Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, March 6, 2010

Mengumpan Mangsa Yang Lalai







====================




SERING kita digemparkan dengan kes-kes jenayah siber membabitkan penggodam profesional yang menceroboh laman-laman web kerajaan dan bank-bank bertaraf antarabangsa.

Perbuatan itu mengakibatkan kerugian dan kerosakan, termasuk pindahan wang bernilai jutaan ringgit. Akhirnya, kes-kes berkenaan dilupakan begitu sahaja.

Kes sedemikian seakan-akan tiada kesan jangka panjang kepada sesiapa pun, sedangkan masyarakat seharusnya berasa bimbang. Semua itu boleh bermula dengan pembabitan akaun e-mel peribadi yang sering dilihat sebagai tidak mempunyai nilai.

Jarang kita mendengar laporan mengenai kecurian maklumat peribadi disiarkan media cetak dan elektronik. Isu ini mungkin kecil tetapi kesannya kepada individu amat besar kerana kecurian maklumat peribadi yang dimanipulasi ibarat kecurian maruah yang tidak dapat dikembalikan.

"Akaun peribadi kawan saya diceroboh seseorang dan ia digunakan untuk menghantar e-mel berbentuk lucah kepada teman-teman, rakan sekerja, klien-klien dan majikan kawan saya.

"Kesannya, kawan saya dibuang kerja kerana dituduh sebagai individu tidak beretika dan memalukan organisasi tempatnya bekerja," ujar Ketua Perunding Pengurusan Perkhidmatan dan Perundingan, HeiTech Managed Services, Kavitha Muthy yang turut menerima e-mel lucah tersebut.

Menurut Kavitha, penggodam tidak semestinya di kalangan mereka yang profesional dan mempunyai pengetahuan teknikal dalam teknologi maklumat. Sesiapa sahaja boleh menjadi penggodam demi melaksanakan niat jahatnya apabila terdesak.

"Hari ini, seorang kanak-kanak juga boleh menjadi penggodam kerana ia sangat mudah dilakukan. Tambahan pula, maklumat mengenai teknik menggodam begitu mudah didapati di Internet.


KESILAPAN yang kecil boleh membawa banyak perkara buruk kepada mangsa. - Gambar hiasan

"Masyarakat juga perlu tahu, jenayah siber bukan sahaja membabitkan penggodaman komputer, tetapi ia hadir dalam banyak bentuk iaitu penipuan, pencurian identiti, spam, phishing, pencurian data, spyware, malware dan sebagainya," katanya.

Jelas Kavitha, mangsa boleh terdiri daripada individu mahupun organisasi kecil dan besar. Jejak jenayah itu pula sukar dikesan malah rumit dihentikan setelah terjadi. Ia sekali gus memberikan impak negatif jangka panjang kepada mangsa.


"Penjenayah siber sering memilih laman web yang meniti populariti seperti laman web membeli belah, perbankan, serta laman-laman lain yang sering meminta data peribadi dan maklumat kewangan dengan tujuan menipu pengguna.

"Selain itu, dengan populariti diraih laman web Facebook dan Twitter, risiko untuk berlaku kecurian maklumat peribadi, gambar-gambar dan video amat tinggi apatah lagi penggunanya dilihat amat mudah mendedahkan maklumat masing-masing," katanya.

Etika siber

"Untuk mengelakkan diri menjadi mangsa, terlebih dahulu kita perlu faham apakah jenayah siber, dan bagaimana ia mampu memperdayakan kita.

"Dalam erti kata lain, seseorang itu mesti mempunyai etika siber kerana melaluinya, kita mampu meminimumkan kesannya dengan mengajar diri sendiri dan orang lain mengenai penggunaan Internet secara selamat dan bertanggungjawab," jelas Kavitha.


PENGGUNA Internet dinasihatkan agar berwaspada atau berfikir dahulu sebelum mendedahkan maklumat peribadi di ruang maya.

Menurut Kavitha, setiap pengguna Internet mesti melaksanakan etika siber yang baik termasuk memahami risiko perlakuan tidak bertanggungjawab dan mempelajari kaedah melindungi diri sendiri dan pengguna lain daripada terjebak.

"Kita sering melihat permasalahan akibat jenayah siber yang dilakukan individu tertentu yang paling kita percayai.

"Kepercayaan hanya boleh wujud melalui perkahwinan, politik, perniagaan dan persahabatan tetapi tidak melalui Internet. Pastikan sumber yang diperolehi disiasat dan disahkan sebelum kita memberi apa-apa maklumat," tegasnya.

Selain itu katanya, pengguna juga perlu melabur untuk membeli program antivirus yang baik, mengemas kini kata laluan, belajar untuk membuat kata laluan yang selamat serta tidak mendedahkan maklumat peribadi kepada individu tidak dikenali serta meletakkan firewall.

"Pilihan perisian keselamatan terlalu banyak di pasaran tetapi itu tidak menghapuskan risiko digodam. Seperti produk-produk pengguna lain, perisian antivirus ada yang baik, sederhana dan kurang bagus.

"Pengguna mesti bijak memilih sesuatu produk daripada pelbagai penyedia program sama ada dikenali, kurang dikenali atau baru dalam pasaran mengikut keperluan masing-masing," katanya.


KAVITHA mengajak orang ramai memahami jenayah siber dan mengajar diri serta orang lain tentang penggunaan Internet yang selamat dan bertanggungjawab.


Tambahnya, program antivirus sahaja tidak cukup kerana pengguna mesti meletakkan keselamatan pada satu tahap lebih tinggi, iaitu dengan meletakkan firewall, perlindungan identiti dan sebagainya.

"Keselamatan siber bermula dari rumah dan kesedaran itu mengikut kita ke mana-mana sahaja termasuk di tempat kerja. Ia adalah tanggungjawab setiap orang yang menyentuh papan kekunci," katanya.

Laporan kes

Menurut CyberSecurity Malaysia, sebanyak 4,000 kes jenayah siber dilaporkan di Malaysia sejak dua tahun lalu.

Pada 23 Februari lalu, ZDNet Asia pula melaporkan 75 peratus responden di rantau ini mengatakan sistem mereka diceroboh penjenayah siber pada tahun 2009.

Ia didahului oleh New Zealand dengan 100 peratus responden dimengaku diceroboh, diikuti Australia (82 peratus), Jepun (76 peratus), Hong Kong (75 peratus), Singapura (66 peratus) dan Malaysia (50 peratus), berdasarkan kes yang dilaporkan.

Dalam pada itu, maklumat terkini melalui MyCert.org.my, orang ramai diminta berwaspada dengan kemungkinan penggodam memuat turun dan memasang perisian yang tidak sah kepada sistem pengguna yang menggunakan Adobe Download Manager.

Ia dilakukan dengan menipu pengguna supaya mengikut tautan tertentu atau melawat laman web 'jahat'. Majoriti perisian Adobe Acrobat dan Adobe Reader terdedah kepada risiko berkenaan.

Statistik mengenai jenayah siber serta maklumat terkini berkaitan isu keselamatan siber boleh dilihat melalui laman web MyCert.org.my.

Kosmo!






Teruskan membaca..

Thursday, March 4, 2010

Kemahiran guru





Kemahiran guru

SANTAPAN MINDA Oleh DR. ISMAIL ZAIN (drismailzain@yahoo.com)

“JIKA hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka

Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.”

(Usman Awang, 1979)

Demikianlah sebahagian daripada kata-kata puitis nukilan Datuk Dr. Usman Awang yang menggambarkan betapa pentingnya peranan guru sebagai pembina modal insan cemerlang sejak zaman berzaman. Jika dilihat pada perkataan guru ianya tidaklah sebegitu ”glamour” jika dibandingkan dengan perkataan lain seperti penolong pengarah, doktor, pengurus dan sebagainya.

Manakala persepsi masyarakat terhadap profesion perguruan pula membayangkan tentang ruang cuti yang banyak, masa kerja yang terhad, bidang tugas yang mudah serta hasil pulangan yang terjamin.

Mungkin inilah agaknya permohonan untuk menjadi guru berlipat kali ganda banyaknya setiap tahun termasuk mereka yang sudah mendapat kerja tetapi sanggup mengorbankan pekerjaan mereka walaupun sudah beroleh pendapatan yang agak lumayan.

Mereka menarik nafas lega apabila permohonan untuk mengikuti kursus perguruan diluluskan.

Biar apa sahaja persepsi orang terhadap profesion perguruan tetapi sebagai seorang guru tugas dan tanggungjawab adalah terletak kepada kemahiran mendidik anak-anak. Biar setinggi mana ijazah yang dimiliki tetapi jika seseorang guru tidak memiliki kemahiran yang sewajarnya maka perkataan seperti ”pengajaran cikgu membosankan” ”cikgu ajar tak seronok” akan keluar dari mulut murid-murid yang mungkin memberi gambaran bahawa pengajaran guru tersebut tidak berkualiti bukan hanya dari aspek isi pengajaran atau perancangan tetapi dari aspek strategi sistem penyampaian.

Bagi menangani masalah ini seseorang guru terutamanya bagi mereka yang baru dalam bidang profesion perguruan ini harus mempunyai beberapa kemahiran sebagai nilai tambah dalam proses wewujudkan pengajaran yang berkesan. Dick & Reiser, (1990) pernah mendefinisikan pengajaran berkesan iaitu selain daripada kemampuan menerapkan pengetahuan, kemahiran dan sikap, guru juga harus mampu mewujudkan keseronokan belajar di kalangan murid.

Di antara langkah yang mampu membentuk kemahiran strategi penyampaian dalam mewujudkan suasa pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan ialah seperti berikut:

a. Mengenali & menjiwai ciri-ciri diri murid: Sebagai ibu atau bapa kepada murid-murid di sekolah, guru bukan sekadar mengenali nama sahaja tetapi harus menjiwai mereka. Ini bermaksud guru seharusnya memahami kehendak, tabiat, sikap, tingkahlaku yang merangkumi aspek kekuatan dan kelemahan muridnya mengikut tahap umur masing-masing. Proses ini seharusnya berlaku apabila seseorang guru itu mula melangkah ke bilik darjah pada hari pertama dan dilakukan secara santai melalui proses interaksi 2 hala.

b. Kreatif & inovatif: Memang mudah untuk mengajar iaitu hanya memerlukan sukatan pelajaran, rancangan pelajaran serta bahan pengajaran. Walau bagaimanpun adalah agak sukar untuk menyampaikan pengajaran agar ianya dapat difahami dan tidak menjemukan. Oleh itu guru harus kreatif dan inovatif dalam penyampaiannya. Seperti juga sebagai seorang pelakon guru harus bijak memainkan peranannya dalam pelbagai situasi untuk menarik minat murid ke arah penumpuan pembelajaran. Guru yang kreatif dapat mengintegrasikan pelbagai bahan, kaedah dan teknik dalam penyampaiannya. Penghasilan, penciptaan dan pengubahsuaian bahan serta corak pembelajaran menjadikan ianya lebih inovatif serta mampu melibatkan diri murid-murid dalam sesuatu aktiviti pembelajaran.

c. Kecindan: Seseorang guru tidak semestinya garang dan tidak pula terlalu lembut dengan murid-muridnya tetapi apa yang disukai oleh pelajar ialah guru yang mempunyai unsur kecindan dalam penyampaian. Unsur kecindan ialah kata-kata atau perlakuan yang berunsur jenaka yang tidak keterlaluan bertujuan untuk menimbulkan rasa seronok serta menghilangkan tekanan sewaktu berlakunya sesi pengajaran dan pembelajaran.

Seorang guru yang berkesan ialah mereka yang disegani dan dihormati oleh murid. Manakala prestasi guru yang cemerlang pula bukan hanya terletak kepada nama pangkat atau jawatan tetapi mereka yang mampu membuat penyampaian yang menarik, kreatif dan inovatif serta mampu memberi pemahaman sepenuhnya kepada murid dengan penuh bertanggungjawab.


Sumber : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0128&pub=DuniaPendidikan&sec=Kaunseling&pg=ka_01.htm





Teruskan membaca..

Wednesday, March 3, 2010

Guru wajib ke luar bandar


TIMBALAN Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin diwawancara oleh Suhaimi Sulaiman pada program Temubual Eksklusif Bersama Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin di Agenda Awani, rancangan terbitan Astro, di Kuala Lumpur, malam tadi. - Foto Nik Rosli Ishak.

  • Tempoh tugas tiga hingga lima tahun tempoh perkhidmatan
  • Cikgu baru mesti mengajar di pedalaman
KUALA LUMPUR: Guru akan diwajibkan bertugas di pedalaman dan luar bandar antara tiga hingga lima tahun dalam tempoh perkhidmatan sebagai salah satu langkah mengatasi kekurangan tenaga pengajar di kawasan itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin

Timbalan Perdana Menteri berkata, Kementerian Pelajaran juga akan mewajibkan guru baru mengajar di pedalaman, sekali gus mengelakkan sistem pendidikan negara berada dalam kepincangan berikutan keengganan guru bertugas di kawasan berkenaan.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, sebagai penggalak, mereka akan diberikan ganjaran yang diharap dapat mengatasi masalah kekurangan guru di luar bandar dan pedalaman yang sedang dialami sektor pendidikan ketika ini.

"Ketika ini elaun maksimum RM1,500 diterima oleh guru yang mengajar di kawasan pedalaman. Kementerian akan memikirkan bentuk imbuhan baru untuk mereka.

"Contohnya, dalam tempoh 30 tahun berkhidmat, guru perlu pergi ke pedalaman dan begitu juga guru baru. Kerajaan akan memikirkan dorongan dalam bentuk baru untuk menggalakkan guru ke pedalaman," katanya ketika ditemuramah dalam program temubual Agenda Awani, rancangan terbitan Astro, di sini malam tadi.

Muhyiddin juga berkata, sudah tiba masanya guru mengubah corak pemikiran dengan menganggap mereka adalah golongan yang bertanggungjawab menggalas tugas mendidik anak bangsa.

"Mengubah minda guru untuk menggalakkan mereka berkhidmat di kawasan yang jauh dari bandar adalah satu cabaran dan kekangan kepada kementerian ketika ini," katanya.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan mensasarkan 87 peratus kanak-kanak memulakan sesi prasekolah atau kelas tadika seawal usia empat hingga enam tahun.

"Ketika ini jumlah kanak-kanak yang memasuki prasekolah ialah 67 peratus dan kementerian akan memastikan jumlah itu meningkat bagi melahirkan generasi pelapis yang berkualiti.

"Kita sangat menggalakkan pihak swasta untuk turut sama dengan kerajaan menyediakan pendidikan awal kepada kanak-kanak. Kerajaan akan memberi imbuhan dan ganjaran kepada pihak swasta yang menyediakan kemudahan bilik darjah bagi tujuan prasekolah," katanya.

Beliau juga berkata, kementerian akan melaksanakan transformasi kurikulum sekolah yang menekankan aspek penerokaan ilmu secara mendalam melalui pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan tidak hanya berorientasikan peperiksaan semata-mata.

"Kita dapat lihat masalah berat badan berlebihan atau obesiti semakin ramai di kalangan murid. Dengan menekankan pentingnya sukan, saya berharap ia sedikit sebanyak mengelakkan masalah itu berlaku di kalangan anak kita," katanya.

Berita Harian


Teruskan membaca..

Persediaan perancangan







Persediaan perancangan


SEBAGAI seorang guru terlatih anda tidak terlepas daripada membuat perancangan yang komprehensif sebagai persediaan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Anggapan yang mengatakan perancangan ini hanya dilakukan ketika berkursus di institusi perguruan sahaja adalah salah. Walau bagaimanpun formatnya bergantung kepada budaya kerja di setiap sekolah.



Perancangan meliputi aspek kurikulum dan kokurikulum untuk murid. Aspek pentadbiran juga termasuk dalam senarai tugas guru selain meningkatkan profesionalisme masing-masing melalui penyelidikan dan inovasi.



Seseorang guru yang dipertanggungjawabkan untuk mengajar dalam sesuatu mata pelajaran haruslah membuat persiapan yang rapi untuk dijadikan sebagai rancangan semester, mingguan dan harian. Perkara ini dititikberatkan kerana pada asasnya fungsi sesuatu pengajaran itu adalah untuk menyampaikan ilmu dan kemahiran secara efektif serta menyeronokkan sehingga berlakunya suatu perubahan diri murid-murid tersebut.




Oleh itu perkara pokok yang seharusnya guru berfikir ketika membuat perancangan ialah seperti berikut:



• Hasilan pembelajaran: Hasilan pembelajaran ialah bentuk perubahan yang dikehendaki dalam sesuatu pengajaran sama ada perubahan dari segi ilmu, kemahiran yang dijelmakan melalui tingkah laku atau minda murid-murid. Penentuan ini dapat menjadikan pengajaran guru lebih berfokus, menepati masa serta memudahkan guru memilih bahan pengajaran yang bersesuaian dengan pengajaran.



• Strategi pengajaran: Strategi pengajaran meliputi pendekatan, teknik dan kaedah penyampaian. Pemilihan ini ada kaitannya dengan gaya belajar (learning styles) murid-murid tersebut. Setiap kelas mempunyai murid yang berlainan gaya belajar. Murid yang bercirikan visual lebih berminat pada gambar, objek, video, bahan 3 dimensi (3D) dan sebagainya yang dapat dilihat untuk memenuhai keperluan mereka ketika belajar. Murid-murid yang peka kepada pendengaran (auditory) berminat bahan pengajaran yang mempuyai bunyi seperti muzik dan kesan bunyi-bunyian. Satu kelompok lagi lebih berminat terhadap pengajaran yang melibatkan aktiviti pergerakan (kinesthetic).



• Pemilihan media pengajaran: Media pengajaran meliputi segala bentuk sumber lama atau baru yang boleh digunakan dalam bilik darjah sama ada sumber maujud iaitu bahan sebenar, model, bahan 2 atau 3 dimensi, gambar, transparensi, audio, video, Internet atau perisian multimedia berbantukan komputer. Pemilihan harus dilihat dari segi kesesuiannya untuk menepati hasilan pembelajaran, kos efektif serta praktikaliti penggunaan perkakasan dan perisiannya. Model ASSURE oleh Robert Hienich yang dan rakan-rakan (Smaldino S.E et al., 2005) yang dipelajari ketika berkursus boleh dijadikan panduan dalam proses pemilihan media pengajaran.



• Kreativiti & inovasi: Kejayaan sesuatu pengajaran banyak bergantung kepada sejauh mana kreativiti dan inovasi yang dilakukan terhadap perancangan pengajaran tersebut agar ia mudah difahami oleh murid-murid, menyeronokkan serta mampu menyuntik minat dan motivasi murid untuk mempelajarinya. Kreativiti dan inovasi harus dilakukan secara berterusan. Ia memerlukan seseorang guru itu berfikir, menganalisis dan berani mencuba sesuatu yang baru untuk menghasilkan sesuatu yang asli serta mampu meningkatkan kualiti P&P.



Perkara pokok yang diperbincangkan mampu memberi kesedaran serta panduan ke arah merancangan pengajaran yang sepenuhnya. Perlu ada satu kerelaan ke arah pengorbanan diri untuk masa depan anak-anak bangsa mencapai ilmu dan pengetahuan dalam proses membina modal insan yang cemerlang dan gemilang. Oleh itu janganlah jadikan tugas anda dalam proses pengajaran ini hanya sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Sebaliknya ia harus dilakukan secara ikhlas, bertanggungjawab serta komited dalam sebarang tindakan yang dilakukan.


Sumber : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0120&pub=DuniaPendidikan&sec=Kaunseling&pg=ka_01.htm







Teruskan membaca..

Tuesday, March 2, 2010

Renungkan.......

"Barangsiapa membawa berita tentang orang lain kepadamu, maka dia akan membawa berita tentang dirimu kepada orang lain."



Berbahagialah sekarang

bukan esok

tapi

hari ini

esok

akan merekah

bunga yang harum

baunya mengusir

segala kesedihan

dan

menjadi

penghibur hati.



Takdir-Opick feat Melly Goeslow




Dihempas gelombang
Dilemparkan angin
Terkisah ku bersedih ku bahagia

Di indah dunia
Yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana-Nya
Semua berjalan dalam kehendak-Nya
Nafas hidup cinta dan segalanya


Dan tertakdir menjalani segala
Kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Dan tertakdir menjalani segala
Kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Bila mungkin ada luka
Coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa
Coba bersabarlah


Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti
Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati merindukan Dia

Karena hanya dengan-Nya hati tenang
Damai jiwa dan raga





spacer
Teruskan membaca..

Kegagalan merancang punca krisis air

Kegagalan merancang punca krisis air

Piarapakaran Subramaniam


Iklim yang panas sekarrang telah menyebabkan beberapa empangan hampir berada di tahap kritikal. Walaupun, perubahan iklim akan sentiasa mengubah corak taburan hujan, kita perlu bersedia.

Beberapa tahun yang lalu, kami telah menasihati syarikat air untuk melaksanakan pelan kecemasan mereka. Ini adalah bagi memastikan pengguna memberikan respon yang sewajarnya disamping membantu syarikat air mengkoordinasi jika situasi sebenar berlaku. Sehingga kini, kita masih melihat tindakan pada waktu kecemasan sahaja.

Jika kita ingin memerangi kekurangan air, apakah yang patut kita lakukan?

(i) Lindungi semua kawasan tadahan air dan kawasan yang berpotensi. Jika kita merancang melepaskan bahan toksik kepada sungai, kita tidak boleh mengubahnya walaupun semasa kecemasan. Ini bermaksud, perancangan jangka masa panjang adalah penting. Perancangan ekonomi dan guna-tanah menjadi lebih penting, perkara ini adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri melalui kerajaan tempatan.

(ii) Latihan catuan air perlu dilakukan secara berperingkat kepada semua lapisan pengguna. Ini akan membantu menyepadukan penyaluran maklumat, halangan komunikasi dan kesediaan pengguna. Semasa krisis, tindakan catuan secara tiba-tiba akan menyebabkan huru-hara dan ketidaksenangan. Berdasarkan kajian kami, pengguna di Melaka akan melalui trauma apabila bekalan air mula menitik. Ini adalah berikutan masalah kemarau teruk di Melaka beberapa tahun dahulu.. kejadian sebegini mesti dielakkan.

(iii) Saluran air terawat di antara jaringan paip yang berlainan. Jaringan paip yang tidak disepadukan bukanlah penyelesaian yang baik. Ini juga berkait rapat dengan perancangan loji perawatan air. Loji-loji ini tidak sepatutnya perfungsi pada kapasisti maksima, kerana kapasiti tambahan ini sepatutnya dijadikan sebagai simpanan untuk menampung perubahan mendadak semasa krisis.

(iv) Air Tidak Terhasil (Non-Revenue Water-NRW) secara puratanya adalah 37 peratus bagi tahun 2008. Tambahan pula, berlaku pertambahan penggunaan air bagi sektor bukan domestik sebanyak 6 peratus di antara 2007 dan 2008. Walaupun, penggunaan air domestik masih tinggi, permintaan meningkat daripad sektor industri terpaksa ditampung. Pengurangan NRW patut dijadikan Penunjuk Prestasi Utama bagi syarikat air dan dan penguatkuasa.

(v) Pengurangan pembaziran air terawat juga merupakan komponen utama. Peralatan penjimatan air seperti pili tekanan rendah dan tangki simbah dua aliran (dual flush) adalah di antara penyelesaian yang boleh diguna pakai. Tambahan pula, penggunaan semula air kelabu (grey water – air sisa selepas mencuci sayuran atau pakaian) boleh mengurangkan penggunaan air terawat untuk menyimbah tandas atau proses pembersihan asas yang lain.

(vi) Pihak industri perlu memainkan peranan yang penting dalam menggunakan teknologi hijau untuk menggunakan semula dan kitar semula air. Ini akan membantu industri mengurangkan bil air serta meningkatkan pencapaian mereka supaya lebih mesra alam. Pihak inidustri dapat melakukan demikian melalui geran-geran teknologi hijau yang disediakan oleh Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

(vii) Penggunaan air empangan hidroelektrik sebagai satu sumber air bagi untuk tujuan pengairan dan perawatan air minuman. Sebenarnya, air pada dasar empangan tidak sesuai untuk perawatan. Apabila empangan mula dibanjiri air, kualiti air pada dasar empangan akan menjadi teruk disebabkan kandungan nutrien yang tinggi. Proses pengudaraan (aeration) merupakan satukaedah yang baik untuk meningkatkan kualiti air. Proses ini membantu mengawal kos perawatan.


Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM) berpendapat krisis air kini adalah disebabkan kegagalan untuk merancang.

Kejadian sebegini boleh dikurangkan atau di kawal jika tindakan-tindakan yang dinyatakan di atas dapat dilaksanakan.

Malaysia kini melangkah menjadi negara maju, adalah penting untuk memastikan perkhidmatan air diberikan pada tahap yang memuaskan supaya kehidupan harian kita berterusan.


Penulis adalah Setiausaha Agung, Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM)

malaysiakini

Teruskan membaca..

Pembaziran guru di SM Teknik


Guru Pekan Feb 21



Anugerah guru cemerlang menjadi idaman semua guru untuk memberi khidmat kepada pelajar. Anugerah ini memboleh guru meningkat dengan cepat dalam kenaikan tangga gaji.



Apabila penstrukturan semula sekolah menengah teknik menjadi sekolah menengah vokasional, maka guru-guru cemerlang dalam bidang kejuruteraan mekanikal, elektrik dan awam yang berada di sekolah menengah vokasional perlu dipindahkan ke sekolah menengah teknik yang mempunyai kursus berkenaan.



Tetapi malangnya perkara ini tidak berlaku, kerana kelemahan pemantauan dari pegawai di Putrajaya. Ini menyebabkan mereke tidak ditukarkan ke sekolah menengah teknik yang memerlukan kepakaran mereka. Perkara ini menyebabkan negara kerugian kepakaran mereka.



Penukaran sekolah menengah teknik ke sekolah menengah vokasional juga menyebabkan berlaku lebihan guru yang ketara di sekolah menengah vokasional. Misalnya jika sebelum ini ada 18 kelas kursus teknikal di sekolah menengah teknik, tetapi apabila menjadi sekolah menengah vokasional, maka sekolah berkenaan akan ada lebihan lima guru bagi setiap matapelajaran berikut - iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, pendidikan Islam, sejarah, matematik, matematik tambahan, fizik, Kimia, Lukisan Kejuruteraan dan matapelajaran Kejuruteraan.



Mengapa lebihan guru ini tidak dikeluar dan dihantar ke sekolah menengah harian yang amat kekurangan guru. Bayangkan jika sebuah sekolah menengah teknik yang mempunyai lebihan 30 guru, berapa banyak wang negara dapat dijimatkan jika guru ini digunakan sepenuhnya di sekolah biasa untuk menggantikan guru sandaran (GSTT).



Kalau kita menyemak betul-betul jadual waktu mengajar guru di sekolah menengah vokasional, rata-rata guru mengajar kurang daripada 10 waktu seminggu kerana lebihan guru yang amat banyak. Manakala Guru Kanan hanya mengajar lima waktu seminggu. Berapa banyak wang negara dibazirkan.



Perkara ini perlu diberi perhatian segera kerana dalam keadaan kewangan negara yang memerlukan perbelanjaan berhemah dan langkah berjimat di laksanakan sepenuhnya. Pihak pengurusan kementerian dan nazir perhatikan betul-betul perkara ini.

malaysiakini
Teruskan membaca..

Monday, March 1, 2010

Jambatan atas Langit - - The Langkawi Sky Bridge




malaysia sky bridge 01 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

It’s not a bridge to the sky, but it’s not far from the idea! The Langkawi sky-bridge in Malaysia is suspended at 700 metres above sea level and spans 125 across the mountains, offering magnificent views of the Andaman Sea and Thailand’s Tarutao Island. It’s set apart from other bridges by its curves that provide different perspectives of the landscapes. Here’s one of the most spectacular bridges in the world that delivers quite a pump of adrenaline.

malaysia sky bridge 02 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 03 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge



malaysia sky bridge 06 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 07 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 08 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 09 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 10 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 11 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 13 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge

malaysia sky bridge 14 Jambatan atas Langit  The Langkawi Sky   Bridge


Teruskan membaca..

Kostum Singa

Kostum singa Master Lim

Bermula dengan membaiki kepala singa yang rosak, hari ini Master Lim berjaya mencipta kostum kepala singanya sendiri. Lengan yang cedera dan berparut akibat terkena rangka rotan sudah sebati dengan dirinya.




WALAUPUN ruang atas bangunan yang agak usang itu sejuk dengan putaran angin kipas, tetapi Lim Meng Kok, 63, tetap berpeluh. Memakai baju tanpa lengan dan berseluar pendek, Meng Kok cukup berhati-hati ketika melukis corak-corak yang sukar pada kostum kepala singa. Saiz kostum kepala singa yang diukirnya itu hampir menutup separuh daripada badan Meng Kok.

Biarpun Meng Kok atau lebih dikenali dengan panggilan Master Lim berpengalaman luas dalam mencipta kostum kepala singa hampir tiga dekad, namun pengasas kelab Meng Kok Lion Dance Association itu seorang yang teliti. Mengapa?

"Jika tidak berhati-hati, lukisan di kepala singa akan comot. Sebelum melukis corak, kepala singa perlu dibentuk dengan rotan mengikut lengkung rim aluminium.

"Jika salah melengkung rotan, kepala singa gagal dibentuk dengan cantik. Kepala singa nampak cacat dan tidak sempurna.

"Semasa melengkung rotan juga perlu berhati-hati. Jika tersilap langkah, rotan yang dilengkung akan tercabut dan melibas tangan atau muka sehingga boleh mencederakan si pembuat," katanya yang sehingga kini masih tercedera terkena rotan semasa membuat kostum kepala tarian singa.

Master Lim merupakan sifu generasi pertama melatih penari-penari tarian singa di Meng Kok Lion Dance Association.


SELAIN pakar membuat kepala singa, Master Lim merupakan sifu generasi pertama melatih penari-penari tarian singa di Meng Kok Lion Dance Association.


Dahulu, pembuatan kostum kepala tarian singa dilakukan mengikut adat, sebaliknya pada hari ini ukirannya lebih bersifat moden.

"Dulu kostum kepala tarian singa cuma menggunakan beberapa warna sahaja tetapi sekarang pelbagai warna digunakan mengikut permintaan pelanggan. Antaranya warna merah, kuning, hijau dan biru," kata Master Lim ketika ditemui di tempat pembuatan kostum singanya di Alam Jaya Cheras, Kuala Lumpur.

Master Lim yang berasal dari Cheras, Kuala Lumpur memberitahu, permintaan kostum kepala tarian singa bertambah pada sambutan Tahun Baru Cina.

Sehubungan itu, beliau perlu pantas menyiapkan kepala tarian singa. Paling cepat, Master Lim dapat menyiapkan kostum tersebut dalam masa tujuh hari. Jika pelanggan mahu kepala singa yang dipenuhi kepala naga, ekor ikan, kelawar, burung phoenix dan bola naga, Master Lim memerlukan masa sebulan untuk menyiapkannya.

Hiasan rumah

"Kos pembuatannya juga agak mahal, satu set ia boleh mencecah sehingga RM5,000.

"Dalam seni pembuatan kepala singa, sebenarnya ia bukan sahaja digunakan untuk tarian.

"Kepala singa juga digunakan untuk perhiasan kedai atau rumah dengan tujuan-tujuan tertentu. Biasanya ia lebih rumit kerana dilengkapi dengan pelbagai bentuk haiwan lain yang lebih kecil di atas kepala singa," kata Master Lim.

Sebagai contoh, kepala naga disatukan dengan ekor ikan, manakala pada sebelah kiri dan kanan kepala singa dihiasi dengan burung pheonix.


PROSES pembuatan kostum kepala singa agak rumit dan memerlukan kepakaran.


"Di bahagian belakang kepala singa akan diletakkan lima ekor kelawar yang mengelilingi sebuah pintu manakala di atas mata kepala singa dipasangkan bebola naga kecil," terang Master Lim.

Katanya, bentuk-bentuk haiwan dan objek di sekeliling kepala singa untuk hiasan itu membawa maksud tertentu contohnya kelawar yang mengelilingi pintu membawa maksud tuan rumah atau pemilik kedai akan dilimpahi rezeki.

Berbeza dengan kostum kepala singa untuk tarian, pembuatannya ringkas dan harganya lebih murah. Ia dijual dari RM1,800.

Fasih bertutur dalam bahasa Melayu, Master Lim memberitahu, terdapat perbezaan saiz kostum kepala singa untuk tarian.

Penari tarian singa bukan saja terdiri daripada golongan dewasa, bahkan remaja dan kanak-kanak. Sehubungan itu, sudah tentu saiz badan mereka juga berbeza-beza.

"Saiznya bermula dari satu hingga lapan. Saiz satu dimiliki oleh orang dewasa yang memiliki saiz badan yang besar, manakala saiz lapan untuk kanak-kanak.

"Kepala singa juga terbahagi kepada dua jenis iaitu Fu San (mulut besar) dan He san (mulut muncung seperti itik)," kata Master Lim yang mempunyai 40 orang anak buah.

Walaupun saiz kepala singa berbeza-beza, tetapi panjang ekor kostum singa tetap sama iaitu dua meter.

Bagaimanapun, ada juga pelanggan yang mahu panjang ekor singa tiga meter.

Jika ditambah dengan kepala singa, panjang kostum singa boleh mencecah sehingga empat meter.

Menurut catatan sejarah, singa dianggap sebagai pelindung dalam kebanyakan kepercayaan masyarakat Asia terutamanya mereka yang berketurunan Cina. Tarian singa menjadi satu budaya di China, Taiwan, Jepun, Korea, Thailand, dan Vietnam.

Setiap negara mempunyai corak dan tarian yang berbeza-beza. Tarian singa dipercayai sebahagian daripada warisan masyarakat Cina kerana sejarahnya bermula lebih 1,000 tahun lalu. Dua tarian singa yang popular ialah tarian singa utara dan tarian singa selatan.

Tarian singa utara berasal dari bahagian utara China yang menggunakan tarian sebagai hiburan diraja. Kostum singa terdiri daripada warna merah, jingga dan kuning (warna hijau bagi kostum singa betina).


RANGKA kepala singa diperbuat daripada rotan.


Tarian singa utara lebih banyak melakukan pergerakan akrobatik dan bertujuan hiburan. Tarian singa selatan lebih membawa perlambangan alam sekitar.

Tariannya dipersembahkan sebagai istiadat upacara membuang semangat jahat dan meminta tuah.

Tarian singa selatan menggunakan pelbagai warna dan kepala kostum mempunyai mata yang lebih besar daripada singa utara. Ia juga mempunyai cermin dan sebatang tanduk di kepalanya.

"Sebab itulah pada musim perayaan Tahun Baru Cina setiap rumah akan mengadakan tarian singa.

"Bermula pada hari pertama raya sehinggalah hari ke-15 tahun baru Cina, permintaan dan jadual persembahan tarian singa cukup padat.

"Dahulu mercun lebih banyak digunakan, jadi permintaan tarian singa agak kurang. Tetapi selepas kerajaan mengharamkan mercun, tarian singa mula mendapat sambutan," kata Master Lim bahawa Tahun Baru Cina disambut selama 15 hari oleh masyarakat Cina.

Sementara itu, sifu generasi kedua kelab Meng Kok Lion Dance Association Lawrence Ng, 38, memberitahu, sudah 15 tahun beliau tidak menyambut Tahun baru Cina kerana mengabdikan diri pada kelab itu.

"Macam mana nak sambut tahun baru jika pada hari raya pertama seawal pukul 8 pagi lagi sudah buat pertunjukan hingga pukul 5 petang.

"Dalam sehari kadangkala kami kena buat persembahan di 12 buah rumah. Kebiasaannya, pada hari raya pertama hingga hari raya keempat, tarian singa dilakukan di rumah-rumah pelanggan, manakala pada hari kelima hingga ke-15, persembahan tarian singa dianjurkan oleh syarikat-syarikat swasta," kata Lawrence yang berasal dari Taman Melawati, Kuala Lumpur itu.

Ekspresi singa


BAGI tarian singa akrobatik, penari di bahagian belakang adalah penggerak utamanya.


Menurut bapa kepada dua orang anak itu, disebabkan terlalu banyak permintaan persembahan tarian singa, kostum singa hanya bertahan untuk dua tahun sahaja. Kostum singa yang tidak boleh dibaiki akan diganti dengan kostum baru.

Kelab Meng Kok ditubuhkan oleh Master Lim pada 1987. Sehingga kini kelab tarian singa itu sudah menyertai pertunjukan dan pertandingan di merata-rata tempat.

Persembahan tarian singa Kelab Meng Kok biasanya mengambil masa selama 15 minit pada harga RM1,000. Harga tersebut tidak tetap kerana jika permintaan tarian melebihi masa dan menggunakan pelbagai lagu serta rentak, harganya boleh mencecah sehingga RM3,000.

"Tarian singa melibatkan dua orang penari. Dua ekor singa terlibat dalam persembahan. Penarinya seramai empat orang. Selain itu, persembahan juga melibatkan seorang pemain gendang, dua atau empat orang pemain simbal dan seorang pemain gong.

"Tarian singa terbahagi kepada dua jenis iaitu akrobatik dan tradisional. Bagi tarian akrobatik, penggerak utamanya adalah pemain di belakang yang memerlukannya melompat dan berputar.

"Bagi tarian singa tradisional, pemain yang memegang kepala singa lebih sukar. Singa perlu menunjukkan pelbagai ekspresi muka. Penarinya juga perlu mempunyai stamina yang tinggi untuk mengangkat kepala singa yang beratnya mencecah tujuh kilogram (kg)," kata Lawrence.

Tambahnya, muzik dalam tarian singa juga pelbagai bergantung kepada ekspresi muka singa. Apabila singa marah, muziknya lain dan apabila singa gembira muziknya berubah.

Muzik kata Lawrence, memainkan peranan yang penting dalam tarian singa. Terdapat banyak tenaga ying dalam muzik singa kerana ia dipercayai mampu mengusir makhluk halus.

Bagi gong dan simbal yang diperbuat daripada tembaga, ia dikatakan boleh menukarkan qi negatif kepada qi positif.

Bagi sifu generasi ketiga kelab Meng Kok, Kau Wei Chin, 28, beliau berharap kelab Meng Kok terus kukuh pada masa akan datang.

"Master Lim bersusah payah menubuhkan kelab ini dengan pengalaman yang tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.

"Beliau gigih mendapatkan ilmu mengenai tarian singa daripada lima orang sifu sejak umurnya tujuh tahun. Sebaliknya, dalam pembuatan kostum singa, Master Lim tidak memperoleh ilmu daripada sifu-sifu itu. Pengalaman membaiki kostum yang rosak banyak membantunya.

"Dari situ, beliau mendapat idea untuk membuat kostum singanya sendiri," cerita Wei Chin yang juga menantu kepada Master Lim.

Teruskan membaca..

Ni apa.........








RV -Rumah Basikal hanya di China

kc1 RV    Rumah Basikal hanya di China

Biasanya RV dibawa untuk melancong, tapi kalau di China RV ni dah jadi macam rumah , paling bestnya ia dibawa dengan basikal. Rv ni muat untuk sorang aje ( buat toilet ok juga).

kc1

kc1



Teruskan membaca..

Sunday, February 28, 2010

Melahirkan Generasi Unggul, Terbilang, dan Gemilang.


[kejayaan_t2.jpg]


Sekolah pondok moden





SEWAKTU di sekolah rendah, Mohd. Zulfiqar Abas sama seperti pelajar seusianya sering cuai dalam menunaikan kewajipan solat lima waktu yang difardukan ke atas umat Islam.

Meskipun telah diberitahu dan dididik oleh ibu bapa mengenai kepentingan mengerjakan solat, perkara itu dianggap seperti masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Namun, semua tabiat buruk itu berjaya diubah sejak Zulfiqar melanjutkan pelajaran ke sebuah sekolah menengah aliran agama di Maahad At-Taufiqi, Rembau pada 2005.

Berlandaskan kaedah pembelajaran secara tradisional yang diwarisi sebagai pusaka salafussoleh yang diterapkan oleh pihak sekolah, selepas lima tahun Zulfiqar berjaya menjadi salah seorang pelajar cemerlang di sana.

"Corak pembelajaran di sini mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Guru-guru sering menanamkan sifat mahabbah atau berkasih sayang sesama insan. Malah, mereka juga memberi nasihat secara berhikmah.

"Ini membuatkan saya dan rakan-rakan pelajar sentiasa menanam keazaman untuk menjadi pelajar yang terbaik dalam kalangan terbaik, bukan sahaja dalam soal akademik, tetapi juga akhlak dan sahsiah diri.

"Alhamdulillah, sejak itu banyak perubahan ke arah kebaikan yang mampu saya lakukan. Semuanya berkat keikhlasan guru-guru berkongsi nasihat dalam untaian kata penuh makna," ujar anak kelahiran Sungai Buloh, Selangor itu yang menuntut di tingkatan lima.


SESI menghafaz di hadapan guru yang disebut sebagai mempelajari ilmu talaqqi.

Kini, maahad tersebut yang telah ditukar nama kepada Sekolah Tinggi Islam As-Sofa (STIAS) pada awal 2008 semakin dikenali dan mempunyai seramai 239 orang pelajar.

Dikelilingi hutan menghijau, persekitaran STIAS yang terletak di kawasan perkampungan Bukit Sembilan, Kota, Negeri Sembilan cukup tenang.

Blok-blok bangunan dengan senibina moden pula tersergam indah bagai menyambut kedatangan pengunjung ke destinasi gedung ilmu yang bakal melahirkan insan berguna untuk generasi akan datang itu.

Dibangunkan sepenuhnya oleh Yayasan Sofa Negeri Sembilan (YSNS), STIAS merupakan sekolah swasta yang berkonsepkan pengajian pondok moden yang dilengkapi pelbagai infrastruktur.

Ini termasuklah bangunan asrama untuk pelajar lelaki dan wanita, kemudahan bilik darjah, bilik tayangan, bilik komputer serta madrasah yang menjadi lokasi untuk pelajar berkumpul atau mengadakan aktiviti berbentuk kerohanian.

Menurut Pengetua STIAS, Nik Norzilawati Raja Ahmad, terdapat tiga aliran utama yang ditawarkan di sekolah tersebut iaitu Tahfiz, pengajian akademik mengikut Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dan pengajian agama (al-Mawad al-Diniyyah).

"Secara umum STIAS menjalankan sistem pengajian moden yang bersesuaian dengan arus perdana, tetapi pada masa yang sama kami tidak meminggirkan cara pembelajaran ulama silam yang menuntut ilmu secara terus daripada guru tanpa sebarang perantaraan.


ILMU akademik seperti subjek Sains turut dititikberatkan di Sekolah Tinggi Islam As-Sofa.

"Tambahan pula kami yakin bahawa kaedah pembelajaran tersebut mempunyai banyak kelebihan dan kebaikan dalam membentuk peribadi dan akhlak penuntut ilmu," jelas beliau.

Perkara itu diakui oleh Zaidatul Hanim Zainal Abidin, 15, pelajar tingkatan tiga sekolah tersebut. Konsep pengajian di STIAS amat berbeza dengan sekolah-sekolah biasa. Bagi Zaidatul, tiada masa untuk bermain atau bersuka ria, sebaliknya dia dan rakan-rakan sentiasa berusaha untuk mendalami ilmu masing-masing.

Di STIAS, semua pelajar wajib mengikuti rutin harian yang telah ditetapkan dan disusun pihak sekolah. Antara yang utama ialah menunaikan solat lima waktu secara berjemaah tanpa sebarang keuzuran kecuali bagi pelajar perempuan yang datang haid.

Semangat mencintai Rasulullah

"Budaya solat berjemaah yang kami amalkan secara tidak langsung mampu membentuk pelajar yang seimbang dari segi akademik dan kerohanian.

"Malah, semua pelajar sentiasa melakukan amalan puasa sunat pada setiap hari Isnin dan Khamis serta menunaikan solat sunat Dhuha secara berjemaah setiap pagi. Walaupun pada awalnya ada yang menganggap rutin tersebut sukar untuk dilaksanakan, tetapi akhirnya kami semua sudah terbiasa dengan amalan mulia itu," tutur Zaidatul yang bercita-cita menjadi doktor dan pendakwah suatu hari nanti.

Bagi Muhd. Muaz Malizan, 15, yang baru memulakan sesi persekolahan di STIAS tahun lalu, banyak pengalaman menarik telah dilalui termasuk berjumpa dengan ramai ulama dari seluruh dunia yang hadir dalam pelbagai majlis keagamaan yang dianjurkan pihak YSNS.

Antaranya ulama Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) terkemuka Mekah, Sayyid Ahmad ibn Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki, Sheikh Muhammad Ibrahim Al-Kattani (ulama hadis terkenal Mesir) al-Allamah al-Muhaddith Dr. Mahmud Said Mamduh al-Husaini dan ramai lagi.

"Seronok apabila dapat bertentang mata dan bersalaman dengan ulama terkenal dunia kerana bukan mudah untuk bertemu mereka. Justeru, saya bersyukur kerana ia boleh dianggap sebagai nikmat kurniaan Allah kepada hamba-Nya yang terpilih," ungkap Muaz sambil tersenyum.

Di samping itu, Muaz juga memberitahu bahawa di STIAS, mereka belajar bukan semata-mata untuk mendapatkan sekeping sijil yang menjamin masa depan, tetapi tujuan utama mereka adalah menuntut ilmu yang boleh digunakan untuk berdakwah pada masa akan datang.

"Insya-Allah, dengan sistem pembelajaran sebegini, saya percaya ia mampu membentuk sahsiah pelajar yang bukan sahaja cemerlang di dunia tetapi juga di akhirat," lancar ucapan yang keluar dari bibir remaja ini sekali gus menunjukkan keyakinan yang bertapak di hatinya mengenai keistimewaan STIAS.

Mendampingi guru

Dalam pada itu, Guru Penolong Kanan I (Bahagian Akademik), Mujahid Abdul Wahab berkata, para pelajar di STIAS dibekalkan dengan bekalan ilmu duniawi dan ukhrawi yang secukupnya serta disemai dalam diri mereka perasaan mahabbah iaitu kasih sayang.

"Ini merupakan cara pendidikan warisan salafussoleh sebagai kaedah pentarbiahan yang berkesan dalam melahirkan generasi unggul.


SETIAP hari pelajar-pelajar akan membaca al-Quran dan menghafalnya.

"Di sini, semua pelajar diasuh dan diterapkan dalam jiwa mereka perasaan kasih kepada Allah, mencintai Rasulullah S.A.W, para sahabat dan ahli keluarga Baginda serta para ulama. Kecintaan yang disemai menyebabkan mereka berlumba-lumba untuk mencontohi insan yang dikasihi tersebut dan menjadikan mereka contoh teladan sepanjang zaman," tutur Mujahid.

Untuk menyuntik semangat semangat mencintai Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W, STIAS sentiasa berterusan mengadakan majlis sambutan Maulid Nabi dan tidak terbatas pada bulan Rabiulawal sahaja.

"Bacaan qasidah dan sirah Nabi akan diulang dari semasa ke semasa kerana memperingati Rasulullah S.A.W dan aktiviti meraikan rahmat yang datang bersama kelahiran Baginda perlu dilakukan sepanjang tahun.

"Dengan cara ini, semua pelajar tidak akan lupa untuk mengenang dan mencontohi Baginda dalam segenap aspek kehidupan. Apatah lagi, bacaan tersebut disertai dengan makna untuk memberi kefahaman yang lebih kepada mereka."

Tambahnya, para pelajar juga diasuh agar mendampingi guru kerana ia merupakan rukun utama dalam penghasilan ilmu.

"Di sisi Islam, guru dan para ulama diumpamakan sebagai 'bapa-bapa' dalam agama. Justeru, setiap pelajar wajib menghormati mereka agar ilmu yang dituntut diredai Allah," tegas beliau lagi. Untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dunia dan akhirat, pihak pentadbiran STIAS amat meniktikberatkan aspek pengurusan masa untuk setiap pelajar.

Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Mohd. Haneef Zin berkata, berdasarkan jadual harian yang ditetapkan, waktu para pelajar As-Sofa benar-benar terisi dengan perkara yang bermanfaat dan berfaedah.

"Di sini, pelajar akan diasuh untuk menunaikan solat berjemaah, pelbagai solat sunat dan mengamalkan bacaan wirid harian pagi dan petang selepas solat.


KAWASAN persekolahan As-Sofa dikelilingi hutan menghijau sekali gus menimbulkan kedamaian kepada pelajar.

"Semua amalan itu secara tidak langsung mampu menjadi benteng rohani yang kukuh untuk mereka berhadapan dengan cabaran dunia luar yang begitu besar," beritahu Mohd. Haneef.

Pihak STIAS juga mengalu-alukan sebarang bentuk sumbangan untuk pembangunan sekolah terbabit. Untuk maklumat lanjut, layari laman web www.yayasansofa.com atau hubungi talian 019-389 7785, 013-380 7785, 019-6637 785 atau 06-445 0419.

KOSMO!

Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...