Selamat menyambut Maal Hijrah 1 Muharam 1431H.
" Memantap Ummah, Memperkasa Ukhwah "
Semoga Hidup Terus diberkati Allah S.W.T.
Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Selamat menyambut Maal Hijrah 1 Muharam 1431H.
" Memantap Ummah, Memperkasa Ukhwah "
Semoga Hidup Terus diberkati Allah S.W.T.
KLANG - Biarpun baru berusia enam tahun, seorang kanak-kanak lelaki sudah digelar hero apabila mampu menarik sebuah kereta jenis Mercedes Benz E240 yang dinaiki empat lelaki dewasa dengan berat keseluruhan 1,955 kilogram sejauh 120 meter dalam masa dua minit.
Kejayaan T. Santosperumal (gambar kecil) menarik beban yang hampir 56 kali ganda berat badannya dengan hanya satu lilitan tali di pinggang berjaya dicatatkan sebagai rekod baru dalam Malaysia Book of Records (MBOR).
Sebaik berjaya sampai ke garisan penamat, anak sulung daripada empat adik beradik itu sempat melaungkan 'Satu Malaysia' sambil melompat kegembiraan.
Santosperumal ketika ditemui menyatakan dia berasa gembira kerana berjaya menarik kereta tersebut walaupun tidak menjalani latihan harian.
"Selepas ini, saya mahu tarik kapal terbang," katanya pada sidang akhbar di premis besi buruk milik bapanya, N. Thiagu, 42, di Kampung Jawa di sini semalam.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk T. Murugiah turut hadir menyaksikan percubaan kanak-kanak itu.
|
PEMAIN-pemain negara meraikan kejayaan layak ke perlawanan akhir bersama penyokong Malaysia selepas menewaskan Laos 3-1 pada perlawanan separuh akhir yang berlangsung di Stadium Utama Kompleks Sukan Nasional Laos dekat Vientiane, semalam. – UTUSAN/MOHD. FARIZWAN HASBULLAH |
Skuad negara melayakkan diri ke perlawanan akhir acara bola sepak lelaki Sukan SEA XXV, Laos dengan bergaya selepas menewaskan tuan rumah, Laos 3-1 pada separuh akhir semalam.
Kejayaan penuh dramatik di depan 20,000 penyokong lawan itu membolehkan Malaysia menempah pertemuan dengan Vietnam pada perlawanan akhir, Khamis ini.
Jika berjaya menewaskan Vietnam yang pernah mengalahkan skuad negara 1-3 di peringkat kumpulan lalu, Malaysia bakal mengakhiri kemarau 20 tahun pingat emas acara bola sepak lelaki yang kali terakhir kita menangi pada Temasya 1989 di Kuala Lumpur.
| |
|
DI Jalan Gading No.2 iaitu di belakang Taman Makam Pahlawan Kusuma Bangsa di situlah tersergam masjid yang penuh dengan seni bina kaum Tionghua.
Masjid Cheng Hoo atau juga dikenali dengan nama Masjid Muhammad Cheng Hoo Indonesia, ialah bangunan masjid yang menyerupai tokong atau Pagoda.
Masjid ini diwarnakan merah, hijau, dan kuning. Pintu masuknya menyerupai bentuk Pagoda, terdapat juga ukiran naga dan patung singa daripada lilin dengan lafaz Allah dalam huruf Arab di puncaknya.
Di sisi kiri bangunan terdapat sebuah beduk sebagai pelengkap bangunan masjid. Nama masjid ini merupakan bentuk penghormatan kepada Cheng Ho, Laksamana berasal China yang beragama Islam. Dalam perjalanannya di kawasan Asia Tenggara, Cheng Ho bukan hanya berdagang dan menjalin persahabatan, beliau juga menyebarkan agama Islam.
Bentuk bangunan masjid ini mencontoh bangunan masjid Niu Jie di Beijing yang berusia lebih 100 tahun. Ruang untuk solatnya berukuran 9 meter lebat dan 11 meter panjang.
Ukuran itu memiliki erti tertentu. Sembilan adalah mewakili Wali Songo (sembilan), sedangkan 11 adalah mengikuti ukuran Kaabah yang dibangun oleh Nabi Ibrahim.
Senibina
Menaranya dengan tiga tingkat dan berukuran segi lapan, juga memiliki falsafah sendiri. Tiga tingkat merupakan seni bina Tionghua dan segi lapan bagi masyarakat Tionghua disebut dengan Pat Kwa, mengandung nilai keberuntungan.
Di dinding menara itu, terpatri hiasan kaca berjumlah 20 yang berisi sifat-sifat Allah. Di dinding depannya terdapat dua jendela berbentuk bulat yang tidak dibiarkan kosong melompong, tetapi diisi dengan kaligrafi bertuliskan Bismillahirahmanirrahim. Papan nama masjid ini juga istimewa, kerana ia adalah hadiah daripada Duta Besar China untuk Indonesia, Lu Shu Ming.
Masjid Muhammad Cheng Hoo rupanya dirasmikan pada 2002. Sejak itu, masjid berkenaan dikunjungi ramai pelancong dalam negeri mahupun luar negara.
Utusan Malaysia Ahad 13.12.2009
SEBAGAI pendidik, seorang guru perlu bersedia mencurahkan ilmu kepada pelajar di negara ini walaupun mengajar jauh di pedalaman tanah air. |
Kumpulan A | ||||
Penggal | Cuti dan Hari Persekolahan | Mula | Akhir | Hari |
I | Hari Persekolahan | 03.01.2010 | 31.01.2010 | 21 |
Hari Persekolahan | 01.02.2010 | 28.02.2010 | 20 | |
Hari Persekolahan | 01.03.2010 | 11.03.2010 | 9 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 12.03.2010 | 20.03.2010 | 9 | |
Hari Persekolahan | 21.03.2010 | 31.03.2010 | 9 | |
Hari Persekolahan | 01.04.2010 | 29.04.2010 | 21 | |
Hari Persekolahan | 02.05.2010 | 31.05.2010 | 22 | |
Hari Persekolahan | 01.06.2010 | 03.06.2010 | 3 | |
Cuti Pertengahan Tahun | 04.06.2010 | 19.06.2010 | 16 | |
II | Hari Persekolahan | 20.06.2010 | 30.06.2010 | 9 |
Hari Persekolahan | 01.07.2010 | 29.07.2010 | 21 | |
Hari Persekolahan | 01.08.2010 | 31.08.2010 | 23 | |
Hari Persekolahan | 01.09.2010 | 02.09.2010 | 2 | |
Cuti Pertengahan Tahun | 03.09.2010 | 11.09.2010 | 9 | |
Hari Persekolahan | 12.09.2010 | 30.09.2010 | 15 | |
Hari Persekolahan | 03.10.2010 | 31.10.2010 | 21 | |
Hari Persekolahan | 01.11.2010 | 18.11.2010 | 14 | |
Cuti Akhir Tahun | 19.11.2010 | 01.01.2011 | 44 | |
Jumlah | 288 | |||
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am | 210 | |||
Jumlah Hari Cuti Penggal | 78 |
Kumpulan B | ||||
Penggal | Cuti dan Hari Persekolahan | Mula | Akhir | Hari |
I | Hari Persekolahan | 04.01.2010 | 29.01.2010 | 20 |
Hari Persekolahan | 01.02.2010 | 26.02.2010 | 20 | |
Hari Persekolahan | 01.03.2010 | 12.03.2010 | 10 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 13.03.2010 | 21.03.2010 | 9 | |
Hari Persekolahan | 22.03.2010 | 31.03.2010 | 8 | |
Hari Persekolahan | 01.04.2010 | 30.04.2010 | 22 | |
Hari Persekolahan | 03.05.2010 | 31.05.2010 | 21 | |
Hari Persekolahan | 01.06.2010 | 04.06.2010 | 4 | |
II | Cuti Pertengahan Tahun | 05.06.2010 | 20.06.2010 | 16 |
Hari Persekolahan | 21.06.2010 | 30.06.2010 | 8 | |
Hari Persekolahan | 01.07.2010 | 30.07.2010 | 22 | |
Hari Persekolahan | 02.08.2010 | 31.08.2010 | 22 | |
Hari Persekolahan | 01.09.2010 | 03.09.2010 | 3 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 04.09.2010 | 12.09.2010 | 9 | |
Hari Persekolahan | 13.09.2010 | 30.09.2010 | 14 | |
Hari Persekolahan | 01.10.2010 | 29.10.2010 | 21 | |
Hari Persekolahan | 01.11.2010 | 19.11.2010 | 15 | |
Cuti Akhir Tahun | 20.11.2010 | 02.01.2011 | 44 | |
Jumlah | 288 | |||
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am | 210 | |||
Jumlah Hari Cuti Penggal | 78 |
Kumpulan A | Kumpulan B | |
|
|
|
Kumpulan A | ||||
Penggal | Cuti dan Hari Persekolahan | Mula | Akhir | Hari |
I | Hari Persekolahan | 04.01.2009 | 29.01.2009 | 20 |
Hari Persekolahan | 01.02.2009 | 26.02.2009 | 20 | |
Hari Persekolahan | 01.03.2009 | 12.03.2009 | 10 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 13.03.2009 | 21.03.2009 | 9 | |
Hari Persekolahan | 22.03.2009 | 31.03.2009 | 8 | |
Hari Persekolahan | 01.04.2009 | 30.04.2009 | 22 | |
Hari Persekolahan | 03.05.2009 | 28.05.2009 | 20 | |
Cuti Pertengahan Tahun | 29.05.2009 | 13.06.2009 | 16 | |
II | Hari Persekolahan | 14.06.2009 | 30.06.2009 | 13 |
Hari Persekolahan | 01.07.2009 | 31.07.2009 | 22 | |
Hari Persekolahan | 02.08.2009 | 20.08.2009 | 15 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 21.08.2009 | 29.08.2009 | 9 | |
Hari Persekolahan | 30.08.2009 | 31.08.2009 | 2 | |
Hari Persekolahan | 01.09.2009 | 30.09.2009 | 22 | |
Hari Persekolahan | 01.10.2009 | 29.10.2009 | 21 | |
Hari Persekolahan | 01.11.2009 | 19.11.2009 | 15 | |
Cuti Akhir Tahun | 20.11.2009 | 02.01.2010 | 44 | |
Jumlah | 288 | |||
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am | 210 | |||
Jumlah Hari Cuti Penggal | 78 |
Kumpulan B | ||||
Penggal | Cuti dan Hari Persekolahan | Mula | Akhir | Hari |
I | Hari Persekolahan | 05.01.2009 | 30.01.2009 | 20 |
Hari Persekolahan | 01.02.2009 | 27.02.2009 | 20 | |
Hari Persekolahan | 01.03.2009 | 13.03.2009 | 10 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 14.03.2009 | 22.03.2009 | 9 | |
Hari Persekolahan | 23.03.2009 | 31.03.2009 | 7 | |
Hari Persekolahan | 01.04.2009 | 30.04.2009 | 22 | |
Hari Persekolahan | 01.05.2009 | 29.05.2009 | 21 | |
Cuti Pertengahan Tahun | 30.05.2009 | 14.06.2009 | 16 | |
II | Hari Persekolahan | 15.06.2009 | 30.06.2009 | 12 |
Hari Persekolahan | 01.07.2009 | 31.07.2009 | 23 | |
Hari Persekolahan | 03.08.2009 | 21.08.2009 | 15 | |
Cuti Pertengahan Penggal | 22.08.2009 | 30.08.2009 | 9 | |
Hari Persekolahan | 31.08.2009 | 1 | ||
Hari Persekolahan | 01.09.2009 | 30.09.2009 | 22 | |
Hari Persekolahan | 01.10.2009 | 29.10.2009 | 22 | |
Hari Persekolahan | 02.11.2009 | 20.11.2009 | 15 | |
Cuti Akhir Tahun | 21.11.2009 | 03.01.2010 | 44 | |
Jumlah | 288 | |||
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am | 210 | |||
Jumlah Hari Cuti Penggal | 78 |
Kumpulan A | Kumpulan B | |
|
|
|
Nenas merupakan sejenis buah tropika yang lazat. Ia merupakan sejenis buah yang mempunyai kandungan mineral dan vitamin yang cukup tinggi. Ramai di kalangan kita menggemarinya sebagai makanan pencuci mulut yang menyegarkan disamping kegunaan lain seperti jem nenas, halwa, jeruk, tat nenas atau dimakan mentah begitu sahaja. Bagi penggemari nenas, mungkin mereka pernah mengalami luka-luka kecil di dalam mulut selepas memakan nenas dalam kuantiti yang agak banyak. Bagi ibu-ibu yang mengandung, pantang larang orang melayu tidak membenarkan mereka memakan nenas. Tajam dan berbahaya terhadap kandungan, katanya!. Entah benar atau pun sekadar mitos, tidak pernah pula dibuat kajian mengenainya. [Tambahan penulis]
Walaubagaimanapun, terdapat komponen bahan kimia pada buah nenas yang boleh menyebabkan luka kecil pada tisu mulut sekiranya diambil secara berlebihan. Bahan kimia tersebut dinamakan enzim bromelain. Enzim ini merupakan salah satu dari kumpulan enzim protease yang dapat menghidrolisis (menguraikan) protein. Enzim protease sebenarnya terdapat di dalam hampir semua jenis buah-buahan, namun tahap protease di dalam nenas dicatatkan paling tinggi berbanding buah-buahan yang lain. Oleh yang demikian, sedikit sebanyak ia akan mempengaruhi si pemakannya dengan cara merungkaikankan ikatan protein pada mulut yang akhirnya menyebabkan luka kecil.
Salah satu pemerhatian yang dibuat untuk membuktikan kewujudan enzim ini ialah semasa pembuatan agar-agar buah. Dalam proses pembekuan agar-agar yang menggunakan gelatin, semasa fasa penyejukan sekiranya dimasukkan kiub-kiub nenas segar di dalamnya. Dalam tempoh tertentu, sepatutnya hasil yang diperolehi ialah agar-agar nenas yang kenyal namun sebaliknya yang berlaku. Agar-agar tidak akan mengeras malah tetap cair dan hancur walaupun dibiarkan dalam tempoh yang lama. Hal ini tidak berlaku sekiranya kita memasukkan buah strawberry, peach, tembikai dan sebagainya. Ia membuktikan kewujudan enzim bromelain di dalam kumpulan protease dengan kadar yang tinggi di dalam buah nenas yang akan menguraikan ikatan protein di dalam gelatin yang digunakan dalam proses pembuatan agar-agar.
Enzim bromelain yang terdapat pada nenas juga merupakan sejenis sistem perlindungan dirinya. Contohnya, adakah di kalangan kita pernah melihat serangan ulat dan serangga pada buah nenas. Tentu tidak bukan? Namun ulat dan serangga sangat gemar menyerang buah-buahan lain seperti jambu, tembikai, epal dan sebagainya.
Sumber www.thenakedscientist.comNENAS
DALAM usaha meletak sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global dan melahirkan modal insan berminda kelas pertama, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM), baru-baru ini. |
DALAM usaha meletak sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global dan melahirkan modal insan berminda kelas pertama, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM), baru-baru ini.
SGM meletakkan guru mesti memiliki tiga aspek amalan nilai, iaitu profesionalisme keguruan, pengetahuan serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi.
Dengan adanya garis panduan itu, warga pendidik lebih fokus dari segi keupayaan dan keberkesanan SGM dapat diukur menerusi pencapaian pelajar dan prestasi sekolah.
Persoalannya, adakah sistem pendidikan negara ini tidak setara dengan piawaian global sehingga perlunya ada SGM?
Selain itu, adakah guru sedia ada tidak berkualiti sehingga mereka dimestikan memiliki tiga aspek dalam SGM?
Di tahap manakah kualiti guru kita dan jika benar mereka tidak mencapai standard ditetapkan, apakah langkah yang terbaik mengatasinya?
Apakah dokumen SGM ini boleh dicapai dan tidakkah ia membebankan guru atau mereka yang mahu menjadi pendidik?
Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan, berkata untuk menjadikan sistem pendidikan negara setara dengan piawaian global, SGM amat diperlukan.
Beliau berkata, SGM ini mengingatkan guru akan tanggungjawab mereka sebagai pendidik dan tidak melakukan kerja sambil lewa.
"Tanpa SGM, kita takut, guru lupa tanggungjawab mereka dan melakukan tugas sambil lewa kerana tiada piawaian yang patut dipatuhi mereka.
"Jika guru pada zaman sebelum merdeka, mereka bukan saja berperanan mendidik anak bangsa, tetapi berjuang membangunkan rakyat.
"Tapi sekarang, kebanyakan guru lebih mementingkan gaji daripada tanggungjawab melahirkan anak bangsa yang cemerlang, justeru kita perlukan SGM," katanya.
Menyentuh tiga aspek dalam SGM, Mohd Ali berkata, perkara ini perlu kerana kita mahu kepastian setiap guru sentiasa berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan mereka.
"Guru perlu meningkatkan kemahiran ilmu seperti teknologi maklumat (IT) supaya mereka tidak tertinggal dalam arus kemodenan," katanya.
Apabila mereka mempunyai tiga amalan dalam SGM itu, katanya, ia dapat mengelak daripada bersikap mementingkan gaji berbanding tanggungjawab.
"Sebagai pendidik, guru perlu ikhlas memberi didikan. Jangan pula baru setahun mengajar di luar bandar, sudah sibuk mahu pulang," katanya.
SGM ini dilancarkan bukan kerana guru kita tidak bermutu, tetapi membaiki dan meningkat taraf mereka ke fasa yang lebih tinggi.
"Melihat kepada kemahiran yang dimiliki anak kita sekarang, masih banyak yang mereka perlu pelajari dan ia menggambarkan kualiti guru.
"Kualiti guru di negara ini setanding dengan pendidik di negara maju.
"Namun, dalam usaha menjadi negara pendidik kelas pertama, banyak perlu dilakukan, bukan sekadar berpuas hati apa yang ada," katanya.
Ditanya perbandingan guru dahulu dan sekarang, katanya ketika zaman awal kemerdekaan, guru bukan saja berperanan sebagai pendidik dengan menyediakan kelas tuisyen percuma, tetapi pemimpin masyarakat selain memupuk perpaduan kaum.
"Kini, kelas tuisyen dikenakan bayaran yang mahal, inikan pula mahu menjadi pemimpin untuk masyarakat.
"Justeru, dengan adanya SGM, ia akan menjadi petanda aras kepada guru dan memastikan mereka menjalankan tanggungjawab dengan cemerlang," katanya.
Pelaksanaan dokumen SGM ini tidak membebankan guru, tetapi melahirkan pendidik berkaliber dan berkualiti.
"Menerusi SGM, guru yang gagal menjiwai kerjaya perguruan dapat dilepaskan secara sukarela.
"SGM juga dapat menilai guru dari aspek kendiri yang akan menentukan seseorang itu guru yang ikhlas atau lebih kepada mendapat gaji bulanan semata-mata," katanya.
Beliau berharap SGM yang dilaksanakan ini dipertingkat dari semasa ke semasa bagi meningkatkan mutu bidang pendidikan.
"Jika ada guru gagal mematuhi SGM, tindakan sewajarnya patut dikenakan sebagai pengajaran kepada warga pendidik di negara ini," katanya.