Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, July 1, 2010

Berfikir Reaktif


Berfikir Reaktif

REAKTIF bermaksud
tindak balas
terhadap
sesuatu yang berlaku.
Sesuatu yang berlaku
menyebabkan manusia
terusik
dan melakukan tindakbalas.
Tindak balas yang berlaku selalunya
bersifat spontan

tanpa pemikiran dan kajian
yang mendalam.
Sikap reaktif
selalunya berkait rapat
dengan
keadaan
emosi seseorang.









Sekiranya emosi seseorang tidak stabil,
tindak balas akan menjadikan
keadaan atau sesuatu itu tidak stabil.
Kalau emosinya resah dan kacau
jalan berfikirnya penuh dengan kekacauan.
Faktanya mungkin tidak lengkap.
Analisisnya tidak tepat.
Kesimpulan yang diambil juga
tidak membayangkan adanya pemikiran
yang mendalam
terhadap
sesuatu isu atau perkara.






Berfikir reaktif
boleh membawa kepada kegopohan.
Berfikir dalam suasana gopoh
boleh menyebabkan
kesilapan berlaku.
Orang yang berfikir reaktif
cepat membuat kesimpulan.
Kadang-kadang
mengambil pendekatan
menghukum
lebih daripada
pendekatan memahami
mengapa ia berlaku,
bagaimana mengatasinya dan
faktor-faktor apa
yang boleh
memberikan alternatif
terhadap
isu atau masalah yang berbangkit.






Berfikir reaktif
menjadikan sesuatu keputusan
yang dibuat
dalam keadaan
tidak masak atau separuh masak.
Ia kadang-kadang
membudaya pada diri seseorang.
Bila menghadapi sesuatu masalah,
mendepani sesuatu isu,
mengalami sesuatu kebuntuan,
ia tidak berfikir secara kritikal,
strategik ataupun kreatif
sebaliknya
melakukan sesuatu
berasaskan
apa yang terlintas
pada minda dan emosi
dan
kadang-kadang ledakan minda dan emosi

menyebabkan keadaan menjadi
lebih bercelaru.





Dalam tradisi Islam
kestabilan minda dan celik emosi
adalah asas
yang sangat penting
bagi seseorang manusia.

Cerdas akal saja tidak cukup.

Ia memerlukan kecelikan emosi
(emotionally literate)
untuk mengenal,
memahami,
membuat pertimbangan
yang terbaik
supaya penyelesaian
kepada masalah dan jawapan
terhadap isu berada di tahap yang terbaik.
Ajaran Islam memberitahu kita
sekiranya kita mendapat perkhabaran
daripada orang yang fasik,
sila periksa terlebih dahulu
sama ada
perkhabaran itu
benar atau salah.





Rasulullah s.a.w.
apabila menerima perintah Allah
untuk berpindah dari Mekah ke Madinah,
baginda tidak bersifat emosional atau reaktif.
Sebaliknya Rasulullah merancang
strategi bijaksana hingga akhirnya
baginda selamat sampai ke Madinah.






Para remaja pada tahap umur muda
berada dalam tahap kesuburan emosi
yang tinggi
dan idealisme yang hebat.
Kesuburan emosi yang tidak diimbangi
dengan ilmu dan pengalaman
boleh menyebabkan remaja
bersikap
reaktif dan kadang-kadang
melampaui batas.
Idealisme yang hebat
kadang-kadang menjadikan remaja
mendekati sesuatu isu secara hitam putih.
Lalu jalan mudah adalah
menghukum dan melakukan labelling
atau mengecap seseorang
dengan sesuatu yang jelik.
Kepuasan emosi yang sifatnya amarah
menjadi kepuasan baginya
tetapi
jelik bagi orang lain.






Tidak salah remaja
membina idealisme dalam hidupnya.

Hasil berfikir, membaca dan memerhati,
remaja tidak dapat mengelakkan diri
daripada bersikap ideal.
Jiwa berontak yang ada pada remaja
kadang-kadang menuntut jalan keluar
dan alternatif yang gopoh.
Tetapi idealisme yang ada pada remaja
harus diimbangi dengan keupayaan
memahami realiti.
Realiti adalah medan sebenar remaja
membaca masalah, mengkaji isu,
meneliti sebab-musabab dan memikirkan
jalan keluar
yang terbaik dan bijaksana.
Remaja tidak hanya bersikap reaktif
lalu keputusan yang dibuat
selalunya
bersikap melulu
dan membawa
akibat
yang sebaliknya.






Menjadikan idealisme
sebagai sumber memahami
faktor-faktor
dalam realiti
sebagai asas
memahami masalah,
ia membolehkan remaja bersikap
matang dan dewasa.
Kematangan dan kedewasaan di sini
merujuk kepada kekuatan ilmu,
analisis yang tepat dan keputusan
yang berwibawa.
Menjadikan realiti sebagai asas
tanpa didukung oleh idealisme,
ia boleh menyebabkan
keputusan kehilangan arah.





Ibarat bunga kiambang





Idealisme dan realiti
ibarat bunga kiambang
yang cantik
di permukaan tetapi akarnya
tidak terjunam pada lumpur.
Bila ditolak arus ia mungkin hanyut.
Pemikiran remaja yang reaktif juga
boleh berlaku sedemikian.
Idealisme yang tinggi tanpa pedoman
memahami realiti
boleh mendorong
para remaja
berfikir
emosional dan gopoh.






Para remaja harus menjadi
seorang yang idealis sekali gus realis,
baru pedoman terbaik dalam pemikiran
memandu remaja ke arah memahami realiti.
Hal yang sama juga perlu
dalam konteks seorang remaja

yang realis atau terpikat
dengan aliran realiti
yang harus juga
memiliki idealisme
yang baik
supaya ia memiliki
pedoman dan arah.





Para remaja
adalah tenaga
yang berpotensi
untuk membangun negara.
Salah satu cabaran
yang bakal dihadapi
oleh remaja
adalah
menghubungkan nilai-nilai baik
dengan realiti yang serba
bejat atau pincang.

Remaja tidak boleh mengelak diri
daripada menghadapi faktor hidup
dan kehidupan yang dinamik berubah.
Remaja juga adalah tenaga modal insan
yang amat berpotensi bagi menentukan
hala tuju pembangunan umat
yang lebih terarah.





Reflektif
terhadap kehebatan tamadun silam
semata-mata tidak memadai
untuk
membuat kesimpulan
mengapa umat Islam
hari ini
tidak menjadi hebat
seperti yang berlaku
pada masa yang lalu.
Kalau dulu boleh mengapa
hari ini tidak boleh?

Lalu, para remaja
cuba menggunakan berfikir reaktif
iaitu menghukum realiti hari ini
dengan mengambil contoh
masa silam.






Contoh masa silam
memenuhi prasyarat yang diperlukan
untuk membina tamadun.
Ketika puncak tamadun silam,
ulama dan umara’ (pemimpin)
melakukan sinergi atau kerjasama erat,
ilmuan meneroka dan membangunkan ilmu
yang sifatnya integratif,
tradisi pengkaryaan berkembang
dalam keadaan yang luar biasa
dan keterbukaan untuk belajar
daripada sumber-sumber tamadun
yang bermanfaat daripada orang lain.






Tetapi realiti hari ini
dalam dunia Islam tidak begitu.
Berfikir reaktif terhadap apa yang ada
dengan menghubungkan kekuatan silam
yang memenuhi prasyarat tamadun
menyebabkan kita mengambil
pendekatan
hitam putih dan ia tidak
membawa
kita ke mana-mana.






Para remaja
harus mempersiapkan diri dengan ilmu.
Ilmu Barat dan Timur
yang berkembang harus dipelajari.
Ada faedah berbanding
yang boleh diambil daripada
sumber-sumber tersebut.
Islam tidak mengambil
sikap anti-Barat
semata-mata
kerana mereka adalah Barat.
Umat Islam harus hati-hati
tentang proses pembaratan
yang sedang berjalan.
Berfikir reaktif
menyebabkan apa saja
yang berlaku di Barat
menjadi contoh kepada kita.
Ia meletakkan diri kita sebagai
umat pengguna
bukan umat penyumbang.
Berfikir reaktif di kalangan remaja
menjadikan ukuran Barat
sesuatu yang hebat.






Pakaian cara Barat
melambangkan kemajuan dan kemodenan.
Hiburan cara Barat
boleh menghilangkan
resah dan tekanan diri.
Malah terdapat remaja yang menganggap
Islam sebagai kolot, menyekat kemajuan
dan
tidak maju seperti Barat maju.
Untuk menjadi maju,
remaja mesti berfikiran liberal,
harus memerdekakan diri
dari belenggu agama supaya hidup
lepas bebas
menjadikan remaja maju.
Ini sikap reaktif melulu
yang menyebabkan remaja Islam
terus terjebak dengan perangkap pembaratan
dalam pelbagai
bentuk dan dimensi.






Tidak celik hati




Memberi reaksi

terhadap sesuatu perkara adalah baik.
Ramai di kalangan remaja pada hari ini
sudah mewarisi penyakit mati rasa
dan tidak celik hati.
Akalnya mungkin cerdas
tetapi hatinya tidak celik.
Ia menyebabkan sebahagian dari remaja
membina gaya hidup dengan mengikut arus,
dibelenggu oleh perkembangan fesyen,
memperagakan bakat dan kebolehan secara negatif
dan akhirnya
tidak menyumbang apa-apa
untuk pembangunan diri dan juga masyarakat.
Sebahagiannya menjadi
beban kepada negara.








Reaktif terhadap sesuatu
mestilah diikuti dengan pemahaman
yang baik terhadap punca,
sebab dan jalan mengatasinya.
Pendekatan sebegini boleh menjadikan
remaja tidak gopoh
dalam membuat sesuatu
keputusan atau kesimpulan.







Mereka juga sentiasa dipandu
oleh data dan fakta,
pemahaman yang baik antara
idealisme dan realiti,
memiliki pemikiran strategik dan reflektif
mendekati sesuatu masalah dan akhirnya
mempunyai perancangan yang rapi
dan teliti
bagaimana sesuatu isu
dapat ditangani
dengan bijaksana
dan sesuatu masalah
dapat diselesaikan
dengan baik.
Inilah asas pemikiran proaktif
yang patut dikembangkan
di kalangan remaja.









- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Gombak.




Sumber: Bicara Agama, Utusan Online -- 2 Rejab 1427 -- 27 Julai 2006
Teruskan membaca..

Adab Berbicara Dalam Islam


1. Hendaklah bercakap dengan nada
yang jelas tanpa rasa
keraguan dan tidak bercakap
dengan nada yang samar-samar.





2. Jika seseorang sedang makan,
maka janganlah bercakap tentang sesuatu
yang menjijikkan atau yang tidak disukainya.




3. Jangan bercakap mengenai hal orang lain,
mencaci dan membuat fitnah
(walaupun bercakap tentang
perkara buruk yang benar-benar sah
dilakukannya, ianya termasuk
di dalam kategori mengumpat).



4. Jangan memanggil seseorang
dengan panggilan nama yang
tidak menyenangkannya atau
yang boleh memalukannya.




5. Jangan bercakap tentang sesuatu
perkara yang anda sendiri masih kurang pasti
mengenai perkara tersebut.




6. Hendaklah bercakap secara berdepan
dengan bertentangan mata atau tidak bercakap
di belakang untuk mengelakkan timbulnya
keraguan dan salah faham.





7. Jika seseorang sedang bercakap
tentang sesuatu topik
atau topik tersebut belum habis
dibincangkan maka janganlah
mengutarakan topik baru
atau memintas
perbincangan tersebut.




8. Jangan meniru gaya percakapan
orang-orang jahil tentang agama




9. Jangan bercakap di depan orang
yang sedang sakit tentang sesuatu
yang mendukacitakan
sebaliknya ucaplah sesuatu
yang menggembirakannya.




10. Jangan memanggil orang yang lebih tua
daripada kita dengan panggilan
nama sebaik-baiknya panggillah
dengan nama yang
memuliakan mereka.





“Jika engkau berada di rumah orang,

hendaklah jaga matamu,

jika engkau berada di antara orang ramai

hendaklah jaga LIDAHMU

dan

jika engkau berada di dalam sesuatu majlis,

hendaklah jaga perangaimu.”




(Daripada: Ali bin Abi Talib R.A)

Teruskan membaca..

Wednesday, June 30, 2010

PERANGKAP TIKUS



Gambar lawak

Seekor tikus

mengintip di balik celah

di tembok untuk mengamati

sang petani dan isterinya,

saat membuka sebuah bungkusan.

Ada makanan fikirnya?

Tapi, dia terkejut sekali,

ternyata bungkusan itu berisi perangkap tikus.

Lari kembali ke ladang pertanian itu,

tikus itu menjerit memberi peringatan;



"Awas,

ada perangkap tikus di dalam rumah,

hati-hati,

ada perangkap tikus di dalam rumah!"




Sang ayam dengan tenang

berkokok dan sambil mengais-ngais tanah,

mengangkat kepalanya dan berkata,

"Ya maafkan aku Pak Tikus.

Aku tahu ini memang masalah besar bagi kamu,

tapi buat aku secara peribadi

tidak ada masalahnya.

Jadi jangan buat aku sakit kepalalah

mendengarkan pekikkanmu itu."




Tikus berbalik dan pergi

menuju sang kambing.

Katanya,

"Ada perangkap tikus di dalam rumah,

sebuah perangkap tikus di rumah!"




"Wah,

aku menyesal dengar perkhabaran ini,"

si kambing menghibur dengan penuh simpati,

"Tetapi tak ada sesuatu pun

yang bisa kulakukan kecuali berdoa.

Yakinlah,

kamu sentiasa ada dalam doa-doaku!"

kata si kambing dengan nada yang sinis.




Tikus kemudian berbelok menuju si lembu.

"Oh, sebuah perangkap tikus?

Jadi saya dalam bahaya besar ya?"

kata lembu itu sambil ketawa,

berleleran air liur.




Jadi tikus itu kembalilah ke rumah,

dengan kepala tertunduk

dan merasa begitu patah hati,

kesal dan sedih,

terpaksa menghadapi

perangkap tikus itu sendirian.

Ia merasa sungguh-sungguh sendiri.




Malam tiba,

dan terdengar suara bergema

di seluruh rumah,

seperti bunyi perangkap tikus

yang berjaya menangkap mangsa.

Isteri petani berlari

pergi melihat apa yang terperangkap.

Di dalam kegelapan itu

dia tak boleh melihat

bahawa yang terjebak itu

adalah seekor ular berbisa.

Ular itu sempat mematuk

tangan isteri petani itu.

Petani itu bergegas membawanya

ke rumah sakit.




Si isteri kembali ke rumah

dengan tubuh menggigil, demam.

Dan, sudah menjadi kebiasaan,

setiap orang sakit demam,

ubat pertama adalah memberikan sup ayam

segar yang hangat.

Petani itu pun mengasah pisaunya,

dan pergi ke kandang,

mencari ayam untuk bahan supnya.




Tapi, bisa itu sungguh jahat,

si isteri masih belum sembuh.

Banyak jiran dan tetangganya

yang datang mengunjunginya,

dan tamu pun tidak putus-putus

ke rumahnya.

Ia pun harus menyiapkan makanan,

dan terpaksa, kambing di kandang

dia dijadikan gulai.

Tapi, itu tak cukup untuk dihidangkan

kepada tetamu yang datang.

Si isteri mati,

dan beratus-ratus orang datang

untuk mengurus pemakaman, juga selamatan.

Tak ada cara lain,

lembu di kandang pun dijadikan habuan,

untuk ratusan pelawat.




Kawan,

apabila kita mendengar ada seseorang

yang menghadapi masalah

dan difikirkan itu tidak ada kaitannya dengan kamu,

ingatlah bahwa

apabila ada "perangkap tikus"

di dalam rumah,

seluruh "ladang pertanian" ikut menanggung risikonya.

Sikap mementingkan diri sendiri

lebih banyak keburukan dari baiknya.

Teruskan membaca..

Tuesday, June 29, 2010

BERHENTILAH MENJADI GELAS



Seorang guru sufi
mendatangi seorang muridnya
ketika wajahnya kebelakangan ini
selalu nampak murung dan sedih.



"Kenapa kau selalu murung dan sedih nak?
Bukankah banyak hal yang indah di dunia ini?
Ke mana perginya wajah bersyukurmu?"
Si Guru bertanya.



"Guru, kebelakangan ini hidup saya
penuh dengan masalah.
Sukar bagi saya untuk tersenyum.
Masalah datang seperti tiada akhirnya"
jawab si murid muda.



Si Guru tersenyum.
"Nak, ambil segelas air
dan dua genggam garam.
Bawalah kemari.
Biar ku perbaiki suasana hatimu itu."



Si murid pun beranjak
perlahan tanpa semangat.
Ia laksanakan permintaan gurunya itu,
lalu kembali lagi membawa segelas air
dan dua gengam garam
sebagaimana yang diminta.



"Cuba ambil segenggam garam,
dan masukkan ke segelas air itu,
setelah itu cuba kau minum airnya sedikit"
kata Si Guru.



Si murid pun melakukannya.
Wajahnya kini meringis kerana
meminum air yang sangat masin.



"Bagaimana rasanya?" Tanya Si Guru.



"Masin, dan perutku jadi mual,"
jawab si murid dengan wajah
yang masih meringis.



Si Guru tersenyum sekali lagi
apabila melihat wajah muridnya
yang meringis kemasinan.



"Sekarang kau ikut aku."
Si Guru membawa muridnya
ke danau berhampiran tempat mereka.
"Ambil garam yang segenggam lagi,
dan tebarkan ke danau"



Si murid menebarkan segenggam garam
yang tersisa ke danau, tanpa bicara.
Rasa masin di mulutnya belum hilang.
Ia ingin meludahkan rasa masin
dari mulutnya, tapi tak dilakukannya.
Rasanya kurang sopan meludah
di hadapan gurunya itu.
Begitulah fikirnya.



"Sekarang, cuba kau minum air danau itu,"
kata Si Guru sambil mencari batu
yang cukup datar untuk didudukinya,
bersebelahan pinggir danau.



Si murid menangkupkan
kedua tangannya,
mengambil air danau,
dan membawanya ke mulutnya
lalu meneguknya.
Ketika air danau
yang dingin dan segar
mengalir di tekaknya,




Si Guru bertanya, "Bagaimana rasanya nak?"



"Segar, segar sekali Guru"
kata si murid sambil mengelap bibirnya
dengan tangannya.
Tentu saja, danau ini berasal
dari aliran sumber air di atas sana.
Dan airnya mengalir
menjadi sungai kecil di bawah.
Dan sudah pasti,
air danau ini juga
menghilangkan rasa masin
yang tersisa di mulutnya.



"Terasakah rasa garam yang kau tebarkan tadi?"



"Tidak sama sekali,"
kata si murid sambil mengambil air
dan meminumnya lagi.
Si Guru hanya tersenyum memperhatikannya,
membiarkan muridnya itu meminum air danau
tersebut sampai sepuas-puasnya.



"Nak," kata Si Guru setelah muridnya selesai minum.
"Segala masalah dalam hidup itu
seperti segenggam garam.
Tidak kurang, tidak lebih.
Hanya segenggam garam.
Banyaknya masalah dan penderitaan
yang harus kau alami
sepanjang kehidupanmu itu
sudah dikadarkan oleh Allah,
sesuai untuk dirimu.
Jumlahnya tetap sebegitu,
Sebegitu,
sebegitulah ia,
tidak berkurang,
tidak bertambah.
Setiap manusia yang lahir
ke dunia ini pun demikian.
Tidak ada satu pun manusia,
walaupun dia seorang Nabi,
yang bebas dari
penderitaan dan masalah."



Si murid terdiam, mendengarkan.



"Tapi Nak,
rasa `masin' dari penderitaan
yang dialami itu sangat
bergantung dari besarnya 'qalbu'(hati)
yang menampungnya.
Jadi Nak,
supaya tidak terasa menderita,
berhentilah jadi gelas.
Jadikanlah qalbu
dalam dadamu itu
sebesar danau"



Teruskan membaca..

Analisis jawapan peperiksaan








JANGAN leka dengan kejayaan kerana ia mungkin akan
menjejaskan persediaan kita kepada
peperiksaan yang lebih besar.


Analisis jawapan peperiksaan



SETELAH berakhir sesuatu ujian atau peperiksaan,
anda akan diberi keputusan prestasi hasil daripada
usaha anda selama ini.
Apakah anda hanya sekadar berbangga
dengan keputusan cemerlang yang anda peroleh,
atau
bersedih dengan kemerosotan yang dialami?



Gembira atau sedih bukanlah waktunya lagi.
Dunia ini umpama roda, sekejap di atas dan sekejap di bawah.
Anda mungkin mampu ketawa sekarang
tetapi mungkin akan menangis pada tahun hadapan.
Begitu juga sebaliknya.



Sebarang keputusan perlulah diterima dengan hati
yang terbuka tanpa berasa bangga atau kecewa
kerana perjuangan anda belum lagi berakhir.
Seharusnya segala kesilapan yang berlaku
dapat dikenalpasti dan dibaiki
dan
prestasi yang baik itu
dikekalkan dan dijadikan rujukan.



Untuk memanfaatkan ujian atau peperiksaan
yang telah anda lalui itu beberapa perkara berikut
bolehlah dilaksanakan.



• Menyemak jawapan:


Anda harus mendapat semula kertas jawapan anda
dan menganalisisnya.
Kenal pasti segala kesilapan yang telah dilakukan.
Jika anda tidak berpuas hati,
minta bantuan guru untuk menerangkan jawapan
yang sebenarnya.
Anda juga boleh melakukannya dengan cara
membuat perbincangan kumpulan.



• Menulis/Menjawab semula


Jika soalan itu berbentuk esei,
anda harus mengumpul semula isi-isi jawapan
dan kemudian cuba menjawab semula
dalam jangka masa yang ditetapkan
pada soalan tersebut.
Tindakan ini mampu memahirkan dan membiasakan
anda menulis soalan yang mempunyai tajuk
yang berkaitan.



• Membuat rujukan


Pada jawapan-jawapan yang betul,
anda harus membuat penambahbaikan dan kemudian
mengumpulkannya untuk tujuan rujukan.
Setiap jawapan bagi setiap kali peperiksaan atau ujian
jika dikumpul dan dijilidkan akan membentuk
sebuah buku ulang kaji yang amat berguna
untuk tujuan mengulang kaji pelajaran.



Peperiksaan bukan sekadar hanya untuk
meluahkan jawapan pada sekeping kertas
tetapi apa yang diluahkan itu mampu
dijadikan bahan rujukan masa hadapan.
Manfaatkanlah peperiksaan anda
demi untuk kejayaan diri.






http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0622&pub=DuniaPendidikan&sec=Motivasi&pg=mo_01.htm




Muslimah Harapan


Persismu permata berlian menjadi rebutan pejuang
keutuhan yang tersimpan di balik tabir yang tenang
Keayuan yang terpancar disinar cahaya iman
itulah muslimah harapan muslimah harapan... harapan
Gerak langkahnya yang sopan disulam zikir di ingatan
keyakinan yang mendalam menjadi tangan perjuangan
Jasad hayatnya diserahkan untuk sebuah perjuangan
itulah muslimah harapan
Muslimah puteri harapan
dikaulah harapan membela Islam yang mulia
muslimah puteri harapan dikaulah cahaya
menjadi lambang Islam yang gemilang...
Puteri harapan serikandi Islam
tetaplah kau dalam perjuangan
menjadi sayap kiri di medan
meneguhkan benteng pertahanan Islam
Gamitan leka duniawi tersungkur jauh di hatimu
kau sematkan kecintaan yang mendalam
terhadap Tuhanmu...
kau didik generasi mendatang
untuk agama tercinta.....
Teruskan membaca..

Friday, June 25, 2010

Berfikir Rasional


Fifa Logo World Cup 2010





Berfikir Rasional



Perkataan rasional
berasal dari akar kata ratio
yang merujuk kepada akal atau minda.
Fungsi akal dihubungkan
dengan proses mengingat,
berfikir, taakulan, kefahaman
dan darinya diperolehi data,
maklumat, pengetahuan, fakta
yang dijadikan asas dalam membina
konsep, rumusan, hipotesis dan teori.




Hasil pemerhatian,
cerapan, uji kaji, pengalaman
dan penelitian membolehkan
akal manusia mengetahui
tentang sesuatu dan menyebabkan
aktiviti manusia berlaku
dalam menghubungkan diri
dengan orang dan diri
dengan persekitaran.



Berfikir rasional bermakna
berfikir menggunakan akal
untuk mendapat jawapan atau pedoman
tentang sesuatu perkara.
Ikhtiar yang dilakukan,
pertimbangan yang diberi,
keputusan yang dibuat,
andaian yang dirumuskan
mengambil pertimbangan akal
sebagai sumber rujukan.
Faktor-faktor seperti agama,
kepercayaan dan faktor-faktor ghaib
yang lain dianggap sebagai
sesuatu yang irrational
atau
tidak masuk akal dan dikaitkan
sebagai tahyul atau dogma.




Dalam tradisi Islam,
akal tidak ditolak sebagai
alat mendapatkan maklumat,
pengetahuan, data, fakta dan ilmu.
Tetapi
faktor akliah saja tidak memadai
sekiranya faktor naqliah atau wahyu
dikesampingkan.
Banyak perkara-perkara
yang di luar penglihatan,
pendengaran dan pengalaman
akliah dan rohaniah manusia
yang memerlukan pedoman pencipta.



Al-Quran
terkandung hikmah yang
memberikan sumber maklumat,
pengetahuan, petunjuk dan pengajaran
tidak sahaja kepada yang nyata
tetapi juga kepada yang ghaib.
Oleh itu,
konsep rasional dalam erti kata
yang luas tidak sahaja merujuk
kepada fungsi akal manusia
tetapi
bagaimana sumber wahyu
memandu akal berfikir secara logik,
saintifik dan sistematik.



Para remaja Islam
amat memerlukan asas rasional
yang tidak sahaja merujuk
kepada benda yang nyata,
wujud dan maujud tetapi harus mampu
menghubungkan faktor-faktor
yang wujud dengan faktor ghaib
atau faktor yang tidak wujud
pada pandangan mata
atau
pendengaran telinga.




Bumi
ciptaan Allah ini
tidak wujud dan bergerak dengan sendiri.
Ia bergerak dalam suatu sistem.
Sistem solar di mana bumi
berada juga beroperasi
dalam sistem-sistem yang lain.
Terdapat sistem-sistem
dalam alam ini
yang di luar kemampuan
manusia mengetahuinya.




Para saintis
menggunakan pemikiran rasionalnya
cuba mengkaji fenomena,
kejadian dan takdir tentang sesuatu.
Yang diketahui oleh manusia
masih sedikit sedangkan alam
yang luas terbentang ini
terkandung khazanah ilmu, maklumat,
data dan fakta yang boleh membantu
remaja mengetahui tentang
hikmah penciptaan dan menjadikan
remaja lebih dekat dengan
penciptanya.




Remaja Islam
jangan hanya membaca al-Quran
sekadar untuk mendapatkan fadilat
atau pahalanya sahaja.
Al-Quran terkandung isi dan makna,
ilmu dan tafsir,
pedoman dan petunjuk
terhadap yang nyata apalagi yang ghaib.
Perspektif rasionaliti
yang harus ada pada remaja
tidak hanya yang bersifat akliah
tetapi mesti diwajarkan
dengan faktor naqliah
iaitu wahyu.




Dalam Surah al-Baqarah ayat 164,
secara naqliah Allah menyebutkan
tentang kejadian langit dan bumi,
pertukaran malam dan siang,
kapal-kapal yang belayar
membawa muatan yang bermanfaat,
air hujan dan menghidupkan tumbuh-tumbuhan,
membiakkan berbagai jenis binatang,
peredaran angin dan awan
yang terapung antara
langit dan bumi tunduk
atas ketentuan Allah.
Semua tanda itu
adalah bukti nyata tentang
kebesaran, keesaan, kekuasaan,
kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah
bagi mereka yang menggunakan
akal fikiran.




Meskipun ayat-ayat di atas
adalah mukjizat Allah yang turun
kepada seorang Nabi yang ummi
ia bernilai rasional dan saintifik.
Rasional bermaksud
pada ayat tersebut terkandung
maklumat yang saintifik.
Kajian saintifik
pasti akan membuktikan bahawa
semua yang dinyatakan
oleh sumber nakliah itu adalah benar.
Ia bukan dogma atau khayalan.




Epistemologi




Kekuatan ulama dan ilmuan
terdahulu menjadikan faktor naqliah
tersebut sebagai pedoman untuk
melakukan tadabbur atau kajian
serta penyelidikan yang telah menyebabkan
ilmu tentang astrofizik, astronomi
atau angkasa lepas dapat dikaji
dan dijadikan ilmu-ilmu yang saintifik
dan akhirnya menjadi rujukan
Barat dan Timur untuk membangunkan
epistemologi ilmu
atau
teori ilmu masing-masing.




Para remaja
harus melengkapkan diri
dengan ilmu-ilmu yang dikembangkan
hasil pemikiran manusia
dan ilmu-ilmu yang dipedomankan
oleh al-Quran supaya asas rasionaliti
tidak saja diambil dari
sumber pemikiran yang sifatnya
terbatas tetapi menjadikan
sumber wahyu sebagai sumber
yang mengembangkan upaya berfikir.
Rasionaliti
antara asasnya ialah sesuatu
yang masuk akal atau diterima oleh akal.
Maklumat al-Quran
menerusi surah al-Baqarah ayat 164 itu
ternyata masuk akal dan boleh diterima
terutama bagi orang yang berfikir.
Tidak timbul bahawa
maklumat dari al-Quran
adalah tidak benar, tidak logik,
tidak rasional dan tidak saintifik.




Rasional atau tidaknya sesuatu itu
perlu dihubungkan dengan maksud
yang terkandung di dalam ayat-ayat tersebut.
Maksud yang dinyatakan
dalam ayat itu adalah jelas
dan kajian saintifik juga
membenarkan apa yang disebutkan
dalam ayat-ayat tersebut.




Rasional dalam tradisi berfikir Islam
tidak saja dihubungkan dengan faktor aqliah
tetapi juga selari dengan faktor naqliah.
Sekiranya kekuatan akal digunakan
untuk mengetahui sesuatu dan manusia
tidak dapat menemui hikmah
di sebalik sesuatu kejadian,
tidak bermakna bahawa ia
tidak rasional.




Manusia
cuba memperlihatkan
sedikit keupayaan mengetahui
tentang rahsia alam dan perjalanannya
dan menyebabkan wujudnya kesombongan
dengan menolak konsep penciptaan
dan kewujudan pencipta.
Sedangkan manusia amat insaf
dan sedar bahawa rahmat
dan nikmat Allah yang diketahuinya
adalah amat sedikit.
Ini digambarkan
bagaimana rahmat dan nikmat Allah itu
tidak ada batas tepinya.
Sekiranya air lautan
dijadikan dakwat untuk menulis
seluruh rahmat dan nikmat
yang Allah kurniakan
nescaya kering air lautan itu,
rahmat dan nikmat Allah
tidak akan tertulis oleh
manusia.




Jika manusia menginsafi
bahawa ada kekerdilan pada diri insan,
maka sudah tentu manusia
akan menjadi hamba yang
taat dan patuh.
Inilah asas kekuatan rasionaliti
dalam Islam,
tidak hanya berpegang
kepada sumber akal
yang terbatas tetapi
menjadi wahyu sebagai
suluh dan pertunjuk
supaya logik dan kebenaran
harus dilihat menerusi
jendela berfikir yang Qurani.




Jendela berfikir yang Qurani
ibarat suluh yang menerangi jalan berfikir manusia
supaya manusia tidak saja menatap
perkara yang nyata dan bersifat benda
tetapi benda yang tidak nyata
dan
bersifat bukan benda
iaitu tanda-tanda kebesaran-Nya
yang membuktikan ada
pencipta-Nya.




Berfikir bagi remaja
tidak hanya suatu kemahiran
tetapi berfikir bagi remaja
ialah menuju kepada kebenaran.
Keterbatasan akal
tidak akan sampai membimbing remaja
kepada kebenaran yang hakiki.
Kebenaran hakiki tidak dapat dilihat
hanya dengan mata biasa
dengan hanya menatap sesuatu yang nyata,
tetapi kebenaran hakiki
menerima suluh dari mata hati
menghubungkan yang nyata
dengan faktor-faktor yang ghaibiyyah.
Allah s.w.t
adalah faktor ghaibiyyah
yang amat utama.




Oleh itu,
tanda-tanda kebesaran-Nya
seperti adanya langit dan bumi,
terjadinya silih gantian siang dan malam
adalah tanda-tanda yang amat nyata
tentang kewujudan dan keperkasaan-Nya.
Tanpa-Nya
tidak mungkin benda itu ada
dan berlaku kerana rasional akal manusia
tidak mampu menciptakannya
apa lagi mentadbir perjalanannya.





Para remaja
dalam membina upaya berfikir
harus selalu menghubungkan
faktor-faktor yang Qurani
sama ada dari sudut kandungan,
metodologi, prinsip, kisah dan ibrah
semuanya memberi fokus
kepada remaja untuk mengetahui
hubungan dirinya dengan pencipta,
dirinya dengan alam sekitar
dan
dirinya dengan orang lain.




Sekiranya asas ilmu
yang didapati,
pendekatan dalam hidup yang diambil,
aktiviti kehidupan yang berlaku
mengambil kira faktor akal
dan wahyu ia bakal memandu remaja
ke arah jalan berfikir yang seimbang.
Keseimbanganlah
sebenarnya menjadi pelengkap
dalam pemikiran rasional remaja
yang bakal membimbing
ke jalan hidup yang lebih sempurna,
terarah dan berpedoman.







Oleh DR. SIDEK BABA



Sumber: Bicara Agama, Utusan Online --- 10 Jamadil Akhir 1427 -- 6 Julai 2006


Argentina World Cup 2010

Teruskan membaca..

Thursday, June 24, 2010

Bahasa Melayu


RAKYAT bukan Melayu negara ini termasuk juga
pelbagai syarikat dalam negara berterusan saja
memperlekehkan Bahasa Melayu.



Terakhir ialah sebuah syarikat yang mengeluarkan ubat gigiyang terkenal dalam negara ini, iaitu Colgate. Syarikat ini sejak beberapa hari kebelakangan ini gah dengan produk terbarunya untuk mereka yang mempunyai gigi sensitif.




Pada kotaknya tertera 'rujuk risalahdalam pek untuk maklumat terperinci'. Walau pun kenyataan ini kecil daripada keterangan dalam Bahasa Inggeris ia masih boleh dapat diterima. Tetapi dari penggunaan Bahasa Melayu ini berbanding dengan penggunaan Bahasa Inggeris sudah cukup jelas menunjukkan sikap syarikat ini terhadap Bahasa Melayu.




Tetapi apabila membuka pek ubat gigi itu dan melihat risalah yang disediakan di dalamnya mengukuhkan lagi kesangsian terhadap pandangan syarikat ini terhadap Bahasa Melayu. Risalah yang disediakannya itu hanyalah dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin. Satu patah perkataan Melayu pun tidak ada dalam risalah itu dan menunjukkan betapa ia cuba mengabui orang Melayu.




Apakah yang boleh kita simpulkan daripada tindak tanduk syarikat ini? Apakah ia tidak menunjukkan bagaimana ia tidak sedikit pun menghormati kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini. Bukankah ia adalah bahasa negara ini yang sepatutnya sudah digunakan oleh seluruh rakyat negara ini.




Kalau pun ramai daripada rakyat bukan Melayu negara ini tidak menghiraukan penggunaannya, sebagaimana sepatutnya, hampir 70 peratus daripada rakyat negara ini sememangnya mendaulatkannya. Apakah isyarat yang hendak diberikan syarikat ini terhadap penggunaan Bahasa Melayu?




Kalau beginilah sikapnya, apakah kita rakyat negara ini khasnya orang Melayu masih terus mahu menyokong produk syarikat ini? Umum mengetahui syarikat-syarikat seperti ini amat mementingkan keuntungan dan satu cara bagi kita menunjukan bantahan ialah dengan tidak membeli produknya.




Orang Melayu kini sudah mempunyai kuasa membeli dan semestinya menggunakan kuasa yang ada pada kita dengan berhemah, ia itu dengan memboikot saja produk mana-mana syarikat yang tidak menghormati kedudukan bahasa negara ini.




Sebelum ini pun, beberapa syarikat perumahan telah juga mengedarkan risalah mengenai rumah yang mereka sedang bina hanya dalam Bahasa Inggeris dan Mandarin. Yang menghairankan risalah-risalah itu diedarkan kepada penduduk sekitar Shah Alam di mana hampir 90 peratus daripada penduduknya adalah orang Melayu.




Sebelum itu, akhir tahun lalu salah satu syarikat pengeluaran syampu rambut pernah menyediakan iklan syampunya itu di eskalator pasar raya Tesco juga di Shah Alam hanya dalam Bahasa Mandarin. Selepas ditegur iklannya itu sudah ditukar dengan tidak menggunakan apa-apa pun tulisan kecuali namanya sahaja yang ditulis dalam rumi.




Tidak berapa lama kemudian sebuah syarikat cermin mata yang juga di Shah Alam telah mengedarkan risalahnya hanya dalam Bahasa Mandarin saja.




Apakah yang boleh kita simpulkan daripada sikap angkuh syarikat-syarikat ini? Apakah kini sudah ada semacam suatu usaha dari semasa ke semasa untuk menguji orang Melayu terhadap penggunaan Bahasa Melayu? Apakah syarikat-syarikat ini tidak tahu yang mereka beroperasi di Malaysia di mana bahasanya ialah Bahasa Melayu. Bolehkah kita bayangkan mereka ini tidak menggunakan Bahasa Thai di negeri Thai atau Bahasa Jepun di Jepun.




Kalau demikian halnya kenapakah di Malaysia mereka begitu mudah perlekehkan bahasa negara ini?




Maka itulah masanya sudah tiba bagi kita rakyat negara ini khususnya orang Melayu menunjukkan perasaan tidak senang kita terhadap anasir-anasir begini dengan memboikot terus produk mereka. Tindakan begini saja yang mereka ini faham.




Sumber : http : //www.utusan.com.my/



Teruskan membaca..

Wednesday, June 23, 2010

Berfikir Logikal



Berfikir Logikal



EDWARD de Bono dalam bukunya,Thinking Course,
menyatakan bahawa logik ialah
satu cara menjana maklumat daripada sesuatu keadaan.
Maklumat yang hendak dijana ialah
sesuatu yang benar dan diterima akal.



Berasaskan kefahaman ini bolehlah dirumuskan
bahawa berfikir logikal ialah suatu proses
pemikiran yang cuba mencari maklumat,
ilmu, data dan fakta mengenai
kebenaran sesuatu perkara.



Bagi para remaja
yang ingin menjana
pemikiran, maklumat, ilmu dan kebenaran,
pemikiran logikal adalah penting buat mereka.
Berfikir logikal akan menyingkirkan faham tahyul,
mitos dan perkara-perkara yang tidak
mempunyai asas maklumat, ilmu dan data.
Ia membimbing remaja kepada perkara yang benar.
Kebenaran adalah suluh.
Tanpa suluh pemikiran remaja akan gelap.
Di situlah lahirnya kejahilan dan kegelapan.



Dalam tradisi Islam, berfikir logikal
dikaitkan dengan hikmah.
Hikmah adalah sumber
daripada Pencipta alam ini.
Al-Quran
adalah sumber hikmah
yang amat hebat.
Perkhabaran daripada al-Quran,
maklumat yang dirakamkan,
kisah yang diceritakan,
ilmu yang terdapat,
petunjuk yang diberi
adalah sumber yang amat bernilai
bagi memandu remaja
ke arah kebenaran.



Kebenaran yang dijana oleh akal
adalah kebenaran yang bersifat zahiri.
Akal yang dihubungkan
dengan hikmah akan membawa
kepada kebenaran hakiki.
Kebenaran hakikilah
yang dicari oleh manusia
kerana ia bakal membimbing manusia
menemui fitrah diri.
Tanpa fitrah diri
remaja hanya berfikir
mengenai sesuatu yang berbentuk luaran,
zahiri dan tidak memberi makna
kepada pemikiran dan hati.



Berfikir logikal secara barat
berteraskan asas-asas empiris.
Asas empiris hanya menggunakan
kekuatan akal, intelek atau minda
untuk menanggapi atau membuat kesimpulan
terhadap sesuatu berasaskan
uji kaji, pemerhatian, pengalaman,
kutipan data dan menghubungkan
sebab-akibat secara zahiri.



Berfikir logikal secara Islam
tidak saja menggunakan pendekatan empiris
yang menjana pemikiran
terhadap faktor zahiri tetapi di sebalik
sebab-akibat terdapat faktor batini
yang perlu difahami.



Bila remaja berfikir,
bermakna ada sesuatu kekuatan
dalam diri remaja yang menyebabkan
akal berfungsi.
Bila remaja berkata-kata,
bermakna ada faktor hayat
yang menyebabkan keupayaan
bercakap wujud.
Bila remaja berlari,
bermakna ada sesuatu
dalam diri remaja
yang memberi kekuatan
bagi remaja berbuat demikian.
Secara logiknya
apabila seseorang itu mati,
seluruh sumber kekuatan
yang ada pada diri
akan hilang
dan
tidak bermaya.



Apakah yang hilang itu?



Yang hilang itu ialah hayat.
Hayat manusia dipertahan oleh roh.
Logiknya pergerakan tubuh badan
adalah kerana adanya roh
pada diri manusia
yang menyebabkan wujudnya hayat.



Apa itu roh dan siapa Penciptanya?


Daripada sumber akal,
di luar pemikiran logik manusia
untuk mengetahuinya.
Menerusi hikmah atau al-Quran,
Allah memberitahu bahawa
roh itu adalah milik-Nya
dan
yang diketahui oleh manusia
tentang roh adalah amat sedikit.
Inilah asas berfikir logikal
dari sudut Islam
yang memberikan kita pedoman batini
di samping
pedoman zahiri.



Orang-orang Barat berfikir
bahawa yang dikatakan logik itu
adalah sesuatu yang berasaskan
faktor wujud dan maujud.
Sekiranya faktor pokok
hendak dijadikan asas logik,
ia dikatakan wujud dan maujud.
Bermakna pokok itu boleh dilihat,
dipegang, dibilang
dan
wujud secara nyata.



Tradisi Islam
memberikan pedoman bahawa
asas logik tidak saja
menghubungkan sesuatu itu wujud
dan
maujud tetapi ia juga wujud
secara batini dan sifatnya ghaib
daripada pandangan mata zahir
dan
tidak semestinya wujud
dalam bentuk benda.
Tetapi terdapat tanda-tanda
dan
bukti mengenai kejadian tentang
wujudnya sesuatu
yang bersifat ghaib.



Alam ini umpamanya
adalah bukti yang nyata
tentang kewujudan Pencipta
kerana logik akal manusia
tidak boleh menerima sesuatu itu
terjadi dengan sendiri
atau
sesuatu itu tidak akan terjadi
tanpa sebab-musabab.



Kerusi yang kita duduki
tidak terjadi dengan sendiri.
Ia dibuat oleh tukang.
Rumah yang kita diami
tidak tegak secara tiba-tiba
tetapi hasil tukangan dan bikinan manusia.
Kayu yang digunakan
untuk membuat kerusi dan rumah
asalnya daripada pokok.
Siapakah yang mencipta pokok itu?
Tidak mungkin
pokok itu terjadi tanpa Pencipta
seperti tidak mungkin
kerusi dapat dibuat
dan
rumah dapat dibina tanpa tukang.
Manusia tidak boleh
melakukan penciptaan.



Penciptaan
adalah sesuatu yang asalnya
tidak ada kemudian menjadi ada.
Manusia
hanya mampu mereka
dan
menggubah.
Kerusi dan rumah direka dan digubah
oleh manusia daripada sumber
yang dicipta iaitu kayu
yang asalnya daripada pokok.
Pokok itu adalah ciptaan Allah.
Inilah asas logik
yang ada dalam tradisi
Islam.



Al-Quran
adalah sumber ilmu, hikmah dan petunjuk.
Ia memberi suluhan mengenai
kebenaran yang sifatnya
zahiri dan batini.
Al-Quran tidak saja
memberi remaja pedoman
dan
petunjuk tentang sesuatu
yang nyata dan zahir
tetapi juga
yang tidak nyata
dan
sifatnya ghaib.



Memahami faktor nyata
dan ghaib menerusi al-Quran
memberikan kita asas logik
yang memimpin diri, akal dan penerokaan ilmu
kepada kebenaran.



Al-Quran
sebagai kalam Tuhan
memberikan asas bahawa
“gunung-ganang adalah pasak-pasak bumi”.
Ia berkait rapat
dengan asas ekologi
atau
tentang kajian alam sekitar
apalagi tumbuh-tumbuhan.
Makna
“pasak-pasak bumi”
secara logikal ialah
faktor kewujudan gunung-ganang
memberikan perimbangan
kepada ketahanan bumi,
cuaca dan kehidupan.



Bayangkan
sekiranya bukit-bukau ditarah,
gunung-ganang diruntuhkan,
hutan-hutan ditebang,
sudah tentu ia akan
merosakkan ekosistem
dan
menyebabkan kepanasan, pencemaran,
gangguan terhadap sistem perairan
dan sebagainya.
Adalah sesuatu
yang logikal bahawa
pemeliharaan hutan, kehijauan,
bukit-bukit dan gunung-ganang
dilakukan supaya wujud
keseimbangan dalam
ekosistem dan persekitaran.



Hal yang sama
ditunjukkan secara logiknya
bila Allah menyatakan dalam al-Quran,
“diturunkan hujan
menghidupkan tanah-tanah yang mati
supaya tumbuh pohon-pohon
yang menjadi rezeki
kepada manusia.”



Tanpa air kehidupan tidak akan ada.
Sebab-musabab kepada air
menumbuhkan pohon-pohon
yang menghasilkan buah
bagi rezeki manusia.
Tanpa makanan manusia akan mati.
Bagi yang berfikir logik Islami,
siapakah yang berkuasa
mencipta awan dan menurunkan hujan
kalau tidak Allah.
Berfikir logik Islami
mendekatkan remaja dengan ilmu
yang sebenar dan menemukan remaja
dengan kebenaran
yang hakiki.



Para remaja Islam
harus insaf bahawa
apa yang difikirkan oleh remaja
adalah terbatas.
Pancaindera
yang dimiliki remaja
bukanlah segala-gala.
Apa yang remaja tahu
menerusi penglihatan, pembacaan,
penelitian, penulisan dan pengkajian
adalah terbatas.
Keterbatasan itu
menyebabkan pemahaman
tentang diri, hubungan diri dengan Pencipta,
hubungan diri dengan alam sekitar
adalah terbatas.



Menjadikan hikmah atau Kalam Tuhan
sebagai asas menyebabkan
fikiran berkembang dipandu dengan zikir.
Akal subur disirami petunjuk.
Daripadanya lahir keinsafan zahir batin
bahawa sifat nisyan atau lupa
dan
ghaflah iaitu lalai
yang ada pada remaja
tidak menjadikan remaja serba tahu
akan segala-gala.
Apabila pedoman hikmah atau al-Quran
dijadikan pedoman,
para remaja terbimbing
untuk tahu dan berilmu
secara lebih baik
dan
sempurna.



Para remaja
memiliki naluri ingin tahu
yang tinggi dan ia pasti
melibatkan pemikiran.
Naluri ingin tahu ini
adalah asas kepada dorongan
pemikiran secara logik.
Sekiranya remaja berfikir logikal
dengan dipandu oleh faktor zahiri
yang dipedomankan oleh hikmah,
maka
arah pemikiran logikal remaja
menuju ke tapak yang lebih seimbang
iaitu
ke arah kebenaran hakiki.



Andainya
remaja mengasaskan pemahaman logik
hanya terhadap benda-benda
yang zahir dan bersifat benda semata,
ia tidak membimbing remaja
mencari dan mengetahui sesuatu
yang sifatnya fitrah.
Fitrah di sini
bermakna wujud keserasian
antara apa yang difikir
dengan apa yang dirasa.
Apa yang terkandung pada akal
dan
apa yang tersirat dalam kalbu.
Allah
berikan remaja akal dan kalbu
supaya remaja mampu
mengimbanginya dalam percakapan,
perbuatan dan amalan.
Allah
berikan juga remaja nafsu
yang mendorong keinginan
melakukan sesuatu.



Nafsu ibarat kuda liar
boleh melakukan apa saja
mengikut kehendaknya.
Kuda liar
boleh dilatih dan dijinakkan
supaya ia mendengar kata tuannya.
Melatih dan menjinak nafsu
ialah dengan faktor rohaniah
yang tinggi supaya nafsu
dapat dikawal dengan baik.
Pemikiran logikal sebeginilah
yang harus subur pada diri remaja
supaya wujud perimbangan
antara faktor zahiri dan batini
untuk
memahami kebenaran hakiki.




- * PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Gombak.


Sumber: Bicara Agama -- Utusan Online -- 25 Jamadil Awal 1427 -- 22 Jun 2006


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...