Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, April 10, 2010

Tip Jantung Sihat




1. Ketahui Sejarah Keluarga Anda


Ketahui sejarah perubatan keluarga anda dan beritahu doktor anda tentang sebarang risiko-risiko keturunan.



Jika salah seorang daripada datuk nenek, ibu bapa atau adik-beradik anda pernah mengalami penyakit jantung sebelum berusia 55 tahun, maka anda turut cenderung untuk turut mendapatnya.

Mengetahui maklumat sedemikian akan membantu anda mengambil langkah-langkah yang sepatutnya untuk mencegahnya daripada berlaku.

2. Di Meja Makan

Makan diet yang seimbang yang terdiri daripada buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh dan makanan tenusu rendah lemak. Amalkan masa makan yang tetap pada setiap hari dan elakkan dari terlebih makan.

Kesemua lemak mempunyai kalori yang tinggi dan akan meletakkan anda berisiko untuk mendapat kolesterol dan darah tinggi, jadi anda perlu mengehadkan pengambilannya. Jika anda mesti mengambil lemak, maka pilihlah lemak-lemak tidak tepu. Elakkan makanan yang mengandungi lemak tepu, asid lemak trans dan kolesterol.

3. Serat Larut : Senjata Rahsia Anda

Serat larut (terutama sekali beta-glukan) adalah karbohidrat kompleks yang sangat bermanfaat terutama sekali untuk kesihatan jantung. Ia telah terbukti secara klinikal akan menurunkan kolesterol darah dengan menggabungkan asid-asid hempedu (yang mengandungi kolesterol) di dalam saluran pencernaan anda.

Ia kemudiannya akan dikeluarkan bersama bahan buangan badan anda dan ini bermakna kolesterol akan diserap dengan lebih sedikit ke dalam aliran darah anda. Ini akan membawa kepada paras kolesterol darah yang lebih rendah serta mengurangkan risiko penyakit jantung.

Oleh kerana serat larut (seperti beta-glukan) merupakan makanan rendah GI (Indeks Glisemik), maka ia juga berkesan untuk menstabilkan paras glukosa darah anda. Ini dilakukan dengan memperlahankan pencernaan serta penyerapan agar glukosa (gula) akan mengambil masa yang lebih lama untuk memasuki aliran darah anda.

Ini akan mengelakkan paras glukosa darah naik secara mendadak.

Oleh yang demikian, memasukkan lebih banyak serat larut serta makanan karbohidrat rendah GI ke dalam makanan seharian anda adalah suatu langkah yang bijak. Sesetengah contoh makanan rendah GI termasuklah barli, beras perang, muesli dan roti rendah GI yang telah dirumus khas.

4. Mengawal Tekanan Darah

Tahukah anda bahawa hanya 6 daripada setiap 100 rakyat Malaysia dapat mengawal tekanan darah mereka? Jangan biarkan diri anda menjadi salah seorang daripada 94 orang tersebut!

Periksa tekanan darah anda sekurang-kurangnya 2 kali setahun dan pastikan anda mengekalkannya pada paras yang rendah (130/80 mmHg atau lebih rendah) tanpa mengira usia anda.

5. Awasi Berat Badan

Lakukan senaman selama sekurang-kurangnya 45 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu (atau lebih baik lagi, lakukannya pada setiap hari).

Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan atau obes, maka anda perlu lebih kerap melakukan senaman (dan dalam tempoh yang lebih lama) untuk menurunkan berat badan yang berlebihan.

Secara amnya, anda perlu mengekalkan Indeks Jisim Tubuh (BMI) pada lebih kurang 18-23 kg/m2. Bagi orang Asia, ukur lilit pinggang yang kurang dari 90sm bagi lelaki dan kurang dari 80sm bagi wanita adalah ideal.

6. Berhenti Merokok

Tembakau dalam rokok akan mengakibatkan saluran darah anda menjadi sempit serta mengurangkan bekalan darah ke jantung dan organ-organ penting anda yang lain. Jadi, hentikannya sekarang demi kebaikan jantung anda.

7. Jangan Lupa Berjumpa Doktor!

Dan akhir sekali, jangan terlepas daripada menjalani pemeriksaan kesihatan tahunan anda. Pemeriksaan yang kerap akan dapat mengesan serta merawat kes-kes awal penyakit jantung dan juga diabetes.





Teruskan membaca..

Thursday, April 8, 2010

When Parents Meet Teachers




SUBANG JAYA, April 6 (Bernama) -- Schools nationwide have reached their first quarter of 2010 and many have started to call for their respective Parent-Teacher Association (PTA) annual general meeting (AGM).

At these meetings, parents are given the opportunity to air their views and grievances apart from also voicing their concerns over issues that cropped out in their children's schools.

The AGM is certainly the right time to get ideas and support from he parents.

According to a parent who wished to be known as Usha, she attended the AGM as she wanted to know her daughter's school better.

"I got here early and have no regrets attending this healthy discussion. I met many other parents and I believe those who came along to be with the teachers and other parents on a weekend morning are seriously committed and willing to contribute for the school," Usha told Bernama while leaving the SMK USJ12 school hall with her newfound friends.

PTA AGM

Many schools including that in the Klang Valley held their PTA AGMs in March, before the first term school holiday.

Parents and teachers, undeniably, have a great role to play for the school-going children. They spend important time with this generation, imparting knowledge and care, which can easily influence children within this age group in determining their future.

However when placing high hopes on their children, parents inevitably pass the bulk of these responsibilities to the teachers.

PARENTS AND TEACHERS ARE EUALLY IMPORTANT

"I believe that teachers and parents are equally important in the pursuit of their children's excellence and wellbeing in education," said the father of three primary school going children, identified as Abu Haziman.

Abu Haziman sends all his children to a Chinese school near his house in Subang Jaya.

"I neither understand nor speak Mandarin, so when I attend the PTA AGM meetings, I have to accept that the meeting is conducted in Mandarin almost its length. However, when they passed out documents including the account statements on expenditure and income in figures, I am able to comprehend it," he said.

On the other hand, a mother of two, Amy Rosley, thinks the otherwise.

"I have not been attending these meetings of late.

I find there is too much talk and very little done after making the necessary suggestions.

It is frustrating after attending and placing your hopes too high for some changes," she said.

PARENTS' CONCERNS

Some parents refrain from making comments and suggestions, which may sometimes flare into unnecessary complaints and arguments. Parents are concerned that their children may get 'blacklisted' by the school because of their openness of both mind and expression.

Although these concerns turned up as mere 'false alarms', people naturally are susceptible to be offended when negative remarks are made against them.

The writer had attended the 9th PTA AGM session 2010/2011 at a secondary school held recently. Despite having a student population of 2,280, the turn up was not a full house from the parents attendance list.

There are more than 2,280 students, and only a small percentage of the parents attended the meeting.

The 2010 PTA AGM saw parents sending in their suggestions and motions for the improvement and betterment of the secondary school, way in advance.

Some of these parents had written to ask for extra classes to assist students sitting for the PMR and SPM exams, especially during the school holidays and Saturdays.

The teacher in charge of curriculum explained that such classes would only be held a month or two before the examination period and that these classes have been conducted regularly throughout the years to improve the weaker students.

"So far, the students are responding well to the school's system.

Teachers are parents too. We too have children.

We know the importance of education to these children.

"Parents are definitely concerned about their children's performance. We all want the best for the children", said an English teacher, fondly known as Lucille.

The PTA is certainly an important link that will make the relationship between the client and the school more interactive, proactive and most definitely pleasant, as well as long lasting.

This will benefit the students and children of Malaysia in the long run, especially when the bond between their parents and educators know no boundaries.

-- BERNAMA

<<<<<<<<>>>>>>>>

Study Tips

Review reading assignments and exercises
just before class, or before preparing
your school bag.
Then, review what you have
learned immediately after class,
or
on the same day when you get home.
This way, you will be better
prepared to absorb lessons
during class,
and will remember
what you have just learned.


Teruskan membaca..

Wednesday, April 7, 2010

We don't talk anymore.....................








pertemuan

dengan banyak cara

sengaja

atau

tidak sengaja

ada yang menggembirakan

ada yang menyakitkan

ada yang membosankan

ada yang mencetuskan

emosi kepelbagaian

apa yang pasti

emosi

tetap bermain

pelbagai prasangka

tetapi

fikir positif

apakah hikmahnya??????

terlalu menyakitkan

memedihkan

melukakan

hati yang parah

bertambah parah

tanpa bicara

hanya lirik mata

pengganti

bicara

wajah yang tidak ingin

berada di lintasan

mata mahupun hati

telah dibuang jauh

tiba-tiba

wajah itu

muncul kembali

untuk apa

menatap wajah

yang memang jelas

mencerminkan hati dan budi

manusia.....

semua manusia tidak sempurna

termasuk diri sendiri

tapi

pertemuan tidak disangka

tidak dirancang

Allah swt yang merancang

apakah hikmahnya????????

hari ini tidak nampak

apa-apa

yang pasti

apa yang terlintas di hati

maksud

tersirat dan tersurat

menyembunyikan niat sebenar

publisiti

war-warkan diri

entahlah......

Sesungguhnya.....

Pertemuan dan Perpisahan

Rencana Allah swt

Kutiplah hikmah

disebalik setiap kejadian

sama ada

pedih

atau

menceriakan...............

yang pasti

aku tidak ingin

berbicara denganmu

aku tidak ingin

menatap wajahmu

aku tidak ingin

turut serta dalam

prasangkamu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jangan kau gugat

ketenangan

tasik hati ini...............................




===============

MUSABAQAH TILAWAH AL-QURAN

ZON KLUANG BARAT 2010

3 April 2010 - Sabtu




Semoga

adik lebih maju jaya

dan

cemerlang

dalam pertandingan

yang akan datang.




Teruskan membaca..

Friday, April 2, 2010

H1N1 HIGH ALERT



H1N1 HIGH ALERT: Pupils of Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Kuala Kubu Baruwearing face masks as 59 schoolchildren have shown influenza A (H1N1) symptoms since Tuesday. The Health Ministry is on high alert as fresh cluster cases have been detected throughout the country. — NST picture by Sairien Nafis
Apr 2, 2010 8:29 am

Alert over new cluster cases


KUALA LUMPUR: New influenza A (H1N1) cluster cases have been detected throughout the country, putting the Health Ministry on high alert. And for the first time, staff of a government hospital were also infected.


Between March 21 and 27 alone, 83 people in Selangor, Malacca and Terengganu were found to have the virus.

Health director-general Tan Sri Dr Ismail Merican said these cluster cases indicated that the H1N1 virus was still active. He, however, said the situation was under control.

Of the 83 people, 15 were staff of Hospital Serdang in Selangor, Sime Darby Merlimau Estate in Malacca (16), Madrasah Tahfiz Raudatul Muslihin Masjid Tanah in Malacca (31), IKM Jasin Malacca (7), Rumah Anak Yatim Vidyalaya Kuala Kubu Baru (9) and Sekolah Menengah Agama Rantau Abang in Dungun, Terengganu (5).

Dr Ismail said clinical analysis of throat swabs taken from confirmed victims of the disease showed no signs of a second wave.

However, the risk of a second wave among the people was still high due to them being susceptible to the infection.


On March 27, 371 people were admitted to 38 government and seven private hospitals nationwide with influenza-like illnesses. Of the total, 25 were found positive for H1N1 and eight are in the intensive care unit.

No new deaths have been reported.

Dr Ismail also called on the people to alert the nearest district health departments if they know of individuals or cluster of people with symptoms of the disease.

On the Kuala Kubu case where 59 pupils of Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Kuala Kubu Baru were placed in home quarantine after 47 were found with H1N1, he said only one was confirmed positive.

Two pupils are waiting the outcome of laboratory results while another 15, who were admitted with influenza-like illness, were discharged and were now in home quarantine.

Thirty-five other pupils have recovered from their illness but have been told to return to hospital if they had a recurrence of the symptoms.

"Parents of these pupils have been told to closely monitor them."

NST



Teruskan membaca..

Wednesday, March 31, 2010

30 Pelajar Terbaik SPM 2009 Terima Biasiswa Nasional



KUALA LUMPUR, 31 Mac (Bernama) -- Seramai 30 pelajar paling cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 yang mendapat "A+" bagi semua mata pelajaran Rabu diumumkan sebagai penerima Biasiswa Nasional 2010 yang diwujudkan buat pertama kali.

Mereka akan berpeluang untuk melanjutkan pengajian ke universiti terkemuka dunia dalam bidang-bidang pilihan mereka yang telah diiktiraf oleh kerajaan.


Senarai penerima biasiswa itu diumumkan oleh Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan petang Rabu.


Mereka ialah Gladys Tan Yee Kim (SMK Green Road, Kuching) yang merupakan pelajar terbaik SPM 2009, Grace Kiew Sze-Ern (SMK Perempuan Sri Aman, Petaling Jaya), Khadijah Ahmad Jais (SM Agama Persekutuan, Labu), Akmal Hidayat Sabri (SMK Derma, Kangar), Syamilah Mahali (Kolej Tunku Kurshiah, Seremban), Amelia Lee Wei Ling (SMK Taman Melawati, Gombak), Nur Syuhadah Muhamad (SM Sains Tengku Muhammad Faris Petra, Kota Baharu) Lai Yin Kwin (SMK Tinggi Melaka), Corinne Gunn Huey Min (SMK Taman Melawati, Gombak), Hu May Khei (SMK Convent, Taiping);


Muhammad Amal Aiman Mohd Yusof (MRSM Kota Baharu), Kuah Jia Ying (SMK Bukit Jambul, Pulau Pinang), Chean Chung Shen (SMK Methodist (ACS) Sitiawan), Ahmad Zhafir Zulkfli@Zulkifli (SBPI Temerloh), Goh Diangde (SMK Derma, Kangar), Ameenah Azman (Kolej Tunku Kurshiah, Seremban), Erin Chuah Wei Yen (SMK Seri Bintang Utara, Kuala Lumpur), Mohamad Syukri Azmi (MRSM Kota Baharu),Muhammad Syafiq Kamarulzaman (SBPI Selandar), Neelam Devi Nath (SMK Buloh Kasap, Segamat);


Ooi Hui Lynn (SMK Convent Green Lane, Pulau Pinang), Nurliyana Sanusi (MRSM Kota Baharu), Gan Li Fang (SMK Tun Mamat, Tangkak), Muhammad Sallehuddin Mansor (SMK Matang, Perak), Muhammad Izzat Solihuddin (MRSM Tun Ghafar Baba), Nurizzati Zainal Nazeri (Kolej Yayasan Saad, Melaka), Khairunnisa Che Bahrun (Maahad Ahmadi, Tanah Merah), Nurulaida Mohd Darus (SBPI Jempol, Negeri Sembilan), Loh Sook Yin (SMK Tinggi St David, Melaka) dan Malathy a/p Balakrishnan (SMK Ibrahim, Sungai Petani). Biasiswa itu diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2010 di Parlimen pada Oktober lepas sebagai ganjaran untuk pelajar yang cemerlang.


Perdana Menteri juga berkata pemilihan adalah berdasarkan merit dan penerima biasiswa akan dapat melanjutkan pelajaran ke universiti terkenal dunia.


Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri itu, pelajar-pelajar yang ditawarkan biasiswa itu akan mengikuti kursus persediaan di pusat-pusat persediaan dalam negara yang telah ditetapkan oleh kerajaan.


Setiap pelajar dikehendaki mencapai tahap kecemerlangan yang ditetapkan semasa di peringkat persediaan bagi melayakkan mereka meneruskan pengajian di luar negara.


Mulai tahun ini, kerajaan telah memutuskan untuk menaja pelajar lepasan SPM yang paling cemerlang mengikuti pengajian ke universiti-univeriti terkemuka di peringkat ijazah pertama di dalam dan luar negara.


"Program penajaan ini bertujuan untuk menyediakan biasiswa yang berprestij untuk pelajar-pelajar lepasan SPM yang paling cemerlang dalam melahirkan modal insan yang berkualiti untuk menjamin kesinambungan keupayaan negara pada masa akan datang," menurut kenyataan itu.


Pelajar terbaik SPM 2009 Gladys Tan, selepas menerima keputusan peperiksaan itu pada 11 Mac lepas, berkata beliau bercita-cita menjadi seorang pensyarah dalam bidang kaji hayat atau yang berkaitan dengannya.


-- BERNAMA



````````````````````


Special Committee Set Up To Study Teachers' Burden

KUALA LUMPUR, March 31 (Bernama) -- A special committee will be set up to study the burden of extra duties borne by school teachers nationwide, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said Wednesday.

Muhyiddin, who is also education minister, said the government took a serious view of the problem which it feared might affect the performance of the teachers concerned and that of the students in the long term.


The committee would determine whether the duties were an extra burden or were the responsibility of the teachers, he told reporters after meeting representatives of the National Union of the Teaching Profession (NUTP) at the Parliament building here.


Muhyiddin said the committee would be headed by Director-General of Education Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, with its members comprising representatives from several relevant organisations including the NUTP and would be given two months to submit its proposals.


The NUTP had complained, among other things, that some school teachers were shouldering an extra burden involving the curriculum, co-curriculum, classrooms and student affairs to the extent that the teaching and learning process in school was affected.


Also raised at the meeting was the issue of weekly rest days for teachers and the NUTP's support for the proposal that each student take up a sport as well as the national key result area (NKRA) to improve access to education for the people.


-- BERNAMA

Teruskan membaca..

Tuesday, March 30, 2010

Kisah Dua Ekor Katak





Pada suatu masa dahulu, ada dua ekor katak yang tinggal di negara Jepun. Seekor tinggal di sebatang longkang berhampiran bandar Osaka yang terletak di pinggir laut, sementara yang seekor lagi tinggal di sebatang anak sungai jernih yang mengalir melalui bandar Kyoto. Dalam jarak yang berjauhan itu, katak-katak ini tidak pernah mengenali antara satu sama lain, tetapi, yang anehnya, timbul pula idea dalam kepala masing-masing secara serentak – katak-katak ini berhasrat untuk melihat dunia ini sedikit. Sang katak yang tinggal di Kyoto ingin mengunjungi Osaka, manakala katak yang tinggal di Osaka pula berhasrat untuk melawat Kyoto, tempat letaknya istana maharaja Jepun.



Maka, pada suatu pagi yang indah, dalam musim bunga, kedua-dua katak itu pun memulakan perjalanan masing-masing melalui jalan yang terbentang dari Kyoto hingga ke Osaka. Seekor di satu hujung dan seekor lagi di hujung yang bertentangan. Perjalanan yang ditempuhi lebih meletihkan daripada yang dijangka kerana katak-katak ini tidak berapa tahu tentang pengembaraan. Di pertengahan jalan, di antara dua bandar itu, ada sebuah gunung yang perlu didaki. Katak-katak itu terpaksa mengambil masa yang lama melompat untuk mencapai puncaknya, tapi akhirnya sampai juga ke atas. Alangkah terkejutnya katak itu apabila terserempak dengan seekor lagi katak di hadapannya!


Katak-katak itu saling berpandangan seketika tanpa berkata apa-apa. Kemudian barulah mula berbual rancak tentang punca pertembungan itu yang berlaku jauh dari kampung halaman masing-masing. Girang rasanya hati katak itu apabila mendapat tahu rakannya juga mempunyai niat yang sama – untuk mendalami lagi tentang tanah air sendiri. Memandangkan katak-katak itu tidak perlu tergesa-gesa, maka kedua-duanya pun merehatkan badan di kawasan yang lembap lagi sejuk, dan bersetuju untuk menghilangkan penat terlebih dahulu sebelum berpisah untuk menuju ke haluan masing-masing.



“Sayangnya badan kita tidak lebih besar,” kata katak Osaka, “kalau tidak, bolehlah kita melihat kedua-dua bandar itu dari sini dan mengagak sama ada berbaloi atau tidak kita meneruskan perjalanan kita ini.”



“Oh, itu mudah diatur,” balas katak Kyoto. “Kita berdiri saja di atas kaki belakang kita dan berpaut antara satu sama lain. Kemudian, bolehlah masing-masing meninjau bandar yang hendak dituju.”



Katak Osaka begitu suka akan cadangan ini lalu terus membingkas dan meletakkan kaki hadapan di atas bahu kawannya, yang juga telah turut bangun. Kedua-duanya pun berdiri, lalu meregangkan badan sambil memegang erat antara satu sama lain supaya tidak jatuh. Katak Kyoto menghalakan hidungnya ke arah Osaka, manakala katak Osaka pula menghalakan hidungnya ke Kyoto. Tetapi yang bebalnya, katak-katak itu terlupa bahawa apabila ia berdiri, matanya yang besar itu terletak di belakang kepala. Jadi, walaupun hidungnya mungkin menghala ke arah destinasi yang hendak dituju, matanya memandang ke tempat asal perjalanannya tadi.




“Alamak!” teriak katak Osaka, “Kyoto betul-betul seperti Osaka. Sungguh tidak berbaloi perjalanan yang jauh ini. Saya hendak pulanglah!”



“Kalaulah saya tahu Osaka serupa saja dengan Kyoto, saya tak akan mengembara jauh-jauh begini,” teriak katak dari Kyoto.

Tatkala berkata demikian, ia pun melepaskan tangannya dari bahu rakannya lantas kedua-dua katak itu pun terus rebah ke atas rumput. Setelah mengucapkan selamat jalan, kedua-dua katak itu mula berangkat pulang. Sehinggalah ke akhir hayat, katak-katak itu mempercayai bahawa Osaka dan Kyoto adalah serupa sahaja, meskipun pada hakikatnya kedua-dua bandar itu begitu berbeza dari segala segi.

Penterjemah : OMNI- TERJEMAHAN






~~~~~~~~~~~~~~~~~

The Two Frogs

Once upon a time in the country of Japan there lived two frogs, one of whom made his home in a ditch near the town of Osaka, on the sea coast, while the other dwelt in a clear little stream which ran through the city of Kioto. At such a great distance apart, they had never even heard of each other; but, funnily enough, the idea came into both their heads at once that they should like to see a little of the world, and the frog who lived at Kioto wanted to visit Osaka, and the frog who lived at Osaka wished to go to Kioto, where the great Mikado had his palace.

So one fine morning in the spring they both set out along the road that led from Kioto to Osaka, one from one end and the other from the other. The journey was more tiring than they expected, for they did not know much about travelling, and half way between the two towns there arose a mountain which had to be climbed. It took them a long time and a great many hops to reach the top, but there they were at last, and what was the surprise of each to see another frog before him!

They looked at each other for a moment without speaking, and then fell into conversation, explaining the cause of their meeting so far from their homes. It was delightful to find that they both felt the same wish--to learn a little more of their native country--and as there was no sort of hurry they stretched themselves out in a cool, damp place, and agreed that they would have a good rest before they parted to go their ways.

'What a pity we are not bigger,' said the Osaka frog; 'for then we could see both towns from here, and tell if it is worth our while going on.'

'Oh, that is easily managed,' returned the Kioto frog. 'We have only got to stand up on our hind legs, and hold on to each other, and then we can each look at the town he is travelling to.'

This idea pleased the Osaka frog so much that he at once jumped up and put his front paws on the shoulders of his friend, who had risen also. There they both stood, stretching themselves as high as they could, and holding each other tightly, so that they might not fall down. The Kioto frog turned his nose towards Osaka, and the Osaka frog turned his nose towards Kioto; but the foolish things forgot that when they stood up their great eyes lay in the backs of their heads, and that though their noses might point to the places to which they wanted to go their eyes beheld the places from which they had come.

'Dear me!' cried the Osaka frog, 'Kioto is exactly like Osaka. It is certainly not worth such a long journey. I shall go home!'

'If I had had any idea that Osaka was only a copy of Kioto I should never have travelled all this way,' exclaimed the frog from Kioto, and as he spoke he took his hands from his friend's shoulders, and they both fell down on the grass. Then they took a polite farewell of each other, and set off for home again, and to the end of their lives they believed that Osaka and Kioto, which are as different to look at as two towns can be, were as like as two peas.

[Japanische Marchen.]


p/s : Fikir-fikirkanlah pengajaran di sebalik cerita ini.


Teruskan membaca..

Monday, March 29, 2010

Gaji Oh Gaji



Mencemburui gaji guru

SAYA mencemburui guru muda kerana gaji permulaan mereka sekarang berada dalam ranking ketiga selepas doktor dan jurutera awam. Dengan gaji permulaan sebanyak RM2,500 hingga RM2,700 - termasuk beberapa elaun - maka gaji pokok mereka sebenarnya mengatasi sebahagian besar pendapatan eksekutif syarikat swasta.

Kalau di pedalaman, mereka cuci kaki kerana kerajaan menyediakan rumah, televisyen katil tilam, dapur, malah khabarnya set televisyen dan 'mangkuk' Astro di bumbung! Bukan itu sahaja, guru juga ada elaun khas, dengan jumlahnya bergantung kepada tafsiran pedalaman tempat mereka mengajar.

Memang mereka bekerja keras. Tetapi, seribu satu pengumuman tentang kenaikan, elaun, kebajikan, kemuliaan, pengiktirafan dan penghormatan kepada golongan guru sepatutnya telah meletakkan profesion itu pada tahap yang sepatutnya sekarang.

Seperti kata Abraham Lincoln: ''Jangan fikir apa yang negara boleh beri kepada kita, tetapi fikirkanlah apa sumbangan yang boleh kita berikan kepada negara."

Maksud tokoh itu, jangan seperti seekor burung yang keluar pagi balik petang, sekadar mahu mengisi perut sendiri dan untuk anak-anaknya. Berfikirlah lebih daripada itu. Perjuangan lebih penting.

Jadi, apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu bersemuka dengan ahli kesatuan dan beberapa guru yang terlalu ghairah memperjuangkan nasib guru, maka saya ingin mengingatkan 'kepala-kepala' persatuan dan kesatuan ini supaya bersedia dengan fakta dan hujah yang waras dan logik atau laras senapang mungkin akan menghala ke arah kepala anda sendiri!

Dua isu besar yang selalu dibangkitkan ialah kerja perkeranian nan remeh temeh sehingga menambah beban seorang guru, dan kedua kenaikan gred atau mata gaji yang terlalu lembap oleh guru, apabila dibandingkan dengan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD).

Memang isu yang pertama selalu bermain di bibir, tetapi tidak ada kes, data atau contoh yang boleh dijadikan asas kukuh untuk Kementerian Pelajaran melakukan tindakan susulan.

Kita perlu perhalusi bukti dan fakta. Kalau dikatakan kerja berlebihan, maka kerja lebih yang bagaimana, apa dan di mana? Nyatakan bukti dan skop. Lakukan analisis keperluan atau analisis jurang profesion. Kemukakan kertas lengkap kepada pejabat Menteri Pelajaran.

Apakah berlebihan seandainya seorang guru diminta membuat plan tindakan kecemerlangan pelajar kalau pelan itu boleh membantu meningkatkan prestasi sesebuah sekolah?

Kini sudah terdapat seramai 400,000 guru yang mendidik anak-anak kita di seluruh negara. Dalam setandan, ada sebiji yang rosak. Bukan semua. Kita faham benar dengan kekecewaan guru khususnya apabila isu tentang kenaikan gaji yang lembap disuarakan.

Memang benar kenaikan sebahagian besar gaji memang lembap berbanding PTD. Seorang ibu yang sudah 25 tahun menjadi guru mungkin baru menikmati mata gaji DG48, berbanding anaknya, pegawai PTD yang baru lima tahun berkhidmat sudah menikmati tangga gaji itu.

Untunglah kalangan guru yang cepat naik pangkat, kerana cepat jugalah kenaikan tangga gaji mereka. Bagi yang di bawah Khusus Untuk Penyandang (KUP) atau mengikut tempoh perkhidmatan, maka terpaksalah menunggu sehingga beranak, bercucu dan bercicit.

Tetapi perlulah juga diingatkan bahawa bagi setiap kenaikan gaji, maka ada beban tanggungjawab yang menyusulinya.

Maksudnya, mereka ini mungkin perlu diikat dengan konsep bai'ah. Pengetua dan guru besar mungkin sudah biasa dengan konsep bai'ah, tetapi belum bagi guru.Di bawah konsep bai'ah, pengetua atau guru besar membuat perakuan dan bersetuju bahawa dalam tempoh tiga tahun perlu ada peningkatan prestasi di sekolah mereka mengajar. Jika gagal, mereka mungkin 'dipencenkan' lebih awal.

Sekarang, guru tidak mempunyai komitmen atau akujanji terhadap pencapaian prestasi. Hal ini mungkin menyebabkan mereka goyang kaki.

Memang kita faham benar akan beban kerja guru dan pada masa yang sama masyarakat menuntut guru melakukan yang terbaik untuk mendidik anak bangsa. Namun, kalau kita percaya bahawa perbuatan baik dan kerja yang ikhlas akan dibalas dengan perkara yang baik juga, maka pasti kepentingan perjuangan kita akan mengatasi habuan dunia yang sementara ini.

Utusan Malaysia



=======================


Liga lego uji kreativiti pelajar


Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Fadilah Yusof (tiga dari kanan) dan Datuk Noor Rezan Bapoo (dua dari kanan) bersama pasukan SJK (C) Davidson yang menjadi johan First Lego League Malaysia Open di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 28 Mac – Kejohanan Liga Lego FIRST (FLL) Terbuka Malaysia 2010 menjadi platform untuk pelajar mempersembahkan idea kreatif masing-masing dalam mereka cipta sebuah robot.

Pengasas For Inspiration and Recognition of Science and Technology (FIRST), Dean Kamen berkata, pertandingan bertemakan Smart Move itu menguji kebolehan pelajar menghasilkan robot yang dapat meningkatkan keberkesanan sistem pengangkutan di negara ini.

Menurut beliau, peserta dinilai melalui empat perkara utama iaitu persembahan projek, persembahan robot, reka bentuk teknikal dan program robot serta semangat kerjasama berpasukan.

Misi pertandingan ini, katanya, adalah untuk pelajar mengetahui bagaimana cara terbaik merangka laluan yang cekap, tanjakan pendakian curam, tindak balas kepada perubahan keadaan dan ujian ketahanan rempuhan bagi membantu mereka memahami fungsi sistem pengangkutan yang cekap.

“Smart Move juga memberi peluang kepada pelajar untuk memperolehi pengalaman sebenar dengan menggunakan daya imaginasi dan kreativiti dalam bidang sains dan teknologi serta merasai keseronokan menghasilkan sesuatu ciptaan baru,” jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Liga Lego FIRST 2010 di Pusat Sains Negara, di sini baru-baru ini.

Pertandingan yang dianjurkan bersama Sasbadi Sdn. Bhd. itu disertai pelajar sekolah berumur sembilan hingga 16 tahun. Sebanyak 63 pasukan mengambil bahagian dari seluruh negara dan kejohanan berlangsung dalam tempoh lapan minggu.

Kamen berkata, pertandingan itu dapat membantu pelajar meningkatkan kemahiran mereka dalam kebolehan menyelesaikan masalah, daya pemikiran kreatif, persaingan sihat, serta semangat kerjasama, kesukanan dan bermasyarakat.

Pasukan dari Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Jalan Davidson, Kuala Lumpur, muncul juara keseluruhan.

Tempat kedua dimenangi Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bintulu, Sarawak manakala tempat ketiga diraih Sekolah Menegah Jenis Kebangsaan (SMJK) Jit Sin, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

SJKC Jalan Davidson yang menggunakan nama Davidson Knights turut menjadi pemenang tempat pertama dalam kategori Persembahan Robot Terbaik.

Pertandingan itu mendapat kerjasama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Kementerian Pelajaran, Pusat Sains Negara, Microsoft, Institut Kejuruteraan dan Teknologi (IET) Malaysia, Lego Education dan Kumpulan Utusan.

Ia turut mendapat kerjasama pakar dari Pusat Penyelidikan Universiti Michigan, Amerika Syarikat serta beberapa jurutera pembangunan perisian dari syarikat Garmin dan General Motors Corporation.

FIRST merupakan sebuah organisasi berkaitan bidang sains dan teknologi telah menganjurkan Kejohanan Liga Lego FIRST (FLL) di peringkat dunia.


Utusan Malaysia




Teruskan membaca..

Pesta buku catat sejarah



Pesta buku catat sejarah


Najib Tun Razak bersama Mohd. Khair Ngadiron (kanan) dan Raslin Abu Bakar membaca buku tulisannya bertajuk Menakhoda Zaman pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 di PWTC, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 28 Mac - Hari terakhir Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010 menyaksikan dua sejarah penting terpahat dalam industri perbukuan negara.

Kedua-dua catatan sejarah itu dilakar oleh Datuk Seri Najib Tun Razak yang muncul sebagai Perdana Menteri pertama mengunjungi PBAKL selepas 29 tahun penganjurannya.

Beliau juga muncul sebagai Perdana Menteri pertama yang terlibat dalam majlis bacaan buku di negara ini.

Majlis bacaan buku itu berlangsung dalam suasana santai dan menarik perhatian lebih 100 pengunjung yang bersesak-sesak di gerai penganjur majlis iaitu Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM).

Lebih menarik, buku yang dibaca pada majlis itu ialah hasil karya Perdana Menteri sendiri iaitu Menakhoda Zaman.

Pada majlis berkenaan, Najib membacakan 23 baris ayat dalam buku tulisannya yang dipetik daripada bab lima yang bertajuk Pertarungan Minda Masa Depan.

Pada ayat ke enam, peserta majlis itu menyertai bacaan bersama-sama Perdana Menteri sebelum diakhiri dengan baris ayat: "Menyingkir kelemahan, menyahut cabaran, menggerak perubahan, membina masa depan.''

Majlis berkenaan turut disertai oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah; Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi; Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom; Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia (PNM), Datuk Raslin Abu Bakar dan Pengarah Urusan ITNM, Mohd. Khair Ngadiron.

ITNM dalam kenyataan akhbarnya berkata, konsep majlis bacaan buku merupakan aktiviti intelektual yang menjadi amalan di kebanyakan negara Barat tetapi tidak pernah dilaksanakan dalam skala formal pada mana-mana acara di negara ini.

Justeru menurut ITNM, pihaknya mengambil inisiatif itu dengan harapan ia dapat menyuntik budaya baru yang menyumbang kepada semangat membaca di kalangan rakyat.

"Selari dengan itulah buku Menakhoda Zaman dipilih sebagai pengisian program ulung bacaan buku anjuran ITNM dan PNM ini kerana penulisnya adalah pemimpin tertinggi negara sekali gus menjadi model yang paling berkesan untuk menyampaikan mesej mengamanahkan budaya membaca kepada rakyat.

"Jika seorang pemimpin dalam kapasiti waktunya yang amat terhad itu masih mahu dan masih boleh mencari waktu untuk menulis dan membaca, maka apa sangatlah kita sebagai rakyat di bawah kepimpinan beliau," menurut kenyataan itu.

Sejurus majlis bacaan buku berakhir, Perdana Menteri kemudiannya meluangkan masa kira-kira 30 minit untuk melakukan tinjauan mesra di PBAKL.

Kehadiran beliau ternyata menarik perhatian ribuan pengunjung yang tidak melepaskan peluang untuk bersalaman.

Najib juga tidak menghampakan beberapa pengunjung yang meminta beliau menurunkan autograf pada buku yang dibeli mereka walaupun difahamkan beliau masih belum sembuh sepenuhnya daripada demam.

Utusan Malaysia


========================



Tidak perlu sekolah khas pelajar bermasalah

Kerajaan tidak bercadang menubuhkan sekolah khas bagi menempatkan pelajar bermasalah sebagai langkah mengatasi kemelut disiplin membabitkan golongan itu, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurutnya, jalan penyelesaian kepada masalah disiplin pelajar tidak boleh ditangani melalui penubuhan sekolah khas, sebaliknya sokongan semua pihak untuk memainkan peranan masing-masing bagi mendidik dan menyedarkan mereka.

"Kita tidak memerlukan sekolah khas bagi menempatkan pelajar yang dibuang sekolah ekoran masalah disiplin kerana ia tidak menyelesaikan masalah untuk jangka masa panjang.

"Paling penting semua pihak terutama Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta pihak pengurusan sekolah duduk bersama berbincang cara untuk memberi kesedaran kepada mereka,'' katanya.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian semasa sesi soal jawab sempena majlis penutup Konvensyen PIBG Kebangsaan 2010 di Institut Aminuddin Baki di Genting Hinglands di sini hari ini.

Mengulas lanjut Timbalan Perdana Menteri berkata, pihaknya memandang serius masalah disiplin yang melanda pelajar sekarang walaupun jumlahnya hanya satu peratus.

Kata beliau, walaupun dari segi peratusan ia adalah kecil, tetapi jumlah sebenar pelajar yang terbabit dengan masalah disiplin kini mencecah puluhan ribu orang.

''Ini yang membimbangkan kerana jika tidak dibendung ia akan menjalar sehingga mampu menjejaskan institusi pendidikan negara. Usaha menyedarkan pelajar bukan tanggungjawab guru semata-mata, ia harus dipikul oleh semua,'' katanya.

Dalam pada itu beliau berkata, PIBG perlu berunding dengan ibu bapa sebelum membuat sebarang keputusan dalam mesyuarat bagi mengelakkan perkara berbangkit.

Menurutnya, perbincangan itu tidak semestinya secara formal tetapi yang penting mampu memberi gambaran kepada PIBG sama ada ibu bapa setuju atau tidak dengan perkara yang hendak diputuskan.

'Terdahulu dalam ucapannya Muhyiddin berkata, PIBG berperanan memberi sumbangan besar kepada sistem pendidikan negara kerana pencapaian dan kejayaan anak-anak di sekolah turut bergantung kepada ibu bapa.

Katanya PIBG ditubuhkan atas peruntukan undang-undang dan bukannya sekadar satu inisiatif atau kehendak ibu bapa.

''Soal pendidikan penting dan perlu diberi perhatian utama bukan sahaja oleh pimpinan negara tetapi ibu bapa. Pencapaian anak-anak kita di sekolah ada hubung kait dengan peranan yang disumbangkan oleh PIBG di seluruh negara,'' katanya.


Utusan Malaysia



=======================








“Can we stop thinking?”

Sometimes in our life, when we are facing difficulties, we might consult with someone. He might say to us, “Hey, You think too much. Stop thinking about that” or someone might just say, “Do not bother about it, just stop thinking too much. Relax your mind.” I should ask you now, when you are in a relax state, do you think or not? So, can you ever stop thinking?

My friend, I think thinking is a continuous process. You only stop thinking when you are not eligible anymore to think…which is when you die. Even, when you say that you are not thinking about anything, you should have thought to say those words. Even when you feel that you are thinking about nothing, ‘nothing’ is what you are thinking about.

“Do not stop thinking but think it in the right way.”

“Think about what are you thinking right now”




Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...