Romanian Music Video Kids
Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Monday, November 15, 2010
Sunday, November 14, 2010
Guru Besar Cemerlang Keputusan Cemerlang.
Tukar guru besar cemerlang UPSR
APABILA keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2010 diumumkan Khamis lalu, ia memberikan berita gembira kepada banyak pihak.
Sebanyak 48,327 daripada 482,334 calon memperoleh kelulusan semua A dalam mata pelajaran yang mereka ambil. Ia disifatkan sebagai pencapaian yang paling tinggi dalam sejarah peperiksaan UPSR.
Apakah yang dapat difahami daripada keputusan tersebut?
Pada tahun 1998, kira-kira 12 tahun lalu, terdapat 466,353 pelajar menduduki UPSR. Bilangan yang memperoleh semua subjek A hanya 21,009 orang.
Pada 2010, bilangan yang meraih semua A telah meningkat kepada 48,327. Berbanding angka tahun 1998, pada tahun ini ada pertambahan 27,318 orang pelajar memperoleh semua A dalam mata pelajaran yang diambil.
Statistik itu memperlihatkan para pelajar semakin cerdik dan kompetitif. Ia juga membawa makna bahawa sekolah-sekolah berasrama penuh sudah tidak mencukupi untuk menampung para pelajar yang bertambah cemerlang.
Siapakah yang berada di belakang kejayaan ini? Ada banyak. Antaranya calon peperiksaan sendiri, ibu bapa, guru-guru dan para pegawai pelajaran.
Bagaimanapun, salah satu faktor lain ialah bagaimana sekolah-sekolah ditadbir. Kita dapati sekolah-sekolah yang diurus dengan baik oleh guru-guru besar cemerlang menghasilkan keputusan UPSR yang hebat untuk sekolah masing-masing.
Guru besar menjadi individu yang memotivasikan guru-guru, ibu bapa dan pelajar untuk mengejar kejayaan dalam pelajaran.
Pada 1998, sebuah sekolah kebangsaan di Damansara, di bawah pentadbiran seorang guru besar yang komited, telah berjaya melahirkan 102 orang pelajar yang memperoleh 5A dalam UPSR tahun tersebut.
Malangnya, guru besar itu kemudian bersara kerana faktor umur dan digantikan dengan guru besar lain.
Dari setahun ke setahun, di bawah guru besar baru, sekolah tersebut semakin merosot dari segi keputusan peperiksaan UPSR.
Pada 2010 hanya terdapat 30 orang pelajar sekolah itu yang memperoleh 5A dalam UPSR berbanding 102 orang pada tahun 1998. Ia merupakan satu kejatuhan yang memalukan.
Persekitaran sekolah masih sama. Taraf kehidupan ibu bapa dan pelajar tetap serupa. Sebahagian daripada guru masih orang yang dulu. Yang berbeza hanyalah guru besar.
Keputusan peperiksaan yang berbeza dalam kes sekolah di Damansara itu seharusnya mencetuskan minat untuk Kementerian Pelajaran mengkaji punca kegagalan dan kecemerlangan sesebuah sekolah.
Awang percaya guru besar merupakan pemimpin yang mencorakkan arah tuju sekolah dan masa depan para pelajarnya.
Begitu juga dengan kejayaan banyak sekolah lain di bandar, luar bandar dan pedalaman. Guru besar yang berwawasan menjadikan sesetengah sekolah lebih kehadapan daripada sekolah yang lain.
Jika guru besar sekolah hebat seperti Sekolah Kebangsaan Bukit Damansara dan Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr. Ismail 1 di Kuala Lumpur ditukarkan ke Kerling di Hulu Selangor atau Cherok Paloh dekat Pekan, Pahang, sekolah-sekolah di luar bandar itu akan memperoleh keputusan UPSR yang lebih baik.
Kalau itulah yang akan berlaku dan sekiranya kepimpinan guru besar menjadi katalis yang melahirkan sekolah cemerlang, Kementerian Pelajaran harus segera merangka perancangan untuk 7,685 guru besar yang sedang mentadbir 7,685 buah sekolah rendah di seluruh negara.
Ada tiga opsyen boleh dipertimbangkan:
Pertama, melatih lebih ramai guru besar menjadi seperti guru besar sekolah-sekolah cemerlang.
Kedua, mencontohi model pendidikan sekolah-sekolah tersebut, membuat penambahbaikan dan memperluaskannya ke seluruh negara.
Ketiga, memindahkan guru-guru besar cemerlang itu ke sekolah-sekolah yang kurang berjaya di luar bandar bagi melahirkan para pelajar berkualiti yang berani menghadapi cabaran meritokrasi.
Dalam keterujaan kita untuk menghalusi idea ini, ada soalan lain yang wajar dipertanyakan iaitu adakah menghasilkan lebih ramai pelajar yang memperoleh 5A dalam UPSR akan menjadikan negara kita lebih baik pada masa depan dan melahirkan generasi yang lebih berbakat?
Soalan ini sahaja akan mencetuskan perdebatan yang tidak sudah-sudah.
Utusan MalaysiaMembaca Al-Quran selama 10 minit tiap hari.

Dikehendaki baca Al-Quran tiap hari mulai tahun depan
BESUT 14 Nov. – Setiap pelajar Muslim di Terengganu akan dikehendaki memulakan sesi persekolahan harian mereka dengan membaca Al-Quran selama 10 minit mulai tahun depan.
Pengarah Jabatan Pelajaran Terengganu, Razali Daud berkata, ia adalah sebahagian daripada usaha pihaknya memberi penekanan serius kepada pembangunan sahsiah seiring dengan kecemerlangan akademik yang dicapai pelajar.
Beliau berkata, pihaknya akan berusaha memastikan warga sekolah memiliki sahsiah dan akhlak yang mantap, selaras dengan usaha membasmi masalah disiplin kalangan pelajar sekolah di Terengganu.
"Bagi pelajar Islam yang belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina atau Tamil pula, tenaga ustaz akan digunakan bagi menguruskan mereka secara berkumpulan,” katanya kepada pemberita, di sini.
Selain itu, katanya, semua program pembangunan sahsiah pelajar seperti perkhemahan akan dilaksanakan di dalam kawasan masjid dan tidak lagi di resort atau di hotel sebagaimana yang diamalkan sebelum ini. – Bernama
Malaysia tumbang angkara pengadil
Malaysia
tumbang angkara
pengadil
MALAYSIA tewas 0-3 kepada China pada perlawanan penuh kontroversi dalam saingan Kumpulan A temasya Sukan Asia 2010 di Stadium Tianhe, Guangzhou malam tadi.
Ini kerana pengadil dari Australia, Ben Williams telah melayangkan tiga kad merah kepada Mahali Jasuli, Safiq Rahim dan S. Kunanlan.
Selain itu, lima pemain lain iaitu Fadhli Shas, Norshahrul Idlan Talaha, Amar Rohidan, Asraruddin Putra Omar dan Muslim Ahmad turut dilayangkan kad kuning berbanding pemain China yang langsung tidak diberi sebarang kad.
Jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal jelas begitu berang dengan keputusan 'berat sebelah' pengadil yang sama sekali telah meranapkan hasrat Malaysia sekurang-kurangnya mencatat keputusan seri dengan China.
"Ini pertama kali dalam sejarah saya melihat pengadil seteruk ini. Ini juga pertama kali saya bertindak untuk memberi komen terhadap pengadil.
teruskan membaca di KOSMO!Saturday, November 13, 2010
DOWNLOAD BAHAN KSSR TAHUN 1
Taktik kotor China.
Taktik kotor China
BELUM pun turun ke gelanggang, sudah ada permainan kotor diatur oleh China.
Mungkin itu niat sebenar tuan rumah Sukan Asia 2010, China dalam acara lumba basikal trek di Guangzhou ini.
Setelah menyedari peluang mereka mungkin tidak sehebat pencabar-pencabar lain, terutamanya pelumba Malaysia, negara tuan rumah itu telah menyusun jadual yang agak padat dan mengelirukan dalam acara trek berbasikal.
Situasi tersebut menyaksikan skuad trek negara terpaksa merombak semula pelumba-pelumba dalam beberapa acara bagi mengelak daripada terlepas sasaran pingat.
Antara yang menjadi mangsa ialah pelumba sensasi negara, Mohd. Azizulhasni Awang yang terpaksa mengorbankan acara pecut berpasukan dan digantikan oleh pelumba muda, Mohd. Edrus Yunos.
Pengurus skuad lumba basikal negara, Datuk Naim Mohammad jelas sekali terkilan dengan taktik kotor China itu, namun tidak mempunyai banyak pilihan selain mengubah semula barisan pelumba dalam beberapa acara di temasya ini.
"Saya memang hairan mengapa jadual pertandingan di sini agak padat dan tidak mengikut tradisi seperti kejohanan-kejohanan biasa. Ini memaksa kita menangani masalah ini dengan segera," kata Naim semalam.
baca lagi Kosmo!
Memburu emas di Sukan Asia XVI.
Buruan 9 emas bermula
GUANGZHOU – Malaysia membuka tirai Sukan Asia XVI yang dirasmikan semalam, dengan misi memburu pingat pertama dalam empat acara sukan yang menawarkan rebutan pingat hari ini.
Renang, basikal trek, menembak dan wusyu menjadi taruhan hari pertama kontingen seramai 333 atlet dan sebanyak 144 orang pegawai sepanjang temasya dari 12 hingga 27 November ini.
Pun begitu, wusyu dan basikal trek wanita menjadi tumpuan hari ini, dengan harapan dapat menyumbang pingat pertama negara tanpa mengira apa warnanya sekalipun.
Wusyu yang tidak pernah menghampakan kontinjen negara sejak temasya Busan 2002 dan Doha 2006 akan mempertaruhkan empat disiplin, Taolu Changquan (lelaki), Taolu Nandao (wanita), Taulo Nandaou dan Nanquan (wanita) serta Sanshou 75 kilogram dalam saingan, hari ini.
baca lagi Utusan Malaysia
Thursday, November 11, 2010
Sekalung Tahniah UPSR 2010 SKTM1.
tidak datang dari kemampuan fizikal,
tetapi
ianya datang dari semangat
yang tidak pernah mengalah."

The percentage is higher than the 9.51 per cent recorded last year.
Education Director-General Datuk Abdul Ghafar Mahmud said this was the best achievement in four years based on the national average grade, the index used in measuring the achievement of school examination candidates nationwide.
However, the number of candidates obtaining the minimum Grade C decreased by 1.37 per cent from last year, he added.
"Thankfully, the percentage of candidates obtaining lower than the minimum grade (those obtaining Grade D or E or a combination of both), also decreases from 3.99 per cent last year to 3.39 per cent this year," he said when announcing the UPSR results here today.
Abdul Ghafar said Grade A achievements of national and national-type primary schools in Mathematics showed an increase of 1.9 per cent from last year while for Science, the increase was 1.7 per cent.
He said national schools scored a better percentage of those obtaining Grade A in Malay Language (Comprehension) this year, which was 4.5 per cent, while in Writing Skills, the percentage showed a decline, by 8.9 per cent, from last year.
For national-type schools, there was a decrease in the percentage of both the Malay Language examinations, by 2.9 and 3.4 respectively.
He said the analysis for the Malay and English language results was done separately for the national and national-type schools because of the differences in the scope as well as the time allocated for the teaching of the subject.
For the English language subject, he said, there was an increase in the average grade in the national and national-type schools -- at 2.74 per cent (2.79 last year) and 2.69 per cent (2.80 per cent last year) respectively.
- BERNAMA
~~~~~~~~~~~~~~~~

KOTA BHARU: A total of 87 students at Sekolah Kebangsaan Kubang Kerian 3 scored 5As in the UPSR. They received RM50 each from their school. Pix Syamsi Suhaimi.
PUTRAJAYA: Joanna Abdul Karim, a member of the Parent-Teacher Association of Sekolah Kebangsaan Putrajaya Precinct 8(1), tries to calm dowm one of the students who had just received his UPSR results. Pix Izhari Ariffin.
SEREMBAN: Students of Sekolah Kebangsaan Puteri, Lobak Seremban, congratulate each other on their UPSR results. Pix Dzulkeffli Mustapha.
JITRA: Sekolah Kebangsaan Hakim Teh Headmaster Mustafa Ahmad hands out the UPSR results to students in the school compound which is still flooded. Pix Shahrizal Md Noor.
PUTRAJAYA: A total of 39 students from SK Putrajaya 1, Precinct 8, celebrated their 5As in the UPSR. Pix Izhari Ariffin.
(SK Tunku Mahmood 1 5A - 36 pelajar
manakala 31 pelajar pada tahun 2009).
Untuk murid-murid
yang kurang berjaya,
ini bukan satu noktah .
Lebih banyak lagi
peluang di hadapan
yang masih
menunggu anda.
Bangkitlah!
Jangan berhenti
berusaha
dan
berdoalah kepada
Allah SWT.
Semakin kita
mengingatiNya,
semakin diingatNya
kita.
Semakin kita
melupakanNya,
semakin jauhNya
daripada kita.
Wednesday, November 10, 2010
Perlantikan Baru.

umpama seekor semut hitam
di atas batu yang hitam
di malam yang amat kelam.
Ianya wujud
tapi amat sukar dilihat."



A teacher at heart.

A teacher at heart
An educator for more than three decades bids a fond farewell, as individuals who have worked with him share their experiences.
THE words often used to describe Education director-general Tan Sri Alimuddin Mohd Dom are hard-working, patient and gentle.
Alimuddin, 58, retired on Thursday after 34 years in government service — 27 years as a History teacher, senior assistant and principal and the last seven years in various posts within both the Education and Higher Education Ministries.
His three-and-a-half years as Education director-general was one of the longest tenures as most often serve between one and two years before retirement.
He served in urban and rural schools in Perak and his last posting was as Malay College Kuala Kangsar senior principal before heading to the Education Ministry as Schools Division deputy director in 2003.
“My 27 years in schools helped me when it came to creating policies for teachers as I understand what they need and how they can be effectively implemented on the ground.
“The welfare of teachers has always been important to me,” he shared in an interview at his office the day before his retirement.
Among the changes for teachers that he is happy to see are the increase in the number of promotional posts and time-based promotions.
“The changes includes having teachers and principals who are in the Jusa (Jawatan Utama Sektor Awam) grade as previously these were for state education directors,” he said.
Retired super principal Datuk Mary Yap said Alimuddin will be remembered as a director-general who was proud to be a teacher and believed strongly that teachers are the ones who can make a difference in a child’s life.
“The quality of education has always been one of his main concerns and his consistent call for continuing professional development for teachers and principals has resulted in the respective state education departments playing a more active and significant role than previously,” shared Yap, who now freelances as a training expert and senior consultant in educational innovations and school transformation.
Deputy director-general (Education Operations) Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim thanked Alimuddin for his hard work on behalf of all teachers.
She described Alimuddin and herself as a good team.
“We worked well together as he is gentle and I am tougher. I think that we made a good combination based on our strengths,” she said.
Noor Rezan said one of the things she has learnt from Alimuddin is patience.
“In adversity, he remains gentle and always uses a soft approach and in all my years of serving with him, I have never seen him lose his cool,” she shared.
Thanks to the trust and autonomy given to him by Alimuddin, Institute of Teacher Education rector Datuk Dr Haili Dolhan who is currently in Korea, said he is able to manage his duties and division.
“We have known each other since the time we were in the principals’ association in the 1980s. He is down-to-earth and easy to mix with,” he added.
One of the things deputy director-general (Policy Development and Education Sector) Dr Khair Mohamad Yusof often shares at leadership training programmes is to be “hemoi”.
“It is a Perak Malay dialect term which Tan Sri likes to use to encourage us to come out of our cocoon, that is to be visible, sociable and adaptable and always try to keep in touch with initiatives related to education,” he said.
Dr Khair said Alimuddin believed strongly in team effort, and this was evident in the many round table discussions held on major educational issues.
“Tan Sri always listened and asked for input and never missed acknowledging the good things people did,” he added.
Deputy director-general (Teacher Development Professionalism) Datuk Asariah Mior Shaharuddin said he is supportive of staff and encourages them to work hard.
“Although he is busy all day at the office, he would continue to work at home too,” she shared.
One of Alimuddin’s special officers, Hambali Mohd Noor said no matter how many meetings or events he attended in a day, he always cleared all the work on his desk.
“No matter how high the files might have been piled, he would minute his replies to us by the very next day.
“He would also personally reply all the letters sent to him,” he shared.
Mohd Nasim Mohd Zakaria who was his speech writer and also special officer, said he is very kind and will never refuse to meet anyone who wanted to see him.
“He’s the best boss as he is easy to work with. We are sad to see he is retiring,” he added.
Alimuddin’s personal assistant Nor Asmah Abdul echoed his words, describing him as a good boss who is easy to work with.
“I have worked with Tan Sri for the last three-and-a-half years, and he is nice and considerate and very approachable,” she shared.
Former Malaysian Examinations Syndicate director Datuk Mohammed Zakaria Mohd Noor who dropped by to see Alimuddin before his retirement, said they had known each other for many years.
“He has always been very concerned about teachers,” he said.
Alimuddin said he was touched when a group of 50 staff from the Johor education department went to Putrajaya to see him when he was unable to visit them on his round of farewell visits.
During his time as director-general, Alimuddin has worked on many policies including the National Education Blueprint, Upholding Bahasa Malaysia and Strengthening English (MBMMBI) which replaces the teaching of Science and Mathematics in English, the abolishment of the Penilaian Menengah RendahSijil Pelajaran Malaysia (SPM), making History a must pass subject in order to obtain the SPM certificate and expanding opportunities for students to take up vocational studies. (PMR) to a school-based assessment, the 1Student 1Sport policy, the change to a maximum of 10 subjects for the
On the MBMMBI, Alimuddin urged parents to give the policy a chance.
“This policy will start next year for all Year One pupils nationwide. The ministry has trained the extra teachers needed.
“The 375 native English speakers which was announced in Budget 2011, will complement the policy,” he explained. A pilot project had already been carried out.
Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, when tabling the budget last month, said the recruitment of the teachers, including those from the United Kingdom and Australia, was to further enhance the teaching of English.
On vocational studies, Alimuddin said the ministry was working on the rebranding so students would consider it as a viable option.
“By 2015, we hope to increase the number of those opting for vocational studies to 20% as it is presently 15% of the student population,” he added.
On his retirement, Alimuddin said he was pleased and satisfied with his years of service.
“I have had many opportunities from the government and am ready to serve if I am needed in any non-governmental organisation or body related to education,” he said, adding that he would have a short rest first.
He also thanked Deputy Prime Minister and Education Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin for appointing him as Yayasan Guru Malaysia Bhd chairman.
During his career, he has worked with four ministers — Tan Sri Musa Mohamad, Datuk Seri Dr Shafie Mohd Salleh, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein and Muhyiddin.
At his farewell ceremony at the ministry on Thursday, Alimuddin thanked the print and broadcast media for their support.
“By working with the media, the ministry is able to disseminate information on many things such as new policies to parents and students.
“At the same time, we can learn what the public thinks through the letters to the editor column in newspapers,” he said.
StarEducation journalists have always found Alimuddin to be approachable, friendly and patient when giving explanations about any question asked either at assignments, face-to-face or telephone interviews and through SMS. He has also taken the trouble to reply questions even when he was overseas.
Murid Bawa Nasi Goreng Sosej Babi
Agama Bapa Murid Bawa Nasi Goreng Sosej Babi
Ke Sekolah - Nazri
KUALA LUMPUR: Kerajaan telah mengarahkan bahagian penyelidikan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk menyiasat status agama bapa seorang kanak-kanak yang dirotan kerana membawa makanan berlaukkan sosej babi ke sekolah.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata selepas mengenal pasti status Beginda Anak Minda atau Noor Azman Abdullah, siasatan boleh dijalankan terhadap dakwaan anaknya Basil Anak Beginda dirotan guru akibat kejadian itu.
Katanya status agama Beginda perlu disiasat kerana mengikut keputusan muzakarah Fatwa Kebangsaan apabila salah seorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anak itu beragama Islam.
"Selepas itu (baru) boleh sampai kepada kesimpulan apa juga keputusan tentang itu boleh tentukan kepada kenapa budak ini dirotan," katanya semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2011 bagi Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat.
Akhbar pada 5 Nov lepas melaporkan seorang ibu, Angela anak Jabing membuat aduan bersama sayap wanita Parti Keadilan Rakyat kepada Jabatan Pelajaran Sarawak dengan mendakwa anaknya berusia 10 tahun dirotan penolong kanan sebuah sekolah di Sarawak kerana membawa nasi goreng berlaukkan sosej babi ke sekolah.
Sehubungan itu, Menteri di Pejabat Ketua Menteri Sarawak Datin Fatimah Abdullah berkata Jabatan Pelajaran Negeri itu akan meneliti kes berkenaan selain mendapatkan penjelasan daripada pihak sekolah.
Pada sebelah petang, Chong Chien Jen (DAP-Bandar Kuching) memberitahu pemberita bahawa Basil bukan orang Islam berdasarkan status agama bapanya dalam sijil kelahiran kanak-kanak itu dan sijil perkahwinan ibu bapanya yang dihantar melalui e-mel kepadanya oleh ibu kanak-kanak itu hari ini.
"Menurut sijil itu, bapa kanak-kanak itu, Beginda Anak Minda tidak mempunyai agama manakala ibunya, Angela anak Jabing adalah Kristian. Jadi berdasarkan ini, kanak-kanak itu dibesarkan sebagai seorang penganut Kristian menurut agama ibunya," katanya.
Katanya persoalan yang berbangkit sekarang ialah kenapa Basil dirotan penolong kanan sekolah itu kerana membawa sosej babi ke sekolah.
Beliau mendakwa bahawa menjadi kebiasaan bagi kedai kopi di Sarawak menjual makanan hahal dan tidak halal di tempat yang sama dan bagi orang Islam dan bukan Islam untuk makan di meja yang sama. - BERNAMA
Teater dan membaca.
Jika anda menginginkan sesuatu yang belum pernah anda miliki,
anda harus bersedia melakukan sesuatu yang belum pernah anda lakukan.
If you want something you’ve never had,
you must be willing to do something you’ve never done.
~ Thomas Jefferson ~
Teater tingkatkan minat membaca
SEIRING dengan usaha kerajaan bagi membasmi masalah buta huruf dalam kalangan rakyat Malaysia, Global Peace Mission Malaysia (GPM) mengambil pendekatan kondusif melalui pementasan teater.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd. Asri Abdul berkata, pementasan drama itu dibintangi oleh 40 orang kanak-kanak sekolah rendah yang baru sahaja tahu membaca setelah mengikuti program Jom Baca anjuran pihaknya.
Menurutnya, kanak-kanak itu sebelum ini mengalami masalah kurang keyakinan diri dan hilang semangat untuk belajar disebabkan buta huruf.teruskan membaca di Kosmo!
Tuesday, November 9, 2010
Memupuk semangat sukarelawan.
Tingkat semangat
sukarelawan
menerusi aktiviti
beruniform
|
TAWAU 8 Nov. – Golongan pelajar disaran supaya bergiat aktif dalam persatuan beruniform di sekolah masing-masing bagi memupuk semangat sukarelawan di kalangan mereka.
Pembantu Menteri Kewangan I, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan berkata, semangat sukarelawan perlu disemai pada usia muda bagi membolehkan ia sebati dan berkembang sejajar perkembangan diri generasi muda tersebut.
‘‘Daya kepimpinan dan nilai-nilai semangat sukarelawan bagi generasi muda kita haruslah dipupuk sejak dari bangku sekolah lagi,” katanya ketika merasmikan Program Kem Tunas Puteri Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar 2 di Kompleks Sukan Tawau, di sini hari ini.
Hadir sama pada majlis itu ialah Pesuruhjaya Pandu Puteri Daerah Tawau, Shamsiah Bahrun.
Tawfiq yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Apas berkata, aktiviti sukarelawan mampu membentuk jati diri pelajar menjadi insan yang lebih berguna.
Menurutnya, nilai tersebut harus ditanam dalam diri para pelajar bagi memastikan mereka mencapai kejayaan dalam akademik dan sosial.
Di samping itu, katanya, ibu bapa harus memainkan peranan penting dengan menyokong pembabitan anak-anak mereka dalam persatuan beruniform di sekolah.
‘‘Ibu bapa harus menaruh kepercayaan dan keyakinan bukan sahaja kepada anak-anak malah kepada guru pembimbing untuk mendidik anak-anak menyertai pelbagai aktiviti di luar sekolah,” ujarnya.
Dalam masa sama, beliau berbangga dengan keupayaan SK Bandar 2 dalam menjalankan aktiviti Kem Tunas Puteri sekolah itu.
Beliau berharap, pelajar sekolah berkenaan akan berusaha untuk melakukan yang terbaik untuk meningkatkan daya kepimpinan dan sukarela mereka pada masa akan datang.
Sunday, November 7, 2010
Disleksia bukan OKU
Disleksia bukan OKU
|
|
SETIAP insan dilahirkan dengan ciri berbeza. Perbezaan inilah menjadikan setiap individu itu istimewa. Begitu juga dengan kanak-kanak yang disahkan mengalami disleksia.
Mereka hanya mengalami sejenis gangguan dalam pembelajaran ketika peringkat kanak-kanak dan bukanlah sejenis penyakit.
Kebiasaannya, kanak-kanak dengan disleksia mengalami gangguan membaca, menulis, mengeja dan mengira walaupun mereka mempunyai pemikiran yang normal.
"Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukan bodoh, apatah lagi tergolong dalam golongan orang kurang upaya (OKU). Mereka sebenarnya cerdik. Cuma mereka mengalami masalah pembelajaran.
''Disebabkan mereka istimewa, kaedah pengajaran juga perlu istimewa dan pastinya ia berlainan dengan kanak-kanak lain," kata Presiden Persatuan Disleksia Malaysia, Sariah Amirin.
Menurut beliau, setiap individu disleksia mengalami kecelaruan berbeza antara satu sama lain. Walaupun begitu karakter biasa adalah kesukaran mengeja, memproses fonologi (bunyi) dan tindak balas visual-verbal.
Sebagai contoh sesetengahnya mempunyai masalah menyebut perkataan yang panjang.
Bukan kerana tidak boleh menyebut, tetapi mereka keliru untuk menyusun suku kata dengan betul, katanya.
"Misalnya jika disuruh mengeja perkataan istimewa mereka mampu mengeja dengan betul, tetapi bila disuruh eja perkataan diam ia menjadi "diyam" kerana mereka mengeja mengikut bunyi," kata beliau.
Selain itu, katanya, kanak-kanak disleksia juga sering mengalami masalah mengeja perkataan yang mempunyai konsonan berturutan seperti 'ng' dan 'ny.'
Disebabkan kesukaran mengikut turutan itu menjadikan mereka mudah lupa mengenai turutan seperti sifir dan nama hari.
Masalah disleksia, katanya, boleh diperbaiki seandainya kanak-kanak terbabit diberi bantuan awal sebelum mereka memasuki persekolahan lagi.
Mengikut perangkaan, kata beliau, 400,000 kanak-kanak di Malaysia mengalami disleksia dan bermakna setiap dua daripada 20 kanak-kanak mengalami masalah itu.
Kata beliau, disleksia boleh dikesan ketika kanak-kanak tadi di peringkat prasekolah lagi. Seandainya mereka masih tidak boleh membaca atau gagal mengenali abjad biar pun sudah setahun menduduki kelas, mereka patut diberi perhatian.
"Masalah berlaku apabila ibu bapa tidak mengambil serius dan menganggap ia perkara biasa. Lalu masalah ini berlanjutan ke peringkat sekolah rendah.
"Ketika ini baru mereka mula menyalahkan anak dengan menganggap dia bodoh, pemalas dan lembap. Ini merosakkan anak itu sendiri," katanya.
Bagi Sariah, masalah disleksia di Malaysia kurang diberi perhatian dan tiada kajian khusus mengenainya. Ini berbeza jika dibandingkan dengan negara-negara Barat yang mengambil serius masalah seperti ini.
Tidak hairanlah andai beberapa individu berjaya seperti bekas Perdana Menteri Britain, Winston Churchill dan pelukis terkenal, Leonardo Da Vinci merupakan bekas penghidap disleksia.
Sebagai persatuan yang bertanggungjawab dengan masalah berkaitan, Persatuan Disleksia Malaysia kata Sariah menyediakan kelas khas bagi kanak-kanak sebegini.
Menurutnya, kaedah dan persekitaran sekolah tersebut semestinya berbeza dengan biasa dan sebagai sebuah NGO, terdapat beberapa kekangan yang membataskan perjalanan usaha mereka.
"Kami mempunyai tempat dan kewangan yang terhad. Begitu juga dengan bilangan guru. Di ibu pejabat, kita mempunyai lima orang guru yang setiap seorang diberi tanggungjawab menyelia maksimum lima orang murid," katanya.
Menurut beliau, kanak-kanak disleksia perlukan lebih perhatian dan penekanan. Jika mereka ditempatkan di dalam kelas yang ramai, masalah akan berlaku.
Sebelum diterima masuk, mereka akan diberi penilaian untuk mengenalpasti masalah yang dialami. Jelas beliau lagi, jika sekadar disleksia, proses pembelajaran kanak-kanak tadi tidak sukar.
Bagaimanapun, bagi kanak-kanak disleksia yang mengalami masalah lain seperti hiperaktif, ADHD dan sebagainya ia lebih sukar.
Menurut Sariah, menyedari kaedah pengajaran kanak-kanak disleksia berbeza dengan kanak-kanak biasa, pihaknya mencipta satu suasana yang tidak terlalu stres seperti di dalam bilik darjah biasa.
Kelas dalam bentuk kumpulan kecil yang dipenuhi pelbagai aktiviti menguji minda menarik minat mereka.
Selain ibu pejabat di Jalan Ampang Hilir, Persatuan Disleksia Malaysia juga mempunya cawangan lain di Titiwangsa (Kuala Lumpur), Subang Jaya, Tanjong Bungah (Pulau Pinang), Ipoh (Perak), Bandar Indera Mahkota (Pahang), Taiping (Perak) dan Langkawi (Kedah).
Pelajar Kelantan Dapat Netbook
40,000 netbook untuk pelajar di Kelantan
Pelajar sekolah di Kelantan akan menerima 10,000 netbook menerusi fasa pertama Program Pemberian Netbook 1Malaysia di negeri itu, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini.
Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri berkata, pengagihan akan dibuat secara berperingkat bermula di sini hari ini, dan akan diperluas ke seluruh negeri mengikut daerah.
"Ini fasa pertama dan fasa kedua akan melibatkan sejumlah 30,000 netbook lagi.
"Ini merupakan salah satu inisiatif yang telah dan sedang dilaksanakan di bawah program Pemberian Netbook 1Malaysia sebanyak satu juta unit kepada pelajar dengan nilai keseluruhan RM1 bilion," katanya kepada pemberita selepas penyerahan netbook kepada pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Lanas di sini.
Seramai 1,500 pelajar dari sekolah menengah di daerah ini menerima netbook tersebut hari ini.
Mustapa yang juga Ahli Parlimen Jeli berkata, pemberian netbook itu juga selaras dengan matlamat kerajaan untuk mencapai 50 peratus penembusan jalur lebar pada kalangan isi rumah di seluruh negara menjelang hujung tahun ini.
Di Kelantan, sasaran ditetapkan pada 27 peratus dan sehingga Oktober lepas, penembusan jalur lebar di sini sudah mencapai 20 peratus, katanya. - Bernama
Saturday, November 6, 2010
Cerita Tempayanku Retak
![[motivational_posters_04.jpg]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMWS2qo3tpLgubDrTs_K9nppr8BrSnbS_CwEfA6oaap5qOnqkyhHpokkIX-X-ZhqgoPXdJujelcZOI8e2_AZuFqq6Sky26QY18h2Yxpn555OuAj52JCRQeDdpMS8I-P49apgOvcGJQXOXn/s1600/motivational_posters_04.jpg)
Tempayanku Retak
![[motivational_posters_15.jpg]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7qHaD0jzcFWLJrX8hZi246UKvZOq5KrcIsdCwmF7FzYuMKCt68AkJ2G_ybxwhHaIvAnJ4jn_I1Ry71c8CsGf9d8b79HYXCBfITyYt2cUQv5g6EKUOtwkMGkxHa4IyZ9N3WN9DU-CHAyEx/s1600/motivational_posters_15.jpg)
Seorang tukang air
memiliki dua buah tempayan besar.
Masing-masing bergantung pada
kedua ujung sebuah pikulan
yang dibawa menyilang pada bahunya.
Satu dari tempayan itu retak,
sedangkan tempayan satunya lagi tidak.
Tempayan yang tidak retak itu
selalu dapat membawa air penuh,
walaupun perjalanan yang panjang dari
mata air ke rumah majikannya.
Tempayan retak itu
hanya dapat membawa air
setengah penuh.
Hal ini terjadi setiap hari
selama dua tahun.
Si tukang air hanya dapat membawa
satu setengah tempayan air
ke rumah majikannya.
Tentu saja
si tempayan yang tidak retak itu
merasa bangga
akan prestasinya kerana
dapat menunaikan tugas
dengan sempurna.
Di pihak lain,
si tempayan retak
merasa malu sekali
akan ketidaksempurnaannya
dan merasa sedih
sebab ia hanya dapat
memberikan setengah
dari apa yang sepatutnya
ia dapat berikan
kepada majikannya.
Setiap Orang Memiliki kekurangan
Setelah dua tahun
tertekan oleh kegagalan pahit ini,
tempayan retak berkata
kepada si tukang air,
“Saya sungguh malu
kepada diri saya sendiri
dan saya mohon maaf
yang sebesar-besarnya”
“Mengapa?” tanya si tukang air.
"Mengapa kamu merasa malu ?”
"Saya hanya mampu.................
selama dua tahun ini,
membawa setengah kandungan air
dari yang seharusnya dapat saya bawa.
Adanya retakan pada sisi saya
telah membuat air yang saya bawa bocor
sepanjang jalan menuju rumah majikan kita.
Kerana cacatku itu,
saya telah
membuatmu rugi.”
Si tukang air merasa kasihan
kepada si tempayan retak,
dan dalam belas
kasihannya, ia menjawab,
” Jika kita kembali ke rumah majikan esok,
aku ingin
kamu memperhatikan bunga-bunga indah
di sepanjang jalan.”
Ketika mereka naik ke bukit,
si tempayan retak memperhatikan
dan baru
menyedari bahwa ada bunga-bunga indah
di sepanjang sisi jalan dan itu
membuatnya sedikit terhibur.
Namun pada akhir perjalanan,
ia kembali merasa sedih kerana
separuh air yang dibawanya telah bocor
dan kembali tempayan retak itu
meminta maaf kepada si tukang air
atas kegagalannya.
“Apakah kamu tidak memperhatikan
adanya bunga-bunga di sepanjang jalan di sisimu ?
Tapi, tidak ada bunga
di sepanjang jalan di sisi tempayan lain
yang tidak retak itu ?”
Itu kerana
aku selalu menyedari akan
cacatmu dan aku memanfaatkannya.
Aku telah menanam benih-benih bunga di
sepanjang jalan di sisimu dan setiap hari
jika kita berjalan pulang dari mata air,
kamu mengairi benih-benih itu.
Selama dua tahun ini,
aku telah dapat
memetik bunga-bunga indah itu
untuk dapat menghias meja majikan kita.
Tanpa adanya kamu ,
majikan kita tidak akan dapat
menghias rumahnya
seindah sekarang.”
p/s : Setiap orang memiliki cacat dan kelemahan sendiri.
Kita semua adalah tempayan retak,
namun jika kita mahu,
Tuhan akan menggunakan kekurangan kita
untuk maksud tertentu.
Dimata Tuhan yang bijaksana,
tidak ada yang terbuang percuma.
Jangan takut akan kekurangan.
Kenalilah kelemahan dan kita dapat menjadi
sarana keindahan Tuhan.
Ketahuilah dalam kelemahan kita.......
kita menemukan kekuatan kita!!!!!!!!!!!