sokongan, mungkin mereka ada komitmen yang tidak dapat dielakkan. Apapun, kami tidak lepas tangan.

    “Sebagai ibu bapa di zaman moden ini, kami lebih terbuka dan sedia berkongsi mengenai perkembangan anak-anak di �sekolah asalkan waktunya sesuai dan mendapat informasi awal.

    “Jangan salahkan ibu bapa semata-mata kerana ia tidak menyelesaikan masalah sebaliknya membuatkan keadaan lebih kalut,” katanya.


    INFO

    Antara fungsi utama PIBG sekolah adalah:

  • Memastikan kemajuan dan perkembangan serta menjaga kebajikan murid terjaga dengan baik.

  • Membantu dalam meningkatkan komunikasi dan kemesraan antara sekolah dan masyarakat.

  • Membantu mencari dana atau menambah sumber kewangan sekolah.

  • Membantu mewujudkan suasana kondusif di sekolah serta murid.

  • Jawatankuasa PIBG menetapkan bilangan ibu bapa dan guru perlu seimbang manakala guru besar atau pengetua tidak boleh menganggotainya dan hanya bertindak sebagai penasihat persatuan.


  • myMetro

    Teruskan membaca..

    World’s hottest pepper.









    Fiery food mavens seeking to one-up each other now have to gear up for a whole new test of culinary bravado: the world's hottest chili pepper.



    Yes, the Naga Viper, the latest claimant to the world's-hottest-pepper crown, outdistances its predecessor, the Bhut Jolokia, or "ghost chili," by more than 300,000 points on the famous Scoville scale of tongue-scorching chili hotness. Researchers at Warwick University testing the Naga Viper found that it measures 1,359,000 on the Scoville scale, which rates heat by tracking the presence of a chemical compound. In comparison, most varieties of jalapeƱo peppers measure in the 2,500 to 5,000 range -- milder than the Naga Viper by a factor of 270.



    [Related: Most dangerous food ingredients]



    You might think the Naga Viper would hail from some part of the world with a strong demand for spicy food, such as India or Mexico. But the new pepper is actually the handiwork of Gerald Fowler, a British chili farmer and pub owner, who crossed three of the hottest peppers known to man -- including the Bhut Jolokia -- to create his Frankenstein-monster chili.



    "It's painful to eat," Fowler told the Daily Mail. "It's hot enough to strip paint." Indeed, the Daily Mail reports that defense researchers are already investigating the pepper's potential uses as a weapon.



    But Fowler -- who makes customers sign a waiver declaring that they're of sound mind and body before trying a Naga Viper-based curry -- insists that consuming the fiery chili does the body good.



    "It numbs your tongue, then burns all the way down," he told the paper. "It can last an hour, and you just don't want to talk to anyone or do anything. But it's a marvelous endorphin rush. It makes you feel great."



    [Related: Secret chili ingredients unveiled]



    A member of the Clifton Chili Club -- a group of Brits who travel around sampling chilis -- decided to try one of Fowler's Naga Vipers on camera. You can watch his less-than-pleasurable experience here.



    (Photo of Bhut Jolokia, the previous holder of the hottest pepper in the world title: AP/New Mexico State University)




    Teruskan membaca..

    Thursday, December 2, 2010

    Doa Ibu Itu Mustajab.



    Scrap Book For More Islamic Graphic Glitter !! Raza4u.com !!





    Mustajab Doa Ibu untuk Anaknya




    Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam telah
    berpesan kepada kita betapa mustajab doa
    seorang ibu untuk anaknya.



    Dalam Sahih Muslim,
    baginda mengisahkan seorang lelaki, Juraij,
    yang begitu kuat beribadah kepada Allah.
    Hari-harinya diisi dengan solat sunat.



    Beliau mempunyai tempat khas untuk solat
    - pondok kecil yang agak tinggi tempatnya.



    Pada suatu hari,
    ibunya datang menziarahinya.
    Sambil mendongakkan kepalanya,
    si ibu memanggil anaknya:


    "Juraij, saya ibumu, cakaplah denganku!"



    Juraij khusyuk beribadah dan berkata dalam hatinya:


    "Ya Allah, saya utamakan solatku atau ibuku?"


    Juraij memilih meneruskan ibadahnya.

    Ibunya letih berteriak dan akhirnya
    meninggalkan tempat Juraij.


    Esoknya ibunya datang dan memanggilnya lagi
    tetapi Juraij tidak mengendahkan dan terus beribadah.



    Ibunya pulang ke rumah dengan
    rasa hampa dan marah dalam hatinya.
    Semasa itulah wanita itu berdoa:


    "Ya Allah,
    Juraij itu adalah anakkku,
    aku mahu bercakap dengannya
    tapi dia menolak bercakap denganku.
    Ya Allah,
    jangan engkau matikan dia
    kecuali Engkau tunjukkan padanya akan pelacur."



    Ada gembala kambing
    yang sentiasa menggembala kambingnya
    di sekitar pondok Juraij.
    Gembala kambing itu terserempak
    dengan 'bunga desa' yang cantik.
    Mereka berasmara sehingga wanita itu hamil
    dan akhirnya melahirkan anak.
    Namun gembala itu menghilang.



    Semasa ditanya orang kampung,
    anak siapakah itu,
    wanita ini sekadar menuding
    ke arah pondok Juraij.
    Orang-orang kampung beramai-ramai
    mendatangi Juraij dan memanggilnya
    dengan marah. Juraij keluar kehairanan.
    Mereka menuduhnya berzina
    sehingga wanita itu melahirkan bayinya.
    Juraij bertanya:


    "Di mana bayi itu"


    Maka mereka membawa bayi itu menghadapnya.
    Juraij berkata:


    "Tinggalkan aku untuk solat dan berdoa."


    Sesudah itu,
    Juraij menepuk perut bayi dan bertanya:


    "Wahai bayi, siapakah bapamu?"



    Dengan izin Allah, bayi itu menjawab:


    "Bapaku ialah gembala kambing di kampung ini."



    Penduduk kampung terkejut dan malu
    kerana merobohkan pondok Juraij
    dek tertipu oleh wanita itu.
    Mereka berjanji akan membangunkan pondoknya
    dengan emas dan perak,
    namun Juraij menolak dan meminta pondok
    seperti asalnya.



    Rasulullah menyatakan kisah Juraij
    menunjukkan betapa kuat
    doa seorang ibu,
    apatah lagi yang disakiti anaknya.


    Banyak iktibar daripada kisah Juraij.

    • Kewajiban anak memenuhi panggilan ibu lebih utama dibandingkan menyempurkan ibadah sunat. Dengan hadith ini, dihukumkan menurut fiqah bahawa memenuhi panggilan ibu adalah wajib berbanding meneruskan solat sunat.


    • Doa ibu sangat mustajab - sama ada maksud baik atau tidak. Oleh itu, ibu perlu berhati-hati dan usah ikut perasaan.



    • Ibu harus sentiasa memantau dan mengambil tahu akan keadaan kehidupan anak-anaknya agar tidak terjadi salah faham antara keduanya.
    • Ibu harus sentiasa mendoakan kebaikan untuk anak-anaknya, terlebih lagi pada waktu solat dinihari.
    • Ibu harus sentiasa menjaga mulutnya dan usah mudah tersinggung - maafkanlah dan nasihatkan serta sentiasa berdoa untuk anaknya.
    • Sebagai pengasuh, ibu perlu dilengkapi ilmu demi memupuk anak yang soleh.


    Seorang alim besar, Syeikh Sya`roni Ahmadi Al-Qudsy berkata: "Doa ibu

    adalah

    seperti jelmaan malaikat,

    bahkan ibu adalah

    seperti jelmaan

    malaikat yang nampak.

    Ertinya,

    hati-hatilah

    dengan doa ibumu

    kerana doanya

    begitu cepat dikabulkan

    oleh Allah SWT ."




    p/s : Untuk mereka yang bergelar ummi,
    emak,ibu, bonda dan sewaktu dengannya
    berdoalah sentiasa akan kebaikan anak-anak
    di dunia dan di akhirat.



    http://1.bp.blogspot.com/_M79IizPQA0Q/SwlMdyWe_7I/AAAAAAAAB88/uS4Yw3zD3Is/s1600/beutiful+rose.JPG





    ~Doa Untuk Ummi dan Abi~


    Teruskan membaca..

    Kasih sayang, berilmu, teladan ciri utama pendidik.







    Kasih sayang, berilmu, teladan ciri utama pendidik

    Oleh Prof Dr Sidek Baba


    Pendidik atau guru adalah ejen penting membangun modal insan. Modal insan tidak akan terbentuk jika peranan guru dinafikan. Ada kecenderungan pendidikan pada zaman ini ke arah sifat mekanistik, bermakna peranan guru membentuk watak sudah semakin terbatas.




    Pendekatan portal atau menggunakan teknologi komputer, perisian dan program menjadi semakin penting. Mekanistik juga memberi erti mendidik menggunakan alat iaitu teknologi. Dari sudut minda ia memang membantu. Membangun peribadi, akhlak dan nilai, pendidikan memerlukan guru.




    Modal insan yang ingin dibangunkan tidak saja mengambil kira perkembangan kognitif atau minda, juga pembangunan faktor dalaman dan jasmani. Pendekatan menyeluruh dan bersepadu bagi menyediakan generasi hari depan berkebolehan dan memiliki daya tahan.




    Cabaran kini dan masa depan tidak saja saintifik dan teknologi sifatnya tetapi ia juga berbentuk tabiat, tingkah laku, sistem nilai dan cabaran kemanusiaan.




    Banyak fokus diberikan kepada pembangunan maklumat, ilmu dan ketrampilan dalam pendidikan. Ia harus seimbang dengan proses pembangunan diri yang membabitkan sikap, nilai, etika dan tingkah laku.




    Modal insan yang boleh membantu kemajuan dan perubahan tidak saja memiliki ilmu, kemahiran dan kepakaran tetapi ia diterjemah dalam amal dan perbuatan. Dalam kerja penyelidikan dan amali, prinsip amanah, adil, jujur, ikhlas, bijaksana perlu dijadikan prinsip asasi di samping upaya ilmu dan ketrampilan.




    Darinya melahirkan modal insan yang berkebolehan, mampu bersaing, memiliki daya reka dan daya gubah yang tinggi, berfikir kreatif dan strategik dan pada masa sama memiliki kualiti diri yang unggul.




    Sekolah ejen penerus apa yang dibentuk di rumah. Ibu bapa adalah ejen awal guru dan pendidik. Di sekolah, pendidik memberi pelajaran yang lebih tersusun kepada murid atau pelajar.




    Jika di rumah asas pendidikan berlaku, guru di sekolah menerima murid yang berkualiti. Sebaliknya, jika pendidikan tidak berlaku di rumah, guru di sekolah mungkin menerima anak murid yang cicir. Di sinilah letaknya peranan pendidik memperkasa murid berkualiti.




    Murid yang bermasalah sebenarnya mempunyai bakat tersendiri. Menerima masalah murid sebagai masalah memang tidak boleh menyelesaikan masalah. Melihat masalah sebagai cabaran untuk dileraikan menjadi tanggungjawab pendidik.




    Tidak semua murid atau pelajar datang daripada keluarga yang sama. Ada anak yang mempunyai asas pendidikan baik kerana ibu bapanya memberi perhatian terhadap anaknya. Ada anak yang terbiar, datang daripada keluarga bermasalah, ibu bapa tidak menjadi contoh yang baik, kemiskinan menjadi penghalang dan persekitaran tidak kondusif untuk menerima didikan dan perubahan.




    Pendidik seharusnya melihat anak muridnya seperti anak sendiri. Sekolah dan pendidikan tidak saja memberikan mereka ilmu dan ketrampilan tetapi perubahan sikap, mentaliti dan tingkah laku.




    Kejayaan anak murid tidak terletak kepada pencapaian akademik semata-mata. Ilmu dan kemahiran penting bagi mengisi peluang pekerjaan. Tetapi sikap, mentaliti dan tingkah laku penting supaya kualiti diri mereka menjadi pemangkin ke arah proses kemajuan dan perubahan. Jika kualiti diri tidak ada, mereka menjadi beban kepada keluarga, masyarakat dan negara.




    Pendidik adalah murabbi, muallim dan juga muaddib. Watak murabbi yang ada pada pendidik menghubungkan ilmu, sahsiah dan ketrampilan dengan agama atau dengan Allah. Islam mengajar pendidik supaya memiliki perasaan kasih sayang, belas kasihan dan sabar terhadap anak murid.




    Allah mempunyai ihsan yang tinggi terhadap hamba dan makhluk. Pendidik mesti memiliki ihsan terhadap anak murid dan pelajar. Tanpa kasih sayang dan belas kasihan terhadap mereka, kejahilan mengambil tempat.




    Pendidik juga adalah muallim iaitu orang yang memiliki ilmu. Sifat ilmu menjadi suluh kepada kehidupan. Ilmu ibarat cahaya untuk mengatasi kejahilan atau kegelapan. Dalam pengajaran dan pembelajaran proses didik tidak hanya selesai dengan kaedah mengingat dan menghafal. Anak didik perlukan kefahaman.




    Sebagai muallim, pendidik mesti memiliki kaedah bagaimana ilmu yang disampaikan menjadikan anak didiknya faham. Kefahaman adalah puncak kepada proses pembelajaran. Keciciran yang berlaku pada murid akibat mereka tidak faham apa yang guru ajar.




    Pendidik berwibawa memiliki jiwa muaddib. Pendidikan adalah proses mengadabkan insan. Muaddib berperanan memberikan asas disiplin kepada minda, hati dan amal murid. Pendidik yang muaddib harus memiliki kualiti kerana akhirnya guru menjadi qudwah atau contoh yang baik kepada murid selepas ibu bapa.





    Sumber : http://drsidekbaba.blogspot.com/2009/06/kasih-sayang-berilmu-teladan-ciri-utama.html



    Teruskan membaca..

    Wednesday, December 1, 2010

    Talama Ashku Gharami





    "Gantungkan azam dan semangatmu

    setinggi bintang di langit

    dan rendahkan hatimu

    serendah mutiara di lautan."






    English Translation


    How long will my heart ache for my Beloved
    O you light of the universe
    And call out you o Tihami
    O you treasure of goodness?



    My utmost wish and desire
    Is that I may attain to the vision
    And see the door of paradise
    O you purifier of efforts!



    O you crown of creation
    I am engrossed with longing and desire
    A lover, whose art is praise (of the beloved)
    O you full-moon of perfection!



    Lift away the burden from me
    Love has consumed me and made me weak
    To you I put my hope
    O you holder of lofty promises!



    O you guiding lights of the Prophets
    You most highly honoured
    O you the leader of God fearing
    My heart melts (in front of you!)






    Malay Translation


    Lama sudah aku menanggung rindu
    Wahai cahaya alam yang indah
    Serta aku menyeru, wahai Nabi
    Wahai punca ilmu yg pemurah



    Impianku setinggi tinggi cita-cita
    Moga dapat diberikan tuah dapat melihatmu
    Juga melihat Bab al Salam (di Masjid Nabawi)
    Wahai sesuci suci insan



    Wahai hiasan dunia ini
    Aku amat cinta dan rindu padamu
    Hanya pujian menjadi persembahanku
    Wahai bulan mengambang penuh



    Jauhkanlah segala penghalangku daripadamu
    Yang ku pendam hanya kerinduan terhadapmu
    Padamu aku bersangka baik
    Wahai yang benar pada janjinya



    Wahai pelita sekalian Rasul!
    Wahai insan yang mempunyai setinggi-tinggi kedudukan!
    Wahai imam orang - orang yang bertaqwa!
    Sesungguhnya hatiku terpaut padamu



    Ke atasmu, moga Allah mencurahkan rahmat
    Tuhanku yang mempunyai keagungan
    Cukuplah wahai cahaya Bulan!
    Sesungguhnya perpisahanku denganmu telah terlalu lama



    Allahumma solli a'ala saidina muhammad s.a.w!





    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh97QwQ8IeHAdHNgI4g6KeZMnwkiS_TeZqJ0c6UnJgSUhve6lqcvQcjLwZAddUDO3C_a8Id7TFKtFTqRBWUPF7gwyMjVycvU81ROjIvVBYnxjVhRo3L0Rv4eWsamZQxEjbSJtgbSExz842o/s1600/keluarga+bahagia+1.jpg

    Teruskan membaca..

    Tuesday, November 30, 2010

    Doa Pelindung Diri.






    Doa Pelindung Diri.


    ŲØِŲ³ْŁ…ِ اللهِ Ų§Ł„َّŲ°ِيْ لاَ يَŲ¶ُŲ±ُّ Ł…َŲ¹َ Ų§Ų³ْŁ…ِهِ Ų“َيْŲ”ٌ فِيْ


    الأَŲ±ْŲ¶ِ وَلاَ فِيْ السَّŁ…َŲ§Ų”ِ وَهُوَ السَّŁ…ِيْŲ¹ُ Ų§Ł„ْŲ¹َŁ„ِيْŁ…ُ




    Maksudnya :

    Dengan Nama Allah yang dengan namaNya tidak akan memberi mudharat apa pun yang ada di bumi dan di langit dan Dialah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

    (Riwayat Tirmidzi & Abu Daud)



    Dalam Sunan at-Tirmidzi dikatakan:

    "Sesiapa yang pada waktu pagi dan petang membaca doa ini sebanyak tiga kali, maka ia tidak akan ditimpa keburukan pada hari itu.







    Ų£َŲ¹ُوذُ ŲØِكَŁ„ِŁ…َŲ§ŲŖِ الله التَّŲ§Ł…َّŲ§ŲŖ Ł…ِنْ Ų“َŲ±ِّ Ł…َŲ§ Ų®َŁ„َŁ‚


    Maksudnya :

    Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada keburukan makhluk. (Riwayat Muslim)


    Perawi hadis ini berkata:

    Aku mendengar Rasullah s.a.w bersabda:

    "Sesiapa yang membaca doa ini sebanyak tiga kali pada satu malam, maka ia tidak akan ditimpa keburukan pada malam itu."


    Pada satu malam, perawi hadis ini disengat kala jengking. Kemudian orang bertanya kepadanya:

    "Mana hadis yang kamu riwayatkan dahulu kepada kami, sedang kamu sekarang (ditimpa keburukan yang serupa) disengat kalajengking?"

    Ia menjawab:"Demi Zat yang tidak ada Tuhan selain Allah, aku lupa membacakan doa itu pada malam ini"



    Teruskan membaca..

    Monday, November 29, 2010

    The way of Love












    "Orang yang bahagia itu,

    akan selalu menyediakan waktu

    untuk membaca

    kerana membaca itu


    sumber hikmah,


    menyediakan waktu tertawa


    kerana tertawa itu


    muziknya jiwa,


    menyediakan waktu untuk berfikir


    kerana berfikir itu


    pokok kemajuan,


    menyediakan waktu untuk beramal


    kerana beramal itu


    pangkal kejayaan,


    menyediakan waktu untuk bersenda


    kerana bersenda itu


    akan membuat muda selalu


    dan


    menyediakan waktu beribadat


    kerana beribadat itu


    adalah ibu dari segala


    ketenangan jiwa."











    Teruskan membaca..

    Sunday, November 28, 2010

    Retorika Cinta Kedua



    Cerpen:


    Retorika Cinta Kedua

    pix_gal0

    SELURUH penduduk Kampung Sungai Serai heboh. Mak Piah yang telah kematian suami sejak sepuluh tahun lalu itu telah berkahwin lagi. Berita yang membabitkan wanita berusia hampir tujuh puluh tahun itu turut tersebar ke kampung berdekatan dengan begitu cepat.

    “Kau tau siapa suami barunya tu?” Zulaikha menyoal Nur Juliana Azwa mengenai berita yang sedang heboh diperkatakan orang itu.

    Nur Juliana Azwa hanya diam. Tidak sepatah kata pun meluncur keluar dari mulutnya yang biasanya tidak pernah ditutup itu. Wajahnya kelihatan tenang. Dia hanya memandang ke muka sahabat baiknya itu.“Kau dengar tak?” ulang Zulaikha.

    Nur Juliana Azwa masih tidak bersuara. Dia cuma mengangguk lemah.
    “Orang kampung heboh di sana sini. Janda kerepot, macam Mak Piah pun laku. Dapat kahwin dengan anak teruna muda trang tang-tang.”

    “Tak masuk surat khabar? Macam kisah Mek Wook tu?”

    “Entah, aku tak tahu. Tapi, ini cerita orang kampung kita. Kita mesti ambil tahu dulu, sebelum orang luar tahu.”
    Mulut Nur Juliana Azwa tetap terkunci rapat. Prinsip cintanya semakin kukuh. Ada bukti terbaru. Cinta seseorang itu hak mutlaknya. Tiada sesiapa yang mampu merubahnya. Andaiannya sudah, tentu tidak ada gadis yang lari ke Lombok atau ke Bangladesh. Atau setidak-tidaknya, lari untuk berkahwin di negara jiran.
    Semua itu adalah kerana cinta. Malah, ada gadis atau teruna yang menghilang ketika menanti hari untuk diijabkabulkan kerana kehilangan cintanya pada saat-saat akhir. Memang cinta tidak boleh ditukar ganti, biar apa pun yang terjadi. Hati Nur Juliana Azwa tidak pernah berganjak. Ketegasannya itu dikuatkan lagi dengan peristiwa-peristiwa yang sering terpapar di dada-dada akhbar itu.

    “Itulah buktinya cinta itu hak mutlak seseorang. Tiada sesiapa dapat merubahnya.” Tiba-tiba Nur Juliana Azwa bersuara. Mengulang pendiriannya buat ke sekian kali.

    Zulaikha diam.

    Kali ini Nur Juliana Azwa tersenyum. Namun, mulutnya masih dikunci. Baginya, cinta seseorang wanita terhadap seseorang lelaki ternyata lebih hebat daripada cinta seseorang lelaki terhadap seseorang wanita. Cinta wanita lebih utuh. Lebih suci, malahan lebih ikhlas. Sukar digugat atau ditukar ganti. Begitu pendirian Nur Juliana Azwa.

    “Aku kagum dengan pendirian kau. Tapi, bagaimana dengan kisah janda macam Mak Piah tu?”

    Nur Juliana Azwa tersenyum puas. Ada sekelumit rasa bangga di hatinya. Cinta seseorang itu tidak boleh dihalang, jauh sekali diputuskan. Kebahagiaan yang diomongkan bukan berdasarkan cinta, hanyalah palsu atau sandiwara semata-mata.
    “Alif tu sangat menyintai kau. Dia sanggup buat apa saja kerana kau. Kau pun tahu. Tapi, kau tetap menolak cintanya.” Zulaikha cuba mengungkit kisah cinta yang bagaikan mula tersemai antara sahabatnya itu dengan Alif.

    “Cinta tak boleh dipaksa. Cinta akan lahir sendiri. Lebih daripada itu, cinta tidak pernah mati, biarpun orang yang dicintai itu telah tiada.” Tegas Nur Juliana Azwa berfalsafah.

    Kali ini giliran Zulaikha pula terdiam. Rasanya tidak sanggup dia berdebat dengan Nur Juliana Azwa apabila dia menimbulkan soal cinta yang tidak pernah mati itu. Soal cinta orang yang telah tiada. Dia rasa soal cinta begitu terlalu sensitif dan boleh menitiskan air mata jika diperkatakan. Namun, tidak bagi Nur Juliana Azwa. Ketegasannya ternyata mampu menyembunyikan isi hatinya. Walaupun dia sebenarnya, pernah mengalami sendiri peristiwa itu.

    “Aku rasa hidup kau akan kembali terurus dengan kehadiran Alif.” Suara Zulaikha diperlahankan. Dia sebolehnya tidak mahu perasaan Nur Juliana Azwa tersentuh.
    “Kau yakin?”

    Zulaikha mengangguk.

    “Sememangnya hidup aku sudah kembali terurus tanpa kehadiran sesiapa.” Juliana Azwa tegas bersuara.

    Zulaikha kembali diam. Wajah manis janda berusia awal tiga puluhan itu direnungnya. Ada keyakinan yang kukuh pada raut wajahnya. Seingatnya, Nur Juliana Azwa bukan begini sikapnya. Jauh sekali dengan ketegasannya yang sukar dicabar ini. Dia asalnya seorang yang tidak gemar membantah. Mudah diajak berbicara. Malah, seorang yang mudah pula menerima buah fikiran orang lain.
    Sehingga, ada kalanya dia seolah-olah hilang keyakinan diri dan tidak mampu berfikiran rasional lagi. Masih terbayang di mata Zulaikha lagi, tatkala Nur Juliana Azwa kehilangan orang yang sangat dicintainya hampir lima tahun lalu.
    Dia hampir berputus asa untuk meneruskan kehidupan. Setiap hari, dia akan bermenung dan menitiskan air mata. Dirinya yang sedang mengandungkan anak sulungnya itu sudah tidak dipedulikan. Hidup baginya sudah tidak ada ertinya lagi. Keyakinan diri Nur Juliana Azwa seolah-olah lenyap bersama pemergian arwah Zuhairi.

    “Kau tak boleh berterusan begini Kau tu sedang mengandung. Kau tak sayangkan kandungan kau yang dah masuk tiga bulan tu?” Zulaikha cuba menenangkan Nur Juliana Azwa untuk ke sekian kalinya. Walaupun, dia sedar pujukannya itu, ibarat mencurah air ke daun keladi.

    “Entahlah. Aku sendiri pun tak tahu. Aku rasa, aku dah tak ada keinginan lagi untuk meneruskan kehidupan ini. Segala-galanya kosong. Kosong … Ika, kosong.” Air mata Nur Juliana Azwa bercucuran bersama-sama dengan kata-katanya itu.
    Zulaikha merenung sayu ke muka Nur Juliana Azwa. Rasa simpatinya yang sukar digambarkan, menyentap tangkai hatinya. Lalu, dia turut menangis teresak-esak. Kedua-duanya berpelukan.

    “Aku sudah kehilangan segala-galanya di dunia ini, Ika.” Nur Juliana Azwa kembali bersuara sebaik pelukan mereka terlerai.

    “Masih banyak lagi yang ada untuk kau di dunia ini.”

    Nur Juliana Azwa mengesat matanya yang kelihatan merah dan agak sukar dibuka itu. Dia menggagahi juga mencelikkan matanya dengan mengelip-ngelipkannya beberapa kali.

    “Kau mestilah meneruskan kehidupan. Arwah Zuhairi dah selamat di alam baqa. Biarkan dia tenang menghadapi Tuhan. Kau pasti bertemu jua dengannya nanti.”
    “Aku … aku amat terasa kehilangannya, Ika. Kadang-kadang aku rasa seolah-olah dia pergi bekerja atau ke mana-mana dan akan pulang ke rumah. Aku pula menanti-nanti kepulangannya. Inilah yang amat mengganggu perasaan aku. Malah, ada masa tertentu aku rasa dia seolah-olah ada di sisiku. Aku sering kali pula mencari-carinya. Sama ada di bilik tidur atau di ruang tamu rumah aku. Dan hampir setiap hari, Ika. Aku merenung dan bercakap-cakap dengan gambarnya.”
    “Itu hanya perasaan kau saja. Biasanya begitulah, jika berlaku kematian orang yang disayangi dan paling rapat dengan kita. Seolah-olah dia masih ada bersama kita. Terlalu sukar untuk melupakannya.”

    “Tapi, kau tidak mengalaminya, Ika. Kau … kau tak tahu betapa hanya kebaikan arwah saja yang ada dalam fikiranku sekarang. Segala keburukannya, kalau pun ada sudah luput daripada ingatanku. Sudah kubuang jauh-jauh. Aku hanya terbayangkan keindahan ketika hidup bersamanya sahaja.”

    Zulaikha tidak dapat menahan pilunya. Beberapa titis air jernih merembes ke pipi. Dia tahu, Nur Juliana Azwa menghadapi dugaan dan cabaran maha hebat, sejak kematian arwah Zuhairi. Segala-galanya dia perlu uruskan sendiri. Urusan rumah tangga, bayaran bil elektrik dan bil air, penjagaan kereta dan sebagainya. Sebelumnya, semua ini diuruskan oleh arwah Zuhairi semasa hayatnya. Tapi kini, semua terletak di bahunya. Ditambah lagi dengan keadaan dirinya yang sedang mengandung itu. Terlalu berat dia menanggungnya.

    “Orang lain, ada juga ibu atau ayah. Setidak-tidaknya ibu atau ayah mentua. Mereka dapat kembali kepada ibu dan ayah sendiri atau ibu dan ayah mentua, jika peristiwa ini berlaku. Tapi, aku … aku Ika. Dah tak ada siapa-siapa lagi, Ika.”

    “Cinta kau pada arwah Zuhairi terlalu hebat.”

    Nur Juliana Azwa tidak menjawab. Dia membiarkan kata-kata Zulaikha tanpa noktah. Dia sedar, Zulaikha amat memahami dirinya. Amat memahami perasaannya. Perasaan cintanya kepada Zuhairi. Dia tahu, Zulaikhalah satu-satu sahabatnya yang telah sanggup berkorban sehingga dia mampu bersuamikan pemuda bernama Zuhairi. Masih tersimpul kukuh dalam fikirannya, bagaimana ibu dan ayah Zuhairi semasa hayat mereka menolak kemahuan Zuhairi untuk memperisterikannya. Dia dikatakan berasal dari keturunan yang tidak diketahui asal usulnya, semata-mata dia tidak mempunyai ibu dan ayah lagi. Dia pula tinggal bersama nenek yang sudah nyanyuk sehingga ada orang kampung yang menganggapnya kurang siuman. Zulaikhalah yang berjaya meyakinkan ibu dan ayah Zuhairi, sehingga kedua-dua orang tua itu sanggup menerima Nur Juliana Azwa sebagai menantu mereka.

    “Bagaimana aku dapat menerima cinta Alif, jika bayangan arwah Zuhairi masih melekat kuat dalam fikiran dan hati aku sehingga kini?”

    Zulaikha kebuntuan untuk menjawab. Ketiadaan pengalamannya, seperti pengalaman yang dialami Nur Juliana Azwa mematikan otaknya untuk berfungsi sewajarnya bagi menyelesaikan masalah berat ini.

    “Kau terlalu mengikut perasaan. Malah, ada kalanya kau terlalu ego dengan tafsiran cinta yang kau anuti itu.”

    “Hmmm … mungkin juga.” Nur Juliana Azwa bersuara agak lemah. Sekuntum senyuman terukir di bibirnya yang kemerah-merahan itu.

    “Kalau kau terus-menerus mempertahankan keegoan cinta mutlak kau itu, aku pasti kau akan menjanda sehingga ke tua.” Zulaikha cuba bergurau, setelah dia dapat mengesan ada tanda-tanda perubahan dengan prinsip cinta sahabat baiknya itu.
    Nur Juliana Azwa tersenyum lebar sehingga menampakkan barisan giginya yang putih bersih dan tersusun rapi itu.

    “Kau tak sayangkan diri kau dan Nur Syafiqah?” Zulaikha sengaja menimbulkan soalan ini. Dia menanti reaksi Nur Juliana Azwa.

    “Kerana aku sayangkan diri aku dan anak aku itulah, aku masih tetap dengan pendirian aku tu.”

    “Tapi, sampai bila?”

    Nur Juliana Azwa tertawa kecil. “Ya, sampai bila-bila.”
    Zulaikha agak kecewa dengan jawapan yang tidak serius daripada Nur Juliana Azwa itu.
    “Aku mahukan kau dan anak kau itu hidup bahagia. Ada dahan yang kukuh sebagai tempat bergantung. Urusan rumah tangga adalah urusan pasangan suami isteri. Bukannya urusan salah seorang daripada mereka saja.”

    “Mungkin tafsiran kau itu silap. Atau mungkin aku yang membuat tafsiran yang silap pada pandangan kau. Tapi, terserah pada kau kerana bagi aku, aku sudah mencapai kebahagiaan yang kau katakan itu.”

    “Bahagia? Segala urusan rumah tangga kau terpaksa uruskan sendiri dan semua keputusan kaubuat tanpa berbincang dengan sesiapa seperti orang lain?”
    Nur Juliana Azwa tertawa. “Hah, itulah kebahagiaannya.”

    “Kau mesti ingat. Usia kau semakin bertambah. Kesihatan tubuh badan kau tak semestinya akan kekal begini untuk selama-lamanya.”

    Nur Juliana Azwa diam. Dia merenung ke muka Zulaikha. Lambat-lambat dia mengangguk lemah. Namun, Nur Juliana Azwa masih tetap dengan pendiriannya.
    Cinta adalah hak mutlak seseorang yang lahir dari hati yang suci. Cinta tidak boleh ditukar ganti atau dijual beli. Cinta yang murni sentiasa subur dan kekal abadi, walaupun orang yang dicintai itu tidak ada di sisi. Pendirian Nur Juliana Azwa tidak pernah berubah sama sekali.

    Biodata:

    NORDIN Saad, Guru Bahasa Melayu di SMK Raja Puan Muda Tengku Fauziah, Kaki Bukit, Perlis, menulis dalam pelbagai genre seperti cerpen, sajak, novel, rencana, drama radio dan cerita rakyat. Karya-karyanya mendapat tempat dalam Dewan Sastera, Dewan Siswa, Pelita Bahasa, Mingguan Malaysia, URTV, Wanita.


    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kreatif_RetorikaCintaKedua/Article
    Teruskan membaca..

    Tingkatkan Kualiti Murid Sekolah Kecil Di Kampung.







    TINGKATKAN KUALITI MURID SEKOLAH KECIL DI KAMPUNG


    Oleh :

    ZULKIFLI JALIL

    (WARTAWAN UTUSAN)

    ARKIB : 26/04/2005



    PENEMPATAN guru pemulihan di sekolah-sekolah kecil di luar bandar bagi meningkatkan pencapaian pelajar yang lemah adalah tepat dan kena pada masanya.

    Pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin bahawa kerajaan komited untuk berbuat demikian amat dialu-alukan. Sememangnya benar ada kalangan murid di sekolah terbabit malah mungkin lebih ramai lagi, memiliki potensi untuk berjaya dalam akademik.

    Dan pencapaian murid-murid di sekolah itu lazimnya dikatakan masih rendah dan memerlukan panduan yang lebih intensif daripada guru.

    Meskipun kenyataan Najib hanya merujuk sekolah-sekolah kecil di luar bandar serta mempunyai jumlah murid kurang daripada 150 orang, realitinya terdapat juga sekolah kecil di kawasan bandar yang turut memerlukan pemantauan serupa.

    Satu kajian terhadap 10 buah sekolah kebangsaan (SK) di Pulau Pinang beberapa bulan lalu oleh sekumpulan penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM) diketuai Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan universiti itu, Prof. Madya Dr. Aminah Ayob mendedahkan keperluan program pemulihan di sekolah-sekolah berkenaan.

    Skop kajian meliputi sekolah rendah dalam bandar dan luar bandar itu yang bermajoriti pelajar Melayu dan dikenal pasti berprestasi rendah dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2002, khususnya dalam mata pelajaran kritikal seperti Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

    Identiti kesemua 10 SK berkenaan tidak didedahkan demi menjaga nama baik sekolah.

    Aminah yang ditemui Utusan Malaysia di USM, Pulau Pinang baru-baru ini berkata, prestasi akademik kebanyakan sekolah dalam kajiannya didapati tidak meningkat sejak lima tahun lepas. Cuma beberapa buah sekolah saja menunjukkan peningkatan, itu pun hanya peningkatan kecil.

    Kajian mendapati ketidakhadiran murid di beberapa sekolah dalam setahun (kira-kira 200 hari persekolahan) adalah tinggi, misalnya di SK A (30.4 peratus), SK B (25.8 peratus), SK C (23 peratus), SK D (17 peratus) dan SK E (14.1 peratus).

    Ketidakhadiran murid Tahun 5 dan 6 ialah antara 10 hingga 24 peratus, kecuali di dua atau tiga buah sekolah sahaja. Ketidakhadiran di kalangan murid Tahun 1 dan 2 agak menonjol di sesetengah sekolah dan dilihat petanda awal yang boleh mencetuskan kegagalan akademik.

    Dari aspek pengurusan sekolah, kajian mendapati semua perancangan aktiviti sekolah dibuat oleh guru besar, penolong kanan dan ketua panitia. Guru kelas tidak terlibat.

    Perancangan hanya meliputi aktiviti-aktiviti biasa akademik dan bukan akademik untuk dimasukkan dalam takwim sekolah. Tidak ada sekolah yang membuat perancangan strategik yang benar-benar sesuai bagi mencapai sesuatu sasaran atau matlamat.

    Malah, dalam semua perancangan sekolah, tiada sasaran pencapaian akademik dibuat.

    Kesemua sekolah mengakui tidak semua yang dirancangkan dapat dilaksanakan. Hanya 60 peratus sahaja yang dapat dicapai. Pelaksanaan program sekolah juga semakin sukar kerana terdapat banyak program Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah yang perlu diberi keutamaan.

    Pada masa sama, rancangan sekolah tergendala kerana ramai guru terpaksa menghadiri kursus.

    “Bilangan guru perempuan yang ramai memberi masalah seperti mereka kerap cuti bersalin serta ramai tidak boleh datang sebelah petang untuk aktiviti sekolah. Ada guru yang mesti diarah, baru akan buat kerja,” katanya.

    Katanya, ibu bapa juga tidak memberi kerjasama yang sewajarnya dari segi pencapaian akademik anak-anak. Mereka tidak hadir ke sekolah bila dijemput, selain tidak memastikan anak-anak mereka membuat kerja rumah yang diberikan.

    Hasil kajian turut menunjukkan tahap pengetahuan mata pelajaran Sains di kalangan guru sains di kesemua 10 sekolah sangat rendah.

    Pencapaian

    Sebanyak 65 peratus guru hanya berupaya mencapai Gred B dan C dalam ujian bertaraf Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diberikan (soalan-soalan diambil daripada soalan PMR dan UPSR). Hanya 35 peratus guru mendapat markah 70-80 peratus (iaitu setaraf gred A2). Tidak ada guru mendapat markah lebih 80 peratus (cemerlang).

    Kajian merumuskan bahawa tahap pengetahuan guru-guru Sains di 10 buah sekolah yang dikaji adalah rendah, sekali gus mempengaruhi kualiti pengajaran mereka dan seterusnya pencapaian murid.

    Kualiti proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah turut diselidiki secara pemerhatian. Sebanyak 54 waktu pengajaran (atau 1,620 minit) dalam empat mata pelajaran utama UPSR iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik dicerap di dua buah sekolah kajian.

    Dapatan kajian menunjukkan kualiti pengajaran guru tidak memuaskan. Proses P&P yang berlaku berbentuk sehala dan murid hanya terlibat dalam aktiviti soal-jawab mudah saja.

    Pengajaran lebih banyak bersifat retorik manakala penjelasan guru kurang berupaya membentuk kefahaman dan respons murid. P&P hanya bergantung kepada buku teks dan kebanyakan masa murid dihabiskan dengan mendengar penerangan guru dan menyalin nota-nota.

    Guru juga tidak mengulang pelajaran lepas serta tidak memberi perhatian khusus kepada murid-murid yang lemah.

    Aminah berkata, setiap sekolah dalam kajian didapati merancang dan melaksanakan beberapa program seperti kelas tambahan/tuisyen UPSR, kelas bimbingan (berbentuk pemulihan), ulang kaji intensif (latih tubi) UPSR, bengkel teknik menjawab soalan, ceramah teknik belajar berkesan, ceramah motivasi serta program peningkatan kemahiran bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

    Namun kajian mendapati program-program tersebut diakui pihak sekolah tidak memberangsangkan. Menurut pentadbir, program-program tersebut dijalankan setiap tahun dan telah menjadi sebahagian rutin yang `terpaksa dibuat’ bagi mengelakkan `ditegur’ oleh Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri. Semua program yang dirancang dan dilaksanakan pihak sekolah adalah berfokus kepada murid Tahun 6 yang akan menduduki UPSR.

    Aminah berpendapat, masalah yang dihadapi 10 buah sekolah di Pulau Pinang itu turut dialami oleh kebanyakan sekolah kecil di bandar dan luar bandar di seluruh negara.

    Sebab itu, kata beliau, kajian pihaknya mengutarakan beberapa cadangan yang perlu disegerakan bagi menangani permasalahan tersebut.

    Antaranya program pemulihan yang sebenarnya perlu diberi kepada murid-murid yang lemah – senada dengan apa yang diumumkan oleh Najib, kelmarin.

    Beberapa cadangan dalam kajian Aminah berikutnya, barangkali boleh digunakan oleh kerajaan untuk meningkatkan lagi pencapaian sekolah kecil di luar bandar.

    • Perlu ada program untuk semua kelas, bermula dengan murid Tahun 1, bukan hanya terhad untuk Tahun 5 atau 6 sahaja. Program yang bermula dengan murid Tahun 1 perlu menumpukan kepada aspek membina dan mengukuhkan kemahiran-kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira), seterusnya barulah untuk penguasaan pengetahuan asas isi kandungan mata pelajaran.
    • Tempatkan guru besar yang cemerlang di sekolah-sekolah yang lemah prestasi akademiknya.
    • Adakan latihan/kursus untuk meningkatkan pengetahuan guru dalam mata pelajaran dan teknik pengajaran berkesan.
    • Tingkatkan prasarana pembelajaran di sekolah. Lengkapkan perpustakaan sekolah dan pastikan makmal komputer dan makmal sains digunakan sepenuhnya.
    • Adakan pemeriksaan kesihatan murid oleh pakar perubatan dengan kerap (sekurang-kurangnya sekali setahun) untuk mengenal pasti jika murid-murid ini mengalami masalah kesihatan dan kecacatan pembelajaran (learning disabilities).
    • Penyeliaan dan pencerapan pengajaran guru wajar dilakukan dengan lebih kerap oleh pihak pentadbiran sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah atau nazir sekolah supaya dapat membantu guru meningkatkan kualiti pengajaran.
    • Beri ganjaran dan pengiktirafan kepada guru yang komited dalam meningkatkan pencapaian murid.

    Sumber : www.utusan.com.my


    Teruskan membaca..

    Ucapan Imam Al Syafie.






    Ucapan Imam Al Syafie


    1. Barangsiapa yang tidak dimuliakan oleh taqwa, maka tidak ada kemuliaan baginya.



    2. Perhiasan ulama' itu adalah taqwa; dan kecantikkannya adalah murah hati.



    3. Tidaklah berjaya dalam menuntut ilmu, melainkan orang yang menuntutnya dalam kekurangan.



    4. Tidak ada aib yang lebih buruk bagi ulama' selain dari kesukaan mereka terhadap apa-apa yang tidak disukai Allah buat mereka, dan ketidak sukaan mereka terhadap apa-apa yang disukai Allah buat mereka.



    5. Ilmu itu bukan yang dihafal, tetapi yang memberi manfaat.




    6. Menuntut kemewahan duniawi itu adalah suatu seksan yang ditimpakan Allah kepada ahli tauhid.



    7. Barang siapa merasa dirinya lemah , maka ia akan memperoleh istiqamah.



    8. Barang siapa yang ingin hatinya diterangkan oleh Allah, maka hendaklah ia berkhalwat (menyendiri), mengurangi makan, dan tidak bergaul dengan orang- orang bodoh yang buruk budi pekertinya, serta tidak berkumpul dengan orang- orang berilmu yang tidak mempunyai keinsafan dan tidak mempunyai adab.



    9. Aku tidak pernah kekenyangan selama enam belas tahun kecuali hanya satu kali , lalu aku muntahkan ketika itu jua.



    10. Tidak mengetahui riya' kecuali orang- orang yang ikhlas.


    11. Kalau aku tahu bahawa meminum air itu menghilangkan keperwiraanku, tentu aku tidak akan meminumnya.



    12. Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?" Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."



    13. Janganlah anda berbicara kecuali yang perlu saja, sebab kalau anda mengucapkan satu kalimat beerti ia telah menguasai anda dan anda tidak boleh menguasainya.



    14. Orang yang berakal itu ialah orang yang diikat oleh akalnya dari segala perbuatan tercela.



    15. Tanda persahabatan itu hendaklah menjadi teman pula terhadap teman sahabatnya dan menjadi musuh terhadap musuhnya.



    16. Tidak ada kegembiraan yang menyamai perjumpaan dengan sahabat, dan tidak ada kesedihan yang menyamai perpisahan dengan mereka.



    17. Janganlah kau meragui hak saudara mu kerana percaya akan kebaikkan hatinya.



    18. Barangsiapa menasihati saudaranya secara diam-diam, bererti ia telah menasihati dan mengingati kebaikannya; dan barang siapa menasihatinya ditempat ramai, maka ia telah membuka rahsianya dan memburukkan namanya.



    19. Persahabatan dengan orang yang tidak takut celaan itu adalah tercela.



    20. Tidakkah engkau menghormati seseorang melebihi harga dirinya, melainkan harga diriku jatuh setimbang dengan penghormataan ku yang lebih tadi.



    21. Allah telah menciptakan anda sebagai orang merdeka, maka jadilah seperti apa yang telah Allah ciptakan itu .



    22. Barangsiapa bersahabat dengan orang dermawan, ia akan menjadi orang dermawan. Dan barangsiapa bersahabat dengan orang jahat maka iapun akan dituduh orang jahat.



    23 . Tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang , melainkan aku tidak peduli apalah kebenaran itu keluar dari lisanku atau lisannya. Dalam riwayat lain: tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang, melainkan aku suka kalau Allah menampakkan kebenaran di tangan orang itu.



    24. Barangsiapa yang telah berbuat baik kepadaku maka ia telah mengikatmu . Dan barang siapa yang kasar terhadapmu maka ia telah membebaskan mu.



    25. Terlalu luas bergaul dapat mendatangkan teman jahat , tidak suka bergaul dapat menimbulkan permusuhan, kerana itu bersikaplah antara keduanya itu.






    Teruskan membaca..

    Saturday, November 27, 2010

    Apa Itu Cerpen ?





    APA ITU CERPEN?




    Cerpen merupakan ringkasan dari perkataan cerita pendek. Ia merujuk kepada karangan rekaan (fiksyen) yang mempunyai jumlah perkataan yang terhad dari 200 - 7,500 patah perkataan. Cerpen biasanya lebih ringkas dan padat berbanding cereka yang lebih panjang, seperti novella (dari segi erti moden) dan novel.



    Cerpen yang pertama di Malaysia, secara rasmi adalah karya ’’Kecelakaan Pemalas’’ tulisan Nor bin Ibrahim Al-Madrasi dalam majalah Pengasoh 4 Februari 1920



    Cerpen berasal dari cerita lucu berprosa, keadaan yang dilakar dengan pantas yang dengan cepat sampai kemuncaknya, selari dengan tradisi penceritaan lisan.sumber




    Menetapkan apa yang memisahkan cerita pendek dari format fiksi lainnya yang lebih panjang adalah sesuatu yang problematic. Sebuah definisi klasik dari cerita pendek ialah bahwa ia harus dapat dibaca dalam waktu sekali duduk (hal ini terutama sekali diajukan dalam esai Edgar Allan Poe "The Philosophy of Composition" pada 1846).



    Definisi-definisi lainnya menyebutkan batas panjang fiksi dari jumlah kata-katanya, yaitu 7.500 kata. Dalam penggunaan kontemporer, istilah cerita pendek umumnya merujuk kepada karya fiksi yang panjangnya tidak lebih dari 20.000 kata dan tidak kurang dari 1.000 kata.



    Cerita yang pendeknya kurang dari 1.000 kata tergolong pada genre fiksi kilat (flash fiction). Fiksi yang melampuai batas maksimum parameter cerita pendek digolongkan ke dalam novelette, novella, atau novel.sumber



    Teruskan membaca..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...