Bagaimana menjadi seorang guru yang sentiasa dekat di hati pelajar? Sebagai panduan ada 10 tips bagaimana anda boleh menjadi seorang guru yang dihormati dan disayangi olah pelajar anda. 1. Guru yang dekat di hati pelajar sentiasa hadir ke sekolah 2. Guru yang dekat di hati pelajar sentiasa ada bila di perlukan 3. Guru yang dekat di hati pelajar kenal pelajar mereka secara lebih dekat 4. Guru yang dekat di hati pelajar perlu kenal ibu bapa mereka 5. Guru yang dekat di hati pelajar tahu apa yang mereka ajar 6. Guru yang dekat di hati pelajar menghadiri setiap acara sekolah 7. Guru yang dekat di hati pelajar tinggal dalam kejiranan sekolah 8. Guru yang dekat di hati pelajar makan di kantin sekolah 9. Guru yang dekat di hati pelajar sentiasa berlaku adil 10. Guru yang dekat di hati pelajar tidak akan hilang sabar. sumber: The Teacher Julai 2009 |
Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Saturday, December 26, 2009
10 Tips Guru Dekati Pelajar
Takda tandas ke??????
Tetapi, dari segi kemudahan tandas, keluarga itu patut bersyukur kerana disediakan fasiliti yang baik berbanding di tempat lain. Terdapat tandas-tandas mencukupi yang terletak lima minit dari konsultan Amerika Syarikat (AS) dan terdapat sebuah lagi di bawah jalan yang sibuk.
Sejadah Ada Gambar Buah Mahjong
klik disini Kosmo!
Perginya Penulis Novel
|
Arifin |
Allahyarham yang turut mengalami komplikasi pelbagai penyakit lain seperti kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang sejak insiden tersebut menghembuskan nafas terakhir di sisi isteri, Zainab Mohamad, 63 dan tiga anaknya. klik di sini Kosmo!
Peluang Saksi Fenomena Bulan Gerhana
|
Antara teleskop yang digunakan untuk mencerap fenomena bulan gerhana. |
Secara amnya, gerhana bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan pada masa yang sama bulan melintasi bayang bumi seperti yang ditunjukkan dalam rajah.
Menurut kenyataan Agensi Angkasa negara (Angkasa), fenomena gerhana tersebut akan bermula dengan fasa penumbra ( P1 ) pada pukul 1.17 pagi waktu Malaysia.
Bagaimanapun semasa fasa penumbra ini, kesan kenampakan gerhana masih tidak dapat diperhatikan memandangkan bulan merentasi bayang penumbra bumi yang kurang gelap.
Menurut kenyataan itu lagi, gerhana yang jelas dapat dilihat semasa bulan memasuki bayang umbra bumi ( U1 ) bermula pukul 2.53 pagi sehingga gerhana maksimum pada 3.24 pagi.
Bulan akan keluar dari bayang umbra Bumi ( U4 ) pada pukul 04.53 pagi.
Gerhana masih terus berlaku sehingga pukul 5.28 pagi tetapi fenomena tersebut tidak dapat disaksikan pada waktu itu kerana bulan berada di kawasan bayang penumbra bumi yang kurang gelap.
Dalam pada itu, sempena fenomena gerhana bulan separa ini, Angkasa dengan kerjasama Masjid Negara akan menganjurkan bersama program gerhana bulan separa di perkarangan luar Masjid Negara (berhampiran dengan tapak ekspo) pada 1 Januari ini bermula pukul 1 pagi hingga 6 pagi.
Orang awam dijemput hadir untuk menyaksikan fenomena ini menerusi beberapa buah teleskop yang disediakan dan ia adalah percuma.
Bagi yang tidak berkesempatan, anda berpeluang menyaksikan siaran langsung gerhana bulan separa di laman web www.angkasa.gov.my pada awal pagi 1 Januari 2010 pukul 1.17 hingga 5.28 pagi.
Sumber : Utusan Malaysia
Friday, December 25, 2009
Terapi Permainan Dan Autisme


Maka kita sering dapati kanak-kanak autisme merenung kipas selama 15 minit, memusing tayar kereta mainan, bermain dgn tombol pintu serta meramas-ramas plastik yg berbunyi.
Play therapy atau terapi bermain dikatakan dapat membantu kanak-kanak autism keluar dari obses dirinya dan mula mengaitkan dirinya dengan sesuatu yang lain, iaitu permainan.
Terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan semasa terapi permainan untuk menggalakkan kemahiran bermain serta meningkatkan kemahiran sosial dan interaksi.
Contoh:
1) Permainan kereta. Jika kanak-kanak hanya memusingkan tayar, latih kanak-kanak untuk menolak kereta tersebut, atau mendaki dinding rumah. Letakkan kereta lain di hadapan kereta tadi, dan buat aksi perlanggaran berlaku.
2) Permainan masak-masak. Jika kanak-kanak hanya mengibas sudu di tepi telinganya, maka peganggkan tangan kanak-kanak dan buat gaya seperti sedang mengacau minuman dalam cawan. Kemudian suapkan makanan (imaginasi) ke pada mulut teddy bear/ibu.
3) Permainan haiwan rimba. Jika kanak-kanak hanya menyusun haiwan dalam satu barisan, maka ambil haiwan lain dan buat2 seperti sedang menggigit haiwan yang sedang disusun tersebut. Lihat reaksi kanak-kanak. Adakah sebarang bentuk reaksi yang ditunjukkan dan tanda-tanda wujudnya interaksi?
4) Permainan buih sabun. Tiup satu buih sabun yang besar dan biarkan buih itu terbang. Tunggu reaksi kanak-kanak. Adakah dia cuba meletupkan/mengejar buih tersebut? Atau tidak memperdulikan langsung. Kemudian apabila buih pecak, adakah kanak-kanak minta untuk ditiupkan buih yang baru? Atau terus hilang tumpuan?
Pelbagai lagi aktiviti yang boleh dibuat semasa permainan terapi.Apa yang penting ialah penglibatan ibu bapa serta adik beradik untuk turut sama membantu kanak-kanak autisme keluar dari obses diri dan berinteraksi dengan ahli keluarga.
PMR : KYS cipta rekod tiga tahun berturut-turut
MELAKA - Kolej Yayasan Saad (KYS) mengekalkan kecemerlangan institusi itu berkenaan apabila semua pelajarnya memperoleh semua A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) selama tiga tahun berturut-turut.
Sekolah yang diasaskan oleh tokoh korporat, Tan Sri Halim Saad itu mencatatkan keputusan 100 peratus apabila 54 pelajarnya memperoleh semua A dalam semua mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) dan Pengajian Islam.
Pengetuanya, Noor Ainun Seri Yang Rashdi berkata, KYS mencatat sejarah tersendiri apabila kesemua 60 pelajarnya mendapat semua A pada PMR 2007.
Menurutnya, keputusan serupa berjaya dikekalkan pada tahun lepas apabila kesemua 54 pelajar yang menduduki PMR tahun itu berjaya mendapat semua A.
"Mulanya, saya berasa bimbang jika pencapaian dua tahun lalu gagal diteruskan dan tidak mahu ia dilihat sebagai nasib, namun keputusan tahun ini membuktikan pihak kolej dan pelajar berusaha keras untuk mengekalkan kecemerlangan yang diperoleh sebelum ini," katanya kepada pemberita di KYS di sini semalam.
PMR : Peningkatan Peratus 8 Negeri
|
SEBAHAGIAN pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan PMR Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Empat, Bandar Baru Bangi gembira kerana sekolah mereka terpilih sebagai Sekolah Menengah Harian Terbaik seluruh Malaysia. |
KUALA LUMPUR 24 Dis. - Lapan negeri mencatatkan peningkatan peratus calon yang memperolehi A dalam semua mata pelajaran yang diambil pada Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009 yang diumumkan hari ini berbanding tahun lalu.
Negeri tersebut ialah Kuala Lumpur, Selangor, Perlis, Sabah, Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Sarawak.
Di Kuala Lumpur, seramai 1,939 calon PMR memperoleh gred A dalam kesemua mata pelajaran yang diambil dan peningkatan yang dicatatkan ialah 150 calon atau 0.47 peratus berbanding tahun lepas.
Pengarah Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan, Sulaiman Wak berkata, daripada jumlah calon yang memperoleh semua A berkenaan seramai 70 calon mendapat 9A, 1,215 (8A) dan 654 (7A). klik disini Utusan Malaysia
PMR ; Kemiskinan Jadi Perangsang
PASIR MAS 24 Dis. - Anak penoreh getah dan pemandu lori merupakan antara calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009 di luar bandar yang mencatat pencapaian cemerlang di negeri ini.
Nurul Shafika Ayub, 15, yang memperoleh 9A dan Muhammad Afnan Hamdan, 15, yang mendapat 8A tidak membiarkan soal kemiskinan menghalang mereka daripada berjaya dalam pelajaran yang bakal mencorak masa depan lebih baik.
Nurul Shafika, anak sulung daripada lima beradik itu melihat kepayahan hidup keluarga yang bergantung hidup pada torehan getah dengan purata pendapatan RM500 sebulan, sebagai pendorong untuk berjaya.
''Setiap kali cuti sekolah, saya pulang ke rumah dan membantu ayah memungut susu getah, walaupun penat, saya ingin merasai sendiri kepayahan ayah untuk menyara kami.
''Saya bertekad mengubah nasib keluarga melalui kejayaan dalam pelajaran dan berharap beroleh pekerjaan yang baik dan mampu membantu keluarga dan adik-adik kelak," ujar pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Lati itu ketika ditemui di rumahnya di Kampung Gong Dayat, Tok Uban di sini hari ini.
Nurul Shafika memperoleh 9A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup Sains Rumah Tangga, Pendidikan Islam dan Bahasa Arab-Komunikasi.
Muhammad Afnan, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tiang Chandi di sini yang merupakan anak seorang pemandu lori pula, agak terkejut dengan keupayaannya memperoleh 8A dalam PMR dan muncul sebagai pelajar terbaik sekolahnya.
Anak sulung daripada empat beradik itu berkata, dia hanya mendapat 2A dalam peperiksaan percubaan, namun peluang tinggal di asrama sejak awal tahun ini berjaya meningkatkan pencapaiannya.
Selain aktif dalam Persatuan Kadet Polis di sekolah, Afnan juga giat dalam bidang kokurikulum dengan mewakili negeri dalam sukan angkat berat.
Sementara itu, sekolahnya SMK Tiang Chandi, muncul antara sekolah yang melonjak tinggi daripada segi pencapaian dengan mencatatkan peningkatan peratus kelulusan hampir 100 peratus iaitu kepada 50.69 peratus berbanding 28.4 peratus tahun lalu. Utusan Malaysia
PMR: Petua Elak Makanan Ringan
PULAU PINANG 24 Dis. - Seorang pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan (Perempuan) St. George di sini percaya amalannya yang mengelak mengambil makanan ringan seperti keropok menjadi antara 'resipi' kejayaannya memperoleh 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009.
Nur Najaa Mastura Mohamad Jamil berkata, hampir setahun dia mengelak mengambil makanan ringan walaupun ia menjadi kegemarannya sebelum ini.
''Emak saya selalu mengingatkan makanan itu tidak bagus untuk otak terutama bagi mengingati pelajaran.
''Alhamdulillah pengorbanan saya ternyata berbaloi dan tidak sangka mampu memperoleh 8A dalam PMR kerana semasa peperiksaan percubaan dahulu, saya hanya memperoleh 6A," katanya ketika ditemui di sekolahnya di sini hari ini.
Menurut anak keempat pasangan Mohamad Jamil Yahaya, 50, dan Nor Anisah Mohd. Ramli, 46, itu, dia juga tidak pernah lupa untuk mengulangkaji pelajaran sekurang-kurangnya tiga jam setiap hari.
Kata Nur Najaa Mastura, harapan daripada keluarga yang mahu melihatnya berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan itu juga dijadikan pendorong untuknya berusaha lebih keras bagi mencapai kejayaan.
PMR: Pelajar Cacat Dapat 7A
P | ||
|
"Saya terkejut kerana inilah pertama kali pencapaian akademik pelajar meningkat sehinggakan seorang pelajar istimewa tahun ini mendapat A dalam semua mata pelajaran," kata pengetuanya Che Fatimah Che Abdullah.
Hanson Ang Ping Ting berjaya mendapat 7A, manakala dua yang lain Tan Ee Beng dan Mohammad Razlan Ibrahim Mukhtar masing-masing mendapat keputusan 6A.
Ang, yang berada di Seremban bersama keluarganya, telah menghubungi sekolah dengan telefon untuk mendapat keputusannya. KLIK DI SINI Malaysiakini
Peperiksaan Percubaan Bukan Pengukur Jitu Kejayaan Semasa Peperiksaan Sebenar
2A masa percubaan, PMR 8A
|
Firdana Ahmad (kiri), Vivian Selamat (tengah) dan Bibee Marnie gembira mendapat keputusan 8A PMR di SMK Sains Kota Kinabalu, semalam. |
KOTA KINABALU 24 Dis. - Pada peperiksaan percubaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) lalu, Vivian Selamat, 15, hanya memperoleh 2A.
Namun bangkit daripada kekecewaan, anak pesawah dari Kota Belud itu berjaya mencatat keputusan cemerlang apabila berjaya memperoleh 8A pada peperiksaan PMR yang diumumkan hari ini.
Anak ketiga daripada sembilan beradik itu berkata, kejayaan tersebut merupakan hadiah istimewa buat ibu bapanya yang amat berharap dia mencatat keputusan cemerlang pada peperiksaan itu.Klik di sini Utusan Malaysia
Pelajatr Tahfiz Pahang Cemerlang PMR
utusanpahang@utusan.com.my
|
Sebahagian pelajar cemerlang PMR, Maahad Tahfiz Yayasan Pahang, Tanjung Lumpur yang mendapat keputusan 9A gembira menerima keputusan peperiksaan itu di Kuantan, Pahang, semalam. – UTUSAN/Mahathir Ali |
KUANTAN 24 Dis. – Berpegang kepada prinsip untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat, seramai 19 bakal hafiz Sekolah Maahad Tahfiz Pahang, Tanjung Lumpur di sini mendapat 9A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan hari ini.
Bagi mereka, kesibukan menghafal al-Quran seharian bukan penghalang untuk muncul sebagai pelajar cemerlang dalam akademik.
Lebih membanggakan, kebanyakan ‘ustaz muda’ yang mampu menghafal 30 juzuk al-Quran itu turut cemerlang dalam kegiatan kokurikulum terutama sukan menunggang kuda, memanah dan reka cipta robotik apabila ada di kalangan mereka pernah mewakili negeri di peringkat kebangsaan. Utusan Malaysia.
PMR - 28,188 Peroleh Semua A
PUTRAJAYA 24 Dis. - Pencapaian calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini adalah lebih baik dengan seramai 28,188 orang atau 6.37 peratus calon memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran yang diduduki.
Semua mata pelajaran menunjukkan peningkatan dari segi jumlah calon yang mendapat gred A kecuali Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Punjabi, Bahasa Iban dan Kemahiran Hidup (Perdagangan dan Keusahawanan).
Dari segi ukuran gred purata mata pelajaran (GPMP) pula, semua mata pelajaran kecuali Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab Komunikasi dan Bahasa Punjabi telah meningkat atau tidak berubah.
Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, seramai 63.65 peratus daripada 442,721 calon PMR berjaya mencapai minimum gred D dalam semua mata pelajaran yang diambil berbanding 62.93 peratus pada 2008.
Beliau berkata, jumlah pelajar yang mendapat gred E atau sangat lemah dalam semua mata pelajaran pula menunjukkan penurunan daripada 440 orang (0.10 peratus) pada 2008 kepada 397 (0.09 peratus) tahun ini.
''Pada keseluruhannya, pencapaian calon PMR 2009 adalah lebih baik daripada tahun sebelumnya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Menurutnya, jurang keputusan PMR di kawasan luar bandar dengan kawasan bandar juga semakin rapat dengan pengucupan beza nilai gred purata nasional (GPN) antara calon bandar dengan luar bandar daripada 0.3 kepada 0.29. Utusan Malaysia
Thursday, December 24, 2009
Semua pihak tidak boleh alpa isu babitkan keselamatan negara
Iktibar kejadian enjin pesawat hilang
Lebih mengejutkan, kejadian itu yang menyebabkan kerajaan kerugian RM100 juta mengikut harga pasaran enjin berkenaan dikatakan didalangi 'orang dalam' syarikat penyelenggaraan pesawat terbabit dengan turut mendapat bantuan beberapa pegawai dan anggota TUDM. Ia turut menimbulkan tanda tanya bagaimana enjin sebesar itu boleh lesap dari pangkalan tentera yang dikawal ketat, selain dikatakan gagal dikesan hingga kini, walaupun ada maklumat menyatakan ia dijual kepada pembeli di Eropah, Amerika Selatan dan Asia Barat.
Difahamkan, banyak pihak termasuk di kalangan beberapa pengamal media sendiri, kurang senang dengan pendedahan itu kerana membabitkan isu keselamatan negara, termasuk pelbagai masalah dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Bagaimanapun, pendedahan berkenaan, yang diakui menjejaskan imej ATM, terutama TUDM harus dipandang dari sudut positif, khususnya untuk memperbaiki segala kelemahan dalam institusi pertahanan negara.
Tempoh lama juga diambil, iaitu hampir tiga bulan sebaik kejadian disedari, untuk membuat laporan polis, iaitu pada 4 Ogos 2008, dipercayai selepas siasatan dalaman yang dilakukan pihak tentera menemui jalan buntu. Bagaimanapun, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, menafikan kelemahan sistem inventori ketumbukan itu menjadi punca kehilangan enjin berkenaan hingga mencetuskan kontroversi. BERITA HARIAN
Kadar Bayaran Tambahan Sesi Persekolahan 2010 Diseragam
KUALA LUMPUR: Bayaran untuk sesi persekolahan baru yang akan bermula pada 3 dan 4 Januari depan ditetapkan RM24.50 bagi setiap murid sekolah rendah dan RM33.50 murid sekolah menengah di seluruh negara.
Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata kadar bayaran tambahan itu diseragamkan untuk semua pelajar sekolah rendah dan menengah mulai tahun depan, berbanding pakej pembayaran A, B dan C yang berdasarkan jenis pekerjaan ibu bapa sebelum ini.
Pecahan bayaran bagi sekolah rendah ialah RM3 untuk kokurikulum, kertas ujian dalaman (RM6), sukan tahunan sekolah (RM6), kegiatan Pendidikan Islam untuk murid beragama Islam atau Pendidikan Moral untuk bukan beragama Islam (RM6), Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (RM2) dan Insurans Takaful (RM1.50).
Bagi sekolah menengah pula, bayaran kokurikulum RM6, kertas ujian dalaman (RM10), sukan tahunan sekolah (RM6), kegiatan Pendidikan Islam atau Pendidikan Moral (RM6), MSSM (RM4) dan Insurans Takaful (RM1.50).
“Secara keseluruhan, kadar bayaran tambahan untuk persekolahan tahun depan lebih rendah berbanding tahun ini. Bayaran tambahan ini pada kadar minimum supaya tidak bebankan ibu bapa.
“Ia adalah untuk pelaksanaan aktiviti pembangunan pelajar dan dikutip pada awal sesi persekolahan dibuka nanti,” katanya ketika dihubungi semalam.
Bagaimanapun, Alimuddin berkata, sebarang bayaran tambahan lain bergantung kepada persetujuan pihak sekolah serta persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) berdasarkan keperluan aktiviti murid di sekolah masing-masing dengan mengambil kira latar belakang ekonomi ibu bapa mereka.
“Apabila kadarnya dipersetujui bersama pihak sekolah dan PIBG, ia perlu dimaklumkan kepada Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing,” katanya.
Bagaimanapun, pihak sekolah hanya dibenarkan mengutip sumbangan PIBG berdasarkan satu keluarga satu bayaran tanpa mengambil kira bilangan anak di sekolah yang sama.
Sebelum ini, Kementerian Pelajaran memperkenalkan tiga pakej bayaran tambahan iaitu Pakej A RM38.50, B (RM30.50) dan C (RM23.50) untuk sekolah rendah, sekolah menengah Pakej A (RM55.50), B (RM44.50) dan C (RM33.50).
Pakej A bagi ibu bapa yang bekerja dalam bidang profesional seperti usahawan dan pegawai tinggi kerajaan, Pakej B untuk pegawai kerajaan kumpulan sokongan dan profesional serta Pakej C untuk petani, peladang, kakitangan kerajaan dan pekerja bawahan.
Sementara itu, Presiden Majlis Permuafakatan PIBG Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata pihaknya dihubungi ramai ibu bapa yang menyuarakan kegelisahan kerana belum mendapat maklumat berhubung bayaran tambahan yang akan dikenakan pada sesi persekolahan tahun depan.BERITA HARIAN
Wednesday, December 23, 2009
LILYPAD:Bandar Terapung
Lilypad direka oleh Vincent Callebaut, yang berkonsepkan bandar terapung. Designnya betul-betul gempak…Tengok 4 lagi gambar
Biomimicry Menjadi inspirasi design bandar ni. Lilypad direka seperti teratai, dimana ia terapung diatas air. Bandar ini menggunakan tenaga semulajadi seperti tenaga suria, tenaga angin, tenaga ombak, dan biomass. Ia bukan sahaja menghasilkan tenaganya sendiri malah turut memproses karbon dioksida diudara dan juga menyerap titanium dioxide skin.
Setiap bandar dapat menampung sekitar 50,000 orang. Ia ditempatkan di pinggir pantai atau terapung ditengah lautan.
Projek ni mungkin dapat dijalankan pada masa akan datang kerana ia merupakan penyelesaian masalah terbaik kepada perubahan iklim dunia. Manalah tahu buat kat dubai pulak. Cayalah
Maklumat lanjut http://vincent.callebaut.org/page1-img-lilypad.html
Ulat Ajaib
Ulat Bantu Rawat Kudis Diabetis
Pengalaman jari kaki kanannya dipotong pada tahun 2008 meninggalkan kesan yang agak traumatik bagi Faridatul Akma Othman, 52, seorang penjawat awam yang menghidap penyakit kencing manis.
Jari beliau terpaksa dipotong atas nasihat doktor kerana tidak mahu jangkitan pada luka itu, yang semakin teruk, merebak kebahagian lain kaki beliau.
Selepas berakhirnya episod itu, 'cerita' baru pula timbul.
Pada awal tahun 2009, kaki beliau luka lagi. Kali ini di betis kanan akibat dicakar kuching peliharaannya.
Insiden kaki Faridatul dicakar kucing berlaku sewaktu dia mahu bangun dari tidur.
"Kucing tu tidur dekat hujung kaki, jadi bila nak bangun saya mungkin tersepak kucing tu...agaknya tercakar kaki saya bila dia nak terjatuh dari katil".
klik di sini BERNAMA
Bagaimana boleh hilang?

23 Disember, 2009 20:23 PM
Peguam Negara Jamin Siasatan Penuh Kehilangan Enjin F-5E
Oleh P. Vijian
Enam Sifat Dan Kualiti Yang Patut Ada Pada Setiap Guru

2. Jenaka: Sifat jenaka seseorang guru akan membawa suasana riang gembira kepada murid-murid dalam bilik darjah. Guru yang suka berjenaka adalah guru yang suka didekati oleh muridnya.
3. Sabar: Seseorang guru yang mempunyai sifat sabar adalah guru yang boleh mengawal perasaan diri. Guru yang bersabar akan dapat menjalin perhubungan yang erat dengan murid-muridnya.
4. Bertanggungjawab: Sifat bertanggungjawab akan sentiasa mendorongkan guru mementingkan tugas yang telah diamanahkan kepadanya. Beliau juga akan sentiasa berusaha mejalankan tugasnya dengan sempurna.
5. Yakin: Guru yang mempunyai sifat yakin tidak akan merasa takut apabila perlu membuat sesuatu tindakan atau keputusan. Murid-murid akan lebih menghormati guru yang boleh mengambil tindakan dengan tegas.
6. Kepimpinan: Murid-murid akan mematuhi segala tunjuk ajar dan arahan guru yang mewarisi sifat kepimpinan dan juga kualiti kepimpinan. Dengan kualiti kepimpinan ini, segala aktiviti pembelajaran akan dapat dijalankan dengan licin dan lebih berkesan.
Mengikut Nilai-nilai Keguruan, kualiti peribadi seseorang guru merangkumi sifat mesra, adil, luwes, kecindan, tegas, berdedikasi, berwibawa dan bertoleransi.